Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Pasen/Vakantiedagen Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Ma Apr 16, 2001 2:02 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Hallo,

Kan iemand mij vertellen waarom ik als moslim verplicht vrij ben op christelijke feestdagen? Het is nu 2e paasdag, fijn voor de christelijken onder ons, maar wat heb ik ermee te maken??? Ik wil alleen vrij op islamitische feestdagen.

Gegroet,
Ertan
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Ma Apr 16, 2001 2:24 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ertan,

Daar kan ik heel kort op antwoorden: christelijke feestdagen zitten ook in de Nederlandse cultuur. Ondertussen zijn het ook culturele feestdagen (zoals Kerstmis).

Paashazen, paaseieren, etc. heeft allemaal niets meer met christendom te maken. Ik als niet christen vier ook pasen.
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Ma Apr 16, 2001 2:26 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Best dat je alleen Islamitische feestdagen wilt, dan donder je maar op naar Turkije...daar zullen ze wel islamitische feesdagen hebben, neem ik aan.

Vergeet het nou maar kerel,....de Hollanders zullen het nimmer toestaan dat hier Islamitische feestdagen komen.
Maak je dus vooral geen illusie's.
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Ma Apr 16, 2001 12:37 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
Ertan,

Daar kan ik heel kort op antwoorden: christelijke feestdagen zitten ook in de Nederlandse cultuur. Ondertussen zijn het ook culturele feestdagen (zoals Kerstmis).

Paashazen, paaseieren, etc. heeft allemaal niets meer met christendom te maken. Ik als niet christen vier ook pasen.

Cliff, is het dan niet alleen maar logisch dat er ook islamitische feestdagen worden gevierd in NL? Waarom vier jij wel een christelijke(pasen) en geen islamitische feestdag?

Bram, nogmaals, I AIN'T GOING ANYWHERE!!! Nederland is ook mijn land, mocht het je niet bevallen ga lekker eens ergens anders op deze aardbol een onderkomen vinden, zuidpool misschien? Heb je geen last(of minder) van andere mensen. Succes!

[Dit weerwoord is op 16 April 2001 gewijzigd door e r t a n.]
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Ma Apr 16, 2001 12:41 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

omdat paaseieren uit de tijd van batavieren en de franken en dat ongure volk. Het is een geannexeerd jachtfeest of zoiets. (die gebruiken dan)
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Ma Apr 16, 2001 13:10 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

En het valt hier allemaal erg mee ertan. Nederland heeft vergeleken met andere Europese landen maar heel weinig 'extra' vrije dagen.

Kan iemand mij trouwens helpen aan een lijstje van het wettelijk aantal vakantiedagen in alle Europese landen (of wereldwijd)?

Ik kan het nergens vinden.

Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Ma Apr 16, 2001 14:19 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik heb anders vandaag wel moeten werken

Wat had ik het toch fijn gevonden als ik gewoon een vrije dag had....

Ertan wees blij dat je lekker een dagje vrij bent. Het moet toch geen probleem zijn om op de Islamitische dagen (het zijn er maar twee) een vrije dag op te nemen?

Je kan niet alles willen in dit leven...
Als men het je niet gunt, dan zoek je gewoon naar een andere baan. Ik zou daar niet meer willen blijven.

Je hebt verder wel gelijk dat dit wettelijk beter geregeld zou moeten worden. Er wonen hier zoveel moslims, dus het is aan ons om voor onze rechten op te komen. Wat zie je echter in de praktijk? Ze zijn met zichzelf beter, er is zoveel problematiek onder deze groep dat ze hun handen daar vol aan hebben.....

Eerst leren samenwerken, een hechte gemeenschap, een eenheid vormen zoals de Islam ons voorschrijft.

Ze zijn gewoon teveel bezig met zichzelf in hokjes plaatsen Ertan. Dat weet jij zelf ook wel als Turk. Zolang de Marokkanen en de Turken (de twee grootste groepen moslims in Nederland)zich niet met elkaar verenigen zal het echt niet goed komen. Dus we zullen onze godsdienst op de eerste plaats moeten zetten en een stapje terugzetten als het om cultuur gaat!!

DAAAAAAARRRRRRR GA IK VOOOOORRRR....

Inschallah zal die dag nog komen Ertan....

Wasalaam,

Layla
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Ma Apr 16, 2001 14:28 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Hoeveel vrije dagen en vakantiedagen hebben mensen in Marokko?
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Ma Apr 16, 2001 14:34 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

365 ?
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Ma Apr 16, 2001 15:29 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ja hoor Bram...

Rob, weet ik eerlijk gezegd niet.

Ze krijgen in ieder geval drie dagen vrij voor de suikerfeest, drie dagen vrij voor de offerfeest. 1 Mei hebben ze een dag vrij, verder weet ik het niet.

