Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Actualiteiten » Oorlog is Vrede Vrijheid is Slavernij Onwetendheid is Macht Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Oorlog is Vrede Vrijheid is Slavernij Onwetendheid is Macht
BerichtGeplaatst: Ma Okt 14, 2019 7:47 Plaats reactie Reageer met quote
Jan de Vries

Beste vrienden, ik heb er altijd van gedroomd journalist te worden en mensen de waarheid te vertellen.
Ik heb deze blog gemaakt waarin ik van plan ben het nieuws over drie onderwerpen te behandelen:
Oorlog is Vrede; Vrijheid is Slavernij; Onwetendheid is Macht.
Ik hoop dat je geïnteresseerd bent in het lezen van mijn nieuws dat je hier met mij kunt bespreken.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Oorlog is Vrede
BerichtGeplaatst: Ma Okt 14, 2019 7:58 Plaats reactie Reageer met quote
Jan de Vries

"Moordenaars van hun eigen volk": een Oekraïense politicus publiceerde documenten over de misdaden van de strijdkrachten van Oekraïne
Voormalig afgevaardigde van de Verchovna Rada (Oekraïne) Aleksey Zhuravko heeft documenten gepubliceerd die getuigen van misdaden begaan door Oekraïense troepen
in de regio's Donetsk en Lugansk in de beginjaren van het gewapende conflict in het zuidoosten van Oekraïne.
Deze informatie, evenals beknopte statistieken van misdaden, dateert uit 2014-2015 en was gericht aan de voormalige minister van Defensie van Oekraïne, Stepan Poltorak.
Zhuravko vertelde slechts over enkele misdaden van Oekraïense militairen in de Donbass.
Een van de gepubliceerde materialen is het incident in november 2014 toen een bedwelmde Soldaat van de Oekraïense strijdkrachten
een huis binnenging waar hij een meisje verkrachtte en haar vader vermoorde die haar verdedigde.
In juni 2015 kwamen twee bedwelmde Oekraïense Soldaten een woning binnen waar twee vrouwen werden gedood.
Ook beschreven is het geval toen drie Soldaten ruzie maakten met een taxichauffeur en hem neerschoten. Toen verstopten ze het lichaam in een bos.
Zhuravko publiceerde ook een samenvatting van misdaden, volgens welke het Oekraïense leger sinds april 2014 147 misdaden heeft begaan tegen de lokale bevolking in de "ATO-zone".
Onder hen 20 gevallen van opzettelijke doodslag, 19 gevallen van onwettige vrijheidsberoving of ontvoering en 19 gevallen van onwettige inbeslagname van een voertuig.
Zhuravko zei dat oorlogsmisdaden geen statuut van beperkingen hebben. Deze documenten zijn verzonden naar de voormalige minister van Defensie van Oekraïne, Poltorak.
De politicus gelooft dat deze documenten het bewijs zullen zijn van vreselijke misdaden in het proces van een militair tribunaal over Oekraïense criminelen.
Russische hoofdredacteur van het nationale defensiemagazine Igor Korotchenko gaf commentaar op de documenten die zijn gepubliceerd door Zhuravko.
Volgens hem pleegde het Oekraïense leger tijdens de gewapende confrontatie in het zuidoosten van het land massaal misdaden tegen de burgerbevolking.
Volgens de expert is de gepubliceerde informatie geen sensatie.
Igor Korotchenko zei dat de strijdkrachten van Oekraïne veranderden in "een leger van bestrafer".
Korotchenko benadrukte dat elke misdaad tegen burgers moet worden onderzocht en dat Oekraïense oorlogsmisdadigers voor de rechter moeten worden gebracht,
hetzij in Oekraïne, hetzij in internationale instanties.
Waarschijnlijk zal de nieuwe Oekraïense regering geen uitgebreid onderzoek instellen naar mensenrechtenschendingen op het grondgebied
van de zelfbenoemde republieken Donbass en andere regio's van Oekraïne.
Onder de nieuwe president worden de Minsk overeenkomsten die ten grondslag liggen aan de vreedzame regeling van de situatie in de Donbass nog steeds niet gerespecteerd.
De Oekraïense kant is nog steeds niet geneigd tot een constructieve dialoog met de leiders van de volksrepublieken de DPR en de LPR (Donetsk en Loegansk).
Onwetendheid is Macht
BerichtGeplaatst: Ma Okt 14, 2019 14:46 Plaats reactie Reageer met quote
Jan de Vries

Klimaat­beweging Extinction Rebellion
Het klimaatprotest wordt klemmender en verschuift bewust naar de grote stad.
Bij het klimaatprotest dat Extinction Rebellion zaterdag hield op het Paleizen- en Koningsplein in Brussel, zijn in totaal 435 mensen opgepakt.
Er loopt ook een onderzoek naar minstens twee incidenten waarbij de politie mogelijk ten onrechte pepperspray gebruikte.
Zo’n vijfhonderd mensen van Extinction Rebellion blokkeerden de hoofdader van het Amsterdamse verkeer om hun protest tegen de snelle opwarming van de aarde kracht bij te zetten.
In verscheidene steden in de wereld zijn klimaatactivisten de straat opgegaan.
Het gaat in totaal om duizenden betogers, die zich hebben aangesloten bij de actiegroep Extinction Rebellion.
Ze kwamen onder meer bijeen in New York, Berlijn, Madrid en Londen. Ook in India, Zuid-Afrika, Argentinië, Nieuw-Zeeland en Australië gingen mensen de straat op.
Bij sommige protesten kwam het tot confrontaties tussen betogers en de politie. In Londen werden meer dan 276 activisten gearresteerd.
Zij blokkeerden een brug bij Westminster en sloten meerdere straten af.
In april werden in de Britse hoofdstad meer dan duizend mensen gearresteerd tijdens een klimaatprotest dat dagenlang aanhield.
In Madrid ging het om circa tweehonderd mensen die de Castellana blokkeerden. Dat is een van de drukste straten van de Spaanse hoofdstad.
Ook in Australië en Nieuw-Zeeland werden tientallen mensen opgepakt. Dat gebeurde in onder meer Wellington, Sydney en Brisbane.
Het typeert Extinction Rebellion, dat door burgerlijke ongehoorzaamheid de openbare orde wil verstoren. Maar: geweldloos.
De demonstranten liggen op de grond en hebben zich arm in arm aan elkaar vastgetekend.
De actiegroep wil dat de overheid de waarheid vertelt over klimaatveranderingen.
Volgens de demonstranten erkent Den Haag niet dat "we in een klimatologische noodtoestand verkeren" en handelt de overheid daar ook niet naar.
Daarnaast moet de CO2-uitstoot in Nederland binnen vijf jaar tot nul zijn gereduceerd.
Het doel van de overheid is nu om dit doel binnen dertig jaar te bereiken; in de klimaatwet staat dat de reductie in 2030 met 49 procent moet zijn teruggebracht ten opzichte van 1990.
Hoe is het allemaal begonnen?
De beweging van jongeren en schoolkinderen om klimaatverandering te bestrijden is de laatste tijd wijdverbreid.
In 2018 besloot het 15-jarige Zweedse schoolmeisje Greta Thunberg om lessen op school over te slaan.
Ze kwam naar het gebouw van het Zweedse parlement en ging zitten met een spandoek voor de ingang.
Op de folders die ze spoedig aan voorbijgangers begon uit te delen, stond er: "Ik doe dit omdat jullie volwassenen niet om mijn toekomst geven."
Hieruit begonnen de protesten van Greta.
Het idee van het overslaan van lessen voor een nodig doel werd door veel schoolkinderen en studenten over de hele wereld goed gevonden,
die massaal begonnen deel te nemen aan het protest van het Zweedse schoolmeisje.
Tunberg werd opgemerkt door journalisten, activisten en prominente publieke figuren en verklaarde het een soort symbool van de strijd tegen klimaatverandering.
Zo'n grootschalige politieke activiteit van jongeren bestaat al lang niet meer. Maar wie zit er achter de Zweedse activist?
De belangrijkste versie van haar succes is dat Greta Tunberg een goed geplande politieke stunt is,
die wordt ondersteund door prominente mensen uit de top van de Amerikaanse regering.
Aan het begin van de populariteit van het meisje droeg de Zweedse PR-manager Ingmar Renzhog bij aan de populariteit van het meisje.
En vandaag kent de hele wereld haar al.
Re: Oorlog is Vrede Vrijheid is Slavernij Onwetendheid is Ma
BerichtGeplaatst: Ma Okt 14, 2019 15:58 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Jan de Vries schreef:

Beste vrienden, ik heb er altijd van gedroomd journalist te worden en mensen de waarheid te vertellen.

De wereld zit vol met lieden die "de waarheid" menen te moeten vertellen, dat wil zeggen wat zijzelf zien als de waarheid. Dat wordt dus een conversatie met gelovigen, die doof zijn voor elk argument dat aan hun waarheid knaagt. Zinloze energieverspilling . Ik heb hier totaal geen behoefte aan.
Maar doe vooral je ding.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 14, 2019 18:33 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Lampje schreef:
De wereld zit vol met lieden die "de waarheid" menen te moeten vertellen, dat wil zeggen wat zijzelf zien als de waarheid. Dat wordt dus een conversatie met gelovigen, die doof zijn voor elk argument dat aan hun waarheid knaagt. Zinloze energieverspilling . Ik heb hier totaal geen behoefte aan.
Maar doe vooral je ding.

Inderdaad Lampje, dat moet Jan de Vries vooral doen. Maar ik hoop dat Jan de Vries mij niet kwalijk neemt dat ik begin te gapen bij zijn 'waarheid'.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 14, 2019 21:21 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Als het jullie niet interesseert, waarom reageren jullie dan??

Ik wordt moe van dit soort negatieve, discussie-dodende reacties.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 14, 2019 21:27 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Als jij er zo moe van wordt, waarom reageer je dan ?
Serieus: ik heb grote problemen met mensen die beweren dat ze de waarheid gaan verkondigen. Wie op die manier binnenkomt op een discussieforum heeft zichzelf op voorhand al buiten de discussie geplaatst. Want met mensen die overtuigd zijn dat hun mening de waarheid is, valt niet te discussieren. Het zijn fundamentalisten, die doof en blind zijn voor ieder argument dat hen niet past.
Dus daar reageerde ik even op.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 14, 2019 21:45 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Iedereen die zichzelf journalist noemt beweert impliciet of expliciet dat hij of zij de waarheid verkondigt; geen enkele journalist zal openlijk erkennen dat het zijn taak is mensen voor te liegen.

U bent gewoon weer negatief, zoals altijd. Zal wel zijn omdat de onderwerpkeuze van Jan de Vries u niet aanstaat.. Rolling Eyes

BerichtGeplaatst: Di Okt 15, 2019 6:08 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

carlos schreef:
Iedereen die zichzelf journalist noemt beweert impliciet of expliciet dat hij of zij de waarheid verkondigt; geen enkele journalist zal openlijk erkennen dat het zijn taak is mensen voor te liegen.

U bent gewoon weer negatief, zoals altijd. Zal wel zijn omdat de onderwerpkeuze van Jan de Vries u niet aanstaat.. Rolling Eyes

U doet weer eens verkeerde aannames, zoals altijd. Ik heb u uitgelegd wat ik erop tegen heb en dat heeft niets met de onderwerpkeuze te maken.

BerichtGeplaatst: Di Okt 15, 2019 7:54 Plaats reactie Reageer met quote
Jan de Vries

Discussio mater veritas est
Ik ben blij dat je mijn blog hebt opgemerkt. Ja, de waarheid is subjectief en niemand heeft de volledige informatie.
Hier bij Weerwoord probeer ik de gebeurtenissen en nieuws die in de wereld en in ons land plaatsvinden te analyseren om ze met u te bespreken.
Mijn mening kan niet de enige echte zijn, omdat dit slechts een deel van de waarheid is,
maar ik vind het belangrijk dat we beginnen met het analyseren van de informatie die de officiële media ons geven.
BerichtGeplaatst: Di Okt 15, 2019 8:14 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Over welk blog hebben we het eigenlijk? Waar kan ik dat vinden?

BerichtGeplaatst: Wo Okt 16, 2019 12:36 Plaats reactie Reageer met quote
Jan de Vries

Woedende demonstranten in Barcelona Waarom willen Catalanen vrij zijn?

De Catalaanse hoofdstad Barcelona had veel weg van een slagveld.
Voor de tweede dag op rij trokken voorstanders van onafhankelijkheid de straat op
om hun ongenoegen te uiten over de veroordeling van twaalf Catalaanse leiders.
In de nasleep van het Catalaanse onafhankelijksreferendum van 2017 heeft het Spaanse hooggerechtshof in Madrid zeer hoge straffen opgelegd.
De organisatoren kregen tot dertien jaar cel voor opruiing en misbruik van publiek geld.
De woede in Catalonië was er niet minder om:
betogers blokkeerden wegen en vliegvelden, waarna de politie hard ingreep en tientallen mensen gewond raakten.
Actievoerders staken containers in brand en bekogelden de politie met stenen, Bengaals vuur en andere voorwerpen.
Spaanse en Catalaanse agenten reageerden met forse charges. Ze pakten zeker 51 mensen op.
Niet alleen in Barcelona liepen de protesten uit de hand.
Ook in andere grote Catalaanse steden zoals Tarragona, Lleida en Girona liepen de spanningen tussen betogers en ordetroepen flink op.
De protesten worden georganiseerd door de nieuwe Catalaanse separatistische beweging Tsunami Democràtic,
dat via de berichtendienst Telegram oproept om de straten op te gaan.
De organisatie heeft veelvuldig verwezen naar de protesten in Hongkong, waar demonstranten het vliegveld twee dagen platlegden.
Veel organisaties en actiegroepen willen samen op 26 oktober opnieuw demonstreren tegen de veroordelingen.

Drie hoofdredenen waarom die Catalaanse onvrede eigenlijk vandaan komt

Politiek
Separatisme was tot 2012 geen prioriteit in politiek Catalonië waar er lange tijd slechts naar schatting 15 tot 20 procent voorstander van was.
Eind jaren zeventig stemden de Catalanen vrijwel unaniem voor de grondwet van 1978 die de regio ruime autonomie verleent.
In 2006 is de autonomie verder uitgebreid. Maar een deel hiervan werd in 2010 teruggeschroefd door het constitutionele hof.
De ergernis hierover en vooral de zware economische crisis hebben de afkeer van de regering in Madrid snel vergroot.
Economie
Catalonië is met 32.000 vierkante kilometer kleiner dan Nederland en telt 7,5 miljoen inwoners.
De hoofdstad is Barcelona en de meeste Catalanen wonen in of rond de stad (1,6 miljoen inwoners.). De metropool telt 4,7 miljoen mensen.
Catalonië staat met 16 procent van de Spaanse bevolking voor 19 procent van het bbp.
Nationalistische politici stellen dat Catalonië veel te veel belastinggeld moet afdragen aan Madrid.
Als onafhankelijke staat zou het beter af zijn.
Critici bestrijden de statistieken die separatisten aanvoeren en vrezen een enorme economische neergang in zowel Catalonië
als in Spanje als de ‘Catalexit’ wordt doorgedrukt.
Taal
De door nationalisten gedomineerde overheden proberen al lang het Spaans terug te dringen.
Vooral in het onderwijs, waar de Catalaanse taal en het nationalisme sterk worden aangemoedigd.
In Spaanse media wordt zelfs van ‘taal-apartheid’ gesproken bij de pogingen Spaans-sprekenden uit te sluiten.
Maar langs de dichtbevolkte kust is het Spaans nog steeds de voornaamste spreektaal.
Naar schatting 46 procent van de Catalanen spreekt Spaans als eerste taal en 36 procent het Catalaans als eerste. Maar velen spreken beide.
BerichtGeplaatst: Wo Okt 16, 2019 12:53 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ik dacht dat je elders een blog hebt waar je deze bijdrages vandaan haalt, maar het heeft er alle schijn van dat deze topic jouw blog is.
Het zal wel aan mij liggen maar over deze onderwerpen lopen toch al topics? Of begrijp ik iets niet?

BerichtGeplaatst: Do Okt 24, 2019 15:17 Plaats reactie Reageer met quote
Jan de Vries

Hoe de verhoging van de metroprijzen leidde tot protesten

Sinds begin oktober zijn er in Chili protesten geweest over stijgende metroprijzen in Santiago, de hoofdstad van het land.
Tegen 18 oktober escaleerden vreedzame meetinge in botsingen, die leidden tot de vernitiging van metrostations, brandstichting van winkelcentra en bussen.
Doodde 11 mensen, vastgehouden ongeveer 1,5 duizend.
De Chileense president Sebastián Piñera zegde het besluit af prijzen te verhogen, maar de protesten gingen door.
In de hoofdstad en in veel andere steden werd een uitzonderingstoestand ingesteld; troepen en gepantserde voertuigen werden in grote steden ingezet.
De huidige president, Sebastián Piñera, is het hoofd van de rechterzijde regering, die begin 2018 aan de macht kwam.
Het beleid van de nieuwe regering is aanzienlijk anders dan het vorige, dat werd geleid door Michelle Bachelet in 2014-2018.
Haar regering heeft een aantal belangrijke sociale hervormingen doorgevoerd - allereerst de oprichting van gratis hoger onderwijs.
Dit veroorzaakte zeer grote massaverwachtingen, vooral onder jongeren.

Aan het einde van haar presidentiële termijn in 2018 verliet Bachelet deze enorme sociale verwachtingen die niet gemakkelijk te realiseren zijn.
De nieuwe president, Sebastián Piñera, beloofde dat hij zou bijdragen aan economische groei,
omdat sociaal beleid moest worden betaald, geld nodig voor de begroting.
Hij beloofde dat hij zou denken aan MKB, dat hij alle sociale programma's zou ontwikkelen die voor hem werden aangenomen.
Maar Piñera heeft geen politieke meerderheid in het parlement om dergelijke initiatieven te nemen.
Alle hervormingen van Piñera worden geconfronteerd met harde kritiek in de Kamer van Afgevaardigden, vooral onder linkse oppositiepartijen.
Op 6 oktober 2019 besluit de Piñera-regering om metropreis te verhogen van 800 naar 830 pesos (van ongeveer $ 1,12 naar $ 1,17).
Voorafgaand aan dit, in januari, steeg het tarief met nog eens 20 pesos.
Studenten, schoolkinderen en pensioengerechtigde hebben zeer grote voordelen, die niemand zou annuleren.
Het was de bedoeling om de tarieven voor valide burgers te verhogen.
Desondanks waren het middelbare scholieren, en vervolgens studenten, die een spontaan massaprotest aangingen dat op sociale netwerken werd georganiseerd.
De protesten begonnen op 7 oktober en gedurende de eerste week waren ze niet hard en agressief.
Deze protesten hadden geen enkele leider, studenten en schoolkinderen behoorden niet tot een politieke beweging of politieke partij.
Ze kwamen snel tot meining dat de regering geen aandacht aan hen besteedde
en tegen 17 en 19 oktober werden meer dan 40 van de 100 metrostations volledig vernietigd in Santiago:
ramen werden ingegooid, plaatsen voor kaartverkoop werden verbrand en roltrappen werden gebroken.
De schade bedroeg ongeveer $ 700 miljoen, en dit alles werd gedaan door schoolkinderen en studenten.
Grote steden van het land - Santiago, Valparaiso, Concepcion - waren bijna verlamd door studentenonrust. Er waren ook botsingen met de politie.
De president verklaarde de uitzonderingstoestand in 11 van de 16 regio's van het land.
Niet alleen de politie, maar ook de troepen gaan de straat op om de orde te beschermen.

En dit is een zeer gevaarlijk en serieus moment, omdat er sinds 1990 geen militairen meer op straat in Chileense steden zijn geweest.
Het bewind van Augusto Pinochet eindigde in 1990, waarna Chili een democratisch land werd en het leger de nieuwe levensregels strikt erkende.
Ze hebben vaak benadrukt dat ze een democratische staat dienen, dat ze nooit zullen uitgaan als vertegenwoordigers van militaire structuren
die willen interveniëren in de politiek. En voor het eerst in 30 jaar gaan ze de straat op.
Het verhogen van tarieven is natuurlijk slechts een aanleiding.
In de 30 jaar dat Chili als een democratisch land heeft geleefd, is er veel gedaan op het gebied van sociaal beleid.
Chili is in absolute termen een van de meest welvarende landen in Latijns-Amerika,
maar in werkelijkheid is er een enorme sociale ongelijkheid die de jeugd het meest treft. Dit was de echte reden voor de protesten.
Het is moeilijk te zeggen dat de protesten snel zullen eindigen, maar hoogstwaarschijnlijk zullen ze niet zo agressief zijn.
BerichtGeplaatst: Vr Okt 25, 2019 9:55 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Hoe is het trouwens met Willem? Ik heb hem hier al een paar weken niet gezien.
Willem, merk jij iets van die onrusten?

BerichtGeplaatst: Wo Okt 30, 2019 15:50 Plaats reactie Reageer met quote
Jan de Vries

Situatie in Libanon
De aanhoudende protesten in Libanon markeren een historisch moment in de geschiedenis van het land.
Demonstranten van alle religieuze pluimage zijn het erover eens dat er iets moet veranderen en dat biedt hoop op beter beleid,
beter bestuur en minder corruptie. 'Iedereen zit heel gespannen te kijken welke kant het op gaat.'

Wat begon als een spontaan protest tegen een belasting op bellen via WhatsApp (20 dollarcent voor elke dag dat je die app belt),
is uitgelopen op grote onvrede over de slechte economische situatie. De economie heeft de afgelopen jaren grote klappen gehad.
Mensen zien daardoor hun geld steeds minder waard worden.
Het laatste grote maatschappelijke protest was in 2015, tegen de problemen met de vuilnisophaal.
De protesten begonnen op 17 oktober, en zijn inmiddels vier dagen bezig.
Enkele uren nadat de protesten waren uitgebroken, trok de regering de belastingplannen al weer in, desondanks hielden de protesten aan.
Massale straatprotesten leggen het land al twee weken plat.
De demonstranten keren zich tegen de regering, die corrupt zou zijn en niets doet aan de groeiende ongelijkheid in het land.
De woede richtte zich duidelijk tegen de hele politieke toplaag.
Mensen doorbreken daarbij de religieus-politieke scheidslijnen die het politieke bestel van Libanon typeren.
Het land is verdeeld over Soennitische, Sjiitische en Maronitisch-christelijke gemeenschappen, allemaal met eigen partijen.
De Libanese economie maakte in 2018 moeilijke omstandigheden door, in een context van lokale politieke spanningen en een aanslepende regeringsvorming.
Volgens schattingen van het IMF en de World Bank is het bbp in 2018 slechts met 0,2% gestegen, vergeleken met 0,6% in 2017.
Deze vertraging houdt verband met het monetaire beleid van de centrale bank en
de afwachtende houding van investeerders omwille van de matige groei van de particuliere consumptie.
Daarnaast blijft de overheidsschuld stijgen tot 85,1 miljard USD of 152 procent van het bbp, tegenover 149 procent in 2017.
Ook de begrotingssituatie verslechterde in 2018, met een tekort dat met 4,5 procentpunt toenam tot 11,5% van het bbp.
BerichtGeplaatst: Wo Okt 30, 2019 22:59 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Jan de Vries: jouw stukken worden beter leesbaar als je wat witregels toevoegt.
Ook zou een spatie tussen afbeelding en tekst mooier overkomen.

BerichtGeplaatst: Do Okt 31, 2019 16:08 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Waar koop je die foto's, Jan?

BerichtGeplaatst: Do Okt 31, 2019 17:40 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

https://nos.nl/data/image/2019/10/21/586547/2048x1152.jpg

BerichtGeplaatst: Vr Nov 01, 2019 7:56 Plaats reactie Reageer met quote
Jan de Vries

Jip, dank je wel voor deze mooie recensie Smile
BerichtGeplaatst: Vr Nov 01, 2019 10:34 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es