| Wat lezen we dit jaar? |  |
Geplaatst: Vr Jul 15, 2016 8:36 |
|
|
|
Voor mij staat de rest van het jaar nog een aardig lijstje aan leesvoer voor de deur, de meeste boeken nieuw, sommigen herlees ik weer eens:
Richard Dawkins - The Selfish Gene
Richard Dawkins - The Greatest Show on Earth
Jonah Lehrer - The Decisive Moment
Stephen Hawking - A Brief History of Time
Bill Bryson - A Short History of Nearly Everything
Ben Goldacre - Bad Science
Charles Duhigg - The Power of Habit
Richard Wrangham - Catching Fire: How Cooking Made us Human
Stephen Law - Believing Bullshit
Maarten Boudry & Johan Braeckman - De Ongelovige Thomas heeft een Punt
Daniel Kahneman - Thinking, Fast and Slow
Carl Sagan - The Demon-Haunted World
Alexander Drake - The Invention of Religion
Malcolm Gladwell - Blink
Carl Sagan - Dragons of Eden
Spencer Johnson - Who Moved My Cheese
Wat hebben jullie op de leeslijst staan? |
|
_________________ I have come to the conclusion that politics are too serious a matter to be left to politicians. |
|
|
|
Geplaatst: Za Jul 16, 2016 13:57 |
|
|
|
Dwarsligger... Je bent dus een leesgek. Een leesfreak, hoe het dan ook heten mag.  |
|
|
|
|
Geplaatst: Za Jul 16, 2016 15:43 |
|
|
|
|
_________________ Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
Geplaatst: Za Jul 16, 2016 18:06 |
|
|
|
Ik ook. Vooral het Nieuwe Testament. Elke ochtend lees ik er een stukje uit.
Haha. Dat boek heb ik ook toevallig. Dat is echt een goed boek! |
|
|
|
|
Geplaatst: Ma Jul 18, 2016 11:35 |
|
|
|
Een leesgek (toch de geprefereerde term) ben ik zeker! Naast het gepresenteerde serieuzere werk, heb ik altijd wel een deel uit Terry Pratchett's Discword-serie naast mijn bed liggen.
Ik heb de Bijbel en de Koran ook gelezen, maar man man man, wat is dat moeilijk lezen (allebei). Het taalgebruik is ronduit abominabel. God/Allah had wel eens wat beter zijn best mogen doen  |
|
_________________ I have come to the conclusion that politics are too serious a matter to be left to politicians. |
|
|
|
Geplaatst: Ma Jul 18, 2016 12:05 |
|
|
|
|
Geplaatst: Do Nov 03, 2016 15:52 |
|
|
|
|
Geplaatst: Do Nov 03, 2016 17:07 |
|
|
|
Het woord onderbuik zegt mij alweer genoeg. Als met zo'n etiketje aangekakt moet worden in het geval van niet welgevallig gezond volksgevoel, de meningssturing voorbij, dan neem ik zo'n auteur niet meer serieus. Alleen argumenteren kan ik serieus nemen; Etiketteren niet. Even als hun papegaaien. |
|
|
|
|
Geplaatst: Do Nov 03, 2016 17:21 |
|
|
|
Er zijn meer mensen, die het kunnen lezen. |
|
|
|
|
Geplaatst: Do Nov 03, 2016 18:13 |
|
|
|
Ik heb geen meningssturing nodig. Ik denk onafhankelijk, kritisch en zelf. |
|
|
|
|
Geplaatst: Do Nov 03, 2016 18:30 |
|
|
|
Een boek kan wonderen doen. Soms.
Literatuur e.d. brengen mensen soms op gedachten, ideeën, zienswijzen. |
|
Laatst aangepast door Gerard R. op Do Nov 03, 2016 18:33, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
Geplaatst: Do Nov 03, 2016 18:32 |
|
|
|
Vandaar dat bijvoorbeeld het boek "De ondergang van Nederland" van Mohammed Rasoel (= profeet) verboden is. Inderdaad: Alle voorspellingen zijn uitgekomen. En naar het schijnt mogen wij de waarheid niet weten hier in dit land... |
|
|
|
|
Geplaatst: Do Nov 03, 2016 18:34 |
|
|
|
Ik ben tegen het verbieden van boeken.
Ook tegen boekverbranding.
Onderzoek alles en behoud(t) het goede. |
|
|
|
|
Geplaatst: Do Nov 03, 2016 20:43 |
|
|
|
Ja. Ik zeg: weg ermee. Soms. |
|
_________________ Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij |
|
|
|
Geplaatst: Do Nov 03, 2016 21:40 |
|
|
|
Ik zeg niet wegen maar discussiëren. Neem stelling, spreek tegen! Termen als 'soms', 'ach', 'niet helemaal', 'veelal', 'wat minder', 'matig', 'weinig', 'bijna nooit', 'denk ik' geven blijk van zwabberen en glibberen. Daardoor nemen gesprekspartners je (bijna) nooit serieus. |
|
_________________ Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
Geplaatst: Do Nov 03, 2016 21:53 |
|
|
|
@Blensk
Nee, zo is het voor jou en een percentage anderen gewórden, misschien mede door het internet en/of door frustraties, woede, onvrede over wat dan ook (politiek, migratie, agressie, unie, misdaad op straat etc.).
Binair of ja/nee-denken/schrijven/discussiëren zou je het kunnen noemen.
Ik snap dat wel. Dat is echter voor mij niet 'de wereld'. Die is in vele, vele kleuren. Niet alleen rood-groen of zwart-wit.
Dus daar begin ik niet aan. Ik 'weeg' zo nauwkeurig mogelijk wat ik schrijf en daar zullen jij en anderen het mee moeten doen.
Zo was het toen ik hier begon in 2008 en zo is het nog steeds. (Geldt trouwens voor meer fora waar ik wel kom. Gaat prima.) |
|
|
|
|
Geplaatst: Do Nov 03, 2016 22:20 |
|
|
|
Door dat "wegen" worden gesprekspartners om moverende redenen geïrriteerd. Weerwoord is een discussie- en geen weegforum zoals je weet. Nou ja, zelf weten dus. |
|
|
|
|
Geplaatst: Do Nov 03, 2016 22:37 |
|
|
|
@Blensk
Discussie ( hier wat ethymologie ) kan een enkele keer 'star' zijn, maar altijd net zo gemakkelijk
'soepel en genuanceerd', zolang aan de persoonlijke principes maar niet wordt gemorreld. Ik ben van het laatste.
Ik ben derhalve niet van het dogma, wat niet wegneemt dat ik mijn principes huldig.
Radicaal of extremist word ik nooit.
En als dat hier niet gepikt wordt, vooruit.
Dank voor je tip.  |
|
|
|
|
Weerwoord forum index » Kunst en Literair