Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Waarom dragen moslim-vrouwen sluiers? Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Waarom dragen moslim-vrouwen sluiers?
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 14, 2001 19:42 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Nee Bram, jullie kunnen nog het een en andere nog van ons leren. Ooit kom je er wel achter dat het niet goed kan gaan zo....
Daarom zijn wij hier naar toe gehaald om jullie te laten zien wat jullie ooit nog zullen missen

Een kwestie van tijd....

Met vriendelijke groet,

Layla

[Dit weerwoord is op 14 Maart 2001 gewijzigd door Layla.]
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 14, 2001 19:50 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Apen zijn erg gericht op seks. Als zij even de kans krijgen en een apinnetje biedt zich aan zullen ze hun kans aangrijpen.
Anders is het bij mensen. Daar is een code afgesproken dat degene die verantwoordelijk zijn voor de kinderen die verantwoordelijkheid ook nakomen.
Ook *bespringt* men vrouwen niet als een dier. In de meer geciviliseerde culturen, is een vrouw gelijkwaardig aan de man. Dit zonder zich zorgen te hoeven maken voor haar eerbaarheid.

Er zijn wetten ontworpen om die veiligheid te garanderen. Dat systeem werkt goed, Misbruik en overlast is tot een minimum gereduceerd. Men kan spreken van een veilige omgeving waar vrouwen het respect krijgen dat zij verdienen. In ieder geval volgens de wet.

Een religieus voorschrift is in een moderne wereld dan ook overbodig. Mannen gedragen zich niet als apen en kunnen heel goed met hun seksuele gevoelens omgaan.

In islamitische cultuur is dat anders geregeld, daar hebben mannen blijkbaar veel last van ongeremde seksualiteit, die op een *beestaardige* manier geuit kan worden.
Het eigenaardige is dat niet het mannelijk beest daar schuldig aan wordt bevonden maar de overweldigde vrouw. Op een of andere manier heeft zij die man blijkbaar seksueel geprikkeld dusdanig dat die man zijn seksuele frustratie die daar dan uiting van is, doormiddel van verkrachting tot uiting brengt.

Door de paternalistische islamitische samenleving, is het zo dat de man als hoofd van het gezin *onkwetsbaar* is gesteld boven de vrouw. Hij kan niet gemist worden. De religieuze wetgeving heeft daar dan ook kledingvoorschriften voor ontworpen, die met een bijpassend verhaaltje er in gaat als zoete koek.

Past een vrouw zich daar niet aan aan dan moet zij de gevolgen zoals verkrachting of uitstoting zelf maar dragen, niemand zal haar helpen of steunen.

Dat de vrouwen de kleding voorschriften onder die omstandigheden *vrijwillig* opvolgen laat zich raden.

De kledingvoorschriften en de redenen staan hieronder in het kort.

Aantrekkelijkheid neemt toe.

Kleding echter die de lichaamsvormen van een vrouw zichtbaar maken, doen de aantrekkelijkheid alleen maar toenemen,en het opent de deur naar verkeerde gedachten. Deze kunnen ook in slechte daden vertaald worden. Degene die met bedekt hoofd op straat loopt, wordt soms misschien wel nagestaard, maar wat valt er dan te zien dan slechts een bescheiden voor zich uitkijkende moslima?

Wellustig nagekeken

Sommige moslima's kunnen zich misschien nog de tijd herinneren waarin zij als niet-moslima met onbedekt hoofd en in "eigentijdse" kleding over straat liepen. Hoe vaak zijn ze aangesproken of lastig gevallen, nagefloten of wellustig nagekeken. Deze zaken zijn schadelijk voor een vrouw en tasten haar gevoel van waardigheid aan. Door zichzelf te bedekken, betekent het niet dat ze van haar vrijheid beroofd wordt, maar het verschaft haar juist een zekere mate van bewegingsvrijheid.

Het geheel maakt de vrouw schuldig als een man haar lastig valt en nog meer doet.

Men gaat eraan voorbij dat de man zich in die landen seksueel niet hoger staat dan een dier.

KENNELIJK EEN ONGEREMDE SEKSUELE AANDRANG ZODRA ER EEN HERKENBARE VROUW IN HET GEZICHTSVELD KOMT.

Hoe dit is onstaan is niet bekend, vermoedelijk een stilstand in de menselijke ontwikkeling, zodat het seksuele nog op dierlijk niveau staat en in TEGENSTRIJD zelf in stand gehouden wordt door een religieus voorschrift.

Dat de vrouw van dit gedrag als schuldige wordt gezien lijkt in hun religie opgesloten te zitten.
Dit is een van de oorzaken dat door die dierlijke benadering andere zaken ook op dierlijke wijzen benaderd wordt. Het resultaat van dit geheel, is zichtbaar in de achterstand in economie, welvaart, en welzijn van de bevolking van veel islamitische landen.

Moslim-mannen daarentegen kunnen vreemd gaan zonder dat ze echt door de gemeenschap daarop worden aangesproken. Soms worden ze er zelfs om bewonderd. De vrouw is natuurlijk een hoer in zo'n geval.
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 14, 2001 19:55 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Tjaah, ik zeg maar niks...
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 14, 2001 19:58 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Lijkt me ook het beste, want daar kun je ook niet veel opzeggen.

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 14, 2001 20:11 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Laat ik dan hier maar weer niets op zeggen...

Nee mislukt. Ik vind het een kinderachtige reactie van je Cogito.

[Dit weerwoord is op 14 Maart 2001 gewijzigd door Cliff.]
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 14, 2001 20:41 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Niks ervan, er zit wel degelijk een kern van waarheid in, in het verhaal van Cogito !

Maar door te zeggen...""ik zeg maar niks"" houdt dit in, dat je geen tegenargumenten kunt invoeren.

Kom kom Cliff en Layla, jullie zijn beide niet dom, dus haal zijn argumenten maar eens onderuit.
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 14, 2001 20:50 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Raadgever,

Zou je zo vriendelijk willen zijn dit ook aan Bram uit te leggen zodat hij zelf kan bepalen of dit beledigend is of niet? Als hij het beledigend vindt dan haal ik het namelijk weg.
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 14, 2001 22:04 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
Niks ervan, er zit wel degelijk een kern van waarheid in, in het verhaal van Cogito !

Maar door te zeggen...""ik zeg maar niks"" houdt dit in, dat je geen tegenargumenten kunt invoeren.

Kom kom Cliff en Layla, jullie zijn beide niet dom, dus haal zijn argumenten maar eens onderuit.

Juist Brammetje!!!!!

Wat ik wel kwetsend vind, is wat Layla op Magrheb zegt. Maar daar wil ik het hier niet over hebben.
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 14, 2001 22:11 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

[verwijderd wegens persoonlijke offtopic ruzie]

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 14, 2001 22:22 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Linda, Cogito,

FF voor outsiders, waar gaat dit over??
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 14, 2001 22:26 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Layla,

Citaat:
Ach ja Cliff, Janneke, Niels....dit onderwerp hebben we al achter de rug.
Jullie denken er zo over, ik denk er zo over.
Er is degelijk aantrekkingskracht tussen man en vrouw. Niet altijd, begrijp me niet verkeerd.....maar waarom spreekt men over liefde op het eerste gezicht? Waarom voel je de spanning tussen man en vrouw terwijl ze met nog tien andere mensen in een ruimte zitten? Ze hoeven elkaar maar aan te kijken....en er gaat van alles door hen heen?
Waarom zijn ze dan van elkaar bewust?
Het staat jullie vrij om me uit te leggen waar dat vandaan komt, die aantrekkingskracht?

Nee Layla, dat onderwerp hebben we niet achter de rug. Natuurlijk bestaat er regelmatig aantrekkingskracht tussen man en vrouw. Maar als je dat perse op alle mogelijke manieren wilt voorkomen kom je dus ongeveer op Talibanregels uit. Dan sluit je vrouwen vanaf hun geboorte tot aan hun sterfdag op in huis, en verf je alle ramen dicht. Is dat iets wat jou een goed idee lijkt?

In Nederland hebben vrouwen alle vrijheid, maar dat betekent dus ook dat ze zelf de verantwoordelijkheid dragen voor hun keuzes. Relaties/huwelijken hebben de neiging om stuk te lopen als er een derde in het spel komt. Het is de oorzaak van ongeveer 80% van alle echtscheidingen.

Ook mannen zijn hier zelf verantwoordelijk voor hun huwelijk/relatie. Als ze vreemdgaan of een relatie met een andere vrouw ernaast beginnen dan lopen ze alle kans dat hun gezinsleven op de klippen loopt.

Sommige mensen nemen dat risico, de meeste niet. Tenzij ze stiekem slippertjes maken, wat in alle culturen voorkomt, ook in Islamitische.

In jouw opvattingen zijn mensen niet zelf verantwoordelijk voor hun gedrag. Er moet overal in voorzien worden om te voorkomen dat ze zelfs maar de geringste verantwoordelijkheid voor hun eigen leven hoeven te nemen. Het lijkt wel alsof mensen levenslang als onnadenkende peutertjes worden beschouwd.

Het handen geven heeft hier overigens in Nederland helemaal niets mee te maken. Het is een beleefdheidsvorm waar we allemaal aan meedoen. Als je al lang in Nederland woont zou je dat toch moeten weten. We geven de meest onaantrekkelijke en ook afstotelijke mannen braaf een hand. Dat heeft niks te maken met knipoogjes, elkaar diep in de ogen kijken, of wat je nog meer allemaal verzint.

Iemand geen hand willen geven wordt in Nederland als hoogst onbeschoft beschouwd. En ik ben eigelijk met Niels eens dat je dat niet van mensen die hier komen wonen hoeft te accepteren. Ook niet als men dat uit religieuze overwegingen wil doen.

Als ik uit Nederland naar Marokko zou gaan, b.v. op bezoek bij familie van jou, zou men ook niet accepteren dat ik me vreselijk onbeschoft zou gedragen, denk je niet?

[Dit weerwoord is op 14 Maart 2001 gewijzigd door Janneke.]
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 14, 2001 22:32 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

[bijdrage verwijderd]

Weerwoord is niet bedoeld om ruzies te adopteren van een ander forum en die hier te gaan uitvechten.

Ga elkaar maar mailen.

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 14, 2001 23:22 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Bram,

Ik vind het erg knap van Layla dat ze die beledigende tekst (want zo zie ik het) van Cogito negeert. Dat heeft dus niets te maken met argumenten.

Om er dan nog even achteraan te gooien dat je niet kunt reageren is natuurlijk onzin.

Cogito,

Je wilt waarschijnlijk weten wat ik beledigend vind aan die tekst. Het gaat mij om de manier waarop je moslimmannen afschildert als beestachtige op seksbeluste personen.

Je zegt eigenlijk hetzelfde als ik al eerder heb gezegd (dat seksuele gevoelens volgens jou ook te beheersen zijn) maar brengt het in een vervelend jasje.

Zo zie ik het althans.
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 14, 2001 23:37 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Waar een discussie over het dragen van een sluier door moslima al toe kan leiden....

Zou het zo zijn dat moslims over het algemeen nog aan het begin staan van sexuele bevrijding (loslaten van onnodige schaamtegevoelens en bekrompen normen), terwijl die in het westen op zijn retoer is?

Zie daarvoor b.v. de discussie op de Volskrant-site: http://www.volkskrant.nl/achtergronden/forum/360021777.html

Misschien ontmoeten we elkaar ergens halverwege.
BerichtGeplaatst: Do Mrt 15, 2001 0:08 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Alex,

Dat is een leuke vergelijking. Het typeert ook het probleem, mensen op de weg terug en mensen op de weg heen komen soms op hetzelfde punt uit, maar botsen dan wel met dubbele snelheid op elkaar.
BerichtGeplaatst: Do Mrt 15, 2001 0:17 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

NINA, wat heb je e.e.a. weer op schitterende wijze verwoordt !

Ik had ook niet anders van je verwacht, trouwens.
Uiteraard ben ik het helemaal met je eens.
BerichtGeplaatst: Do Mrt 15, 2001 0:37 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
Kan jij je nog herinneren dat ik in het verleden een onderwerp heb geopend over afstand tussen man en vrouw?

Jáááá zeker wel! Dat was jouw mooie heldere openingsbijdrage nadat je al vloekend en tierend Weerwoord binnen was geduikeld.
Dat was dapper van je.
Ook weer eens een tegenbewijs voor de stelling van Raadgever dat je je geloof aan ons kan verliezen. AL die tijd sta jij waar jij voor staat en bent onveranderd.

BerichtGeplaatst: Do Mrt 15, 2001 0:41 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Niels, dank je. Ik ben er alleen niet trots op hoe ik binnen kwam. Als ik terug lees hoe idioot ik me opstelde pffff dan schaam ik me diep

Ik was echt geschrokken toen ik alle rubrieken had gelezen. Er stond zoveel negatieve berichten over buitenlanders/moslims/maghreb-online dat ik echt dacht dat ik op een racistische forum terecht was gekomen. Sorry Cliff....maar toendertijd dacht ik dat echt!

Nou kan ik het me gewoonweg niet voorstellen, omdat ik een betere beeld heb gekregen achter de personen die hier discussieren.

BerichtGeplaatst: Do Mrt 15, 2001 0:50 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Nina: Maar wat deze man deed, werd gewoon ervaren als een agressieve daad, die speciaal was gericht tegen de vrouwelijkheid van een persoon.

agressieve daad?????

Nina, werk je toevallig voor de volkskrant?

[Dit weerwoord is op 14 Maart 2001 gewijzigd door Raadgever.]
BerichtGeplaatst: Do Mrt 15, 2001 0:51 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Link naar beschrijving seksualiteit bij allochtone culturen
http://members.ams.chello.nl/m.l.heemelaar/nieuw6.html
BerichtGeplaatst: Do Mrt 15, 2001 0:56 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Hoi Layla,

Nog even, want ik ben erg slaperig. Maar jouw voorbeeld van die winkel klopt niet helemaal. Als je zelf verantwoordelijk bent neem je ook het risico van de konsekwenties. Dat betekent dus dat je betrapt moet kunnnen worden bij winkeldiefstal om de kans op straf te lopen. Als er geen winkelpersoneel is zouden er dus andere methodes moeten worden gebruikt om mensen op diefstal te betrappen. Achter doorkijkraampjes in de gaten houden, of camera's of zo.

En dan nog even over die onbeschoftheid: misschien kun je het beter begrijpen als ik een voorbeeld neem waar we het misschien over eens zijn? Stel ik kom tegen etenstijd bij jouw ouders langs, en die hebben vreselijk hun best gedaan om iets lekkers voor me op tafel te zetten.

Als ze het dan voor m'n neus zetten zeg ik "getverdemme, dat lust ik niet".

Het lijkt jou misschien een idiote vergelijking, maar ik kan je verzekeren dat de weigering van iemand om je een hand te geven heel erg kwetsend overkomt. Het is misschien wel rationeel te verklaren met een beroep op principes, maar het gaat er toch om hoe mensen er zich bij voelen?

BerichtGeplaatst: Do Mrt 15, 2001 0:58 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Layla,

Nou heb ik gereageerd op een stukje van jou dat je weer hebt weggehaald???!!!

Slaap lekker, straks!
BerichtGeplaatst: Do Mrt 15, 2001 0:59 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Hoi Janneke,

Citaat:
Nee Layla, dat onderwerp hebben we niet achter de rug.

Kan jij je nog herinneren dat ik in het verleden een onderwerp heb geopend over afstand tussen man en vrouw?
Dat bedoelde ik met 'dit onderwerp hebben we al achter de rug'
Het is meer een herhaling, niet dat ik het erg vind...
Nou moet ik eerlijk toegeven dat ik toen wel vond dat jullie een beetje gelijk hadden hoor, maar toch vind ik dat jullie er veels te makkelijk over denken.

Citaat:
Natuurlijk bestaat er regelmatig aantrekkingskracht tussen man en vrouw. Maar als je dat perse op alle mogelijke manieren wilt voorkomen kom je dus ongeveer op Talibanregels uit. Dan sluit je vrouwen vanaf hun geboorte tot aan hun sterfdag op in huis, en verf je alle ramen dicht. Is dat iets wat jou een goed idee lijkt?

Nee Janneke, dat wil ik zeker niet. Ik vind dat je nou ook met een extreem voorbeeld aan komt. Voor alle duidelijkheid, ik geef gewoon een hand aan mannen hoor. Ik respecteer het als er mensen zijn die geen hand willen geven, omdat ik hun standpunt wel begrijp. Ik zie het als volgt:

Ik hecht veel waarde aan de hoofdregels in de Islam, dus niet vreemd gaan. Dat is voor mij een hoofdregel, daarnaast heb je de kleine regels om ervoor te zorgen dat jij je houdt aan de hoofdregel. Geen oogcontact, zo min mogelijk contact hebben met het mannelijke geslacht, dus niet met mannen werken/praten/omgaan/geen hand geven/etc. Dat doe ik allemaal wel, ik heb niet het gevoel dat ik iets verkeerds doe.
Ik snap wel waarom de kleine regels bestaan. Sommige mensen hebben ze wel nodig. Bovendien hebben we het over mensen, wij zijn niet perfect.

Janneke, als je het helemaal perfect wilt doen dan vind ik 't prachtig. Voor mezelf hoeft dat niet perse, maar als een ander dat wil dan mag hij van mij.

"In jouw opvattingen zijn mensen niet zelf verantwoordelijk voor hun gedrag. Er moet overal in voorzien worden om te voorkomen dat ze zelfs maar de geringste verantwoordelijkheid voor hun eigen leven hoeven te nemen. Het lijkt wel alsof mensen levenslang als onnadenkende peutertjes worden beschouwd."

Nee Janneke, je ziet het echt verkeerd.
Ons hele leven bestaat nou eenmaal uit regels. Je woont in Nederland, je dient je te houden aan de wetten, we kennen hier de verkeersregels, we kennen hier de ongeschreven regels, omgangsvormen, huisregels etc. Waarom maak je een uitzondering voor de Islamitische regels?
Waarom vind je ons allemaal geen peutertjes, jij hebt toch een houvast in je leven nodig, een leidraad om fatsoenlijk te kunnen leven. Je kunt niet zonder regels leven Janneke, want dan zou het een chaos worden.

Ik zie het verschil niet tussen de Islamitische regels en de wetten in Nederland. Leg me dat maar eens uit. Omdat wij verantwoordelijk zijn voor onze daden Janneke zijn er juist regels voor ons gemaakt om het ons makkelijk te maken. Nogmaals, je zou ook net als ik kunnen zeggen oke....dan houd ik me gewoon aan de hoofdregels, maar dan is de verleiding moeilijker te weerstaan omdat je de kleine regels niet naleeft.

Laat ik een voorbeeld noemen. Een winkel zou in principe zonder personeel moeten draaien, want alle volwassen weten dat ze moeten betalen voor hun inkopen ook al staat er geen kassajuffrouw. Degene die dat niet doet mag de bak in. Is dat redelijk Janneke? Nee toch? De verleiding is dan gewoon veel groter om spulletjes bij de winkel te halen zonder te betalen. We zijn toch geen peutertjes? Iedereen weet dat het niet hoort om niet te betalen voor je inkopen en dat je een risico zou nemen om in de cel te belanden. Waarom, ooo waarom Janneke laten zij zich dan toch verleiden? Is het niet menselijk?

"Het handen geven heeft hier overigens in Nederland helemaal niets mee te maken. Het is een beleefdheidsvorm waar we allemaal aan meedoen. Als je al lang in Nederland woont zou je dat toch moeten weten. We geven de meest onaantrekkelijke en ook afstotende mannen braaf een hand. Dat heeft niks te maken met knipoogjes, elkaar diep in de ogen kijken, of wat je nog meer allemaal verzint."

Haha Janneke, dat weet ik ook wel. Ik had het ook niet specifiek over handje schudden. Ik zei alleen dat het daarmee zou KUNNEN beginnen.

"Als ik uit Nederland naar Marokko zou gaan, b.v. op bezoek bij familie van jou, zou men ook niet accepteren dat ik me vreselijk onbeschoft zou gedragen, denk je niet?"

Noem maar eens een voorbeeld wat je b.v zou weigeren te doen.....
Er zijn wel meer dingen die mijn ouders bij ons thuis accepteren van Nederlanders. Ze mogen met schoenen binnenkomen, terwijl het bekend is dat moslims niet met schoenen in de zitkamer rond lopen waar er gebid wordt. Ze mochten vroeger bij ons zelfs roken terwijl er niemand bij ons thuis rookt. Dat is Islamitisch gezien helemaaal verboden....om te zitten in het bijzijn van rokers.

Ik weet niet Janneke, ik doe mijn best om het vanuit jouw (en dat van Niels) oogpunt te bekijken.....maar ik kan het niet begrijpen waarom ik zoiets onbeschoft zou moeten vinden als een man me geen hand zou willen geven. Ik zou het genant vinden als hij me dat niet van te voren laat weten. Je voelt je dan voor schut staan, je hand naar iemand uitsteken die het niet aanpakt. Dat vind ik dan ook echt onbeschoft. Als ik het echter weet dan zal ik dus echt geen hand uitsteken en is een groet meer dan genoeg.

Groetjes,

Layla

BerichtGeplaatst: Do Mrt 15, 2001 1:00 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Janneke, ik schreef dat ik mijn typfoutjes even d'r uit ga halen omdat het niet lekker leest.....maar dat heb ik dus oook al voor niets gedaan!!

Grrrrr, ik ga nu effe verder lezen.
BerichtGeplaatst: Do Mrt 15, 2001 1:06 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Janneke, nogmaals....ik vind het normaal gesproken best belangrijk om mensen niet onnodig te kwetsen. Toch vind ik wat dit betreft de Islam belangrijker, ik word later op het matje geroepen. Dan kan ik wel zeggen, sorry maar ik wilde die en die niet kwetsen....jaah denk niet dat het een goede smoes zal zijn hehehe. Natuurlijk is de intentie ook heel erg belangrijk, maar toch zou ik dat risico niet kunnen nemen om zo iemand tevreden te stellen.

Tjaah...

Layla
  Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie