Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Pasen/Vakantiedagen Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Ma Apr 16, 2001 22:24 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

De spirituele waarde van het paasfeest wordt te weinig onderkend. Het is goed dat er (mogelijkheid tot) aandacht voor bestaat. Ook van de kant van de atheïsten, islamieten enzovoort.
Afschaffen of negeren? Het is iets wat je wel of niet van binnen beleven kunt.
Als mensen hechten aan instandhouding van de loutere traditie heb je dat te respecteren.
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Ma Apr 16, 2001 23:18 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

e r t a n .. ik bedoel dat ik al jaren probeer aan te tonen dat we in nederland zo langzamerhand wel eens zelf mogen bepalen wanneer we onze schamele 7 extra vrije dagen willen besteden.

De een zal dat o.a. op z'n verjaardag en een paar leuke andere dagen willen en de ander ziet meer in vrij op alle CHristlijke jubelmomenten.

Als we die 7 dagen nu voorlopig eens naar 10 tillen en dan iedereen de vrijheid geven die dagen zelf in te vullen zijn we weer een stuk verder in de evolutie van de zelfbeschikking!

Heel blij met m'n toevallige geboorteplekje...
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Ma Apr 16, 2001 23:41 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Rob,

dat betekent dus effectief 10 extra vakantiedagen, en alle feestdagen afschaffen?

Dat lijkt me niet echt een oplossing.
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Ma Apr 16, 2001 23:55 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Niet effectief 10 extra vakantiedagen Theo...

Hooguit 1 of soms 2 'extra' te besteden vrije dagen per maand ofzo... met een maximum van 10 dagen per jaar!
En verplicht ieder jaar opnemen. Dus niks sparen!

Nou?
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Di Apr 17, 2001 0:47 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

10 extra vakantiedagen...??

Dat moet je eens gaan voorstellen aan de NS, de zorgsector...en nog wat instellingen/bedrijven die een chronisch gebrek aan personeel hebben, waardoor vakantiedagen maar uitbetaald worden.
Er wordt zelfs al weer gesproken over langer werken, meer uren per dag...enz.
Zelfs de zaterdagochtend zag ik al voorbij komen.
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Di Apr 17, 2001 3:09 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Hoe liberaal de Nederlanders zich ook vaak opstellen, ze hebben ook hun conservatieve kanten. Het zal dus best nog nog wel een tijd duren voordat de christelijke feestdagen niet meer officieel door iedereen hoeven te worden 'genoten'.
Maar uiteindelijk zullen we toch steeds meer een richting inslaan die Rob schetst. Althans, zo lijkt het.

Steeds meer worden zon- en feestdagen als dagen gezien waarop je (je eigen vrijheidsmogelijkheden) beleven kunt. Verder terug in het verleden werden deze dagen meer beleefd als bijzondere dagen die konden bijdragen tot zingeving en (innerlijke) vernieuwing en verrijking.

Als een (christelijke) feestdag synoniem geworden is met een toevallige vrije dag, is het logisch om zo'n toebedeelde vrije dag te willen prikken op een moment dat jou het uitkomt.
Aan de andere kant moet worden opgemerkt dat de meeste Nederlanders vrijzinnig zijn ingesteld en daarom een voorzetting van de feestdagen, zoals die nu geregeld zijn, best wel kunnen velen. (Vrijzinnigheid binnen het gegeven en voorlopige bestaande.)

In tegenstelling tot 'vrijzinnigheid' heeft progressiviteit meer betrekking op een veranderende werkelijkheid. Soms lijkt het erop dat Nederlanders geneigd zijn om het fenomeen van een 'veranderende werkelijkheid' eerst goed over zich heen te laten komen om vervolgens, als de nood aan de man gekomen is, de nodige progressiviteit aan de dag te leggen. Van de nood wordt dan een deugd gemaakt, dat is althans de bedoeling. Daarom draagt de progressiviteit van de Nederlander vaak een pragmatisch en soms zelfs ideologisch karakter, want hij houdt zichzelf het liefst voor een realist.

[Dit weerwoord is op 17 April 2001 gewijzigd door John Wervenbos.]
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Di Apr 17, 2001 15:46 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

OK, ATV-dagen dan, die kun je ook niet sparen.

Het effect is dat je de feestdagen de nek omdraait, omdat het gevoel van een feestdag verdwijnt. Het belangrijkste aspect van een feestdag is juist dat hij voor IEDEREEN geldt, het is een nationaal gebeuren.
Dat aspect verdwijnt, en daarmee ook het gevoel.

Ik zie Robs idee niet zitten. Ik ben blij met de feestdagen zoals ze nu zijn, vooral omdat ik waarde hecht aan tradities. Tradities geven een samenleving iets eigens, en dat kunnen we in Nederland goed gebruiken.
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Di Apr 17, 2001 15:53 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Mee eens Theo.

Ik vind het maatschappelijk heel belangrijk dat er dagen zijn waarop (bijna) iedereen vrij is.

Wat mij betreft mogen de winkels op zondag ook weer dicht.
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Di Apr 17, 2001 17:25 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Beste Theo,

Citaat:

Het effect is dat je de feestdagen de nek omdraait, omdat het gevoel van een feestdag verdwijnt.

En wat als je dat gevoel sowieso al niet had?

Citaat:
Het belangrijkste aspect van een feestdag is juist dat hij voor IEDEREEN geldt, het is een nationaal gebeuren.
Dat aspect verdwijnt, en daarmee ook het gevoel.

Er zijn veel mensen die dat gevoel niet hebben Theo, en dan praat ik niet over mensen met een andere cultuur...maar gewoon over de Nederlanders zelf. Als ik om me heen kijk en ik merk dat bijna niemand om Pasen geeft, de meesten weten niet eens wat voor een betekenis 't heeft, dan vraag ik me af wat voor zin het heeft om iedereen op die dag een vrije dag te geven.

Citaat:

Ik zie Robs idee niet zitten. Ik ben blij met de feestdagen zoals ze nu zijn, vooral omdat ik waarde hecht aan tradities. Tradities geven een samenleving iets eigens, en dat kunnen we in Nederland goed gebruiken.

Helemaal mee eens Theo, maar wat je nu beschrijft is gewoon een omhulsel zonder inhoud. Men moet eerst leren om waarde te hechten aan een bepaalde traditie, dan pas kan je het in stand houden. Andersom zal niet lukken...
Daar moet aan gewerkt worden...

Met vriendelijke groet,

Layla

[Dit weerwoord is op 17 April 2001 gewijzigd door Layla.]
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Di Apr 17, 2001 17:51 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Het is ook mijn waarneming dat weinig mensen iets geven om het Paasfeest, en dan heeft het inderdaad weinig zin om die dagen vrij te geven.

Ik zou het eigenlijk nog sterker willen stellen: heel veel mensen ervaren dergelijke feestdagen als vervelend. Dit is iets wat ik toch vrij vaak hoor als ik daar met mensen over spreek. Er zijn al veel mensen die een gewone zondag al als enigszins vervelend ervaren, maar een weekeinde zoals we dat nu hebben gehad, met Goede Vrijdag, vervolgens een gewoon weekeinde en dan ook nog eens een tweede Paasdag, wordt door veel mensen als bijzonder vervelend ervaren. Ik denk dat we daar zeker rekening mee moeten houden en ik vind dat ook een argument om bepaalde feestdagen maar af te schaffen en gewoon aan de mensen terug te geven als vakantiedag die ze op kunnen nemen wanneer ze maar willen.

Het argument van traditie vind ik met betrekking tot de tweede Paasdag eigenlijk maar grote flauwekul. Zo lang is het niet geleden dat de tweede Paasdag als officiele feestdag werd ingevoerd. Het heeft ook feitelijk niets met het christelijk geloof te maken. De tweede Paasdag is gewoon een extra vakantiedag die vastgeplakt is aan een bestaande christelijke feestdag.
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Di Apr 17, 2001 19:02 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Helaas is onze samenleving al zo afgezakt dat we vrije dagen als vervelend ervaren. Want ja, je zou eens aan sociale verplichtingen moeten voldoen... oei..oei...

Zodra de algehele vrije dagen zijn afgeschaft kun je gewoon weer een fax naar oma in het bejaardenreservaat sturen met een tekening van een paasei.

Dit onder het mom van 'Sorry ma, we hebben het zoooooooo druk met werk'.
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Di Apr 17, 2001 19:14 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Inderdaad ja...
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Di Apr 17, 2001 19:19 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Cliff,

Het is echt niet zo dat vooral mensen die tot over hun oren vol met werk zitten, zich op dergelijke feestdagen vervelen. Ik hoor dit verhaal ook van mensen die gewoon normale werktijden hebben. Ik weet ook niet wat de oorzaak ervan is dat mensen die feestdagen als vervelend ervaren, maar het is beslist wel een feit.
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Di Apr 17, 2001 21:12 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Linda,

De oorzaak ervan is dat mensen zich blijkbaar niet meer kunnen vermaken. Dat volle werkschema is ook helemaal niet altijd vol. 'Ik heb het druk' is het alibi van de moderne mens om niet bezig te zijn met sociale activiteiten.

[Dit weerwoord is op 17 April 2001 gewijzigd door Cliff.]
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Ma Apr 23, 2001 16:24 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Sorry, ik heb het te druk om een zinnig antwoord te geven op dit onderwerp.

[Dit weerwoord is op 23 April 2001 gewijzigd door maarten.]
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Ma Apr 23, 2001 16:37 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Denk er maar een jaar eens goed over na, Maarten.

[Dit weerwoord is op 23 April 2001 gewijzigd door John Wervenbos.]
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Ma Apr 23, 2001 22:46 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
Hallo,

Kan iemand mij vertellen waarom ik als moslim verplicht vrij ben op christelijke feestdagen? Het is nu 2e paasdag, fijn voor de christelijken onder ons, maar wat heb ik ermee te maken??? Ik wil alleen vrij op islamitische feestdagen.

Gegroet,
Ertan

Héél simpel. Je bevindt je in NEDERLAND en niet in een of andere moslim-republiek. En dientegevolge heb je je maar aan te passen aan NEDERLANDSE gebruiken. Mocht je het daarmee niet eens zijn, staat je nog altijd de weg open om terug te keren naar een land waar men de islam als het enige ware aanbidt.
Simpel toch ?

DemoCrates

Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Di Apr 24, 2001 15:11 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

<<< APPLAUS!!!!!!!!!!!!! >>>

[Dit weerwoord is op 24 April 2001 gewijzigd door maarten.]
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Di Apr 24, 2001 15:14 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Maar dit neemt natuurlijk niet weg dat het met die christelijke feestdagen best wel wat minder mag. De Verenigde Staten, een christelijk land bij uitstek, heeft veel minder christelijke feestdagen dan Nederland.
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Di Apr 24, 2001 15:55 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

En Italië heeft er veeeeeeeel meer.
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Di Apr 24, 2001 17:42 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Persoonlijk vind ik het maar onzin. Het hoort toch bij nederland? we moeten ons niets aantrekken van andere landen, en zeker niets van de us of a!
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Di Apr 24, 2001 17:54 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Han,
Citaat:
Persoonlijk vind ik het maar onzin. Het hoort toch bij nederland? we moeten ons niets aantrekken van andere landen, en zeker niets van de us of a!
Wat betreft het laatste ben ik het eens, in principe hoeven we ons niets aan te trekken van het buitenland waar het om dit soort zaken gaat. Maar om te zeggen dat dagen als tweede Paasdag en tweede Pinksterdag "bij Nederland hoort", dat gaat me een beetje ver. Alsof het hier om eeuwenoude tradities gaat. Dat de tweede Paasdag en tweede Pinksterdag vrije dagen zijn, is misschien pas een kleine veertig of vijftig jaar zo.
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Di Apr 24, 2001 17:56 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik vind persoonlijk ook dat Nederland te veel feestdagen heeft, ik ken genoeg Nederlanders die niet aan pasen doen, of helemaal niets hebben met Hemelvaartsdag, goede vrijdag hebben.

Kijk het is natuurlijk wel lekker om zoveel vrij te hebben. Maar of er nou echt veel mensen zijn die het wat intresseert om op hemelvaartsdag of op pasen vrij te zij denk het niet.

Ertan het is nu eenmaal zo geregeld, dus geniet gewoon van je vrije dag en maak er gebruik van. En probeer daarnaast gewoon met je werkgever te regelen dat je met de islamitische feestdagen ook vrij krijgt. Het zijn er tenslotte toch niet zoveel.

Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Di Apr 24, 2001 19:43 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Beste Naima,

Het gaat mij om het principe. Als NL zo nodig een seculier land wilt zijn waarbij er een scheiding is tussen kerk en staat dan moet dat ook in de praktijk te zien zijn, nl. geen christelijke feestdagen voor de gehele bevolking. Als dat wel zo blijft dan vind ik dat ik recht heb om te pleiten voor islamitische feestdagen voor de gehele bevolking.

Selam,
e r t a n
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Di Apr 24, 2001 20:11 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat van Naima richting Ertan :

""probeer daarnaast gewoon met je werkgever te regelen dat je met de islamitische feestdagen ook vrij krijgt.""

Dat heet in de volksmond gewoon een paar snipperdagen opnemen

Hmm,....daar hebben we echt geen bezwaar tegen, hoor.
Pasen/Vakantiedagen
  Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie