Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Impopulair regiem overleeft alleen via oorlog. Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Impopulair regiem overleeft alleen via oorlog.
BerichtGeplaatst: Zo Feb 26, 2017 19:20 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Impopulaire regiems overleven vaak alleen door een oorlog op te starten.
Dat zagen we bv bij Sadam Hoesein die een oorlog begon tegen Iran om de Irakezen op zijn hand te krijgen, enz.
Ook Europa is volgens mij een eind op weg een oorlog aan zijn grenzen op te starten. Maar welke leider met macht in onze belangensfeer zit daar op te wachten?
Trump heeft zijn verkiezingen gewonnen en 57% van de Amerikanen steunen zijn daden.
Poetin wordt minstens door 80% van zijn landgenoten op handen gedragen.
Merkel zakt weg in de peilingen, en Hollande is bijna alle steun kwijt.
Engeland heeft afgehaakt en gaat weer haar eigen koers varen
De EU van Brussel figuren zakken steeds verder weg naar een histories politiek dieptepunt.

Wie zijn de kandidaten voor de start van een volgend bloedig conflikt, mogelijk een wereldoorlog.

BerichtGeplaatst: Zo Feb 26, 2017 19:51 Plaats reactie Reageer met quote
torentje

Volgens mij zijn we al in oorlog. En wel met het slecht dat geen goed wil geven aan de hoogbegaafde jongeren. En volgens mij leren die iedereen Nederlands verstaan en spreken.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Ma Feb 27, 2017 9:50 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Als ik een oorlog zie aankomen dan is dat de grote Europese burgeroorlog. Bij ongewijzigd beleid zal het wel eens onvermijdelijk kunnen zijn.

BerichtGeplaatst: Ma Feb 27, 2017 10:19 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Want? Verder ben ik bang dat de Brexit gaat knabbelen aan het bestaansrecht van de EU. Zeker als de Britste economie en welvaar explosief groeit. Meer landen overwegen -en zullen- een exit overwegen. Maar oorlog? Wie en waarom? Ik zie voorzie eerder problemen als Amerika en Rusland de handen ineenslaan en de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie ophoud met bestaan. Daarom ben ik van mening dat al het geld moet worden geïnvesteerd aan een eigen krijgsmacht en kernwapens.
BerichtGeplaatst: Ma Feb 27, 2017 10:46 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Kans op Europese interne oorlogen wordt aanmerkelijk vergroot wanneer we niet meer verbonden in een EU zullen zitten. De geschiedenis is daarvan wel het meest aansprekende bewijs ( en ja, dat is een uitgekauwd verhaal, maar daarom niet minder realistisch).
En let op, met populisten aan de macht en hun niet aflatende zoektocht naar zondebokken is er een reëel risico voor gewapende twisten. En aanleidingen zijn er genoeg. Bv recentelijk de "claim" van de Denen op gebied dat nu bij Duitsland behoort. Zo is er ook nog wel gedoe tussen Polen en Duitsland.
Kan maar zo ontploffen.

BerichtGeplaatst: Ma Feb 27, 2017 10:57 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

estudiant schreef:
En let op, met populisten aan de macht en hun niet aflatende zoektocht naar zondebokken is er een reëel risico voor gewapende twisten.

...maar met wegkijkers, kapotnuanceerders en cultuurrelativisten wordt het er echt niet beter op.

BerichtGeplaatst: Ma Feb 27, 2017 12:09 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Als ik kijk naar de steden in Frankrijk en in Zweden, dan is er al sprake van de Europese burgeroorlog. Ervoor wegkijken of het domweg ontkennen zal dit enkel van kwaad tot erger doen verworden.

BerichtGeplaatst: Ma Feb 27, 2017 16:37 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

estudiant schreef:
Kans op Europese interne oorlogen wordt aanmerkelijk vergroot wanneer we niet meer verbonden in een EU zullen zitten. De geschiedenis is daarvan wel het meest aansprekende bewijs ( en ja, dat is een uitgekauwd verhaal, maar daarom niet minder realistisch).

Ik vind dat een kortzichtig standpunt wat ik wel vaker hoor.

Nagenoeg iedere unie waarbij de vrijwilligheid tot verlaten onder druk stond, kwam uiteindelijk via een bloedige revolutie ten val. De Europese Unie gaat echt niet anders zijn. Als landen niet vrijwillig en democratisch de Unie kunnen verlaten, en Brussel blijft macht (en geld) naar zich toetrekken, dan zal ook de Europese Unie een voedingsbodem voor een burgeroorlog worden.

Quote:
En let op, met populisten aan de macht en hun niet aflatende zoektocht naar zondebokken is er een reëel risico voor gewapende twisten.

