Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » offerdag als officiele feestdag! Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
offerdag als officiele feestdag!
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 14, 2001 9:42 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Moet de offerdag een officiele feestdag worden?
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 14, 2001 10:15 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Waarom deze vraagstelling en wat vind jezelf?
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 14, 2001 10:41 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
Moet de offerdag een officiele feestdag worden?

Ik vindt het prima. Als de Nederlands dan ook een vrije dag ervoor krijgen!

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 14, 2001 19:05 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Lekker gezamelijk allemaal geiten en kippen de nek afsnijden en zo....
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 14, 2001 19:06 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Als jullie maar van mijn godietje afblijven.
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 14, 2001 19:08 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Het spijt me wel maar ik vind het onzin om van Suikerfeest of Offerfeest een officiele feestdag te maken.

Ik vind dat een seculiere staat in principe geen godsdienstige feestdagen tot officiele feestdag moet maken. Van mij mag het aantal officiele christelijke feestdagen ook wel wat minder.

Mohammedanen die graag een vrije dag willen met Suikerfeest of Offerfeest moeten dan maar gewoon een vakantiedag opnemen. Van werkgevers mag natuurlijk verwacht worden dat ze er aan meewerken dat mohammedanen of hun feestdagen vrij mogen nemen, maar dat is nooit een probleem geweest.
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 14, 2001 19:42 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Hallo Linda: Als je zelfs dit gaat aanpakken terwijl jij er ook bij gebaat bent, dan ben je een rasechte Islamhater.

Ze willen iedereen gelijk behandelen en iedereen een vrije dag geven zodat men niet spreekt van voorkeursbehandeling en wie hoor ik klagen>> Linda.

Linda ik zie je met elke bericht dat je plaatst minder als iemand die je serieus moet nemen. En over een bericht of twee zal ik mij neerleggen bij het feit dat er ook zulke mensen bestaan.
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 14, 2001 19:43 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Je kunt ook pleiten voor bijvoorbeeld 5 religieuze vrije dagen per jaar. Deze kunnen dan opgenomen worden naar eigen voorkeur.

Geen enkel probleem en ik zie niet in om hier een punt van te maken.
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 14, 2001 19:44 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

O, en Henk: als jij het niet kan dan wil ik het wel voor je doen hoor.

Wel Godietje even vetmesten graag.
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 14, 2001 19:59 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Raadgever,

Ik moet toch opmerken dat je ongelijk hebt met deze uitspraak:
Citaat:
Ze willen iedereen gelijk behandelen en iedereen een vrije dag geven zodat men niet spreekt van voorkeursbehandeling en wie hoor ik klagen>> Linda.
Er is wel degelijk sprake van een voorkeursbehandeling. Mohammedanen krijgen namelijk een extra vrije dag als ze die graag willen hebben, maar ik denk dat het voor niet-mohammedanen weinig uitmaakt. Die zullen een extra vrije dag waarschijnlijk liever op een andere dag opnemen.

Het voorstel van Cliff voor een aantal religieuze vrije dagen per jaar, die je naar eigen voorkeur op kunt nemen, nklinkt al een stuk beter. Het moet dan natuurlijk wel zo zijn dat je die ook weer niet per se op een religieuze feestdag op moet nemen, maar dat je die in principe op kunt nemen wanneer je maar wil.
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 14, 2001 20:02 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik moet eerlijk zeggen dat ik al dat dierenleed uitermate sadistisch vind. Allemaal zo barbaars en gruwelijk. Geen goede reclame voor een levensbeschouwing. Zo iets mag natuurlijk nooit een officiële feestdag worden. Zou een belediging van de schoonheid van onze schepping zijn. Dan liever dierendag.
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 14, 2001 21:18 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Dit gaat de kant op van: waarom de christelijke jaartelling? Want, zeggen hoor ik enkele *idioten* zeggen, in deze atheistische samenleving is het niet nodig om daarmee aan de christelijke jaartelling te worden herinnert...
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 14, 2001 23:27 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

De westerse maatschappij maakt zich in mijn ogen veel meer schuldig aan dierenleed hoor Cogito, daar kunnen de moslims nog heel wat schaapjes voor slachten.

Bij ritueel slachten hebben ze een erge dood, in een westerse commerciële sector hebben ze een vreselijk leven. Dan is de dood alleen nog een verlossing voor ze.
BerichtGeplaatst: Do Mrt 15, 2001 16:19 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Voor het geval niemand het doorheeft>> We hebben zo weinig feesten dat het op een hand te tellen is. Dus ik zie noch moord noch brand.

BerichtGeplaatst: Do Mrt 15, 2001 16:40 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Nee, maar als je ze allemaal (van alle religies) bij elkaar op gaat trekken, dan hebben we gewoon het hele jaar vrij!

Ook best lekker !!
BerichtGeplaatst: Do Mrt 15, 2001 17:01 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Die feestdagen hebben ons al eerder in een discussie gelokt geloof ik...

Mijn mening is nog steeds dat iedere werknemer, buiten zijn vaste vakantierechten, gewoon 10 extra dagen feestdagenverlof krijgt. Een soort feestdagenstrippenkaart.
Zelf bepalen wanneer je die op wilt nemen.
En alle feestdagen onmiddellijk afschaffen!!!

Persoonlijk zal ik de huidige tweede pinksterdag en hemelvaartsdag wel effe op een ander moment willen opnemen!!!

Heel blij met m'n toevallige geboorteplekje...
BerichtGeplaatst: Do Mrt 15, 2001 17:02 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Raadgever,

Over 11 dagen is het Islamitisch nieuwjaar. Wordt dit gevierd op enige wijze of is het gewoon een dag als alle andere?
BerichtGeplaatst: Do Mrt 15, 2001 19:35 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Waarom de kersdagen wel als officiele feestdagen en het offerfeest niet? Ik vind dat islamitische feestdagen officiel erkend moeten worden als officiele feestdagen. Wat deze officiele feestdagen voor heel Nederland dan moet betekenen is weer een ander verhaal, niet-moslims hoeven de feesten niet te vieren en hoeven hier ook geen vrijedagen voor te nemen. Wat ik belangrijk vind is dat de moslims en dat zijn er toch een heleboel gewoon op zo'n dag hun religieuze feestdag kunnen vieren.

Dat de de moslims wel vrij zijn op de christelijke feestdagen en in deze dagen niet mogen werken vind ik onjuist en een uiting van verborgen discriminatie.
Moslims moeten uit respect of uit dwang de christelijke feestdag als vrije dagen bestempelen hoewel de Nederlanders de islamitische feestdagen niet zien als vrije dagen. Minderheid moet doen wat de meerderheid wilt en minderheid moet aanpassen aan de minderheid. Ik vind dat als de religieuze minderheden op de christelijke feestdagen willen werken, de mogelijkheid hiervoor moet zijn. Ten zij we als mult-culturele samenlevingen bepaalde afspraken willen maken over de feestdagen; het lijkt mij in ieder geval ook goed en leuk wanneer bepaalde feesten gewoon voor iedereen gelden, kongingendag lijkt mij zo'n feest.

Wat ik belangrijk zou vinden is dat er wederzijdse respect moet zijn. Maar uiteindelijk zal er gekozen worden voor economische motieven, we kunnnen niet het hele jaar door voor alle religieuze groeperingen ervoor zorgen dat hun religieze feestdagen vrije dagen worden voor iedereen, maar we kunnen er wel voor zorgen dat elke minderheid zijn religieze feestdag kan vieren en die dag vrij is.

BerichtGeplaatst: Do Mrt 15, 2001 20:48 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Socrates,

Welkom terug

De economie ligt stil op christelijke feestdagen (nou ja, bijna). Je kunt dan simpelweg niet eisen dat je toch wilt werken in veel sectoren.

Verder zijn die christelijke feestdagen gewoon onderdeel van de Nederlandse cultuur en moeten daarom verdedigd worden en behouden blijven, net als Marokkanen hun cultuur verdedigen. Ik moet er niet aan denken dat de weken rond kerst ineens zijn als alle andere weken, dan gaat er toch een (voor mij) zeer belangrijk deel van de cultuur verloren, zelfs al ben ik helemaal niet christelijk.

Dus religieuze dagen opnemen als vrije dag? Prima! Echter eisen om te werken met kerst en dus zodoende bijvoorbeeld alle winkels open te houden vind ik te ver gaan.
BerichtGeplaatst: Do Mrt 15, 2001 20:59 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik vind dat het met de christelijke feestdagen ook best wel wat minder mag. Kerstmis (oorspronkelijk een heidens feest, maar door het Christendom geannexeerd) moet natuurlijk blijven. Dat is toch ook min of meer een nationaal feest geworden, mensen die geen christen zijn doen dan toch ook speciale dingen, komen met de familie bij elkaar enz.

Verder heeft het Christendom eigenlijk maar twee echte feestdagen, namelijk Pasen en Pinksteren. Die vallen beide per definitie op een zondag, als dus bijna alle mensen toch al vrij hebben. Dagen als Goede Vrijdag en Hemelvaartdag hebben binnen het christelijk geloof wel een betekenis, maar die worden door christenen niet gevierd. Die mogen wat mij betreft als officiele feestdag ook afgeschaft worden. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de zogenaamde tweede Paasdag en de tweede Pinksterdag. Die hebben met het christelijk geloof ook niets te maken, het zijn gewoon extra vakantiedagen die aan een christelijke feestdag zijn vastgeplakt. Die mogen dus ook afgeschaft.

Toevallig staat in mijn zakagenda een overzicht van feestdagen in verschillende landen, waaronder de Verenigde Staten van Amerika, wat toch wel een christelijke natie bij uitstek is. Amerikanen hebben de volgende feestdagen:

1/1 Nieuwjaar
15/1 Martin Luther King Jr. Dag
19/2 Verjaardag van Washington
28/5 Gedenkdag
4/7 Onafhankelijkheidsdag
3/9 Feest van de Arbeid
8/10 Columbus Dag
11/11 Dag van de Veteranen
22/11 Dag voor Dankzegging
25/12 Kerstmis

Behalve Dag voor Dankzegging en Kerstmis (wat beide in de Verenigde Staten nationale feestdagen zijn) hebben de Amerikanen dus geen christelijke feestdagen als officiele feestdagen. Geen Hemelvaartdag, geen Goede Vrijdag, geen tweede Paasdag, geen tweede Pinksterdag.
BerichtGeplaatst: Do Mrt 15, 2001 21:58 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Cliff,

"Verder zijn die christelijke feestdagen gewoon onderdeel van de Nederlandse cultuur en moeten daarom verdedigd worden en behouden blijven, net als Marokkanen hun cultuur verdedigen."

Uiteraard Nederlanders hoeven niet te werken tijdens kerstmis, maar etnische minderheden die deze feesten niet vieren, moeten de mogelijkheid hebben als ze daartoe in staat (het hebben van een eigen bedrijf) om te werken. Het enige wat ik wil zeggen is dat hoe de feestdagen geregeld zijn in Nederland een uiting is van verborgen discriminatie. Hoe we de feestdagen Nationaal willen regelen, daar kunnen uiteraard afspraken over worden gemaakt.
BerichtGeplaatst: Do Mrt 15, 2001 22:08 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Okay Socrates, daar moet ik je wel gelijk in geven. Mensen die persé willen werken en een eigen bedrijf hebben mag je het ook weer niet verbieden.

Maar ja, ik vind het wel jammer. Ik ben bijvoorbeeld ook geen voorstander van werken op zondag, gewoon om een soort collectief rustpunt te behouden in de samenleving zodat je nog eens met iemand kan afspreken en dat je zeker weet dat die persoon ook een vrije dag heeft.
BerichtGeplaatst: Do Mrt 15, 2001 22:56 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Cliff, ja dat zou zeker heel erg jammer, wie wilt er geen rustdag hebben?
In Amsterdam zijn de winkels op Kalverstraat wel open, daar heb ik helemaal geen bezwaar tegen, ik vind het juist goed, zo'n zondag lekker in alle rust doen wat je wilt, winkelen, uitgaan etc etc.
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 16, 2001 0:21 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik ga ook ff de "islamhater" uithangen. Ik ben nl. ook tegen de invoering van islamitische feetsdagen. Ik vraag me namelijk af wat voor zin het heeft. Je kan nou niet echt argumenteren dat ze anders niet in staat zijn om deze feestdagen te vieren.

Christelijke feestdagen die hiervoor opgeofferd moeten worden, worden allang niet meer gezien als religieus (Dat is ook het argument voor afschaffing), maar juist daarom is zo'n feestdag steeds meer een traditie geworden. Ik vier bijv. pinksteren nooit, maar ging vroeger als kind wel altijd weg met mijn familie, lekker kamperen.

Bovendien zijn er nog meer godsdiensten in dit land met feesten die we onmogelijk allemaal een eigen dag kunnen geven. Omdat onze maatschappij op een christelijke leest geschoeid is stel ik dan ook voor de feestdagen lekker zo te houden.
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 16, 2001 0:55 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Het is bij ons elke dag feest dus een Islamitische nieuwjaar vieren we niet.

En ik sluit me aan bij Rob-T's strippenkaart.

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie