Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Wordt de Islam een gevaar voor onze vrijheid? Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 18, 19, 20, 21  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Wordt de Islam een gevaar voor onze vrijheid?
BerichtGeplaatst: Zo Jun 10, 2001 14:36 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

RobT,

In religieuze teksten vind je maar weinig citaten die niet voor meerdere uitleg vatbaar zijn. Zo zijn er christenen voor en tegen de doodstraf, zelfs al staat er in de 10 geboden 'gij zult niet doden'.

Toch word je niet vrolijk van de citaten die Alex aanhaalt uit de Koran. Lees voor de grap eens overal waar het woord 'ongelovigen' staat je eigen naam. Doe ik namelijk ook aangezien ik voor de Islam een ongelovige ben.

Dan zijn dat toch niet echt statuten/credo's waar een organisatie trots op mag zijn.

Soms vraag ik me af of die uitzonderingspositie voor religies wel zo terecht is. Als ik een stichting op zou richten met dergelijke statuten dan beland ik waarschijnlijk achter de tralies.
BerichtGeplaatst: Zo Jun 10, 2001 14:41 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Voor alle duidelijkheid;

joden en christenen zijn in de ogen van de Qur'‚n g√©√©n ongelovigen... zij worden aanzien als (potenti√ęle) gelovigen ofwel de 'ahl al-Kit‚b; de mensen van het boek.

Handle so, dass dein Wille durch seine Maxime sich selbst zugleich als allgemein gesetzgebend betrachten könne
BerichtGeplaatst: Zo Jun 10, 2001 14:44 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Vrolijk worden van een geloof (elk geloof) schijnt zelfs verboden te zijn...

Maar waar het hier even om ging was de pertinente bewering dat in Islamitische geschriften wordt oproepen om ongelovigen zonder meer te doden.

Het bewijs voor die bewering heb ik in de opsomming van de verschillende teksten uit de koran nog niet terug kunnen vinden.

Altijd op weg naar een plek waar het leuk lijkt...

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door robT op 10 Juni 2001 om 20:29 uur]
BerichtGeplaatst: Zo Jun 10, 2001 19:21 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Geloof heeft meer onheil gesticht dan vreugde gebracht. Elk geloof onderdrukt de menselijke vrijheid en eist dat de gelovige zich onderwerpt aan "het gezag van God" respectievelijk Allah of hoe men God ook wenst te noemen.
Onder "het gezag van God" behoort men de al dan niet gecentraliseerde instellingen met hun "geestelijken" te verstaan, die de gelovigen misbruiken voor hun eigen doelstellingen, waarvan invloed en macht de twee belangrijkste zijn. Een goede derde is geld.

Hoge verwachtingen, grote tegenvallers
BerichtGeplaatst: Zo Jun 10, 2001 23:40 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Ofke,
Welkom op Weerwoord. Je hebt het dus kunnen vinden.
BerichtGeplaatst: Ma Jun 11, 2001 2:03 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Rob, het punt ging niet over het doden van ongelovigen, maar over het vervolgen. Da's natuurlijk lang niet zo erg...

De Koran stelt wel dat Allah tezijnertijd wel zal toezien dat de ongelovigen worden vernietigd.

De Koran roept nergens op ongelovigen actief te vervolgen, althans voorzover mijn kennis reikt. Behalve bij zelfverdediging, al blijkt dit voor sommigen een rekbaar begrip.

Maar een uitnodigende sfeer straalt er evenmin uit. Gevoegd bij alle verzen (richtlijnen/verboden) over vriendschap met 'ongelovigen' (op zichzelf al een discutabele term), rijst geen beeld op van een open en tolerante filosofie naar andersdenkenden toe.

Maar dan... de Koran is de basis. 't Gaat er net als bij de Bijbel en de Thora en andere belangrijke werken om, wat mensen er van maken en door welke kernwaarden ze zich vandaag de dag laten leiden. Dat zijn de vele gezichten van de Islam. Sommige aanknopingspunten inspireren mij, andere spreken mij minder aan, sommige vind ik ronduit schadelijk.

[Dit weerwoord is 2 keer gewijzigd door Alex op 11 Juni 2001 om 03:06 uur]
BerichtGeplaatst: Ma Jun 11, 2001 3:38 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Je hebt gelijk... ik zie nu dat de term niet doden maar 'vervolgen' is (ook al merkt de koran zelf op dat dat erger is dan doden).

'Vervolgen' in de zin zoals de Jehova's iedere zondagochtend doen (ons ongelovigen 'volgen en achternalopen' en trachten op het goede pad te brengen) en als dat niet is gelukt huppekee vernietigen zodra we ons na onze dood melden voor een aangename 'na-aardse' bezigheid.

Allemaal grappige uitspraken die bij alle geloven op hetzelfde neerkomen.

Geloof ons geloof of je zult branden in de hel!

De islam wordt pas een gevaar voor onze vrijheid als ze de absolute macht hier krijgen. En zolang zelfs de aanhangers van artikel 41 (iets meer een westers en ook nogal eng geloof) de absolute macht niet hebben zie ik de fundamentalisten binnen de islam al helemaal geen vaste grond onder de voeten krijgen hier.

Altijd op weg naar een plek waar het leuk lijkt...
BerichtGeplaatst: Ma Jun 11, 2001 5:12 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Verwijderd door Weerwoord Beheer wegens persoonlijke aanval.

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door Weerwoord Beheer op 12 Juni 2001 om 04:03 uur]
BerichtGeplaatst: Ma Jun 11, 2001 9:02 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Hehe, dus als bepaalde groeperingen in Nederland zouden willen dan zou de islam zelfs verboden kunnen worden omdat dit oproept tot vervolging van andere groeperingen.
Dus even zwart/wit beschouwd is de Islam een criminele organisatie volgens de Nederlandse wetten!!!
Ook blijkt wel weer dat sommige "Islams" alleen maar meelopers zijn en niet eens weten waarin ze geloven.
Het is voor de tegenstanders van de Islam alleen nog maar de taak om wat knappe juristen bij elkaar te sprokkelen en het is over met de Islam in Nederland.

groeten uit......Holland?
BerichtGeplaatst: Ma Jun 11, 2001 13:55 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Maarten

Ik hoop niet dat je het serieus meent, wat je zegt.
Hoe denk je het voor elkaar te krijgen om de islam uit Nederland te verbannen.

Naar mijnsinzien wordt de islam juist alleen maar groter en groter in Nederland. Er komen steeds meer Nederlanders bij de tot de islam bekeren. Ik zelf ken er al redelijk veel. Dus ik denk dat de islam juist uitbreiden en uitbreiden zal ipv dat de islam zal vervagen.

Maar maarten door de vele vooroordelen die er bestaan heb je geen goed beeld van de islam.

Ik probeer vaak wel te laten zien hoe de islam in elkaar steekt maar vle mensen zien en horen alleen maar wat ze willen zien en horen. (niet naar jou toe gericht maar in het algemeen)

gegroet Naima

BerichtGeplaatst: Ma Jun 11, 2001 14:07 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Wat betreft de citaten uit de koran die alex aanhaalde ik heb niet veel tijd om alles door te lezen maar hoop dat later op de dag wel te kunnen en dan zal ik reageren.

gegroet Naima
BerichtGeplaatst: Ma Jun 11, 2001 15:46 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Maarten,

Citaat:
Hehe, dus als bepaalde groeperingen in Nederland zouden willen dan zou de islam zelfs verboden kunnen worden omdat dit oproept tot vervolging van andere groeperingen.
Dus even zwart/wit beschouwd is de Islam een criminele organisatie volgens de Nederlandse wetten!!!
Ik heb juist aangegeven dat de Islam niet oproept tot vervolging, Maarten. Mensen zoals Naima, Achmed, Layla die op deze website aan de discussie deelnemen, ervaren de Islam integendeel als een boodschap van liefde, eenheid en zorgzaamheid. De moslims die zich door die waarden ge√Įnspireerd voelen, ondervinden net zoveel of misschien nog m√©√©r hinder van het misbruik dat van het islamitische gedachtengoed her en der wordt gemaakt, zowel door zogenaamde aanhangers als door radicale tegenstanders.

Ook als beweging is de Islam in Nederland natuurlijk niet te verwijderen. Er is géén overkoepelende Islamitische organisatie ('de kerk') die aanspreekbaar is. Bovendien heeft elke vereniging of stichting grondwettelijke rechten op organisatie en vergadering.

Het is denk ik wel een interessante en zinvolle juridische kluif om islamitische richtlijnen (Koran/Soenna) te toetsen aan de Nederlandse grondwet en overige wet- en regelgeving. Dan wordt namelijk duidelijk welke juridische spanning er bestaat.

Na√Įma,

Ik ben benieuwd naar je reactie.

Groet,

Alex
BerichtGeplaatst: Ma Jun 11, 2001 23:55 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Citaat:
Ik heb juist aangegeven dat de Islam niet oproept tot vervolging

Om bovenstaande bewering te beoordelen hoef ik niet eens een Koran open te slaan maar gewoon te kijken naar de situatie in het gemiddelde moslimland.

Voor mij is Islam een super-organisme bestaande uit een miljard mensen die allemaal een aantal centrale dogmaís onderschrijven. Misschien heeft het een vriendelijk bekkie en een venijnige staart of andersom, misschien verandert haar stemming van tijd tot tijd, maar het heeft onmiskenbaar een karakter en een werkwijze tot overleven.

Als ik zou willen weten wat de Islam is en wat niet, dan zou ik niet luisteren naar een handjevol moslim-apologeten in het Westen, of naar de super-fundamentalisten van de Taliban, kijk naar de grootste gemene deler van die miljard mensen. DAT is de Islam.
BerichtGeplaatst: Di Jun 12, 2001 0:08 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Het spijt mij Naima, maar als hetgeen dat alex beschreef echt in de Koran staat dan is de Islam in mijn ogen een criminele organisatie.
Mij zal het persoonlijk niet raken want tegen de tijd dat de islam echt wat gaat betekenen Nederland besta ik al lang niet meer dus mij zal het één grote Hema-worst zijn wat de islam uitspookt.
Zeker als de Moslims de koran letterlijk gaan nemen en hun levenwijze aanpassen aan de Koran dan moeten deze mensen, hoe goed ze het ook bedoelen, toch als crimineel worden beschouwd.
Althans, dat zou volgens de Nederlandse wet zo moeten zijn.

Het lijkt mij dus een noodzaak om de Koran drastisch te herzien.

groeten uit......Holland?
BerichtGeplaatst: Di Jun 12, 2001 0:09 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Racer,

Excuus, ik refereerde eigenlijk naar mijn eerdere bijdrage (3:03)

Citaat:
De Koran roept nergens op ongelovigen actief te vervolgen, althans voorzover mijn kennis reikt. Behalve bij zelfverdediging, al blijkt dit voor sommigen een rekbaar begrip.

BerichtGeplaatst: Di Jun 12, 2001 0:20 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Het is opvallend dat mensen als Naima de kritische teksten van hun eigen geschriften waaruit zo veel haat en intolerantie blijkt liever niet becommentari√ęren. Simpelweg omdat ze dat niet kunnen en daarom niet willen. De inhoud van die teksten is meer dan duidelijk.

En hier heb ik een mooi bewijs met onderstaande link dat een islamitische site oproept om afvaliigen te doden.
http://216.205.122.233/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=browse&QR=696&misc=&offset=0&sort=d
En hier nog wat over het doden van niet-moslims.

Killing a non-Muslim when he is a muíaahid (one of those who have a peace treaty with the Muslims) is a sin. But with regard to non-Muslims who are at war with the Muslims and do not have a peace treaty with the Muslims or are not living under Muslim rule, then Muslims are commanded to kill them, because Allaah says (interpretation of the meaning). Dus niet alleen niet-moslims die in strijd met moslims zijn, maar ook niet-moslims die niet onder moslim-heerschappij leven moeten zelfs worden gedood. Alleen niet-moslims die onder moslim-heerschappij leven hoeven niet te worden gedood.

Hier nog een leuke dat mastrubatie ook niet mag.
http://216.205.122.233/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=browse&QR=329&dgn=2

Men zegt nog steeds dat de islam niet dogmatisch is en tolerant, maar gezien al deze dingen zou je de islam zonder meer kunnen verbieden zoals je neonazi-partijen kunt verbieden.

Ergo sum
BerichtGeplaatst: Di Jun 12, 2001 0:24 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Racer,

Daar heb je gelijk in en ook de gemene deler stemt niet vrolijk. Overal waar de islam heerst, is onvrijheid en worden mensen om hun mening vervolgd, gediscrimineerd of vermoord.

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door Cogito op 12 Juni 2001 om 01:25 uur]
BerichtGeplaatst: Di Jun 12, 2001 0:31 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Een stukje uit de trieste praktijk inzake de rechten van de mens in een islamitisch land.

LONDEN - Amnesty International heeft scherpe kritiek op het Egyptische beleid ten aanzien van homoseksualiteit. Aanleiding is de arrestatie van 54 mannen wegens hun seksuele geaardheid. De mensenrechtenorganisatie eist dat de groep onmiddellijk en onvoorwaardelijk wordt vrijgelaten.De 54 Egyptenaren werden een maand geleden aangehouden. Onder hen waren veel tieners. Ze bevonden zich op de Nijl in een boot die bekend staat als ontmoetingsplaats voor homoseksuelen. Volgens Amnesty zijn de arrestanten onderworpen aan onderzoek waaruit moet blijken of ze homoseksuele contacten hebben gehad. Ook zijn er tekenen dat ze zijn gemarteld, zo meldt de BBC.De arrestanten zijn formeel aangeklaagd wegens immoreel gedrag en minachting van godsdienst. De Egyptische wetten verbieden homoseksualiteit niet expliciet, maar de aanklachten die nu op tafel liggen, kunnen breed worden uitgelegd, aldus de mensenrechtenorganisatie.De zogeheten Queen Boat waarop de groep zich bevond, was al eerder doelwit van een inval van de politie. Maar nog nooit eerder kwam het tot vervolging, aldus de Cairo Times. Volgens deze krant komen de arrestanten normaal gesproken na drie tot tien dagen vrij. De groep van 54 zit al een maand vast. Amnesty International heeft ook scherpe kritiek op de Egyptische media, die de namen van alle verdachten hebben gepubliceerd. Ook hebben ze gemeld waar de mannen werken en hebben ze foto's en het adres van een van de verdachten verspreid.Homoseksualiteit is een taboe in Egypte. Plaatselijke mensenrechtenorganisaties durven misstanden niet serieus aan de kaak te stellen. Twee mannen zijn door een rechtbank veroordeeld omdat ze een homowebsite hadden opgezet. (11 juni 2001) Nederlands Dagblad

Ergo sum
BerichtGeplaatst: Di Jun 12, 2001 3:22 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Citaat:
Het is denk ik wel een interessante en zinvolle juridische kluif om islamitische richtlijnen (Koran/Soenna) te toetsen aan de Nederlandse grondwet en overige wet- en regelgeving. Dan wordt namelijk duidelijk welke juridische spanning er bestaat
.
Ik denk van niet. Je zou deze zelfde exercitie bij elke ander geloof ook kunnen doen. Welk geloof uiteindelijk slechter af is, zal er weinig tot doen. Alle geloven hebben zaken beschreven die bij toetsing aan de wet niet door de beugel kunnen. Een consequente lijn zou dan zijn om delen van een religie te beperken. De vraag is of dat mogelijk is i.v.m. godsdienstvrijheid, maar daarnaast totaal onwenselijk gezien de desintegratie van geloof en maatschappij.
Het enige wat je kan doen is toetsen of acties, uitspraken en dergelijke niet tegen de bestaande wetten ingaan. In de praktijk betekent dit dat de gelovige dus geen ontkenning van het disctubale (bijv. het doden van mensen) behoeft te geven, maar hier geen goedkeuring aan kan geven indien dit tegen de huidige wetten ingaat. Als praktisch voorbeeld de discussie van Maghreb. Dat in de geloofsboeken staat volgens sommige stromingen dat "afvalligen" gedood moeten worden geeft geen grond voor vervolging, want andere religieuse stromingen geven er een andere uitleg aan. Pas als dit doden als een goed iets gepromoot wordt, pas dan kan tot vervolging worden overgegaan (en dan hoeft de promotie nog geen eens op een denkbeeldige staat geprojecteerd te zijn) wegens discriminatie, haat of wat dan ook.
Groeten,
Niels
BerichtGeplaatst: Di Jun 12, 2001 12:40 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Niels,

Citaat:

Ik denk van niet. Je zou deze zelfde exercitie bij elke ander geloof ook kunnen doen. Welk geloof uiteindelijk slechter af is, zal er weinig tot doen. Alle geloven hebben zaken beschreven die bij toetsing aan de wet niet door de beugel kunnen.

volgens mij is de christelijke wet heel kort. In de woorden van Jezus:
Heb uw naaste lief zoals uzelf en God boven alles; dit is de gehele Wet.

Ook geloven als het hindoe√Įsme en het boeddhisme kennen niet echt een wet, anders dan voor de individuele gelovigen.
Ik ben geloof ik te dom om te begrijpen welke problemen met de Nederlandse wet het consequent navolgen van een andere godsdienst dan de islam met zich meebrengt.
Help me alsjeblieft.
BerichtGeplaatst: Di Jun 12, 2001 13:06 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Domme vrager,

Citaat:
volgens mij is de christelijke wet heel kort. In de woorden van Jezus:
Heb uw naaste lief zoals uzelf en God boven alles; dit is de gehele Wet.

Kun jij mij verklaren waarom er dan toch zoveel christenen (bijvoorbeeld in de VS) voor de doodstraf zijn?

Ik denk dat je de wetten van elke religie heel simpel kunt samenvatten: Er staat precies wat je religieus leider interpreteert.
BerichtGeplaatst: Di Jun 12, 2001 13:10 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Ach, zoek de passages maar op in het oude testament.
BerichtGeplaatst: Di Jun 12, 2001 13:14 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Cliff,

Wie is de religieuze leider van het christendom?

Niels: dat ene bijbelvers toont aan dat die bloeddorstige wetten die je graag wilt aanhalen voor de christenen niet meer opgaan, toch?
BerichtGeplaatst: Di Jun 12, 2001 13:23 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ene bijbelvers? Heel Deuteronomium staat er vol van.

Er zijn meerdere religieuze leiders van het christendom; de paus, de dominee, de pastoor, de bisschop, de kardinaal, de priester, de dekaan, etc. etc.

Er zijn meer rangen dan in het leger volgens mij
BerichtGeplaatst: Di Jun 12, 2001 13:34 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Cliff,

ik ben bang dat je de voorgaande weerwoorden niet helemaal goed gelezen hebt want het bijbelvers dat ik bedoelde staat in het Nieuwe Testament: Heb uw naaste lief als uzelf en God boven alles: dit is de gehele Wet.

Dit bijbelvers stelt de door jou gerefereerde bloederige verzen buiten werking.

Ten tweede: ik vroeg niet naar leiders, ik vroeg naar DE leider van het christendom.
  Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie