Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Waarom dragen moslim-vrouwen sluiers? Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Waarom dragen moslim-vrouwen sluiers?
BerichtGeplaatst: Di Mrt 13, 2001 2:25 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik weet niet wat de Van Dale zegt over sluiers, maar in het Nederlands spraakgebruik is het zo dat we over hoofddoekjes spreken als ze het haar grotendeels bedekken, en over sluiers als ze voor het gezicht hangen.

In een andere discussie, die inmiddels afdgesloten is, vertelde Layla dat vrouwen sluiers dragen omdat het gezicht in de Islam een sieraad zou zijn.

Ik heb een hekel aan sluiers, de persoon die ze draagt kan mij wel bekijken, maar ik haar of hem niet. Dat heeft verder niks te maken met een normen- en waardenpatroon over kleding, lijkt mij. Het gaat me gewoon om het onbehaglijke gevoel dat ik krijg bij iemand die een sluier draagt. Tenzij die sluier doorzichtig is.

Maar die opmerking over "een sieraad" begrijp ik niet. Waarom zou alleen het haar van een vrouw, of het gezicht van een vrouw een sieraad kunnen zijn? Mannen hoeven duidelijk geen hoofddoekjes of sluiers te dragen. Hebben mannen geen uiterlijke "sierraden?". Is de Islam misschien wat dit betreft volledig vanuit het gezichtspunt van mannen bepaald? Van heteroseksuele mannen, bedoel ik?
BerichtGeplaatst: Di Mrt 13, 2001 10:12 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

In het Prisma woordenboek staat onder sluier :

Nevelige bovenlaag, bedekking ;
de sluier aannemen : in het klooster treden.
de sluier oplichten : het geheim openbaren.

En sluier-staartvisje : subtropisch aquariumvisje
BerichtGeplaatst: Di Mrt 13, 2001 11:31 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Bram,

In Nederland mag je alles dragen. Pas was ik in Amsterdam en daar liep een kerel met een leren broek zonder achterkant (gebruik je fantasie maar). De dienders van de wet stonden erom te lachen.

Laten we nou alles toestaan maar een speciale wet maken over een hoofddoekje, als enige kledingstuk wat in Nederland niet gedragen mag worden? Geloof je nou werkelijk dat het ooit zover komt?
BerichtGeplaatst: Di Mrt 13, 2001 13:38 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Nou, dan plak ik de bijdrages van mij in de Babbeldoos maar even hieronder :

Bram. (Ongeregistreerd) Weerwoord op 13 Maart 2001 om 11:12 uur.

HO HO Cliff : je zegt een aantal dingen waar ik het WEL mee eens ben, zoals over die lappen teksten uit de Koran of Bijbel...inderdaad..het zegt niets, het is een geloof en geen bewijs,...inderdaad helemaal mee eens.

MAAR : Janneke is hier nu een discussie begonnen over de sluier, met ongetwijfeld haar bedoeling om te achterhalen of het (verplicht?) dragen van een sluier (en hoofddoekjes) TOCH een uiting is van fundamentalisme gepleegd door Islamitische mannen (Imams).
Ik wacht eerst maar eens af, wat voor reactie's er gaan komen.

Dan zeg jij :

""Ik denk niet dat er veel politici zich bezig houden met de vraag 'waarom dragen vrouwen sluiers en waarom zijn hun gezichten sieraden in de islam?""

Het zal me werkelijke worst wezen wat politici er van vinden, veel belangrijker vind ik de mening van voor en tegenstanders vanuit het volk zelf !
De NIET-Politici dus.

Politici hebben immers te doen wat WIJ hen opdragen...!!!
En als dat zou zijn, het verbieden van Sluiers en hoofddoekjes, omdat dit een vorm van onderdrukking is van vrouwen in ons land, (hetgeen volgens ONS artikel-1 van de Grondwet verboden is), dan hebben ze daar maar aan te voldoen.

Tweede bijdrage van mij :

Ik bedoel, het is toch ook te gek voor woorden dat die Almeerse (vrouwelijke) wethouder geschoffeerd werd vorig jaar, toen een Moslim weigerde haar een hand te geven ??

EN DAT PIKKEN WE MAAR GEWOON !!!!!

ONZE (westerse) Normen en Waarden hebben die Islamieten maar te accepteren, anders verhuizen ze maar naar een land waar andere Normen en Waarden gelden.

DAT is ONZE tolerantie, Ertan.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 13, 2001 13:50 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Dat noem ik geen tolerantie Bram. Het Westen, waaronder NL, denkt dat het tolerant is, maar ik weet al een tijdje wel beter. Vrijheid van godsdienst? Ga toch fietsen in de polder tussen de koeien, MUUUUUH!!!
BerichtGeplaatst: Di Mrt 13, 2001 14:37 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Hai iedereen,

Ik kom straks even terug op sluier en wel of geen hand geven aan vrouwen.

Nu eerst even dit:ONZE (westerse) Normen en Waarden hebben die Islamieten maar te accepteren, anders verhuizen ze maar naar een land waar andere Normen en Waarden gelden.

Bram, ben jij je er ook van bewust dat niet alle Nederlanders dezelfde normen en waarden hebben? Een paar jaar terug kwam ik in aanraking met een Nederlands gezin van ZES kinderen. Ik hielp ze met het een en andere, ik moet eerlijk zeggen dat ik verbaasd was om te horen hoe zij over bepaalde dingen dachten. Hun normen en waarden verschilden niet erg veel van mij. Ik had dat nooit verwacht, want ik had vroeger een heeeel andere indruk van Nederlanders en kon het me gewoonweg niet voorstellen dat er ook Nederlanders bestaan die heel anders denken dan de 'gemiddelde' Nederlander. Als ik Rob hoor praten b.v over opvoeding van kinderen dan weet ik zeker dat ze hem een preek zouden geven hihi. Hun kinderen mochten b.v NIET uitgaan!!! En dan heb ik het echt over een jongen van 18 (toendertijd), meisje van 16. Jaja, ongelofelijk en dat in deze tijd waar jochies van 13 gewoon mogen uitgaan en roken en weet ik veel wat nog meer?

Brammetje, begin eerst bij je eigen landgenoten daarna kan je pas met je Islamitische landgenootjes beginnen. Als ze allemaal net als jou denken, dan kunnen we verder discussieren. Ik denk namelijk dat jij lang niet zo denkt als de 'gemiddelde' Nederlander. Deze zijn een stuk vrijer, ruimdenkender....dan jij en ik Bram!

Met vriendelijke groet,

Layla
BerichtGeplaatst: Di Mrt 13, 2001 14:54 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Layla,

In Zeeland wemelt het van de kinderen die helemaal niet uit mogen van hun ouders. Ze mogen zelfs niet eens naar buiten op zondag. De vrouwen mogen geen rok dragen, geen seks voor het huwelijk, geen ander trouwen dan iemand van hetzelfde geloof, ze moeten op zondag een hoedje op, ze mogen geen TV kijken, etc.

Er zijn er duizenden hier hoor. Vooral op Tholen en in Arnemuiden. We noemen ze (streng of oud) gereformeerden.

Het is allemaal zo betrekkelijk... Hoe ging dat ook al weer van die splinter en die balk?
BerichtGeplaatst: Di Mrt 13, 2001 15:02 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

CLiff,

Uhhh geen rok dragen? Je bedoelt zeker geen broek

Tja, klinkt me vreemd in de oren, want ik kom dus niet vaak met zulke Nederlanders in aanraking. Ik heb wel in het verleden voor de EO moeten bellen, dan kreeg ik ook allerlei gelovige mensen aan de lijn. Vaak hadden zij geen t.v en moest je het niet wagen om bepaalde dingen te zeggen zoals HARTSTIKKE. Dat zou dan verkeerd overkomen, dat vond ik ook wel grappig. Ze hadden ook van die aparte tijdschriften die wij dan aan hun moesten toesturen, ik heb er weleens in doorgebladerd.....en wat je daar leest was heeeeel wat anders dan wat je van Nederlanders zou denken. ZO zie je maar!
BerichtGeplaatst: Di Mrt 13, 2001 16:00 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Oepssss.. een rok dragen inderdaad.

Layla, Nederlanders zijn gewoon een gemengd volk, altijd al geweest. Zelfs binnen de vriendenkring (ook bij Bram, zeker weten) zijn er Nederlanders die weer hele andere dingen dan ik normaal en abnormaal vinden.

Ten opzichte van de streng gelovige christenen is er al lang een consensus ontstaan als 'dat moeten ze gewoon zelf weten'. Ik hoop dat dit ook nog eens tegenover de Islam gaat ontstaan, daar reken ik wel op. Islam is nu nog betrekkelijk nieuw hier. Als mensen er een beetje vertrouwd mee zijn en de harde kantjes zijn er aan allebei de kanten afgeschaafd, dan komt het echt wel goed is mijn overtuiging.
BerichtGeplaatst: Di Mrt 13, 2001 17:14 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik heb er ook totaal geen problemen mee als mohammedaanse vrouwen een hoofddoekje dragen of desnoods een sluier, zolang dat hun eigen keuze is, maar er zijn natuurlijk wel grenzen.

Een hoofddoekje, en voor een sluier geldt dat nog meer, is natuurlijk wel een uiting waaruit blijkt tot welke godsdienst iemand behoort. In situaties waarin mensen religieuze neutraliteit uit moeten stralen (dat geldt naar mijn mening bijvoorbeeld voor ambtenaren in functie, inclusief personeel op openbare scholen) hoort het dragen van een hoofddoek of sluier dan ook niet toegestaan te worden.

Ook vind ik dat het niet langer toegestaan moet worden dat mohammedaanse vrouwen een pasfoto met hoofddoekje kunnen gebruiken voor een officieel document als een paspoort. De pasfoto dient ter identificatie, en die is niet meer goed mogelijk als iemand een hoofddoekje draagt. Fraude ligt om de hoek.
BerichtGeplaatst: Di Mrt 13, 2001 17:35 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Linda,

Inderdaad, ik ga er van uit dat het dragen van een hoofddoekje tot op zekere hoogte eigen keuze is, danwel de keuze van de ouders.

Een pasfoto met hoofddoekje? Ik zeg in eerste instantie ook nee. Maar ik moet wel toegeven dat haar niet echt een goed kenmerk meer is, tegenwoordig zie je alle kapsels en in alle kleuren.

Religieuze neutraliteit uitstralen vind ik niet nodig. Ik zie een heleboel mensen die een levensovertuiging uitstralen. Wel vind ik dat in functies waar een uniform verplicht is dit uniform gehandhaafd moet worden, zonder uitzondering. Politie draag dus een pet en geen hoofddoek.
BerichtGeplaatst: Di Mrt 13, 2001 17:57 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Hmmm, je brengt me op een idee !
De volgende keer zal ik bij de kapper eens vragen om een paarse Hanekam met zwarte puntjes aan het eind.

En dan met m'n huidige indentiteitskaart proberen om als 50+'er een Niet-Europeesch land binnen te komen
(Kan Lennaert Nijgh weer een GL-Column schrijven in het HD )

Binnen *Schengen* mogen we immers rondscheuren zo veel we willen, zonder controle.
BerichtGeplaatst: Di Mrt 13, 2001 17:59 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

[Verwijderd wegens gebruik van dubbele alias]

Op Weerwoord is het slechts toegestaan onder één naam te plaatsen. Dit mag een alias zijn.

[Dit weerwoord is op 13 Maart 2001 gewijzigd door Cliff.]
BerichtGeplaatst: Di Mrt 13, 2001 18:47 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

AAAARRGGGG, zeg meneer de gast. Dat artikel is al door iemand hierzo geplaatst. Een keer is meer dan genoeg!

Janneke,

Je schreef dat het niet in de Koran staat dat vrouwen een hoofddoek moeten dragen.
Nee, in de Nederlandse vertaling staat er inderdaad iets anders geschreven. Het vervelende hiervan is dat de Nederlandse koran door de ahmadiyya beweging is vertaald. Dit is een 'sekte' binnen de Soennietische stroming. Zij gaan uit van de koran, maar niet van heel de authentieke sunnah. Hoewel de Nederlandse vertaling op zich wel goed te gebruiken is, over het algemeen (voor zover ik weet) aardig klopt met de Arabische Koran zijn er altijd wel kleine dingetjes die afwijken van de Arabische Koran. Het beste is dan ook om meerdere korans te lezen, verschillende vertalingen of anders de Arabische koran als je de Arabische taal goed beheerst natuurlijk.

De sunnah is even belangrijk als de Koran, aangezien het letterlijk in de sunnah staat kan je dat sowieso zien als een aanvulling op de koran wat ook als een plicht beschouwd moet worden. 90% van de moslims zijn soennieten en geloven in de koran en sunnah.

Vervolg komt nog.

Groetjes,

Layla
BerichtGeplaatst: Di Mrt 13, 2001 18:53 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Een vrouw/meisje moet er zelf voor kiezen of ze wel of geen hoofddoek moet dragen. Ik vind dat haar man of vader/moeder daar helemaal niks over te zeggen heeft. Ik verwijs jullie door naar de Koranvers: "Er is geen dwang in de Islam"

Ouders mogen hun dochters stimuleren/aanmoedigen om een hoofddoek te dragen. Daar is niks mis mee, maar het is veel belangrijker waarom een hoofddoek gedragen wordt. Als je dat alleen maar doet omdat de omgeving dat van je verlangt....zeg ik, doeiiiiiiiiiiiii, doe je dat omdat je erachter staat, MOOI!

God kijkt naar het hart, de intentie.

Groet,

Layla

[Dit weerwoord is op 13 Maart 2001 gewijzigd door Layla.]
BerichtGeplaatst: Di Mrt 13, 2001 19:14 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

"er is geen dwang in de Islam".

Maar als je niet trouwt met dat neefje of geen hoofddoekje opdoet verstoten we je gewoon.
BerichtGeplaatst: Di Mrt 13, 2001 19:26 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Doe niet zo sarcastisch jij. Wat neefje?
GRRRRRRRRRRR, ik heb geen medelijden met mensen die zich laten chanteren. Als je niet met dat 'neefje' wilt trouwen, dan trouw je lekker niet, als je geen hoofddoek wilt dragen dan doe je dat niet....als je ouders je dan verstoten dan is dat heel erg jammer.
Bovendien verstoten ouders je niet zomaar hoor....je moet wel iets heeel ergs hebben gedaan willen ze je verstoten...
BerichtGeplaatst: Di Mrt 13, 2001 19:27 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Goed opgemerkt Henk.

Dat koranvers "er is geen dwang in de godsdienst" halen de mohammedanen er te pas en te onpas bij om niets anders dan een rookgordijntje op te trekken en te doen alsof het Mohammedanisme een godsdienst is die de mensen toch een heleboel vrijheid geeft in hun eigen handelen. De praktijk is natuurlijk anders. En dat de praktijk er op neer komt dat het Mohammedanisme wel een erg dwangmatige godsdienst is, komt voornamelijk door de Hadith, waar 90 procent van de mohammedanen (de soennieten) in geloven, en die door hen ook even belangrijk wordt gevonden als de Koran.

Wat ik uit verschillende discussies heb begrepen, is dat veel van wat in de Hadith staat, gewoon tegenstrijdig is met wat in de Koran staat. Dit is tenminste de mening van de koranieten, dat zijn mohammedanen die wel in de Koran geloven, maar de Hadith verwerpen. De koranieten zijn echter maar een kleine minderheid, en de soennieten verwaardigen zich niet om met de koranieten serieuze debatten over dergelijke zaken aan te gaan.
BerichtGeplaatst: Di Mrt 13, 2001 19:36 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

En hop, daar zijn de verwijten weer.
BerichtGeplaatst: Di Mrt 13, 2001 19:43 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

hihi, oke Cliff ik zal er niet meer op ingaan.
BerichtGeplaatst: Di Mrt 13, 2001 19:44 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Cliff,
Citaat:
En hop, daar zijn de verwijten weer.
Hoezo verwijten? Ik constateer slechts een feit, namelijk dat de soennieten zich niet verwaardigen om serieuze debatten aan te gaan met de koranieten. Ik weet niet of je de afgelopen maanden het forum van Maghreb Online hebt meegelezen, maar daar werd dat maar al te duidelijk. Soennieten stellen zich slechts arrogant op, en voeren als "bewijs" voor hun gelijk aan dat zij 90 procent van de mohammedanen vertegenwoordigen.
BerichtGeplaatst: Di Mrt 13, 2001 19:48 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Die arme Janneke kan vanavond weer aan de bak !

Meer van dit soort discussie's graag, Janneke...ze zijn een *doorslaand* succes, hoor !

En Cliff, nu niet meer klagen dat het de laatste tijd een dooie boel was hier, hoor !
BerichtGeplaatst: Di Mrt 13, 2001 19:54 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Misschien moeten we Faysal uitnodigen voor de discussies over het Mohammedanisme. Dan wordt het hier zeker nooit meer een dooie boel.
BerichtGeplaatst: Di Mrt 13, 2001 20:03 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Layla,

Ik hoop dat je ondanks al deze tussenliggende onzinnige aanvallen nog verder serieus antwoord wilt geven. Je zegt dat 90% van de moslims soennieten zijn. Maar heb je bij die soennieten onderling geen groepen met verschilende opvattingen? En speelt de cultuur ook niet een grote rol?

Vooral in kleding zie je hier enorme verschillen in stijl. Sommige "traditioneel" zoals in het land van herkomst, vermoed ik, en veel anderen, voornamelijk jonge vrouwen en meisjes, aangepast naar mijn idee aan de mode in Amsterdam. Ook verschillen in hoofddoeken lijken op die manier aangepast.
BerichtGeplaatst: Di Mrt 13, 2001 20:28 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Janneke,

Op jouw vraag aan Layla of er binnen de soennieten ook groepen met verschillende opvattingen hebt, kan ik je graag verwijzen naar een antwoord van Rasheed op een vraag van Cliff hierover op het forum van Maghreb Online. Het is te vinden op:
http://www.maghreb-online.com/forum/viewtopic.php?TopicID=651&page=1

Het is het antwoord van Rasheed op 13 maart 2001 om 6:49 uur.
  Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie