Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Buitenland » Monsterstorm Irma Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4 ... 38, 39, 40  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Do Sep 14, 2017 7:42 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Je zou denken dat de ellende met stormen nu wel voorbij is, maar er bestaat nog steeds een (kleine) kans dat de VS over een week getroffen wordt door de derde orkaan in successie, namelijk Jose.

Jose heeft in de voorbije dagen een soort van loop gemaakt tussen de Bahama's en Bermuda. Sommige modellen voorspellen dat hij richting Florida zal gaan, anderen wijzen juist meer in de richting van een noordelijke koers richting New York en New Jersey. We hebben in 2012 gezien wat een storm kan aanrichten in New York, dat was ook 'maar' categorie 1 of zelfs nog minder.

Sandy is de op een na duurste storm uit de geschiedenis van de VS na Katrina, maar ik vermoed dat zowel Harvey alsook Irma daar wel overheen zullen gaan.

Het Amerikaanse congress zou mogelijk tweehonderd miljard dollar willen vrijmaken om de schade van Harvey en Irma te herstellen, en dat zal waarschijnlijk nog niet genoeg zijn.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 15, 2017 19:14 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Het Rode Kruis heeft inmiddels goed 7 miljoen binnen. Ze begonnen vanmorgen met 5 miljoen, dus hebben we vandaag per kop van de bevolking 11 cent in de collectebus gestopt.
Dat zegt, lijkt mij, genoeg over hoe wij hier over Sint Maarten denken...

BerichtGeplaatst: Vr Sep 15, 2017 19:53 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Het is in ieder geval van belang dat het geld niet in handen komt van de corrupte bestuurders daar. Wellicht zit daar ook angst bij de mensen. Ik denk dat het goed is als veel inzichtelijker wordt gemaakt wat er concreet met het geld gaat gebeuren, en wie daarover gaan.

BerichtGeplaatst: Za Sep 16, 2017 8:19 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Lampje schreef:
Het is in ieder geval van belang dat het geld niet in handen komt van de corrupte bestuurders daar.

Niet daar, en ook niet hier. Maar ik vrees het ergste, en met mij velen want 8 miljoen ophalen is natuurlijk een schijntje.

BerichtGeplaatst: Za Sep 16, 2017 8:32 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Tedje schreef:
Het Rode Kruis heeft inmiddels goed 7 miljoen binnen. Ze begonnen vanmorgen met 5 miljoen, dus hebben we vandaag per kop van de bevolking 11 cent in de collectebus gestopt.

Valt inderdaad tegen. Maar mensen geven ook materiële zaken weg, waar ze misschien meer aan hebben dan aan geld. Ik heb zelf een zak kleren gedoneerd aan het Rode Kruis voor Sint Maarten.

BerichtGeplaatst: Za Sep 16, 2017 10:58 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Hier nog wat over de nasleep van Irma:

Barbuda is totaal verwoest door Irma. Inmiddels is het hele eiland geëvacueerd. Volgens een voormalig Amerikaans ambassadeur is er voor het eerst in 300 jaar geen levende ziel meer te bekennen op het eiland Barbuda.

Barbuda (1800 inwoners) is maar een vlekje op de kaart, daarom valt de ramp uiteindelijk al met al nog mee. Maar stel je eens voor dat Irma met deze kracht over Florida had geraasd, dan was de ellende echt niet te overzien geweest.

BerichtGeplaatst: Za Sep 16, 2017 18:27 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Het zijn gouden tijden voor stormfetisjisten op internet. Er wordt al druk gespeculeerd over Jose, of die wel of niet dicht genoeg bij de Amerikaanse oostkust zal komen om voor problemen te zorgen. Dit zou dan waarschijnlijk dinsdag of woensdag duidelijk moeten worden.

Maar na Jose (en Katia) krijgen we nog twee mogelijke hurricanes: eerst Lee en dan Maria. Dit zijn tropische depressies of tropische stormen die uit kunnen groeien tot orkanen, en pas dan krijgen ze de namen. .

De namen voor de volgende potentiële orkanen staan ook al vast: Nate, Ophelia, Philippe, Rina, Sean, Tammy, Vince en Whitney respectievelijk. Om en om vrouwelijk en mannelijk, in alfabetische volgorde. Deze namen zijn trouwens alleen van toepassing op stormen boven de Atlantische Oceaan. Voor Azië geldt weer een ander systeem en voor stormen vanuit de Pacific gelden ook weer andere namen. Orkanen die veel schade aanrichten krijgen nooit meer dezelfde naam.

Zo ziet het er momenteel uit:

Alleen Jose is momenteel een orkaan, die andere twee niet, of althans nog niet. Als die andere allebei tot orkanen uitgroeien dan zal dat kruisje Lee heten en "fourteen" Maria worden. Als alleen die meest rechtse een orkaan wordt en die middelste niet, dan wordt "fourteen" dus Lee. Hoe zuidelijker de koers, des te groter de kans dat een beginnende storm zal uitgroeien tot een krachtige orkaan of zelfs een monsterstorm zoals Irma, wat volgens mij toch wel ongeëvenaard was in veel opzichten.

Dit is een vrij recente projectie voor Jose:

Hoe verder weg, hoe groter de marge van onzekerheid. Nog lang geen reden voor paniek dus, maar mensen maken zich hier toch lichtelijk zorgen over, om begrijpelijke redenen.

Mocht het inderdaad een probleem worden dan houd ik jullie wel op de hoogte. Razz

Laatst aangepast door carlos op Za Sep 16, 2017 19:03, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Za Sep 16, 2017 18:35 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik had nog nooit van het land Baruba gehoord, ik dacht dat ze Barbados bedoelden, maar dat ligt een mooi stuk uit de buurt.

BerichtGeplaatst: Za Sep 16, 2017 18:51 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Ik ook niet...maar nu wel.

Het is echt maar een vlekje op de kaart. Het is officieel Antigua en Barbuda, die twee eilandjes vormen samen een staat die deel uitmaakt van het Britse Gemenebest.

Kaartje:

Dit is dus één land. Vrijwel iedereen woont op Antigua, en alle 1800 inwoners van Barbuda nu dus ook.

Ik zal je eerlijk bekennen dat ik van de meeste van die eilandjes amper gehoord heb, laat staan dat ik weet waar ze precies liggen. En hier staan nog lang niet alle eilandjes op aangegeven. Sint Maarten moet daar ook ergens liggen, volgens mij in dat rijtje boven St. Kitts and Nevis als ik me niet vergis.

BerichtGeplaatst: Za Sep 16, 2017 21:29 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Wat kost Barbuda? Ik wil het wel kopen.

Ik zal er ook beton introduceren, zodat er een normaal huis gebouwd kan worden wat wel tegen een storm kan.

Want laten we wel wezen: het waait er hard, maar in Florida zijn de huizen van bedenkelijke kwaliteit. Ik heb zelf eens naar twee huizen in Naples gekeken omdat ik daar een paar keer op vakantie geweest was. In 2008, tijdens de huizencrisis, kon je daar voor niet al te duur best aardige optrekjes kopen.

Maar het lijkt wel of ze nauwelijks steen gebruiken. Het lijken haast stacaravans: de eerste 5 lagen metselen en dan gaan we met hout en triplex aan de slag. Zo werkt het natuurlijk niet... daar blijft dan ook niets van over bij een storm.

BerichtGeplaatst: Zo Sep 17, 2017 1:30 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Cliff, mijn familie zijn bouwondernemers en ze hebben ook in Texas gebouwd.
Een 6 etage appartement blok, gebouwd op betonnen palen, daarom staat dit er nog. (op zijn Amsterdams)
Maar toen mijn vader zijn eigen huis bouwde, ook op betonnen palen maar de optrek werd gebouwd van hout.
En in de muren de kabels en pijpen en aan de buitenkant wordt dan een stenen muur gemetseld maar die behoord niet tot de structuur van het huis. Maar deze bouwstijl is inderdaad heel vreemd voor Europeanen.
Dit huis staat er nog na 2 hurricanes. De fundering is heel belangrijk.

BerichtGeplaatst: Zo Sep 17, 2017 2:23 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Lampje schreef:
Het is in ieder geval van belang dat het geld niet in handen komt van de corrupte bestuurders daar. Wellicht zit daar ook angst bij de mensen. Ik denk dat het goed is als veel inzichtelijker wordt gemaakt wat er concreet met het geld gaat gebeuren, en wie daarover gaan.

'n Slimme muis zou dat lapje allang verkocht hebben aan de Amerikanen die er de hoofdmoot van de toeristenstroom vormen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Sint_Maarten_(eiland)#Economie
Maar die zullen misschien ook wel weten dat 't per saldo alleen maar 'n kostenpost is met al die orkanen die er plegen huis te houden.
Niet te veel voor vragen dus.
Maar waarom zou Nederland het nog langer aanhouden?
Voor die handvol welgestelden van hier die er dan 'in eigen tropisch land' 'n tweede optrekje op na kunnen houden?
Dan moeten die ook maar de kosten dragen die zo'n grap voor de overheid met zich meebrengt.
Anders moet Jan met de pet dokken voor de luxe van enkelen die toch al niet weten wat ze ermee aan moeten.
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Zo Sep 17, 2017 12:42 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Ik zat er trouwens een klein beetje naast gisteren, die middelste storm van de drie is Maria, en die meest rechtste Lee. Maria zal waarschijnlijk maandag of dinsdag al in de buurt van de Benedenwindse Eilandengroep komen als een Categorie 2 storm, voor wat het waard is.

Sommige modellen spreken van "fourteen" en "fifteen", anderen over Lee en Maria. Lee was naar ik aanneem eerder want de L komt voor de M in het alfabet. Maar ik weet niet precies hoe het werkt, voor mij is dit ook allemaal relatief nieuw.

Over Maria maakt men zich momenteel het meeste zorgen, omdat die het pad van Irma lijkt te volgen en snel in kracht toeneemt momenteel.

Ook Nederlandse media hebben nu meer aandacht hiervoor:

https://www.nu.nl/binnenland/4925591/tropische-storm-maria-mogelijk-nieuwe-dreiging-caribisch-gebied.html

Er is inmiddels al een orkaanwaarschuwing afgegeven voor Sint Maarten, Saba en Sint Eustatius in verband met Maria.

BerichtGeplaatst: Zo Sep 17, 2017 13:20 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

carlos schreef:

Er is inmiddels al een orkaanwaarschuwing afgegeven voor Sint Maarten, Saba en Sint Eustatius in verband met Maria.

Zou allemaal niet nodig zijn als op die eilanden de natuurlijke vegetatie met ongetwijfeld veel bomen hersteld zou worden en degenen die er willen (blijven) wonen dit zouden doen tssen de bomen en struiken en p de overige bodembegroeiing.
Kan makkelijk toch op zo'n eiland waar 't altijd lekker warm is?
Degenen die nooit in de natuur gebivakt hebben zullen zich wellicht niet kunnen voorstellen hoe enorm de windkracht van 'n storm gereduceerd wordt door 'n bos. Daarbinnen is er nauwelijks nog iets van te merken.
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hurricane Maria
BerichtGeplaatst: Ma Sep 18, 2017 14:50 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Hier een recent satellietbeeld van Orkaan Maria:

Wederom een joekel van een storm en inmiddels opgeschaald naar categorie (C) 2. De Benedenwindse Eilanden krijgen er later vandaag al mee te maken, en waarschijnlijk zal hij woensdag recht boven Puerto Rico hangen als een C3 of C4 orkaan.

In Puerto Rico zitten nog steeds tienduizenden mensen zonder stroom als gevolg van Irma.

En dat is dus ook het probleem; de infrastructuur in de Cariben is zwaar beschadigd of verwoest door Irma en nu komt dit er nog eens overheen.

Hier het pad van Maria;

BerichtGeplaatst: Ma Sep 18, 2017 16:34 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Maar het lijkt wel of ze nauwelijks steen gebruiken. Het lijken haast stacaravans: de eerste 5 lagen metselen en dan gaan we met hout en triplex aan de slag. Zo werkt het natuurlijk niet... daar blijft dan ook niets van over bij een storm.

Mja Amerikanen hebben de neiging om iets voor 50 jaar te bouwen, daarna slopen ze t weer. Of ze laten t gewoon wegrotten.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 18, 2017 18:59 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Hoe zit het met Sint Maarten? Zo te zien komen ze er redelijk vanaf deze keer.

https://www.nu.nl/binnenland/4927754/orkaan-maria-opgeschaald-derde-categorie.html

PS: Benedenwindse Eilanden in mijn vorige post moet dus zijn Bovenwindse Eilanden (blijkbaar).

BerichtGeplaatst: Di Sep 19, 2017 10:00 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Mja Amerikanen hebben de neiging om iets voor 50 jaar te bouwen, daarna slopen ze t weer. Of ze laten t gewoon wegrotten.

Ja, zoals hun kernwapens en kerncentrales. Accidents wainting to happen...

BerichtGeplaatst: Di Sep 19, 2017 10:32 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Hurricane Maria nu C5 storm

Oeps...

Het eilandje Dominica is al van de kaart geveegd volgens sommige berichten. En voor Puerto Rico valt ook het ergste te vrezen.

BerichtGeplaatst: Di Sep 19, 2017 10:41 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Poendert schreef:
Ik had nog nooit van het land Baruba gehoord, ik dacht dat ze Barbados bedoelden.

Vreemd voor iemand die in die contreien zoveel heeft rondgereisd.

BerichtGeplaatst: Di Sep 19, 2017 12:00 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Ik heb lang moeten zoeken maar dit zouden dan de eerste echte beelden moeten zijn van orkaan Maria op Dominica Island. Er zijn veel nep-video's in omloop van mensen die alleen maar op zoek zijn naar clicks en subscribers. Oude beelden die worden opgevoerd als nieuwe beelden, vaak ook nog met een spannend muziekje eronder geplakt.

Hoe erg het echt is zullen we later vandaag nog wel te zien krijgen vermoed ik. De premier van Dominica heeft in ieder geval laten weten dat zijn dak eraf gewaaid is en dat zijn huis onder water staat.

http://www.bbc.com/news/world-latin-america-41317164

BerichtGeplaatst: Di Sep 19, 2017 14:38 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Zoals je kunt zien zit er nu een duidelijk oog in de orkaan, waar dat gisteren nog niet het geval was. Zodra het oog en de wanden eromheen duidelijk zichtbaar worden op satellietbeelden dan weet je dat je met een serieuze orkaan te maken hebt. Aan de noordoostkant van de 'wand' zitten doorgaans de hoogste windsnelheden.

Hij is niet zo groot als Irma maar wel bijna net zo krachtig, en de kans bestaat dat hij nog krachtiger zal worden want er zitten weinig obstakels op haar pad richting Puerto Rico. Normaal gesproken neemt een orkaan snel in kracht af wanneer hij boven land komt, maar die eilandjes zijn te klein om een storm van deze magnitude daadwerkelijk in te dammen.

Het goede nieuws is dat Maria volgens de modellen niet naar Cuba en Florida zal trekken, maar al eerder noordwaarts zal gaan, de Atlantische Oceaan op. Maar wel eerst over Puerto Rico en de Bahama's.

BerichtGeplaatst: Wo Sep 20, 2017 10:21 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik zou moeten weten waar Baruba ligt, omdat we in het verleden eens voor een orkaan schuilden achter San Juan, dat daar in de buurt ligt.
Ik vraag mij af of een landje als Baruba een volledige stem bij de VN heeft.
13 miljoen voor St Maarten komt neer op +-3000 euro per persoon. Deelt die plaatselijke bazin/president dat geld uit, of wordt daar uiteindelijk een voetbalveldje van aangelegd net als destijds op Haiti. (zie de Belg Tom Waes reizen)
Wij doneren alleen nog bij het LegerdesHeils, of soms via kinderen die ergens voor langs de deur komen anders is het zielig.
We vinden de salarissen/vergoedingen bij de NGO,s veel te hoog.

BerichtGeplaatst: Wo Sep 20, 2017 19:54 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Poendert schreef:
Ik zou moeten weten waar Baruba ligt, omdat we in het verleden eens voor een orkaan schuilden achter San Juan, dat daar in de buurt ligt.
Ik vraag mij af of een landje als Baruba een volledige stem bij de VN heeft.

Het is Barbuda, geen Baruba.het is geen zelfstandig land, maar als eiland een onderdeel van de republiek Antigua. Deze republiek heeft een volledige stem bij de VN.
Voor iemand die op Haiti, Jamaica en kennelijk ook Puerto Rico is geweest, bent u erg slecht op de hoogte valt mij op.
Niet opgelet toen u van haven naar haven voer op uw doorreis ? Of was uw orkaan zo heftig dat hij uw kennis van de omgeving heeft verwaaid ?

BerichtGeplaatst: Wo Sep 20, 2017 20:01 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Kan dat zielige verwijt niet een keer afgelopen zijn? Wat doet het ertoe wie waar geweest is.... mij boeit het niets.

Weerwoord forum index » Buitenland