Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Actualiteiten » Hervatting inquisitie tegen gekozen parlementariër om minde Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 17, 18, 19  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 

Willen we meer of minder Partij van de Arbeid? Willen we meer of minder Europese Unie? Willen we meer of minder Marokkanen? Hiervoor kom je voor het hekje. Maar wat willen wij zelf? Willen wij meer of willen wij minder Marokkanen?
meer
35%
 35%  [ 5 ]
minder
50%
 50%  [ 7 ]
geen
14%
 14%  [ 2 ]
Totaal aantal stemmen : 14

BerichtGeplaatst: Di Nov 29, 2016 13:57 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

estudiant schreef:
Dus ik geloof echt niet in beïnvloeding door Den Haag.

Ik wel. Het zaakje is gewoon opgestookt door Den Haag en de zwarte toga's met hun slappe witte befjes zijn allemaal gelovige volgelingen van Alexander Pechtolt, het politiek correcte orgasmemannetje.

BerichtGeplaatst: Di Nov 29, 2016 16:43 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Ach, dat denk jij maar. Cool

BerichtGeplaatst: Wo Nov 30, 2016 9:28 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Niet een erg sterk antwoord, Estudiant.

Geloof mij maar, Den Haag heeft hier de vingers in, het is één grote corrupte kliek.
Inmiddels is de PVV in de peilingen groter dan de VVD, allemaal vanwege deze schertsvertoning in de rechtszaal. De mensen zijn namelijk niet gek.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 30, 2016 18:07 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Ik ben geen aanhanger van complottheorieën.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 30, 2016 18:12 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Dat is geen complottheorie, het is gewoon hedendaagse politiek. Dit is een politiek proces.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 30, 2016 20:48 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Cliff schreef:
Laatste keer dat ik controleerde leefden we toch in een democratische rechtsstaat. De rechter is gevraagd om een uitspraak te doen over de zaak Wilders. Waarom moet dan zowel de rechter als de rechtsstaat zo enorm in diskrediet worden gebracht?

Oneens.
1) Onze democratie is allang geleden vermoord.
2) Dit is een politiek proces waarbij Den Haag probeert om Wilders een strafblad aan te naaien.

Je hebt geen argumenten.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 30, 2016 20:51 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

estudiant schreef:
Zeker zo'n democratie met elke week een referendum?

Wat een kul-argument. We hebben twee referenda gehad in 11 jaar. Is dat vaak? Totaal niet. Is Zwitserland een democratie? Ja. Zijn daar vaker referenda? Ja.

Valt me tegen van he Estudiant. Zoals het pro-Wilders volk schopt tegen de rechtsstaat, zo schop jij tegen een democratisch instrument als een referendum.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 30, 2016 20:53 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Dat is geen complottheorie, het is gewoon hedendaagse politiek. Dit is een politiek proces.

Dat is een complottheorie.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 30, 2016 20:54 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Tedje van Es schreef:

Inmiddels is de PVV in de peilingen groter dan de VVD, allemaal vanwege deze schertsvertoning in de rechtszaal. De mensen zijn namelijk niet gek.

Dat zijn ze wel als ze puur om die reden (de schertsvertoning in de rechtszaal) PVV stemmen. En dat lijkt bij een deel van de kiezers inderdaad het geval te zijn.
Anderzijds zegt dit natuurlijk wel iets over hoe men tegen deze rechtzaak aankijkt, en daarin geef ik deze kiezers en de heer Wilders gelijk: het is een politiek proces wat nooit had mogen plaatsvinden.

BerichtGeplaatst: Do Dec 01, 2016 13:04 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Je hebt geen argumenten.

De politiek is totaal verrot. De argumenten daarvoor geef ik hier bijna dagelijks; er regeert leugen, list en bedrog.

Gisteravond gaf Jan Terlouw een ontroerend pleidooi in De Wereld draait doorrrrr! , het programma dat ons dagelijks voorziet van de nodige politiek correcte kots en waar dergelijke tranentrekkers wel passen.

Maar meneer Terlouw stond aan de wieg van de rotzooi en het wantrouwen dat we nu hebben. Dankzij dergelijke politiek correcte populistische orgasmemannetjes, die als credo hadden "niets moet alles mag", hebben we nu zo'n rotzooitje.
Mensen als Terlouw hebben de politiek gemaakt tot wat het nu is: onbetrouwbaar en leugenachtig. En zij hebben de burger ook gevormd tot wat hij nu is: een verwend stuk SBS6 onbenul.

Meneer zelf heeft daar echter geen last van. Zijn rijkelijke staatspensioen, dat hij als politicus en wauwelaar heeft vergaard, komt al vele jaren binnen. Dan kan hij nu ook lekker roepen dat er weer een touwtje uit de brievenbus moet hangen.

http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/367395

BerichtGeplaatst: Do Dec 01, 2016 13:06 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Lampje schreef:
Dat zijn ze wel als ze puur om die reden (de schertsvertoning in de rechtszaal) PVV stemmen. En dat lijkt bij een deel van de kiezers inderdaad het geval te zijn.

Deze schertsvertoning in de rechtszaal is bij deze mensen niet de hoofdreden maar de druppel van de bekende emmer.
Let op mijn woorden: deze druppels gaan 4 extra zetels opleveren. Den Haag heeft zichzelf grandioos in de voet geschoten.

BerichtGeplaatst: Do Dec 01, 2016 14:27 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

"Homos moeten verbrand, afgemaakt en onthoofd!"

Daartoe mag je oproepen als je Moslim bent, want het staat in Koran.

Van discriminatie of belediging is dan geen sprake meer, want geloofsovertuiging staat boven de wet. Waarvan akte. Maak kennis met de handel en wandel van gesubsidieerde bestrijders van discriminatie...

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Dec 01, 2016 15:27 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Cliff schreef:

Wat een kul-argument. We hebben twee referenda gehad in 11 jaar. Is dat vaak? Totaal niet. Is Zwitserland een democratie? Ja. Zijn daar vaker referenda? Ja.

Valt me tegen van he Estudiant. Zoals het pro-Wilders volk schopt tegen de rechtsstaat, zo schop jij tegen een democratisch instrument als een referendum.

Ja ik ben een verklaard tegenstander van het referendum. Ons politiek bestel kent mandaat voor tenminste 4 jaren, daarnaast hebben we een Eerste Kamer die al te onstuimig tot stand gekomen wetten kan verwerpen.

Dat we twee referenda hebben gehad in 11 jaren zegt uiteraard niets over de toekomst. Ik verwacht met een toekomstige populistische regering dat veel vaker het referendum van stal gehaald zal worden waarbij politici zich vervolgens kunnen verschuilen onder het motto "de wil van het volk", en de handjes zullen wassen in onschuld.

Een referendum verzwakt de volksvertegenwoordiging. Wij hebben een vierjarig (of korter)politiek afrekeningsmoment en die periode is n.m.m. ook absoluut nodig om langere termijn politiek te kunnen voorbereiden en te kunnen voeren. Niet alles is namelijk zo eenvoudig als wel wordt gedacht en voor complexe kwesties leent het referendum zich al helemaal niet.

Ik vind het referendum dus gevaarlijk wanneer de populisten aan de macht komen en ik vind het referendum onder meer normale omstandigheden overbodig omdat we al genoeg democratische invloed ( direct en indirect) hebben.

Ik zie het referendum tenslotte ook nog als een indicatie van de mate van vertrouwen in de huidige politiek. Er is nu maar weinig vertrouwen in de politiek en de vraag is of het referendum hier een antwoord op zou kunnen zijn. Ik denk dus van niet.

BerichtGeplaatst: Do Dec 01, 2016 16:21 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Een referendum als democratisch handvat vult juist het manco wat inherent is aan de particratie aan. Het overschrijdt namelijk partijbelangen, regeerakkoord, fractiediscipline etc.
BerichtGeplaatst: Do Dec 01, 2016 16:40 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Partijbelangen? Niks mis mee, daarvoor kun je immers naar het stemhokje en de partij kiezen die jouw belang vertegenwoordigt?
Fractiediscipline ? Niks mis mee toch? Stoor je je eraan? Dan is er het stemhokje en stem dan op een partij die in jouw richting komt, er zijn er al 19 inmiddels, dus er zit er vast ééntje bij. Wanneer je geen fractiediscipline wilt stem dan op een klein splintertje met een grote kans op 1 zetel.
Regeerakkoord? Ja dat lijkt me vrij normaal met een regering die uit meerdere partijen bestaat. Een zakelijke overeenkomst met de bedoeling om misverstanden te voorkomen.

Als je referenda wil gebruiken om al deze zaken te omzeilen dan krijgen we een regering met dagkoersen.
En dat is zo niet in het belang van het land.....

BerichtGeplaatst: Do Dec 01, 2016 16:42 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
De politiek is totaal verrot.

Eén lange zure tirade Tedje... mis je Guus?

BerichtGeplaatst: Do Dec 01, 2016 16:51 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

estudiant schreef:
Ja ik ben een verklaard tegenstander van het referendum.

Dan vind ik je democratisch gehalte niet erg hoog.

Quote:
Ons politiek bestel kent mandaat voor tenminste 4 jaren, daarnaast hebben we een Eerste Kamer die al te onstuimig tot stand gekomen wetten kan verwerpen.

Het is niet f ;of, het is én én.

Een referendum is een prima aanvulling op bovenstaande, zeker daar waar we zien dat vraagstukken dwars door partijprogramma's en visies heen gaan.

Quote:
Ik verwacht met een toekomstige populistische regering dat veel vaker het referendum van stal gehaald zal worden waarbij politici zich vervolgens kunnen verschuilen onder het motto "de wil van het volk", en de handjes zullen wassen in onschuld.

Kan, maar er is ook een ander scenario denkbaar, namelijk het volgende. Het kan zo zijn dat door de politieke versplintering een minderheidskabinet komt wat per punt een meerderheid moet gaan zien te krijgen in de kamer. Dat haalt de noodzaak tot een referendum waarschijnlijk omlaag: er komt immers geen dik regeerakkoord met daarin afspraken die 'omwille van het regeren' niet gesteund worden door een meerderheid.

Quote:
Een referendum verzwakt de volksvertegenwoordiging.

Integendeel: het versterkt het. Trek het eens naar de lokale politiek toe, of misschien zelfs een ondernemingsraad in het bedrijf waar je werkzaam bent... ja, die mensen hebben 4 jaar mandaat en kunnen zonder de mening van hun achterban te raadplegen 4 jaar lang doen wat ze willen. Echter... een goed vertegenwoordiger gaat voor ieder vraagstuk communiceren met zijn achterban.

Een mens kan immers niet alles weten.

Quote:
Wij hebben een vierjarig (of korter)politiek afrekeningsmoment en die periode is n.m.m. ook absoluut nodig om langere termijn politiek te kunnen voorbereiden en te kunnen voeren. Niet alles is namelijk zo eenvoudig als wel wordt gedacht en voor complexe kwesties leent het referendum zich al helemaal niet.

We kunnen prima een referendum houden over een complex en lange termijn project. Als je in 1953 een referendum zou organiseren over de deltawerken, geheid dat een meerderheid voor zou stemmen. Zelfs als het project 30 jaar duurt om af te ronden.

Quote:
Ik vind het referendum dus gevaarlijk wanneer de populisten aan de macht komen en ik vind het referendum onder meer normale omstandigheden overbodig omdat we al genoeg democratische invloed ( direct en indirect) hebben.

Dat bestrijd ik. De kloof tussen politiek en burger is dermate groot dat de democratie wankelt. Ze functioneert niet naar behoren, daardoor krijg je Trump en Wilders.

Quote:
Ik zie het referendum tenslotte ook nog als een indicatie van de mate van vertrouwen in de huidige politiek. Er is nu maar weinig vertrouwen in de politiek en de vraag is of het referendum hier een antwoord op zou kunnen zijn. Ik denk dus van niet.

Ik denk dus van wel. Op deze manier dwing je politici te werken aan het vertrouwen. Zou je ze een mandaat voor 4 jaar geven zonder dat ze gecorrigeerd kunnen worden, dan daalt het vertrouwen nog verder.

BerichtGeplaatst: Do Dec 01, 2016 16:54 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Tedje van Es schreef:
Cliff schreef:
Je hebt geen argumenten.

De politiek is totaal verrot. De argumenten daarvoor geef ik hier bijna dagelijks; er regeert leugen, list en bedrog.

Gisteravond gaf Jan Terlouw een ontroerend pleidooi in De Wereld draait doorrrrr! , het programma dat ons dagelijks voorziet van de nodige politiek correcte kots en waar dergelijke tranentrekkers wel passen.

Maar meneer Terlouw stond aan de wieg van de rotzooi en het wantrouwen dat we nu hebben. Dankzij dergelijke politiek correcte populistische orgasmemannetjes, die als credo hadden "niets moet alles mag", hebben we nu zo'n rotzooitje.
Mensen als Terlouw hebben de politiek gemaakt tot wat het nu is: onbetrouwbaar en leugenachtig. En zij hebben de burger ook gevormd tot enz enz enz

Terlouw had wel degelijk een punt, n.l. het totale gemis aan vertrouwen in de politiek, maar ook in mensen onder elkaar. Vroeger was bij een simpele overeenkomst een handdruk voldoende maar nu hebben we voor dezelfde overeenkomst tenminste een aantal contracten nodig. Juridische dichttimmering, zeg maar.

Hoe dat komt? Acht een waslijst van oorzaakjes en gevolgjes en oorzaken en gevolgen.
De touwtjes uit de brievenbus komen nooit meer terug natuurlijk, maar overdrachtelijk vond ik deze wel mooi.

BerichtGeplaatst: Do Dec 01, 2016 16:56 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

estudiant schreef:
Hoe dat komt? Acht een waslijst van oorzaakjes en gevolgjes en oorzaken en gevolgen.

Vertrouwen opbouwen wordt al een stuk lastiger als je je buren niet kan verstaan.

BerichtGeplaatst: Do Dec 01, 2016 17:00 Plaats reactie Reageer met quote
torentje

@Tedje van Es,
De politiek is inderdaad verrot, de oorzaak daarvan is het leger leraren met vieze vriendjes in de politiek. Die onder elkaar het geld verdelen en het land besturen. Want ze bestelen met een leger de arme belastingbetalers omdat de armen geen leger hebben om weerstand te leveren. Terwijl ieder weldenkend mens weet dat weldenkende jongeren geen les hoeven van leraren. Toch.?
Re: Hoe religie de democratie gijzelt
BerichtGeplaatst: Do Dec 01, 2016 18:01 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Loetje schreef:
"Homos moeten verbrand, afgemaakt en onthoofd!"

Daartoe mag je oproepen als je Moslim bent, want het staat in Koran.

Van discriminatie of belediging is dan geen sprake meer, want geloofsovertuiging staat boven de wet. Waarvan akte. Maak kennis met de handel en wandel van gesubsidieerde bestrijders van discriminatie...

http://media.tpo.nl/2016/12/01/meldpunt-discriminatie-internet-islamitische-homohaat-is-geen-discriminatie-want-islam/

Het MDI (= Menings Delicten Inquisitie) trekt een keuteltje in en komt nu aankakken dat het om een beoordelingsfout ging.

Nou betwijfel ik ten zeerste of deze subsidiesponzen ook maar over enige competentie te beschikken over objectief te kunnen beoordelen wanneer zij stellen dat (Islamitische) geloofsovertuiging boven de Nederlandse wet staat.

En is het OM zo consequent om hiervoor vervolging in te gaan stellen? Iets geeft mij in dat ze dat niet gaan doen, want Marokkanen/Moslims genieten onraakbaarheid.

Laatst aangepast door Loetje op Do Dec 01, 2016 18:21, in totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Do Dec 01, 2016 18:10 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Eén lange zure tirade Tedje... mis je Guus?

O, nu wijs ik je de argumenten aan maar nu is het niet goed omdat het te zuur is. Ik heb de politiek niet rot gemaakt. Ik ben geen verrotte politicus, zakenvuller, leugenaar of bedrieger.

estudiant schreef:
Terlouw had wel degelijk een punt, n.l. het totale gemis aan vertrouwen in de politiek, maar ook in mensen onder elkaar.

Ik heb ook een punt: Terlouw probeert een beetje de filosoof uit te hangen terwijl hij aan de basis heeft gestaan van de vorming hedendaagse samenleving waar hij zich nu zo'n "zorgen" over maakt.

Quote:
De touwtjes uit de brievenbus komen nooit meer terug natuurlijk, maar overdrachtelijk vond ik deze wel mooi.

Alleen de woorden oorzaakjes en gevolgjes al, de vergoelijking ten top!
De oorzaken waren groot en de grote gevolgen verschijnen momenteel aan de horizon.

BerichtGeplaatst: Do Dec 01, 2016 20:17 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
O, nu wijs ik je de argumenten aan maar nu is het niet goed omdat het te zuur is.

Nee, argumenten zijn aantoonbare feitelijkheden, geen waarde-oordelen van jou Tedje.

BerichtGeplaatst: Do Dec 01, 2016 20:31 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Cliff schreef:

Dan vind ik je democratisch gehalte niet erg hoog.

Kun je het over hebben natuurlijk. Ik zet het maar een beetje af bij hen die bv lid zijn van een politieke partij. Daar worden door discussieavonden en bijeenkomsten voor een ongeveer gelijkdenkend aantal kiezers beleid en richting gekozen. Hun voormannen (vrouwen) worden gekozen (behalve bij de PVV) en zij doen mee aan kamer- en gemeentelijke verkiezingen in de hoop zoveel mogelijk zetels te winnen om hun idealen verwezenlijkt te zien worden. Zo werkt het dus in een democratie. En in de Nederlandse democratie moeten we doordat we zoveel partijen hebben altijd tot een compromis komen. Niks mis mee, het heeft ons als natie geen windeieren gelegd tenslotte.
Waar is dan een referendum dan voor nodig? Als je het over politiek bewustzijn hebt, dan zou ik zeggen laten we allen ons met de politiek bemoeien via de partijen of nog op te richten partijen. Een referendum suggereert dat alles met een simpel JA of NEE te besturen zou zijn, maar de werkelijkheid is veel complexer dan die ééndimensionale vraagstelling op het referendumformulier.

Quote:
Het is niet f ;of, het is én én.

Dat klopt, maar is dus n.m.m. onwenselijk.

Quote:
Een referendum is een prima aanvulling op bovenstaande, zeker daar waar we zien dat vraagstukken dwars door partijprogramma's en visies heen gaan.

Zie mijn commentaar bovenaan deze post

Quote:
Kan, maar er is ook een ander scenario denkbaar, namelijk het volgende. Het kan zo zijn dat door de politieke versplintering een minderheidskabinet komt wat per punt een meerderheid moet gaan zien te krijgen in de kamer. Dat haalt de noodzaak tot een referendum waarschijnlijk omlaag: er komt immers geen dik regeerakkoord met daarin afspraken die 'omwille van het regeren' niet gesteund worden door een meerderheid.

Ja dat is niet ondenkbaar. We zullen zien...

Quote:
Trek het eens naar de lokale politiek toe, of misschien zelfs een ondernemingsraad in het bedrijf waar je werkzaam bent... ja, die mensen hebben 4 jaar mandaat en kunnen zonder de mening van hun achterban te raadplegen 4 jaar lang doen wat ze willen. Echter... een goed vertegenwoordiger gaat voostuk communiceren met zijn achterban.

Een mens kan immers niet alles weten.

Dat laatste is zeker zo. Maar waar komen we zonder dat we vertrouwen hebben in de vertegenwoordiging die we zelf kiezen?
Dat een betrouwbaar en serieus gekozene de achterban raadpleegt, spreekt van zelf. Daar zijn bv politieke partijen ook een uitstekend middel voor. En is er teveel verschil ontstaan, of is er geen vertrouwen meer, dan sturen we onze vertegenwoordiging naar huis.
Als we dus het referendum nodig zouden hebben omdat we onze vertegenwoordiging niet vertrouwen, dan zijn we dus echt ver van het pad af.

Quote:
We kunnen prima een referendum houden over een complex en lange termijn project. Als je in 1953 een referendum zou organiseren over de deltawerken, geheid dat een meerderheid voor zou stemmen. Zelfs als het project 30 jaar duurt om af te ronden.

Dat zal best, maar dat deed de traditionele politiek immers zelf toch ook? Daar was ook geen referendum voor nodig geweest.
En stel dat nu de dijken breken ....... dan hebben we echt geen referendum nodig om de ramp het hoofd te bieden

Quote:
Dat bestrijd ik. De kloof tussen politiek en burger is dermate groot dat de democratie wankelt. Ze functioneert niet naar behoren, daardoor krijg je Trump en Wilders.

Daar ga ik een heel eind in mee. Daarom moet je van binnenuit het vertrouwen herstellen en de kloof kleiner maken. Niet via een medicijn dat slechts symptomen bestrijdt.

Quote:
Ik denk dus van wel. Op deze manier dwing je politici te werken aan het vertrouwen. Zou je ze een mandaat voor 4 jaar geven zonder dat ze gecorrigeerd kunnen worden, dan daalt het vertrouwen nog verder.

Daar denk ik dus fundamenteel anders over, maar gezien het voorstaande had je dat al begrepen uiteraard Wink

BerichtGeplaatst: Do Dec 01, 2016 21:53 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

estudiant schreef:
Waar is dan een referendum dan voor nodig?

Dat lijkt me een open deur. Geen van de partijen heeft bij de laatste verkiezingen ook maar iets gezegd over het verdrag met de Oekraïne. Stel dat je voor of tegen bent, je hebt geen idee waarop je zou moeten stemmen. Neem de VVD, daar is de achterban 50/50 verdeeld over zo'n punt.

Lijkt me prima om op dat soort momenten, zeker wanneer het om de overdracht van mandaat naar Brussel gaat, even bij achterban te raadplegen: 'hoe denken jullie hierover'?

Quote:
Als je het over politiek bewustzijn hebt, dan zou ik zeggen laten we allen ons met de politiek bemoeien via de partijen of nog op te richten partijen.

Leuk, maar zowel jij als ik krijgen die kans echt niet Estudiant. Zelfs Wilders zou nooit bekend geworden zijn als hij niet eerst op de VVD had meegelift. Als Wilders zonder lidmaatschap van de VVD direct de PVV zou zijn begonnen, dan zou niemand hem kennen.

Quote:
Een referendum suggereert dat alles met een simpel JA of NEE te besturen zou zijn, maar de werkelijkheid is veel complexer dan die ééndimensionale vraagstelling op het referendumformulier.

Werkelijk?

Heb jij ooit de algemene voorwaarden gelezen van je GSM-abonnement of je Energiemaatschappij? Ik denk het niet. Ik zeg je: het is een behoorlijk uitgebreid pakket van regels. En toch zeg je uiteindelijk 'JA' of 'NEE' op zo'n contract.

Uiteindelijk, wanneer je alle afwegingen maakt, komt er meestal een GO of NO-GO. Dat geldt voor al mijn beslissingen, projecten, etc. op het werk ook. Soms uitermate complexe zaken. Je verzamelt zoveel mogelijk informatie. Maar er komt altijd een punt waarop je JA of NEE zegt. Altijd. Meestal op het moment dat je een contract tekent met een leverancier bv.

Quote:
Dat klopt, maar is dus n.m.m. onwenselijk.

Als aanvulling op het bestaande? Ik zie nog steeds niet waarom niet. In Zwitserland werkt het bv. prima. Ze zouden het vertrouwen in de politiek eens moeten vergelijken, tussen Zwitserland en Nederland. Ik durf te wedden dat het daar hoger is, mede omdat het volk het gevoel heeft dat ze meer betrokken worden, of beslissingen waar een grote meerderheid tegen is toch te stoppen of terug te draaien.

Quote:
Zie mijn commentaar bovenaan deze post

Nee, ik vind verwijzen naar een partijprogramma niet echt een antwoord op mijn vraag.

Quote:
Dat laatste is zeker zo. Maar waar komen we zonder dat we vertrouwen hebben in de vertegenwoordiging die we zelf kiezen?

Misschien is dat het probleem wel. Maar zeg eens, wat hebben politici de laatste jaren gedaan om het vertrouwen te winnen? Niet echt veel naar mijn mening. Het negeren van de uitslagen van niet één maar twee referenda bijvoorbeeld... niet echt een uiting van betrouwbaarheid.

Quote:
Als we dus het referendum nodig zouden hebben omdat we onze vertegenwoordiging niet vertrouwen, dan zijn we dus echt ver van het pad af.

Ik vind het een prima instrument om politici altijd te confronteren met wat ze werkelijk zijn: volksvertegenwoordigers. Al snel zijn ze namelijk iets als baantjesjager in EU, de burgemeestersvacaturebank of CvdK.

Quote:
Dat zal best, maar dat deed de traditionele politiek immers zelf toch ook? Daar was ook geen referendum voor nodig geweest.

Dat is geen argument! Je geeft aan dat referenda altijd korte termijn denken zijn, maar ik geef hier aan dat het niet zo is. Dat de politiek dan 'ook zo heeft gedaan' maakt niet uit. Daar zijn referenda ook voor, het is niet altijd zo dat er tegen een wetsvoorstel gestemd wordt. Een politicus kan het ook gebruiken om juist aan te tonen dat de meerderheid achter zo'n voorstel staat.

Probleem is echter: politici zijn als de dood voor een referendum. Het vertrouwen van het volk in de politici is niet groot, maar het wantrouwen van de politici richting het volk is nog groter.

Quote:
En stel dat nu de dijken breken ....... dan hebben we echt geen referendum nodig om de ramp het hoofd te bieden

Nee, maar als de politici niet zouden acteren kunnen we ze wel daartoe dwingen met een referendum.

Quote:
Daar ga ik een heel eind in mee. Daarom moet je van binnenuit het vertrouwen herstellen en de kloof kleiner maken. Niet via een medicijn dat slechts symptomen bestrijdt.

Ik zie een referendum als meer burgerbetrokkenheid en tevens meer verantwoordelijkheid richting de burger. Laat ze maar stemmen over iets. Als de meerderheid voor is, en het pakt slecht uit, hoe kunnen ze dan in vredesnaam de politici nog de schuld geven? Ze hebben dan zelf VOOR gestemd.

Wat er nu gebeurt is dat politici vaak op eigen houtje acteren, het volk herkent zich daar niet meer in. Het volk voelt zich dus ook niet meer verantwoordelijk voor het gedrag van politici.

Weerwoord forum index » Actualiteiten