Geplaatst: Zo Mrt 21, 2021 0:46 |
|
|
|
Cool, hier een close up look bij de vulkaan in IJsland. Veel toeristen ook zo te zien. Logisch. Stel je maar eens voor dat er twintig kilometer buiten Amsterdam zoiets zou gebeuren, wat al 800 jaar niet meer voorgekomen is.
Doet me een beetje denken aan Hawaï een paar jaar geleden, maar die ging recht door een woonwijk heen.
Deze zal waarschijnlijk niet zoveel kwaad kunnen, ver genoeg van de bewoonde wereld af en niet het type vulkaan waarvan een uitbarsting met heel veel geweld gepaard gaat. Slow motion lava zeg maar. |
|
_________________ Alleen samen krijgen we QRona eronder! |
|
|
|
Geplaatst: Do Mrt 25, 2021 18:03 |
|
|
|
|
Geplaatst: Vr Apr 09, 2021 16:31 |
|
|
|
|
Geplaatst: Za Apr 10, 2021 7:52 |
|
|
|
La Souffriere goes BOEM
Bill Gates wil het zonlicht blokkeren door rotzooi in de atmosfeer te sprayen.
Lijkt me niet nodig met al die vulkaanuitbarstingen. |
|
|
|
|
Geplaatst: Zo Apr 11, 2021 12:52 |
|
|
|
Er zijn inmiddels vier explosies geweest in de krater van La Souffriere. De laatste twee waren groter dan de eerste twee. Het hele eiland ligt zo'n beetje bezaaid met vulkanische as, en ook het eiland Barbados heeft er last van want de wind blaast de aswolken daar naar toe. Op St. Vincent is het nu zo donker dat de straatverlichting ook overdag aan moet. Het regionale vliegverkeer ondervindt er ook hinder van.
De laatste keer dat er een uitbarsting was van deze vulkaan was in 1979, maar deze is anders, veel ernstiger naar het schijnt.
Ik heb zo'n gevoel dat dit nog lang niet voorbij is.
Laatste nieuws is dat op het hele eiland de stroom zou zijn uitgevallen. |
|
|
|
|
Geplaatst: Zo Apr 11, 2021 13:03 |
|
|
|
Beelden zeggen genoeg..
Volgens mij zijn dit beelden van de eerste twee explosies, op 9 april. Er zijn er dus nog twee grotere geweest inmiddels. |
|
|
|
|
Geplaatst: Zo Apr 11, 2021 13:32 |
|
|
|
En hier wat beelden vanaf het eiland Barbados...
Half vier in de middag, gisteren neem ik aan.
Sint Vincent en Barbados op de kaart;
 |
|
|
|
|
Geplaatst: Zo Apr 11, 2021 23:02 |
|
|
|
Ook in Barbados is het inmiddels crisis. Helemaal ondergesneeuwd, met as. Gevaarlijk spul, gaat overal in zitten. Ook in je longen. Als er regen op valt wordt het een soort van versteend, dat zal die regen aan steentjes verklaren. Iedereen is gevraagd binnen te blijven.
Ben benieuwd hoever die aswolken meegedragen zullen worden door de wind, wellicht helemaal tot in Afrika.
En, wat gaat er met die vulkaan gebeuren, dat is natuurlijk de belangrijkste vraag. |
|
|
|
|
Geplaatst: Ma Apr 12, 2021 17:54 |
|
|
|
Hier meer beelden, als het goed is vrij recent. Vandaag of gisteren dus.
Het wordt steeds erger, overal as. En die as wolk zou vandaag of morgen Afrika al bereiken dus misschien daar ook nog wel beelden van. Heel veel gebouwen zijn ingestort, vooral slecht geconstrueerde gebouwen dan die dus niet veel balast kunnen verdragen. In St. Vincent maar ook in Barbados.
Inmiddels zes explosies geweest hoor ik.
Gisteren zag ik een oude film over een vulkaanuitbarsting, Dante's Peak. Bizar hoeveel dat lijkt op wat ik nu gebeurt in St. Vincent, al is die film natuurlijk weer Hollywood en dus over gedramatiseerd.
Ik hoor nu dat er ook pyroplastic flows zijn op St. Vincent, maar het is weer verdomd lastig om hier fatsoenlijk nieuws over te vinden. Pyroplastic flows zijn potentieel allesverwoestend. Geen idee hoe ernstig dit nu is daar, maar er zijn nog geen berichten over doden wat op zichzelf al een klein wonder is volgens mij. Voor de langere termijn ziet het er volgens mij niet zo goed uit, veel landbouw zal verwoest zijn door de as. Maar die as zorgt ook weer voor heel vruchtbare grond waaruit nieuwe dingen kunnen groeien. Stroom grotendeels of helemaal uitgevallen daar, en drinkwater mogelijk ook vergiftigd en dus niet langer bruikbaar. |
|
|
|
|
Geplaatst: Ma Apr 12, 2021 23:04 |
|
|
|
Het NOS Journaal vindt het niet belangrijk genoeg om over te berichten, maar het Jeugdjournaal blijkbaar wel.
Er zijn zes eerdere uitbarstingen geweest van deze vulkaan. De duur daarvan varieerde van enkele weken tot wel tien maanden aan een stuk. De laatste was in 1979 maar deze is nu al erger. In 1902 vielen er 1500 doden bij een uitbarsting, dat is een beetje het referentiekader van deze. Gelukkig zijn er nu wel heel wat meer mogelijkheden om mensen tijdig te waarschuwen en in veiligheid te brengen, en voor zover ik kan beoordelen gaat dat redelijk goed.
Er wonen zo'n 100.000 mensen op St. Vincent and the Grenadiers, waarvan het overgrote deel op dat eiland waar die vulkaan is. The Grenadiers zijn een eilandenarchipel ten zuiden van het hoofdeiland St. Vincent. |
|
|
|
|
Geplaatst: Di Apr 13, 2021 12:23 |
|
|
|
Dit is wat er over blijft van de gewassen rondom de vulkaan..
Een aantal landen hebben al noodhulp gestuurd, onder meer Venezuela dat er niet zo ver vandaan ligt. |
|
|
|
|
Geplaatst: Di Apr 13, 2021 15:24 |
|
|
|
En nog een beeld van vandaag;
De lucht begon net weer redelijk op te klaren, maar ook vandaag weer een significante explosie, en dus meer as die de atmosfeer wordt ingeblazen.
Satellietbeelden;
https://www.youtube.com/watch?v=ixfRFM1aipA |
|
|
|
|
Geplaatst: Wo Apr 14, 2021 9:35 |
|
|
|
Volgens mij allemaal beelden van gisteren, of grotendeels dan toch. Precies 42 jaar na de uitbarsting in 1979.
Dit is sowieso al de meest bijzonder (significante) vulkaanuitbarsting die ik me kan heugen. Er zijn er natuurlijk wel een aantal geweest, maar kan me niet herinneren dat ik ooit zoveel as heb zien vrijkomen. Misschien die in IJsland een jaar of tien geleden, dat was ook wel heftig toen. Maar toen volgde ik dat niet zo. |
|
|
|
|
Geplaatst: Wo Apr 14, 2021 21:51 |
|
|
|
En hier beelden van vandaag, een paar uur geleden;
Weer een explosie, en volgens deze ooggetuige die het allemaal redelijk goed heeft bijgehouden de grootste tot nog toe.
Gaat nog heel lang duren vrees ik. De schade in de directe omgeving, aan de flora en fauna maar ook aan de infrastructuur op sommige plekken, is nu al inmens groot. Wederopbouw en herstel gaat vele jaren duren, als het überhaupt weer bewoonbaar gebied wordt. |
|
|
|
|
Geplaatst: Wo Apr 14, 2021 22:02 |
|
|
|
Verslag vanuit de bewoonde wereld;
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=7Rw3t6xbL Q[/youtube]
Kijk vooral ook naar de vegetatie her en der, alles is volgens mij al dood. Voor dieren die in het wild leven of achtergelaten zijn is dit ook een ramp. Oogsten zijn volledig verwoest denk ik. Zal niet op het hele eiland zo zijn wellicht, maar hier wel. |
|
|
|
|
Geplaatst: Vr Apr 16, 2021 6:27 |
|
|
|
In de rode zone, dichtbij de vulkaan, denk beelden van gisteren;
|
|
|
|
|
Geplaatst: Za Apr 17, 2021 7:03 |
|
|
|
Hallucinante beelden;
Wat je ziet op veel plekken is het gevolg van een Lahar, wat zoveel is als een vulkanische modderstroom. Daar zijn er in de afgelopen week wel een aantal van geweest geloof ik. Dat is weer net wat anders dan een Pyroclastic flow. Een Pyroclastic flow is meer een lawine achtig iets dat van de berg afgerold komt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lahar
 |
|
|
|
|
Geplaatst: Za Apr 17, 2021 7:23 |
|
|
|
En hier nog een wetenschappelijke kijk op de zaak;
Het ergste lijkt voorbij, de grotere erupties waren vorig weekend en begin deze week, de laatste dagen is de vulkaan minder actief. Er heeft zich een nieuwe krater gevormd door de serie aan explosies. De westelijke flank is mogelijk permanent onbewoonbaar, want zwaar beschadigd en verhoogd risico bij toekomstige erupties. Dit was (is) waarschijnlijk de zwaarste vulkaanuitbarsting in de Cariben in meer dan honderd jaar. Er zijn geen doden gevallen omdat de regering bij de les was en mensen tijdig in veiligheid heeft gebracht. Dus ze hebben hun zaakjes daar gewoon redelijk goed op orde blijkbaar.
En die as, tja die kun je opslaan en verkopen, zal best een aardige cent aan te verdienen zijn denk ik. |
|
|
|
|
Geplaatst: Zo Apr 18, 2021 1:47 |
|
|
|
Indrukwekkend Carlos.
Vreemd dat ik dit niet lees in kranten of zie op het nieuws.
Dank je wel voor je onderzoek en plaatsen van deze video's. |
|
_________________ Never judge history except in the context of the times in which it occurred. |
|
|
|
Geplaatst: Zo Apr 18, 2021 7:01 |
|
|
|
|
_________________ The world turns too fast, feel love before it�s gone. [Editors] |
|
|
|
Geplaatst: Zo Mei 02, 2021 7:49 |
|
|
|
Mooie beelden uit IJsland, afgelopen nacht;
Ik krijg de naam van deze vulkaan niet in mijn systeem, maar het is dus Geldingaladir als ik het goed heb. |
|
|
|
|
Geplaatst: Zo Mei 02, 2021 8:50 |
|
|
|
Weer een andere vulkaan dan de Fagradalsfjall waarover eerder bericht is? |
|
_________________ Mijn -isme is realisme. |
|
|
|
Geplaatst: Zo Mei 02, 2021 9:07 |
|
|
|
Nee het gaat om dezelfde vulkaan. Volgens mij heet dat ding inderdaad Fagradalsfjall.
Maar Geldingaladir is dan weer die plek waar al die lava beelden vandaan komen, en de naam die vaak gebruikt wordt in de titels van filmpjes. Zoals gezegd, die namen...krijg het niet in mijn systeem.
Hoe lang is dit nu al bezig, een maand zowat? Kan nog heel lang gaan duren.
Zou best wel eens de grootste toeristische attractie van IJsland kunnen worden de komende jaren. |
|
|
|
|
Geplaatst: Zo Mei 02, 2021 10:05 |
|
|
|
Herinneren we deze dronken Schot nog? |
|
_________________ Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij |
|
|
|
Geplaatst: Zo Mei 02, 2021 11:17 |
|
|
|
Zie je, daar heb je het al? Ik schrijf Geldingadalir ook nog verkeerd, zelfs nadat ik de naam verschillende keren gelezen heb.  |
|
|
|
|
Weerwoord forum index » Buitenland