Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » De energietransitie krijgt vaart Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
De energietransitie krijgt vaart
BerichtGeplaatst: Do Okt 27, 2016 13:08 Plaats reactie Reageer met quote
HenkM

Deze week trof ik twee goede berichten aan over de overgang naar duurzame energie.

Het eerste bericht geeft aan dat vorig jaar het nieuw geïnstalleerde duurzame vermogen meer dan de helft vormde van het totaal geïnstalleerde nieuwe vermogen.
Hier het volledige persbericht van het IEA.

Het is gebleken dat er wereldwijd 66 GW aan wind en 49 GW aan PV (=zonnecel) vermogen bij kwam in 2015.
Om de boel te plaatsen: Het gemiddelde opgewekte elektriciteitsvermogen in Nederland ligt zo rond de 10 GW.
Dit belooft natuurlijk veel voor de toekomst.
Dit nieuw bijgekomen vermogen bleek dus 15% hoger dan het IEA had verwacht.

Het IEA verwacht dat het aandeel van duurzaam opgewekte elektriciteit in een stroomversnelling is geraakt.
Belangrijke factoren die deze versnelling veroorzaken zijn volgens het IEA:

- Opwarming van de aarde
- Luchtvervuiling
- Behoefte aan energie zekerheid

En, ů..het is niet allemaal Westerse propaganda. Azi├ź, met name China is de grootste investeerder in duurzaam. Helaas houdt de productiegroei het groeiende elektriciteitsverbruik lang niet bij.

Het tweede positieve bericht was dit bericht.
29 grote bedrijven pleiten voor een steviger milieuaanpak.
Eindelijk zien ook deze bedrijven in dat het anders moet.

Dat Shell inziet dat het anders moet is al lang bekent. Het bedrijf heeft echter moeite om erin te komen. Ze hebben bijv. algen geprobeerd en ook hebben ze onlangs op het Borssele windpark ingeschreven. Maar goed, Shell zal in de naaste toekomst ongetwijfeld bedrijven aankopen die in de duurzame energie werkzaam zijn. Ze zwemmen ondanks de gedaalde olieprijs nog steeds in het geld.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Do Okt 27, 2016 15:41 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Shell interesseert zich helemaal niet voor het milieu, Shell wil miljarden blijven verdienen.

BerichtGeplaatst: Za Okt 29, 2016 3:24 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Energie wordt gratis in 2030. Tevens zijn 95% van de nieuw verkochte auto's dan elektrisch.

Daarnaast kunnen alle voorspellingen van het IPCC voor 2100 direct de prullenbak in. Afschaffen die club subsidievreters.

En verder kost de politieke milieutop aan vliegbrandstof meer energie dan het in de praktijk ooit zal opleveren. Zolang de overheid zijn huishoudboekje niet rond kan krijgen zonder gebruik te maken van houderschapsbelasting en brandstofbelasting.... verwacht dan niets van de politici. Ze kregen het niet eens voor elkaar om de wegenbelasting milieuafhankelijk te maken.

BerichtGeplaatst: Za Okt 29, 2016 9:29 Plaats reactie Reageer met quote
torentje

@ Cliff,
Voor de rijken oftewel de gelovigen is de energie al decennia gratis.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Okt 29, 2016 17:01 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Energie wordt gratis in 2030. Tevens zijn 95% van de nieuw verkochte auto's dan elektrisch.

En dat geloof jij. Ik niet, in 2030 hebben namelijk nog steeds politici.
Bovendien, wat kost het om je e-auto in de stad op te laden? Dat is toch niet gratis?

BerichtGeplaatst: Za Okt 29, 2016 17:15 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Jullie hebben het nog steeds over de 16-20% aan energie die via elektriciteit wordt geconsumeerd.
Er blijft nog steeds een gat van minstens 80% over die op een andere manier moet worden opgewekt.
Vreemd dat niemand dat blijkbaar doorheeft. Ziende blind?

BerichtGeplaatst: Zo Okt 30, 2016 20:48 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Bovendien, wat kost het om je e-auto in de stad op te laden? Dat is toch niet gratis?

Yep, stroom wordt gratis.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 31, 2016 11:07 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Gratis bestaat niet.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 31, 2016 11:18 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Nee? Wat betaal jij voor Weerwoord dan?

BerichtGeplaatst: Ma Okt 31, 2016 11:29 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Tijd en energie.
BerichtGeplaatst: Ma Okt 31, 2016 12:35 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Nee? Wat betaal jij voor Weerwoord dan?

Dat is een behoorlijk kromme vergelijking. Weerwoord kost geld maar wordt gratis aangeboden.
Het opladen van een auto aan zo'n oplaadpunt moet je betalen, dat krijg je niet gratis.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 31, 2016 21:34 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Toch wel.

Misschien dat ze er een zuiltje of reclamebord naast zetten waar ze hopen dat jij dan naar kijkt terwijl je auto opgeladen wordt.

Maar ik durf de voorspelling wel aan: in 2030 is energie gratis. Daarom post ik mijn voorspelling hier, ik hoop dat de meesten er nog zijn om te lezen dat ik gelijk had.

Ik zou maar eens gaan praten met iemand uit de auto-industrie, kijken wat hij precies zegt over elektrisch rijden. Vervolgens zou ik nog even gaan praten met wat kenners van de energiewereld. Ik wil je ook wel aan een filmpje helpen, maar dan moet je er toch een uurtje voor gaan zitten (of skippen naar 31:50 over gratis opladen)

Sneller is toch gewoon om mij te geloven. Ze verklaarden mij in 1999 ook voor gek toen ik zei dat Weerwoord in 2017 nog zou bestaan. Helaas heb ik dat toen nergens getypt Very Happy

BerichtGeplaatst: Di Nov 01, 2016 11:50 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Of een auto nu op elektrisch rijdt of op een andere energiebron, nog steeds moet die energie worden opgewekt. En nog steeds hebben we geen goede manier waarop we die energie echt groen en duurzaam op kunnen wekken.
Zonne energie(inclusief voor vervoer en industrie) blijft bv in onze streken te beperkt, en windmolens is een duur luchtkasteel, evenals nog steeds de rest van groen.
Koolzaad enz is het verplaatsen van het probleem.
Rusland kan mogelijk met hun enorme rivierenstelsel en beperkte bevolking via waterkracht zijn energieprobleem oplossen,(maar waarom zouden ze, ze barsten van de olie, gas en steenkool) evenals bv Australi├ź met zon. Wij niet.
Even allemaal wakker worden!

BerichtGeplaatst: Di Nov 01, 2016 12:08 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Maar ik durf de voorspelling wel aan: in 2030 is energie gratis. Daarom post ik mijn voorspelling hier, ik hoop dat de meesten er nog zijn om te lezen dat ik gelijk had.

Niks is gratis. Als je straks bij de supermarkt gratis op kunt laden dan zijn de kosten van dat opladen doorberekend in de prijzen van de artikelen, net als dat de opbrengst het reclamezuiltje de kosten van het oplaadpunt dekt. En als jij thuis op gaat laden m.b.v. gratis zonenergie dan was de aanleg van de zonnepanelen niet gratis.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 02, 2016 8:11 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Gelul in de marge Tedje.

Je betaalt nu 1,50 euro per liter benzine om je te verplaatsen. Straks kost je dat 0,0001% toeslag op je boodschappen. Nee, dat is niet gratis... je hebt helemaal gelijk.

Maak er dan maar van: zo goed als gratis.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 02, 2016 8:12 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
Zonne energie(inclusief voor vervoer en industrie) blijft bv in onze streken te beperkt

Ik raad je toch echt even aan om het filmpje in zijn geheel te bekijken.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 02, 2016 8:53 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Maak er dan maar van: zo goed als gratis.

Ik lul in de marge? Kijk eens naar jezelf; gratis = gratis, ook als het maar 50 cent kost is het niet gratis.
En dan hebben we het nog niet gehad over het betalen van de infrastructuur dat voor een deel betaald wordt middels accijns op brandstoffen.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 02, 2016 11:47 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik weet dat het moeilijk voor te stellen is, maar de energietransitie gaat ergens in 2020-2030 plaatsvinden. Dit houdt in dat de kosten van energie dermate laag worden dat olie, kolen en gas veel te duur worden. ook Thorium of Kernfusie zal veel te duur worden.

Als olie, kolen en gas gaan verdwijnen krijgen we een radicaal andere wereldmarkt en een radicaal ander leven. Een groot deel van ons leven draait nu namelijk rondom energie.

Gesteggel of energie je 50 cent per maand kost of zoals nu een paar honderd euro per maand is totaal niet relevant. Je kunt je beter voorbereiden op hoe de wereld er dan uit gaat zien.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 02, 2016 11:56 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Dat is het punt helemaal niet, energie is en wordt niet gratis.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 02, 2016 13:03 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

OK, en als energie nu 1 cent gaat kosten voor jou... gaat dat je leven veranderen denk je?

BerichtGeplaatst: Ma Nov 28, 2016 22:27 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Cliff schreef:
Ik weet dat het moeilijk voor te stellen is, maar de energietransitie gaat ergens in 2020-2030 plaatsvinden. Dit houdt in dat de kosten van energie dermate laag worden dat olie, kolen en gas veel te duur worden.

En hoe worden die kosten van duurzame energie laag gehouden? Door subsidies, die wij betalen via onze belasting. We betalen ons blauw aan die windmolens. En we betalen als burger mee aan de energiebehoefe van de industrie, want de industrie betaalt maar 6 cent per kWh en wij 22.

https://youtu.be/IFJqzZEm1b8

BerichtGeplaatst: Di Nov 29, 2016 9:47 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

http://nos.nl/video/2145079-zonnepanelen-moeten-uit-als-de-zon-schijnt.html

Dus straks zet de energieleverancier jouw zonnepanelen uit zodat hij jou niet hoeft te betalen? Of hoe moet ik dan zien?

BerichtGeplaatst: Di Nov 29, 2016 10:29 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Met slimme meters wordt bedotten zo eenvoudig dat je vermoedelijk vraagt naar de bekende weg .
Boven de een bepaalde temperatuur wordt de opgewekte stroom verrekent met de stroomopbrengst van s,winters.
Simpel gezegd rekenkundig fungeren jouw zonnepanelen als gratis energie leveranciertje, met nog geld toe voor de echte beheerder .
BerichtGeplaatst: Di Nov 29, 2016 10:41 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ik vraag niet naar de bekende weg. Ik redeneer alleen met mijn boeren verstand en concludeer dat als de panelen op afstand uitgeschakeld worden er straks minder te verrekenen valt, hetgeen onvoordelig is voor de eigenaar.

BerichtGeplaatst: Di Nov 29, 2016 10:51 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Tedje van Es schreef:
Dat is het punt helemaal niet, energie is en wordt niet gratis.

Even een reminder; Dit geschiedde per 1 januari 2016:

Quote:
Liefhebbers van een lekker verwarmd huis of een lange douchebeurt zijn volgend jaar flink duurder uit. De energiebelasting op gas gaat per 1 januari namelijk met 32 procent omhoog naar 30,5 eurocent per kuub.

http://www.telegraaf.nl/dft/geld/consument/24929498/__Belasting_op_gas_fors_omhoog_in_2016__.html
De energietransitie krijgt vaart
  Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu