Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Anti-discriminatie is te ver doorgeslagen Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Anti-discriminatie is te ver doorgeslagen
BerichtGeplaatst: Ma Apr 30, 2001 14:56 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Het valt mij op dat zelfs mensen die zelfs mild-negatieve opmerkingen maken over allochtonen of de islam direct worden aangezien voor racist of fascist. Niet alleen op dit forum, maar ook in kranten en op tv. Zo was er het akkefietje met Gert Schutte, die het waagde te stellen dat hij de islam geen verrijking voor Nederland vond. D'66 wilde hem censureren.

Ook op dit forum gebeuren dit soort dingen. Linda heeft bijvoorbeeld een beschaafde opmerking gemaakt over de behandeling van Filippijnse meisjes in Saoedi-Arabië; deze opmerking, hoewel feitelijk correct, werd direct in de prullenmand geplaatst.

Ik ben van mening dat deze censuur gevaarlijk is. Niet alleen omdat de gecensureerden op deze manier een democratisch grondrecht uit handen wordt geslagen, maar ook omdat de verleiding bij sommigen groot zal worden te grijpen naar geweld of erger.

Ook zal het er toe leiden dat bepaalde problemen die optreden niet op tijd onderkend worden. Met als gevolg dat de problemen spoedig onoplosbaar zullen worden, met mogelijk Joegoslavische toestanden tot gevolg.

<i>En verder ben ik van mening dat de islam geen verrijking voor de mensheid is.</i>
BerichtGeplaatst: Ma Apr 30, 2001 15:09 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Abu,

Allereerst: niemand wordt op dit forum uitgemaakt voor racist of fascist, laten we dat voorop stellen.

Verder is dit forum gericht op Nederlandse politiek. Men mag af en toe best een dwarsstraatje pakken, maar voor een discussie over meisjes in de Filippijnen is dit forum niet opgezet.

Daarmee wil ik zaken niet in de doofpot stoppen of censureren. Dit is simpelweg niet de plaats om daarover een discussie te starten.
BerichtGeplaatst: Ma Apr 30, 2001 15:20 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Generalisaties, vooroordelen en onverdraagzaamheid roepen menselijke afkeer op; oogkleppen voor misstanden en/ of gevaren natuurlijk ook.

De islam voorziet in een behoefte, net zoals het christendom met zijn talloze schakeringen of het atheïsme, het darwinisme en vele, vele andere wereldbeschouwingen of religies.

Wat voor de mensheid als geheel goed, waar en schoon genoemd kan worden vormt een steeds nijpender vraagstuk.

[Dit weerwoord is gewijzigd door John Wervenbos op 30 April 2001 om 16:30 uur.]
BerichtGeplaatst: Ma Apr 30, 2001 15:22 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Cliff,

We hebben het hier al eerder over gehad. Politiek is niets anders dan geinstitutionaliseerde (overheids-) macht. Deze macht wordt uiteindelijk verleend door het volk, zoals een huis uiteindelijk op de ondergrond rust.

Een substantieel deel van de bevolking beschouwt alleen de wetten, zoals die in Mohammeds boekwerk, de koran, staan als enige ware en acceptabele wetten.
Dat betekent dat dit deel van de bevolking zich dus niet solidair voelt met het Nederlandse staatsbestel.
Ik wil je wel per mail uitlatingen van moslims sturen die dit ondersteunen.

Me dunkt dat dit een bij uitstek politiek probleem is.

Mijn verontschuldigingen voor het off-topic poneren van deze informatie; het was een directe reactie op jouw vorige post.

<i>En verder ben ik van mening dat de islam geen verrijking voor de mensheid is.</i>
BerichtGeplaatst: Ma Apr 30, 2001 15:48 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Abu,

Je hebt in Nederland inderdaad te maken met moslims. Maar ze zijn niet of amper politiek vertegenwoordigd.

Niet alle moslims in Nederland denken hetzelfde. Je hoeft me geen radicale uitspraken te mailen, ikheb ze genoeg op het Internet gezien. Ook van extreem rechtse Nederlanders, en ik zou het ook niet op prijs stellen dat mensen zeggen 'kijk, zo denken de Nederlanders'.

Dit weet je allemaal ook wel. Jij voert een persoonlijke kruistocht tegen de Islam in Nederland.

Dat mag je van mij best doen, maar ik zorg er wel voor dat die kruistocht niet op mijn webspace gehouden wordt.

Groet,

Cliff.
BerichtGeplaatst: Ma Apr 30, 2001 16:48 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Cliff, dan sluit je wel de bediscussering van een belangrijk politiek probleem in Nederland uit.

Alhans wat voor een zeer groot deel van de Nederlandse bevolking een groot probleem is. En daarmee ben je op dezelfde manier bezig de mening van het volk te onderdrukken en steun je de overheidsdictatuur op dit punt.

Besef wel dat hoewel moslims geen politieke partij hebben zij met hun bijna 2 miljoenen een invloedsfaktor van belang aan het worden zijn.

De staat maakt meer kapot dan je lief is.
BerichtGeplaatst: Di Mei 01, 2001 4:41 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Henk,
formuleer nu eens precies waarom volgens jou "voor een zeer groot deel van de Nederlandse bevolking een groot probleem is."

En dan ben ik ook benieuwd naar voorbeelden van: "de mening van het volk te onderdrukken" en "overheidsdictatuur".
BerichtGeplaatst: Di Mei 01, 2001 6:55 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

"formuleer nu eens precies waarom volgens jou "voor een zeer groot deel van de Nederlandse bevolking een groot probleem is."

Gezien de vele discussies en wat ik in mijn omgeving zie en hoor.

"En dan ben ik ook benieuwd naar voorbeelden van: "de mening van het volk te onderdrukken" en "overheidsdictatuur"."

Houd je ogen open en zie dat tegenstanders die hun mening durven zeggen over de instroom van buitenlanders juridisch worden vervolgd en de vernietiging van deocratisch gekozen partijen zoals de CD/cp86 door de linkse kerk en haar trawanten bij justitie.

Vervolging/verraad van het eigen volk ten gunste van vreemdelingen die hier niets te zoeken hebben.

De staat maakt meer kapot dan je lief is.
BerichtGeplaatst: Di Mei 01, 2001 12:13 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik ga inderdaad af op wat ik hoor en zie, de werkelijkheid dus en laat mij niet manipuleren door wat politicie en pers mij willen laten geloven.
BerichtGeplaatst: Di Mei 01, 2001 12:14 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

En al zeker niet door z.g. "wetenschappelijke onderzoekers".
BerichtGeplaatst: Di Mei 01, 2001 13:42 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Dit is weer zo'n voorbeeld van bewust 'anders' tegen een geloof aankijken dan wanneer het gaat over puur Hollandse geloofsgroepen...

Citaat:
Een substantieel deel van de bevolking beschouwt alleen de wetten, zoals die in Mohammeds boekwerk, de koran, staan als enige ware en acceptabele wetten.
Dat betekent dat dit deel van de bevolking zich dus niet solidair voelt met het Nederlandse staatsbestel.

Ik ken een substantieel deel van de autochtone Nederlandse bevolking die ook niet erg solidair is met het huidige Nederlandse staatsbestel... (abortus, homohuwelijk, Drionpil... enz, enz).... maar dan hoor je toch geen mensen angstig roepen dat 'het gevaar vanuit de Veluwe' zal toeslaan???

Dus moeten we ervan uit gaan dat de verwijzing naar 'gevaren' een heel ander doel heeft!!!

Zoals Cliff al aangeeft... waarschijnlijk een persoonlijke kruistocht...

Heel blij met m'n toevallige geboorteplekje...

[Dit weerwoord is gewijzigd door robT op 01 Mei 2001 om 14:45 uur.]
BerichtGeplaatst: Di Mei 01, 2001 14:59 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat Rob : ""Zoals Cliff al aangeeft... waarschijnlijk een persoonlijke kruistocht...""

Ach ach...kerel,....je hebt dus echt niets in de gaten ?

Tsja....ooit zul je nog wel eens *wakker* worden,...maar dan is het voor jou ""te laat"".
Je bent wel het toonvoorbeeld van een politiek-correct figuur, zeg.

Je hoort hier (en op dat Forum.nl) dan ook helemaal thuis.
BerichtGeplaatst: Di Mei 01, 2001 16:40 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Dank je Bram

BerichtGeplaatst: Di Mei 01, 2001 23:30 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

En wanneer tientallen mensen hetzelfde als Henk horen uit hun omgeving....dan kun je gevoeglijk aannemen dat er iets speelt binnen de Autochtone bevolking.

Beetje een vraag naar de bekende weg, Willem.
BerichtGeplaatst: Wo Mei 02, 2001 0:12 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Graag gedaan
BerichtGeplaatst: Wo Mei 02, 2001 4:56 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Natuurlijk bespeur ik veranderingen in de samenleving Bram. Ook in de onze!

Maar die veranderingen doen mij niet naar de noodrem grijpen!

En om maar weer kort on-topic te gaan: Anti-discriminatie kan NOOIT te ver doorschieten!
Het is de basis van de beschaving!

De ene mens accepteerd de ander... simpeler is het niet... maar ook niet ingewikkelder.

Daarnaast moeten we vanzelfsprekend onverminderd (en eigenlijk veel krachtdadiger) criminaliteit en fraude bestrijden.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 02, 2001 14:10 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Wat een nonsens. Antidiscriminatie is de basis van de beschaving. Antidiscriminatie is een links dogma en niets meer of minder.

Heeft niets met beschaving te maken. Als we beschaafd willen zijn kunnen we betere zorgen dat niet alle rassen en achtergronden door elkaar worden gemengd want daarmee voorkom je gigantisch veel onnodige problemen.

Dan hadden wij niet het steeds en in toenemende mate het gezijk zoals recent in Pekela.
BerichtGeplaatst: Wo Mei 02, 2001 14:14 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
Als we beschaafd willen zijn kunnen we betere zorgen dat niet alle rassen en achtergronden door elkaar worden gemengd want daarmee voorkom je gigantisch veel onnodige problemen.

Henk, zie jij rassenvermeniging als iets onwenselijks?
BerichtGeplaatst: Wo Mei 02, 2001 15:14 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Het probleem lijkt mij juist niet dat allerlei rassen zich vermengen (vreselijk woord trouwens, ras). Dan was er sprake van één cultuur en zouden we allemaal in vrede en harmonie samenleven.
Het probleem is juist dat de "multiculturele" samenleving als concept niet werkt. We moeten streven naar een monoculturele samenleving, waarbij iedereen ongeacht huidskleur of afkomst een eerlijke kans krijgt.

Over het eigenlijke onderwerp van deze topic heb ik het volgende te zeggen: discriminatie op huidskleur of afkomst is misdadig. Discriminatie op overtuigingen moet kunnen als deze overtuigingen onjuist, onderdrukkend en misdadig zijn. En daarbij maakt het niet uit of deze overtuigingen politiek of godsdienstig zijn. Wat is het verschil? Beide is een geloof.

Of een moslim nou vrouwen en homo's discrimineert (want dat moet volgens hun geloof) of een blanke racist negers is allebei even erg. Want zowel negers, vrouwen als homo's kunnen er niets aan doen dat ze zo zijn.

Ik vind persoonlijk allebei even onsympathiek, ik zie uit oogpunt van discriminatie niet het minste verschil en het is mijn persoonlijke mening dat ik zo min mogelijk met dat soort discriminerende lui te maken wil hebben.
BerichtGeplaatst: Wo Mei 02, 2001 17:17 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Henk, ik neem aan dat je met "mengen" de integratie van groepen bedoelt. Ik denk dat je met diverse groepen op den duur wel een werkbare monocultuur kunt scheppen op voorwaarde dat de verschillende achtergronden redelijk compatibel zijn. Wat mij betreft zou dat speerpunt in het immigratiebeleid moeten zijn.

Als antidisciminatie de basis van de beschaving zou zijn dan is de beschaving pas ergens in de jaren 6o begonnen.
BerichtGeplaatst: Wo Mei 02, 2001 19:57 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Inderdaad, ik bedoel tussen elkaar wonen Racer.

En dan vooral het door de strot duwen van volslagen vreemde culturen van mensen met vreemde klederdracht en vooral VREEMDE TAAL richting de "eenvoudige" wijken.

Het is gewoon ziek wat er gebeurd.

En dan de originele bewoners voor rascist uitmaken als ze hun bek durven lostrekken.

Antidiscriminatie is links gebral. Iedereen heeft het recht op voorkeur en antipatie. Ook jegens andere rassen.
BerichtGeplaatst: Wo Mei 02, 2001 22:01 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Naar mijn mening kan anti-discriminatie heel goed te ver doorschieten, als discriminatie te ruim wordt gedefinieerd.

Dan krijg je zulke dingen zoals dat je wordt beschuldigd van discriminatie als je klaagt over je Afrikaanse buren die tot diep in de nacht tromgeroffel laten horen.

Of de politie durft een "gekleurde" dief niet aan te houden uit dezelfde angst.

Of de politiek in Nederland durft niet openlijk kritisch over het asielzoekersprobleem te praten.
In het laatste geval komt anti-discriminatie al in het veld van belemmering van de vrije meningsuiting.
Anti-discriminatie-bewegingen vertonen soms ook een bijna religieuze gelijkhebberigheid.

Laat ons daarom eens goed vaststellen wat discriminatie is.
Volgens mij is DISCRIMINATIE HET BEOORDELEN VAN EEN PERSOON OP GROND VAN ZIJN AFKOMST.
Zo'n discriminatie vind ik ontoelaatbaar.

[Dit weerwoord is gewijzigd door Pyt op 02 Mei 2001 om 23:11 uur.]
BerichtGeplaatst: Wo Mei 02, 2001 22:48 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Beste Pyt,

Even een korte reactie op onderstaande citaat van je.

Citaat:
Laat ons daarom eens goed vaststellen wat discriminatie is.
Volgens mij is DISCRIMINATIE HET BEOORDELEN VAN EEN PERSOON OP GROND VAN ZIJN AFKOMST.
Zo'n discriminatie vind ik ontoelaatbaar.

Ik denk eerlijk gezegd dat het (bijna) onmogelijk is om een persoon objectief te beoordelen. Het is immers onmogelijk om je gedachten uit te schakelen. Je zult altijd, maar dan ook altijd de details van een persoon in je opnemen....geslacht, ras, (misschien) geloof, kleding, en nog zoveel meer dingen. Bepaalde dingen kunnen daarom zo bepalend zijn voor het vormen van een oordeel. Je maakt mij niet wijs dat men neutraal naar een persoon kan kijken zonder er zelf een subjectief kleurtje aan te geven. Dat laatste is gewoon een typisch menselijke trekje. We zijn er ons alleen niet van bewust, maar als je heel goed oplet dan zie je zelf ook wel hoe moeilijk het is om iemand niet ergens te willen plaatsen.
Het geeft je een onrustig gevoel als je geen beeld kan vormen over een persoon. Daarom zijn we snel geneigd om zelf er een aanvulling aan te geven zodat het beeld compleet wordt en je een persoon snel in een hokje kan stoppen.

Dus beste Pyt, als je zegt dat je dat ontoelaatbaar vindt....dan kan je eigenlijk overal wel bij stil gaan staan en je afvragen in hoeverre de vooroordelen (DIE WE ALLEMAAL HEBBEN) invloed hebben op een besluit/oordeel die men heeft genomen over iets/iemand.

Denk daar maar eens over na en kom dan tot de conclusie dat we allemaal discrimineren en dat daar weinig tegen te doen is. Je kunt alleen DUIDELIJKE ZICHTBARE DISCRIMINATIE bestrijden!!

Met vriendelijke groet,

Layla

Belangrijk is niet alleen de weg die je gaat, maar ook de sporen die je achterlaat.
BerichtGeplaatst: Do Mei 03, 2001 2:29 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Aan discriminatie maken we ons inderdaad allemaal, de een meer de ander minder, schuldig.

Maar zodra bedrijven en/of de overheid wetten en regels gaan invoeren die discriminerend zijn voor bepaalde groepen in de samenleving staat de beschaving op het spel.

In dat verband moet men mijn opmerking over de beschaving zien.

BerichtGeplaatst: Do Mei 03, 2001 6:51 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Daar ben ik het mee eens Rob. Discriminerende wetten en regels zijn ontoelaatbaar.
Iedereen moet dezelfde kansen krijgen.
Daarom ben ik er ook op tegen dat Islamitische slagers anders worden behandeld dan Nederlandse.

Ik sprak pas iemand die een snackbar uitbaatte en van de inspectie f 4000,- boete kreeg omdat er een beetje aanslag op de slagroomspuit zat terwijl de buitenlandse snackbars en slagerijen in zijn omgeving NOOIT gecontroleerd worden.

Als werkgevers echter mensen weigeren om hun huidskleur of geaardheid vind ik dat zij daartoe het volste recht hebben. Het is hun eigen bedrijf en dienen vrij te zijn aan te nemen en te weigeren wie ze willen.

Pyt, discriminatie gaat niet alleen over afkomst. Er was in het verleden ook veel te doen over discriminatie van homo's.
  Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie