Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » De schijnheiligheid van het Vaticaan Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
De schijnheiligheid van het Vaticaan
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 21, 2001 0:30 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

De katholieke kerk, die zich over weinig anders druk maakt dan de mate waarin de leden zich met ongepaste seksuele uitingen bezighouden, zoals seks hebben buiten het huwelijk, seks met condoom en homoseksualiteit, staat uitermate tolerant tegenover het verkrachten en tot pil en abortus dwingen van nonnetjes. Door priesters uit het eigen geheiligde kringetje natuurlijk.

In 1995 is er al een rapport opgesteld over het misbruik van nonnen. De enige reactie van het Vaticaan is kennelijk geweest "hoe houden we dit zo lang mogelijk geheim".

Katholieke nonnen zijn in minstens 23 landen verkracht. Het is kennelijk goed gebruik om op een klooster af te stappen, en de moeder-overste daar om het gebruik van wat pronte nonnetjes te verzoeken. Als je tenminste zelf ook bij die kerk hoort, als priester of missionaris.

Nonnen worden dus aangerand, verkracht, tot pilgebruik en abortus gedwongen. In Afrika zelfs onder het motto: daar kan je geen AIDS door krijgen. Interne maatregelen gaan niet verder dan het overplaatsen van de betreffende priester, als er bekendheid aan diens handel en wandel wordt gegeven.

Het komt me onbegrijpelijk voor dat er nog mensen willens en wetens lid blijven van een dergelijk instituut. Als ik katholiek was opgevoed zou ik me niet alleen doodschamen, maar ook zo snel mogelijk uit een dergelijke kerkgemeenschap stappen.

[Dit weerwoord is op 21 Maart 2001 gewijzigd door Janneke.]
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 21, 2001 1:16 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Janneke, ik ken dit rapport niet maar ik wil best wel aannemen dat het bestaat en dat het de informatie bevat waarvan jij melding maakt. Ik vermoed dat niet alleen nonnen maar ook genoeg koorknaapjes worden misbruikt.

Ik denk dat ons probleem met de katholieke kerk schuilt in de ondemocratische gezagsstructuur. In een ondemocratische organisatie is het machtsmisbruik altijd groter dan in een organisatie waarvan de leden elkaar controleren. In een dictatuur misbruikt iedereen iedereen.
Het probleem is niet echt op te lossen. Het zit in het christendom zelf. Los het op, en het christendom bestaat niet meer.
Het enige wat niet-gelovigen kunnen doen is om dit soort misstanden in de publiciteit te brengen. Onder druk van al die negatieve publiciteit wordt het Vaticaan misschien gedwongen om in te grijpen. Ik neem aan dat het Vaticaan niet graag te boek staat als een moreel schurkenstaatje.
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 21, 2001 1:55 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Sorry Kees,

Ik ben vergeten te vermelden dat volgens het NOS-journaal het Vaticaan deze feiten plotseling heeft toegegeven. Waarom weet niemand, maar dat zal de komende dagen vast wel duidelijk worden.
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 21, 2001 9:00 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik vind dit nogal grove beschuldigingen en zou die toch op zijn minst onderbouwd willen zien met enig bewijsmateriaal.
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 21, 2001 15:54 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

van het ANP
VATICAANSTAD (EPD/RTR) - Het Vaticaan heeft dinsdag seksueel misbruik van nonnen door priesters en missionarissen in een aantal landen bevestigd. Nonnen werden verkracht of moesten de pil gebruiken, terwijl zwangere nonnen tot abortus werden gedwongen.
Volgens woordvoerder Joaquin Navarro-Valls is het Vaticaan op de hoogte van het seksueel misbruik, maar beperkt het probleem zich tot een bepaald gebied. De Italiaanse krant La Republica, die dinsdag het schandaal naar buiten bracht, berichtte over misbruik in 23 landen, waaronder de Verenigde Staten, Brazilie, de Filipijnen, India, Ierland en Italie.
De krant beroept zich op een rapport, dat uit 1995 dateert. Volgens Maura O'Donohue van de Engelse rk-hulporganisatie Cafod, die het rapport had opgesteld, deden de meeste gevallen van seksueel misbruik zich voor in Afrika. Met het oog op de aids-epidemie werden nonnen daar als 'veilig' beschouwd.
De arts O'Donohue, die zelf non is, bericht in haar rapport van een geval waarbij twintig nonnen van hetzelfde klooster op het zelfde moment zwanger waren. In een ander geval ontsloeg een bisschop de overste van een klooster, die had geklaagd dat 29 van haar nonnen door priesters zwanger waren gemaakt. De bisschop, wiens bisdom niet bekend is gemaakt, wilde niet naar haar luisteren.
In het rapport is ook sprake van een priester die een non dwong een abortus te ondergaan. Daarbij liet zij het leven. De priester, wiens naam niet bekend is gemaakt, leidde vervolgens de uitvaartmis voor de non. Het is volgens O'Donohue ,,in Afrika onmogelijk voor een vrouw om een man te weigeren, vooral een oudere man of een priester''.
In een ander geval werd een moeder-overste benaderd door priesters met het verzoek de nonnen beschikbaar te stellen voor hun seksuele wensen. Toen zij dit weigerde, zeiden de priesters dat ze nu in de dorpen op zoek moesten naar vrouwen en dat zij daardoor aids zouden kunnen oplopen.
O'Donohue heeft in 1995 haar rapport aangeboden aan kardinaal Martinez Somalo, hoofd van de Vaticaanse congregatie voor de instituten van het gewijde leven. Hij stelde een werkgroep in die met zuster O'Donohue richtlijnen moest opstellen om seksueel misbruik door priesters te voorkomen.
[b]In 1998 presenteerde moeder-overste Marie McDonald van de Missionarissen van Onze Lieve Vrouwe van Afrika haar rapport 'Het probleem van seksueel misbruik van Afrikaanse nonnen', dat zij aanbood aan het Vaticaan en de overkoepelende organisaties van hogere oversten van mannelijke en vrouwelijke religieuze orden.
Zij bestrijdt dat het Vaticaan effectieve maatregelen neemt. Er vindt volgens haar geen enkele inspectie plaats. Bovendien wordt een non, die zwanger is geraakt, uit de orde gezet, terwijl een priester, die daarvoor verantwoordelijk is, alleen maar wordt overgeplaatst.[/b]
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 21, 2001 16:00 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Dat had ik dus net opgezocht, omdat Cliff nadere bewijzen wilde, maar toen stond de bijdrage van Racer er al.
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 21, 2001 17:19 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Bedankt Racer en Janneke,

Dit is inderdaad schandalig. Ik hoop dat nu dit naar buiten komt er een gedegen onderzoek komt om de betrokken daders te straffen met de wetten die in dat land heersen, en niet met de katholieke regels.

Maar Janneke, met het opzeggen van een katholiek lidmaatschap heeft het in mijn ogen niet veel te maken. In Nederland is ook veel mis maar dat is nu ook niet direct een reden om mijn nationaliteit in te leveren oid.
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 21, 2001 18:51 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Celibatair leven valt achteraf toch niet altijd mee. Het is natuurlijk ook een uiterst onnatuurlijke en niet bijbelse gang van zaken. Ik herinner mij nog goed de berichten enige jaren geleden over de epidemie van incest door priesters. Vooral in Engeland en Ierland geloof ik.
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 21, 2001 23:21 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Nergens is iets menselijks is dus vreemd. Wie verwacht dat binnen de ene groepering hogere normen gelden dan binnen een andere zal altijd bedrogen uitkomen. De normen mogen gelden; er zijn altijd mensen te vinden die zich moreel verwerpelijk gedragen. Het is al heel wat dat de katholieke kerk zich over dergelijke misstanden uitlaat. Maar ja, waarover verbazen wij ons eigenlijk nog?
BerichtGeplaatst: Do Mrt 22, 2001 0:10 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Melisz,

Waar wij ons over verbazen (in het meervoud spreken kan ik ook) is dat mensen als bisschoppen en priesters, die in dienst zijn van de katholieke kerk, door diezelfde kerk, en dus door het Vaticaan, niet op de vingers worden getikt voor verwerpelijk gedrag.

Als ik me niet vergis verdient men zijn boterham in de katholieke kerk. Ontslag lijkt me zeker een gepaste straf vanuit die kerk, nog afgezien van strafvervolging op basis van geldende wetten.

Maar nee, de kerk doet helemaal niks, behalve vrouwen die door dit soort praktijken niet alleen hun gevoel van eigenwaarde totaal verliezen, maar ook nog zwanger raken, uit de katholieke gemeenschap stoten.
BerichtGeplaatst: Do Mrt 22, 2001 1:51 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Cliff,

Ik denk niet dat je die vergelijking tussen het lidmaatschap van de katholieke kerk en het Nederlander zijn, met eventuele misstanden in Nederland, met elkaar kunt vergelijken.

De katholieke kerk heeft bij mijn weten een duidelijke hierarchische structuur. Degenen die verantwoordelijk zijn voor de wantoestanden zijn zonder uitzondering een onderdeel van die structuur. Ik verwacht daar maatregelen van "hogerhand" voor de daders, i.p.v. tegenover de slachtoffers, die eveneens in die structuur passen.

Als je dat wilt vergelijken met wantoestanden in Nederland, zou je dus moeten kijken naar wetsovertredingen onder ambtenaren. Ambtenaren horen niet alleen ontslagen te worden als ze misbruik maken van hun positie, maar daarnaast ook wettelijk vervolgd te worden.

Daarnaast is het natuurlijk iets heel anders om lid te zijn van een vereniging of genootschap dan om onderdaan te zijn van een bepaalde staat. Als ik lid zou zijn van een schaakclub of een sportvereniging waar zich dergelijke toestanden afspeelden zonder dat bestuur of directie bereid was in te grijpen zou ik me met grote snelheid van het clubje distantieren.

Van je eigen land distantieer je je niet. Je probeert alleen door allerlei activiteiten de toestand in eigen land te veranderen.

[Dit weerwoord is op 22 Maart 2001 gewijzigd door Janneke.]
BerichtGeplaatst: Do Mrt 22, 2001 9:17 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Janneke,

Je religie ruil je ook niet in alsof het een lidmaatschap is van een schaakvereniging. Dit is een geestelijke overtuiging. Bovendien kun je juist proberen aan de bel te trekken als je 'lid' blijft van de katholieke kerk.

Een goed voorbeeld is Muskens, die heeft denk ik veel meer bereikt door lid te blijven en af en toe krasse uitspraken te doen dan dat hij direct zijn 'lidmaatschap' zou hebben opgezegd.

Ik zal vanavond eens een katholieke vriend van mij confronteren met deze gegevens, kijken wat hij te zeggen heeft.
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2001 0:27 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Nou, ik heb hem geconfronteerd en zijn antwoord was dat hij het ook erg vond. Hij zei dat je overal foute en goede mensen hebt in elk geloof en elke stroming, en daar moet ik hem wel gelijk in geven.
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2001 2:51 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Cliff,

Er is tot nu toe niet veel terechtgekomen van de pogingen om de katholieke kerk van binnenuit te veranderen. Er is in Nederland al veel geprobeerd, maar de enige reactie vanuit Rome is om Nederland steeds meer fanatieke ouderwetse bisscoppen op het dak te sturen.

Vrouwen hebben binnen de katholieke kerk nog steeds helemmaal niks in te brengen, gehuwde priesters blijven een schande die moet leiden tot buiten de kerk zetten, homofilie is fout en binnen de kerk mag er helemaal niks veranderen.

Muskens heeft tot gevolg dat de mensen de katholieke kerk afmeten aan zijn opvattingen, zonder dat daar ook maar de minste verdienste van de katholieke kerk tegenover staat. De teleurstelling van Muskens was heel groot toen hem bleek dat er binnen zijn kerk geen ruimte was voor de discussie die hij graag had gehouden. Het ging geloof ik om iets wat een symposium heette, maar ik ben geen kenner van de katholieke termen.

Ik vind het hoogst merkwaardig als Katholieken de vrouw-vijandige praktijken die in deze discussie genoemd worden wel heel ernstig vinden, maar verder de leiding van de kerk niet aansprakelijk stellen voor wanbeleid. Wat toch heel duidelijk wel het geval is.
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2001 3:17 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Wat ik overigens met Layla eens ben, ook al heeft zij dat in een andere discussie gezegd, is dat katholieken op deze site het voortdurend hebben over de houding van de Islam als het gaat om vrouwen of homoseksualiteit, maar die nooit de houding van de katholieke kerk ter discussie stellen.

Terwijl de katholieke kerk er verschillende hoogst inhumane opvattingen op na houdt. Zeker als het gaat om vrouwen en homoseksualiteit. Of om voorbehoedsmiddelen. Of het recht op abortus bij verkrachting.

[Dit weerwoord is op 23 Maart 2001 gewijzigd door Janneke.]
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2001 3:23 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Wie heeft zich als katholiek geopenbaard?
Ze zijn bij de katholieke kerk toch zo goed in zaligverklaringen? Dan mag de paus tenminste al die nonnetjes zaligverklaren.......
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2001 14:52 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Janneke,
Citaat:
Wat ik overigens met Layla eens ben, ook al heeft zij dat in een andere discussie gezegd, is dat katholieken op deze site het voortdurend hebben over de houding van de Islam als het gaat om vrouwen of homoseksualiteit, maar die nooit de houding van de katholieke kerk ter discussie stellen.
Over wie gaat het hier? Noem me eens een van die katholieken op deze site die het voortdurend hebben over de positie van homosexuelen en vrouwen in het Mohammedanisme, maar die nooit de houding van de Rooms Katholieke Kerk ter discussie stellen? Ik weet echt niet over wie Layla het dan heeft, want voor zover ik weet is er niemand op deze site die er openlijk voor uitgekomen is katholiek (of in het algemeen christen) te zijn. Ik wil absoluut niet uitsluiten dat er hier ook christenen op deze site komen, maar ik ben er nog geen tegengekomen die daar openlijk voor uitkwam. Voor zover ik het heb gevolgd, zijn het vooral humanisten/atheisten en mohammedanen die hier komen.

Janneke, ik vind het jammer dat je erin trapt. Want het is mij inmiddels wel opgevallen dat mohammedanen iedere discussie waarin kritiek wordt geleverd op hun geloof of op wat mohammedanen doen, met kritiek op het Christendom of wat christenen doen, beantwoorden, ook al is dat in die discussie absoluut niet relevant.
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2001 16:17 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

De enige die heel duidelijk regelmatig in allerlei discussies heeft aangegeven katholiek te zijn is ons aller Bram. Maar het zou me verbazen als er niet meer leden van Weerwoord katholiek waren, gezien het percentage katholieken in Nederland.
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2001 16:27 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

is Bram er zo eentje......? Je was toch Joods Bram?

[Dit weerwoord is op 23 Maart 2001 gewijzigd door Niels.]
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2001 16:55 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Janneke,

Ik heb het woordje katholieken niet eens gebruikt. Het ging mij daar helemaal niet om. Wat me alleen opvalt is dat bij een onderwerp over de Islam zoals (beelden vernietigen) nogal erg in trek is. De mensen vliegen er op af om de Islam helemaal af te kraken, want het zou een geweldadige godsdienst zijn bla bla bla. Dezelfde mensen houden zich echter stil als je een onderwerp opent over de Katholieke kerk. Snap je dan dat ik me ga afvragen waarom alleen de Islam door alle kanten wordt aangevallen. Ik hoef hier verder geen antwoord op te krijgen van de Islambestrijders, ik ga hier niet meer over in discussie....

Cogito verspreidt overal krantenartikels over de Islam, nou waarom heeft hij het onderstaande krantenartikel niet op alle forums geplaatst zoals hij dat wel met dat krantenartikel over hoofddoek heeft gedaan?
Hij doet toch alsof hij voor de arme zielige vrouwen opkomt?? Zijn de nonnen dan niet zielig? Neeee, sommige mensen hebben maar een doel en dat is een bepaalde godsdienst zwart maken. Het gaat hen niet om de slachtoffers, deze gebruiken ze alleen als het hen goed uitkomt.

Het laatste alinea van Linda slaat ook nergens op. Ik heb nog nooit kritiek geuit op het Christendom, ze probeert ons zand in de ogen te strooien. Zij die zo'n grote mond heeft over de Islam, heeft hier geen enkele bijdrage geplaatst om haar afkeuring over de Katholieke kerk te tonen. Begin eerst bij jezelf voordat je kritiek op anderen uit.

Ik wens jullie nog een fijn weekend toe.

Met vriendelijke groet,

Layla

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2001 17:02 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Bram heeft het er inderdaad wel eens over gehad dat hij katholiek is, maar de meeste keren dat hij het daarover had, waren de keren dat er suggesties werden geuit over zijn eventuele Joodse afkomst. Voor de rest kan ik me niet herinneren dat Bram zo vaak en zo nadrukkelijk heeft gezegd katholiek te zijn. En verder heeft Bram het ook wel eens gehad over de schijnheiligheid van de mensen die dan elke week naar de kerk gaan. Ik heb ook absoluut niet het idee dat Bram nu zo'n aanhanger is van de Rooms-Katholieke geestelijkheid.

Voor de rest kan ik me niet herinneren dat er hier openlijke katholieken op deze site komen. Dat er, gezien het percentage katholieken in de Nederlandse samenleving, meer katholieken dan alleen Bram op deze site zouden moeten komen, is een veronderstelling die natuurlijk gauw gemaakt is, maar het spreekt natuurlijk voor zich dat deze site niet een afspiegeling hoeft te zijn van de Nederlandse samenleving, al zou Cliff dat misschien wel graag willen.
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2001 17:29 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Een afspiegeling van de maatschappij krijg je nooit op Internet. Jongeren en techneuten zijn sowieso oververtegenwoordigd.

Toch moet ik Layla en Janneke ook gelijk geven. Ik heb Linda en Cogito nog geen onderwerpen zien openen op christelijke forums zoals refotrefpunt waar toch hele krasse uitspraken over homo's staan.

Verder ben ik Linda en Cogito op ieder moslimforum tegengekomen waar ik ooit op geweest ben. Toeval?

[Dit weerwoord is op 23 Maart 2001 gewijzigd door Cliff.]
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2001 17:38 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Zucht....Ja, ik ben Katholiek geworden in 1981, kreeg in 1X de hele rataplan tegelijk : eerste communie, Vormsel en wat er verder allemaal nog bij hoort.
Kreeg ook meteen een Peetoom en Tante erbij (m'n zwager en schoonzuster)...Gezellig

Maarreh.....ik ben dan wel katholiek, maar niet bepaald fanatiek
Sinds eind jaren 80 heb ik geen kerk meer bezocht.
Overigens ben ik als zoon van een Hervormde moeder en (van oudsher, voor de oorlog dus) Katholieke vader *vrij* opgevoedt.
Zat op een Openbare Lagere School evenals de MULO.

Zo.....allemaal weer tevreden, jongens ?
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2001 17:51 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Overigens Niels, als ik wel van Joodse afkomst zou zijn geweest, zou ik daar best trots op zijn.
Ik heb al enige decennia lang enorm veel respect voor dat volk, hoe ze zich tussen al die Islamitische landen staande weten te houden.

Dit in tegenstelling tot mijn respect voor de Katholieke kerk !
Janneke heeft in sommige opzichten best wel gelijk met haar kritiek richting Rome (en de hele kliek er omheen)

Daarentegen ben ik het ook weer met Cliff eens dat je dan nog niet van je (Katholieke) geloof hoeft af te zweren.
Ik weet niet hoe ze dat precies noemen, maar je schijnt te kunnen laten uitschrijven bij de Bisschop, als Katholiek.
Wat je echter niet ongedaan schijnt te kunnen maken is je doop,....eens gedoopt, altijd gedoopt.
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2001 19:16 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Lekker belangrijk of iemand van joodse of katholieke afkomst is.... Waar het hier om gaan, is dat het lidmaatschap van een kerk niet vergelijkbaar is met dat van een voetbalvereniging. Een socialist blijft altijd een socialist, of Marijnissen nu deugt of niet.

Ook ik ben katholiek, gedoopt en al. Daar ik al sinds de jaren tachtig alleen in het buitenland als toerist kerken van binnen heb gezien, heb ik een briefje naar het locale episcopaat geschreven om me uit te laten schrijven. Daarom hoef ik nu in Duitsland geen kerkbelasting te betalen, die door de belastingdienst bij je inkomstenbelasting wordt opgeteld. Dit is een stuitende schending van de idee van de scheiding tussen kerk en staat.

Ik ben geen liefhebber van de katholieke kerk, maar ik ken heel veel katholieken -ondermeer in mijn familie- die met een oprecht hart hele goeie dingen doen, waar ik respect voor heb. Ook de plaatselijke geestelijkheid heeft zich niet vergrepen aan de Heilige Hart Kinderkoor van de Nicolaaskerk. Ook de Franciskaanse geestelijkheid in Leiden zie ik niet en masse met sigaren en nonnetjes spelen. Daar durf ik echt mijn handen voor in het vuur te steken. Geloof me nou, al deze mensen hebben helemaal niets te maken met de door Janneke geciteerde schanddaden.

Vooralsnog wordt nog geen antwoord gegeven op de vraag in welke 23 landen al deze eigenaardige praktijken zich afspelen. Het suggereert dat het hier met name gaat om derdewereldlanden, die al een cultuur kennen van clientelisme, waaraan de kanker van machtsmisbruik kleeft.

Een interessante vraag zou kunnen zijn: leidt de structuur van de kerk an sich tot deze misstanden of de structuur van de samenleving, waarin deze kerk is ingebed?
  Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie