Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Immigratie en Integratie » Wie moet het na kalt stellen van Zwarte Piet gaan ontgelden? Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Za Sep 14, 2019 10:44 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Moeten straks alle grachtenpanden in Amsterdam worden gesloopt waarbij dan en passant met de brokstukken ook die grachten kunnen worden gedempt? Want die grachtenpanden en die grachten in Amsterdam, dat is toch ook zóóóóó Gouden Eeuw...

BerichtGeplaatst: Za Sep 14, 2019 10:48 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Tedje van Es schreef:
Quote:
Het Amsterdam Museum doet met onmiddellijke ingang de term 'Gouden Eeuw' in de ban. Het museum ziet de stap als een mogelijkheid om "inclusiviteit en andere perspectieven op die tijd mogelijk te maken", meldt het op zijn website.

De zeventiende eeuw kreeg de bijnaam 'Gouden Eeuw' omdat Nederland in deze eeuw een economische en militaire wereldmacht was, zegt conservator Tom van der Molen. "De term negeert negatieve kanten als armoede, oorlog, dwangarbeid en mensenhandel."

https://nos.nl/artikel/2301454-amsterdam-museum-neemt-afscheid-van-gouden-eeuw.html

Wat een idioterie! Zwarte Piet moet weg en nu de Gouden Eeuw. Dergelijke onzinnigheden kunnen allen maar uit Amsterdam komen.

Hoe meer je toegeeft, hoe meer ze eisen. Het omgekeerde werkt ook.

BerichtGeplaatst: Za Sep 14, 2019 11:24 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

In de Gouden Eeuw hadden we stadhouders. Nu hebben we statushouders.

BerichtGeplaatst: Za Sep 14, 2019 11:44 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Tedje van Es schreef:
Cliff schreef:
De gemiddelde ..... heeft een goed hart, alleen het zou gebraden op z'n rug moeten hangen.

Dat is gegarandeerd een Amsterdamse uitdrukking! Very Happy

Volgens mij niet. Dit is een uitspraak van Jules Deelder.
En het is (denk ik)…. een goed hart, alleen zou het gekookt op zijn rug moeten hangen.'

BerichtGeplaatst: Za Sep 14, 2019 14:23 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

dubbel

Laatst aangepast door Tedje van Es op Za Sep 14, 2019 14:28, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Za Sep 14, 2019 14:24 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Lampje schreef:
Ze kunnen beter Limburg weg doen.

Ik wil niet veel zeggen maar jullie Hollanders hebben Limburg geannexeerd hoor. Ons werd niks gevraagd.

Maar ik begrijp niet goed wat uw reactie met mijn opmerking te maken heeft. Allemaal die "vooruitstrevende gedachtes" (zoals Zwarte Piet, de het verbieden van negerzoen, het verwijderen van Hollandse zeehelden en nu het gezeik over de Gouden Eeuw) komen allemaal uit de hoek van Amsterdam. Of wilde u dat ontkennen?

Jip schreef:
Volgens mij niet. Dit is een uitspraak van Jules Deelder.
En het is (denk ik)…. een goed hart, alleen zou het gekookt op zijn rug moeten hangen.'

Dus dat zei Deelder over Amsterdammers? Very Happy

estudiant schreef:
De Gouden Eeuw is meer dan allen maar goud en rijkdom natuurlijk. Het was een eeuw met een grote variatie aan gebeurtenissen. Goed dat men er wat genuanceerder naar kijkt.

Genuanceerd naar kijken. Laat me niet lachen! Ze willen de naam Gouden Eeuw afschaffen en dat is belachelijk! Daar is niks genuanceerd aan, dat is totale doorgeslagen gekte.

Ik zal je eens een verhaaltje vertellen wat ik hier al eerder verteld heb. Maar omdat je niet weet hoe je iets op moet zoeken zal ik het opnieuw vertellen.

Een jaar of wat geleden was ik in het Rijks (ik kom er vaker).
Ik stond in de zaal met de zeehelden. Midden in de zaal staat een groot schaalmodel van een VOC schip.
Het museum doet privé rondleidingen en toen ik bij dat schip stond te kijken kwam zo’n museum-juf met een paar kinderen de zaal binnen. Het waren 4 kinderen van één gezin, ik had ze al eerder met hun ouders gezien. Het waren Surinaamse mensen (negers).
De kinderen luisterden met grote oren naar de juf terwijl ze haar met grote ogen aankeken. De juf vertelde namelijk spannende verhalen over Hollanders die ooit de wereldzeeën bevoeren en allemaal nieuwe landen ontdekten. Met die landen dreven ze handel en zo werden ze in Amsterdam heel erg rijk. En die rijke tijd noemen we de Gouden Eeuw.
Ik hoorde het met kromme tenen aan en stond op het punt om die kinderen te vertellen dat de juf maar de halve waarheid vertelt; dat het ontdekken van nieuwe landen ordinair landjepik was, dat het handeldrijven gewoon stelen en roven was en dat zij nu hier met z’n vieren staan aan het feit ligt dat diezelfde Hollanders mensenhandel bedreven en hun over-over-over grootouders uit Afrika als slaven verkochten.
Ik heb me echter ingehouden want ik wilde geen scene maken door die juf voor schut zetten.

Maar dat neemt niet weg dat ik het volslagen belachelijk vind dat ze nu in Amsterdam de naam Gouden Eeuw in de ban willen doen. Ze zijn daar echt de weg kwijt.

BerichtGeplaatst: Zo Sep 15, 2019 10:42 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Elisabeth schreef:
Cliff schreef:
Nooit een donkere vrouw met een blanke man? Very Happy

Als je naar Afrika gaat dan zie blanke mannen van de NGO's allemaal met zwarte vrouwen lopen.
Vooral Zweden en Nederlanders en Duitsers.

Niets veranderd volgens mij. In de “goede jaren 60” met figuren als Ian Smith en Balthazar Johannes Vorster aan de “witte macht” liepen de blanke mannen ook met zwarte vrouwen, maar dan in de verhouding meester en (bed)slavin.

BerichtGeplaatst: Zo Sep 15, 2019 14:25 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Tedje van Es schreef:

Maar ik begrijp niet goed wat uw reactie met mijn opmerking te maken heeft. Allemaal die "vooruitstrevende gedachtes" (zoals Zwarte Piet, de het verbieden van negerzoen, het verwijderen van Hollandse zeehelden en nu het gezeik over de Gouden Eeuw) komen allemaal uit de hoek van Amsterdam. Of wilde u dat ontkennen?

Ik ontken niets. Maar bevestigen doe ik het ook niet, want eerlijk gezegd weet ik niet precies van wie die gedachtes over Zwarte Piet, negerzoenen etc. vandaan komen. Over die Gouden Eeuw komt inderdaad uit Amsterdam, dat wil zeggen van een museumdirecteur. Die vertegenwoordigt echt niet Amsterdam als stad, hoor.

BerichtGeplaatst: Zo Sep 15, 2019 19:00 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Nee ? Maar als de museum directeur niet luistert naar wat de gemeente influistert, wordt ie de weer zoveelste in de rij die met ,n gouden handdruk met vroegpensioen moet .
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Zo Sep 15, 2019 19:29 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Geen idee. Volgens mij is die beslissing aan de directeur en niet aan de gemeente, en kan hij dit autonoom besluiten.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 16, 2019 9:15 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Persoonlijk ben ik erg trots op mijn voorouders. Mensen die wegzeilden naar verre streken, waar volgens de overlevering ijselijke ceaturen leefden. Een land van hongerige draken en menseneters.
Een Houtman en la Maire die paaseiland ontdekten, en daaropvolgend nog een hele reeks andere eilanden in de stille Zuidzee, daar ben ik trots op. Kenau Simons Hasselaar die haar stad met kokende olie verdedigde tegen Spaanse overvallers, Floris de Vijfde (Der keerlen God), 1 der eerste Elite personen die voor het gewone volk opkwam. Dit soort ideeën zitten blijkbaar in onze volksaard gebakken.
En wat denken jullie van Willem Barends, Van Riebeek in Kaapstad, of de Groninger Abel Tasman, ing Lelie, Domela Nieuwenhuis, Rembrand?
Maar ik kan me indenken dat leden van volken of regio,s waarvan geen enkele voorouder ooit iets heeft uitgevoerd tot meerdere glorie van de mensheid, hier niet blij of trots op zullen zijn. Dat noemde men vroeger "Kinnesinne".
Ik ben voor een standbeeld op de Dam van de eerste mens ooit wereldwijd, die uiteraard behorend tot de blanke gelovige Europeanen, een voorstel tot verbod op slavenhouderij per wet poneerde. Dat laatste gebeurde uiteraard, hoe kan het anders, ook in West-Europa.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 16, 2019 10:35 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Ik ben voor een standbeeld op de Dam van de eerste mens ooit wereldwijd, die uiteraard behorend tot de blanke gelovige Europeanen, een voorstel tot verbod op slavenhouderij per wet poneerde. Dat laatste gebeurde uiteraard, hoe kan het anders, ook in West-Europa.

Concept beeld - beeldburgemeester F. Halsema
BerichtGeplaatst: Ma Sep 16, 2019 11:45 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Men moet mij toch eens uitleggen waarom alleen wij in het Westen ons geroepen moeten voelen ons vermeende schuldgevoelens aan te laten praten en ons culturele zelfhaat laten welgevallen.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 16, 2019 11:55 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Vier culturele zelfmoord. Je voorouders waren hoe dan ook slecht.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 16, 2019 12:56 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Tedje van Es schreef:
Quote:
Het Amsterdam Museum doet met onmiddellijke ingang de term 'Gouden Eeuw' in de ban. Het museum ziet de stap als een mogelijkheid om "inclusiviteit en andere perspectieven op die tijd mogelijk te maken", meldt het op zijn website.

De zeventiende eeuw kreeg de bijnaam 'Gouden Eeuw' omdat Nederland in deze eeuw een economische en militaire wereldmacht was, zegt conservator Tom van der Molen. "De term negeert negatieve kanten als armoede, oorlog, dwangarbeid en mensenhandel."

https://nos.nl/artikel/2301454-amsterdam-museum-neemt-afscheid-van-gouden-eeuw.html

Wat een idioterie! Zwarte Piet moet weg en nu de Gouden Eeuw. Dergelijke onzinnigheden kunnen allen maar uit Amsterdam komen.

Trouwens, kan die benaming 17de eeuw eigenlijk wel? Dat is de Gregoriaanse kalender. Dat is toch net als een kerstboom of een paastakje beledigend voor andere godsdiensten?

BerichtGeplaatst: Ma Sep 16, 2019 19:12 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Lampje schreef:
Tedje van Es schreef:

Ik ontken niets. Maar bevestigen doe ik het ook niet, want eerlijk gezegd weet ik niet precies van wie die gedachtes over Zwarte Piet, negerzoenen etc. vandaan komen. Over die Gouden Eeuw komt inderdaad uit Amsterdam, dat wil zeggen van een museumdirecteur. Die vertegenwoordigt echt niet Amsterdam als stad, hoor.

De Weg met Zwarte Piet-actiegroep is in Amsterdam ontstaan uit een (gesubsidieerd) kunstproject ("Zwarte Piet is racisme"), volgens mij komt de Stichting Eer en Herstel Betalingen Slachtoffers van Slavernij in Suriname uit Amsterdam, staat het Heutz monument in Amsterdam (in andere steden staan trouwens ook van die omstreden standbeelden) en komt de idiote kreet om de naam Gouden Eeuw uit de gummen ook uit Amsterdam.
Waar het om gaat is dat bovenstaande zaken in Amsterdam zeer breed gedragen worden. Amsterdam is al jaren de weg kwijt.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 16, 2019 19:44 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Nee, het ging erom dat dat museum zou doen wat de gemeente hen influistert. Ik vraag mij dat sterk af, en mis enige onderbouwing van die aanname. Ook uw bijdrage is geen onderbouwing van hetgeen 10 miljoenste hierboven beweert.
Doet er ook niet zoveel toe. Het schrappen van Zwarte Piet, de Gouden Eeuw enz. is en blijft belachelijk, ongeacht wie het bedacht heeft of waar het vandaan komt.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 16, 2019 21:52 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Denk niet dat frauderende ambtenaren alles op papier zetten.
Van Eindhoven weet ik zeer zeker dat een wethouder van kunst en cultuur, al 40 jaar geleden een Franse schilder die 1 ton voor een schilderstuk vroeg deze wethouder alleen kocht als de kunstenaar er 1 miljoen gulden van maakte en sam/sam 3 personen 90000 gulden belastinggeld vingen.

Waarom denk je dat de gouden koets restauratie aan - verf, hout, uren - 1,2 miljoen euro gaat kosten ?
BerichtGeplaatst: Di Sep 17, 2019 16:28 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ja hoor, de R is in de maand dus begint het gezeik over Zwarte Piet weer.

https://nos.nl/artikel/2302090-alleen-roetveegpieten-bij-landelijke-intocht-sinterklaas.html

Wat een lafaards wonen er toch in dit land.

BerichtGeplaatst: Di Sep 17, 2019 17:17 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Reetveegpieten lijkt me een betere benaming. Ik veeg er namelijk mijn reet mee af.
Zwarte Piet is zwart en blijft zwart.

BerichtGeplaatst: Za Sep 21, 2019 15:12 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Hahaha!!! Ik moest écht 2x kijken, want ik geloofde mijn ogen niet omdat ik reetveegieten zag staan! Laughing Laughing

BerichtGeplaatst: Za Sep 21, 2019 16:02 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Ja, dat zag u goed. Want dat zijn het : reetveegpieten.

BerichtGeplaatst: Do Sep 26, 2019 18:04 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

https://nos.nl/artikel/2303452-van-engelshoven-geen-paniek-ik-kom-geen-pop-of-auto-afpakken.html

Ja hoor, hier is de volgende idioterie.
Wat een mafketels daar in Den Haag!

BerichtGeplaatst: Vr Sep 27, 2019 10:06 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Tedje van Es schreef:
https://nos.nl/artikel/2303452-van-engelshoven-geen-paniek-ik-kom-geen-pop-of-auto-afpakken.html

Ja hoor, hier is de volgende idioterie.
Wat een mafketels daar in Den Haag!

Hoezo?
Wie zegt dat wij niet de mafketels waren om meisjes poppen te geven en jongens wapens?

BerichtGeplaatst: Vr Sep 27, 2019 15:32 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Welk speelgoed iemand zijn kind geeft is geheel z'n eigen zaak. Ik zie niet in waarom de overheid daar een betuttelende vinger in die pap moet hebben.

Weerwoord forum index » Immigratie en Integratie