Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Waarom dragen moslim-vrouwen sluiers? Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Waarom dragen moslim-vrouwen sluiers?
BerichtGeplaatst: Do Mrt 15, 2001 3:05 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Nog even een korte reactie op dit late uur : (heb een aantal uren zonder Internet gezeten)

Even een citaatje van Layla, ik reageer met *** :

""Ons hele leven bestaat nou eenmaal uit regels.

*** Klopt !

Je woont in Nederland, je dient je te houden aan de wetten, we kennen hier de verkeersregels, we kennen hier de ongeschreven regels, omgangsvormen, huisregels etc.

*** Juist Layla, de omgangsvormen in onze democratie zoals die door een meerderheid van de bevolking gemiddeld genomen al decennia (zoniet al enkele honderden jaren) gebruikelijk zijn.....!

Waarom maak je een uitzondering voor de Islamitische regels ?

*** NEE,......jullie maken (of willen graag) een uitzondering op de Nederlandse regels (omgangsvormen) zoals die kwestie met geen hand geven door een Moslimman met een vrouw.
Zo ook m.b.t. de kwestie hoofddoekjes en sluiers.
BerichtGeplaatst: Do Mrt 15, 2001 3:08 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

En nu ga ik echt naar bed.
BerichtGeplaatst: Do Mrt 15, 2001 3:19 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Bram: Zeg de 'jinn' naast je ook welterusten.

Ik hoor Bram al denken: Mijn vrouw heet helemaal geen Jinny.

BerichtGeplaatst: Do Mrt 15, 2001 3:24 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

[Dit weerwoord is op 15 Maart 2001 gewijzigd door Layla.]
BerichtGeplaatst: Do Mrt 15, 2001 14:22 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Hmm, de argumenten van Layla en Raadgever blijken weer van *hoog* niveau te zijn.
Heb ik al vaker opgemerkt, als men niets meer in te brengen heeft (waardoor de ander dus gewoon gelijk blijkt te hebben ) gaan ze grappen maken.
Nu ben ik zelf ook best *in* voor een Lolletje, maar dan wel over bijvoorbeeld ""Dieselmotoren en Vrouwen die er ook verstand van hebben"" e.d.
Nietwaar Linda ?

BerichtGeplaatst: Do Mrt 15, 2001 14:28 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Overigens had je helemaal gelijk hoor *lieve schat van me* v.w.b. die toerentallen van een Diesel.
Vanmiddag maar eens even gekeken en bij 120 KM p/u : 3200 tpm.

Bij 140 : 3700 tpm.

Enne...toen kwam er weer een flitspaal

Ik zou trouwens best eens een babbeltje in een *Koffietent* willen maken met Linda....over Diesels en zo.
Het is volgens mij best een knappe meid
BerichtGeplaatst: Do Mrt 15, 2001 15:21 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Geen onderwerp is voor mij een reden om niet te posten. Alleen de vrager.

Als ik steeds op alle onzin zou reageren, zou ik een nog groter debiel zijn dan de vrager.

Cliff ik heb je een uitleg gemailt over mijn 'jinn' grapje. (Ik kon gisteravond niet posten)
BerichtGeplaatst: Do Mrt 15, 2001 16:02 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Cogito,

Die link van jou hieronder is erg interessant. Ik vond er ook wat opmerkingen in over het dragen van hoofddoekjes, zoals:

Citaat:
. In een veranderende wereld waarin veel onzekerheid heerst over inkomen en de maatschappelijke positie van de man bedreigd wordt, kan het aannemen van een sluier en andere religieuze gewoonten en gedragingen de vrouwen ook iets bieden dat anders moeizaam verworven had kunnen worden.

Het kan hun bescherming bieden in een wereld vol afwijzing en isolatie. Het kan hun meer mogelijkheden bieden gerespecteerd te worden en zo een eigen partner te kunnen kiezen. Het dragen van een sluier biedt sommigen gemoedsrust: ze kunnen de nieuw verworven plaats in de publieke sfeer behouden. Het biedt hun meer mogelijkheden om hun man aan te spreken op onverantwoordelijk gedrag (drank, drugs, slaan). Het kan een alibi aanreiken om de zware combinatie van carrière en huishouden op te geven en thuis te blijven.

en

Citaat:
In Nederland zien we twee tegenstrijdige stromingen bij islamitische meisjes en vrouwen. Enerzijds is er een terugkeer naar een traditionele leefstijl, anderzijds lijken meisjes zich succesvoller te integreren dan veel jongens (Müller, 1990). Soms is het terugkeren naar de traditie van de Islam juist een mogelijkheid voor meisjes om zich te ontwikkelen. De Koran zegt dat mannen en vrouwen hun kennis moeten ontwikkelen. Het dragen van een hoofddoek is soms een teken van emancipatie. De mogelijkheid om meer gebruik te maken van de zaken die zich in de openbare ruimte afspelen, zoals studeren en een baan zoeken, zijn soms met hoofddoek beter te verwezenlijken. Het zoeken naar de kracht van de eigen sociale, religieuze, culturele basis is vaak meer succesvol dan het overnemen van de westerse normen (Bos, 2000b).

BerichtGeplaatst: Do Mrt 15, 2001 16:12 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Layla,

Citaat:
Janneke, nogmaals....ik vind het normaal gesproken best belangrijk om mensen niet onnodig te kwetsen. Toch vind ik wat dit betreft de Islam belangrijker, ik word later op het matje geroepen. Dan kan ik wel zeggen, sorry maar ik wilde die en die niet kwetsen....jaah denk niet dat het een goede smoes zal zijn hehehe. Natuurlijk is de intentie ook heel erg belangrijk, maar toch zou ik dat risico niet kunnen nemen om zo iemand tevreden te stellen.

Vind je niet dat je hier ontzettend overdrijft? De Islam, die gebaseerd is op een heleboel geschriften, denk ik, is zo ingewikkeld dat er talloze geleerden zijn die zich bezighouden met interpretatie. Vrijwel geen enkele moslim vat de Islam zo op dat mannen geen hand mogen geven aan vrouwen. Toch denk je dat al die moslims daar later over op het matje worden geroepen?

Bovendien zou het me helemaal niet verbazen als er ook dingen te vinden zijn in Soenna of Koran over liefde voor je naasten. Dan moet je dus kijken waar die twee opvattingen gecombineerd kunnen worden.

Het geloof wordt dus kennelijk door de meeste moslims in Nederland zo uitgelegd dat handen schudden geen probleem is.

Christenen kunnen bij elke opvatting die ze hebben wel een passende bijbeltekst vinden. Het zou me verbazen als dat in de Islam anders was.
BerichtGeplaatst: Do Mrt 15, 2001 17:46 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Dat was gewoon Islamitische humor joh.
Bram zou zoiets niet beledigend vinden...

BerichtGeplaatst: Do Mrt 15, 2001 18:06 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Hai Janneke,

Citaat:

Vind je niet dat je hier ontzettend overdrijft? De Islam, die gebaseerd is op een heleboel geschriften, denk ik, is zo ingewikkeld dat er talloze geleerden zijn die zich bezighouden met interpretatie. Vrijwel geen enkele moslim vat de Islam zo op dat mannen geen hand mogen geven aan vrouwen. Toch denk je dat al die moslims daar later over op het matje worden geroepen?

Kijk, jij vindt dat ik overdrijf, maar hetzelfde vind ik ook van jou en Niels. Ik hecht meer waarde aan de Islam, jullie blijkbaar aan jullie principes. De regel is er nou eenmaal Janneke, je kunt van mij niet verwachten dat ik tegen je zeg...ochh God zal het wel niet zo erg vinden. Als je het helemaal perfect wil doen, dan moet je je gewoon aan alle regels houden. PUNT UIT!
Das makkelijk gezegd dan gedaan...ik weet het.

Citaat:

Bovendien zou het me helemaal niet verbazen als er ook dingen te vinden zijn in Soenna of Koran over liefde voor je naasten. Dan moet je dus kijken waar die twee opvattingen gecombineerd kunnen worden.

Precies, daar heb je wel gelijk in. Je moet ook naar de hele inhoud kijken, vriendelijkheid, sociaal, hoe jij je opstelt tegenover anderen etc. Dus je zou kunnen zeggen, ik geef niet-moslims wel een hand, ik feliciteer ze met hun verjaardag omdat ik ze respecteer en vriendelijk wil overkomen.
De intentie is gewoon heel erg belangrijk.
In dit geval is je intentie weliswaar wel goed bedoeld, maar komt het niet overeen met je daden....

Citaat:

Het geloof wordt dus kennelijk door de meeste moslims in Nederland zo uitgelegd dat handen schudden geen probleem is.

Oja? Ik denk dat ze allemaal weten dat het niet is toegestaan. De meeste moslims toch wel, alleen doen ze dat gewoon uit gewoonte, luiheid of weet ik veel wat. Op zich is dat een goede vraag, want je zou toch zeggen dat ze dat onderling niet zouden moeten doen aangezien het haram is. Degene die geen hand geeft wordt al heel gauw bestempeld tot 'strenge' moslims. De cultuur speelt een grote rol, bij de Marokkanen merk ik er weinig van dat ze elkaar geen hand geven.
Bij ons in de familie (bestaat uit een stuk of 400 man) zijn er maar twee mannen en één vrouw die daar niet aan mee doen. Weinig toch? Daarom vraag ik me af waarom jij er dan zo moeilijk over zou doen als je hoogstens een keer in je leven zo'n man zou ontmoeten die heel veel waarde hecht aan alle regels van de Islam.

Citaat:

Christenen kunnen bij elke opvatting die ze hebben wel een passende bijbeltekst vinden. Het zou me verbazen als dat in de Islam anders was.

Er zijn ook dingen die heel erg duidelijk zijn en (bijna) niet anders geïnterpreteerd kunnen worden. Voor zover ik weet denken de meeste geleerden over dit geval er precies hetzelfde over en dat is dat handje schudden verboden is. Raadgever mag me corrigeren als ik er naast zit.

Met vriendelijke groet,

Layla

[Dit weerwoord is op 15 Maart 2001 gewijzigd door Layla.]
BerichtGeplaatst: Do Mrt 15, 2001 19:12 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
Bram: Zeg de 'jinn' naast je ook welterusten.

Ik hoor Bram al denken: Mijn vrouw heet helemaal geen Jinny.

Bram,

Weet je wat jinn betekent? Dat betekent een duivels wezen. Jinns zijn een soort duivelse wezens die slechte dingen doen.

Janneke,

Ik vond dat ook interessant die link. Jammer is wel dat je in die cultuur een hoofddoekje nodig hebt om een beetje vrij te zijn. Dat laat zien dat er heel veel mis is met die cultuur.
BerichtGeplaatst: Do Mrt 15, 2001 19:51 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik denk dat het leven nu eenmaal zo is, dat mensen niet allemaal hetzelfde zijn, ieder heeft zo zijn geloof waarin hij of zij geloofd en ik hoop dat de samenleving als geheel zijn kinderen probeert tolerantie aan te leren, want dat is hard nodig in samenlevingen waarin er verscheidenheid is aan culturen, religies en levenstijlen. Het zou een les moeten worden voor kinderen, ze zouden het moeten leren, iedereen. Een bepaalde Nederlander kan er misschien niet tegen als een Islamitisch vrouw zich helemaal bedekt, toch is het belangrijk om tolerant te blijven, dat wilt zeggen, jezelf beheersen en niet iemand anders die een andere mening heeft door middel van geweld proberen zijn of haar gedrag te veranderen. En dit geldt net zo goed ook voor een moslim, als hij iets ziet bij Nederlanders waar hij niet zo goed op tegen kijken, moet hij toch zich tolerant opstellen, zichzelf inhouden en niet proberen de ander te beledigen of de mening of gedrag van de andere door middel van geweld aan te vallen.
BerichtGeplaatst: Do Mrt 15, 2001 20:26 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Socrates, fijn dat je terug bent. We hebben je hier gemist, althans ik in ieder geval wel...

Ik stel je bijdragen heel erg op prijs.
Ik ben het met je eens, (je onderstaande bijdrage). Ik wou dat het gebruikelijk was, wat we niet elke keer maar weer moeten herhalen.

Daar word je zo moe van....toch moeten we het blijven volhouden.

(We=iedereen)

BerichtGeplaatst: Do Mrt 15, 2001 21:29 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

.

[Dit weerwoord is op 15 Maart 2001 gewijzigd door Weerwoord Beheer.]
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 16, 2001 1:02 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Cogito leuk geprobeerd, maar de realiteit is toch een beetje anders.

Jinn: Als iemand de Arabische duizend-en-een-nacht sprookjes reeks kent betekent geest.

En daar ik zei Naast je en daar Bram niet weet wat het betekende zou
hij denken dat het over zijn vrouw gaat. En daar de Engelse benaming
Jeany is zou hij denken dat ik denk dat zijn vrouw zo heet.

Dus Cogito ga ergens anders maar de opnaaier spelen.

[Dit weerwoord is op 16 Maart 2001 gewijzigd door Raadgever.]
BerichtGeplaatst: Do Mrt 22, 2001 19:45 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Een bericht uit de Volkskrant van vandaag van ene Seil Arda:

Dat er islamitische vrouwen zijn die uit vrije wil een hoofddoek dragen als teken van zelfbewustzijn, is een idee dat ze vooral zelf graag geloven. Voor Seil Arda is het dragen van een hoofddoek in de eerste plaats een symbool van de onderdrukking van de vrouw.

Op 8 maart (Internationale Vrouwendag) publiceerde de volkskrant een interview met Opzij-hoofdredacteur Cisca Dresselhuys waarin zij de hoofddoek afkeurt als symbool voor vrouwenonderdrukking. Vervolgens valt heel politiek correct Nederland over haar heen en polariseert de discussie. Ten onrechte.
Baukje Prins en Sawitri Soharso ( FOrum, 15 maart) betichten haar van intolerantie en ontfermen zich over het recht van deze vrouwen om hoofddoeken te mogen dragen. Dan hebben we Fatima Eltik en andere jonge islamitische vrouwen, die met de hoofddoek te koop lopen als trots symbool van hun islamitische identiteit en blij zijn mer de aandacht die ze daardoor krijgen.
Het is om te beginnen ongeloofwaardig je als vrouw voor een godsdienst in te zetten die je rechten als mens niet erkent. Gelukkig zijn er ook moslimfeministen die de hoofddoek demonstratief afleggen, zoals de Marokkaanse Esmé Choho, nadat ze hebben vastgesteld niet mee te tellen en te worden misbruikt voor een islamitische circusact van de mannen.

Het feminisme heeft terechte kritiek op de schijnbevrijding die het dragen van een hoofddoek betekent. Restricties als het dragen van een hoofddoek worden bedacht door mannen die de vrouwen als marionetten gebruiken. Vervolgens verkondigen de vrouwen dat ze graag een hoofddoek dragen en dat dit hun eigen keuze is. Zij ontkennen de onderdrukking, doen de situatie mooier voorkomen dan zij werkelijk is en steken de kop in het zand. Waarom doen ze dat? Omdat ze niet als slachtoffer willen gezien worden.
Meisjes worden gedwongen om een hoofddoek te dragen vanaf het moment dat ze beginnen te menstrueren. Menig drama voltrekt zich achter de voordeur.
Meisjes die worden kaalgeschoren om hen tot het dragen van een hoofddoek te dwingen en vaders en broers die hierbij geweld niet schuwen.
Als de meisjes in de gaten hebben dat dit niet meer te veranderen is, zijn er twee mogelijkheden ntsnappen of ontkennen. Ontkenners leggen zich bij hun lot neer en beweren dat de hoofddoek op een pure beslissing is gebaseerd, want zij willen niet door familie en gemeenschap worden verstoten.
De ontsnappers zijn de zelfbewuste meisjes die proberen een bestaan op te bouwen naar westerse normen en waarden. Vaak worden ze door de familie verstoten en soms vermoord om zo de eer van de familie te redden. Dus in alle situaties hangt hun bestaan van de genade van de familie af. Het zelfmoordpercentage onder Turkse en Marokkaanse meisjes is groot, omdat ze geen uitweg zien in de impasse waarin ze zitten.
Vrouwen met een hoofddoek hebben geen macht en zijn afhankelijk van de mannen. Zie de opstand van de imams in de Marokkaanse moskeeën tegen de liberalisering van de scheidingswetten van vrouwen. Zie wat met de opera Aïsha is gebeurd, geïnspireerd door het boek De vrouwen van Medina van Assia Djebar.

Waarom zijn de geëmancipeerde islamitische vrouwen hierover geen discussie in de eigen gelederen begonnen? Omdat geemn man naar hun luistert. De islamitische macho voelt zich superieur. Hij is alleen verantwoording schuldig aan Allah en die laat hem zijn gang gaan.
Er is ook een strak georganiseerde groep die de islam als een politieke en maatschappelijke zuil ziet: de islamisten. De indoctrinatie van jonge mensen is volop gaande. De islamisten spelen in op de islamitische identiteit als verzet tegen de westerse normen en waarden. Zij hanteren daarbij alle middelen, zoals financiële steun, om zieltjes te winnen.
Democartie en geloofsvrijheid tolereren dat mannen ertoe worden aangezet hun vrouwen en dochhters van wereldse invloeden te bevrijden. De Koran bevat strikte regels en wetten, die tot in de details voorschrijven hoe je je dagelijkse leven hebt in te richten. Mannen worden boven de vrouwen verheven. In de islam zijn mensenrechten gelijk aan mannen rechten. Veel islamitische mannen in Nederland zien de westerse vrouw als gebruiksartikel. Terwijl islamitische mannen en jongens Nederlandse meisjes in de zwembaden verkrachten, zitten hun moeders zussen en echtgenotes met de hoofddoek thuis. De dubbele moraal van het toepassen van de islam als way of life is aantrekkelijk voor mannen omdat ze heel veel dingen in hun eigen belang kunnen uitleggen.

Het westerse feminisme is volgens islamisten een van de grote bedreigingen voor de islam. Diverse boeken van islamitische geleerden zien het feminisme als een gevaarlijk virus, dat in de kiem gesmoord worden moet. De morele verloedering is volgens de islamisten te wijten aan het feminisme. De fundamentalisten in landen zoals Iran, Egypte, Afghanistan, Turkije en diverse Arabische landen gebruiken liquidatie, intimidatie en bedreiging om de feministen en hun gedachtegoed uit te bannnen. Het dragen van een hoofddoek staat symbool voor vrouwenemancipatie volgens de islamitische doctrine. Het is niet alleen een hoofddoek, maar ook een blinddoek.

Seil Arda is de directeur van TopSupport Intercultural Consultancy en voorzitter van het International Network Women of Turkey.
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2001 0:27 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Heel interessant artikel, Cogito.

Even nog iets over het Feminisme : als het de bedoeling van de Feministen van het eerste uur (vanaf jaren 60) was, om te streven naar gelijke rechten tussen mannen en vrouwen.....ben ik het helemaal met hen eens.

Wat ik echter altijd zo jammer heb gevonden was, dat aardig wat van die dames tekeer trokken als zijnde een stelletje mannenhaters !

Voorbeelden (namen) hoef ik niet te noemen.

En dat heeft hen bepaald geen goed imago gegeven bij vooral de mannen, maar ik weet ook van vrouwen die zich distancieërden van dergelijke types.

Nu echter, als je dit artikel leest, zie je weer voorbeelden van mannenterreur uit Islamitische kringen jegens vrouwen...en dus kan ik me goed vinden in hetgeen Cisca Dresselhuys tijdens die TV-uitzending mededeelde.
(Ik heb die uitzending gezien.)

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2001 0:35 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Hoi Bram,

Ik ben het helemaal met je eens. Jammer dat ik die uitzending van die Cisca Dresselhuys niet heb gezien. Wel las ik haar uitspraak in de VK en de zeer domme reactie van die Fatima Elatik. Wat een achterlijk wicht is dat toch, die Elatik. De terreur naar vrouwen in die cultuur is groot. De dubbele moraal is verstikkend.
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2001 1:15 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Bram,
Dat 'mannenhaat' gedoe komt van feministen van het eerste uur. De huidige feminist is juist overtuigend en vrouwelijk (girl power, weet je wel) op een enkeling die in de jaren zestig is blijven hangen na.
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 28, 2001 18:12 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Effe voor Janneke. Dit is een antwoord van de imam op de vraag of mannen en vrouwen wel of geen hand aan elkaar mogen geven. Ik dacht dat je het misschien wel interessant zult vinden wat een Imam daarover zegt.

"Wa `Aleykum As-Salaam wa Rahmatu Allah,

Beste zuster,

Het wel of niet geven van een hand is een moeilijke kwestie!
De regel in de Islam betreffende niet-mahrem mannen is: niet aanraken zelfs het geven van een hand, is strikt genomen, verboden. Helaas weegt de handdruk in Nederland zwaar in termen van sociaal gedrag, en wordt gezien als een poging om beleefd te zijn. Indien je op sollicitatie gesprek moet, of iets dergelijks, en er wordt een hand naar je uitgestoken, dan zul je voor jezelf moeten uitmaken wat op dat moment het beste is en deze keus dan ook kunnen verantwoorden tegenover Allah!

Wa Allahu A`lem."

Ik moet zeggen dat zijn antwoord wel mee valt, je proeft toch een beetje uit zijn woorden dat het asociaal is als je iemand de hand niet schudt....dusss zo zie je maar dat het ook een beetje weegt of je wel of niet sociaal overkomt.

Groet,

Layla
BerichtGeplaatst: Zo Apr 29, 2001 9:28 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Waarom noemt Linda de Bruyn ons steeds mohameddanen ? weet ze niet beter of is het soms een zusje van Aart Tuynman die op maghrebonline met een een of andere stelling kwam waarom hij ons mahammedanen noemt, (met ons bedoel ik natuurlijk de moslims onder ons) en janneke, net als dat er toch echt wel veel moslima's zonder hoofdoek lopen, lopen er ook veel moslims zonder baard, en wat die lange jurk jas betreft, dat is een djelabba, deze wordt over de kleren heengedragen, er zit meestal wel een broek en trui onder.

Faissal
BerichtGeplaatst: Ma Apr 30, 2001 0:26 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

De discussie komt steeds opnieuw op hetzelfde neer. Zijn moslims bereid om de NL wetgevingen en cultuur te volgen of niet. Is de sharia belangrijker dan de nl democratische spelregels?
BerichtGeplaatst: Ma Apr 30, 2001 3:05 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Het is heel simpel. Isl. vrouwen dragen sluiers omdat dit van de Koran moet als teken van onderdanigheid aan de man.

Zou voor onze vrouwen eigenlijk ook verplicht moeten worden gesteld maar ja...

De staat maakt meer kapot dan je lief is.
BerichtGeplaatst: Ma Apr 30, 2001 15:29 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

De onderliggende gedachte is puur beledigend voor mannen. Wij worden gezien als een soort dieren die iedere onbedekte vrouw willen bespringen.

<i>En verder ben ik van mening dat de islam geen verrijking voor de mensheid is.</i>
  Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie