Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Is moslim fundamentalisme een groot gevaar voor de wereld? Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Is moslim fundamentalisme een groot gevaar voor de wereld?
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 05, 2001 17:31 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Cliff,
Citaat:
Ik ken die voorbeelden niet. In hoeverre denken zij hetzelfde als de Taliban?
Nou ik ken wel degelijk zo'n voorbeeld. De bijdragen van Imam Abu Jakkes van de Ven op Maghreb-Online laten wat dat betreft geen onduidelijkheid of interpretatieverschillen toe. Lees maar eens hoe daar de taliban als ware moslimbroeders vereerd worden (evenals het boeventuig in Tsjetjenië). Het zou mij verbazen als hij de enige Imam was die zo dacht aangezien hij één van de vijf Imams op Maghreb is en ook een grote drijvende kracht achter de www.samjh.com beweging.
Groeten,
Niels

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 05, 2001 18:42 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Niels,

Ik heb dat stuk ook gelezen en was het er ook zeker niet mee eens. Op forums.nl ben ik daar ook tegenin gegaan. Het valt mij inderdaad wel op dat de kritiek op het handelen van de Taliban met betrekking tot de Buddha beelden bijzonder mild is of zelfs niet aanwezig.

Weet je hoe die andere imams op Maghreb er over denken?

Bram,

Ik heb 2 bijdragen van je verwijderd die nutteloos waren voor deze discussie. Ik had zelfs de fut niet om ze in de prullenbak te zetten. Zou je relevante bijdragen willen plaatsen en niet 'beter lezen' of 'zeg ik al jaren'.
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 05, 2001 19:15 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Cliff,
Nee, ik kan niets zeggen over de standpunten of opvattingen van de overige Imams bij Maghreb zeggen. Daarvoor moet je bij Layla zijn.
Het vermoeden dat men zulke enge gedachten heeft als die van de Ven is gericht op de imams van dat Samjh verhaal. Zeker, omdat De Facist van Maghreb daar ook erg actief in betrokken is.
Overigens wil ik met bovenstaande en onderstaande niet alle Imams over een kam scheren. Late dat duidelijk zijn (Mijn schoonopa zou de Taleban weldegelijk vervloekt hebben).
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 05, 2001 20:08 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Wauw, wat wordt er hier geroddeld zeg, net oude wijfjes "De Facist van Maghreb", die houden we erin
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 05, 2001 20:39 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Het is inderdaad moeilijk in te schatten hoe de andere imams van Maghreb Online over het een en ander denken en in hoeverre ze het eens zijn met Abdul Jabbar van de Ven. Een ding is in ieder geval wel duidelijk. De bijdragen die de imams op het forum van Maghreb Online zetten, verschijnen daar anoniem. In het begin zijn er wel enkele khotba's op het forum gezet waar wel de naam van de auteur onder stond, maar de laatste khotba is anoniem ondertekend. Alle antwoorden van de imams op de vragen onder Imam Online worden anoniem gegeven.

De anonimiteit die daar heerst met betrekking tot de imams kan heel gemakkelijk tot gevolg hebben dat de betreffende imams over een kam geschoren worden en dat de buitenwacht ze sterk met elkaar identificeert. Blijkbaar hebben de collega's van Abdul Jabbar van de Ven er geen enkele moeite mee om met hem geidentificeerd te worden.
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 05, 2001 23:56 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

De reden dat er op Magrheb mild wordt gereageerd op de barbarij in Afghanistan komt door dat er heel wat mensen verbannen zijn, zoals bij een echt totalitair gedachtengoed hoort.
BerichtGeplaatst: Di Mrt 06, 2001 11:18 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Linda, je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag of je denkt dat de (fanatieke) Moslims in ons land ooit in staat zouden zijn de beelden in de Katholieke kerken te gaan vernietigen.

Want OOK het Christendom wordt door hen vervloekt !
BerichtGeplaatst: Di Mrt 06, 2001 13:40 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
Linda, je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag of je denkt dat de (fanatieke) Moslims in ons land ooit in staat zouden zijn de beelden in de Katholieke kerken te gaan vernietigen.

Want OOK het Christendom wordt door hen vervloekt !

Maak je niet druk Bram, want dat mag helemaal niet volgens de Islam. In Turkije/Ottomaanse Rijk staan de oude kerken nog recht overeind. Respect voor andersgelovigen heet dat.

http://islam.startpunt.nu/
BerichtGeplaatst: Di Mrt 06, 2001 13:53 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ertan,

Ik heb net van Rasheed geleerd op Maghreb Online dat dat respect alleen geldt voor monotheïstische religies.

Jammer.
BerichtGeplaatst: Di Mrt 06, 2001 14:11 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

""Respect voor andersgelovigen heet dat."", aldus Ertan.

Oh....en hoe verklaar je dan dat *respect* van jouw geloofsgenoten t.o.v. de Joden en de Bhoedisten ?
BerichtGeplaatst: Di Mrt 06, 2001 14:15 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Oh, ik zag opeens na het inloggen de opmerking van Cliff te voorschijn komen.
(ik zal daar in de *test* even iets over zeggen.)
BerichtGeplaatst: Di Mrt 06, 2001 14:45 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Gezien het feit dat er in Saoedi Arabie, een mohammedaanse staat bij uitstek, ook geen christelijke kerken mogen bestaan - de "profeet" gaf hierbij ook het goede voorbeeld en gaf de Joden, christenen, zoroastrianen en Arabische heidenen de keuze tussen bekering of de dood - denk ik dat het zeer realistisch is dat fanatieke mohammedanen in Nederland christelijke kerken willen vernietigen. Nu zullen ze dat natuurlijk niet doen, maar zodra ze de meerderheid hebben, zullen de christenen in Nederland het ook moeilijk krijgen.

Maar voordat het ooit zover komt zullen natuurlijk eerst de hindoes en de boeddhisten het moeten ontgelden.
BerichtGeplaatst: Di Mrt 06, 2001 16:36 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Voor zover ik weet leven er wel degelijk christenen in Saoedi-Arabië. Hoorde ik laatst in een TV-reportage. Ik weet niet precies waar.
BerichtGeplaatst: Di Mrt 06, 2001 16:45 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Er wonen inderdaad ook wel christenen in Saoedi Arabie. Er werken veel Filippijnse meisjes en jonge vrouwen in Arabische landen, waaronder in Saoedi Arabie. De meeste van die Filippijnse dames zijn katholiek. In Saoedi Arabie mogen ze op geen enkele manier hun eigen godsdienst praktizeren, zelfs niet in besloten kring.

[knip Weerwoord Beheer]

[Dit weerwoord is op 06 Maart 2001 gewijzigd door Weerwoord Beheer.]
BerichtGeplaatst: Di Mrt 06, 2001 16:46 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik had het over een gemeenschap van christenen, zoiets als de Kopten in Egypte. Compleet met kerken.
BerichtGeplaatst: Di Mrt 06, 2001 19:41 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Theo,
En werd er in deze rapportage niet gesproken over de aanslagen en belemmeringen die de Kopten vorig jaar hebben moeten ondergaan (dat staat mij nog bij uit het nieuwsbulletin)????
BerichtGeplaatst: Di Mrt 06, 2001 23:40 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Het is al weer veertig jaar geleden dat ik op straat (in Utrecht) werd uitgemaakt voor 'heiden' door mijn katholieke speelkameraadjes... (als ze met voetbal verloren natuurlijk)...

...maar we hebben in het westen natuurlijk ook onze eigen godsdienstoorlogen en beeldenstormen gehad...

Maar dat Bram nu een soort omgekeerde Kruistocht van de Islam in het westen ziet aankomen gaat mijn verbeelding voorlopig nog een jaar of honderd te boven...

Ik negeer dan opzettelijk de puberale kreetjes daarover die uit het Maghreb-forum omhoog klinken natuurlijk... en dat zouden meer mensen moeten doen!!!

robT

Heel blij met m'n toevallige geboorteplekje...

[Dit weerwoord is op 06 Maart 2001 gewijzigd door robT.]
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 07, 2001 0:09 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

O is het slecht puberaal baldadig gedrag? Dus steunbetuigingsoproepen via een rondgestuurde mail voor de Taliban door een officiële imam die door velen wordt nagepraat is slecht puberaal gedrag.Goh, ben ik nou echt zo näïef geweest die hele tijd? Bedankt voor het openen van mijn ogen.
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 07, 2001 0:31 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Er zitten zeker pubers tussen. Maar inderdaad ook mensen die er over nagedacht hebben. Dit heb je overigens overal, de mensen die de kar trekken en de mensen die meelopen.
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 07, 2001 0:49 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Jammer dat jij nu tussen Niels en Rob gaat zitten Cliff.
Soms is het beter om alleen e.e.a. even te lezen.
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 07, 2001 0:51 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Laat mij dan maar eens kennismaken met die door jullie zo gevreesde moslim van 40/50 met vrouw en kinderen en werk in Nederland die al een paar jaar in het westen woont en zo openlijk achter de Taliban staat en alle moslims in Nederland of het westen oproept hetzelfde te doen...

Ben ik nou zo naïef Niels???

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 07, 2001 0:53 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

RobT,

Sorry dat ik er weer tussendoor zit maar lees op Maghreb Online eens de stukken van Rasheed Mulder (een Nederlander die zich bekeerd heeft tot de Islam en zich achter de Taliban schaart) en Abdul Jabbar van der Ven (eigenlijk hetzelfde verhaal).

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 07, 2001 0:57 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ongelooflijk dat volwassen mensen zich zo op laten naaien door mensen die een grappige naam aannemen en onder die dekmantel van alles de lucht insmijten...

Mulder en v.d. Ven... de namen alleen al...

Ik ga het lezen...

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 07, 2001 1:46 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Cliff,

Ik wil op Maghreb Online graag de bijdragen lezen van Rasheed Mulder en Abdul Jabbar van der Ven, maar ik ben helemaal niet thuis op die site, en ik zoek me dus een ongeluk. Kun je er niet even bijzetten waar ik moet zoeken? Aart Tuynman heeft er ook al een keer op gewezen, maar toen ik naar een link vroeg bleek het stuk in feite geschreven door iemand anders.
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 07, 2001 1:51 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Oh, ja, Rob,

Abdul Jabbar van der Ven is geen verzonnen naam. Het gaat echt om een Nederlander die moslim is geworden. Dat soort types is in mijn ervaring het meest fanatiek.

Er wonen hier in de buurt heel veel moslims, maar de enige vrouw die op een gestoorde manier met zwarte lappen voor haar hele gezicht loopt, met kijkgaatjes voor de ogen, is een bekakte bekeerde Nederlandse. Het is te horen aan haar accent, en te zien aan haar blanke huid die af en toe even in de hals tevoorschijn komt als ze haar hoofd omdraait. Wat mij betreft mag een dergelijke uitdossing verboden worden, net als bivakmutsen. Zij ziet mij wel, maar ik zie haar niet, de griezelige griet.
  Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie