Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Nederland liefdeloze maatschappij.
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Nederland liefdeloze maatschappij.
BerichtGeplaatst: Za Mrt 31, 2001 3:41 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Onze obsessie voor meer en meer lijkt aan de winnende hand. De zelfverwezelijking en de maatschappelijke carrière lijkt prioriteit. Alleen het succes op dit gebied wordt beloond met bewondering vanuit de maatschappij. De toewijding aan gezin en kinderen lijdt daaronder; sommigen willen zelfs geen kinderen meer: ze zouden een verre vakantie eens in de weg kunnen staan. Het met liefde en toewijding grootbrengen van kinderen en het geven van liefde aan dzen of kleinkinderen staat steeds verder af van het gemiddelde ideaalbeeld van de toekomst: kinderen vragen als geen ander wezen immers veel tijd, veel liefde en veel aandacht. De meeste kinderen die desondanks geboren worden, mogen vooral de zelfverwezenlijking en ambities van de ouders niet in de weg staan, en de tijd voor hen wordt moeizaam opgebracht in het zogenaamde kwaliteitsuurtje: de kinderen van de sleutel. Zij groeien op als materialistische wezentjes, zonder ooit liefde ontvangen te hebben en ook zonder die ooit te kunnen geven. Zo verwordt een maatschappij tot een geheel van zelfzuchtige en materialistische wezens, ongelukkig met hun eigen lot en leven, verbitterd over het geluk van anderen, gemakkelijk vervallend in geweld, drugs- of drankmisbruik of buitensporig materialisme. En ondanks de offers is de enige prestatie die een man en een vrouw een blijvende voldoening kan brengen het grootbrengen van de eigen kinderen tot evenwichtige en gelukkige volwassenen.
BerichtGeplaatst: Za Mrt 31, 2001 23:08 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

ik vind dat ook maar t is dan ook zo dat er van je verwacht word dat je als moeder weer gaat werken zodra ze 4 jaar zijn nu heb ik een kleine van een erbij en ik heb besloten om maar aan huis te gaan werken maar daar moest ik me eerst voor omscholen.de regering heeft gewoon bepaald dat je aan het werk moet en je kinderen uit moet besteden en ik pijns er niet over,om ze uit te besteden alleen maar omdat dat hier moet.ik heb geen kinderen om ze 45 uur per week op te laten voeden door een derde.en al had ik t niet kunnen regelen dat ik thuis had kunnen gaan werken had ik me gewoon af laten keuren doormiddel van een beckeninstabiliteitje ofzo
je moet wel met deze wetten hier in nederland.onze gezinnen zijn geen gezinnen meer ja partime tussen 19.00 en 7.00 als je geluk hebt.nee inderdaat wat dat betreft begrijp ik waarom een heleboel mensen niet aan kinderen beginnen en de boel langzaam maar zeker vergrijst en dan lopen ze in den haag te klagen daarover maar dat hebben ze aan hun eigen te wijten.alsof een huishouden en kinderen opvoeden geen baan is.nee maar om de werkeloosheid tegen te gaan zorgen we er maar gewoon voor dat alle kinderen de deur uit moeten en opgevangen moeten worden
zo denken ze volgens mij in denhaag
BerichtGeplaatst: Za Mrt 31, 2001 23:21 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Wat overdreven allemaal. In materiele zaken voorzien is ook een uiting van liefde. Liefde an zich kun je tenslotte niet eten.

En onze kinderen zijn grotendeels hetzelfde als wijzelf en willen ook een computer en Nike's. Ik zie niet in wat daar mis mee is. De hele derde wereld kijkt met jalouzie naar het westen wegens de welvaart.

Derdewereldmensen hebben tijd genoeg voor hun kinderen maar zijn zij ook gelukkig als zij moeten accepteren dat zij hun kinderen niets kunnen geven? Ik denk het niet.
BerichtGeplaatst: Zo Apr 01, 2001 0:31 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Willem,

Ik zie niet in waarom mensen geen kinderen zouden mogen hebben zonder zichzelf volledig op te offeren. Denk je echt dat kinderen fatsoenlijke mensen kunnen worden als ze voortdurend wordt voorgehouden dat hun ouders zich zo ontzettend voor ze hebben uitgesloofd dat ze zelf geen plezier meer in het leven kunnen hebben?

Ik denk dat dergelijke kinderen in een psychiatrische inrichting terecht komen. Je kunt alleen behoorlijk kinderen opvoeden als je de "opofferingen" ervaart als een genoegen.
BerichtGeplaatst: Zo Apr 01, 2001 0:41 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Henk,

Kinderen die met weinig geld en veel liefde worden opgevoed zijn gelukkiger dan kinderen die met veel geld en weinig liefde zijn opgevoed.

Maar ik snap best dat dat jouw geldgerichte geestelijke instelling ver te boven gaat.

[Dit weerwoord is op 01 April 2001 gewijzigd door Janneke.]
BerichtGeplaatst: Zo Apr 01, 2001 0:44 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Serine,

Het is schandalig dat alleenstaande moeders niet kunnen kiezen voor het zelf verzorgen van hun kinderen. Ik wist niet dat dat al ingevoerd was. Ik dacht dat ze nog bezig waren over kinderen van zes tot twaalf. Hoe zit dat nou precies?
BerichtGeplaatst: Zo Apr 01, 2001 17:24 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Bedankt voor het begrip Janneke.
BerichtGeplaatst: Zo Apr 01, 2001 20:11 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
(Willem):
En ondanks de offers is de enige prestatie die een man en een vrouw een blijvende voldoening kan brengen het grootbrengen van de eigen kinderen tot evenwichtige en gelukkige volwassenen.

Daar ben ik het niet mee eens, Willem!!!
Uit een enquete in Nederland (in 1998 meen ik) is gebleken dat de gelukkigste mensen, de kinderloze, redelijk vermogende echtparen zijn, en de ongelukkigste de bijstandsmoeders.

Ouders binnen een traditioneel gezin behoren volgens diezelfde enquete tot de middenmoot qua gelukkig zijn.

Bovendien denk ik dat we de vergrijzing noodgedwongen op de koop toe moeten nemen, gezien de overbevolking in Nederland. (even ter vergelijking:

In Chili wonen ongeveer 14.000.000 mensen op een oppervlakte van 756.945 km2 wat neer komt op minder dan 19 inwoners per vierkante kilometer

In Nederland wonen ruim 16.000.000 mensen op een stukje grond van 41.000 km2
hetgeen neerkomt op 390 inw./km2

Ik kan me dan ook voorstellen dat het nemen van kinderen in Nederland minder bon ton is dan in Chili.

We zullen in de toekomst dan ook niet ontkomen aan een pensioengerechtigde leeftijd van bijvoorbeeld 75 jaar.

Vervelend voor de generatie die nog ingesteld is op VUT met je 55ste, en welke zich zijn/haar hele leven het schompes gewerkt heeft, maar het is niet anders.

We kunnen wel net doen of er niks aan de hand is en lekker door blijven fokken, maar de leefbaarheid van ons land zou er dan zwaar onder lijden.

Ik ben er dan ook heilig van overtuigd dat het besluit om geen kinderen te nemen niet alleen maar ingegeven is door materialisme en vrijheidsdrang maar ook door de natuur!!!

En Henk,
ik weet niet of je kinderen hebt, maar gezien jouw reacties en redeneringen op het Weerwoord, hoop ik van harte dat zij er een wat holistischer denkwijze op nahouden, in plaats van de diepte van de portefeuille.

[Dit weerwoord is op 01 April 2001 gewijzigd door Agnar.]

[Dit weerwoord is op 01 April 2001 gewijzigd door Agnar.]
BerichtGeplaatst: Zo Apr 01, 2001 21:21 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ter overdenking:

Vroeger kregen we kinderen, tegenwoordig nemen we kinderen.
BerichtGeplaatst: Zo Apr 01, 2001 22:15 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Het is niet helemaal waar dat ouders in Derde Wereld landen meer tijd hebben voor hun kinderen want ze moeten daar ook hard werken, ouders zowel als hun kinderen gewoon al om te kunnen overleven.Ze weten denk ik, niet eens wat ze allemaal te kort krijgen wat wij,in het Westerse wereld als dagelijks benodigheden beschouwen.
Nikes en dergelijke artikelen zijn uiteraad handig om uw kinderen van enige leed d.m.v pesten te besparen op school enz.
BerichtGeplaatst: Di Apr 03, 2001 0:08 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

HA! in veel landen worden kinderen de straat opgeschopt omdat de ouders ze niet kunnen opvoeden/onderhouden. Ik noem o.a.: het halve oostblok, veel Afrikaanse landen, Noord Korea, Brazilie en verschillende andere landen in de Zuid-Amerika.

Maar ja dat is niet zo erg WANT DIE KINDEREN HEBBEN TENMINSTE GEEN MATERIALISTISCHE OUDERS.
BerichtGeplaatst: Di Apr 03, 2001 4:17 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Agnar,
Ik blijf bij mijn stelling dat kinderen goed grootbrengen op lange termijn de grootste voldoening is. Op korte termijn betekent het minder lange, minder verre en minder dure vakanties, minder luxe-artikelen. Op lange termijn zijn die materiële zaken allemaal leeg en inhoudsloos. Dat het hebben van veel kinderen in Nederland minder maatschappelijke waardering ontvangt dan in Chili is waar. Het wordt ook niet als een prestatie gezien, iets waarom veel vrouwen zich als moeder niet door de maatschappij gewaardeerd voelen. Daardoor zullen zij zelden eer in goed moederschap stellen. Dat is denk ik schadelijk voor de komende generaties: ik denk dat deze daardoor minder gelukkig zullen zijn en gemakkelijker in de drugs terechtkomen, zich verliezen in een niet te stillen honger naar materiële zaken of anderzijds onevenwichtige mensen zullen worden.
BerichtGeplaatst: Di Apr 03, 2001 18:50 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
(Henk):
Maar ja dat is niet zo erg WANT DIE KINDEREN HEBBEN TENMINSTE GEEN MATERIALISTISCHE OUDERS.

Maar ja, die armoede in (waarschijnlijk nog meer dan) het halve Oostblok en in 70% van Afrika, is wel
A) te danken aan extreem materialistische leiders die á la Mobutu en Bocassa hun zakken gevuld hebben ten koste van de sociaal zwakkeren, en

B) te danken aan de leiders van Amerika en de Sovjetunie (RIP) die alleen maar aan macht dachten, en ook machtswellust kost geld.

Als iedereen in Nederland zijn/haar kinderen zo opvoedt dat voor hen het hebben van drie paar Nikes en een Bang & Olufsen van ?7.000,- op hun kamertje belangrijker is dan een mensen- of (ander) dierenleven, dan ga je dat hier na enkele jaren ook krijgen, want dan creëer je Ceauescu'tjes, Henk!!!

[Dit weerwoord is op 03 April 2001 gewijzigd door Agnar.]

[Dit weerwoord is op 03 April 2001 gewijzigd door Agnar.]
BerichtGeplaatst: Di Apr 03, 2001 23:18 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Willem,

Ik heb zelden iemand grotere flauwekul horen verkopen dan jou. Hoe kom je op het idee dat jij voor een ander zou kunnen bepalen wat iemand voldoening geeft? Hoe kom je op het idee dat mensen die geen kinderen willen als reden hebben dat ze dan meer verre en dure vakanties kunnen maken? Hoe kom je op het idee dat veel kinderen hebben een prestatie is?

Voordat er behoorlijke voorbehoedsmiddelen bestonden hadden mensen maar te accepteren dat ze kinderen kregen. Hoeveel werd bepaald door de natuur. De een krijgt biologisch bepaald gemakkelijker kinderen dan de ander. Om het leed van idioot veel kinderen te verzachten besloot de maatschappij kreten van bewondering te slaken over het onophoudelijk baren van kinderen. "Zeventien heeft u er op de wereld gezet? Wat geweldig!". Hoe die kinderen vervolgens werden grootgebracht interesseerde geen kip. En dat was de maatschappelijke waardering voor het moederschap.

Na de introductie van de "pil" konden vrouwen eindelijk zelf een eind maken aan het "onvermijdelijke" lot. Dat lieten ze zich geen twee keer zeggen, het gemiddelde aantal kinderen kelderde opzienbarend.

In de tijd dat kinderen geboren werden zonder dat daar iets tegen te doen was, en de maatschappij het krijgen van kinderen vanzelfsprekend vond, had niemand keus. Dat leidde tot enorme aantallen ongewenste kinderen die door ongeinteresseerde of allang dodelijk vermoeide ouders zonder enige liefde of aandacht werden opgevoed.

In de jaren zeventig werd een op een dergelijke manier verwekte en opgevoede generatie vrouwen zelf moeder. Ze wilden hun eigen (heel verstandig zeer beperkte aantal) kinderen een betere jeugd geven dan ze zelf hadden gehad. Spock was hun idool. De meeste kinderen uit die tijd zijn met heel veel zorg, aandacht en de beste bedoelingen omringd. Alleen bleef moeder zichzelf op een naargeestige manier wegcijferen, wat de kinderen niet bepaald ten goede kwam.

Deze generatie uit de zeventiger jaren is nu zelf moeder of vader. Ze proberen een combinatie uit waarin iedereen recht op een behoorlijk leven heeft. Er wordt met grote zorg een beslissing genomen: willen wij wel of niet kinderen, denken we dat we in staat zijn voldoende zorg aan kinderen te geven zonder het gevoel dat we onszelf volledig moeten wegcijferen, kunnen wij tegenover onszelf verantwoorden dat we kinderen op deze ellendige wereld zetten, zijn we bereid of in staat om levenslang goede, zorgzame ouders te zijn?

Het is volgens mij een groot geluk dat kinderen niet meer automatisch worden geboren in een gezin waarin ze eigenlijk niet welkom zijn. Het is een geluk voor kinderen dat ze geboren worden in omstandigheden waarin ze liefdevol en geborgen kunnen opgroeien. Zonder dat ouders voortdurend onbewust de pest in hebben omdat ze zoveel moeten opofferen. Omdat in deze omstandigheden ieders welzijn telt. Ook dat van de moeder.

Sleutelkinderen, Willem, is een voor-de-oorlogs begrip. Ouders die niet de hele dag thuis zijn om over hun eigen kinderen te vadere en te moederen kiezen met grote zorg voor opvang. In een omgeving waar ze vertrouwen in hebben. Of dat nou bij oma is, of bij een oppasmoeder of in een creche.

Moederschap, Willem, wordt in geen enkele maatschappij serieus gewaardeerd. Het is een zoethoudertje voor vrouwen die in maatschappelijk opzicht totaal niet serieus worden genomen, geen enkele vorm van macht of invloed hebben, en levenslang veroordeeld worden tot een dienende en zorgende zaak. Helemaal afgezien van de vraag of ze die taak ambieren of er aanleg voor hebben.

BerichtGeplaatst: Wo Apr 04, 2001 8:37 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Geachte Janneke,
Ik ga je vragen even niet beantwoorden, omdat ik aanneem dat ze niet als zodanig bedoeld zijn.
Voor het overige: je hebt wel eens minder goede weerwoorden gegeven; deze verdienen het erbij stil te staan.
Je zegt: "Hoe die kinderen vervolgens werden grootgebracht interesseerde geen kip. En dat was de maatschappelijke waardering voor het moederschap." Is dat zo? Mij lijkt het dat het hebben van kinderen altijd veel gemakkelijker is geweest dan het grootbrengen ervan, en dat dus het laatste meer waardering kreeg dan het eerste.

"Dat leidde tot enorme aantallen ongewenste kinderen die door ongeinteresseerde of allang dodelijk vermoeide ouders zonder enige liefde of aandacht werden opgevoed."

Dat rijm ik niet met het gevoel wat mijn vader overhield aan het grote gezin waarin hij ooit is opgegroeid. Toch had mijn grootmoeder waarschijnlijk weinig tijd voor eenieder.

Daarna volgt:
"Spock was hun idool. De meeste kinderen uit die tijd zijn met heel veel zorg, aandacht en de beste bedoelingen omringd. Alleen bleef moeder zichzelf op een naargeestige manier wegcijferen, wat de kinderen niet bepaald ten goede kwam."
Nee uiteraard niet. De kinderen verwerden waarschijnlijk tot uiterst ongedisciplineerde en zelfzuchtige wezentjes. En de moeder tot een gefrustreerd slaafje. Het hebben van weinig kinderen is zo dus geen oplossing.

"Het is een geluk voor kinderen dat ze geboren worden in omstandigheden waarin ze liefdevol en geborgen kunnen opgroeien."
Mee eens.

"Zonder dat ouders voortdurend onbewust de pest in hebben omdat ze zoveel moeten opofferen. Omdat in deze omstandigheden ieders welzijn telt. Ook dat van de moeder."

Vooral dat van de moeder. Het gevoel van opoffering komt echter door de vervloekte consumptiemaatschappij, waardoor hebben, hebben en nog eens hebben belangrijker is dan het grootbrengen van het eigen bloed.

"Moederschap, Willem, wordt in geen enkele maatschappij serieus gewaardeerd. Het is een zoethoudertje voor vrouwen die in maatschappelijk opzicht totaal niet serieus worden genomen, geen enkele vorm van macht of invloed hebben, en levenslang veroordeeld worden tot een dienende en zorgende zaak."

Moeders hebben een enorme macht over hun kinderen, en daardoor in de maatschappij, zoals jij met je overigens goede betoog aantoonde. Dat de maatschappelijke waardering te gering is ben ik met je eens. En dat moet heel hard veranderen.
BerichtGeplaatst: Wo Apr 04, 2001 19:37 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
(Willem):
Dat de maatschappelijke waardering te gering is ben ik met je eens. En dat moet heel hard veranderen.

Eerlijk gezegd ben ik het vooral met Janneke eens:
vroeger werden er veel meer ongewenste kinderen geboren dan nu.

Als het ongewenste kind werd mishandeld, kreeg het zèlf de schuld, want dat de ouders wel eens slecht konden zijn, dat werd er op scholen en in gezinnen wel uitgeslagen.

Jeugdhulpverlening bestond simpelweg niet, dus eindigden velen (achteraf beschouwd onnodig) aan de galg.

Ook ik vind dat een goede ouder een standbeeld verdient, maar ik blijf er bij, dat in dichtbevolkte landen de kinderbijslag beperkt dient te worden tot 100% van het huidige bedrag (incl. inflatiecorrectie) voor het eerste kind, en 50% voor een tweede kind.

Als mensen meer kinderen willen dienen ze voor de kinderen ná het tweede kind zèlf voor de kosten op te draaien.

Mijn voorstel mag dan lomp overkomen, toch ben ik er van overtuigd dat alleen zo een mens- en dier- en milieuvriendelijke toekomst voor Moeder Aarde weggelegd is, Willem; denk aan de verschrikkelijke milieuvervuiling, die uitsluitend op het conto te schrijven is van die éne diersoort, namelijk de mens.

Want eerlijk is eerlijk, Willem, we kunnen qua bevolkingsomvang in het huidige tempo niet blijven groeien!!!
BerichtGeplaatst: Wo Apr 04, 2001 21:08 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Dat de bevolking minder moet groeien is inderdaad een feit. Ik steun dan ook jouw ideeën omtrent de kinderbijslag. Bij meer dan 4 kinderen zou eigenlijk zelfs de bijslag voor het tweede kind moeten verdwijnen, zodat meer kinderen daadwerkelijk ontmoedigd wordt. Ik zie trouwens nu pas dat Janneke veronderstelt datr ik tegen het gebruik van voorbehoedsmiddelen zou zijn. Dat is niet waar.

Maar voor moeders, ongeacht het aantal kinderen of -eventueel voor vaders- die de baan opzeggen om hun kroost zo goed mogelijk op te voeden, zou ik een geldelijke regeling willen zien z dat goed ouderschap door de maatschappij betaald wordt. Goed ouderschap is een prestatie, waar de maatschappij best iets tegenover mag zetten.
BerichtGeplaatst: Wo Apr 04, 2001 23:32 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Sorry Willem, ik had geen kritiek op de Weerwoorden die je in het algemeen geeft, het ging me om je bijdrages in deze discussie. En waar ik me in het bijzonder aan erger is dat jij denkt voor een ander te kunnen vaststellen wat mensen voldoening geeft.

Ik veronderstel helemaal niet dat je tegen voorbehoedmiddelen bent, waar leidt je dat uit af?

Ik denk niet dat wie dan ook in het besluit om kinderen te krijgen het wel of niet krijgen van kinderbijslag meeweegt. Maar ik ben veel te moe om er nu verder op in te gaan.
BerichtGeplaatst: Do Apr 05, 2001 17:35 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Daar heb je het weer: De mens wil over zijn eigen leven kunnen beschikken: "...kinderen nemen...."
BerichtGeplaatst: Zo Apr 08, 2001 15:15 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

You missed the point Henk !
BerichtGeplaatst: Zo Apr 08, 2001 16:05 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ha! Josephine, ik weet wat je bedoeld. Ik heb het punt gemist...
BerichtGeplaatst: Zo Apr 08, 2001 20:03 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Een tijdje geleden publiceerde ik het volgende stuk over dit onderwerp:

LIEFDE
De wereld is vol geweld en misdaad. Dat komt, we hebben de liefde niet meer, we willen ons een ander niet meer indenken. En het is de kerk die de liefde verworpen heeft, in ruil voor de leer. Het is de kerk die ruziet over heilige dingen, zonder te weten wat mogelijk is in God's almacht. Het is de kerk die staat achter duizend oorlogen: Ierln, Bosnië, Israel, Kasjmir.

Het is de kerk die bij de kruistochten uitvond dat ze te weinig mensen had en die daarom alle sex verbood als het niet was om kinderen te krijgen. Zo kon ze ook nog mooi macht uitoefenen over de mensen, terwijl er voor homo's helemaal geen plaats meer was. En het is de kerk die uitvond dat God in het Hoog-Hollands moest worden aangesproken, waardoor alle gewone mensen in dit land zich nu tweederangs voelen. Zo werd alle plezier tot zonde.

Maar er zijn niet veel mensen die nog naar de kerk luisteren; alles wat ze zegt is verdacht. Maar nog voelen de mensen haar ijzeren hand, terwijl ze zich tevergeefs proberen te bevrijden in een wanhopige spagaat van drank, sex en lawaai. Als de kerken nog één ding willen doen voor de mensheid, laat haar dan die ijzeren druk wegnemen. Laat haar eindelijk de liefde stellen boven de leer! En laat haar dan beginnen met de euthanasie.
BerichtGeplaatst: Zo Apr 08, 2001 20:23 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Goed gezegd Pyt. De kerk gedragen zich vaak als de farizeers en kerkgangers hebben doorgaans niet meer liefde voor medemensen dan ongelovigen.

BerichtGeplaatst: Do Mei 17, 2001 15:25 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Nee, tegenwoordig jatten wij kinderen omdat wij ze niet aan de ander gunnen, ontvoeren zij ze maar gewoon zonder dat hier iets tegen wordt gedaan. Ook na 11 jaar opvoeding door die ander (in dit geval de vader) maar ja, vaders zijn dus maar voor 15% in het voordeel als het om de kinderen gaat, ook al keek de moeder nooit naar ze om en had vader het gezag. Dat mag allemaal in Nederland toch!!!!!

een oma, maar geen kleinkind
  Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie