Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Actualiteiten » Hervatting inquisitie tegen gekozen parlementariër om minde Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 17, 18, 19  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 

Willen we meer of minder Partij van de Arbeid? Willen we meer of minder Europese Unie? Willen we meer of minder Marokkanen? Hiervoor kom je voor het hekje. Maar wat willen wij zelf? Willen wij meer of willen wij minder Marokkanen?
meer
35%
 35%  [ 5 ]
minder
50%
 50%  [ 7 ]
geen
14%
 14%  [ 2 ]
Totaal aantal stemmen : 14

BerichtGeplaatst: Vr Okt 27, 2017 15:20 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Kan dat ook onderbouwd worden?

BerichtGeplaatst: Vr Feb 16, 2018 12:10 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

estudiant schreef:
Cliff schreef:

Wat een kul-argument. We hebben twee referenda gehad in 11 jaar. Is dat vaak? Totaal niet. Is Zwitserland een democratie? Ja. Zijn daar vaker referenda? Ja.

Valt me tegen van he Estudiant. Zoals het pro-Wilders volk schopt tegen de rechtsstaat, zo schop jij tegen een democratisch instrument als een referendum.

Ja ik ben een verklaard tegenstander van het referendum. Ons politiek bestel kent mandaat voor tenminste 4 jaren, daarnaast hebben we een Eerste Kamer die al te onstuimig tot stand gekomen wetten kan verwerpen.

Dat we twee referenda hebben gehad in 11 jaren zegt uiteraard niets over de toekomst. Ik verwacht met een toekomstige populistische regering dat veel vaker het referendum van stal gehaald zal worden waarbij politici zich vervolgens kunnen verschuilen onder het motto "de wil van het volk", en de handjes zullen wassen in onschuld.

Een referendum verzwakt de volksvertegenwoordiging. Wij hebben een vierjarig (of korter)politiek afrekeningsmoment en die periode is n.m.m. ook absoluut nodig om langere termijn politiek te kunnen voorbereiden en te kunnen voeren. Niet alles is namelijk zo eenvoudig als wel wordt gedacht en voor complexe kwesties leent het referendum zich al helemaal niet.

Ik vind het referendum dus gevaarlijk wanneer de populisten aan de macht komen en ik vind het referendum onder meer normale omstandigheden overbodig omdat we al genoeg democratische invloed ( direct en indirect) hebben.

Ik zie het referendum tenslotte ook nog als een indicatie van de mate van vertrouwen in de huidige politiek. Er is nu maar weinig vertrouwen in de politiek en de vraag is of het referendum hier een antwoord op zou kunnen zijn. Ik denk dus van niet.

Jan Terlouw die jij nog bejubelde tijdens zijn touwtje uit de brievenbuslezing heeft een andere mening over het referendum en het kalt stellen daarvan.

MIDDELBURG - Tijdens een bijeenkomst in Middelburg heeft oud-D66-partijleider Jan Terlouw donderdagavond forse kritiek geuit op de wijze waarop zijn partij meewerkt aan het afschaffen van het raadgevend referendum.

Theo Giele 15-02-18, 20:51 Laatste update: 21:26

Terlouw zei: ,,Laat ik even doen aan zelfkritiek. Het kabinet is het referendum aan het afschaffen. In de eerste beginselen van D66 stond 'een fundamentele democratisering van de samenleving; een van de middelen: een referendum, als je tenminste eenvoudige, begrijpelijke vragen kunt stellen. Nou ik weet er een: 'Bent u voor of tegen het afschaffen van het referendum?' Simpeler kan het toch niet. Maar nee hoor, die vraag gaat niet gesteld worden. Vind ik ernstig. Mijn eigen partij doet het, onze minister. Vind ik ernstig. En zo zie ik overal de democratie verzwakken, in plaats van versterken."

Het fragment: https://soundcloud.com/user-146185237

https://www.pzc.nl/home/d66-icoon-terlouw-haalt-in-middelburg-uit-naar-eigen-partij~a19360a1/

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 16, 2018 13:20 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

'Aangifte-circus' tegen Geert Wilders toch onderzocht

In het hoger beroep over de ‘minder Marokkanen’-uitspraak hebben de advocaten van PVV-leider Geert Wilders zojuist een paar ‘overwinningen’ geboekt. Zo zal de massa-aangifte tegen Wilders toch tegen het licht gehouden worden. En wil het hof dat een aantal getuigen toch gehoord wordt: onder anderen Tom Zwart (hoogleraar mensenrechten) en Afshin Ellian (hoogleraar Encyclopedie van de rechtswetenschap).

Over die aangifte was tijdens het eerste proces vorig jaar al veel te doen: mensen zouden gepusht zijn aangifte te doen, er zouden door de politie aangifteformulieren 'voorgedrukt' zijn, en de politiek zou aangiften hebben aangemoedigd: onder andere in Nijmegen zou dat gebeurd zijn. In het eerste proces wees de rechtbank onderzoek naar het 'aangiftecircus' nog af: het is opmerkelijk dat het hof onderzoek nu wel nodig vindt.

Lees verder:
https://www.ad.nl/politiek/aangifte-circus-tegen-geert-br-wilders-toch-onderzocht~ad22a0f5/

BerichtGeplaatst: Vr Mei 18, 2018 10:49 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Wilders: Niet vervolgen Pechtold is terecht, vervolg mij dan ook niet

Toelichting Geert Wilders op wrakingsverzoek

BerichtGeplaatst: Vr Mei 18, 2018 10:50 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Voorzitter hof Wilders LIEGT over scriptieprijs

Chic van ome Greet dat hij rechter Gaakeer niet heeft gewraakt omdat zij als jurylid een prijs heeft uitgereikt aan een lid van vluchtelingenclub We Are Here. Maar eh, mevrouw Gaakeer. Hoe zit dit nou? Want u beweert dat u niet wist dat Sinead Wendt lid was van een vluchtelingenorganisatie toen u haar een prijs gaf vanwege haar scriptie. Wij hebben die scriptie eens bekeken (gelukkig niet helemaal gelezen, red.). Moet u eens raden wat er in DE EERSTE ZIN en vervolgens in een alinea BOVENAAN PAGINA TWEE stond. Dus hee mevrouw Gaakeer. U weet gewoon dat zij lid was van een vluchtelingenorganisatie. Denkt u echt dat wij niet helemaal goed zijn of zo. Wat ons betreft deelt u scriptieprijsjes uit aan wie u wilt hoor, daar niet van. Maar dat u daar een potje over gaat zitten liegen in de rechtszaal vinden wij een beetje gek. Wij dachten altijd dat liegen in de rechtszaal niet mocht. Weer wat geleerd!

GeenStijl

BerichtGeplaatst: Do Nov 29, 2018 14:36 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Morgen begint de inquisitie weer.

BerichtGeplaatst: Do Nov 29, 2018 15:00 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik ben geen Wilders fan, maar als Knoops het voor elkaar krijgt Opstelten onder ede te laten verkondigen dat hij aandrong op vervolging, dan gaat mijn petje wel even af voor de man.

Kunnen ze die ouwe brompot alsnog opsluiten.

BerichtGeplaatst: Di Dec 11, 2018 11:34 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Voor een "Word vervolgd":

https://www.rtlnieuws.nl/columns/column/4513296/de-geur-van-misleiding-de-zaak-wilders

BerichtGeplaatst: Vr Aug 30, 2019 10:17 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Bewijs voor bemoeienis proces-Wilders, PVV-leider overweegt stappen

41 minuten geleden
Aangepast: 21 minuten geleden

Oud-minister Ivo Opstelten en topambtenaren van het ministerie van Justitie hebben zich persoonlijk bemoeid met de strafzaak tegen Geert Wilders. Vijf jaar na de omstreden 'minder-Marokkanen'-uitspraak duikt bewijs op dat zij invloed hebben uitgeoefend, vóórdat het Openbaar Ministerie (OM) definitief besloot Wilders te vervolgen.

Dit blijkt uit een tot dusver geheime ambtelijke nota uit 2014, die het ministerie vrijgaf aan RTL Nieuws. In die nota staat dat in september alleen nog sprake is van een 'voorgenomen' beslissing van het OM over de vervolging van Wilders.

Dat is belangrijk omdat het ministerie en het OM altijd hebben gezegd dat er al op 10 september een definitieve beslissing door het College van procureurs-generaal was genomen. Uit de nota blijkt dat dat niet waar is.

Voorafgaand aan de definitieve beslissing tot vervolging wordt er overleg gevoerd tussen Justitie en het OM.

Inhoudelijke bemoeienis

Opstelten geeft op 20 september in rode de letters de instructie aan zijn ambtenaren dat hij de strafzaak tegen Wilders wil bespreken: "Zie vier punten van het OM." Dat blijkt uit zijn krabbel op de nota, en uit de inventaris van handtekeningen. Dat overleg over 'de zaak W.' vindt op 25 september plaats met de hoogste baas van het OM, Herman Bolhaar, op de kamer van de minister.

De aantekeningen van Opstelten in rood op de nota.

Uit een interne mail van het ministerie blijkt dat het gaat om inhoudelijke bemoeienis met een mogelijk strafproces. Dit ligt extreem gevoelig. Welke punten Opstelten en zijn ambtenaren wilden bespreken is weggelakt omdat dat 'persoonlijke beleidsopvattingen' zouden zijn. De onthulling staat haaks op wat Opstelten, Bolhaar en topambtenaren in vertrouwelijke getuigenverhoren hierover tegen het Gerechtshof hebben gezegd, waar nu het hoger beroep loopt.

Wilders is woest

Verder blijkt dat topambtenaren commentaar gaven en suggesties deden aan het OM om zich beter te prepareren op de zaak-Wilders, voordat een definitief vervolgingsbesluit was genomen. Ook liet het ministerie later persberichten van het OM aanpassen, omdat dat politiek beter uitkwam.

De bewuste mail met in de onderwerpregel 'bespreking zaak W.'

PVV-leider Wilders reageert 'woest': "Deze nieuwe onthullingen zijn weerzinwekkend. Er blijkt herhaaldelijk inhoudelijk overleg te zijn geweest over mijn zaak tussen de top van het ministerie en het OM, nog voordat een definitieve vervolgingsbeslissing genomen was. Het is allemaal met geen pen te beschrijven."

Juridische stappen

Wilders hoopt dat het Gerechtshof dinsdag, als de zaak weer dient, 'een einde maakt aan dit belachelijke politieke proces'. De PVV-leider beraadt zich op juridische stappen tegen de hoofdrolspelers, omdat zij volgens hem mogelijk een ambtsmisdrijf hebben begaan.

De advocaat van Wilders, Geert-Jan Knoops zegt: "Deze stukken laten geen andere conclusie toe, dan dat er tussen de top van het ministerie en het OM veelvuldig overleg heeft plaatsgevonden op inhoudelijke en beleidsmatige aspecten over een voorgenomen vervolgingsbeslissing."

'Pijnlijke onthulling'

Hij noemt dit 'nieuw bewijs', dat aantoont dat 'het OM de strafrechter onjuist heeft voorgelicht over de politieke interventie'. Jarenlang is juist ontkend dat er enig overleg is geweest; dat bleek eerder al niet te kloppen. Knoops zegt dat het OM daarom z’n recht op vervolging heeft verspeeld.

Volgens politiek commentator Frits Wester is sprake van een 'pijnlijke' onthulling: "Of het Gerechtshof het team-Wilders gelijk geeft en de vervolging wordt gestopt, moet dinsdag blijken. Maar het is al wel glashelder dat het OM niet de waarheid heeft gesproken. Het hele beeld wordt steeds smoezeliger. Ook de huidige minister Grapperhaus wordt ernstig in verlegenheid gebracht. Want hoe kan het dat de hoofdrolspelers, die nota bene door zijn ministerie zijn voorbereid voor hun getuigenverhoor, het Gerechtshof op het verkeerde been zetten?"

Vrijgegeven documenten

Het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft de documenten vrijgegeven in een procedure van RTL Nieuws, nadat de rechtbank Midden-Nederland daartoe opdracht gaf een nieuw besluit te nemen. (Alle documenten tref je hier en hier).

Het OM wil geen antwoord geven op vragen omdat de zaak 'onder de rechter' is: "De zittingszaal is de aangewezen plek om in te gaan op de inhoud van de zaak." Het OM heeft altijd volgehouden dat het 'zelfstandig' het besluit heeft genomen om Wilders te vervolgen.

Het ministerie blijft ook bij die uitleg, zei een woordvoerder gisteravond. Het ministerie bevestigt dat de opdracht 'bespreken' van Opstelten is. Ook blijkt uit antwoorden op vragen van RTL Nieuws dat Opstelten en de hoge ambtenaar hiervan op de hoogte waren toen ze als getuigen werden gehoord door het Hof, maar hier juist niets over vertelden.

RTL

BerichtGeplaatst: Vr Aug 30, 2019 10:43 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Flikker die Ivo Opstelten maar in de gevangenis.

Dit is een schande voor de rechtsstaat.

BerichtGeplaatst: Di Sep 03, 2019 13:46 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Schande! In wat voor een nep rechtsstaat leven wij eigenlijk?
Ook hier blijkt weer eens duidelijk dat de elite beslist en dat er van democratisch recht of neutrale rechtsgang geen sprake is.

We hebben echt heel veel touw nodig! Evil or Very Mad

BerichtGeplaatst: Wo Sep 04, 2019 12:09 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

https://www.parool.nl/nederland/nieuwe-twijfels-in-proces-wilders~b0b1bad0/

BerichtGeplaatst: Do Sep 05, 2019 20:19 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Tedje van Es schreef:
Schande! In wat voor een nep rechtsstaat leven wij eigenlijk?
Ook hier blijkt weer eens duidelijk dat de elite beslist en dat er van democratisch recht of neutrale rechtsgang geen sprake is.

We hebben echt heel veel touw nodig! Evil or Very Mad

Primitief hoor. Kernraketten hebben veel meer effect.

Very Happy

BerichtGeplaatst: Ma Sep 09, 2019 11:16 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Aan Mark R.

Posted on 9 september 2019 by Jan Dijkgraaf

Meneer Rutte,

De politiebureaus extra open.

Voorbedrukte aangifteformulieren.

Politiechefs die hoogstpersoonlijk aangiftes opnamen.

Burgemeesters die mensen aanmoedigden aangifte te doen.

Mainstream media die het aangiftecircus publicitair ‘begeleidden’, tot kadertjes met openingstijden van de bureaus aan toe.

Een Openbaar Ministerie dat onvoldoende reden zag om tot vervolging over te gaan.

Een minister van Justitie en een baas van het Openbaar Ministerie die tijdens een verhoor aan acuut geheugenverlies leden.

Ambtenaren van het ministerie van Justitie én een minister van VVD-huize die zich intensief bemoeiden met de voorbereiding van de strafzaak.

Uit onderstaand mailtje (en uit een uitspraak van de persofficier van justitie) blijkt: dat deden ze al vóór de beslissing was genomen om de jacht op Geert Wilders voor de rechtbank voort te zetten.

Kortom: ja, het proces tegen Geert Wilders is een politiek proces.

En ja, daar wist u alles van.

Want van alle echt gevoelige zaken die onder uw bewind gebeuren bent u op de hoogte.

Zeker op het ministerie van Justitie en Veiligheid.

Het Wilders-proces past ook perfect in uw uitspraak uit 2012: “Ik zal dat partijtje van jou tot nul zetels decimeren!”

En toen dat niet lukte, besloot u maar om Wilders’ leven (dankzij al bijna vijftien jaar 24/7 de strengst denkbare beveiliging toch al geen pretje) tot een nóg grotere hel te maken?

Ik weet ook wel dat u -als die er al komen- debatten in de Tweede Kamer over deze kwestie moeiteloos overleeft. En dat er geen parlementaire enquete komt. En dat Wilders in hoger beroep weer wordt veroordeeld zonder strafoplegging.

Maar manmanman, wat is dit éng!

https://www.briefjevanjan.nl/aan-mark-r/

BerichtGeplaatst: Ma Sep 09, 2019 11:37 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Dit is een politiek proces en ik denk dat dit een staartje gaat krijgen.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 09, 2019 12:41 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Drie namen van topambtenaren van Justitie komen naar boven drijven:

1. Pieter Cloo, hoogste ambtenaar van Justitie tussen 2012 – 2015. Hij was vertrouweling van Opstelten en Rutte, die tegen de zin van de andere topambtenaren door Opstelten is binnengehaald. Om het ‘klusje Wilders te klaren?

2. Birgit Roes en 3. Gerard Sta
Beiden zijn advocaten-generaal, die de strafeis namens het OM uitspraken. Over Gerard Sta stond in december 2018 nog dit in de krant: “De politiek heeft zich niet bemoeid met de vraag of Geert Wilders moest worden vervolgd voor discriminatie. Dat zei advocaat-generaal Gerard Sta, de aanklager bij het gerechtshof in Den Haag, vandaag tijdens de derde dag van de regiezitting waarin een nieuw rechterstrio het hoger beroep tegen de PVV-leider moet voorbereiden”.

We kunnen nu vaststellen dat advocaat-generaal Gerard Sta keihard heeft staan te liegen (in opdracht van Justitie waarschijnlijk). In de ‘beste’ traditie van de VVD, waar bv. Rutte en Wiebes het liegen tot dagelijkse praktijk hebben verheven.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 09, 2019 12:51 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Dit zijn ze.
    De hoofdrolspelers die hebben samengespannen en alles in het werk hebben gesteld om Geert Wilders, politiek tegenstander van Opstelten en Rutte uit de weg te ruimen. In elk geval 3 van hen zijn
    @VVD-er.
    #Wildersgate #Wilders #Wildersproces

tweet

BerichtGeplaatst: Ma Sep 09, 2019 13:20 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Gerard Roes gespot in 2012. En raad eens tussen wie?

BerichtGeplaatst: Ma Sep 09, 2019 13:27 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Je zou er bang van worden, van al die zware jongens..... Cool

BerichtGeplaatst: Ma Sep 09, 2019 13:34 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Zouden deze zware jongens (wat mij betreft binnenkort de Vier van Breda) misschien te chanteren kunnen zijn voor iets met kleine jongetjes? Joris Demmink weet er misschien wel meer van af of er zijn misschien wel meer die iets van Joris Demmink afweten...

Laatst aangepast door Loetje op Ma Sep 09, 2019 14:55, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Ma Sep 09, 2019 13:38 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Hoofdelijke aansprakelijkheid voor politici is zo gek nog niet...

BerichtGeplaatst: Ma Sep 09, 2019 17:31 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Loetje schreef:
Zouden deze zware jongens (wat mij betreft binnenkort de Vier van Breda) misschien te chanteren kunnen zijn voor iets met kleine jongetjes? Joris Demmink weet er misschien wel meer van af of er zijn misschien wel meer die iets van Joris Demmink afweten...

Ik geloof niet dat het mogelijk ranzige verleden van Demmink iets te maken heeft met deze casus.
Net zo min als je Wilders het formeel kwalijk kunt nemen dat hij een nogal ranzige groep vertrouwelingen heeft en had.
Hoe gaat het trouwens met de losse handjes van Dion Graus?

BerichtGeplaatst: Ma Sep 09, 2019 18:49 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

De islam houdt van mannen met losse handjes, dus zodra de islamisering een feit is wordt Graus burgemeester van één van de grote steden.
Als voorstander van deze religie zal jij, samen met jouw in een boerka gehulde vrouw, wel naar de inhuldiging mogen komen. Razz

BerichtGeplaatst: Di Sep 10, 2019 17:25 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Wat een onzin. Een in boerka gehulde vrouw gaat uiteraard niet mee naar zo’n officiële plechtigheid.
Bovendien.....ze mag er niet naar binnen. Ik meende dat jij dat wel wist.....? Rolling Eyes

Weerwoord forum index » Actualiteiten