Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Immigratie en Integratie » Dubbel paspoort en loyaliteit Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4 ... 54, 55, 56  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Za Apr 15, 2017 8:35 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Tedje van Es schreef:
Huh? Shock Wie anders dan de ouders moet er voor kleine Kuzu kiezen?

Geen dubbele paspoorten voor politici!

Onzin. Loyaliteit heeft niets te maken met paspoorten. Zo zal Kuzu loyaal blijven aan Turkije met of zonder Turks paspoort. Loyaliteit komt van binnenuit.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Apr 15, 2017 9:12 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Tedje van Es schreef:
Als de ouders van baby Kuzu vrijwillig voor de NL nationaliteit hadden gekozen dan waren zij in hun hart zeer loyaal aan Nederland geweest , hadden kleine Kuzu dienovereenkomstig opgevoed en had grote Kuzu nooit DENK opgericht. Wat snap je hier niet aan?

Ik geloof daar niet in. Bij mijn vader thuis waren zij met z'n tienen. Hij heeft 3 broers en 6 zussen. Negen van de tien zijn naar Nederland en België verhuisd in de jaren 70. Mijn vader is de enige die zijn Italiaanse nationaliteit niet heeft afgestaan. Hij is dan ook loyaal aan Italië, niet aan Nederland. Mijn broertje en ik zijn de enige die een dubbele nationaliteit hebben. De Italiaanse én de Nederlandse. Beiden zijn loyaal aan Nederland waarbij ik het meeste Italiaan ben. Ik houd van Italië, Italiaanse gerechten, Italiaanse mode, ik rijd Italiaanse auto's en motoren, supporter Italiaanse voetbalclubs en ga zo maar even door maar verder ben ik en voel ik mij Nederlander. Als ik mij voorstel zeg ik ook dat ik een Nederlander ben met Italiaanse roots. Ik moet mijn naam toch ''verklaren'. En zo voel ik dat ook. Ik ben blij om een Nederlander te zijn zonder mijn roots te moeten verloochenen.

Het enige Italiaans aan mijn broertje is zijn achternaam. Hij voldoet aan alle criteria voor de term kaaskop, zoals wij Nederlanders gekscherend -en soms beledigend- worden genoemd. Oer-Hollands. Wij beiden hebben de Italiaanse nationaliteit behouden omdat het geen brood vreet en het mij niet in de weg zit of staat. Zou ik de Italiaanse nationaliteit morgen moeten inleveren, vind ik het ook prima. Mijn neefjes daarentegen hebben allen sinds hun geboorte de Nederlandse en Belgische nationaliteit maar zijn opgevoed maar in hart en nieren Italiaans en loyaal aan Italië. Zij praten ook Italiaans, hun kinderen praten Italiaans, bewegen zich voornamelijk voort in Italiaanse gemeenschappen, wonen in buurten waar Italianen wonen, komen in cafés waar Italianen komen en zetten zich af tegen België en Nederland. Niks is hier goed.

Een paspoort zegt heel weinig. Ik denk niet dat je het loyaliteitsprobleem daarmee oplost.
BerichtGeplaatst: Za Apr 15, 2017 10:29 Plaats reactie Reageer met quote
Pinakel

Blijft nog steeds de vraag waarom een Turk, Marokkaan, of wat dan ook, zo nodig hier wil komen wonen als het toch enkel maar heel nadrukkelijk Turk, enz. wil blijven...

Of is het toch enkel maar om de voordeeltjes en de te gemakkelijk te verkrijgen uitkeringen te doen...

In dat geval zie ik die badgasten toch liever maar verdwijnen...

BerichtGeplaatst: Za Apr 15, 2017 10:50 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliox schreef:
Onzin. Loyaliteit heeft niets te maken met paspoorten. Zo zal Kuzu loyaal blijven aan Turkije met of zonder Turks paspoort. Loyaliteit komt van binnenuit.

Als ouders voor hun baby kiezen voor uitsluitend de NL nationaliteit, en dus de andere nationaliteit opzeggen, dan zijn ze loyaal aan Nederland.

BerichtGeplaatst: Za Apr 15, 2017 12:06 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Pinakel schreef:
Blijft nog steeds de vraag waarom een Turk, Marokkaan, of wat dan ook, zo nodig hier wil komen wonen als het toch enkel maar heel nadrukkelijk Turk, enz. wil blijven...

Of is het toch enkel maar om de voordeeltjes en de te gemakkelijk te verkrijgen uitkeringen te doen...

In dat geval zie ik die badgasten toch liever maar verdwijnen...

Dat is vers twee (en verder ook eens). Blijft staan dat met het innemen van het paspoort de loyaliteit niet verdwijnt.
BerichtGeplaatst: Za Apr 15, 2017 12:17 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Tedje van Es schreef:
Als ouders voor hun baby kiezen voor uitsluitend de NL nationaliteit, en dus de andere nationaliteit opzeggen, dan zijn ze loyaal aan Nederland.

Absoluut niet. Lees het verhaal van mij en mijn eigen neven en nichten die allen hier zijn geboren, uitsluitend de Nederlandse- Belgische nationaliteit hebben en hoe loyaal zij juist zijn aan Italië. In tegenstelling tot mijn broertje en ik, terwijl wij juist de enige zijn met een dubbele nationaliteit. Ik snap best waar je naartoe wil en ga een heel eind mee maar loyaliteit is meer dan een paspoort. Je bereikt niets meer dan een formele handeling die vervolgens alsnog toegang biedt tot de Tweede Kamer.
BerichtGeplaatst: Ma Apr 17, 2017 9:10 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Wat ik wil zeggen is dat als ouders die voor hun kind bewust maar voor één paspoort kiezen loyaal zijn aan dat ene paspoort (nationaliteit). Je kiest er immers niet voor niets bewust voor. En die loyaliteit zal dus ook in de opvoeding doorklinken.

BerichtGeplaatst: Ma Apr 17, 2017 9:41 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:

Juist, dat beweer ik nu al de hele tijd.

BerichtGeplaatst: Ma Apr 17, 2017 9:41 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

@Tedje Van Es: En dat klopt dus niet. Een derde keer het verzoek om mijn verhaal te lezen.
BerichtGeplaatst: Ma Apr 17, 2017 9:43 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Wat ik wil zeggen is dat als ouders die voor hun kind bewust maar voor één paspoort kiezen loyaal zijn aan dat ene paspoort (nationaliteit). Je kiest er immers niet voor niets bewust voor. En die loyaliteit zal dus ook in de opvoeding doorklinken.

Leuke aanname, maar in mijn ogen en ervaring totaal onjuist.

BerichtGeplaatst: Ma Apr 17, 2017 10:36 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Voor wat het waard is, ik sluit mij daar volledig bij aan.

En niet alleen ik. Zo zei Dilan Yesilgoz: 'Een paspoort zegt niets over je loyaliteit. Het is maar een papiertje.'
BerichtGeplaatst: Ma Apr 17, 2017 15:49 Plaats reactie Reageer met quote
Pinakel

"Het is maar een papiertje"

Als dàt de redenatie is, dan zie ik het probleem niet om er afstand van te doen.

En natuurlijk heeft het vooral met opvoeding te maken. Als jij je kinderen opvoedt met het gegeven dat je in een ander land woont dan waar jij geboren bent en dat je je aan de gewoonten en gebruiken van dat 'nieuwe' land moet aanpassen en daar zelf ook naar handelt, zal het met die kinderen heus wel goed komen. Maar als jij voortdurend jouw geboorteland gaat ophemelen en gaat beweren dat het daar allemaal ideaal is en het 'nieuwe' land maar helemaal niets is en er alles fout is, tja, dan kweek je vanzelf de gefrustreerde jongeren die we nu overal tegenkomen...

BerichtGeplaatst: Ma Apr 17, 2017 16:07 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Pinakel schreef:
"Het is maar een papiertje"

Als dàt de redenatie is, dan zie ik het probleem niet om er afstand van te doen.

Andersom zie ik dan niet het probleem om er per sé afstand van te moeten nemen. Omdat het de indruk wekt dat iemand dan niet meer loyaal is aan een ander land? Ik vind dat echt onzin van de bovenste plan. Loyaal zijn aan een land zit niet verborgen in een papiertje maar komt vanuit binnen. Daar zit dus niet je oplossing.

Quote:
En natuurlijk heeft het vooral met opvoeding te maken. Als jij je kinderen opvoedt met het gegeven dat je in een ander land woont dan waar jij geboren bent en dat je je aan de gewoonten en gebruiken van dat 'nieuwe' land moet aanpassen en daar zelf ook naar handelt, zal het met die kinderen heus wel goed komen. Maar als jij voortdurend jouw geboorteland gaat ophemelen en gaat beweren dat het daar allemaal ideaal is en het 'nieuwe' land maar helemaal niets is en er alles fout is, tja, dan kweek je vanzelf de gefrustreerde jongeren die we nu overal tegenkomen...

Dat zie ik om mij heen inderdaad gebeuren. Zelfs bij mijn neven en nichten die hier geboren en getogen zijn en de Nederlandse of Belgische nationaliteit vanaf hun geboorte bezitten. Ik bezit deze niet vanaf mijn geboorte maar ben in tegenstelling tot hen wel loyaal aan Nederland. Zonder mijn roots te verloochenen. Ik voel mij mijn hele leven lang Nederlander zonder dat ik het idee heb dat ik een keuze moet maken.

Loyaliteit heeft niet te maken met je paspoort.
BerichtGeplaatst: Di Apr 18, 2017 8:02 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Leuke aanname, maar in mijn ogen en ervaring totaal onjuist.

Onjuist? Waarom denk je dat Turkse ouders bewust voor alleen de Nederlandse nationaliteit voor hun kind zouden kiezen? Om er goede Turken van te maken?

Cliox schreef:
Ik bezit deze niet vanaf mijn geboorte maar ben in tegenstelling tot hen wel loyaal aan Nederland. Zonder mijn roots te verloochenen.

Niemand heeft het over het verloochenen van jouw roots. Ik heb het over loyaliteit voor een ander land hebben terwijl je in dit land een bepaalde functie bekleedt. Dat ondervang je voor een groot deel al door te beginnen met het stellen van de eis dat je in zo'n functie maar één paspoort mag hebben en wel het Nederlandse.

Cliox schreef:
Voor wat het waard is, ik sluit mij daar volledig bij aan.
En niet alleen ik. Zo zei Dilan Yesilgoz: 'Een paspoort zegt niets over je loyaliteit. Het is maar een papiertje.'

Prima! Maar dan ook niet "dat papiertje" krijgen en daarmee dus ook geen mogelijkheid hebben om in de politiek, bij defensie of bij de politie te gaan. Die beroepen vereisen namelijk loyaliteit voor Nederland.

Nog maar eens even terug naar de realiteit:
De leden van DENK zijn niet loyaal aan Nederland en dienen dus niet in de Nederlandse politiek te zitten, Arib heeft al eens onder het vergrootglas gelegen vanwege mogelijke belangenverstrengelingen met de Marokkaanse overheid en Albayrak (ook PvdAllah) lag als staatssecretaris onder vuur vanwege haar Turkse houding t.a.v. de Armeense kwestie. Ze is er daarna niet voor niets tussenuit geknepen.

Dus: GEEN DUBBELE PASPOORTEN VOOR NEDERLANDSE POLITICI!!!

BerichtGeplaatst: Di Apr 18, 2017 17:21 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Onjuist? Waarom denk je dat Turkse ouders bewust voor alleen de Nederlandse nationaliteit voor hun kind zouden kiezen? Om er goede Turken van te maken?

Nee, voor de sociale voorzieningen en de kansen die een Nederlandse nationaliteit biedt. De loyaliteit blijft echter gewoon bij Turkije liggen.

Denk jij trouwens ook dat als men kiest voor de Nederlandse nationaliteit, dat de schotel dan van het balkon gaat en men SBS6 gaat kijken ipv de Trukse televisie?

Volgens mij weet je best dat het zo niet werkt namelijk.

Quote:
Dat ondervang je voor een groot deel al door te beginnen met het stellen van de eis dat je in zo'n functie maar één paspoort mag hebben en wel het Nederlandse.

Nee, want het gaat om loyaliteit en niet nationaliteit. Zie hierboven.

Quote:
Prima! Maar dan ook niet "dat papiertje" krijgen en daarmee dus ook geen mogelijkheid hebben om in de politiek, bij defensie of bij de politie te gaan. Die beroepen vereisen namelijk loyaliteit voor Nederland.

Dat papiertje zegt niets over je loyaliteit, maar over je nationaliteit.

Quote:
Dus: GEEN DUBBELE PASPOORTEN VOOR NEDERLANDSE POLITICI!!!

Schreeuwen maakt geen gelijk.

BerichtGeplaatst: Di Apr 18, 2017 18:30 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Nee, voor de sociale voorzieningen en de kansen die een Nederlandse nationaliteit biedt. De loyaliteit blijft echter gewoon bij Turkije liggen.

Dat beweer jij, maar dat is absoluut geen feit. Zeker als het over Turken gaat, die zijn uitermate trots op hun Turk-zijn en zullen die niet verloochenen vanwege een eventuele uitkering die hun kind over een jaar of 20 aan zou kunnen vragen. Bovendien zal dat kind gewoon ene baan krijgen. Hij/zij is namelijk geen Turk maar een geïntegreerde Nederlander.

Ik stel gewoon dat mensen die bewust voor de NL nationaliteit kiezen dat doen vanwege de loyaliteit voor dit land, ze wonen en leven er immers.
En als ze toch een kromme schaats rijden en niet loyaal zijn kun je ze juridisch aanpakken want ze kunnen met hun NL paspoort nergens heen.

Quote:
Denk jij trouwens ook dat als men kiest voor de Nederlandse nationaliteit, dat de schotel dan van het balkon gaat en men SBS6 gaat kijken ipv de Trukse televisie?

Ja waarom niet? Alle schotels die er nu staan zijn immers van mensen die een Turks paspoort hebben.

Quote:
Dat papiertje zegt niets over je loyaliteit, maar over je nationaliteit.

En bij die nationaliteit hoort een loyaliteit.

Quote:
Schreeuwen maakt geen gelijk.

Met kleine letters heb ik net zo'n gelijk: Geen politici met dubbel paspoorten!

En net zo'n gelijk heb ik als ik zeg dat het Nederlanderschap meer dan een paspoort is.
Bij een Nationaliteit hoort meer dan een papiertje dat paspoort heet. Bij een nationaliteit hoort ook loyaliteit voor het land dat je dat papiertje heeft gegeven en dat je de vrijheid en ruimte biedt om er te leven en er volwaardige deel te nemen aan de samenleving.

BerichtGeplaatst: Di Apr 18, 2017 18:57 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Dat beweer jij, maar dat is absoluut geen feit. Zeker als het over Turken gaat, die zijn uitermate trots op hun Turk-zijn en zullen die niet verloochenen vanwege een eventuele uitkering die hun kind over een jaar of 20 aan zou kunnen vragen.

Alle gelukszoekers die hier komen komen hier ook echt niet omdat ze Nederland zo'n mooi land vinden. Of dat ze zo graag Nederlander willen zijn.

Hetzelfde geldt voor alle Turken en Marokkanen die hier in de jaren 70 en 80 kwamen. Ze kwamen hier voor werk en verder niets. Daarna bleven ze voor de sociale voorzieningen en het welvaartspeil.

Als jij werkelijk denkt dat ze te trots zijn om hun Turkse nationaliteit op te geven, heb je het mis. Die geven ze gewoon op... maar dat maakt ze geen haar loyaler tegenover Nederland.

Quote:
Ik stel gewoon dat mensen die bewust voor de NL nationaliteit kiezen dat doen vanwege de loyaliteit voor dit land, ze wonen en leven er immers.

Je kunt zoveel stellen... maar het is onzin. Stel je ook voor dat Syriërs hier komen omdat ze zo van Nederland houden, of komen ze hier voor de economische mogelijkheden? Nou, het is dat laatste hoor... en als ze die economische mogelijkheden alleen krijgen door het opgeven van een Syrische of Turkse nationaliteit en alleen het aannemen van de Nederlandse, dan doen ze dat graag. Maar nogmaals: loyaler worden ze er niet van. Ook niet homovriendelijker.

Quote:
Ja waarom niet? Alle schotels die er nu staan zijn immers van mensen die een Turks paspoort hebben.

Je denkt werkelijk dat mensen die kiezen voor een Nederlandse nationaliteit hun schotel afstaan en naar SBS6, RTL en NED gaan kijken?

Wat moet ik daarop zeggen... ik twijfel of je dit serieus denkt.

Quote:
Bij een Nationaliteit hoort meer dan een papiertje dat paspoort heet. Bij een nationaliteit hoort ook loyaliteit voor het land dat je dat papiertje heeft gegeven en dat je de vrijheid en ruimte biedt om er te leven en er volwaardige deel te nemen aan de samenleving.

Ja, en dat je op 27 april in het oranje gekleed gaat, en dat je staand met je hand op je hart het volkslied meezingt...

Sorry Tedje, je kan heel veel vinden... maar ik hou het liever bij de werkelijkheid. En die werkelijkheid leert mij dat een nationaliteit een verbruiksproduct is wat mensen te pas en te onpas gebruiken.

Loyaliteit is echter iets heel anders. Een gevoel. Een cultuur. Een identiteit.

Het zou mooi zijn als je dat met een papiertje kunt veranderen, maar zo werkt het simpelweg niet. Als jij zou moeten verhuizen naar Canada en de Canadese nationaliteit krijgt en de Nederlandse moet opgeven, dan ben jij niet ineens je loyaliteit naar Nederland of Limburg kwijt. Je leest ook nog de Nederlandse kranten en kijkt het Nederlandse nieuws. Zo werkt dat in de praktijk, geheel los van je papiertjes...

BerichtGeplaatst: Di Apr 18, 2017 19:17 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Stel dit, stel dat, stel zus, stel zo....we driften af van de essentie.
Ik heb het over mensen die hier geboren worden en dan twee paspoorten krijgen. Daarvan vind ik dat ze bepaalde beroepen niet moeten vervullen (politie, krijgsmacht, politicus, enz.).
Daarvoor heb ik argumenten gegeven (loyaliteitsconflicten) en zelfs voorbeelden gegeven van zaken waar de loyaliteit jegens ons land zeer discutabel was.
Dat jij daar allerlei draaiingen aan geeft maakt niet dat wat ik vind en argumenteer niet klopt.

Quote:
Ja, en dat je op 27 april in het oranje gekleed gaat, en dat je staand met je hand op je hart het volkslied meezingt...

Maar ik ben geen politicus, soldaat of politie. Ik vorm dus geen enkel risico.

Deze is wel een risico.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/24448053/___Nederlandse_militair_naar_IS___.html

Quote:
Als jij zou moeten verhuizen naar Canada en de Canadese nationaliteit krijgt en de Nederlandse moet opgeven, dan ben jij niet ineens je loyaliteit naar Nederland of Limburg kwijt. Je leest ook nog de Nederlandse kranten en kijkt het Nederlandse nieuws. Zo werkt dat in de praktijk, geheel los van je papiertjes...

Kulargument. Ik ga in Canada niet lopen protesteren met NL vlaggen omdat ik een Nederlandse fascist steun, ik behoor in Canada dan niet tot een autochtone onderlaag die na 30 jaar de taal nog steeds niet spreekt omdat ze niet wil integreren en daardoor niet kan werken en daardoor oververtegenwoordigd is in de criminaliteit.

En.... ik heb dan alleen het Canadese paspoort en kan dan gewoon daar in de politiek. Idea

Geheel afgezien van dat alles wil ik kwijt dat jouw argumentatie mijn argumentatie alleen maar onderbouwd.

BerichtGeplaatst: Di Apr 18, 2017 19:54 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Stel dit, stel dat, stel zus, stel zo....we driften af van de essentie.
[knip]
Dat jij daar allerlei draaiingen aan geeft maakt niet dat wat ik vind en argumenteer niet klopt.

Lekkere samenvatting. Zo kan ik het ook: ik heb al 10 keer uitgelegd dat loyaliteit en nationaliteit twee verschillende zaken zijn. Uitgebreid beargumenteerd met feiten een aantoonbare voorbeelden. Dat jij daar allerlei draaiingen aangeeft... tja.

Quote:
Kulargument.

Welja... het bevalt je weer niet.

Quote:
Ik ga in Canada niet lopen protesteren met NL vlaggen omdat ik een Nederlandse fascist steun,

Over verdraaiingen gesproken... hebben we het nu over Nederlanders met een dubbel paspoort of over Turken die hier aanhanger van Erdogan zijn? Dat jij nauwelijks verschil ziet is me wel duidelijk, maar er zit nogal wat verschil tussen hoor.

Quote:
ik behoor in Canada dan niet tot een autochtone onderlaag die na 30 jaar de taal nog steeds niet spreekt omdat ze niet wil integreren en daardoor niet kan werken en daardoor oververtegenwoordigd is in de criminaliteit.

Sorry hoor, maar je gooit echt alles op één hoop: dubbele nationaliteiten, criminele Marokkanen, Turken die Erdogan steunen... het is je allemaal om het even. Terwijl dat aantoonbaar totaal verschillende zaken zijn.

Quote:
Geheel afgezien van dat alles wil ik kwijt dat jouw argumentatie mijn argumentatie alleen maar onderbouwd.

Ja, zo kun jij het zien... verbaasd me ook echt niets gezien bovenstaande. Je maakt er een zootje van.

BerichtGeplaatst: Wo Apr 19, 2017 9:04 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Lekkere samenvatting. Zo kan ik het ook: ik heb al 10 keer uitgelegd dat loyaliteit en nationaliteit twee verschillende zaken zijn. Uitgebreid beargumenteerd met feiten een aantoonbare voorbeelden. Dat jij daar allerlei draaiingen aangeeft... tja.

Het is een uitstekende samenvatting: geen dubbele nationaliteit voor bepaalde beroepen vanwege mogelijke loyaliteitsconflicten.
En jij bent degene die een hele tijd geleden de Turken en Marokkanen erbij heeft gehaald omdat jij vindt dat jij met jouw dubbele paspoort het slachtoffer zou worden van de beroepsbeperking die ik voorstel. Jij vond zelfs dat die beperkingen alleen voor Turken en Marokkanen moest gelden omdat daar de boosdoeners zitten. Lees dat in het andere draadje nog maar eens na.
Ik kan er niks aan doen dat de concrete voorbeelden van een mogelijk verkeerde loyaliteit bij Turken en Marokkanen spelen.

En nogmaals: de tegenargumenten die jij aandraagt versterken alleen maar mijn argumenten waarmee ik pleit dat wij voor bepaalde beroepen alleen maar Nederlanders moeten toelaten die alleen maar de Nederlandse nationaliteit hebben.
Daarbij komt nog eens dat jij kunt niet ontkennen dat de voorbeelden die ik gaf keihard bewijzen dat hier ten lande mensen met een dubbele nationaliteit op plekken zitten waar ze niet zouden moeten zitten.

Vandaar: Geen politici met dubbele paspoorten!

BerichtGeplaatst: Wo Apr 19, 2017 11:56 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Waarom reageer je hier niet op?

Cliff schreef:
Alle gelukszoekers die hier komen komen hier ook echt niet omdat ze Nederland zo'n mooi land vinden. Of dat ze zo graag Nederlander willen zijn.

Hetzelfde geldt voor alle Turken en Marokkanen die hier in de jaren 70 en 80 kwamen. Ze kwamen hier voor werk en verder niets. Daarna bleven ze voor de sociale voorzieningen en het welvaartspeil.

Als jij werkelijk denkt dat ze te trots zijn om hun Turkse nationaliteit op te geven, heb je het mis. Die geven ze gewoon op... maar dat maakt ze geen haar loyaler tegenover Nederland.

BerichtGeplaatst: Wo Apr 19, 2017 12:48 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Waarom reageer je hier niet op?

Omdat dat helemaal niet het onderwerp is.
Het onderwerp is een dubbele nationaliteit waardoor loyaliteitsconflicten kunnen ontstaan die ongewenst en maatschappelijk ondermijnend zijn of zelfs (staats)gevaarlijk kunnen worden.
Van mij mag iedereen hierheen komen om te werken en om een leven op te bouwen, van mij mag iedereen (als consequentie daarvan) een dubbel paspoort hebben, alleen mogen van mij mensen met dubbele paspoorten bepaalde functies niet bekleden.

BerichtGeplaatst: Wo Apr 19, 2017 13:00 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Dat is wel degelijk het onderwerp.

Jij stelt dat wanneer je iemand dwingt om een keuze te maken, en hij kiest voor Nederlanderschap, dat hij dan loyaal is aan Nederland.

Dat is een onhoudbare stelling.

Ik toon aan dat die stelling niet houdbaar is omdat ook vluchtelingen die hier komen uiteindelijk kiezen voor Nederlanderschap, maar hun loyaliteit aan Nederland verandert daar totaal niet door.

Daarmee toon ik dan weer aan dat loyaliteit en nationaliteit verschillende zaken zijn.

Wat toon jij aan? Tot nu toe niets namelijk.

BerichtGeplaatst: Wo Apr 19, 2017 14:08 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Nog maar eens een keertje (ik schat onderhand al voor de 20ste keer): Ik dwing helemaal niemand.
Wijs me eens aan waar ik iemand dwing; van mij mag je 20 paspoorten hebben. Voor bepaalde functies echter mag je er maar eentje hebben: en wel het Nederlandse.

En ik zeg ook nog maar eens dat de actuele voorbeelden die ik gegeven heb onderschrijven wat ik de hele tijd al zeg: geen dubbele paspoorten voor politici.

Ik heb gezegd dat ouders die overtuigend voor hun pasgeboren kind alleen het NL paspoort kiezen loyaal zijn aan Nederland.
Ook heb ik gezegd dat bij een paspoort loyaliteit hoort; het is geen papiertje dat je krijgt als gratis zegels in de supermarkt. Het paspoort is gratis, maar niet vrijblijvend.

Quote:
Ik toon aan dat die stelling niet houdbaar is omdat ook vluchtelingen die hier komen uiteindelijk kiezen voor Nederlanderschap, maar hun loyaliteit aan Nederland verandert daar totaal niet door.

En zoals ook al eerder gezegd: Met het bovenstaande onderbouw je mijn argumenten, waarvoor mijn dank!
Die vluchtelingen krijgen als tweede paspoort het Nederlandse en moeten die functies dus niet kunnen bekleden omdat ze, zoals jij zelf zegt, niet loyaal aan Nederland zijn.

BerichtGeplaatst: Wo Apr 19, 2017 19:43 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Vanmiddag was Ebru Umar ook op de radio over dubbele nationaliteiten en zij verbaasde zich erover dat Nederland zo makkelijk een document afgeeft als ware het een soort snoepje wat uitgedeeld wordt. Je kent dan aan zo'n iemand alle rechten toe zonder dat er plichten of bewezen verdiensten tegenover staan. Het argument van dat sommigen hun oude nationaliteit/paspoort kunnen opgeven werd m.i. terecht ondervangen door aan zo'n iemand eventueel een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd te kunnen verstrekken.

Kern van het probleem is dus dat veel te gemakkelijk zomaar het Nederlands paspoort wordt prijsgegeven.

Weerwoord forum index » Immigratie en Integratie