Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Buitenland » Monsterstormen, tornado's en orkanen Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 57, 58, 59  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Ma Sep 02, 2019 17:59 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

BerichtGeplaatst: Ma Sep 02, 2019 18:01 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Update:

Orkaan Dorian - Cat. 4
155mph
922mbar
NW 1mph

Twee veranderingen dus, ten eerste ietsje afgezwakt, en daarnaast voor het eerst in dagen een track in noordwestelijke richting, hoewel elke verandering van richting met 1mph lastig met zekerheid te stellen is lijkt mij. Betekent dit dat Florida uit de gevarenzone is? Nee, maar de kans wordt wel steeds groter naarmate de modellen meer en meer bevestigd lijken te worden en Dorian inderdaad een bocht richting noorden lijkt in te zetten.

De media zullen dus weldra eind goed al goed verklaren, Trump kan weer golfen volgend weekend en het glas heffen op de goede afloop, terwijl de lijken in de Bahama's nog her en der ronddrijven.

Je zou er haast cynisch van worden.. Sad

Edit:

Toch nog steeds WEST blijkbaar. Misschien hebben ze het zojuist veranderd of ik heb het verkeerd gezien.

https://www.nhc.noaa.gov/

BerichtGeplaatst: Di Sep 03, 2019 8:39 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Dertienduizend huizen verwoest, 80% van alle inwoners dakloos op Abaco eilanden aldus de autoriteiten..

Marsh Harbour na de storm van de eeuw

Gelukkig schijnen er wel reddingsoperaties aan de gang te zijn, onder meer door de US Coast Guard die daar met helikopters af en aan vliegt om de gewonden daar weg te halen. Maar het zal nog dagen duren voordat de omvang echt goed in kaart kan worden gebracht.

Op Grand Bahama Island zal het vermoedelijk nog erger zijn, want daar hangt de storm (nu Cat. 3) nog steeds boven.

BerichtGeplaatst: Di Sep 03, 2019 8:49 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Die eilandjes zijn feitelijk overgenomen door de oceaan hé? Geen idee hoe ze al dat water daar weg gaan krijgen, en of het überhaupt nog zin heeft om aan wederopbouw te beginnen. Dit was gisteren op Grand Bahama Island;

In Florida zullen veel plekken ook wel blank komen te staan, maar niks vergeleken hierbij.

BerichtGeplaatst: Di Sep 03, 2019 20:59 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Update:

Hij is eindelijk weer in beweging gekomen, zij het nog steeds in slow motion.

Dorian - Cat. 2
110mph
959mb
NW 5mph

Laatst aangepast door carlos op Di Sep 03, 2019 21:08, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Di Sep 03, 2019 21:07 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Dit geeft wel een goed beeld van de topografische ligging van Grand Bahama Island;

Groen = 0-15 feet (ft) boven zeeniveau
Geel = 15-30 ft
Rood = 30+ ft

De stormvloed wordt geschat op 18-23ft. Er viel ook meer dan een halve meter regen (op z'n minst).

Do the math..

BerichtGeplaatst: Di Sep 03, 2019 22:01 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Hier de eerste luchtbeelden van Abaco Island..

Er zijn al 48 uur verstreken en er is volgens mij nog geen hulpverlener geweest daar. Ik weet zeker dat ze hun stinkende best doen, maar er is eigenlijk geen beginnen aan. Er is dringend water en voedsel nodig. Ze kunnen wellicht nog beter gewoon iedereen weghalen daar en elders onderbrengen voorlopig.

BerichtGeplaatst: Wo Sep 04, 2019 9:51 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Misschien is het tijd om in Tornado gebied huizen bestand tegen die stormen te bouwen.

BerichtGeplaatst: Wo Sep 04, 2019 16:37 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Zelfs als je huis bestand is tegen windvlagen van 350km/u, wat doe je tegen water wanneer dat acht meter omhoog komt vanuit de zee? Als dit in Nederland zou gebeuren dan zou de ramp ook niet te overzien zijn. Om te beginnen al een groot deel van de Randstad onder water.

Dit zegt denk ik wel genoeg..

De gele lijn geeft de kustlijn aan zoals die was voordat Dorian aan land kwam.

BerichtGeplaatst: Wo Sep 04, 2019 21:00 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Boodschap van Trump;

Klinkt goed. Het zou mooi zijn als Trump zich eens ruimhartig zou opstellen jegens dit buurland, maar ik heb er zo mijn twijfels over. De Britten mogen trouwens ook wel wat doen voor hun Commonwealth vrienden op de Bahama's, maar die hebben volgens mij wel wat anders aan hun hoofd nu.

BerichtGeplaatst: Do Sep 05, 2019 16:59 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Het duurt eindeloos lang maar we zijn nog niet van Dorian verlost. Hij is zelfs aan kracht toegenomen vandaag, vanochtend Cat. 3. Nu weer ietsje afgezwakt.

Dorian - Cat. 2
110mph
958mb
NNO 8mph

Ik kom straks wel weer even met een wat uitgebreidere orkaan update, ik weet dat jullie er allemaal met smacht op zitten te wachten (not). Razz

BerichtGeplaatst: Do Sep 05, 2019 17:54 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

carlos schreef:
Ik kom straks wel weer even met een wat uitgebreidere orkaan update, ik weet dat jullie er allemaal met smacht op zitten te wachten (not). Razz

Ik lees al je updates hoor!

BerichtGeplaatst: Do Sep 05, 2019 17:58 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Orkaan Dorian in Charleston, South Carolina

Ik heb geen idee hoe erg het was, is of nog zal worden. Geen tijd om dit allemaal goed te kunnen volgen helaas.

Eén ding weet ik wel, zo erg als op de Bahama's zal het niet worden.

@Cliff

Dank! Ja ik weet dat het wel gelezen wordt. Wink

BerichtGeplaatst: Do Sep 05, 2019 18:33 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Ik volg het ook nog steeds hoor. Wink
Vreselijk. In één klap alles kwijt zijn. En dan maar hopen dat je familie, vrienden het ook overleefd hebben.
Wat hebben wij het hier dan toch goed.

BerichtGeplaatst: Do Sep 05, 2019 21:16 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Hebben jullie dit nog meegekregen? Het zat in die video die ik gisteren plaatste van Trump, maar het was mij totaal ontgaan..

Hij heeft de kaart met viltstift aangepast omdat hij zijn eigen ongelijk niet wil toegeven!!

Meneer de president had namelijk op twitter verkondigt dat Alabama gevaar liep, remember? En werd vervolgens op de vingers getikt door de meteorologische dienst. Dit zint meneer de president niet, en dus gaat hij met viltstift gedateerde kaartjes over het pad van de storm bewerken, om zijn eigen gelijk te kunnen claimen..

Weerman’ Trump houdt vol: zijn Dorian-tweet over Alabama klopte

Dit verzin je toch niet. O wacht, Trump wel. Laughing

BerichtGeplaatst: Do Sep 05, 2019 21:18 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Ik sta bij Trump echt nergens meer van te kijken.

BerichtGeplaatst: Do Sep 05, 2019 21:58 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

We gaan de komende 24 zien of Dorian nog voor echt grote problemen gaat zorgen in met name North Carolina, de buurt van Wilmington, waar vorig jaar ook orkaan Florence landfall maakte. Er wordt wel serieus rekening gehouden met een landfall daar, en dat zou best een probleem zijn met windsnelheden van dik boven de 100mph nog steeds (veel meer dan Florence). Er staan nu al gebieden blank, en zijn al veel tornado's gesignaleerd die al voor schade hebben gezorgd aan huizen, dus het is zeker niet niks wat ze daar voor de kiezen krijgen.

Dit is DORIAN in Amerika!

BerichtGeplaatst: Do Sep 05, 2019 22:29 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Dit ziet er toch best wel ernstig uit;

Ik ben benieuwd of het water morgen nog een stuk hoger zal staan. South Carolina en North Carolina lijken toch wel zwaar getroffen te gaan worden door Dorian.

Morgen meer.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 06, 2019 16:39 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Trump geeft het nog steeds niet op hé?

Hij twitterde dit kaartje, dat volgens hem aantoont dat Alabama weldegelijk in het pad lag;

Ten eerste kun je dit met de beste wil van de wereld niet beschouwen als 'Alabama ligt in het pad van de orkaan.' Er staat dat Alabama een kans van om en nabij de 10% kans maakt op een stevig briesje, meer niet. Bij lange na geen orkaan, zelfs geen tropische storm.

Ten tweede was op het moment dat hij die tweet verzond allang duidelijk dat Dorian deze koers niet zou nemen, en in plaats daarvan naar het noorden zou afbuigen voordat ie Florida zou bereiken. Hetgeen ook gebeurd is.

En dan komt er vervolgens deze tweet achteraan;

I was with you all the way Alabama. The Fake News Media was not!

Wat een dombo, niet te geloven.. Rolling Eyes

Dit gaat hem nog heel, heel, heeel lang nagedragen worden vermoed ik zo. Maar genoeg hierover.

Morgen is Dorian eindelijk verleden tijd.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 06, 2019 17:54 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Ik geloof dat Amerika al met al best redelijk is weggekomen. Wel honderdduizenden mensen zonder stroom, maar dat heb je daar al gauw met die krakkemikkige infrastructuur waar al een halve eeuw amper iets aan gedaan is.

Op de Bahama's daarentegen is het een complete apocalypse..

En nu is het wachten op de volgende orkaan, want er zal er vast nog wel eentje volgen de komende weken.

Zolang ze richting het midden van de Atlantische Oceaan gaan is het geen probleem. Die meest rechtse van die "disturbances" op de kaart bovenaan de pagina zou wel een probleem kunnen worden, maar dan zijn we een dag of tien verder.

BerichtGeplaatst: Zo Sep 08, 2019 15:47 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Major Hurricane Faxai gaat recht op Tokio af VANDAAG!

Orkaan Faxai - Cat. 3
120mph
947mb

Faxai was gisteren (of vannacht) Cat. 4 maar is al wat afgezwakt omdat hij de kust van Japan nadert.

Vorige maand kreeg de omgeving van Shanghai een orkaan die ook veel ellende veroorzaakte maar die was volgens mij minder krachtig dan deze. Het zal heus geen megaramp worden voor Tokio, maar wel een big inconvenience, vanavond Nederlandse tijd komt ie daar aan.

BerichtGeplaatst: Zo Sep 08, 2019 15:56 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Ziet er best naar uit op de radarbeelden;

Recht op Tokio af en dan meteen weer weg de oceaan over, alsof het zo bedoeld is. Don't fuck with Faxai..

Vanavond onze tijd dus maandagochtend vroeg lokale tijd.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 09, 2019 7:58 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Hier wat beelden van Faxai in Tokio;

Honderdduizenden inwoners zonder stroom, water- en stormschade...the usual stuff. Windsnelheden tot wel 210km/u, wat zich verhoudt tot een Cat. 2 orkaan. Voor Tokio zijn dit naar verluid records.

Toch opvallend; de laatste week zijn er tropische stormen geweest in Noord- en Zuid-Korea (Lingling), in Tokio dus en zelfs in Canada, de restanten van Dorian. Waar ook veel mensen er last van hadden. Het valt ook niet uit te sluiten dat zelfs Ierland en Schotland last gaan krijgen van de naweeën van Dorian richting eind van deze week.

Het goede nieuws is dat de storingen boven de Atlantische Oceaan vooralsnog geen orkanen lijken te worden, waar die kans eerder wel hoog werd ingeschat. Het slechte nieuws is dat één ervan recht over de Bahama's trekt.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 13, 2019 18:37 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Damn dit ziet er slecht uit..

Ergste storm in honderd jaar in Spanje veroorzaakt zware overstromingen en tornado's

https://watchers.news/2019/09/12/spain-flood-tornado-september-12-2019/

En dan zijn er nog steeds mensen die denken dat al dit noodweer van alle tijden is, nou ik geloof er niks meer van.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 13, 2019 18:59 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Intussen zie ik dat de situatie boven de Atlantische Oceaan weer aanmerkelijk minder gunstig is. Met name voor de Bahama's, die helaas al weer een beetje uit het nieuws zijn maar nog lang niet uit de ellende (understatement). Er zijn alweer tropische storm waarschuwingen van kracht daar, en ook voor Florida.

Weerwoord forum index » Buitenland