En let op: een elitaire regering die niet luistert naar wat het volk echt wil, zorgt ervoor dat populisten de macht kunnen grijpen!

BerichtGeplaatst: Ma Feb 27, 2017 18:59 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Mwah, interne Europese oorlogen zie ik niet zo snel gebeuren, met of zonder EU.

Ik denk dat Europa, dankzij de EU, zo goed als haar bloedige onderlinge geschiedenis heeft overwonnen. We staan simpelweg te dicht bij de Fransen of Duitsers (en zij bij elkaar) om elkaar opnieuw met geweld te bestrijden. Zoals ik al zei: dankzij de EU en haar voorlopers.

De EU heeft een positief verhaal nodig, geen negatief. Er is vele malen meer wat ons Europeanen verbindt dan wat ons scheidt. Je merkt het als je in de VS bent, pas dan voel je je echt Europeaan.

Dat positieve verhaal moet ergens liggen in a) gedeelde waarden, die we beter kunnen verdedigen als we het samen doen, b) economies of scale, sommige dingen kun je beter op Europees niveau regelen dan op nationaal en c) culturele diversiteit, waar de VS een smeltkroes is geworden van de verschillende Europese identiteiten, zouden wij dat juist moeten koesteren.

BerichtGeplaatst: Ma Feb 27, 2017 23:10 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Cliff schreef:
estudiant schreef:

Ik vind dat een kortzichtig standpunt wat ik wel vaker hoor

Als je iets vaker hoort wil dat niet zeggen dat het kortzichtig is. Wellicht wil je het niet meer horen.
70 jaren vrede is voor een aantal generaties "normaal" geworden, maar het is de uitzondering binnen Europa.
Er is geen reden om aan te nemen dat wanneer het huidige Vredesproject uit elkaar valt, we als Europa niet in het normaalpatroon terugvallen.
Sluimerende conflicten genoeg.....

BerichtGeplaatst: Di Feb 28, 2017 10:26 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Juist mensen tegen hun zin in in een unie houden leidt tot ruzie!

BerichtGeplaatst: Di Feb 28, 2017 10:32 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:

Die interne oorlog komt er. Niet tegen elkaar maar tegen de islam.

BerichtGeplaatst: Di Feb 28, 2017 10:42 Plaats reactie Reageer met quote
Pinakel

Probleem is dat die unie geen unie (meer) is. Een unie kan alleen bestaan als alle leden min of meer gelijkwaardig aan elkaar zijn, zowel politiek al financieel. Als er ongeveer dezelfde normen en waarden gelden.

Als daarentegen het ene land het andere land drijvende moet houden ten koste van waanzinnig grote sommen geld, en als er steeds meer van die corrupte armoelanden bijkomen, dan kan het niet anders dan dat het vroeger of later wel fout moet gaan. Voeg daarbij het uit de hand gelopen Brussel-circus wat wel een godsvermogen kost, maar niet in staat is om de echte problemen aan te pakken, maar zich liever bemoeit met kinderfeestjes en het wattage van stofzuigers, dan is het niet zo vreemd dat het vertrouwen in 'Europa' totaal verdwenen is...

BerichtGeplaatst: Di Feb 28, 2017 10:50 Plaats reactie Reageer met quote
Pinakel

Tedje van Es schreef:
Royy schreef:

Die interne oorlog komt er. Niet tegen elkaar maar tegen de islam.

Daar kun je gewoon op wachten.. Als het even zo doorgaat is heel Europa één groot Syrië met elkaar bevechtende benden. En Amerika komt ons vast niet meer helpen. Trump heeft al gezegd dat Europa nu maar eens voor zichzelf moet zorgen. En terecht...

BerichtGeplaatst: Di Feb 28, 2017 11:12 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Of men een buitenland, en de buitenlander aardig vind heeft er niks mee te maken. Oorlogen worden niet door de bevolking opgestart, maar door ideeën van de zich bedreigd voelende of vervelende elite.
Ik kan waarschijnlijk persoonlijk prima met een individuele Rus of Koreaan overweg. Er moet mij worden aangepraat dat die mensen slecht zijn en dan pas kan ik er op schieten.
Eerst worden wat haatcampagnes opgestart richting die buren. De verschrikkelijkste misdaden worden hen gesuggereerd in de schoenen geschoven.
En dan kan het feest beginnen. Eerst wat sancties, een beschietingtje per ongeluk de verkeerde kant op. Ambassadepersoneel per vergissing gijzelen. De publieke opinie via de media bespelen. Militaire oefeningen aan de grenzen.
En de elite zit weer jaren op het pluche en ze verdelen de winst.
Maar nu hebben we internet. Is dat goed, of is dat slecht?

BerichtGeplaatst: Di Feb 28, 2017 20:50 Plaats reactie Reageer met quote
torentje

estudiant schreef:
En let op, met populisten aan de macht en hun niet aflatende zoektocht naar zondebokken is er een reëel risico voor gewapende twisten. En aanleidingen zijn er genoeg. Bv recentelijk de "claim" van de Denen op gebied dat nu bij Duitsland behoort. Zo is er ook nog wel gedoe tussen Polen en Duitsland.
Kan maar zo ontploffen.
Er zijn zelf gekken die de echte gevechten tussen gewapende bendes willen filmen van een afstand. Aangezien ze kijkgenot willen. Tja.
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 01, 2017 11:33 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

De beste manier om een wankelend dictatoriaal regiem om weer steviger in het zadel te komen is het opstarten van een oorlog. Al is een koude, want dan marcheert de meute weer mee met de neus jouw kant op.
Dan wordt de aandacht verlegt van jouw dictatoriale stomme streken richting een willekeurig buurland dat geen lid is van je steunende eigenclub.
Dat gaat als volgt in de tegenwoordige tijd, je dicht huilend in de VN, en met behulp van de door jouw gestuurde media dat buitenland de meest vreselijke schendingen van de mensenrechten toe. Zelfs lijkenpikkerij past in het rijtje.
Daartoe laat je, om de politieke mening te sturen de ambassadeur van dat land op het matje komen om tegen niet bewezen onzinschendingen te protesteren, of pakt er een op, liefs wat aangeschoten in zijn onderbroek en onder uitbundig toezicht van jouw media. Beschuldigt dat buurland van van alles en nog wat, waar of onzin dat is om het even want via goede reclamemakers gelooft het klootjesvolk alles.
Daarna zitten dictators al weer een stuk steviger in het zadel. Zeker in het pre Internet tijdperk.
Dit alles vrij vertaald naar Nicolo Machiavelli een Italiaanse staats filosoof van eeuwen her.
Maar nu is er Internet Nicolo Machiavelli. Nu trappen we niet meer overal in Bakema.

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 03, 2017 0:41 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Cliff schreef:
Juist mensen tegen hun zin in in een unie houden leidt tot ruzie!

Dat is dan weer het mooie van de "dictatuur" die EU heet, je kunt er gewoon mee stoppen.

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 03, 2017 9:05 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

O ja? Hoe stop je de EU dan? Er wordt geen enkel democratisch instrument geboden om dat te doen. Brussel heeft de politiek volledig in haar zak.

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 03, 2017 14:48 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

Misschien een raadgevend referendum? Shock

#1juni2005

Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 03, 2017 17:08 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Er komt geen referendum meer, er wordt geen democratisch instrument meer geboden. In Brussel kijken ze wel uit, men is doodsbang voor ons (de EU-burgers).

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 03, 2017 17:45 Plaats reactie Reageer met quote
Pinakel

Zeg maar dag met je handje. Einde democratie....

Een stel jokers, gemanipuleerd door het bedrijfsleven gaan de dienst in Europa wel uitmaken...

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 03, 2017 18:04 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Gaan? Dat doen ze al!

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 03, 2017 19:13 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Wat een onzinnig gehuil hier. Iedereen kan de EU verlaten. Net als GB.
Stem vooral op Wilders en als hij een meerderheid krijgt kunnen we gewoon de EU uit.

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 03, 2017 23:39 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Engeland is nog lang niet de EU uit. Dat wordt op elke manier tegengewerkt door ondemocratische geesten. Het gaat Engeland net als Trump, die ook weliswaar door een meerderheid gesteund wordt, maar wiens plannen door achterbakse zelfde soort anti-democraten, via achterklap steeds weer om zeep wordt gebracht.
Churchill had gelijk, de volgende fascisten zullen zich anti fascisten noemen.
Of hij had ook kunnen zeggen. De volgende anti-democraten zullen zich democraten noemen. Zoiets als nu in de VS gebeurt. Of zoals Rutte met het naleven van onze referendums laat zien.
We stevenen duidelijk op een oorlog af die vanuit ons, het (democratische?) westen zal worden opgestart. Dat leert ons steeds weer de historie.
Altijd grijpt een verliezende dictatuur naar een oorlog door de eeuwen heen, als laatste redmiddel om langer in het zadel te blijven.
Oekraïne staat al deskundig ingemasseerd klaar compleet met Nazi,s en SS banieren zoals het verleden, om ons een wereldoorlog in te sleuren.
Hopelijk bouwt het internet een wal op tegen de oorlogzuchtige, maar deugende idioten waarvan ik dacht dat ze hier in het Westen waren uitgestorven, maar die steeds weer vanonder glibberige stenen komen gekropen.

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie