Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Is moslim fundamentalisme een groot gevaar voor de wereld? Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Is moslim fundamentalisme een groot gevaar voor de wereld?
BerichtGeplaatst: Za Mrt 03, 2001 23:10 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

BerichtGeplaatst: Za Mrt 03, 2001 23:13 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ja.

(Een korte vraag verdient een kort antwoord.)
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 04, 2001 0:30 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Nee

(Precies!)
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 04, 2001 0:33 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Toch wel. Kijk maar naar het vernietigen van cultuurschatten door de Taliban.
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 04, 2001 0:35 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Patrick22,

Als je nou om te beginnen je eigen ideeen aangaf over dit onderwerp? Dan kunnen we daar eventueel op reageren.
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 04, 2001 1:28 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Deze discussie wordt verplaatst naar Politiek Algemeen.

[Dit weerwoord is op 04 Maart 2001 gewijzigd door Cliff.]
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 04, 2001 3:50 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Al je de Taliban als voorbeeld kunt nemen voor moslim-fundamentalisme dan is er zeker sprake van een groot gevaar voor de wereld. De Taliban is middeleeuws, en heeft maling aan moderne ideen over humaniteit. Vrouwen worden er vermoord op afgrijselijke manieren, tenzij ze zich schikken in levenslange eenzame opsluiting. Tegenstanders in Afghanistan worden vermoord op middeleeuwse wijze. Mensen als Bin-Laden worden er geeerd.

Amerika heeft de Taliban geholpen in de strijd om de overwinning in Afganistan. Omdat de idioten in Amerika van mening waren dat Russen erger zouden zijn dan de Taliban.

Nu is de Taliban bezig met het vernietigen met cultuurschatten. En de wereld reageert op een fatsoenlijke manier met pogingen om de Taliban daar van af te brengen. En de Taliban maar lachen. Ze kennen geen andere taal dan die van het geweld dat ze zelf gebruiken. Maar dat wordt niet tegen ze gebruikt, want daar is de hele wereld langzamerhand te beschaafd voor geworden.

De Taliban is gevaarlijk. En dat wordt nog erger door imams over de hele wereld die er een hobbie van maken om de Taliban te promoten. Onder het motto: wij zijn zuinig op onze vrouwen. Die hoeven niet halfnaakt aan het strand te liggen. Reken maar dat hordes mensen voor een dergelijk simplistisch argument gevoelig zijn. Zelfs al zijn ze zelf niet islamitisch.
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 04, 2001 11:47 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Even een woordje over het vernietigen van die Boeddha beelden door de Taliban. Ik denk niet dat we deze actie moeten zien als een uiting van een extremisme dat af zou wijken van het ware Mohammedanisme. De vernietiging van die Boeddha beelden is iets wat direct uit hun geloof voortkomt. Het was immers de "profeet" Mohammed zelf die hierin het "goede voorbeeld" gaf. Toen hij zijn geboortestad Mekka veroverde, was het eerste wat hij deed het vernietigen van de zogenaamde afgodenbeelden in de Kaaba. Wat de Taliban nu doet, is feitelijk niets anders dan het voorbeeld van Mohammed volgen.
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 04, 2001 13:42 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Goh Janneke, wat heb jij de laatste 3 jaar een ommezwaai gemaakt v.w.b. de (fanatieke) Moslims, als ik mij de discussie's nog voor de geest haal op de voormalige SP-site toen jij alles wat Islam was, de *Hemel* in prees !
Dat siert je, maar blijft voor mij wel de vraag staan waarom jij dan die ommezwaai hebt gemaakt.

Is dat vanwege die (zoals ik van jou begreep) ""onbenullige"" kwestie'tjes die je in je stad hebt meegemaakt ?
Zoals een aantal keren door Marokkaantjes bedreigd en berooft ?

Ik heb het overigens liever niet over *Fundamentalisme* maar noem dergelijke lieden gewoon een stelletje geloofsfanaten die hun geloof misbruiken om hun verderfelijke ideeën indien nodig met geweld te verwezelijken.

En dat is OOK een groot gevaar voor onze Nederlandse samenleving.
Dit geloof (en hun aanhangers) horen gewoon NIET in dit land thuis.
Ze kunnen gewoonweg niet omgaan met onze verworven (westerlijke) vrijheden, zoals al zo vaak hier besproken, de gelijke rechten van man en vrouw, vrijheid van meningsuiting EN....vrijheid van Sexuele geaardheid.

Hetgeen overigens NIET wil zeggen dat ik het met alles eens ben v.w.b. die verworven vrijheden, maar in een democratie geldt nu eenmaal de wil van de meerderheid en die heb je maar te respecteren, anders verhuis je maar naar een land waar men daar (in meerderheid) anders over denkt.
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 04, 2001 13:44 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Enne...Linda..zou dit betekenen dat we in de nabije toekomst onze Katholieke kerken moeten gaan beschermen tegen mogelijke nieuwe ""beeldenstormen"" maar dan nu door (fanatieke) Moslims ?
Ben jij daar bevreesd over ?
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 04, 2001 13:58 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Linda, Bram,

Als jullie het nieuws goed gevolgd hebben weten jullie ook dat dit een actie is van de Taliban die afgekeurd wordt door vele Islamitische landen. Men heeft het in strijd met de grondbeginselen van de Islam verklaard.

Het is natuurlijk heerlijk voer voor 'antifeten' die de angst voor Islam in het algemeen willen aanwakkeren.

Een dergelijke beeldenstorm gebeurt zeker NIET en NOOIT in Nederland.
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 04, 2001 14:31 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Fijn dat je dat zo zeker weet Cliff.
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 04, 2001 15:01 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Cliff,

Het spijt me dat ik het moet zeggen, maar leer nou eens een keer fatsoenlijk en kritisch nadenken. Dat veel mohammedaanse landen het besluit van de Taliban hebben afgekeurd, hoeft natuurlijk niet te betekenen dat ze het menen. Het kan net zo goed zijn dat ze een verplicht nummer opvoeren om voor de wereldgemeenschap niet af te gaan, maar dat het ze voor de rest geen ene moer kan schelen.

Kijk eens hoe niet-mohammedaanse minderheden in mohammedaanse landen behandeld worden. Ik zou een hele lijst kunnen opnoemen, maar ik zal volstaan met het noemen van twee landen die graag als modern en westers georienteerd door willen gaan, Egypte en Indonesie, en zelfs in die landen zijn christenen niet veilig. Kun je nagaan hoe het in alle andere mohammedaanse landen toe moet gaan.

Onder de mohammedaanse landen die het besluit van de Taliban afgekeurd hebben, zouden ook Saoedi Arabie en Pakistan zitten, en dat zijn wel twee landen die zeer nauwe betrekkingen met de Taliban onderhouden. Ze hebben het besluit van de Taliban inzake die Boeddha beelden afgekeurd, maar hebben verder niets concreets gedaan om de Taliban ertoe te bewegen het besluit terug te draaien. Saoedi Arabie en Pakistan zijn de twee landen waar het Taliban regime op steunt. Saoedi Arabie geeft geld, en Pakistan zorgt ervoor dat de Taliban aan wapens kunnen komen.

Een aantal mohammedaanse landen zou het besluit van de Taliban als "in strijd met de grondbeginselen van de Islam" hebben verklaard. Ik ben dan erg benieuwd waarom dit besluit dan wel "in strijd met de grondbeginselen van de Islam" zou zijn, en wat die "grondbeginselen van de Islam" dan wel mogen inhouden. Voordat we de afkeuring van de kant van een aantal regeringen van mohammedaanse landen serieus kunnen nemen, moeten we eerst op dergelijke vragen antwoord hebben.
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 04, 2001 15:40 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik ""wakker geen angst aan"" tegen de islam, Cliff !!

Maar misschien komt het omdat jij in nogal een uithoek van ons land woont en WIJ, in de Randstad, daar VEEL BETER over kunnen oordelen dan jij.
En dan heb ik het nog maar niet eens over de duidelijke voorbeelden die we binnenkrijgen via mededelingen van Moslims in de tweede kamer en bepaalde Imams.(uit Amsterdam bijvoorbeeld.)

Een kritische (neutrale) blik is iets wat jij inderdaad niet hebt en waarschijnlijk ook nooit zult krijgen.
Maar dat heb ik jou al tientallen malen onder je neus gewreven.
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 04, 2001 15:57 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Linda,

Ik wil wel zover gaan dat wij allebei aannames doen die we niet kunnen bewijzen. Jij zegt dat de landen die het afkeuren het niet menen. Ik heb ook verder geen zin in die discussie omdat er geen bewijzen voor zijn aan te dragen. (Naast Pakistan leverde de VS trouwens ook wapens aan de Taliban)

Bram,

Fijn dat jij in Haarlem veel meer ervaring hebt met de Taliban dan ik in Middelburg.
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 04, 2001 16:07 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Je bent wel erg diep gezakt als je alleen nog maar dit soort *argumenten* kunt aandragen, Cliff.

Ga maar eens INHOUDELIJK in op hetgeen ik in mijn vorige bijdrage zei :

""En dan heb ik het nog maar niet eens over de duidelijke voorbeelden die we binnenkrijgen via mededelingen van Moslims in de tweede kamer en bepaalde Imams.(uit Amsterdam bijvoorbeeld.)""

Overigens, deze discussietitel gaat over ""moslim fundamentalisme een groot gevaar voor de wereld"" en niet alleen maar over de Taliban.
Dus ook over het mogelijke gevaar van Moslim-fundamentalisme in Nederland !!
Tenzij jij vindt dat ons land geen deel uitmaakt van de wereld ?

Dus nu moet ik JOU even tot de orde roepen
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 04, 2001 16:18 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
En dan heb ik het nog maar niet eens over de duidelijke voorbeelden die we binnenkrijgen via mededelingen van Moslims in de tweede kamer en bepaalde Imams.(uit Amsterdam bijvoorbeeld.

Ik ken die voorbeelden niet. In hoeverre denken zij hetzelfde als de Taliban? En, zoals jij suggereert in je bijdrage van 4 maart 13:44 uur, in hoeverre zouden zij een beeldenstorm willen doen op katholieke kerken? Is er aanleiding toe dit te geloven?
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 04, 2001 16:33 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik vroeg het aan Linda, i.v.m. de vernietiging van die beelden door de Taliban.

Het zou me niets verbazen als in de (nabije ?) toekomst dit ons ook te wachten zou (kunnen!) staan.

Citaat van mijn vraag aan Linda :

""Enne...Linda..zou dit betekenen dat we in de nabije toekomst onze Katholieke kerken moeten gaan beschermen tegen mogelijke nieuwe ""beeldenstormen"" maar dan nu door (fanatieke) Moslims ?
Ben jij daar bevreesd over ? ""

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 04, 2001 18:02 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Beste mensen,

Ik heb hier voor het eerst een discussie van begin tot eind gelezen en ik moet zeggen dat ik jullie ergggggggg gggggggggggrappigggggggggg vind
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 04, 2001 19:04 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Wij vinden jou ook het toppunt van Humor.
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 04, 2001 23:42 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Er loopt toch niemand door Nederland met het stompzinnige idee dat straks de Taliban al onze Sint Franciscuskerken of de heilige Domtoren gaan neerhalen wel...???

Of zie ik iemand over het hoofd???

Heel blij met m'n toevallige geboorteplekje...
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 05, 2001 0:17 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Wat nu *stompzinnig* lijkt, kan volgende week realiteit zijn.

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 05, 2001 0:23 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Gek dat mensen die er van overtuigd zijn dat je Christenen in alle soorten, vanaf streng orthodox tot erg vrijzinnig, hebt, niet van de overtuiging verlost worden dat ook aanhangers van de Islam in al deze variaties bestaan. Stommiteit of onwil, vraag ik me dan af.

Bram,

Dat jij niet in staat bent om het onderscheid te maken tussen Marokkaanse tieners die het criminele pad opgaan om zichzelf te verrijken en geweldadige moslim-fundamentalisten is mijn schuld niet. Maar ik zou het prettig vinden als je dit soort absurde gedachtengangen niet aan mij toeschreef.
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 05, 2001 1:08 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik ben het helemaal eens met onderstaand commentaar! En dan met nadruk de 2e alinea. Hij heeft gewoon groot gelijk hierin!

Ik heb het overigens liever niet over *Fundamentalisme* maar noem dergelijke lieden gewoon een stelletje geloofsfanaten die hun geloof misbruiken om hun verderfelijke ideeën indien nodig met geweld te verwezelijken.

En dat is OOK een groot gevaar voor onze Nederlandse samenleving.
Dit geloof (en hun aanhangers) horen gewoon NIET in dit land thuis.
Ze kunnen gewoonweg niet omgaan met onze verworven (westerlijke) vrijheden, zoals al zo vaak hier besproken, de gelijke rechten van man en vrouw, vrijheid van meningsuiting EN....vrijheid van Sexuele geaardheid.

Hetgeen overigens NIET wil zeggen dat ik het met alles eens ben v.w.b. die verworven vrijheden, maar in een democratie geldt nu eenmaal de wil van de meerderheid en die heb je maar te respecteren, anders verhuis je maar naar een land waar men daar (in meerderheid) anders over denkt.

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 05, 2001 1:51 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Patrick22,

Citaat:
Ik ben het helemaal eens met onderstaand commentaar! En dan met nadruk de 2e alinea. Hij heeft gewoon groot gelijk hierin!

Welk onderstaand commentaar bedoel je? Kun je niet beter even knippen en plakken? Het laatste onderstaande berichtje was van mij, en ik ben geen man. Nog nooit geweest ook, en het lijkt me hoogst onwaarschijnlijk dat ik het ooit zal worden. Kortom, ik ben een zij.

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie