Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » offerdag als officiele feestdag! Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
offerdag als officiele feestdag!
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 16, 2001 2:04 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik wil eigenlijk best Islamitisch nieuwjaar vieren. Nu ik zo nadenk... ik wil eigenlijk altijd wel wat vieren. Ik stel voor om een minister aan te stellen van vrije dagen en dan in alle in Nederland wonende culturen goed bekijken op feestdagen.

We komen vast een heel eind.
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 16, 2001 16:34 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
Socrates: Het enige wat ik wil zeggen is dat hoe de feestdagen geregeld zijn in Nederland een uiting is van verborgen discriminatie.
Oh, is dat het maar, Socrates, gewoon een noodkreet van iemand die zich een slachtoffer voelt van discriminatie? Het is flauwekul om te betogen dat het niet meteen honoreren van een verzoek om het offerfeest, dat maar een paar procenten van de bevolking (voor het grootste deel niet-autochtoon) aanspreekt, discriminatie is. Ik ben er zelf niet eens op tegen om in alle redelijkheid te bezien hoe er aan de verschillende nieuwe culturen tegemoet kan worden gekomen, BEHALVE als dit soort chantage-argumenten wordt gehanteerd.

[Dit weerwoord is op 16 Maart 2001 gewijzigd door Alex.]
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 16, 2001 21:52 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Alex

Het is geen noodkreet en ook geen chantageargument, ik wijs niet met mijn vinger naar de Nederlandse cultuur als de slechterik of iets dergelijks, maar ik constateer wel verborgen discriminatie. Ik melde dit in de eerste plaats ter informatie zodat zowel de Nederlander als de moslim hiervan op de hoogte is, maar ten tweede is het wel degelijk ook een goed argument, want volgens de wet is discriminatie niet toegestaan.
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 16, 2001 22:15 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
Cliff vindt: Okay Socrates, daar moet ik je wel gelijk in geven. Mensen die persé willen werken en een eigen bedrijf hebben mag je het ook weer niet verbieden.

Mensen die per se harder dan 120 willen rijden, mag je dat niet verbieden?

Mensen die per se willen roken, waar dat niet is toegestaan, mag je dat ook weer niet verbieden?

[Dit weerwoord is op 16 Maart 2001 gewijzigd door Alex.]
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 16, 2001 22:41 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Alex, is er dan een wet tegen werken voor je eigen bedrijf op eerste kerstdag? Zou je een boer kunnen verbieden dat hij met Kerst zijn koeien eten geeft?

Ik denk dat je het niet kunt verbieden. Sommige zaken moet je overlaten aan goed fatsoen. Roken en hardrijden hoort daar niet bij, dat kun je juridisch afvangen (hoewel dat met roken ook maar de vraag is). Het respecteren van een economisch rustpunt is iets wat je toch niet wettelijk kunt vastleggen maar over moet laten aan de mensen zelf.

[Dit weerwoord is op 16 Maart 2001 gewijzigd door Cliff.]
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 16, 2001 23:03 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Cliff, ieder doet op zon- en feestdagen wat ie wil, maar heeft zich te houden aan de regelgeving die democratisch is vastgesteld. Helaas zijn de winkelsluitingstijden rigoreus overboord gegooid, waardoor de rust die je op zondag in de Amsterdamse binnenstad kon genieten, volledig naar de filistijnen is met hordes dagjesmensen van buiten. Gruwel...

Ik ben voor de suggestie van Linda om het aantal nationale feestdagen te herzien en los te koppelen van religie. In het tegemoetkomen aan wensen van allerlei religieuze minderheden met hun van oorsprong uitheemse godsdienstige verplichtingen zie ik niks. Als men dat in de privésfeer wenst te beleven, prima! Kan men overeenstemming bereiken met de werkgever om vrij te krijgen, mooi. Maar niet meer dan dat.
BerichtGeplaatst: Za Mrt 17, 2001 11:48 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Hé alex, waarom kom je op zondag niet gewoon naar het oosten (ons gat of zo), daar is toch bijna geen kip op straat, en het is nog een mooie omgeving ook! En als de winkels hier op zondag opengaan, dan moet er toch nog heel veel gebeuren!
BerichtGeplaatst: Za Mrt 17, 2001 16:21 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Alex,

Zo als al eerder door mij gezegd ben ik ook wel voor het zondag-rustdag principe. Maar verder heb ik oko moeite met het idee dat je mensen verbiedt zich voor hun eigen zaak in te zetten op bepaalde dagen.

De winkeltijdenwet is een klein stukje van dit geheel. Ik vind dat je winkels best mag verplichten om dicht te zijn op zondag en kerstdagen.

Socrates had het echter over een eigen bedrijf, en dat hoeft niet persé een winkel te zijn.
BerichtGeplaatst: Za Mrt 17, 2001 16:35 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik ben het voor een groot gedeelte met Alex eens, alhoewel ik vind dat niet alleen kerstmis de enige wettelijke vastgelegde dagen moeten zijn.
BerichtGeplaatst: Za Mrt 17, 2001 18:15 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Layla,

Het belang van één dag in de week waarop iedereen vrij is is dat mensen dan één dag in de week sowieso tijd hebben voor elkaar.

Als zondag een dag als alle andere is dan krijg je binnen gezin, kennissen- en vriendenkring het helemaal niet meer voor elkaar om met mensen af te spreken. Dat lukt nu al nauwelijks, iedereen heeft het altijd druk druk druk en werk is een prima alibi om sociale contacten uit de weg te gaan.

Een collectieve vrije dag versterkt de sociale cohesie van een maatschappij. Het is een dag waarop je elkaar kunt zien, waarop je bij elkaar langs kunt gaan, dingen kunt vieren, praatjes kunt maken, belangrijk voor sociale controle, etc.

Ik heb elke zondag ook zo'n vast koffiedrink uurtje, waarbij ik mensen uitnodig of bij mensen langs ga om de zaken van de week of het leven te bespreken.

Ik denk dat het erg belangrijk is.
BerichtGeplaatst: Za Mrt 17, 2001 18:17 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Laylaaaaaaaaaaaaa,

Nu doe je het weeeeeeeer. Waarom haal je die bijdrage nou weg, nou typ ik weer iets helemaal voor niets?

Kun je niet even nadenken of je een bijdrage ook echt wilt posten voordat je hem hier neerzet? Nu typ ik weer een hoop voor jan met de korte achternaam.

BerichtGeplaatst: Za Mrt 17, 2001 18:34 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Hoi Cliff,

Sorry....
De laatste tijd heb ik er geen zin in vandaar. Wist ik veel dat je binnen een minuut mijn bijdrage zou lezen.

"Het belang van één dag in de week waarop iedereen vrij is is dat mensen dan één dag in de week sowieso tijd hebben voor elkaar."

Heel erg mooi gezegd, maar ik vind niet dat wij dat kunnen bepalen. Ieder moet het voor zichzelf weten of ze minimaal een keer per week familie/vrienden gaan bezoeken.

Als er mensen zijn die graag willen werken op een zondag....dan kan je ze niet dwingen om effe een vriend te gaan bezoeken.

We kunnen dat niet voor hun uitmaken.
Hoewel de meeste mensen het tegenwoordig aardig druk hebben, maken ze heus wel tijd voor hun vrienden. Als je geen vrienden hebt dan hoor je d'r niet bij....dat vinden de meeste mensen toch wel belangrijk.

Dus we hoeven ze daarbij echt niet te helpen Cliff. Bovendien is het juist leuk voor mensen om de stad in te gaan op zondag, omdat ze dan samen kunnen winkelen, lekker ontspannen, allerlei leuke dingen kunnen doen. Nou dan heb je ook personeel nodig die op zo'n dag werkt. Dat houd je dus altijd dat er op Zondag en feestdagen mensen aan het werk zijn.
BerichtGeplaatst: Za Mrt 17, 2001 21:04 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Layla,

Ik ben het niet met je eens. Ik denk dat het komt omdat jij echt in een school-weekend ritme zit, jouw vrienden zitten waarschijnlijk ook veel op school en hebben sowieso in het weekend vrij. (of een beetje dezelfde dagen als jij)

Stel je eens voor dat het met school zo was dat die zeven dagen per week open is en dat jij dan weer op maandag vrij hebt, een ene vriendin op woensdag, de andere op zaterdag, de volgende weer op donderdag etc. etc. Er zit helemaal geen structuur in. Binnen een gezin is dat ook zo.

Nu is het: kinderen maandag-vrijdag naar school, ouders werken maandag-vrijdag en meestal heeft iedereen zaterdag en zondag vrij. Stel dat je school net als werk zou doen, gewoon bijvoorbeeld 3 dagen school, 1 dag vrij, 3 dagen school, weer dag vrij etc zodat er verloop in zit. Denk je dan dat het gezin nog gezamelijk een dagje uit kan? Er moet altijd wel iemand werken of naar school.

Ik begrijp best dat jij het lekker vindt om op zondag te kunnen winkelen. Ik heb het soms ook dat ik iets vergeten te kopen ben in de supermarkt en dat ik er even snel om ga op zondag, erg handig hoor. Maar ik geef het graag op als één dag in de week iedereen vrij is.
BerichtGeplaatst: Zo Apr 29, 2001 9:38 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

"Kerstmis moet natuurlijk blijven" zegt Linda, dus een dag waar zij plezier heeft mag wel blijven terwijl ze eerder toegeeft dat de gebruiken met kerst miks met religie te maken hebben,Naar mijn mening kan je beter inderdaad IEDEREEN extra vrije dagen geven , speciaal voor de feestdagen van je voorkeur, Cogito, ben je vegetarier, zoja dan heb ik respect voor je mening over ritueel slachten,. zoniet, denk je dat iets als biefstuk geboren wordt, en lekker kippen en geiten de keel afsnijden ?, hoe denken jullie dat de schappen van de AH volkomen ? door de dieren zicH dood te laten lachen ?

faissal
BerichtGeplaatst: Do Mei 03, 2001 23:32 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Stel je voor:

Je zit op een rustige zaterdagmiddag alleen voor de buis. Je loopt naar het aanrecht om een nieuw glas cola in te schenken. Plotseling wordt er op de bel gedrukt......Er staat een man die de bus gemist heeft en vraagt of hij bij jou even mag telefoneren. Jij, ook niet de beroerdste, biedt hem een glas water aan en gaat vervolgens even naar het toilet. Na rustig jouw behoefte gedaan te hebben zie je wanneer je de woonkamer binnenloopt die bewuste meneer met de voeten op tafel en hij heeft de televisie aangezet. Je bent geen opvliegerig type en gaat vervolgens het bewuste glas water halen tot die meneer vanuit jouw lievelingsstoel roept dat hij liever cola heeft in plaats van water en als je dat niet in huis hebt je het maar moet gaan kopen bij de buurtsuper.

Dit is een ietwat cynische voorstelling van wat de (slechte) allochtonen in ons land klaar spelen. Begrijp me niet verkeerd, degene die in Nederland zijn kans grijpt en mee profiteerd van onze fantastische samenleving is van harte welkom. Maar repecteer ONZE cultuur, en houdt die van uzelf binnenskamers of stoot deze af. "kwaad"
BerichtGeplaatst: Wo Mei 30, 2001 18:18 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Neee!!!!!!!!!!!!!!! We zijn hier verdomme in Nederland en niet in Turkije of Marokko. Nederland mag niet islamitisch worden!
BerichtGeplaatst: Vr Jun 01, 2001 0:18 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Gezien de huidige weersvoorspelling zou ik de tweede pinksterdag liever op een andere dag vieren (ahum, ik zou niet weten wat ik dan vier, maar ik lig dan wel lekker op het strand). Dus afschaffen die feestdagen en geef iedereen die dagen naar eigen keuze. Het is eigenlijk te zot voor woorden dat ik door een godsdienst die niet de mijne is (geen enkele eigenlijk) gedwongen wordt om mijn vrije dagen op een bepaald moment te besteden.
  Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie