Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Godsdienstvrijheid onbeperkt ? Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Godsdienstvrijheid onbeperkt ?
BerichtGeplaatst: Ma Apr 23, 2001 16:16 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:

>>>>Ben ik het ook helemaal mee eens, maar ik vind ook dat ik het recht heb om het te verdedigen, als mijn geloof wordt aangevallen. Ik bedoel, ik probeer niemand te bekeren, dat kan ik niet eens.<<<<<

Han, sta jij wel helemaal achter je geloof?
Als je echt overtuigd was dan voelde jij je misschien niet zo snel aangevallen.

Naar mijn inziens heeft de mens een geloofsovertuiging aangenomen als kleine steun in het leven.
Als je immers in jezelf gelooft ben je zelfverzekerder en hoef je je niet aan een boekje te houden en te leven zoals een ander dat bepaald.
Dat betekend vrijheid!
En als je zonodig normen en waarden wilt leren ,doe dat dan niet uit een boekje maar vanuit je hart.

"wat gij niet wilt dat u geschied, doe dat ook een ander niet".

Leven is heel simpel, laat iedereen in zijn waarde en probeer respect en begrip op te brengen voor je medemens.
De meeste ruzies komen voort uit frustratie en is de mens zelf daar niet altijd van bewust.
Werk aan jezelf en niet aan een ander is het motto!!
BerichtGeplaatst: Di Apr 24, 2001 10:06 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik sta volledig achter mijn geloof, en niemand lukt het om me er van af te houden, maar ik vind het zo af en toe best nog wel lastig houding te houden in groepen die niet helemaal sporen met mijn opvattingen. Maar er wordt aan gewerkt....

"Naar mijn inziens heeft de mens een geloofsovertuiging aangenomen als kleine steun in het leven."
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, ik zie het meer als een grote steun!!

En overigens als je je normen en waarden uit de bijbel (bedoel je dat met "uit het boekje"?) denk ik niet dat je dan minder vrijheid hebt. De bijbel staat naar mijn mening heel dicht bij het hart, als je begrijpt wat ik bedoel.
BerichtGeplaatst: Do Apr 26, 2001 7:56 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Han, je hoeft je niet aangevallen te voelen door mij, ik respecteer je geloof.
Maar ik kan mij persoonlijk niet vinden in jouw geloof omdat er naar mijn mening teveel tegenstrijdigheden in voorkomen.
En een geloof dat te onduidelijk is (voor mijzelf dan) vind ik geen basis.

Wat ik al eerder gezegd heb is dat geloof iets persoonlijk is waar je achter staat en niet een algemeen feit is.
Er zijn gelovigen en niet gelovigen, of misschien minder gelovigen, maar ze zijn allemaal gelijkwaardig en allen moeten kunnen leven in onze maatschappij zonder vooroordelen en belemmeringen!
En deze stelling word nog wel eens "vergeten" in de bijbel omdat niet gelovigen volgens deze geen recht op bestaan hebben.
Het is misschien bot uitgedrukt maar daar komt het wel op neer vind ik.
Ook ik ben als kind onvrijwillig vaak naar een kerk geweest waar je bang gemaakt werd met hel en duivel als je je niet aansloot bij de gemeenschap.
Zelf kreeg ik het gevoel in een hel beland te zijn als ik het zo mag uitdrukken, en dat kan nooit de bedoeling zijn van een geloof!

Ik ben een nuchter persoon en geloof op mijn eigen manier.
Niemand weet hoe het echt zit en er is ook niemand die het na de dood kan navertellen of naverteld heeft.

Ik denk dat uit deze onbekendheid de geloofsovertuigingen ontstaan zijn om toch een vorm van houvast te hebben aan de onzekerheid van het bestaan......

Maar dat is mijn visie, en zo hebben we allemaal onze (misschien)fouten.
BerichtGeplaatst: Zo Apr 29, 2001 12:24 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:

Visioenen
Opmerkelijk was dat een kwart van de bekeerlingen via dromen, visioenen en bovennatuurlijke ervaringen tot het aanvaarden van Christus gekomen. Het rapport geeft daar voorbeelden van uit Afrika en het Midden-Oosten. Zoals een man die juist Lucas 3 las toen een windvlaag zijn kamer doorwoei en een stem zei: Ik ben de door u gehate Jezus Christus, Ik ben God naar wie u op zoek bent.

(18 april 2001 ©Nederlands Dagblad )

Grappig dat die man dit visioen heeft, Jezus, vzmh(Isa, vzmh) wordt helemaal niet gehaat in de islam, hij wordt gezien als een profeet.Het verschil is dat wij hem niet zien als een God, hoe kan een mens geboren uit een sterveling nu een God worden. Bovendien is Jezus(vzmh) voor ons (moslims) belangrijk omdat hij degene zal zijn die terug op aarde zal keren op de dag des oordeels.

Faissal.
BerichtGeplaatst: Zo Apr 29, 2001 19:51 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Eh, de dag des oordeels?
Zou dat niet volgens berekeningen en de bijbel ergens in 1996 geweest zijn?

Enne, wie was daarbij aanwezig toen die man dat visioen kreeg wat hieronder beschreven word?
Hij kan wel van alles verzonnen hebben.
Vaag, erg vaag........

groeten uit......Holland?
BerichtGeplaatst: Zo Apr 29, 2001 22:00 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Maarten,

Waar vind je dat dan in de bijbel? Jezus zegt zelf dat de dag des oordeels als een dief in de nacht komt, en dus niet voorspelt kan worden. Ik geloof dus dit soort pseudo-christelijke "wetenschap" niet. Dit ontstaat doordat mensen niet kunnen, en willen accepteren dat zij niet alles weten, en kunnen weten. Wij mensen willen alles kunnen weten, kunnen, en beheersen (Zie euthenasiewet, ab orthus wet, dit "voorspellen", enz). Als dat niet zo is, dan verzinnen wij het wel, dat is gewoon "het aard van het beessie".

Wat betreft je vorige weerwoord:
Echt jammer dat je zulke negatieve ervaringen hebt gehad met de kerk. Dit gebeurt echt jammergenoeg veel te veel, dat mensen teleurgesteld raken in de kerk. Vaak gaat het mensen heel erg om de vorm, niet om de boodschap. Vandaar al die kerksplitsingen. De een vind dat je als volwassene gedoopt moet worden, en de ander juist als kind, terwijl dit volledig niet van belang is. Het geloof is eigenlijk heel simpel, onthoud de twee hoofdregels (Hebt de ander lief als uzelf, en hebt God lief bovenal), en de rest komt vanzelf. Ook hier komt dus de regel "wat gij niet wilt dat u geschied doet dat ook een ander niet" naar boven. Daarom vraag ik me (van uit de bijbel gezien) ook af waarom jij zegt: "Er zijn gelovigen en niet gelovigen, of misschien minder gelovigen, maar ze zijn allemaal gelijkwaardig en allen moeten kunnen leven in onze maatschappij zonder vooroordelen en belemmeringen!". Vanuit de kerk kan ik het heel goed voorstellen, want de kerk heeft een hele (betreurenswaardig) grote neiging tot verzuiling. Alleen de kerk is goed, en de wereld is fout, en duivels. Dit (verzuiling) is dus absoluut tegenstrijdig met de bijbel. Die zegt juist, dat wij, als christenen de wereld in moeten trekken, en sociaal moeten leven. Helpt de naaste, en hebt je vijand lief, en bid voor hem, zegt Jezus zelfs! Nou, als dat geen recht op bestaan is, dan weet ik het ook niet meer! God houdt van iedereen, groot of klein, moslim of christen, chinees of chileen, Nederlander of turk,enz. Het enige wat wij moeten doen is ook voor God kiezen. En de rest gaat vanzelf, althans dat is mijn ervaring.
Overigens, ik respecteer jouw mening ook. Dit is mijn mening, en ervaring. Jij zegt dat je ook onvrijwillig naar de kerk bent geweest. Dat heb ik ook gehad, maar ik ben blij dat mijn ouders dit hebben gedaan. Het geloof is voor mij een enorme steun geweest, ook al heb ik nu sinds 3/4 jaar pas echt voor het geloof gekozen.

Oh ja, wat bedoel je eigenlijk met "Zelf kreeg ik het gevoel in een hel beland te zijn als ik het zo mag uitdrukken, en dat kan nooit de bedoeling zijn van een geloof!"?

Ik kom overigens niet van Venus, maar van Mars.
BerichtGeplaatst: Ma Apr 30, 2001 16:26 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Oh, ennuh Maarten, als je het op kunt brengen, misschien een leestip: "Een kwestie van kiezen" door Nicky Gumbell, heel goed boek!

BerichtGeplaatst: Ma Apr 30, 2001 17:05 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
Het enige wat wij moeten doen is ook voor God kiezen. En de rest gaat vanzelf, althans dat is mijn ervaring.

Het is mooi dat je dit zo ervaart, Han. Daaruit spreekt een zekere vroomheid, maar de mens is nu eenmaal ook een wezen dat op kennis is toegespitst.
Als agnost, de√Įst of the√Įst kun je heel wel een religieus leven leiden en de mens een zekere kennis(verwerving) ontzeggen.

Zelf denk ik dat een mens als individu niet alleen een overkoepelend contact met zijn omgeving in al zijn aspecten (sociaal milieu, de natuur, de wereld, het heelal, de kosmos, God, goden: hoe je het ook bekijken en noemen wilt) tot stand kan brengen door religieuze wilsintenties, maar ook door kunstzinnige verbeelding en gevoelens en een wetenschappelijk getint denkleven (kunst, religie en wetenschap).

In ieder geval denk ik niet dat vanaf een zeker moment één en ander vanzelf zal blijven gaan, maar dit iedere dag opnieuw weer een opgave blijkt en blijft.

[Dit weerwoord is gewijzigd door John Wervenbos op 30 April 2001 om 21:19 uur.]
BerichtGeplaatst: Ma Apr 30, 2001 19:02 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Oh ja, maar dat heb ik ook wel, ik moet elke dag opnieuw voor God kiezen, en in elke situatie. Ik zeg ook niet dat dat dan vanzelf gaat! Ik bedoel eigenlijk het leven naar Gods bedoelingen. Ik kan nu merken dat HIJ luistert, en dat HIJ me helpt, juist in situaties als het moeilijk is om te kiezen voor God!

[Dit weerwoord is gewijzigd door Han op 30 April 2001 om 20:13 uur.]
BerichtGeplaatst: Ma Apr 30, 2001 19:14 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Dat is heel mooi.
BerichtGeplaatst: Ma Apr 30, 2001 19:57 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
Oh ja, maar dat heb ik ook wel, ik moet elke dag opnieuw voor God kiezen, en in elke situatie. Ik zeg ook niet dat dat dan vanzelf gaat! Ik bedoel eigenlijk het leven naar Gods bedoelingen. Ik kan nu merken dat HIJ luistert, en dat HIJ me helpt, juist in situaties als het moeilijk is om te kiezen voor God!

Dat vind ik nou leuk om te horen Han.
Ik ben blij dat het heel wat met je doet. Overigens vind ik het interessant om tussen de regels door te lezen hoe jij met je geloof omgaat en wat het voor je betekent.

Groet,

Layla

Belangrijk is niet alleen de weg die je gaat, maar ook de sporen die je achterlaat.
BerichtGeplaatst: Ma Apr 30, 2001 20:00 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Hier weer een mooie uitspraak waar ik het mee eens ben.

Citaat:
Het geloof is eigenlijk heel simpel, onthoud de twee hoofdregels (Hebt de ander lief als uzelf, en hebt God lief bovenal), en de rest komt vanzelf. Ook hier komt dus de regel "wat gij niet wilt dat u geschied doet dat ook een ander niet" naar boven.

Belangrijk is niet alleen de weg die je gaat, maar ook de sporen die je achterlaat.
BerichtGeplaatst: Ma Apr 30, 2001 21:21 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Verder alles goed met je, Han?
BerichtGeplaatst: Di Mei 01, 2001 12:31 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Want?

Oh, en Layla, bedankt!

[Dit weerwoord is gewijzigd door Han op 01 Mei 2001 om 13:49 uur.]
BerichtGeplaatst: Di Mei 01, 2001 21:55 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Heb al uw naaste weerwoorders lief...
BerichtGeplaatst: Wo Mei 02, 2001 17:07 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Han, Ik heb lang geleden gekozen en blijf toch maar met beide benen op de grond staan.
Ik heb geleerd om in mijzelf te geloven en heb daarnaast veel wetenschap en wijsheden geleerd uit het dagelijks leven.
Ik heb veel uit boeken en geschriften geleerd en kan nagenoeg alles verklaren waar ik een antwoord op wil hebben.
En zo niet, dan zoek ik naar een antwoord.
Voorlopig weet niemand wat er na de dood gaat gebeuren(als er al wat gebeurd) en is er ook nog niemand geweest die het kan navertellen.
(En als ik zo'n iemand tegenkom ren ik hard weg! :-)))

BerichtGeplaatst: Wo Mei 02, 2001 17:12 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Oja, 95% van alle oorlogen in de wereldgeschiedenis draaiden om het geloof.
95% van de ellende in de wereld van hedendage draaid om het geloof.
En diegene die durft te beweren dat het geloof in welke vorm dan ook goed is, moet maar eens lang in de spiegel naar zichzelf kijken en eens heel diep gaan nadenken!

BerichtGeplaatst: Wo Mei 02, 2001 19:47 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik denk dat al het geweld ontstaat door gewelddadige mensen en dat het geloof er met de haren wordt bijgesleept om geweld te legitimeren.

Je hebt ook vreedzame moslims hoewel de koran constant aanzet tot haat en geweld. Het is maar hoe de gelovige het uitlegd.

Iemand als Layla zal nooit gevolg geven aan de oproepen tot haat en geweld maar concentreerd zich tot de lieflijke dingen in de geschriften.

Het heeft dus geen zin een geloof te verbieden maar beter is het gewelddadige mensen aan te pakken, met welke geloofsachtergrond dan ook.
BerichtGeplaatst: Wo Mei 02, 2001 21:31 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Dat is een goed punt Henk, alleen is het nog een klein probleem om de geweldadige mensen dat wijs te maken zonder slachtoffer te worden.
Het geloof word teveel misbruikt.
Een klein voorbeeld is de beruchte veldslag tussen voetbalfans in Beverwijk.
Het had net zo goed een geloofsovertuiging kunnen zijn.
(Wie durft op die manier te beweren dat voetbal een sport is?)
Ik had wat de oorlogen betreft niet het geloof mogen aanhalen, het zit in de mens zelf.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 02, 2001 22:02 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:

Iemand als Layla zal nooit gevolg geven aan de oproepen tot haat en geweld maar concentreerd zich tot de lieflijke dingen in de geschriften.

Henk, ik raak er helemaal verlegen van

Zo'n compliment uit jouw mond maakt mijn dag helemaal goed!

BerichtGeplaatst: Do Mei 03, 2001 1:49 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

En daar ben ik het helemaal mee eens!
BerichtGeplaatst: Do Mei 03, 2001 1:58 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Niet te vroeg juichen Frija...

Jij en ik hebben nog heel wat 'gevoelige' zaken te bespreken.

BerichtGeplaatst: Do Mei 03, 2001 6:43 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik heb het volste vertrouwen in een goede afloop Layla.
  Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie