Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Kabinet verzweeg fipronil-tip. Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Kabinet verzweeg fipronil-tip.
BerichtGeplaatst: Do Aug 10, 2017 17:03 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Quote:
Het kabinet heeft vorige week bewust niet aan de Kamer gemeld dat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) al in november een anonieme tip had gekregen over het gebruik van fipronil in de pluimveesector.

In een brief aan de Tweede Kamer schrijven minister Schippers en staatssecretaris Van Dam dat ze dat niet konden doen, omdat de tip deel uitmaakte van een al lopend strafrechtelijk onderzoek. In het belang van dat onderzoek zweeg het kabinet.

https://nos.nl/artikel/2187384-kabinet-zei-bewust-niets-over-fipronil-tip-van-vorig-jaar.html

Jaja... in het belang van het onderzoek laten ze het volk gewoon gif vreten. Maar ja, VVD hè? Dat zegt al genoeg; de meest doortrapte club van dit land. Bah! Evil or Very Mad

BerichtGeplaatst: Vr Aug 11, 2017 0:03 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Hoe gevaarlijk is Fipronil in eieren? Ik heb het voor u uitgerekend. Op Sri Lanka deden in een paar jaar tijd zeven mensen een zelfmoordpoging met pure Fipronil. De hoeveelheid kwam overeen met de maximaal toegestane hoeveelheid Fipronil in tien miljoen eieren.
Na twee tot vier dagen in het ziekenhuis gingen ze alle zeven gezond weer naar huis.

Het volledige artikel:

https://www.foodlog.nl/artikel/gifeieren-blijken-storm-in-een-glas-komkommerwater/

BerichtGeplaatst: Vr Aug 11, 2017 7:41 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Het gaat niet om het opdrinken van 3 liter van dat gif. Als je stelselmatig druppelsgewijs gif binnenkrijgt dan heeft dat gevolgen voor de gezondheid. En het gaat er natuurlijk omdat de politiek (VVD) hier weer eens de zaak heeft proberen te verzwijgen.

BerichtGeplaatst: Vr Aug 11, 2017 9:53 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Tedje van Es schreef:
Het gaat niet om het opdrinken van 3 liter van dat gif. Als je stelselmatig druppelsgewijs gif binnenkrijgt dan heeft dat gevolgen voor de gezondheid.

In dit geval niet. Je hebt het artikel in de vorige post dus weer niet gelezen. Je moet 10 miljoen eieren eten om blijvende schade te ondervinden. 10 miljoen eieren in één keer wel te verstaan, want verspreid over een langere periode, dan is het gif uit het eerste ei al weer uit je lichaam als je het tweede ei nuttigt.

Tedje van Es schreef:
En het gaat er natuurlijk omdat de politiek (VVD) hier weer eens de zaak heeft proberen te verzwijgen.

Tuurlijk. Alles wat mis gaat in Nederland is de schuld van de VVD. En de Joden uiteraard.

Laughing Laughing Laughing

Laatst aangepast door Moppersmurf op Vr Aug 11, 2017 10:20, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Vr Aug 11, 2017 9:53 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Moppersmurf schreef:
Hoe gevaarlijk is Fipronil in eieren? Ik heb het voor u uitgerekend. Op Sri Lanka deden in een paar jaar tijd zeven mensen een zelfmoordpoging met pure Fipronil. De hoeveelheid kwam overeen met de maximaal toegestane hoeveelheid Fipronil in tien miljoen eieren.
Na twee tot vier dagen in het ziekenhuis gingen ze alle zeven gezond weer naar huis.

Het volledige artikel:

https://www.foodlog.nl/artikel/gifeieren-blijken-storm-in-een-glas-komkommerwater/

Waarom dan de ophef?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr Aug 11, 2017 10:18 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Cliox schreef:
Waarom dan de ophef?

Komkommertijd. De kranten moeten op een of andere manier volgeschreven worden, hè.

BerichtGeplaatst: Vr Aug 11, 2017 10:22 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Moppersmurf schreef:

Het volledige artikel:

Lees de Safety Data Sheet (op basis van het casnummer) van het product:

http://www.rayfull.com/UploadFiles/PDF/2013691034283.pdf

Een paar leuke feiten:

- Fipronil kan lever en nieren beschadigen.
- Fipronil zit in producten die katten beschermen tegen vlooien en teken.
- Chronisch nierfalen is een veel voorkomende ziekte bij katten.

Trekt Cécile Janssen wel de juiste conclusie(s)?

Roept u maar.
BerichtGeplaatst: Vr Aug 11, 2017 10:31 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

De concentratie van Fipronil in vlooien- en tekenbeschermers is veel hoger dan in de Nederlandse eieren. Wat ik van deskundigen gelezen heb is dat er geen enkele schade voor de volksgezondheid mogelijk is door het eten van eieren. Het verhaal is door de pers opgeklopt. Sensatie, sensatie.

BerichtGeplaatst: Vr Aug 11, 2017 11:22 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Dat is niet het punt. Lees nu eens de Safety Data Sheet van het product. Deze is tot stand gekomen op basis van meetresultaten. Mogelijk dat niet alles bekend is dus daarom het volgende: LD50 betekent Lethal Dose for 50% of subjects. Het is een cijfer dat de hoeveelheid van een stof die bij 50% van de populatie acuut tot de dood leidt weergeeft. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen de manier waarop een stof het lichaam binnendringt. Huid en via de spijsvertering.

Acute oral LD50 (rat) : 97mg/kg
Acute dermal LD50(rat) : >2000mg/kg

Als ik naar bovenstaande getallen kijk zie ik een stof waarvan relatief weinig nodig is (slechts 97 milligram op 1 kilo voedsel) om acuut overlijden als gevolg te hebben. Bij een rat. Let wel: hier wordt alleen gesproken over acuut overlijden. Geen invaliditeit als gevolg van schade aan organen. Die waardes zijn stukken lager.

Ook staat het volgende in de Safety Data Sheet: Handling and Storage
Handling: Keep out of reach of children. Avoid contact with eyes, skin and clothing. Wear
long sleeved overalls and gloves while handling. After handling and before eating, drinking
or smoking, wash hands, arms and face thoroughly with soap and water.

Kortom, ben je in contact geweest met Fipronil, handen wassen. O en grondig en met zeep en water! De hoeveelheid die een mens binnenkrijgt doordat huidcontact is geweest is nihil. Te vergelijken met de hoeveelheid die in de eieren zit, misschien zelfs minder. Er wordt aangegeven dat je dat absoluut moet vermijden om blootstelling aan gezondheidsrisico's te voorkomen.

O en begrijp me niet verkeerd, ik beweer niet dat iedereen die het binnen heeft gekregen door het eten van een ei nu gezondheidsschade heeft opgelopen maar ik begrijp prima dat het binnenkrijgen van Fipronil moet worden voorkomen. Dat gezegd hebbende heeft Tedje wel een punt dat veel eerder ingegrepen had moeten worden. Het artikel van Cécile Janssen vind ik geen bewijs dat de media dit ten onrechte opklopt, eerder het ten onrechte bagatelliseren van de mogelijke gevolgen op basis van onvoldoende kennis en onderzoek. Zeer ongepast en slechte journalistiek.
BerichtGeplaatst: Vr Aug 11, 2017 16:07 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Cliox schreef:
Dat gezegd hebbende heeft Tedje wel een punt dat veel eerder ingegrepen had moeten worden. Het artikel van Cécile Janssen vind ik geen bewijs dat de media dit ten onrechte opklopt, eerder het ten onrechte bagatelliseren van de mogelijke gevolgen op basis van onvoldoende kennis en onderzoek. Zeer ongepast en slechte journalistiek.

Fipronil is al in november in eieren aangetoond. Ik eet elke ochtend een gekookt eitje, en velen met mij. Meer dan 'n half jaar heeft iedereen gewoon eieren gegeten zonder iets te weten, en er is niemand ziek geworden. Dus?

BerichtGeplaatst: Vr Aug 11, 2017 16:34 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Volgens mij eten we elke dag in al ons voedsel vele slechtere zaken dan Fipronil.

Ik heb vorige week nog oesters en alikruiken geraapt. Rauw eten doe ik nooit, ik heb ze allemaal gekookt. Toch werd ik er ziek van. Als kind aten we die dingen zo vaak, zonder enig probleem.

Ik vraag me het volgende ook wel eens af: ik rijd altijd op de snelweg langs maisvelden. Af en toe blaas ik mijn roetfilter eens stevig leeg. De zwarte wolk daalt neer in de maisvelden, en met mijn zwarte rook nog vele uitlaatgassen van andere auto's.

Nee, die mais consumeren wij niet. Het is veevoer. Rolling Eyes

Gelukkig eet ik nauwelijks vlees.

BerichtGeplaatst: Vr Aug 11, 2017 21:48 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Moppersmurf schreef:
Fipronil is al in november in eieren aangetoond. Ik eet elke ochtend een gekookt eitje, en velen met mij. Meer dan 'n half jaar heeft iedereen gewoon eieren gegeten zonder iets te weten, en er is niemand ziek geworden. Dus?

Ik zie dat ik met een leek te maken heb dus zal wat uitgebreider reageren:

Intoxicatie (lees: vergiftiging) is de toestand die ontstaat na het in- of opnemen van een voldoende hoeveelheid van een vergif om symptomen te veroorzaken. De dosis die nodig is om schade toe te brengen aan het lichaam (de werking van organen te verstoren), bepaalt de toxiciteit. Intoxicatie kent twee varianten, acute intoxicatie en chronische intoxicatie. Omdat de dosis fipronil laag is zal er bij het eten van eieren geen sprake zijn van een acute intoxicatie maar van een chronische intoxicatie. Er treden pas klachten op als de opname de uitscheiding voldoende overtreft om boven de symptoomdrempel te komen.

Bij acute vergiftiging ontstaan direct klachten. Je krijgt in een korte tijd een hoge dosis die de werking van de organen ernstig verstoort. Denk hierbij aan een overdosis drugs of een dodelijke injectie. In jouw geval betreft het een potentiële chronische vergiftiging als gevolg van lange opname van kleinere hoeveelheden van een vergif. Denk hierbij aan nicotine en alcohol (de laatstgenoemde kan bij een grote hoeveelheid in een korte periode een acuut effect hebben). Zolang je de symptoomdrempel niet overschrijdt merk je er niets van. Heb je de grens overschreden ontstaan langzaam maar zeker klachten die je pas opmerkt op het moment dat het je doen en laten ernstig verstoort. Denk aan het longvolume dat langzaam terugloopt of aderen die dichtslippen. Als je het opmerkt ben je vaak (te) laat en is het kwaad geschied.

Je hoeft dus nu niet ziek te zijn maar kunt het wel worden als je fipronil structureel binnenkrijgt.
BerichtGeplaatst: Vr Aug 11, 2017 21:51 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Volgens mij eten we elke dag in al ons voedsel vele slechtere zaken dan Fipronil.

Ik heb vorige week nog oesters en alikruiken geraapt. Rauw eten doe ik nooit, ik heb ze allemaal gekookt. Toch werd ik er ziek van. Als kind aten we die dingen zo vaak, zonder enig probleem.

Ik vraag me het volgende ook wel eens af: ik rijd altijd op de snelweg langs maisvelden. Af en toe blaas ik mijn roetfilter eens stevig leeg. De zwarte wolk daalt neer in de maisvelden, en met mijn zwarte rook nog vele uitlaatgassen van andere auto's.

Nee, die mais consumeren wij niet. Het is veevoer. Rolling Eyes

Gelukkig eet ik nauwelijks vlees.

Het zijn natuurlijk dezelfde drogredenen die rokers ook gebruiken. Laten we vooral blijven roken want dieselauto's blazen zo nu en dan hun roetfilter stevig leeg. De zwarte wolk daalt neer in bijvoorbeeld de maisvelden.

Een wijsman uit het mooie Zeeland schreef ooit: maar daar hebben wij het niet over! Natuurlijk is er meer slecht wat niet betekent dat we het eten van giftige eieren moeten dogen.
BerichtGeplaatst: Vr Aug 11, 2017 23:39 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Cliox schreef:
Omdat de dosis fipronil laag is zal er bij het eten van eieren geen sprake zijn van een acute intoxicatie maar van een chronische intoxicatie. Er treden pas klachten op als de opname de uitscheiding voldoende overtreft om boven de symptoomdrempel te komen.

Acute intoxicatie is er dus niet bij deze eieren, maar over welke tijdspanne spreek je dan als je 't hebt over chronische intoxicatie? Nogmaals: er is al Fipronil aangetoond in november. En er is nu, een half jaar later, nog steeds niemand ziek of gestorven, zo ver we kunnen nagaan. Dan hoef je geen expert te zijn om te concluderen dat het vooralsnog allemaal wel meevalt. Zo lang er geen berichten verschijnen over veel hogere doses en ziektegevallen.

BerichtGeplaatst: Za Aug 12, 2017 8:47 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Feitelijk onwaar. Lees:

"Er treden pas klachten op als de opname de uitscheiding voldoende overtreft om boven de symptoomdrempel te komen."

"In jouw geval betreft het een potentiële chronische vergiftiging als gevolg van lange opname van kleinere hoeveelheden van een vergif. Denk hierbij aan nicotine en alcohol (de laatstgenoemde kan bij een grote hoeveelheid in een korte periode een acuut effect hebben). Zolang je de symptoomdrempel niet overschrijdt merk je er niets van."

"Je hoeft dus nu niet ziek te zijn maar kunt het wel worden als je fipronil structureel binnenkrijgt."
BerichtGeplaatst: Za Aug 12, 2017 9:23 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Moppersmurf schreef:
Je moet 10 miljoen eieren eten om blijvende schade te ondervinden.

En dat geloof jij?
Afgezien daarvan behoort er gewoon geen gif in ons eten te zitten, dus ook geen dosis die ongevaarlijk is. We vreten de hele dag gif en gaan er langzaam aan kapot. Waarom denk je dat kanker zo welig tiert?

Quote:
Tuurlijk. Alles wat mis gaat in Nederland is de schuld van de VVD. En de Joden uiteraard.

Niet van de Joden maar wel van de regering. Die verzweeg dat met opzet.

Laatst aangepast door Tedje van Es op Za Aug 12, 2017 9:36, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Za Aug 12, 2017 9:27 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Ga je tegenwoordig met jezelf in discussie? Very Happy
BerichtGeplaatst: Za Aug 12, 2017 9:37 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Een verkeerde tag laten staan. Ik heb het aangepast.

BerichtGeplaatst: Za Aug 12, 2017 11:38 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Moppersmurf
Quote:

Dus ? Is aangetoond dat een 1 jaar gewaarschuwde keuringsdienst van waren slechts voor de bühne zich vrijpleiten .
De aangesproken bewindslieden maken het nog bonter, met zich verschuilen achter de ambtelijke standaardzin Met de kennis van nu etc.... zelf altijd zonder kleerscheuren wegkomen .
Als een gewone man/vrouw/bedrijf deze volzin gebruikt, werkt deze lakeienwijsheid andersom, met ernstigere gevolgen - ontslag, boetes, en zelfs gevangenisstraf .
Ondanks rechtsgelijkheid regeltjes voor iedere Nederlander hetzelfde zouden zijn ?

Daar word ik ziek van .
BerichtGeplaatst: Za Aug 12, 2017 12:24 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

Ik haal mijn eieren uitsluitend bij de boer, die heeft ongeveer twintig kippen om de boerderij. Nu weet ik natuurlijk niet precies wat die beesten eten, maar ik heb de indruk dat de voedingsmiddelenindustrie niet veel goeds bijdraagt aan onze voeding. Er moet immers verdient worden en dat doen ze graag zo goedkoop mogelijk. Ik betaal 1,20 voor tien eieren en ze smaken tien keer beter dan die supermarkttroep.

En dan hebben we het nog niet eens over de melk uit diezelfde industrie. Koeien die mais eten? Daar klopt natuurlijk geen moer van. Koeien eten gras en geen mais. Daarnaast wordt er van allerlei rotzooi door hun eten gegooid zoals antibiotica, dat komt vervolgens in het vlees. Ik eet dus geen vlees en ik weet ook waarom.

Eten hoort geen industrie te zijn, hetzelfde geldt trouwens voor de gezondheidszorg, maar dat is weer een ander verhaal.

Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Za Aug 12, 2017 12:38 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Tot voor een paar jaar geleden kocht ik ook bij de boer. Deze is helaas 'kapot geconcurreerd' door plaatselijke supermarkten. Mensen hebben geen extra stuiver over voor goed voedsel.
BerichtGeplaatst: Za Aug 12, 2017 12:50 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

Daar heb je gelijk in, gezonde, eerlijke voeding is duur. Ik koop mijn honing rechtstreeks van de fruitteler die zelf bijenvolken beheerd. Kost 1,25 meer dan in de super, maar het smaakt ook 125 x beter en frisser, bovendien help ik de plaatselijke ondernemer wanneer ik op deze manier inkoop. Hetzelfde geldt voor het brood dat ik eet. Dat haal ik bij de boerderijwinkel, deze winkel, aan huis van de boerderij, krijgt het brood aangeleverd van de bakker die z'n meel inkoopt van de plaatselijke molenaar. Hetzelfde geldt voor de kaas die ik eet, die komt bij de boer vandaan die van de eigen melk kaas maakt. Is iets duurder maar ook vele malen lekkerder.

Hoewel het steeds een beetje drukker wordt bij deze ondernemers, rijdt men nog steeds massaal naar de super en laat men zich winkelwagentjes vol men troep aansmeren die niet alleen ongezond maar ook ziekmakend zijn. Gelukkig leven we in een "vrij" land... Very Happy

Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Za Aug 12, 2017 14:13 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Quote:
Cliff
Harder rijden met diesel roetfilters verstenen de roetdeeltjes zodanig dat er geen deeltjes op maïsvelden terecht komen.
Wel micro vliegtuigen kerosine deeltjes welke u regelmatig aan bijdraagt .
Deze vervuilingbijdragen poetsen ** zonnepanelen echt niet weg .

Ik vraag het volgende ook wel eens af, waarom de internationale Parijs milieutop niet besloot 1,25 te rekenen voor 1 L kerosine in plaats van 0,25, nu Fipronil eieren voor geld kiezen ?

Laatst aangepast door 10 miljoenste op Za Aug 12, 2017 14:14, in totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Za Aug 12, 2017 14:14 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

10 miljoenste schreef:
Dus ? Is aangetoond dat een 1 jaar gewaarschuwde keuringsdienst van waren slechts voor de bühne zich vrijpleiten .
De aangesproken bewindslieden maken het nog bonter, met zich verschuilen achter de ambtelijke standaardzin Met de kennis van nu etc.... zelf altijd zonder kleerscheuren wegkomen .
Als een gewone man/vrouw/bedrijf deze volzin gebruikt, werkt deze lakeienwijsheid andersom, met ernstigere gevolgen - ontslag, boetes, en zelfs gevangenisstraf .
Ondanks rechtsgelijkheid regeltjes voor iedere Nederlander hetzelfde zouden zijn ?

Daar word ik ziek van .

Helemaal mee eens!

BerichtGeplaatst: Za Aug 12, 2017 14:20 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Het zijn natuurlijk dezelfde drogredenen die rokers ook gebruiken.

Het was ook geen excuus noch afleiding van de discussie, meer een constatering.

Ik eet overigens eieren van eigen kippen.

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu