Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Nederland is mijn land niet meer Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Nederland is mijn land niet meer
BerichtGeplaatst: Za Mrt 17, 2001 0:18 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Van : Rob Sanders.

Datum : Arnhem, 15-03-2001

Aan : Alle leden der regering.

Betreft : Nederland is mijn land niet meer.

L.S.

Graag vraag ik uw dringende aandacht voor het volgende.
Ik voel mij niet meer thuis in mijn eigen land.
Ik vraag u even de tijd te nemen en bovengenoemde zin nog een keer te lezen daar u de ernst van de zaak misschien inziet.
In deze open brief aan U zal ik proberen het een en ander toe te lichten.
Ik woon in wat men noemt een allochtonen wijk , in een flat met z`n 80 wooneenheden , 69 daarvan worden bewoond door allochtone nederlanders.
Als ik op mijn balkon zit hoor ik kinderen in het buitenlands met elkaar spelen , ik hoor arabische muziek vanuit vele van 89 allochtonen wooneenheden klinken,en ik hoor mijn buren een vreemde taal spreken.
Gisteren ging ik met de bus , een buschauffeur van allochtone afkomst groette mij niet.
Ik keek om mij heen en bemerkte dat ik als enigste autochtone nederlander in deze bus plaatsnam.
Opnieuw klonk arabische muziek , ditmaal vanaf de achterbank waar een stuk of 7 arabische jongeren een radio hadden aangezet, de buschauffeur zei niks en begon mee te deinen op de muziek , even vroeg ik mij af in welk land ik was.
Ik was op weg naar de plaatselijke albert heyn die zich inmiddels een multi-cultureel assortiment heeft aangemeten , nadat ik mijn boodschappen bij elkaar had gezocht ging ik naar de kassa waar ik werd geholpen door een meisje van allochtone afkomst , ze zei geen gedag/alstublieft/dankuwel , nee ik moest het doen met een "hierrr" toen ze mij mijn wisselgeld teruggaf.
Toen ik de Albert Heyn uitliep , kwam ik langs een turkse groentewinkel , dat ik weet dat het een turkse groentewinkel is komt door het feit dat er een grote turkse vlag op de gevel was aangebracht en dat er groente werd verkocht , niet door de arabische tekst die was aangebracht op de ruit, dat kan ik immers niet lezen.
Mijn oog viel op enkele propaganda posters van een of andere turkse politieke partij die de winkelier voor zijn ruit had hangen, wederom zal ik altijd in het ongewisse blijven over de werkelijke inhoud van de tekst omdat ook deze in een voor mij vreemde taal waren geschreven.
Bij mijn flat aangekomen nam ik de lift , op de deur van deze lift ontwaarde ik leuzen als Fatima was here , maroc-gang rules , en turkiyem power.
Toen ik thuis was zette ik de televisie aan , het eerste wat ik zag was mevr. Jorritsma die vertelde dat we geld moesten geven aan india , dat had zij immers ook gedaan , gevolgd door een spotje tegen zinloos geweld , en een spotje van vluchtelingenwerk waarin eerst te zien is hoe nederlanders op vakantie geen andijvie met slaolie lusten , en waarin je vervolgens een uitgemergelde ethiopier te zien krijgt.
Nadat ik deze propaganda in me opgenomen had , en er bijna van overtuigd was geraakt dat ik nooit meer op vakantie zou gaan en mijn geld in plaats daarvan aan india zou geven ,omdat wij nederlanders een geweldadig en slecht volk zijn , kwam ik weer bij positieven.
Er werd aangebeld ik antwoorde via de intercom "Ja , hallo!" , iemand begon in een vreemde taal tegen mij te praten , even werd het me teveel , ik heb niet meer opgenomen en deze persoon heeft 10 minuten lang staan bellen.
U moet begrijpen dat dit voor mij dagelijkse kost is , deze toestanden brengen mij de wanhoop nabij.
Ik voel mij namelijk niet meer thuis in mijn eigen land.

Was getekend,

Rob Sanders

r.h.a.sanders@chello.nl
BerichtGeplaatst: Za Mrt 17, 2001 0:28 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Beste Rob,

Allereerst heeft Weerwoord niets met de overheid te maken. Misschien kun je deze brief beter doorsturen naar de kamerleden, maar dat zul je wel gedaan hebben.

Ik heb de brief uit verdere discussies verwijderd. Het is niet de bedoeling om één onderwerp in meerdere categoriën te posten.
BerichtGeplaatst: Za Mrt 17, 2001 0:42 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Zielig hoor. Ik voel me hier wel thuis.

Hij moet ook niet in Den Haag, Utrecht, Amsterdam of Rotterdam gaan wonen. Ga lekker in Groningen wonen joh....daar kom je niet veel allochtonen tegen.
BerichtGeplaatst: Za Mrt 17, 2001 1:15 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Hij ziet zwart van woede door die verrekte 'zwartjoekels'.

En Mr. sanders het is zeer spijtig dat je de schuld op iedereen behalve jezelf schuift. Als je als verbitterdt persoon, zonder hallo, een winkel binnenkomt, moet je niet eens verwachten dat een ander je zomaar groet.

En waar ligt dat stukje 'buitenland' waar je in een dag tijd geen enkele autochtoon tegen komt?

En hoe voelt het eigenlijk om als "allochtoon" in een andere wereld terecht te komen?

[Dit weerwoord is op 17 Maart 2001 gewijzigd door Raadgever.]
BerichtGeplaatst: Za Mrt 17, 2001 1:20 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Er is een flat met 80 wooneenheden , 69 daarvan worden bewoond door allochtone nederlanders.

en hoe krijg je het dan voormekaar om uit
89 allochtonen wooneenheden Arabisch muziek te horen?

BerichtGeplaatst: Za Mrt 17, 2001 1:48 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Arabische teksten op het raam van een Turkse winkel? Kassa personeel bij Albert Heyn dat niet gedresseerd is om "fijne dag verder" te zeggen? Buschauffeurs die wel groeten, zolang ze niet uit allochtonie komen?

Ik verzin ze waar u bij zit.
BerichtGeplaatst: Za Mrt 17, 2001 1:50 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

En wat doet de duurdere Albert-heyn in 'allochtonie'????
BerichtGeplaatst: Za Mrt 17, 2001 1:56 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Raadgever,

Albert Heyn is vrijwel de laatste winkel bij mij in de buurt die stand houdt temidden van de Marokkaanse Nederlanders. Je bent niet verplicht om er dure dingen te kopen.
BerichtGeplaatst: Za Mrt 17, 2001 2:16 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Sorry Janneke het ontgaat me even.

Stand houden is een oorlogsterm en hopelijk bedoel je niet dat de Marokkanen Albert Heyn steeds zullen overvallen.

BerichtGeplaatst: Za Mrt 17, 2001 2:24 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

""Je bent niet verplicht om er dure dingen te kopen. "" (bij AH) ??

Hebben ze nog steeds van die *goedkope* straten dan, zoals hier in die vernieuwde Yuppenwinkel op het Soendaplein ?

Die werd een paar jaar geleden geopend met achter de wanden van het *dure* gedeelte een soort gang, waar dan de bijstandmoeders e.d. uit dozen (a la Aldi) de goedkope rommel uit mocht halen !!!!

ECHT WAAR !!!

Ik weet mijnGod niet of dat daar nog zo is, maar sinds ik die vertoning daar zag, ben ik er nooit meer teruggekeerd !!
Dat zou JOU...(als SP'er) toch moeten aanspreken,....toch ?

En OH JA....een nieuwe opzet ook is, dat je er allerlei speedfood (of hoe noemen ze dat) kant en klaar kunt kopen !!
Voor die tweeverdieners, die geen tijd meer hebben om rustig thuis te koken....je weet hoe dat gaat : de *Kids* worden s'middags van de (particuliere) crash gehaald (nee geen cresh maar crash noem ik die)...even snel de AH-hap in de Magnetron, want Pa of Ma moet na het eten onmiddelijk naar een hele belangrijke vergadering danwel sqachen.

Mensen,...schei toch uit a.u.b. !!

BerichtGeplaatst: Za Mrt 17, 2001 2:35 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Raadgever,

Helaas is het zo dat op het betreffende plein andere winkels geen "stand gehouden" hebben. Het is geen echte oorlogsterm, maar het komt er toch wel op neer dat praktisch elke andere winkel daar de strijd tegen criminelen en vandalen heeft opgegeven.

BerichtGeplaatst: Za Mrt 17, 2001 2:36 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Bram,

Ik heb geen idee waar je het over hebt.
BerichtGeplaatst: Za Mrt 17, 2001 9:02 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Aan Rob Sanders:

Bedankt dat je die brief aan de regering ook op Weerwoord hebt geplaatst. Ik vind er niets mis mee als autochtone Nederlanders op deze manier uiting geven aan hun gevoelens van ontheemdheid in buurten en wijken waar zij vaak geboren en getogen zijn, maar die in luttele tijd volkomen van karakter veranderd zijn. In plaats dat men zich probeert voor te stellen wat het betekent om zoveel in je omgeving te zien veranderen, krijg je hieronder de slechte raad om vooral zelf op te hoepelen. Helaas doen veel oorspronkelijke wijkbewoners precies dat.

Ik mis in je brief suggesties voor oplossingen. Hopelijk stijgen jouw ideeën uit boven het niveau van wat je hier tot nu toe hebt meegekregen.
BerichtGeplaatst: Za Mrt 17, 2001 9:05 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Yasmine Allas (Nederlands-Somalisch schrijfster, geïnterviewd in de Volkskrant, 23-2-2000)

Etnische enclaves, zwarte scholen en zelfs achterstandsklassen voor allochtonen zijn funest. Die zetten allochtonen nog steviger op een zijspoor van de samenleving. Vanuit een isolement is het immers moeizaam integreren. Allas pleit voor spreiding. Liefst op vrijwillige basis, maar desnoods onder dwang.
Door continu te communiceren met autochtone Nederlanders leer je onderhuidse gevoelens van de taal kenen. Hoe kun je je aanpassen aan de samenleving als je nooit buiten je eigen groep komt.
Allas wijst op het gevaar van een hecht hulpverleningscircuit, dat het eigen initiatief van allochtonen doodt. Subsidies waarvoor geen tegenprestaties worden verlangd zijn dodelijk. Ze ondermijnen het zelfrespect. Er mogen geen uitzonderingen worden gemaakt. De allochtoon moet ook geen uitzondering willen zijn, hij weet waaraan hij begint, hij zal zich moeten aanpassen.
BerichtGeplaatst: Za Mrt 17, 2001 9:08 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Coskun örüz (Nederlands-Turks jurist, CDA-gemeenteraadslid in Haarlem, geïnterviewd in de Volkskrant, 7-3-2000)

In vergelijking met het buitenland doen we het hier zo slecht nog niet. Maar het moet beter en de grootste verantwoordelijkheid ligt bij de migranten zelf.
BerichtGeplaatst: Za Mrt 17, 2001 14:45 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Helemaal eens met beide sprekers hoor Alex...

Het kan alleen wel eens extra moeilijk voor de migranten worden als ze steeds maar weer (juist die vele honderdduizenden goedbedoelende en hardwerkende migranten) op één hoop worden gesmeten met misbruik makende uitkeringsgerechtigden en criminelen...

Heel blij met m'n toevallige geboorteplekje...
BerichtGeplaatst: Za Mrt 17, 2001 15:29 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Alex,

Er is zeker niks mis met uiting geven aan gevoelens van ontheemdheid of vervreemding in je eigen wijk. Maar dan moet dit wel gebaseerd zijn op de realiteit. Bij mij in de buurt zijn stukjes Amsterdam waar dat gevoel zeker optreedt. Ook in andere stadswijken waar ik regelmatig kom omdat er familie woont, of vrienden, komt dat voor.

Maar die beschrijving moet dan wel gebaseerd zijn op de werkelijkheid, wil het indruk maken op mensen die er ook ervaring mee hebben.

Ik wil zelf wel een keer een poging wagen om uit te drukken waar die ontheemde gevoelens vandaan komen. Het verhaal van Rob Sanders is niet herkenbaar. Daarom zet ik er vraagtekens bij.

[Dit weerwoord is op 17 Maart 2001 gewijzigd door Janneke.]
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 18, 2001 20:22 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Beste Rob Sanders,

Lang geleden zat ik eens in de trein te soezen. Een paar lacherige militairen zeiden daarvan iets in het Fries. Toen wees ik hen in het Fries terecht. De reactie van een medereiziger: "Het lijkt hier wel buitenland!"
Dat wil zeggen dat het altijd moeite kost om anderen te erkennen, ook al hebben die al tot jouw land behoord zolang het bestond. Van ongeveer 1830 tot 1980 hebben de heersende kringen ook alle mogelijke moeite gedaan om alles te onderdrukken wat niet geijkt Nederlands was, vooral in het onderwijs en op op radio en TV.
En wat jij zegt over "niet groeten", dat ondervind ik hier nu vaak van Hollandse mensen.

De hele clou is een gebrek aan kennis van elkaars taal en gewoonten. Daarbij is het zo dat de kennis van het Nederlands bij veel allochtonen blijkbaar onvoldoende is. In "zwarte" buurten en "zwarte" scholen wordt dat alleen maar slechter; die zijn dus uit den boze en aan die taal-opleiding mag best wat meer aandacht worden besteed.

Als er nog veel meer allochtonen bijkomen, wordt dat allemaal nog veel ongunstiger, maar dat is gewoon de prijs die de Nederlanders betalen voor hun exorbitante rijkdom.
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 18, 2001 22:11 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Wat is dit nu weer voor klinkklare onzin, Pyt?

""Als er nog veel meer allochtonen bijkomen, wordt dat allemaal nog veel ongunstiger, maar dat is gewoon de prijs die de Nederlanders betalen voor hun exorbitante rijkdom.""

HOEZO......*gewoon de prijs die de Nederlanders betalen voor hun exorbitante rijkdom* !!
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 18, 2001 23:15 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Janneke,

Vaststellen van wat de 'echte werkelijkheid' is lijkt me al niet zo eenvoudig, komt ook nog de psychologische factor bij: hoe beleeft men de allochtonisering van de steden en hoeveel verandering kan iemand eigenlijk verwerken. Uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau blijkt dat ruim de helft van de autochtonen liever niet naast buitenlanders wil wonen. Racistisch? De echte racisten beginnen zo schaars te worden, dat je haast zou overwegen hun een beschermde status te geven. Zoiets als monumentenzorg... ter lering ende vermaak of om folkloristische redenen.

Gelukkig spreken ook steeds meer allochtonen zich uit tegen de overconcentratie in (een groeiend aantal) wijken. Allochtonen spreken vaak met het grootste gemak hun platte vooroordelen over andere etnische groepen uit en komen met voorbeelden en argumenten, die een autochtoon acuut een aanklacht wegens racisme zouden opleveren. Dat zit dus behoorlijk scheef.

Tip: Jaffe Vink, Brief aan mijn dochter, een tocht door het pandemonium van seks en geweld; Meulenhoff, 2001.

Ben erg benieuwd naar jouw opvattingen over waar die gevoelens van ontheemdheid vandaan komen.
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 19, 2001 0:27 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ach, ik denk dat als je een enquete houdt over of je naast een musicus of homo (of beiden ) wilt wonen dat ook nog een hoop mensen zeggen dat ze dat liever niet willen. Toch worden deze groepen in Nederland redelijk normaal behandeld.

Ik begrijp best dat Rob Sanders zich niet meer thuisvoelt in zijn 'eigen' land. Ik vrees echter dat zijn oplossing daarvoor niet haalbaar is.

En Pyt heeft natuurlijk gelijk dat Nederland (of West Europa) dit te danken heeft aan exorbitante rijkdom.
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 19, 2001 0:55 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Alex,

Natuurlijk beleeft iedereen de werkelijkheid op zijn eigen manier. Maar daar ging het me hier niet om. Waar het om ging was dat de voorbeelden die meneer "Rob Sanders" geeft niet kloppen met de alledaagse werkelijkheid in een buurt die volstroomt met allochtonen.

Daarom maakt e.e.a. geen serieuze indruk op me. De brief lijkt me weloverwogen in elkaar gezet door iemand die bang is voor een toename van allochtonen in Nederland, maar daar geen alledaagse ervaring mee heeft. Zo gaat dat vaak.

Hij spreekt van leuzen op de lift. Het zijn allemaal Engelse leuzen. In mijn ervaring zetten Turken en Marokkanen nergens Engelse leuzen neer. Hij spreekt van buschauffeurs die geen gedag zeggen omdat ze niet uit Nederland komen. In mijn ervaring heb je net zoveel Nederlandse als allochtoonse buschauffeurs die geen gedag zeggen. Hij spreekt van arabische jongeren die een radio aanzetten in de bus. In mijn ervaring gebeurt dat niet. Noord Afrikaanse jongens zitten hoog achterin de bus, klieren en zetten hun voeten op de banken. De chaufeur houdt zich er buiten.

Hij spreekt van Turkse winkels met Arabische opschriften. Heb ik nog nooit gezien. Turkse winkeliers gebruiken Turks, Arabische winkeliers gebruiken Arabisch. Hij spreekt van meisjes achter de kassa bij Albert Heyn die niks anders dan hierrrr zeggen. Elke kassiere in mijn allochtonenbuurt is door Albert Heyn geschoold in Nederlandse zinnetjes zoals "spaart u zegels", "heeft u een bonuskaart", "spaart u airmiles", "dat is negenentwintig gulden achtennegentig" en "prettige dag verder" of "prettige avond" of "prettig weekend", al naar gelang.

Kortom, Alex, die brief van meneer Rob lijkt nergens op. Ik geloof er niet in.

Ik heb geen fut meer om in te gaan op wat werkelijk een gevoel van vervreemding geeft. En hoe allochtonen onder elkaar discrimineren weet ik niet, want een kletspraatje maken met een volwassen man uit Marokko of Turkije is "not done". Ik spreek alleen kinderen, jonge jongens en vrouwen.

Ik heb voorlopig nog wel een vraag. Voor ik dat boek aanschaf, dat je noemde. Waar gaat het over?
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 19, 2001 1:01 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Oh ja, Cliff ook,

Het is wel degelijk zo dat mensen het liefst wonen naast landgenoten. Dat geldt niet alleen voor Nederlanders. Vroeger had je hier hele families die zo dicht mogelijk bij elkaar gingen wonen, nu heb je mensen uit allerlei landen die bovenop elkaar kruipen. "Boeren", d.w.z. mensen uit een ander deel van het land, waren vroeger ook verre van welkom tussen de Amsterdammers. Bekijk b.v. de opmerkingen van "echte Amsterdammer" Guus maar, als jullie het niet geloven.

En bij het begin van de instroom van immigranten had je heel veel "echte Amsterdammers" die naar de Flevopolder vertrokken omdat ze de indruk hadden dat met "buitenlanders op de trap" hun status werd aangetast. STATUS, dus.
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 19, 2001 1:05 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Dus, zoals ik al wel meer heb gezegd, maar ik wil het graag herhalen: omdat mensen zo graag naast buren wonen die een vertrouwd gevoel geven heb je hier dus Marokkaanse flatgebouwen, Turkse flatgebouwen, en Nederlandse flatgebouwen.
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 19, 2001 1:27 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat Janneke :

""Waar het om ging was dat de voorbeelden die meneer "Rob Sanders" geeft niet kloppen met de alledaagse werkelijkheid in een buurt die volstroomt met allochtonen.""

***OH....kom jij dagelijks in Arnhem dan ?
Waarom *klopt* het dan niet wat Rob Sanders zegt ?

""Daarom maakt e.e.a. geen serieuze indruk op me. De brief lijkt me weloverwogen in elkaar gezet door iemand die bang is voor een toename van allochtonen in Nederland, maar daar geen alledaagse ervaring mee heeft. Zo gaat dat vaak.""

*** Tssss,....ik dacht even de laatste tijd, dat je je gezonde verstand had herwonnen,...maarreh...je wantrouwen jegens diegenen die kritiek hebben op het Multiculturele drama staat nog steeds recht overeind.
Maar dat is me al enige tijd bekend van sympathisanten van Groenlinks en de SP.

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie