Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » We moeten problemen oplossen zonder veel offers te hoeven br
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
We moeten problemen oplossen zonder veel offers te hoeven br
BerichtGeplaatst: Wo Feb 28, 2001 22:24 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Onlangs hebben we moeten vaststellen dat de politiek tot CO2-beperking tegen de aardopwarming niet heeft gewerkt.
Andersom heeft de politiek tegen de de ozonlaag bedreigende CFK's wel gewerkt. Ik denk dat het verschil ligt in de hoogte van het offer. We willen allemaal wel een beetje meer betalen voor een koelkast als dat beter is. Maar de auto laten staan? Nooit!

Dit brengt mij tot de conclusie dat de wereldproblemen alleen kunnen worden opgelost als dat niet al te veel opofferingen vraagt. Het grote nut van die vaststelling is, dat het een richting kan geven aan mogelijke plannen.
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 02, 2001 9:37 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Op de lange termijn lijkt me zo'n benadering heel duur uit te pakken.
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 02, 2001 19:41 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Alex,
Bedankt voor je reactie. Kun je het nog wat nader specificeren?
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 02, 2001 21:11 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Het is een goede zaak als je eerst probeert om dingen te verbeteren met eenvoudige, goedkope maatregelen. Als het zo lukt ben je effectief bezig.

Maar helaas zijn er dingen die niet eenvoudig op te lossen zijn. Zoals de uitstoot van CO2, of de uitputting van voorraden fossiele brandstoffen. Of de gevolgen van overmatig alcoholgebruik.

Soms zijn maatregelen nodig die de mensen wel pijn doen. Gewoon omdat er geen andere manier blijkt te zijn.
Dan moet je ook niet bang zijn, en die maatregelen gewoon nemen. Gecombineerd met een goede, duidelijke voorlichting en passende sancties bij overtredingen.
BerichtGeplaatst: Za Mrt 03, 2001 11:35 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Het venijn zit 'm mijns inziens hierin, Pyt:
Citaat:
Dit brengt mij tot de conclusie dat de wereldproblemen alleen kunnen worden opgelost als dat niet al te veel opofferingen vraagt.
Waar wijkt dat dan af van de gangbare praktijk? Als je kijkt naar twee wereldproblemen (milieu en onderontwikkeling) is de praktijk toch al sinds mensenheugnis om de weg van de minste weerstand te kiezen? Alle mooie woorden ten spijt, ligt vooral de VS dwars bij het terugdringen van de CFK-uitstoot. Pas deze week heeft de EU besloten - en dan nog met diverse voorbehouden - om de heffing van invoerrechten op producten van ontwikkelingslanden te schrappen. Terwijl we toch al jaaaaaaren weten dat het stimuleren van economische zelfstandigheid van die landen de enige weg is om meer stabiliteit te bereiken (en de door velen vermaledijde welvaartsimmigratie te beperken).

[Dit weerwoord is op 03 Maart 2001 gewijzigd door Alex.]
BerichtGeplaatst: Za Mrt 03, 2001 11:59 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Mensen calculeren.
Reductie van CO2 zou populairder zijn als het ergens anders een duidelijk voordeel oplevert. We hebben er bijv. veel verkeersslachtoffers voor over om comforabel en snel in een auto te rijden.

Het voordeel van CO2 reductie is helaas alleen op lange termijn zichtbaar. Lange-termijn-inzicht is niet de sterkste kant van de menselijke natuur en vooral niet van politici die zoch in 4-8 jaar moeten waarmaken.

Toch is er met geringe opoffering wel wat te bereiken. Helaas bestaat er een macho-houding tegenover milieuzaken en worden zorgen daarover beschouwd als zachteiïerigheid. Ik denk dat de politiek eerst deze houding moet zien te veranderen, bijvoorbeeld met TV-spots waarin vervuilers en verkwisters als dom en kwaadaardig worden afgeschilderd.

(wat ze tenslotte ook zijn)

[Dit weerwoord is op 03 Maart 2001 gewijzigd door Guus.]
BerichtGeplaatst: Za Mrt 03, 2001 16:39 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Zelfs al zouden wij hiet in Nederland miljarden uitgeven om de uitstoot te beperken dan nog zijn dat wereldwijd hooguit enkele tienden van procenten schelen. Ik acht dit probleem onoplosbaar. De grote vervuilers zoals Afrika, Azie, China, Amerika en Rusland doen toch niet aan reductie. ZEKER de Russen niet die er nog geen been in zien atoomonderzeers in de Barentszee te laten wegrotten als een ecologische tijdbom.
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 04, 2001 18:46 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Theo,
Natuurlijk zou een regering niet bang moeten zijn om maatregelen te nemen; het is echter zo dat impopulaire maatregelen in een democratie onmogelijk zijn.

Alex,
Daarom lukken die nuttige maatregelen ook niet. Alleen moeten we vaststellen dat de het bij de CFK's in zoverre is gelukt dat de Ozonlaag nu blijkbaar niet meer kleiner wordt. Wat het schrappen van die invoerrechten betreft: als iedereen van het nut daarvan overtuigd is, dan moet dàt toch wel lukken, want er zullen althans in Nederland niet veel mensen gelukkig zijn met het leed van steeds meer vluchtelingen. (Want ook politieke problemen die mensen doen vluchten hebben vaak economische oorzaken).

Guus,
Ja, verkwisting is ook milieuvervuilend. Maar wij worden door onze kinderen geregeld bespot omdat we alles bewaren wat we nog eens zouden kunnen gebruiken. Inderdaad moet die houding veranderen, maar dat zullen de producenten niet fijn vinden. "Gelukkig" komt er een recessie aan.

Henk,
Het probleem is onoplosbaar met traditionele middelen. Daarom denk ik nog steeds aan kernfusie, die naar ik meen in principe "schoon" is. Zou er aan de ontwikkeling daarvan niet veel meer besteed kunnen worden?
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 04, 2001 22:46 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Volgens mij zijn impopulaire maatregelen, en dan bedoel ik maatregelen die echt pijn doen, ook in een democratie mogelijk. Ik denk aan de autoloze zondagen van '73.

Mits de reden duidelijk is, de maatregel goed doordacht en goed gepresenteerd. En het een uitzondering blijft.
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 05, 2001 10:04 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Theo,
De autoloze zondag kon alleen slagen omdat het volk doodsbang was dat anders het regulaire autorijden (en overig energiegebruik) in gevaar zou komen.

Helaas heeft Pyt gelijk. Impopulaire maatregelen zijn veelal een probleem voor politici die door het volk (populus) gekozen zijn. Vooral als ze het beste met zichzelf voor hebben.

Wat die recessie betreft, Pyt: ik geloof niet dat de economie ineens in elkaar ploft. Het oppompen van de economie heeft ca. acht jaar geduurd (de Clinton "new economy" periode). Het leeglopen zal daarom ook nog wel vele jaren in beslag nemen.
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 05, 2001 20:10 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Je kunt mensen ALLES laten doen, Guus. Als het alternatief maar slechter is.
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 05, 2001 21:02 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Het is trouwens nog steeds niet bewezen, dat de CO2 a) de aarde opwarmt en b) het door de mens komt...
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 05, 2001 22:42 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

a) is wel bewezen.
b) nog niet.
  Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie