Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Polen moeten alleen in eigen land mogen rijden. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 

Moeten Polen een verbod krijgen om in het buitenland te rijden?
Ja, omdat zij een potentieel gevaar op de weg zijn
25%
 25%  [ 2 ]
Nee, zuipen op de weg moet kunnen
25%
 25%  [ 2 ]
Geen mening
50%
 50%  [ 4 ]
Totaal aantal stemmen : 8

BerichtGeplaatst: Zo Jan 07, 2018 10:33 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Dit mag helemaal niet zondermeer. Er moeten een hele goede aanleiding zijn voor controle door een werkgever.
https://www.fnv.nl/mijn-vraag/arbeidsomstandigheden/gezond-en-veilig-werken/mag-mijn-werkgever-alcoholcontroles-uitvoeren-op-het-werk

Ik trek je verhaal dan ook in twijfel. Het zal best eens incidenteel voorkomen, met een hele goede aanleiding daartoe... maar een uitzendbureau die dit zonder indicatie en structureel doet is wel degelijk in overtreding.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 07, 2018 11:24 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Het zich idioot gedragen in het verkeer door vrachtwagens komt niet omdat de chauffeurs Polen, enz zijn, maar door de werkdruk op die chauffeurs. Ze moeten op een bepaalde tijd ergens zijn, anders krijgen ze commentaar van hun vaak Nederlandse baas. Wordt hen luiheid verweten met de mogelijkheid van ontslag.
50 jaar geleden waren wij geen haar beter. Onze chauffeurs van toen zijn nu vervangen door die Polen met hetzelfde gedrag als wij toen.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 07, 2018 12:18 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Dit mag helemaal niet zondermeer. Er moeten een hele goede aanleiding zijn voor controle door een werkgever.
https://www.fnv.nl/mijn-vraag/arbeidsomstandigheden/gezond-en-veilig-werken/mag-mijn-werkgever-alcoholcontroles-uitvoeren-op-het-werk

Ik trek je verhaal dan ook in twijfel. Het zal best eens incidenteel voorkomen, met een hele goede aanleiding daartoe... maar een uitzendbureau die dit zonder indicatie en structureel doet is wel degelijk in overtreding.

Je gaat erg kort door de bocht. In de petrochemische industrie is het, zonder uitzondering, gebruikelijk. Het betreft een Live Saving Rule die gekoppeld is aan een zerotolerancebeleid. Door structurele controles en in het verlengde van het verhogen van de pakkans in combinatie met het sanctiebeleid is het alcoholgebruik flink teruggedrongen en de arbeidsveiligheid vergroot. Dat wat FNV schrijft is ongenuanceerd zonder te verdiepen in de casuïstiek. Je mag steekproefsgewijs controleren mits dit in een protocol voor drugs- en alcoholbeleid is overeengekomen, deze bekend is, de mensen voorlichting hebben gehad én dit discreet gebeurt. Uitslagen mogen niet verwerkt worden in bijvoorbeeld medische dossiers.

Datzelfde geldt voor drugscontroles.
Lees: http://www.ornet.nl/blog/2016/11/17/drugshonden-snuffelen-aan-personeel-vdl-nedcar/
Dit gebeurt eveneens met grote regelmaat in de petrochemische industrie.

Ik werk voor een detacheringsbureaus die veiligheidsfunctionarissen op alle niveaus inzet in o.a. de (petro)chemische industrie. Je ontkomt niet aan een drugs- en alcohol protocol om het gebruik van drugs en alcohol te voorkomen. Dit sluit naadloos aan op het zerotolerancebeleid dat de opdrachtgever hanteert. De OR, waarvan ik OR-secretaris ben, heeft geparticipeerd in het opzetten van een drugs- en alcohol protocol binnen de kaders van de wet en deze juridisch laten toetsen.
Lees: https://www.alcoholinfo.nl/publiek/wet-beleid/werkgevers-werknemers/testen-op-het-werk
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Zo Jan 07, 2018 12:39 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Die drugscontroles op je link zijn natuurlijk totaal iets anders: het betrof hier een zoektocht in een bedrijf, niet een gerichte zoektocht op personeel.

Dat het in de Petrochemische industrie veel voorkomt kan ik wel verklaren:
1. Ze houden zich niet aan de regels
2. Ze zijn internationaal en vaak onvoldoende bekend met de lokale regels

BerichtGeplaatst: Zo Jan 07, 2018 12:43 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Ik werk voor een detacheringsbureaus die veiligheidsfunctionarissen op alle niveaus inzet in o.a. de (petro)chemische industrie. Je ontkomt niet aan een drugs- en alcohol protocol om het gebruik van drugs en alcohol te voorkomen. Dit sluit naadloos aan op het zerotolerancebeleid dat de opdrachtgever hanteert. De OR, waarvan ik OR-secretaris ben, heeft geparticipeerd in het opzetten van een drugs- en alcohol protocol binnen de kaders van de wet en deze juridisch laten toetsen.
Lees: https://www.alcoholinfo.nl/publiek/wet-beleid/werkgevers-werknemers/testen-op-het-werk

Exact wat ik stel dus... zie je eigen link:

Testpersoon moet vrijwillig toestemmen
Een alcoholtest is te beschouwen als een medische ingreep, waarvoor de vrijwillige en geïnformeerde toestemming – ‘informed consent’ – van de werknemer nodig is. Hier mag slechts in uitzonderlijke situaties van worden afgeweken, bijvoorbeeld zoals het voor piloten geregeld is in de Wet Luchtvaart. Bij een bloedafname maakt een alcoholtest tevens inbreuk op de lichamelijke integriteit (Grondwet, Art. 11).

En verder:

Een werknemer laat zich vrijwillig testen, heeft de mogelijkheid voor een contra-expertise en krijgt het resultaat als eerste te horen.

Duidelijker kan ik het niet omschrijven. Het mag niet als verplichting.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 07, 2018 13:17 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Die drugscontroles op je link zijn natuurlijk totaal iets anders: het betrof hier een zoektocht in een bedrijf, niet een gerichte zoektocht op personeel.

Dat het in de Petrochemische industrie veel voorkomt kan ik wel verklaren:
1. Ze houden zich niet aan de regels
2. Ze zijn internationaal en vaak onvoldoende bekend met de lokale regels

Hoe je het ook wendt of keert, in tegenstelling tot wat jij beweert zijn bedrijven die structureel alcoholtesten verrichten niet in overtreding van de wet. Tenminste, mits dit binnen de kaders van de wet wordt uitgevoerd natuurlijk. Uit mijn hoofd, dus zonder volledig te zijn, dient de werkgever de volgende maatregelen in acht te nemen:

1. De noodzaak van het testen moet er zijn.
2. De risico's van alcoholgebruik moeten in de RI&E zijn opgenomen.
3. De OR moet instemmen een alcohol- en drugsprotocol. Deze valt onder artikel 27 van de wet op de ondernemingsraden.
4. De testpersoon moet vrijwillig toestemmen. Wel is het zo dat als een persoon weigert en niet kan / wil aantonen dat hij niet onder invloed van alcohol en drugs is, de toegang tot het terrein ontzegt kan worden. Daarnaast heb je de schijn natuurlijk tegen al mag je dit nooit zo opschrijven in een verslag of P-dossier.
5. Alle medewerkers moeten bekend zijn met alcoholbeleid. Het beleid bevat voorlichting, de reden van het zerotolerancebeleid, de aankondiging van het steekproefsgewijs testen en de eventuele mogelijke consequenties.
6. Bij een positieve uitslag moet de medewerker in de gelegenheid worden gesteld voor een contra-expertise. De uitslag hoeft hij niet te delen.
7. Testbeleid geldt voor alle medewerkers.
BerichtGeplaatst: Zo Jan 07, 2018 13:33 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Cliox schreef:

Exact wat ik stel dus... zie je eigen link:

Testpersoon moet vrijwillig toestemmen
Een alcoholtest is te beschouwen als een medische ingreep, waarvoor de vrijwillige en geïnformeerde toestemming – ‘informed consent’ – van de werknemer nodig is. Hier mag slechts in uitzonderlijke situaties van worden afgeweken, bijvoorbeeld zoals het voor piloten geregeld is in de Wet Luchtvaart. Bij een bloedafname maakt een alcoholtest tevens inbreuk op de lichamelijke integriteit (Grondwet, Art. 11).

En verder:

Een werknemer laat zich vrijwillig testen, heeft de mogelijkheid voor een contra-expertise en krijgt het resultaat als eerste te horen.

Duidelijker kan ik het niet omschrijven. Het mag niet als verplichting.

Ga je nu serieus doen alsof je goed zat? Laughing

1. Ik geef aan dat een alcoholgebruik ook een generiek probleem is.
2. Tedje schrijft dat hij geen uitzendbureaus kent die medewerkers laat blazen en vraagt of ik wel een uitzendbureau ken waarbij dat gebeurt.
3. Ik geef vervolgens aan dat ik die wel ken en bovendien bij een opdrachtgever heb gewerkt waar één keer per week alcoholcontrole uitgevoerd.
4. Tedje vraagt welke dat zijn?
5. Ik geef aan, 'uitzendbureaus die veel mensen moeten leveren op piekmomenten op projecten / shutdowns. In samenwerking met beveiligingsbedrijven en externe bureaus.'

Jouw eerste reactie op mij is dat je mijn verhaal in twijfel trekt en je sluit af met de woorden "Het zal best eens incidenteel voorkomen, met een hele goede aanleiding daartoe*... maar een uitzendbureau die dit zonder indicatie en structureel doet is wel degelijk in overtreding."

*daarmee open je.

Dat is feitelijk onjuist Cliff. Het uitzendbureau / opdrachtgever acht het noodzakelijk (dus geen directe aanleiding) en doet het structureel (dus niet incidenteel) en is daarmee niet in overtreding. De enige juiste conclusie is dat je over onvoldoende kennis beschikt om een juiste waardeoordeel te geven en mijn verhaal wel degelijk klopt. Als je namelijk wel had geweten van het reilen en zeilen omtrent het verrichten van alcoholtesten had je niet stellig geroepen dat je mijn verhaal in twijfel trekt en het uitzendbureau in overtreding is maar gevraagd naar de omstandigheden waarin het gebeurt. En dan had je geweten dat de gegooglede link die je aanvoert erg algemeen is en daarom niet aangevoerd kan worden als bewijs in een specifieke casus. Je hoeft je niet te schamens als je het eens niet weet en daardoor de uit de bocht vliegt.
BerichtGeplaatst: Zo Jan 07, 2018 17:46 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliox schreef:
4. Tedje vraagt welke dat zijn?
5. Ik geef aan, 'uitzendbureaus die veel mensen moeten leveren op piekmomenten op projecten / shutdowns. In samenwerking met beveiligingsbedrijven en externe bureaus.'

Noem eens namen en geef eens links. En ik heb het niet over petrochemische bedrijven maar gewoon over de simpele tuinderskassen waar Poolse werknemers gecontroleerd werden (worden) omdat ze zuipen en bezopen op het werk komen.

https://www.trouw.nl/home/alcoholvoorlichting-voor-poolse-werknemers~a76498cb/

Doe toch niet zo moeilijk. Des te verder je naar he Oosten gaat, des te meer wordt er gezopen. Ga eens in Oostenrijk naast de Stammtisch zitten, daar zuipt de gendarme met de boswachter en de kroeggangers , waarna ze allemaal bezopen naar huis gaan (met de auto). Het is gewoon cultuur.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 07, 2018 18:04 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Het antwoord op je vraag staat in het krantenartikel waarvan je de link plaatst.
Alcoholtesten zijn inmiddels al jaren gemeengoed bij petrochemische bedrijven.

Het krantenartikel dateert uit 2008. De afgelopen jaar is er veel veranderd.

Beiden driftig aan het googelen, op zoek naar dingen die iets zeggen over alcoholgebruik en intussen geen bal afweten van de actualiteit en praktijk. De tijd dat het gemeengoed was dat Poolse medewerkers bezopen op hun werk verschenen ligt ver achter ons. Zeker in de sectoren met een middelhoog of hoog arbeidsrisico.
BerichtGeplaatst: Zo Jan 07, 2018 23:01 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Niemand heeft Googel nodig door langs bepaalde sloten zelf alle sterkedrank flessen te tellen welke tijdens het 'veredeld uitzendwerk' door buitenlanders werden leeg gezopen.

De tijd dat een Poolse paus gemeen(goed) het land naar de klote liet fokken ijlt na tot niveau 1933 , een zich dood gezopen papa met 10 chronisch alcohol verslaafde nazaten in plaats van lonen, zijn heden nog dingen van de dag .
BerichtGeplaatst: Ma Jan 08, 2018 7:37 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Hoe je het ook wendt of keert, in tegenstelling tot wat jij beweert zijn bedrijven die structureel alcoholtesten verrichten niet in overtreding van de wet. Tenminste, mits dit binnen de kaders van de wet wordt uitgevoerd natuurlijk.

Laughing. Je meent het Laughing

Quote:
4. De testpersoon moet vrijwillig toestemmen.

Exact wat ik beweer Cliox, doe maar weer niet zo verongelijkt.

Quote:
Ga je nu serieus doen alsof je goed zat? Laughing

Ga je nu serieus voor de zoveelste keer doen alsof ik fout zat? Laughing

Echt, ik beweer alleen dat een test vrijwillig is en nooit verplicht. Meer niet. Dat staat in alle regels, in jouw eigen verhaal, op jouw eigen links, etc.

En dat klopt ook volledig.

Quote:
Je hoeft je niet te schamens als je het eens niet weet en daardoor de uit de bocht vliegt.

Ik schamens me ook niet.

Misschien moet jij eens toegeven dat je fout zit. Je weet zelf ook wel dat dit geen reguliere gang van zaken is bij uitzendbureau's. Dus incidenteel voorkomt. En dat er een goede aanleiding voor moet zijn staat zelfs op je eigen links:
Test moet plaatsvinden op grond van Arbeidsgezondheidskundige indicatie

Dus exact zoals ik zei: incidenteel (komt maar bij weinig uitzendbureau's voor) en met een goede aanleiding. (arbeidsgezondheidskundige indicatie).

QED.

Verder laat ik het er maar weer bij, want iedere keer wanneer je ongelijk hebt ga je heel hard en vaak roepen dat de ander ernaast zit... erg kinderachtig.

Laatst aangepast door Cliff op Ma Jan 08, 2018 7:59, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Ma Jan 08, 2018 7:45 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Noem eens namen en geef eens links.

Dat gaat Cliox niet doen, want het is waarschijnlijk zijn eigen werkgever Very Happy

BerichtGeplaatst: Ma Jan 08, 2018 10:23 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliox schreef:
...Beiden driftig aan het googelen, op zoek naar dingen die iets zeggen over alcoholgebruik en intussen geen bal afweten van de actualiteit en praktijk. De tijd dat het gemeengoed was dat Poolse medewerkers bezopen op hun werk verschenen ligt ver achter ons. Zeker in de sectoren met een middelhoog of hoog arbeidsrisico.

Het is cultuur. En het ligt niet ver achter ons, de regels werden niet voor niets (nu pas) aangepast.

https://www.polennieuws.nl/tag/verkeersongevallen/

https://www.transport-online.nl/site/43515/polen-zint-op-maatregelen-tegen-dronken-rijden/

Waarom is bij ons het alcoholgebruik in het verkeer in 20 jaar tijd gehalveerd? Omdat wij een cultuuromslag hebben gemaakt. Daar hebben wij 20 jaar voor nodig gehad daar zijn ze in die landen nu pas mee bezig.
Of kijk eens naar België waar de jeugd in het weekeinde zuipt en rijdt. Daar is die omslag er ook nog niet.

En dit alles is niet discriminerend bedoeld. Het zijn gewoon feiten. Ik heb zelf menigmaal in een Oostenrijks of Beiers dorpscafé gezeten waar de politieagent met de jagers zat te zuipen. Des te verder je naar het Oosten gaat des te erger wordt dat.
Ergo: als je Oostblokkers hier op vrachtauto's zet (omdat het lekker goedkope EU loonslaven zijn) dan is het risico ook groter dat er mensen bij zitten die regelmatig met een slok op achter het stuur zitten.

Cliff zal kunnen beamen dat Russen behoorlijk drinken; logisch gevolg is dat er dan ook veel mensen zijn die daar met een slok op achter het stuur zitten. Vanwege het groot aantal verkeersdoden vanwege alcohol geldt daar al jaren een wet van 0% alcohol in het verkeer.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 08, 2018 20:04 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Tedje van Es schreef:
Het is cultuur. En het ligt niet ver achter ons, de regels werden niet voor niets (nu pas) aangepast.

https://www.polennieuws.nl/tag/verkeersongevallen/

https://www.transport-online.nl/site/43515/polen-zint-op-maatregelen-tegen-dronken-rijden/

Je haalt twee dingen door elkaar. De Polen die in Polen geboren en getogen zijn en daar leven en de Polen die hier een x-aantal jaar werken en leven. Heden ten age wordt in het Pools VCA-gerelateerde opleidingen gegeven en zijn zij bekend met ons zerotolerancebeleid omtrent alcoholgebruik in de werksfeer en weten zij dat structureel wordt gecontroleerd en dat zij in de spotlight staan. Daarnaast hanteren verschillende multinationals zwarte lijsten waarop je komt te staan bij een vergrijp. Dat betekent dat je niet alleen je baan bij je werkgever verliest maar ook bij één van de andere bedrijven op het terrein niet aan de slag kunt. De bouw heeft meer last van ervaren Nederlandse werknemers die 25 jaar of langer bij het bedrijf zijn, de status onmisbaar hebben en rondlopen alsof zij onaantastbaar zijn. Deze mensen lappen de regels aan hun laars. Zoals ik eerder al schreef, de Polen worden statistisch niet het vaakst betrapt met drank op. Dat was 15 jaar geleden wel anders.

Quote:
Waarom is bij ons het alcoholgebruik in het verkeer in 20 jaar tijd gehalveerd? Omdat wij een cultuuromslag hebben gemaakt. Daar hebben wij 20 jaar voor nodig gehad daar zijn ze in die landen nu pas mee bezig.
Of kijk eens naar België waar de jeugd in het weekeinde zuipt en rijdt. Daar is die omslag er ook nog niet.

En dit alles is niet discriminerend bedoeld. Het zijn gewoon feiten. Ik heb zelf menigmaal in een Oostenrijks of Beiers dorpscafé gezeten waar de politieagent met de jagers zat te zuipen. Des te verder je naar het Oosten gaat des te erger wordt dat.

Prima maar de mensen hier gaan mee met die ontwikkeling.

Quote:
Ergo: als je Oostblokkers hier op vrachtauto's zet (omdat het lekker goedkope EU loonslaven zijn) dan is het risico ook groter dat er mensen bij zitten die regelmatig met een slok op achter het stuur zitten.

Het gebeurt overal Tedje: https://www.transport-online.nl/site/6196/stomdronken-nederlandse-chauffeur-van-duitse-a1-gehaald/

Dan heb ik het nog niet over het asociale gedrag van de Nederlandse vrachtwagenchauffeur. Ik rijd 50.000 kilometer per jaar over de Nederlandse autobaan en kan met overtuiging zeggen dat de Nederlandse chauffeurs gevaarlijker rijden en veel asocialer zijn dat de Litouwers en Polen.
BerichtGeplaatst: Ma Jan 08, 2018 20:06 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Tedje van Es schreef:
Noem eens namen en geef eens links.

Dat gaat Cliox niet doen, want het is waarschijnlijk zijn eigen werkgever Very Happy

Open deur. Tenminste als je goed hebt gelezen. Wink
BerichtGeplaatst: Ma Jan 08, 2018 20:41 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Laughing. Je meent het Laughing

In tegenstelling tot jij die zegt dat een werkgever de wet overtreedt als hij structureel controleert omdat dan geen aanleiding is.

Quote:
Exact wat ik beweer Cliox, doe maar weer niet zo verongelijkt.

Dat beweer je niet. Je beweert in eerste instantie dat een werkgever die structureel controleert de wet overtreedt. Dat is feitelijk onwaar. Dat is wat je in eerste instantie stellig schrijft. Daarna ga je nuanceren en gebruikt nota bene de informatie die ik je aanreik.

Quote:
Ga je nu serieus voor de zoveelste keer doen alsof ik fout zat? Laughing

En of. Als je niet fout zat trok je mijn verhaal niet in twijfel en schreef je niet dat uitzendbureaus die structureel controleren de wet overtreden omdat het niet zonder meer is toegestaan. Het voorbeeld dat jij plaatst geeft antwoord op een individueel vraagstuk. Een drugs- en alcohol protocol is collectief. Bovendien zal iemand die afweet van een drugs- en alcohol protocol zal inzoomen op de casuïstiek om te oordelen. Dus ik doe niet alsof je fout zit, je zit fout.

Quote:
Echt, ik beweer alleen dat een test vrijwillig is en nooit verplicht. Meer niet. Dat staat in alle regels, in jouw eigen verhaal, op jouw eigen links, etc.

En dat klopt ook volledig.

Dat doe je niet. Je trekt in eerste instantie mijn verhaal in twijfel en schrijft dat uitzendbureaus die op structurele basis controleren de wet overtreden. En dat er een aanleiding moet zijn. Je refereert naar deze info. Deze informatie is echter ongenuanceerd en betreft een reactie op een individueel vraagstuk. De directe aanleiding heeft niets te maken met structurele controles maar met verdenkingen op individuele basis. Je haalt dus twee dingen door elkaar en daarom is het ook makkelijk te doorgronden dat je er niets vanaf weet. Nogmaals, het is niet erg, maar doe dan ook niet alsof en neem dat wat ik schrijf als leering. Je hoeft je niet te schamen als je eens uitglijdt. Ik dacht ook dat ik er veel vanaf wist totdat ik een drugs- en alcohol protocol moest opzetten en implementeren en er juridisch onderzoek naar heb laten doen.

Quote:
Misschien moet jij eens toegeven dat je fout zit. Je weet zelf ook wel dat dit geen reguliere gang van zaken is bij uitzendbureau's. Dus incidenteel voorkomt. En dat er een goede aanleiding voor moet zijn staat zelfs op je eigen links:
Test moet plaatsvinden op grond van Arbeidsgezondheidskundige indicatie

Dus exact zoals ik zei: incidenteel (komt maar bij weinig uitzendbureau's voor) en met een goede aanleiding. (arbeidsgezondheidskundige indicatie).

QED.

Verder laat ik het er maar weer bij, want iedere keer wanneer je ongelijk hebt ga je heel hard en vaak roepen dat de ander ernaast zit... erg kinderachtig.

Het is infantiel dat je weigert toe te geven dat je ernaast zat. In deze post staat prima uitgelegd waar je de plank misslaat. Iemand met verstand van drugs- en alcohol protocollen komt niet met een link naar de FNV wat antwoord geeft op een individueel vraagstuk om vraagtekens bij mijn verhaal te plaatsen, omdat alcoholcontroles voortkomen uit een collectieve afspraak. Dat is namelijk één van de randvoorwaarden. Dus ja dan heb ik snel door dat je de klok hebt horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt. Dat is ook de reden dat we het over de vorm hebben en niet over de inhoud.
BerichtGeplaatst: Di Jan 09, 2018 7:16 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Het is infantiel dat je weigert toe te geven dat je ernaast zat.

Wat jij wil jongetje... ga ook even bij de FNV en je eigen bronnen klagen dat ze niet kloppen dan hè. Veel succes.

BerichtGeplaatst: Di Jan 09, 2018 7:44 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

De informatie klopt wel alleen staat het ongenuanceerd opgeschreven met als gevolg dat je de informatie verkeerd interpreteert en gebruikt. De informatie van de FNV beantwoordt een individueel vraagstuk. Een werkgever mag niet zondermeer op jou afstappen en een alcoholtest afnemen. Dat voer jij aan als bewijslast om het waarheidsgehalte van mijn verhaal in twijfel te trekken. Ik heb het echter over het uitvoeren van een collectieve afspraak volgens het drugs- en alcohol protocol. Deze structurele preventieve controles staan geheel los van de informatie die jij aanreikt. En ja, collectief en individueel hebben wel raakvlakken zoals de wijze en de vrijblijvendheid waarbij een alcoholtest moet worden uitgevoerd, dat laat onverlet dat je het over iets compleet anders hebt.

Als ik nu had geschreven dat ik ongevraagd met een alcoholtester de bouwplaats van de opdrachtgever ben opgelopen om een blaastest af te nemen omdat ik vind dat het bij mij rol als veiligheidskundige hoort had je kunnen roepen, “ho even, ik betwijfel of dat binnen de kaders van wet is uitgevoerd, want: er moet directe aanleiding zijn, blablabla.

Jammer dat je vervolgens zo raar gaat doen. Het is geen schande om eens de afslag te missen. Net als ik ben je niet alleswetende.
BerichtGeplaatst: Di Jan 09, 2018 11:38 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliox schreef:
...Heden ten dage wordt in het Pools VCA-gerelateerde opleidingen gegeven en zijn zij bekend met ons zerotolerancebeleid omtrent alcoholgebruik in de werksfeer en weten zij dat structureel wordt gecontroleerd en dat zij in de spotlight staan. Daarnaast hanteren verschillende multinationals zwarte lijsten waarop je komt te staan bij een vergrijp...

Hiermee geef je zelf toe dat het een groot probleem is.

Quote:
Ik rijd 50.000 kilometer per jaar over de Nederlandse autobaan en kan met overtuiging zeggen dat de Nederlandse chauffeurs gevaarlijker rijden en veel asocialer zijn dat de Litouwers en Polen.

In een groot deel van de Nederlandse vrachtauto's zitten tegenwoordig Oost-Europese chauffeurs achter het stuur (met dank aan Brussel).

BerichtGeplaatst: Di Jan 09, 2018 12:33 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Tedje van Es schreef:
Hiermee geef je zelf toe dat het een groot probleem is.

Was. Inmiddels is het in-control. Is ook gebleken tijdens de verschillende alcoholtesten.

Quote:
In een groot deel van de Nederlandse vrachtauto's zitten tegenwoordig Oost-Europese chauffeurs achter het stuur (met dank aan Brussel).

Daarmee sla je de discussie dood. Als het niet controleerbaar is kun je er linksom of rechtsom niks zinnigs over zeggen.
BerichtGeplaatst: Di Jan 09, 2018 13:42 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliox schreef:
Was. Inmiddels is het in-control. Is ook gebleken tijdens de verschillende alcoholtesten.

Dat valt wel tegen als je het met onze cijfers vergelijkt. Zo'n cultuuromslag duurt decennia.
Daar komt nog eens bij dat het tegenwoordig niet meer de Polen zijn die hier werken maar de werkers uit landen komen die wat drinken betreft helemaal bovenaan de ranglijst staan.

Quote:
Daarmee sla je de discussie dood. Als het niet controleerbaar is kun je er linksom of rechtsom niks zinnigs over zeggen.

Ik sla helemaal geen discussie dood. Het is de hele tijd al mijn punt: het zijn niet allen de Oost-Europese vrachtwagens maar ook de Nederlandse vrachtwagens omdat een groot deel daarvan bestuurd wordt door (goedkope) chauffeurs uit het Oostblok.

BerichtGeplaatst: Di Jan 09, 2018 14:15 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Tedje van Es schreef:
Dat valt wel tegen als je het met onze cijfers vergelijkt. Zo'n cultuuromslag duurt decennia. Daar komt nog eens bij dat het tegenwoordig niet meer de Polen zijn die hier werken maar de werkers uit landen komen die wat drinken betreft helemaal bovenaan de ranglijst staan.

Wat bedoel je met onze cijfers?

Quote:
Ik sla helemaal geen discussie dood. Het is de hele tijd al mijn punt: het zijn niet allen de Oost-Europese vrachtwagens maar ook de Nederlandse vrachtwagens omdat een groot deel daarvan bestuurd wordt door (goedkope) chauffeurs uit het Oostblok.

Als het niet controleerbaar is kun je er linksom of rechtsom niks zinnigs over zeggen.
En verder hebben de Polen in Nederlandse trekkers een Nederlandse werkgever. Kwestie van een goed alcohol protocol hanteren. Dat geldt overal. Op de bouwplaatsen met een goed veiligheidsbeleid wat getoetst wordt, wordt veel veiliger gewerkt dan op de bouwplaatsen waar dat niet is.
BerichtGeplaatst: Di Jan 09, 2018 15:35 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliox schreef:
Wat bedoel je met onze cijfers?

Daarmee bedoel ik dat onze cijfers beter zijn dan die uit het Oostblok.

Quote:

Quote:
Als het niet controleerbaar is kun je er linksom of rechtsom niks zinnigs over zeggen...

Kom op zeg! Iedereen in dit land weet dat de Nederlandse chauffeurs weg worden geconcurreerd door Oost-Europeanen.
Als je de volgende keer weer op de weg zit dan moet je eens kijken naar Nederlandse internationale vrachtauto's. Een groot deel daarvan heeft Oost-Europese kentekenplaten. Daar zit een Oost-Europeaan achter het stuur. En dan heb je de wagens met Nederlandse kentekenplaten, bij een groot aantal zit daar ook een Oost-Europeaan achter het stuur. De Nederlandse chauffeur krijgt steeds minder Nederlandse collega's.

En dan heb ik het nog niet eens over de andere, bijbehorende verhalen: de uitbuiting en de kwaliteit van deze Oostblok chauffeurs. Alleen al daarvoor zou je het op een zuipen zetten. Crying or Very sad

https://zembla.bnnvara.nl/nieuws/brandbrief-over-uitbuiting-truckchauffeurs

https://zembla.bnnvara.nl/nieuws/explosief-transport

Quote:
Kwestie van een goed alcohol protocol hanteren.

Hoe doe je dat als jouw chauffeur 3 weken van huis is?

BerichtGeplaatst: Di Jan 09, 2018 18:53 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Tedje van Es schreef:
Daarmee bedoel ik dat onze cijfers beter zijn dan die uit het Oostblok.

We hebben het toch over de situatie in Nederland? Dus over de mensen die hier wonen en werken.

Quote:

Kom op zeg! Iedereen in dit land weet dat de Nederlandse chauffeurs weg worden geconcurreerd door Oost-Europeanen.
Als je de volgende keer weer op de weg zit dan moet je eens kijken naar Nederlandse internationale vrachtauto's. Een groot deel daarvan heeft Oost-Europese kentekenplaten. Daar zit een Oost-Europeaan achter het stuur. En dan heb je de wagens met Nederlandse kentekenplaten, bij een groot aantal zit daar ook een Oost-Europeaan achter het stuur. De Nederlandse chauffeur krijgt steeds minder Nederlandse collega's.

En dan heb ik het nog niet eens over de andere, bijbehorende verhalen: de uitbuiting en de kwaliteit van deze Oostblok chauffeurs. Alleen al daarvoor zou je het op een zuipen zetten. Crying or Very sad

https://zembla.bnnvara.nl/nieuws/brandbrief-over-uitbuiting-truckchauffeurs

https://zembla.bnnvara.nl/nieuws/explosief-transport

Kom eens met wat actuelers. Je berichten stammen uit de stenentijdperk toen de klok nog crisis sloeg. Verder weet de transportsector van gekkigheid niet waar zij chauffeurs vandaan moeten halen. De vraag naar chauffeurs heeft het aanbod ruimschoots overstegen. Een goede vriend van me is vrachtwagenchauffeur. Steen en been klagen over buitenlandse chauffeurs maar wel iedere week een schreeuw om collega's op social media wegens een structureel schrijnend tekort.

https://www.transport-online.nl/site/85833/schrijnend-tekort-aan-personeel-in-de-logistieke-en-transportsector/

Een logisch gevolg is dat de screening voor vrachtwagenchauffeurs laagdrempelig is. Dus veel laaggeschoold personeel zonder toekomstperspectief neemt plaats achter het stuur. Vaak gedreven door schulden en / of andere (drank)problemen.

Quote:
Hoe doe je dat als jouw chauffeur 3 weken van huis is?

- Voorlichting en in het verlengde afspraken omtrent alcoholgebruik in het verkeer en sanctionering;
- Alcoholslot;
- Alcoholmeter meegeven en iedere dag een foto waarop je blaast en de gemeten waarde zichtbaar is. Geen foto is niet betaald;
- Steekproefsgewijs controleren door externe instanties;
- Softwarematige controle. Als personenauto's moeheid kunnen traceren, lukt alcohol ook.

Vergeet niet dat verschillende petrochemische bedrijven kúnnen controleren. Daarom geloof ik ook niet dat de soep zo heet gegeten wordt als jij hem hier opdient.
BerichtGeplaatst: Wo Jan 10, 2018 9:32 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliox schreef:
We hebben het toch over de situatie in Nederland? Dus over de mensen die hier wonen en werken.

..en dat vergeleek ik met de situatie in Polen waar de cijfers slechter zijn dan hier.

Quote:
Kom eens met wat actuelers. Je berichten stammen uit de stenentijdperk toen de klok nog crisis sloeg.

Dat heeft niks met de crisis te maken. Nu wil men nog steeds de goedkoopste arbeidskrachten.
De tijden zijn wel veranderd; de Pool is ingeruild voor de Oekraïner, de Moldaviër, enz., het drankprobleem en de uitbuiting zijn daarmee niet verdwenen.

Quote:
Verder weet de transportsector van gekkigheid niet waar zij chauffeurs vandaan moeten halen.

Dat komt omdat de bedrijven hun eigen sector kapot hebben gemaakt door slechte chauffeurs te importeren.

Quote:
Alcoholslot...

Op een auto die ergens in Europa rondrijdt? Doe je best.

Trouwens, ook hier geef je weer toe dat er een alcoholprobleem is.

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu