Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » De energietransitie krijgt vaart Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Di Nov 29, 2016 11:26 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik raad de luchtfietsers hierboven een cursus elektrotechniek aan, daarna praten we verder.
Ik zou me eerst eens verdiepen in de oplaadtijd en de verlangde kabeldiktes, de transport en omschakelverliezen.
De Chileense, zeer vervuilende kopermijnen raken ook al leeg.
We kunnen natuurlijk ook weer met de paardentram.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 30, 2016 20:10 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Moppersmurf schreef:
En hoe worden die kosten van duurzame energie laag gehouden?

Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen windenergie en zonne-energie. Dat laatste is namelijk een heel simpel rekensommetje.

De prijs van zonnepanelen keldert en de aanschaf stijgt exponentieel. Die lijntjes kun je dus doortrekken, zie ji jal een trendbreuk?

Het is een vrij simpele lijn die je kunt doortrekken... en je zult zien dat olie en gas zichzelf uit de markt gaan prijzen rond 2025/2030.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 30, 2016 20:15 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Ik vraag niet naar de bekende weg. Ik redeneer alleen met mijn boeren verstand en concludeer dat als de panelen op afstand uitgeschakeld worden er straks minder te verrekenen valt, hetgeen onvoordelig is voor de eigenaar.

Mijn zonnepanelen zijn helemaal niet op afstand uit te schakelen... ik weet niet wat dit voor onzinberichten zijn.

Sowieso moet je nooit een slimme meter nemen. Die 'intelligentie' is er alleen om jouw te bedonderen en in de gaten te houden. Ik heb een hele domme achteruit draaiende meter. Ik ga never nooit aan de slimme meter en adviseer iedereen dat te doen.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 30, 2016 20:22 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

En voor de geïnteresseerden:

Mijn installatie, aangeschaft in oktober 2014 voor 6200 euro (24 panelen):

Totale opbrengst: 11,67 MWh
Totaal opgeleverd bedrag: 2567,32
Milieubijdrage CO2: 6,71 ton.

Op dit tempo terugverdientijd: 5 jaar.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 24, 2018 11:17 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Reclame voor Feenstra.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 24, 2018 12:05 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
En voor de geïnteresseerden:

Mijn installatie, aangeschaft in oktober 2014 voor 6200 euro (24 panelen):

Totale opbrengst: 11,67 MWh
Totaal opgeleverd bedrag: 2567,32 �
Milieubijdrage CO2: 6,71 ton.

Op dit tempo terugverdientijd: 5 jaar.

Met dank aan onze subsidie.
Om die reden laat de overheid, na rondvraag bij marktpartijen,
De overheid laat elk jaar bij marktpartijen navraag doen naar de prijzen van windenergie. Dit jaar (2016)deed ECN dat, zie hier hun rapport. elk jaar de gemiddelde productiekosten van 1 kWh windenergie vaststellen, evenals de gemiddelde marktprijs voor een kWh stroom in Nederland.

Windmolen draaien dus op subsidie. Had Rutte dan gelijk?
Voor 2016 zijn de productiekosten van een windmolen
In 2015 was 85 procent van alle windstroom in Nederland afkomstig van windmolens op land en 15 procent van windmolens op zee. op land vastgesteld op 7-9 eurocent per kWh. Voor een windmolen op zee zijn de productiekosten hoger, circa 12 eurocent per kWh. Omdat energiebedrijven deze kWh op de markt momenteel maar kunnen verkopen voor zo’n 3,8 cent per kWh, blijft er een verlies over.
Benieuwd naar hoeveel een kWh stroom vandaag kost? Bekijk deze website. De verkoopprijs van de kWh windenergie wordt daarom door de overheid aangevuld tot 7-9 cent per kWh op land en 12 eurocent per kWh op zee. Op die manier is het leveren van windenergie voor de producent - zoals een bedrijf of een boer - altijd winstgevend. Wel kost het de overheid geld. Momenteel zo’n 3 tot 5 eurocent per kWh voor windenergie op land en zo’n 8,2 eurocent per kWh voor windenergie op zee.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 24, 2018 12:36 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Nu draait ongeveer 20% van onze energie consumptie op het opwekken van elektriciteit, waarvan 5,9% zogenaamd duurzaam. Daarnaast wordt 20% van onze energieconsumptie nu gebruikt door vervoer.
Als we overschakelen naar elektrisch inclusief voor ons vervoer, draait 20%+20%vervoer= 40% op elektrisch. Waarvan dan 3% = die 5,9% wordt dan gedeeld, op zogenaamd duurzaam.
Ik wil het nog niet hebben over de infrastructuur, maar een autootje voor iedereen is dan verleden tijd.
Ik zal juichen als er een oplossing wordt gevonden voor duurzame energie opwekking, maar tegenwoordig kruipt groen steeds dieper in het subsidiebos. Dat noem ik geen oplossing maar het is meer een manier om anderen voor jouw eigen welvaart te laten betalen.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 24, 2018 12:52 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Veronica-001 schreef:
Ook hier meer te lezen over energietransitie en dat aardgasloos wonen steeds populairder wordt! Very Happy

https://www.feenstra.com/zorgelooswonen/2018-het-jaar-van-de-warmtepomp

Een warmtepomp onttrekt warmte aan de bodem. Dus die bodem wordt kouder.
Ik vraag me af wat daarvan de gevolgen zijn voor het plantaardige milieu. Willen bij massaal gebruik van dat apparaat hier nog zonnebloemen of aardappelen groeien?

BerichtGeplaatst: Wo Jan 24, 2018 13:10 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Very Happy Krijgen we weer groente van de koude grond.

Warmtepompen, zonnepanelen, windenergie, kolen, olie of wat dan ook; er is maar één optie die écht werkt om klimaatneutraal te zijn: minder kinderen maken, dan komt er een heel andere transitie op gang.
Maar die optie is onbespreekbaar, dat is taboe.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 24, 2018 14:24 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:

Ik heb geen subsidie gehad, alleen BTW vrij de zaak aangeschaft.

Inmiddels zijn we al weer een stuk verder:

Total generated energy: 17,55 MWh
Total generated revenue: 3.860,95 €
Environmental contribution: 10,09 t CO2

In 3 jaar tijd al bijna 2/3 van de aanschafprijs terugverdiend. Gaat lekker zo.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 24, 2018 14:58 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
Poendert schreef:

Ik heb geen subsidie gehad, alleen BTW vrij de zaak aangeschaft.

Inmiddels zijn we al weer een stuk verder:

Total generated energy: 17,55 MWh
Total generated revenue: 3.860,95 €
Environmental contribution: 10,09 t CO2

In 3 jaar tijd al bijna 2/3 van de aanschafprijs terugverdiend. Gaat lekker zo.

n 2015 was 85 procent van alle windstroom in Nederland afkomstig van windmolens op land en 15 procent van windmolens op zee. op land vastgesteld op 7-9 eurocent per kWh. Voor een windmolen op zee zijn de productiekosten hoger, circa 12 eurocent per kWh. Omdat energiebedrijven deze kWh op de markt momenteel maar kunnen verkopen voor zo’n 3,8 cent per kWh.

Heeft u uw overschot aan stroom teruggeleverd voor 3,8 cent per kwh ? Alles wat u meer beurde is subsidie.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 24, 2018 17:18 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
Heeft u uw overschot aan stroom teruggeleverd voor 3,8 cent per kwh ? Alles wat u meer beurde is subsidie.

Dacht het niet... ik lever terug voor € 0,05861 per KWH.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 24, 2018 22:42 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
Poendert schreef:

Dacht het niet... ik lever terug voor € 0,05861 per KWH.

Ik gun het u van harte. U kunt beter van die subsidie profiteren dan een willekeurige onpersoonlijke belegger.

BerichtGeplaatst: Vr Feb 09, 2018 10:30 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Poendert schreef:
Ik raad de luchtfietsers hierboven een cursus elektrotechniek aan, daarna praten we verder.
Ik zou me eerst eens verdiepen in de oplaadtijd en de verlangde kabeldiktes, de transport en omschakelverliezen.
De Chileense, zeer vervuilende kopermijnen raken ook al leeg.
We kunnen natuurlijk ook weer met de paardentram.

Ik haal veel van mijn weetjes van de Groenerekenkamer. Een onafhankelijk instituut.
Onafhankelijk
De Groene Rekenkamer is volledig onafhankelijk van de overheid en special interests. Financieringsbronnen zijn bijdragen van donateurs die de doelstelling van de stichting delen en opdrachtgevers voor het doen van onderzoek. Opdrachtgevers voor het doen van onderzoek, maar ook donateurs hebben nimmer invloed op de uitkomsten van onderzoeken en rapporten.

BerichtGeplaatst: Vr Feb 09, 2018 12:42 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
U kunt beter van die subsidie profiteren dan een willekeurige onpersoonlijke belegger.

Nogmaals: welke subsidie?

BerichtGeplaatst: Za Feb 10, 2018 12:25 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
Poendert schreef:
U kunt beter van die subsidie profiteren dan een willekeurige onpersoonlijke belegger.

Nogmaals: welke subsidie?

Elk bedrag dat u beurt boven de kostprijs is subsidie. Nog niet lang geleden las ik dat via gas/olie een kwh 3 cent kostte. Alles wat je meer krijgt is subsidie.
Ik moet toegeven dat ik persoonlijk geen verstand heb van de huidige voor particulieren/zonnepanelen (waar ik niet tegen ben) geldende prijzen.

BerichtGeplaatst: Za Feb 10, 2018 14:49 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Fout. Subsidie is een tijdelijke bijdrage van de overheid of niet-commerciele instelling aan startende ondernemingen en/of initiatieven waarbij het economisch belang niet direct voor de hand ligt.
Heeft u uw groene boekje niet goed gelezen ?

BerichtGeplaatst: Za Feb 10, 2018 18:21 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
Elk bedrag dat u beurt boven de kostprijs is subsidie.

Ik krijg niets boven de kostprijs.

Sterker nog: mijn meter draait gewoon achteruit op een zonnige dag en vooruit op een bewolkte dag. Het is allemaal tegen exact dezelfde prijs...

Dus zeur niet over subsidie.

BerichtGeplaatst: Zo Feb 11, 2018 2:17 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Dit is de Groene Rekenkamer.

http://www.groenerekenkamer.nl/doneer/

Een artikel over de Groene Rekenkamer in Trouw-

https://www.trouw.nl/home/twijfel-zaaien-tegen-de-klimaatgekkies~a892ca53/

Ik lees meestal deze website. https://www.climategate.nl/

BerichtGeplaatst: Zo Feb 11, 2018 11:20 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Fiets op waterstof

https://www.ad.nl/auto/dit-is-s-werelds-eerste-fiets-op-waterstof~adad4f6d/

Geen accu is in elk geval prima van het milieu uit bezien.
Maar is het rijden met zo'n gastank op de fiets niet 'n beetje gevaarlijk?

Verder is het met dit soort fietsen altijd de vraag of het milieuvoordeel van automobilisten die vaker zo'n tweewieler gebruiken niet ongedaan gemaakt wordt doordat veel gebruikers van gewone fietsen ook gaan kiezen voor zo'n fiets met energie-hulp.

Vind zelf dat er meer gedaan zou moeten worden om de ligfiets zo comfortabel (en betaalbaar) mogelijk te maken.

http://www.lowtechmagazine.be/2010/09/velomobiel-hightech-fiets-of-lowtech-auto.html.

-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Feb 24, 2018 8:40 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

We stevenen af op de meest zonnige februari in een aantal jaar. Voor de mensen die denken dat zonnepanelen in de winter weinig rendement hebben, dit plaatje:

Opbrengst februari 2018 zal rond de 300kWh liggen. Dat is meer dan wat een gemiddeld gezin gebruikt in februari...

Voor diegenen die nadenken over zonnepanelen: ik heb er 24, netto investering in 2014 was 6200 euro. Ik vermoed dat dit al een stuk goedkoper geworden is nu en bij goed zoeken moet het rond de 5000 euro kunnen kosten. Huidige terugverdienprognose is 5 jaar.

Zo rond 2020 heb ik mijn installatie al terugverdiend.

BerichtGeplaatst: Za Feb 24, 2018 10:59 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Zo rond 2020 heb ik mijn installatie al terugverdiend.

Mits die Haagse kliek daar geen stokje voor steekt....

BerichtGeplaatst: Za Feb 24, 2018 11:26 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Dat roep je al enkele jaren en tot nu toe in ieder geval niet. Gezien het tempo waarmee Den Haag beslist haal ik die 2020 wel.

Daarbij blijven er ook voor mij keuzes bestaan, ik kan bv. 'offgrid' gaan. Dan wordt het een stuk lastiger voor de overheid om iets te doen.

BerichtGeplaatst: Za Feb 24, 2018 11:42 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Dat roep ik omdat het er gewoon aan zit te komen. Het is nooit anders geweest.

BerichtGeplaatst: Za Feb 24, 2018 13:53 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

De duurzamen lopen allemaal tegen de blinde vlek van de productie van energie. Energie moet worden gemaakt. Dat heeft onze zon in een ver verleden via fusie voor ons gedaan, de accu daarvan ligt in onze ondergrond via olie, kolen en gas. Als we dat hebben opgebruikt staan we in ons hemd. Ook een windmolen draait op door zonnefusie opgewekte energie.
Ik zie hierboven juichende verhalen over een eventuele overschakeling op Elektriciteit voor onze apparaten.
Beste mensen. Dat maakt niks uit. Die elektriciteit moet nog steeds geproduceerd worden. hier op aarde nog steeds via de zon en zijn fusie.
In mijn jeugd had ik toezicht/onderhoud op een fabriek die voor een groot deel via compressors op lucht draaide. (luchtcilinders, ed) Lucht heeft die strijd verloren. Maar ook via lucht draaiden de compressors op elektriciteit, en die elektriciteit werd opgewekt toen via kolencentrales.
De enige oplossing voor onze huidige energiehonger is het produceren via fusie van stroom. De rest is allemaal gelul in de ruimte en onkunde.

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu