Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Immigratie en Integratie » Discriminatie, racisme of haat? Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Do Nov 03, 2016 21:35 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Prachtig filmpje:

BerichtGeplaatst: Vr Nov 04, 2016 9:39 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Heel goed! Je was me voor met plaatsen.

BerichtGeplaatst: Vr Nov 04, 2016 14:40 Plaats reactie Reageer met quote
torentje

Bajesklanten lopen tegenwoordig meestal in dure maatpakken, terwijl ze behoren te zitten met hun geblink. Toch.?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr Nov 04, 2016 14:57 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Dure maatpakken? Op het Binnenhof stikt het ervan.

BerichtGeplaatst: Vr Nov 04, 2016 15:34 Plaats reactie Reageer met quote
torentje

@ Tedje van Es,
Wat dacht je dan, van de vele voetbalspelers en andere sporters die zich vaak in dure maatpakken laten zien bij sportevenementen.?
BerichtGeplaatst: Do Jan 12, 2017 22:41 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Loetje schreef:
Natubico schreef:
Ooit zat West-Amerika vast aan Oost-Azië. ("Continental drift"). https://nl.wikipedia.org/wiki/Continentverschuiving

Dat is wel wat miljoenen jaartjes geleden. Toen waren er nog geen (moderne) mensen. De Indianen zijn tijdens een ijstijd over land van Azië naar Amerika getrokken.

Dat is oud nieuws.
Er zijn toen ook Europeanen van Europa naar Canada getrokken.
Ze leefden toen ook als Inuit. Eskimo is een scheldwoord...
BerichtGeplaatst: Di Feb 14, 2017 11:55 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

http://nos.nl/artikel/2158154-40-procent-turkse-en-marokkaanse-nederlanders-voelt-onbehagen.html

[cynisch]Boontje komt om z'n loontje. Maar wat dat betekent weten mensen, die nooit enige feeling met dit land hebben gehad, hoogstwaarschijnlijk niet.[/cynisch]

BerichtGeplaatst: Di Feb 14, 2017 13:19 Plaats reactie Reageer met quote
Pinakel

Joost Bakker schreef:
Het valt me op steeds weer op hoe ongelooflijk vaak Islamitische vrouwen,
met een vod op hun hoofd, blanke Nederlandse bejaarden in supermarkten van hun portemonnee rollen...

Ze zijn nog te laf om het bij een jonger iemand te proberen...
Dat doen die getinte zonen wel nadat ze van hun moeder een mes gekregen hebben..

BerichtGeplaatst: Di Feb 14, 2017 13:21 Plaats reactie Reageer met quote
Pinakel

Tedje van Es schreef:
http://nos.nl/artikel/2158154-40-procent-turkse-en-marokkaanse-nederlanders-voelt-onbehagen.html

[cynisch]Boontje komt om z'n loontje. Maar wat dat betekent weten mensen, die nooit enige feeling met dit land hebben gehad, hoogstwaarschijnlijk niet.[/cynisch]

IK hoop dat ze daar ook de consequentie uit trekken en zo snel mogelijk verdwijnen naar hun eigen heilstaat...

BerichtGeplaatst: Di Mei 02, 2017 19:04 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Aardige Column van Sylvain Ephimenco

Quote:
De zwarte Anousha Nzume heeft een boek geschreven over het privilege van blanke Nederlanders in Nederland. Het thema van Hallo witte mensen kon zeker op een belangstellende geeuw mijnerzijds rekenen.
Dat heb ik meestal met alle onderwerpen die de diepgang van de gekunstelde hype niet ontstijgen. Bovendien zegt mijn gezond verstand dat in het land dat sinds de Bataven tweeduizend jaar blank is geweest, een vorm van wit privilege niet zo verbazingwekkend hoeft te zijn. De korter in Nederland gevestigde gekleurde medeburgers zullen nog even geduld moeten hebben vr dit privilege is vermorzeld. En wat dat betreft, de Nederlandse geest kennende, ben ik hoopvol gestemd.

Maar nu lees ik in een column van mijn ex-Trouw-collega Elma Drayer dat het boek van Nzume een product is uit het giffabriekje dat identiteitspolitiek heet. Mijn sensatieklier werd hierdoor aangesproken en ik snelde me naar het elektronische boekenbedrijf om in eerste instantie digitaal wat aan Hallo te snuffelen. Dat doe ik altijd als ik een boek eventueel digitaal wil kopen: ik download vrijblijvend de eerste hoofdstukken om te zien of het boek het aanschaffen waarde is. Maar tot mijn verrassing kreeg ik bij mijn vaste leverancier iBooks de originele kaft, maar daaronder een totaal ander werk (Dolle Mythes van Linda Duits). Ik probeerde het bij Amazon.nl, maar nadat ik de naam van Nzumes boek had ingetikt verscheen het tegenpamflet Hallo zwarte mensen van Jan Dijkgraaf. Wanhopig legde ik mijn lot in handen van Bol.com. Daar kreeg ik eindelijk het boek van Nzume, maar helemaal leeg. Geen wit privilege maar alleen witte bladzijden. Als je het me vraagt, moet dit een censuuractie zijn van de hackers van Poetin.

Uit teleurstelling en ook nieuwsgierigheid besloot ik alle interviews te lezen die Nzume de laatste dagen aan kranten heeft gegeven. In de Volkskrant van 22 april begreep ik wat Drayer met giffabriek bedoelde. In dat interview hekelde Nzume de Volkskrant en zijn medewerker en schrijver Robert Vuijsje, die een vervloekte witte huid bezit: Ik vind het problematisch dat iemand als Robert Vuijsje in de Volkskrant zon interviewserie maakt met mensen van kleur. Overigens was de verdediging van Vuijsje die in een brief zijn joodse, Egyptische en Palestijnse afkomst aanvoerde, pathetisch en stigmabevestigend. Draai dit nu eens om: als ik in een volgend stukje tegen het feit protesteer dat onze eigen zwarte Seada Nourhussen voor Trouw interviews met blanke mensen afneemt, wat ben ik dan? Juist, een gore racist die voor haatzaaien terecht een klacht aan zijn broek zou moeten krijgen.

Is Nzume een racist? Als ik haar opmerking als referentie neem, zeker. Ik heb me natuurlijk afgevraagd waarom een zwarte schrijfster zonder de gevolgen te ondervinden zich zo discriminerend mag uitlaten. Het antwoord is: zwart privilege! Een mechanisme dat maakt dat als je een donkere huid bezit je blanke medemensen over één kam mag scheren en vol op het orgel de wij/zij-retoriek mag hanteren.

Misschien kan een fransman het makkelijker stellen dan een inheemse nederlander?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Wo Mei 03, 2017 10:35 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Er zijn dus wel degelijk verschillen tussen onze Afrikaanse medemensen en de rest van de mensheid. Dat verschil zit niet vast op de gekleurdheid van die medemensen, maar op het ontbreken van het genetische aandeel van de oermensen zoals bv de Neanderthalers in hun genenpoel.
Al de mensen die buiten zwart Afrika zijn gecreëerd hebben delen van het oude oermensenbloed door hun aderen stromen. Dat is bij negers niet het geval. Die gaan genetisch rechtstreeks terug naar hun bron in W-Afrika.
Daarom hoor je een Singalees of Papoea met wel Neanderthalerbloed zelden klagen over discriminatie via kleur, terwijl dat bij de negroïde medemens schering en inslag is, waarbij de gemengde creool altijd het grootste woord voert.
De Khoisanvolken uit Z-Afrika, de weinige overgebleven oorspronkelijke voorouders van alle mensachtigen, zijn dan weer wel de voorouders ook van onze oermensen.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 03, 2017 11:14 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

@ Willem,

Quote:
Draai dit nu eens om: als ik in een volgend stukje tegen het feit protesteer dat onze eigen zwarte Seada Nourhussen voor Trouw interviews met blanke mensen afneemt, wat ben ik dan? Juist, een gore racist die voor haatzaaien terecht een klacht aan zijn broek zou moeten krijgen.

Spot on!

BerichtGeplaatst: Wo Mei 03, 2017 12:50 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Het zal ook iedereen opvallen dat gekleurde protesten altijd vanuit de negroïde hoek komen. Nooit hoor je een protestsong vanuit bv Tamilhoek.
Altijd wordt er geprotesteerd tegen bv slavernij, door de enige personen wiens voorvaderen via wettelijke maatregelen werden ontslagen van hun slavernij.

BerichtGeplaatst: Do Jun 15, 2017 12:26 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Nog een vraagje.
Europa heeft 10.180.000 km2 tot zijn beschikking. Daar wonen wij al een paar decennia zonder blanke groei met 743 miljoen mensen. Een uitstekend evenwicht.
Afrika heeft 30.370.000 km2 tot zijn beschikking. Daar woont 1,2 miljard Afrikaanse bevolking= (+- 1,5 x Europeanen) op een 3x zo groot stuk vaak vruchtbare grond, (zie resultaten blanke boeren).
Waarom komen al die bv Afrikanen allemaal naar dat kleine stukje aarde bewoond door die verguisde Blanken.
Komt dat doordat hier Klaverachtige uitdelers aan het roer staan.

BerichtGeplaatst: Di Jan 30, 2018 7:53 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Uitzendbureaus: "liever geen Turken of Marokkanen in callcenter? Dat kan"!

https://nos.nl/artikel/2214385-uitzendbureaus-liever-geen-turken-of-marokkanen-in-callcenter-dat-kan.html

Citaten:
"Bijna de helft van 78 willekeurig gebelde uitzendbureaus werkt mee aan discriminatie op afkomst. Dat meldt consumentenprogramma Radar. De uitzendbureaus zijn bereid om geen Turken, Marokkanen of Surinamers aan te dragen voor een baan als een opdrachtgever daarom vraagt".

"Daarmee zijn de uitzendbureaus in overtreding. "Dit is bij wet verboden" zegt Adriana van Dooijeweert van het College voor de Rechten van de Mens in de uitzending. "Dit is geregeld in de Algemene Wet Gelijke Behandeling. Wat opvalt is dat ze weten dat ze discrimineren en het toch doen. De wet aan hun laars lappen."

Nou, nou, zo simpel ligt dat niet; wanneer het uitzendbureau reageert met de mededeling dat "dat wel te regelen valt", dan is dat nog lang geen discriminatie; 't kan immers heel goed inhouden dat men gaat bekijken of allang bekeken heeft hoe een en ander juridisch volkomen correct ingekleed kan worden.

Hoe dat zoal kan?

Wel, net zoals 'n werkgever in 'n personeelsadvertentie kan vermelden dat alleen kandidaten met minimaal zo of zoveel ervaring in aanmerking komen, kan hij bijvoorbeeld ook stellen dat het iemand moet zijn die de Nederlandse taal perfect en zonder enig vreemd accent moet spreken.
Daar kan hij z'n geldige redenen voor hebben en 't zal toch ook niet de bedoeling zijn dat legio Nederlandse bedrijven op de fles gaan omdat ze gedwongen waren personeel aan te nemen waarvan de ondernemer bij voorbaat en uit ervaring wist dat dat vele klanten zou kosten.

Strikt juridisch genomen is 't zelfs mogelijk om aan te geven dat alleen Europide of Noord-Europide kandidaten gezocht worden.
Dat is immers maken van positief onderscheid en dus geen negatief, waarbij uitdrukkelijk verklaard wordt dat die en die niet in aanmerking komen.Dat laatste is discriminerend; het eerste niet.

Men moet wél het personeel kunnen uitzoeken waarvan men weet dat het tot de beste resultaten leidt.
Anders is de Nederlandse economie gedoemd helemaal het onderspit te delven tegen bijvoorbeeld de Chinese, waar ze mogelijk nog geen eens weten wat discriminatie betekent.
-
BerichtGeplaatst: Di Jan 30, 2018 9:07 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Moeten Turkse of Marokkaanse werkgevers in Nederland ook een minimum aantal Nederlanders in dienst nemen?

En op basis van slechte ervaringen is het ook begrijpelijk dat werkgevers bijvoorbeeld liever minder dan meer Marokkanen in dienst willen hebben.

BerichtGeplaatst: Di Jan 30, 2018 11:57 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Quote:
Bijna de helft van 78 willekeurig gebelde uitzendbureaus werkt mee aan discriminatie op afkomst. Dat meldt consumentenprogramma Radar. De uitzendbureaus zijn bereid om geen Turken, Marokkanen of Surinamers aan te dragen voor een baan als een opdrachtgever daarom vraagt...

https://nos.nl/artikel/2214385-uitzendbureaus-liever-geen-turken-of-marokkanen-in-callcenter-dat-kan.html

Dit is toch oud nieuws?

BerichtGeplaatst: Di Jan 30, 2018 12:01 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Ik zou eerder zeggen niets nieuws onder de zon. En wat is er veranderd aan de redenen waarom men terughoudend is met bijvoorbeeld Marokkanen in dienst willen nemen? Het is en blijft geen kwestie van discriminatie, maar diskwalificatie.

BerichtGeplaatst: Di Jan 30, 2018 12:15 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Wat zal de mevrouw van Radar zeggen als haar dochter met een Marokkaan thuis gaat komen? Ik denk niet dat ze niet anders zal reageren als burgemeester Aboutaleb doet als zijn dochter met een ongelovige Nederlander thuiskomt.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 31, 2018 20:12 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Tedje van Es schreef:
Quote:
Bijna de helft van 78 willekeurig gebelde uitzendbureaus werkt mee aan discriminatie op afkomst. Dat meldt consumentenprogramma Radar. De uitzendbureaus zijn bereid om geen Turken, Marokkanen of Surinamers aan te dragen voor een baan als een opdrachtgever daarom vraagt...

Dit is toch oud nieuws?

Nee hoor, dat bericht was van 29-1 l.l.
Inmiddels is de kwestie ook in de landelijke politiek weer besproken:
https://nos.nl/artikel/2214721-wie-controleert-of-uitzendbureaus-discrimineren-nou-niemand.html

"In de jaren tussen 2011 en 2018 is het onderwerp niet van de politieke agenda geweest. Ook nu vraagt de Tweede Kamer weer om maatregelen, zoals naming and shaming, het publiekelijk aan de kaak stellen van de discriminatiepraktijken van bepaalde uitzendbureaus".

Goed voor de economie dus; ondernemertje pesten.
Ook al weet iemand die tijdelijk personeel nodig heeft dat hij met zo'n exotisch iemand niets kan, hij zal en moet in principe toch zo iemand erbij halen.
Ook mag hij niet vragen om wat hij precies wil en wanneer hij dat toch doet mag het uitzendbureau niet te kennen geven deze wens waar mogelijk te vervullen.
Over politieke correctheid gesproken (oftewel kijken naar hoeveel allochtone stemmen 't oplevert wanneer het eigen volk ook dát nog door de strot geduwd wordt).
-
BerichtGeplaatst: Do Feb 01, 2018 13:10 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

@ Natubico,
ik bedoel dat deze gang van zaken niet nieuw is. Deze praktijken zijn allang bekend en zijn ook al vaker door de media gemeld.

BerichtGeplaatst: Za Feb 03, 2018 10:21 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Is het ook racistisch als een ondernemer alleen met eigen personeel werkt, dus met kinderen of neven nichtjes.
Moeten straks alle Chinezen sluiten?
En een familiebedrijf met enkel zonen. Moet men daar verplicht een invalide lesbische gekleurde gender aannemen en bekwame eigen familie ontslaan.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 11, 2018 8:14 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

En weer tramalant vanwege religieuze hoofdbedekking.

https://nos.nl/artikel/2231304-vs-biedt-excuses-aan-voor-tulband-incident-canadese-minister.html
Quote:
Nadat hij door de reguliere veiligheidscontrole op het vliegveld was gegaan, hield een beveiligingsmedewerker Bains tegen. Hij wilde de minister extra controleren voor die ging boarden, omdat hij een tulband droeg.

"Hij zei tegen mij dat ik mijn tulband af moest doen", vertelt Bains in het interview. "Ik vroeg hem waarom dat nodig was, aangezien de metaaldetector goed werkte."

Wat is daar vreemd aan? Hij kan er een vloeistof onder verbergen.

Quote:
Pas toen de man erachter kwam dat Bains een Canadese minister is, liet hij hem gaan en zei hij dat er niets aan de hand was.

Hoezo? Nooit gehoord van gelijke behandeling?

BerichtGeplaatst: Do Okt 11, 2018 13:42 Plaats reactie Reageer met quote
S1m0n3

De definitie van Racisme is: Racisme is een groep om raciale redenen minderwaardig behandelen of daarover vernederende uitspraken doen. Misschien is dit niet direct haat maar het is nog steeds belachelijk dat mensen dit doen! Het is ook heel denegrerend tegen mensen en geeft mensen net zo goed het gevoel dat ze hier niet welkom zijn. Dus maakt het niet uit dat het geen haat is want met racisme geef je wel de zelfde signalen af en voelen mensen zich hoe dan ook rot, buitengesloten of onwelkom.
racisme
BerichtGeplaatst: Do Okt 11, 2018 13:48 Plaats reactie Reageer met quote
sharon

Het is niet meteen haat of racisme, als je ergens niet mee eens bent of als je je beter voelt dan de rest. Je hebt een stofje in je lichaam die dan tot uiting komt. Je voelt je iets beter dan de rest, maar dat heeft niet gelijk met racisme te maken. Je bent racistisch als je iemand op huidskleur beoordeeld of op de kleding die iemand draagt.

Het kan niet zo zijn dat iemand al racistisch is, terwijl je alleen voor je mening op komt of je iets beter voelt dan de rest.
Discriminatie, racisme of haat?
  Weerwoord forum index » Immigratie en Integratie