Zondag wordt er niet gewerkt, zaterdagmiddag hebben ze vrij, Vrijdag tijdens het gebed hebben ze vrij, is voor iedereen verschillend, de een heeft de hele middag vrij, de ander alleen drie uurtjes ofzo. Verder krijgen ze de gelegenheid om de salaattijden op andere dagen op tijd te bidden, een pauze van twee uur om naar de moskee te gaan en je gebed te verrichten.

Zo goed is het daar niet geregeld

Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Ma Apr 16, 2001 15:31 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Dat zou je eens moeten vragen aan iemand die daar gewoond heeft....

Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Ma Apr 16, 2001 15:41 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ertan,

Citaat:
Cliff, is het dan niet alleen maar logisch dat er ook islamitische feestdagen worden gevierd in NL?

Niet echt nee. Voor mij hebben Pasen en Kerstmis helemaal geen religieuze betekenis, maar ik wil wel vrij hebben en typische dingen doen die met die dagen te maken hebben.

Hoe zou je mij dan een Islamitische feestdag moeten laten vieren? Wat zou ik dan moeten doen?

Citaat:
Waarom vier jij wel een christelijke(pasen) en geen islamitische feestdag?

Cultuur, traditie. Ik ben opgegroeid met eieren zoeken en een kerstboom, zonder enige reilgieuze betekenis. Zie het maar als Nederlandse (westerse) cultuur.

Dan begrijp je ook direct de reactie van Bram bijvoorbeeld. Marokkanen en Turken zijn redelijk snel geneigd om te zeggen dat NEderlanders geen cultuur hebben of dat het niets voorstelt. Dit is dus één van die dingen die wel wat voorstelt.

Daarom vind ik het ook zo'n gezeur, die Islamitische feestdagen. Ik neem bijvoorbeeld altijd vrij op mijn verjaardag. Jij kunt toch vrij nemen op die Islamitische feestdagen? Waarom moet er gelijk een hele cultuur/traditie omgegooid worden?

Het zou even vreemd zijn als ik in Marokko zou gaan wonen en zou zeggen dat men daar hemelvaart als officiële vrije dag moet invoeren.

[Dit weerwoord is op 16 April 2001 gewijzigd door Cliff.]
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Ma Apr 16, 2001 16:02 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
I AIN'T GOING ANYWHERE!!!

Zowel de gastland-taal niet spreken als de indeling van de feestdagen bekritiseren.
Is dit bedoeld om sympathie te wekken voor anti-allochtonen-lobby?
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Ma Apr 16, 2001 16:16 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Nou... niet zo vinnig Layla... ik ben alleen maar op zoek naar informatie over de vakantiedagen in de ons omringende en met ons verbonden landen hoor...

Niet voor onvriendelijke doeleinden.

Gewoon ter vergelijking.

Wij gaan er in Nederland namelijk altijd maar vanuit dat we als werknemer de beste arbeidsvoorwaarden hebben maar dat lijkt al jaren niet meer het geval te zijn.
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Ma Apr 16, 2001 16:32 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaten van Cliff :

""Daarom vind ik het ook zo'n gezeur, die Islamitische feestdagen. Ik neem bijvoorbeeld altijd vrij op mijn verjaardag. Jij kunt toch vrij nemen op die Islamitische feestdagen? Waarom moet er gelijk een hele cultuur/traditie omgegooid worden?""

""Het zou even vreemd zijn als ik in Marokko zou gaan wonen en zou zeggen dat men daar hemelvaart als officiële vrije dag moet invoeren.""

Kijk eens aan, daarover zijn we het dan helemaal met elkaar eens.

Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Ma Apr 16, 2001 16:46 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Beste Cliff,

Ik begrijp dat jij pasen viert vanuit een niet-religieuze oogpunt(???). Moet jij weten, maar moet daarom heel NL plat? Ik dacht dat er in NL een democratie was waar kerk en staat gescheiden waren vanelkaar, nou daar merk ik anders helemaal niks van. Of je schaft alle religieuze dagen af of je geeft elke religie een gelijke kans en niet dat hypocriete gedoe van dat iedereen gelijk is in NL, bah!
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Ma Apr 16, 2001 17:09 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Daar heeft e r t a n toch wel een punt geloof ik. Scheiding van paas-, kerst- en pinksterdagen en de staat.

Daarom pleit ik al tijden voor uitbreiding van het aantal feestdagen tot 10 (daarmee staan we nog steeds helemaal onderaan in Europa!) en die dagen dan helemaal zelf invullen!

Is dat wat?
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Ma Apr 16, 2001 17:15 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Robje, ik reageer nooit vinnig, tenminste niet tegen jou
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Ma Apr 16, 2001 17:22 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Goed layla...
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Ma Apr 16, 2001 18:22 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat Ertan :

""Bram, Nederland is ook mijn land, mocht het je niet bevallen ga lekker eens ergens anders op deze aardbol een onderkomen vinden, zuidpool misschien?""

Als (let wel,...*als*) Nederland jouw land zou zijn, dan schik je je in de Normen en Waarden en vooral de sinds enkele eeuwen ingeburgerde gebruiken in ons land,.....dus lekker vrij met Pasen, Kerst, Koningingendag..enz.

En aangezien *jullie* een uiterst kleine minderheid vormen in ons land, heb je helemaal gelijk met je punt v.w.b. je opmerking dat Nederland een democratie is.
Hetgeen betekent dat de meerderheid beslist

Dus je kunt de komende 20 jaar wel blijven proberen dit soort ideeën aan te dragen, maar ook dan zul je hetzelfde verhaal om je oren krijgen.
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Ma Apr 16, 2001 18:25 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

En oh ja, Ertan : MIJ bevalt het in mijn geboorteland (al vele generatie's lang v.w.b. mijn familie) uitstekend in Nederland, maar zo te lezen jij dus niet.
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Ma Apr 16, 2001 19:32 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
Daar heeft e r t a n toch wel een punt geloof ik. Scheiding van paas-, kerst- en pinksterdagen en de staat.

Daarom pleit ik al tijden voor uitbreiding van het aantal feestdagen tot 10 (daarmee staan we nog steeds helemaal onderaan in Europa!) en die dagen dan helemaal zelf invullen!

Is dat wat?

Wat bedoel je hier precies mee? Zijn dat 10 religieuze feestdagen en wat bedoel je met helemaal zelf invullen?

Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Ma Apr 16, 2001 19:42 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:

Als (let wel,...*als*) Nederland jouw land zou zijn, dan schik je je in de Normen en Waarden en vooral de sinds enkele eeuwen ingeburgerde gebruiken in ons land,.....dus lekker vrij met Pasen, Kerst, Koningingendag..enz.

Normen en Waarden zijn veranderlijk naar gelang de samenstelling van een bevolking. De Nederlandse samenleving die jij voor ogen hebt bestaat al jaren niet meer, kom eens uit je kooi.

Citaat:

En aangezien *jullie* een uiterst kleine minderheid vormen in ons land, heb je helemaal gelijk met je punt v.w.b. je opmerking dat Nederland een democratie is.
Hetgeen betekent dat de meerderheid beslist

Inderdaad, ik zal het op een democratische manier doen. Ik heb betere argumenten dan jij en let maar op, zo in de minderheid zijn we niet hoor.
Citaat:

Dus je kunt de komende 20 jaar wel blijven proberen dit soort ideeën aan te dragen, maar ook dan zul je hetzelfde verhaal om je oren krijgen.

Mensen zoals jij zijn een uitstervende ras. Tijd voor een reservaat voor jouw soort, ik zal je af en toe bezoeken, beloof ik je.

Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Ma Apr 16, 2001 20:45 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ertan en Bram, kunnen we de discussie een klein beetje op niveau houden graag?

Ertan,

Je begrijpt mij niet. Ik ben geen uitzondering, voor de meeste Nederlanders zijn kerstmis en pasen ondertussen geen christelijke feestdagen maar culturele feestdagen.

De Nederlandse cultuur is van origine gebouwd op christelijke normen en waarden, net als de Marokkaanse cultuur is gebouwd op Islamitische normen en waarden.

Voro sommigen is Pasen dus een religieuze vrije dag, maar voor de meesten is het een culturele vrije dag. Het hoort gewoon zo te zijn in Nederland.

Maar waarschijnlijk krijg je wel gelijk dat dat in de toekomst niet meer zo is. Het kapitalistische VS-marktdenken wordt schaamteloos overgenomen en binnen NO-TIME zullen alle winkels gewoon open zijn met pasen en kerstmis en zal de hele commerciële sector rustig doordraaien.

Misschien hebben we tegen die tijd vrij met Halloween, Valentijnsdag, Thanksgiving en Independence day (deze is goed, kom op mensen even doordenken )

[Dit weerwoord is op 16 April 2001 gewijzigd door Cliff.]
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Ma Apr 16, 2001 22:06 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik ben het helemaal met Cliff eens. de feestdagen in Nederland zijn gewoon een onderdeel van onze cultuur. Dat die gevormd is door een christelijk verleden doet daar niets aan af.

Als je wilt dat de Islam onderdeel van de Nederlandse cultuur wordt, omdat er in Nederland zo veel aanhangers van leven, moet je zoeken naar overeenkomsten, niet naar verschillen en polarisatie.
Veel van de ethische normen in de Islam komen heel duidelijk overeen met in Nederland gebruikelijke normen (al zijn er natuurlijk ook verschillen). Dat is een basis voor acceptatie, en later integratie.
Het eisen van eigen feestdagen is het zoeken naar verschillen, en dat houdt de acceptatie juist tegen. Dat leidt tot polarisatie (zie de reactie van Bram), waardoor de Islam in Nederland alleen maar langer een 'vreemde' godsdienst blijft.

En dat is niet wat we met z'n allen willen in Nederland. Toch?
Pasen/Vakantiedagen
  Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie