Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Dan maar liegen!!!
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Dan maar liegen!!!
BerichtGeplaatst: Do Mrt 29, 2001 21:04 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Dan maar liegen
29 maart 2001 Volkskrant

Turkse meisjes zijn bedreven onderhandelaars. Dat concludeert de antropoloog Ibrahim Yerden, die vier jaar lang onderzoek verrichtte in de Turks-Nederlandse gemeenschap. Meisjes hebben de meeste conflicten, maar blijken ook bruggenbouwers tussen de culturen. 'Niet alle conflicten zijn negatief.'

Op de vraag wat hem tijdens zijn onderzoek onder Turkse meisjes het meest is opgevallen, hoeft antropoloog Ibrahim Yerden niet lang na te denken. 'Of ze nu thuiswonen, weglopen of studeren, voor Turkse meisjes is strategisch handelen een tweede natuur. Ze hebben jarenlang ervaring met tegenstribbelende, angstige ouders, weten hoe ze moeten manipuleren. Ze herformuleren de waarden en normen van hun ouders en proberen die aan de Nederlandse situatie aan te passen. Ze zijn zich stevig bewust van hun achterstandssituatie.'
Yerden drong, in opdracht van het Noord-Hollands Participatie Instituut (NPI), diep in de leefwereld van Turkse jongeren door. Tussen 1996 en 2000 interviewde hij, en een team onderzoekers, 33 meisjes. Hij koos voor meisjes omdat die een bijzondere positie hebben in de Turkse samenleving. Ze dragen zorg voor de familie-eer, helpen in de huishouding, zijn verantwoordelijk voor een goede sfeer in het gezin en zijn minder vrij in hun mogelijkheden dan jongens. Het zijn vooral meisjes die, in hun ontwikkeling naar volwassenheid en het vinden van een eigen Turks-Nederlandse identiteit, botsen met de eerste generatie immigranten.

Yerden, zelf een Turk, werd het onderzoek sterk afgeraden. Het was gevaarlijk, zou slechts vooroordelen bevestigen, tot verdeeldheid leiden in de Turkse gemeenschap. De onderzoekers stelden intieme vragen: over de relaties met vader, moeder, broers en zusters, over netwerken, de omgang met leeftijdgenoten, de binding met Turkije, over seksualiteit, maagdelijkheid en het huwelijk. Hij deelde de meisjes in drie categorieën in: de thuis- en uitwonenden en de weggelopen meisjes.
'Er is in een korte periode veel veranderd in de Turkse gemeenschap', zegt Yerden. 'Meisjes mogen studeren, soms zelfs op kamers wonen. Tot voor kort was dat uitgesloten. En zelfs bij de thuiswonenden, die het meest loyaal zijn aan hun ouders, zijn er veranderingen waarneembaar. Al zijn die niet zo radicaal als bij de studentes.'
Van de thuiswonenden wordt nog altijd 80 procent uitgehuwelijkt. Yerden: 'Maar zo ervaren ze het zelf niet. Er wordt net zo lang op de meisjes ingepraat, door gezinsleden, buren, familie in Turkije, dat de meisjes uiteindelijk menen dat ze zélf hebben gekozen. Dan wordt er gezegd: het is toch zo'n leuke jongen, die kans moet je niet laten lopen, hij past zo goed bij je. De winst, in vergelijking met de eerste generatie immigranten, is dat er eindeloos wordt gepraat over het huwelijk.'
Alle categorieën moeten stevig vechten voor veranderingen. Er zijn veel conflicten. Yerden: 'Niet alle conflicten zijn negatief. Ze maken veel duidelijk. Je kunt ze ook zien als een signaal, niet alleen naar de Turkse gemeenschap, maar ook naar de Nederlandse samenleving. De meisjes zeggen; dit ben ik en zo moeten jullie mij accepteren.'
Er is veel kritiek op de Nederlandse instituties, zegt Yerden. 'Meisjes in nood vangen vaak bot bij de politie en de Riagg's. De politie zegt: daar bemoeien we ons niet mee, het is een culturele zaak. Riagg's wijzen op de wachtlijsten. Meisjes die zich gedwongen voelen weg te lopen, zijn dan aangewezen op Turkse netwerken. Die zijn soms crimineel.'
Wat hem verder is opgevallen is het sterke Turks etnische bewustzijn. 'Dat geldt ook voor de studentes en weggelopen meisjes die Nederlandse vrienden hebben. Die krijgen te horen: je zou niet zeggen dat je Turks bent, je bent net een Nederlandse. Die opmerkingen maken hen duidelijk dat ze anders zijn. Niet Turks en niet Nederlands. Meer dan de jongens slaan de meisjes een brug tussen de culturen.'
Ik bepaal mijn eigen lot. Turkse meisjes in conflictsituaties.
ISBN 90-5589-193-2.

Thuis

Dilek (22), in Nederland geboren, opleiding vbo, werkt.

'Ik heb zoveel meegemaakt en toch wilde ik niet weglopen. Ik doe stiekem wat ik wil. Dan maar liegen. Ik heb ook rechten. Als mijn ouders bepaalde dingen over mij te weten komen, zijn ze natuurlijk erg teleurgesteld. Ze zullen nooit van hun leven begrijpen, dat het mijn behoeften zijn.
Mijn moeder had eens foto's van mij gevonden met vriendjes, die heeft ze verstopt en gezegd dat zij die tegen mij zal gebruiken bij mijn vader. Ze chanteert me als ze boos is, dan dreigt ze de geheimen waar ze achter kwam, over vriendjes, te verklappen. Een keer heeft ze mijn haren vastgehouden. Toen was ze erg kwaad, omdat ik niet wilde trouwen. Maar ze heeft me niet echt geslagen. Ik heb vijf jaar moeten vechten om onder een gearrangeerd huwelijk uit te komen. Ik wil pas trouwen als ik eraan toe ben, als ik een goede jongen tegenkom.
Ik heb stiekem vriendjes gehad. Ik ben ook geen maagd meer. Niet dat ik met al mijn vriendjes naar bed ben geweest. In het begin was ik veel jonger en toen wilde ik ook niet. Bang ben ik nooit geweest. Ik heb ook geen spijtgevoelens. Ik heb gedaan wat ik op dat moment wilde doen.
Het is jammer dat het met die jongen niet is gelukt. Misschien is hij wel een vieze ******** . Niet omdat hij niet met mij getrouwd is, maar omdat onze relatie is stukgelopen, wat ik niet wilde. Toen het uit was, voelde ik me eerst vies en had ik veel schuldgevoelens. Toen zei ik ook: hij heeft het mooiste van me weggenomen. Maar ik heb erover nagedacht en ben tot de conclusie gekomen dat het helemaal niet zo'n groot probleem is.
Met mijn ouders moet ik gewoon tevreden zijn. Ik kan toch geen andere ouders krijgen. Ik weet dat zij van mij houden en mij willen beschermen. Uiteindelijk willen ze dat ik gelukkig ben, maar ze pakken het op een heel foute manier aan.'

Op kamers

Birsen (26), sinds haar 5de in Nederland, opleiding hbo.

'Toen ik 16 was, wilde ik van huis weg, omdat ik heel veel niet mocht van mijn ouders, en mensen bij mij in de buurt zich overal mee bemoeiden. Ik wilde graag studeren, want studeren en vrijheid zijn voor mij synoniemen. Ik dacht: vwo hoef ik niet, ik maak de havo af en ga weg. In mei had ik examens. In januari zei ik thuis al dat ik zodra ik mijn havodiploma had ik op kamers ging wonen. Daar heb ik veel ruzie over gehad, want bij ons is het niet gebruikelijk dat een meisje voor het huwelijk op kamers gaat wonen. Ik heb doorgezet tot ik wel mocht.
Mijn vader heeft een kamer geregeld bij een Turks gezin. Ik at met hen en mocht niet laat thuiskomen. Na een bepaalde tijd wilde die man, die getrouwd is en kinderen heeft, met mij naar bed. Ik ging toen twee maanden bij de ouders van mijn vriendin wonen. Het was heel streng, om vijf uur moest ik thuis zijn. Na twee maanden kon ik op de campus een kamer krijgen.
Door die ervaring bij dat ene Turkse gezin had ik een rotperiode en werd ik bang om alleen te wonen. Ik heb erover nagedacht om terug te keren naar mijn ouders, maar ik heb daar toch vanaf gezien. Ik had eerst thuis een half jaar ruzie gemaakt over mijn studie en dan zou ik dat allemaal voor niks hebben gedaan.
Tijdens mijn studententijd waren al mijn vriendinnen uit de stad waar mijn ouders wonen weggelopen, of getrouwd en alweer gescheiden of ze hadden zelfmoord gepleegd. Dus mijn ouders waren uiteindelijk blij dat ik als enige nog normaal thuiskwam zonder iets ergs te hebben ervaren.
Nee, maagd ben ik niet meer. Ik was 23 toen ik mijn eerste seksuele ervaring had. We hadden er heel goed over nagedacht, waren eerst goede vrienden, voordat we gingen vrijen. Ik voelde me niet schuldig. Ik heb het gevoel gehad dat ik het bewust deed en dat het oké was.
De mensen die eerst rare dingen over mij zeiden, komen me nu advies vragen. Ze zien me als een slimme, hoog opgeleide meid. Ik ben trots op mijzelf.'

Weggelopen

Lale (19), in Nederland geboren, opleiding vbo (niet afgemaakt), werkloos.

'Van huis heb ik meegekregen dat ik mijn maagdelijkheid moet bewaren tot de huwelijksnacht. Maar toen ik 16 was, ben ik met mijn vriendje naar bed gegaan. Hij zei: ''Nu ben je geen maagd meer.'' Daar schrok ik z van dat ik helemaal van de kaart was.
Later kwam ik erachter dat ik zwanger was. Ik wist niet wat ik moest doen, was bang dat als ik naar de huisarts ging, hij het aan mijn ouders zou vertellen. Op het huwelijksfeest van mijn nichtje heb ik bewust abnormale bewegingen gemaakt om een abortus te bewerkstelligen. Ik moest me laten curetteren in het ziekenhuis. Mijn ouders dachten dat ik naar school was.
Ik kon met niemand over mijn problemen praten, piekerde 's nachts. Toen besloot ik weg te lopen. Ik ben naar een maatschappelijk werkster gegaan, die vier dagen opvang voor mij regelde. Mijn ouders hebben haar beloofd dat ze me niet meer zouden controleren en niet meer zo streng zouden zijn.
Kort daarna gingen we naar Turkije. Mijn vader was bang dat ik in Nederland op het verkeerde pad zou gaan en mij zou gedragen als Nederlandse meisjes.
Na anderhalf jaar stuurde mijn zus uit Nederland een brief met de boodschap, dat als wij niet zouden terugkeren we onze verblijfsvergunning zouden verliezen. Meteen zijn we teruggegaan, daar was ik blij om.
Toch ging het niet goed met me. Ik vond geen oplossing voor het feit dat ik geen maagd meer was. Ik besloot weer weg te lopen, logeerde een paar dagen bij een vriend en woon nu tijdelijk bij een weggelopen vriendin.
Ik werk bij een Turks café, ik heb geld nodig. Mijn baas is erg rijk, hij woont in een mooie villa en heeft winkelpanden die hij verhuurt. Hij is een figuur uit de onderwereld. Op een dag kwam een groep Turken binnen, die ik koffie moest brengen. Ik klopte op de deur, maar ze hoorden me niet. Ik zag grote en kleine wapens, die ze naast zich neerlegden toen ik binnenkwam.
De baas wil dat ik als contactpersoon naar het buitenland ga, naar Italië en Turkije. Ik moet geld brengen naar het buitenland en adressen doorgeven. Drugs zal ik niet meenemen, dat is te gevaarlijk. Zulk soort zaken worden vanuit het café geregeld. Het café is een dekmantel.
In de sauna kun je ook veel geld verdienen, wel drieduizend gulden per week. Je moet daar mannen tevredenstellen. Achter de sauna is een kamer voor seksuele activiteiten. Die is ook van de cafébaas.
Zelf wil ik ook graag rijk worden. Ik wil mijn ouders en kennissen laten zien, dat ik goed voor mezelf kan zorgen.'

Dan maar liegen!!!
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 30, 2001 0:31 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Tjaa....ik vraag me wel af wat Cogitootje ons duidelijk wilt maken met dit artikel?

Ik word altijd 'zenuwachtig' van zijn artikels.....maar ik moet zeggen dat ik heel erg opgelucht was na het lezen van dit artikel....

"Van de thuiswonenden wordt nog altijd 80 procent uitgehuwelijkt."

Toen ik dat las, viel ik bijna van mijn stoel af, mijn bloed kookte, mijn vingers jeukten, maaaar mijn oog viel gelukkig net op tijd op het tekst wat er meteen daarna kwam....

"Yerden: 'Maar zo ervaren ze het zelf niet."

Ik voelde de woede langzaam verdwijnen, ik werd wat rustiger, mijn hart ging niet meer zo snel tekeer....vervolgens ging ik verder en toen hield ik mijn adem in bij het lezen van:

"Er wordt net zo lang op de meisjes ingepraat, door gezinsleden, buren, familie in Turkije, dat de meisjes uiteindelijk menen dat ze zélf hebben gekozen. Dan wordt er gezegd: het is toch zo'n leuke jongen, die kans moet je niet laten lopen, hij past zo goed bij je. De winst, in vergelijking met de eerste generatie immigranten, is dat er eindeloos wordt gepraat over het huwelijk."

Na tien keer slikken, zuchten, puffen kon ik weer rustig op mijn stoel zitten. Ik dacht oke....het gaat al vooruit, zolang we verbetering zien dan is het positief nieuws....maaaar MENS, moet je dan perse het woordje Uithuwelijking gebruiken. Potverdriedubbels, wat dacht je van KOPPELEN, dat vind ik nou een heeeeeel mooi woord, ik koppel graag mensen aan elkaar, dus daar is niks mis mee....als Turkse ouders dat ook willen, waarom moeten wij er dan meteen UITHUWELIJKEN van maken??

Gebruik in hemelsnaam de juiste woorden als je ons iets duidelijk wilt maken.

Gutteguttt,

Layla
Dan maar liegen!!!
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 30, 2001 0:37 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Och ja......en nu wil ik iets lezen over de Nederlandse meiden/jongens. Lijkt me hartstikke interessant, of zou niemand daar interesse in hebben?

Dat zou jammer zijn....waarom mogen alleen Nederlanders wat meer te weten komen over de Marokkaanse en Turkse cultuur/geloof?

Waarom mogen wij ook niet eens genieten van zo'n toffe artikeltje over Nederlanders en hun cultuur?

Laylaaaaaaa die jullie heeel erg gemeen vindt dat ik geen kijkje mag nemen in de Nederlandse cultuur.
Dan maar liegen!!!
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 30, 2001 0:51 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ha die Layla,

Ik zie dat je weer tegen beter weten in de dingen zit te ontkennen. Laat ik je dit zeggen. Er zijn Turkse/Marokaanse meisjes die mij emailen en mij gelijk geven. Ze zijn het helemaal met mij eens. Maar kijk, jij wil natuurlijk niet weten van uithuwelijken. Geeft niet hoor. Maar Nederlanders hoeven alleen maar naar Turkse en Marokaanse pagina's te gaan en het staat er vol mee. Maar het is maar hoe je uit noemt. Ook reportage op de tv geweest en daar kwam ook weer naar voren dat er uitgehuwelijkt wordt. Over de vele meisjes die de pijn van uithuwelijken wel ervaren, zullen we het maar niet hebben. Een vriendin van mij heeft meegemaakt dat een Marokkaans meisje, een vriendin van haar, omwille van de 'eer' in de trein werd vermoord. Maar ach, klopt natuurlijk allemaal niet. Alleen jij weet het. Maar ik zou zeggen slaap lekker verder.

[Dit weerwoord is op 30 Maart 2001 gewijzigd door Cogito.]
Dan maar liegen!!!
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 30, 2001 1:05 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Meer over jongeren:

NIPO: Bijna helft jongeren bevriend met allochtonen

Uitgegeven: 31-12-1999 7:48

AMSTERDAM - Bijna de helft van alle Nederlandse jongeren heeft een of meer allochtone vrienden. Een op de vijf jongeren heeft weleens een relatie gehad met iemand van buiten de eigen etnische groep. Ruim eenvijfde acht het zeer wel mogelijk ooit zo'n relatie te hebben. Dit blijkt uit een enqute van onderzoeksinstituut NIPO.

In opdracht van de Volkskrant heeft NIPO vijfhonderd overwegend autochtone jongeren in de leeftijd van 16 tot 25 jaar ondervraagd. Eenvijfde vindt het moeilijk met allochtonen contact te maken. Vooral angst voor misverstanden, voortvloeiend uit cultuurverschillen, zou belemmerend werken. Bijna driekwart van de jongeren zegt daarmee echter geen problemen te hebben.

Met het sociale netwerk zit het wel goed. Gemiddeld hebben jongeren 3,6 goede vrienden, met wie ze 'in materieel en emotioneel opzicht alles kunnen delen'. De verjaardag, die gemiddeld achttien bezoekers omvat, viert 93 procent met familie en vrienden.

Gemiddeld zijn jongeren lid van twee organisaties of verenigingen. De sportclub scoort met 43 procent het hoogst. Elf procent is lid van een ideële organisatie als Amnesty of Natuurmonumenten. Slechts 14 procent van de vrouwen en 17 procent van de mannen is nergens bij aangesloten. Negenendertig procent doet weleens vrijwilligerswerk.

Internet is een veelgebruikt informatie- en communicatiemiddel om te surfen (89 procent), te e-mailen (80 procent) en te chatten (39 procent). Via de digitale snelweg heeft een op de vijf jongeren contact gelegd met iemand die hij of zij nu als een goede vriend(in) of bekende beschouwt. In de helft van de gevallen hebben ze elkaar ontmoet. Gemiddeld krijgen jongeren wekelijks zestien mailtjes. Jonge mannen krijgen veel meer mail dan jonge vrouwen: gemiddeld 23,5 tegenover 8,7 procent.

Jongeren blijken tamelijk veel voor hun familie en partner over te hebben. De helft is bereid ouders in huis te nemen als zij niet meer zelfstandig kunnen wonen. Verder verhuist ruim tweederde mee wanneer hun partner elders in Nederland een baan krijgt aangeboden. Als de nieuwe uitdaging in het buitenland ligt, reist 56 procent mee.

Dan maar liegen!!!
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 30, 2001 1:16 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Korzelig Cogitootje, ik ben zelf een Marokkaanse, ik heb een Marokkaanse familie, ik kom uit een berberse strenge traditionele gezin, ik heb Marokkaanse vriendinnen/klasgenoten. Ik denk dat ik meer weet over mijn cultuur dan jij over de Marokkaanse cultuur. Ik zou mezelf heel arrogant vinden als ik een Nederlander iets wijs probeer te maken over zijn cultuur terwijl hij zelf in dat cultuur is geboren en getogen.

Laat ik je dan zeggen dat ik tot vandaag geen enkele keer meegemaakt heb dat een meisje tegen haar wil is uitgehuwelijkt. Ik ken een meisje waarvan ik vond dat ze teveel onder druk werd gezet, ze bleven inderdaad maar op haar inpraten, dwang uitoefenen, totdat ze toegegeven heeft en uiteindelijk is getrouwd, ik vond het heel extreem er aan toe gaan....ze is inmiddels aan het scheiden en wil met haar vriend gaan trouwen, de ouders zien nu in dat ze verkeerd gehandeld hebben.

DUS OM EEN MEISJE gaat het van alle honderden meisjes die ik in mijn leven ben tegengekomen.

Ik kom hier al een heel lange tijd, ik ben eerlijk en best wel open geweest over de Marokkaanse cultuur. Er zijn leuke en ook minder leuke dingen die ik ook degelijk toegegeven heb. Nooit zal ik zeggen dat Marokkaanse meisjes uitgehuwelijkt worden, dus met dwang.....want dat gebeurt haast nooit meer. Heel zelden, en dan gaat het vaak om meisjes die betrapt zijn op iets. Dat er degelijk druk is, dat is iets wat ik niet ontken....maaaaaaaar de druk is niet zo erg als er in dat artikel wordt geschreven. Ze overdrijven het heel erg, een meisje die onder druk wordt gezet en toch maar gaat trouwen omdat haar familie een beetje druk op haar zet is niet goed wijs als ze er aan toegeeft. We hebben het over volwassen meisjes, meisjes die heus wel weten dat ze NEE kunnen zeggen.

Ze heeft een mond, elk meid kan voor zich zelf opkomen zeker als het gaat om een huwelijk. Misschien willen ze gewoon trouwen, en zijn jullie degene die er iets anders van willen maken. Ze hebben andere gedachten, een andere denkwijze dan Nederlandse meisjes. Dat haal je d'r uit, dus vergelijk ze niet met Nederlandse meisjes want dat zijn ze nou eenmaal niet!

Cogito cogito, ik heb je echt bestudeerd, geobeserveerd, gevolgd......je bent een raadsel, je bent geobsedeerd door de Islam homoseksualiteit, Marokkaanse en Turkse cultuur verstoten/'onderdrukking'

Je interesse gaat daar alleen naar uit, het kan je niet schelen of mensen je voor vieze homo uitschelden MITS ze geen Moslims/Marokkanen/Turken zijn. Rara hoe kan dat? Ik snap het niet, maar ik blijf je volgen.....doe rustig aan.

DAAAGGGG COGITOOTJE
Dan maar liegen!!!
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 30, 2001 1:20 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Cliff bedankt, kijk zoiets vind ik leuk om te lezen!!
Dan maar liegen!!!
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 30, 2001 1:28 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Dag Layla,

Ik zit op veel plekken hoor, maar ik ben wel te herkennen, want ik heb altijd een naampie. Nu ga ik slapen, genoeg gestreden voor vandaag.
Dan maar liegen!!!
  Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie