Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » De energietransitie krijgt vaart Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 11, 12, 13  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Ma Mei 10, 2021 8:47 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Oneens: Aan de ene kant besparen betekent niet dat je het er aan de andere kant met bakken eruit kunt gooien.

Wat bedoel je hier precies mee?

Quote:
Maar van mij mag iedereen doen wat hij/zij wil. Ik doe wat ik wil en na mij kokt de zondvloed.
Wat ik echter niet doe is wat een kennis van mij doet: 2 kinderen, 2 auto's, 2x per jaar op vakantie, zonnepanelen op het dak en in de tuin een elektrische heater en een elektrische bbq want je moet met 10 graden toch buiten kunnen zitten.

't Is herhaling, maar zonder die zonnepanelen zou hij toch meer verbruiken.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 10, 2021 8:54 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik stel voor dat we stoppen met vlees eten. Het gras dat op onze weilanden groeit vermalen we tot een soort spinazie. Dan koken we onze groenten maar wat langer(op een biogas vuurtje). Ook de stelen van voedermais en de stronken van suikerbieten gaan de maalderij in. Naast de koolstronken.
Smakelijk eten, en ongetwijfeld gezond.
Ikzelf houd een paar varkens in de schuur op tuinavfal.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 10, 2021 9:00 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Dat is nou precies wat ik zeg, aan de ene kant besparen en aan de andere kant het met bakken eruit gooien.

Zonder zonnepanelen en zonder die onzinnige heater, die onzinnige bbq, die onzinnige dubbele auto's en die onzinnige dubbele vakanties zouden ze veel meer besparen.

Even een zijweggetje: https://www.parool.nl/nederland/abn-waarschuwt-nederlandse-vakantieparken-voor-schaduwvakanties~b5030997/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F
Schaduwvakanties, het verwende, volgevreten Hollandse volk ten voeten uit.
En daarvoor moet ik zuinig en klimaatbewust aandoen en peperdure zonnepanelen plaatsen? Nou nee, ik doen niet mee.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 10, 2021 9:14 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Zonder zonnepanelen en zonder die onzinnige heater, die onzinnige bbq, die onzinnige dubbele auto's en die onzinnige dubbele vakanties zouden ze veel meer besparen.

Maar zonnepanelen helpen ook in dit proces.

Quote:
En daarvoor moet ik zuinig en klimaatbewust aandoen en peperdure zonnepanelen plaatsen? Nou nee, ik doen niet mee.

Zonnepanelen zijn niet duur, ze leveren geld op. Zie boven. En daar bovenop zorgen ze ervoor dat jouw energieconsumptie omlaag gaat.

Ik zie echt niet in wat er niet klopt aan bovenstaande zin, maar ik hoor het graag.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 10, 2021 10:35 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Je snapt het punt nog steeds niet. Ik bestrijd niet dat zonnepanelen CO2 besparen. Ik zeg dat het hebben van zonnepanelen geen vrijbrief moet zijn om het aan de ene kant bespaarde aan de andere kant op te maken.
We moeten minderen en drastisch. Ik durf te beweren dat ik zonder zonnepanelen, maar met mijn levensstijl zuiniger en duurzamer ben dan dan de mensen met zonnepanelen die ik hierboven beschreef.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 10, 2021 15:13 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Je snapt het punt nog steeds niet. Ik bestrijd niet dat zonnepanelen CO2 besparen.

Ah, dan zijn we eruit. Dat was immers wat ik vroeg. Ze besparen CO2 én ze besparen geld.

Jij begon over iets heel anders... grote gezinnen die veel milieu-vervuilen. Ik zie de relatie met zonnepanelen daar niet.

Quote:
Ik durf te beweren dat ik zonder zonnepanelen, maar met mijn levensstijl zuiniger en duurzamer ben dan dan de mensen met zonnepanelen die ik hierboven beschreef.

Ik durf te beweren dat als jij zonnepanelen aanschaft, je levensstijl nóg zuiniger en duurzamer wordt én dat je geld overhoudt aan het einde van de rit. Dát was mijn punt. Wat grote gezinnen met veel auto's, kinderen en vakanties doen boeit me niet zo.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 10, 2021 16:25 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Je snapt het nog steeds niet. Je bespaart alleen CO2 als je de bespaarde CO2 niet ergens anders uit gaat stoten. Doe je dat wel dan blijft jouw uitstoot namelijk gelijk, terwijl die omlaag moet.
En ik begon niet over grote gezinnen; ik had het over 2 kinderen en dat aantal is de norm. Maar omdat wij tot op het bot verwend zijn is een gezin met 2 kinderen zwaar belastend voor het klimaat.
Het aantal mensen moet drastisch omlaag, maar daar wil niemand aan beginnen. In plaats daarvan zit de mens wat te klooien met zonnepanelen en andere flauwekul.

Quote:
Ik durf te beweren dat als jij zonnepanelen aanschaft, je levensstijl nóg zuiniger en duurzamer wordt én dat je geld overhoudt aan het einde van de rit.

Deel 1 van jouw bewering klopt, deel 2 van jouw bewering klopt niet; aan energie hou je nooit geld over, als straks iedereen zo gek is gemaakt dat ze zonnepanelen hebben komt daar een fikse heffing op. Energie is en blijft een melkkoe.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 10, 2021 17:00 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Je snapt het nog steeds niet. Je bespaart alleen CO2 als je de bespaarde CO2 niet ergens anders uit gaat stoten. Doe je dat wel dan blijft jouw uitstoot namelijk gelijk, terwijl die omlaag moet.

Ik snap het prima, maar jij probeert steeds een ander punt te maken. Ik begrijp best wat jouw punt is, maar daar heb ik het niet over.

Quote:
En ik begon niet over grote gezinnen; ik had het over 2 kinderen en dat aantal is de norm.

Ik had het gewoon over zonnepanelen, niet over kinderen, auto's of vakanties. Jij begint daar steeds over om je eigen punt te maken.

Quote:
Maar omdat wij tot op het bot verwend zijn is een gezin met 2 kinderen zwaar belastend voor het klimaat.

Dit is het punt wat je steeds wilt maken. Prima. Gemaakt nu. En door. Kunnen we het over zonnepanelen hebben nu.

Quote:
Het aantal mensen moet drastisch omlaag, maar daar wil niemand aan beginnen. In plaats daarvan zit de mens wat te klooien met zonnepanelen en andere flauwekul.

Het is niet 'in plaats van'. Tenzij mensen denken: oh, nu heb ik zonnepanelen dus neuk ik er nog een kind bij. Ik geloof niet dat dat gebeurt.

Ik ga uit van deze situatie:

Er is een gezin X. Samenstelling maakt in dit geval niet uit Tedje. Dat gezin X gebruikt per jaar 3500 Kwh aan stroom. Dat gezin koopt 15 zonnepanelen. Nu gebruikt het gezin 0 Kwh aan stroom. Na 6 jaar zijn de kosten van de panelen zo terugverdiend, en houdt het gezin meer geld over en verbruikt nog steeds minder stroom dan wanneer ze geen panelen hebben.

Dat is mijn punt. Volgens mij ook gewoon een feit.

Quote:
Deel 1 van jouw bewering klopt, deel 2 van jouw bewering klopt niet; aan energie hou je nooit geld over, als straks iedereen zo gek is gemaakt dat ze zonnepanelen hebben komt daar een fikse heffing op. Energie is en blijft een melkkoe.

Feit is: je houdt er nu wél geld aan over.

Wat jij onder punt 2 roept is iets wat je denkt dat gaat gebeuren. Maar feit is: het is er nog niet. Dus dat maakt punt 2 nog steeds valide: je houdt geld over.

En als ik heel eerlijk bent: je roept dit al jaaaaaaaren. Als je 6 jaar geleden dit niet had geroepen en gewoon panelen zou hebben gekocht zou je er nu al uit zijn.

BerichtGeplaatst: Di Mei 11, 2021 7:59 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Ik had het gewoon over zonnepanelen, niet over kinderen, auto's of vakanties. Jij begint daar steeds over om je eigen punt te maken.

Het verschil tussen theorie (waar jij het over hebt) en praktijk (waar ik het over heb).

Quote:
Het is niet 'in plaats van'. Tenzij mensen denken: oh, nu heb ik zonnepanelen dus neuk ik er nog een kind bij. Ik geloof niet dat dat gebeurt.

Je moet wat ik zei niet uit de context trekken.

Cliff schreef:
Als je 6 jaar geleden dit niet had geroepen en gewoon panelen zou hebben gekocht zou je er nu al uit zijn.

Genoeg voor 2 vliegvakanties per jaar.

BerichtGeplaatst: Di Mei 11, 2021 12:15 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Je ontwijkt... en begint weer over de vliegvakanties etc.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 12, 2021 9:11 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ik ontwijk helemaal niks. Ik zeg precies hoe de vlag erbij hangt. De mens is arrogant en verwend. Hij legt panelen op z'n dak en vindt ondertussen dat hij gerust de hele wereld rond kan blijven vliegen om ergens op een strand te gaan liggen.
Kijk straks even op Schiphol als de coronamaatregelen opgeheven gaan worden, dan zie je dat ik gelijk heb.

Laatst aangepast door Tedje van Es op Do Mei 13, 2021 10:47, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Wo Mei 12, 2021 12:48 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Tedje van Es schreef:
Kijk straks even op Schiphol als de coronamaatregelen opgeheven gaan worden, dan zie je dat ik gelijk heb.

Het is nog veel erger: tijdens de persconferentie dinsdag waar alleen versoepelingen aangekondigd werden ontstond er al een run op vakantieboekingen. Bah bah bah, wat een verwend volk !!

BerichtGeplaatst: Wo Mei 12, 2021 17:36 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Moppersmurf schreef:
Tedje van Es schreef:

Het is nog veel erger: tijdens de persconferentie dinsdag waar alleen versoepelingen aangekondigd werden ontstond er al een run op vakantieboekingen. Bah bah bah, wat een verwend volk !!

Dat kunnen goed voornamelijk boekingen zijn van personen die 't alleen maar in het gematigde klimaat uithouden wanneer ze regelmatig naar hun eigen sub-tropische of tropische klimaat toe kunnen vliegen.
Nu dat 'n hele tijd niet mogelijk is geweest is het minste gerucht over heropening van de mogelijkheid genoeg om er massaal op afgestoven te komen.
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Wo Mei 12, 2021 19:00 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Ik ontwijk helemaal niks. Ik zeg precies hoe de vlag erbij hangt.

Je blijft jouw stelling herhalen zonder echt op mijn opmerkingen in te gaan.

Als het jou niet lukt om zonnepanelen los te zien van vliegvakanties.... tja.

BerichtGeplaatst: Do Mei 13, 2021 10:48 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Als het jou niet lukt om zonnepanelen los te zien van vliegvakanties.... tja.

Je kunt het niet los van elkaar zien, het is het één EN het ander dat moet veranderen.

Moppersmurf schreef:
Tedje van Es schreef:

+1!

BerichtGeplaatst: Do Mei 13, 2021 16:21 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Je kunt het niet los van elkaar zien, het is het één EN het ander dat moet veranderen.

Natuurlijk kun je het los van elkaar zien. Zonnepanelen hebben niets met vliegvakanties te maken.

't Is een Haarlemmerolie argument. Kernenergie? Ja maar grote gezinnen en verre vakanties. Windmolens? Ja maar grote gezinnen, verre vakanties. Thorium of waterstof centrale? Ja maar... grote gezinnen, verre vakanties...

BerichtGeplaatst: Vr Mei 14, 2021 11:28 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Je ontwijkt het punt dat ik maak, of je ziet het niet. We hebben het over PERSOONLIJKE dingen die mensen ZELF kunnen doen om het klimaat te redden, waarbij ik laat zien hoe de werkelijkheid functioneert.
Onder zelf doen vallen zaken als zelf energie opwekken met zonnepanelen, elektrisch autorijden, duurzame artikelen aanschaffen en minder fossiele brandstoffen gebruiken dus ook minder vliegen,

Het (mijn) punt is nou juist dat de mens zo hypocriet is en dat niet doet. Hij wil wel verdienen aan zonnepanelen maar consuminderen wil hij niet.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 14, 2021 19:23 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
We hebben het over PERSOONLIJKE dingen die mensen ZELF kunnen doen om het klimaat te redden, waarbij ik laat zien hoe de werkelijkheid functioneert.

Daar heb jij het over, en ik vind dat prima. Maar daar zijn we het helemaal over eens.

Kunnen we het nu over zonnepanelen hebben?

Quote:
Hij wil wel verdienen aan zonnepanelen maar consuminderen wil hij niet.

Aha, nu komen we ergens. Als je zonnepanelen hebt, consumeer je minder stroom. Waar of niet waar? Als jij 12 zonnepanelen op je dak legt, consumeer je dan meer of minder stroom? Eerlijk antwoorden hè, niet weer over vliegvakanties van anderen beginnen.

BerichtGeplaatst: Za Mei 15, 2021 8:28 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Off topic; Even dit

Loetje schreef:
Van het gas af; Wat kost ons dat? En wat levert ons dat op?

[url=https://cultuurondervuur.nl/artikelen/hoe het gasverbod tot gedwongen nering leidt en tot wanhopige burgers?cid=1267672644&email=yfyjvssowvxdz5mpwk8fy92r7ftl1w48h2ypcu&utm_medium=email&utm_source=civitas&utm_campaign=newsletter 2021 04 26]Hoe het gasverbod tot gedwongen nering leidt. En tot wanhopige burgers[/url]

Een tekst tussen url-links plaatsen waarbij alleen het tekstgedeelte in beeld komt en men op het tekstgedeelte moet klikken voor de link werkt niet meer.

https://www.weerwoord.nl/weerwoord/viewtopic.php?p=608380#608380

En ook hier weer een wit veld.

https://www.weerwoord.nl/weerwoord/viewtopic.php?p=608382#608382

BerichtGeplaatst: Za Mei 15, 2021 8:58 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Oplossing: gebruik iets als tinyurl.com om de link te veranderen. Er zit iets in die linkcode waar Weerwoord niet tegen kan.

Overigens denk ik dat jouw probleem anders is. Je plaatst alleen een link tussen de [URL] tags. Dat is niet de bedoeling. Een link plaatsen wordt vanzelf al een link, de URL tags er omheen zorgen er blijkbaar voor dat je hele post onzichtbaar wordt.

BerichtGeplaatst: Za Mei 15, 2021 9:04 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Aha, nu komen we ergens. Als je zonnepanelen hebt, consumeer je minder stroom. Waar of niet waar? Als jij 12 zonnepanelen op je dak legt, consumeer je dan meer of minder stroom? Eerlijk antwoorden hè, niet weer over vliegvakanties van anderen beginnen.

*ZUCHT!* Nog maar eens: Ja, met zonnepanelen bespaar je energie, maar die besparing is geen vrijbrief om op de oude voet te blijven vliegen. Dat vliegen moet ook veel minder.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 16, 2021 15:36 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Toevallig werd vanmorgen in de column van het radioprogramma Vroege Vogels gezegd waar ik het hier de hele tijd over heb: aan de ene kant besparen en vervolgens het er aan de andere kant weer uitgooien.

Voor wie ‘m helemaal wil lezen (horen) is hier de link.
https://www.bnnvara.nl/vroegevogels/artikelen/column-jelle-reumer-het-verwarmen-van-wolken

Dit is het punt waar het om gaat:
De horeca is een in ons land goed florerende bedrijfstak met twee doelstellingen <knip>
Het eerste is het serveren van eten en drink <knip> Het tweede businesstarget is het opwarmen van de buitenlucht.
Voor het eerste doel zijn de menukaart, tafeltjes, bestek, het fornuis, de kurkentrekker en de bierpomp uitgevonden, voor het tweede doel de terrasverwarmer.
Dit terwijl de overheid te pas en te onpas roept dat we vooral erg duurzaam moeten zijn.
Plaatselijke overheden willen graag de duurzaamste gemeente van het land zijn. Wij burgers worden met zachte drang gestimuleerd om oude ruiten te vervangen door HR++glas, onze vloer te isoleren, onze vleesconsumptie te reduceren, onze benzine- of dieselauto te vervangen door een elektrisch exemplaar en om een warmtepomp te installeren.
Terwijl dat dus allemaal wordt geroepen en gestimuleerd, mag de horeca gewoon met welwillende goedkeuring van diezelfde overheid vrolijk de wolken verwarmen.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 17, 2021 1:50 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
*ZUCHT!* Nog maar eens: Ja, met zonnepanelen bespaar je energie, maar die besparing is geen vrijbrief om op de oude voet te blijven vliegen. Dat vliegen moet ook veel minder.

*ZUCHT!* Nog maar eens: Ja, dat vliegen moet minder, maar met zonnepanelen bespaar je energie. Iedereen, jij ook.

*ZUCHT!* Nog maar eens: Ja, dat kinderen maken moet minder, maar met zonnepanelen bespaar je energie. Iedereen, jij ook.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 17, 2021 9:29 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Prima, maar zolang de meerderheid van dit volk energie bespaart om het elders met bakken eruit te gooien, doe ik niet.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 17, 2021 10:30 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Waarom niet? Laat je je zo leiden door wat andere mensen doen?

Overigens kun je wat jij beweert ook nooit objectief vaststellen. Ik reisde bv. meer toen ik nog geen zonnepanelen had. Puur toeval: er zat geen enkele relatie tussen mijn reisgedrag en zonnepanelen. Het is nooit in mijn hoofd opgekomen om te denken dat ik nu meer zonnepanelen heb en dus meer vliegreizen kan gaan maken.

Sterker nog, het tegenovergestelde is eerder waar. Wanneer je zonnepanelen neemt ga je af en toe eens kijken wat dat nou precies oplevert. Zowel in KWh als in CO2 besparing. En dan krijg je wat meer zicht op verhoudingen. Zo ken ik weer iemand die na het nemen van zonnepanelen en een slimme meter overal de stekkers uit adapters trekt als hij 's avonds gaat slapen. Want... die dingen verbruiken 's nachts ook stroom. Hij kan je exact zeggen hoeveel, want met zelf geprogrammeerde software leest hij zijn slimme meter uit.

Het is een beetje als zelf je groente en fruit verbouwen. Ook dan krijg je ineens een beeld van hoeveel werk het is om een mandje tomaten te kweken. Je wordt je wat meer bewust. Reken maar dat je je eigen gekweekte tomaten niet weggooit als er een plekje op zit, iets wat mensen wel doen met gekochte tomaten.

Dus ook voor bewustwording van stroomverbruik kunnen panelen juist helpen.

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu