Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Eerlijkheid een utopie? Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Eerlijkheid een utopie?
BerichtGeplaatst: Vr Nov 24, 2000 16:25 Plaats reactie Reageer met quote
Robert

Nu het einde van mijn studie nadert ben ik me aan het oriernteren op een baan waarin het mogelijk is om onafhankelijk onderzoen te doen. Hoe harder je zoekt, hoer meer je ziet dat dat bijna nergens het geval is. Het RIVM doet beleidsondersteunend onderzoek en is dus zeer zeker geen onafhankelijk instituut. Veel onderzoeken op universiteiten worden door "particuliere" instellingen, zoals milieu-defensie, LTO, organisaties van biologische boeren en noem maar op gefinanciert en maken deel uit van de beoordelingscommisie. De kans is dus groot dat onderzoekers een bepaalde richting op worden gestuurd. Ingenieursbureau's zijn te veel gericht op de economische kant en smeren saneringen aan die niet noodzakelijk zijn en/of niet werken. Bestaat er nog eerlijkheid of leef ik in een utopie. Hoe meer ik studeer hoe meer ik zie. Vroeger was ik erg positief over de milieu-lobby maar nu mijn eigen kennis is vergroot en ik in staat ben om de zaken inhoudelijk te beoordelen lijkt het erop dat zelfs zij niet te vertouwen zijn.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Eerlijkheid een utopie?
BerichtGeplaatst: Vr Nov 24, 2000 23:03 Plaats reactie Reageer met quote
Vic

Ha ha ha ha (evil-laughter)

ehmm. sorry ik wilde je niet uitlachen. Ik herken je probleem. Voor mij kwam de disullisie pas dit jaar. Op de Universteit is men niet eerlijk en luistert men niet eens naar elkaar. Het wetenschappenlijk debat is een farce want betere argumenten worden zonder moeite opzij geschoven.

Kan je na gaan hoe het dan nog eens buiten de Universiteit is.

Het probleem is dat mensen zo snel ze deel uitmaken van een organisatie , bedrijf of zelfs een stroming, opeens weigeren hun mening aan te passen mochten ze een betere (of meer waarheids getrouwe) tegen komen.

Ik denk dat we maar ons eigen instituut moeten op zetten.

/Vic
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Eerlijkheid een utopie?
Vic

Over dat wetenschappelijk debat wil ik nog toevoegen dat ik laatst uitgelachen werd toen ik zei dat:

een discussie er om gaat om samen, door met elkaar mee-te-denken, te proberen de waarheid te achter halen. En dat een discussie er niet om gaat je mening zo goed mogelijk en overtuigend mogelijk te brengen. Het doel is dat je samen alle argumenten op een rijtje krijgt en al het bewijsmateriaal en op een logische verklaarbare manier interpreteert.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Eerlijkheid een utopie?
Robert

Jammer genoeg zijn er heel veel pseudo-wetenschappers die zich bezig houden met het opdringen van hun waarheid en niet openstaan voor de kanttekeningen die ze bij hun eigen onderzoek zouden moeten plaatsen.
Eerlijkheid een utopie?
BerichtGeplaatst: Vr Nov 24, 2000 23:04 Plaats reactie Reageer met quote
Robert

Helemaal schrijnedne vind ik de verhalen van ex-RIVM medewerkers dat ze weg zijn gegaan vanwege het feit dat het RIVM zich bezighoudt met beleidsondersteunend onderzoek. de overheid maakt eerst eeb beleidsnotitie waarbij het RIVM dan de wetenschappelijke "bewijzen" voor moet zoeken. Het zelfde gebeurt rondom de de klimaatconferentie waarbij slecht 1 soort metingen gebruikt worden voor het bewijs van het broeikaseffect en andere metingen niet eens genoemd worden.
Eerlijkheid een utopie?
BerichtGeplaatst: Zo Nov 26, 2000 9:29 Plaats reactie Reageer met quote
John

Ook in de wetenschappelijke wereld kun je met eerlijkheid alleen komen te staan.

Eerlijkheid is een individuele deugd die je niet aan mensen die haar niet bezitten kunt opleggen.

Rekening houden met oneerlijkheid, er zelfs op anticiperen, is vaak noodzakelijk. In hoeverre deze anticipatie binnen instituties wordt toegestaan kan inderdaad wel worden afgevraagd.

Als de personeelswerving al gericht is op een selectering van flexibiliteit hand in hand gaand met een zekere mate van oneerlijkheid, kan reeds worden voorspeld waar het in conflictsituaties op neer zal komen: take it or leave it...

[Dit weerwoord is op 26 November 2000 gewijzigd door John.]
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Eerlijkheid een utopie?
BerichtGeplaatst: Zo Nov 26, 2000 14:09 Plaats reactie Reageer met quote
Vic

Take it or leave it ??

Wat is dat nu weer voor *** koek ?
Kan je jezelf iets nader toelichten aub ?
Eerlijkheid een utopie?
BerichtGeplaatst: Zo Nov 26, 2000 14:18 Plaats reactie Reageer met quote
John

Dat is geen lulkoek, Vic.

Het betekent gewoon: of je accepteert de gang van zaken of je vertrekt (bijvoorbeeld door vrijwillig of onvrijwillig ontslag).

[Dit weerwoord is op 26 November 2000 gewijzigd door John.]
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Eerlijkheid een utopie?
BerichtGeplaatst: Zo Nov 26, 2000 16:30 Plaats reactie Reageer met quote
Pyt

Ik kom uit een omgeving waarin de waarheid absoluut was. En dat is soms hard.
Later in Brabant heb ik geleerd dat je de waarheid ook genadiger kunt toepassen.
Hoofdzaak is dat mensen van elkaar houden en elkaar respecteren. Al mag dat er ook weer niet toe leiden dat een groep mensen om elkaar ter wille te zijn de waarheid onderdrukt.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is, dat je aan schipperen niet ontkomt. Maar zolang je voor jezelf de waarheid maar in het oog houdt, dan schipper je wel de goede kant uit.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Eerlijkheid een utopie?
BerichtGeplaatst: Ma Nov 27, 2000 18:58 Plaats reactie Reageer met quote
Vic

In theorie klopt je stelling wel. Take it or leave it. Als je het niet leuk vind rot je toch op ?

Maar in de praktijk faalt het jammerlijk doordat de massa zo conformistisch is als wat en daarmee ook het sociaal eco-systeem bepaald.

Doordat de grote meerderheid geen probleem heeft met gebrek aan eerlijkheid of niet genoeg problemen om op te stappen, blijft b.v een universiteit zoals die is. Het is niet zo dat ik me eigen universiteit kan oprichten of zo ? Niet in mijn eentje, en ook niet met 100. ( hoewel dat laatste in de buurt zou komen )

Ik bedoel jouw antwoord is dramatisch.

Als iemand zegt dat hij het verschrikkelijk vind dat niemand baterijen in het bakje gooit zeg jij toch ook niet: take it or leave it ?

Ik bedoel, leave it ? , leave it waarnaartoe ?
Eerlijkheid een utopie?
BerichtGeplaatst: Ma Nov 27, 2000 23:35 Plaats reactie Reageer met quote
John

Vic, de dingen liggen niet zo zwart wit. Ik geef alleen maar uiterste gevallen aan.

De bijdrage van Pyt is uitstekend: er wordt veel geschipperd. Wederzijds respect, ondanks meningsverschillen op de werkvloer, is inderdaad heel belangrijk.

Desondanks bestaat er ook zoiets als macht en machtszucht en kwetsbaarheid en afhankelijkheid (geld speelt hierbij een rol) en ijdelheid en gevoeligheid voor vleierij (persoonlijke zwakheid).
Mensen kunnen ook indutten of manipuleerbaar blijken.

[Dit weerwoord is op 27 November 2000 gewijzigd door John.]
Eerlijkheid een utopie?
BerichtGeplaatst: Zo Dec 03, 2000 11:40 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Het is weer niet zo, dat je al te veel kunt schipperen. Het is als vroeger vet-ogen op de soep, die je met een vork bijelkaar probeerde te krijgen. Trek je te hard, dan breekt het af en bereik je niets.

Maar ik kan me ook voorstellen dat je ziet dat iets totaal mis is en dat je er niest aan kunt doen; dan is het moedig als je er dwars tegenin durft te gaan en de zaak rapporteren, zoals van Boven over het Europees parlement heeft gedaan. Daarom is het ook goed dat zulke 'klokluiders' nu althans bij de Nederlandse overheid zijn beschermd.

In ieder geval moet ervoor oppassen niet verbitterd te raken; zelf heb je toch ook tekortkomingen. En het kan ook heel leerzaam zijn te zien waardoor dingen foutgaan.
Eerlijkheid een utopie?
BerichtGeplaatst: Zo Dec 03, 2000 13:48 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

...en mocht je om een of andere reden vinden dat een (onafhankelijk geachte) onderzoeksinstelling te zeer met de waarheid schippert dan kun je altijd nog de publiciteit zoeken.

Of gaan we ervan uit dat ook de niet commerciele media niet meer onafhankelijk is?

Blij met m'n toevallige geboorteplekje, nu en dan trots op het feit dat ik enkelen of hele groepen mensen MEDELANDERS mag noemen!
Eerlijkheid een utopie?
BerichtGeplaatst: Zo Dec 03, 2000 18:44 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Rob,

Denk jij niet dat het onderwerp ook media gevoelig moet zijn. Denk jij dat het de media wat kan schelen als ik zeg dat mijn proffesor tegen beter weten in vol houdt dat linnenwevers in 1870 in Antwerpen..... (gaap , de media is al afgehaakt )
Eerlijkheid een utopie?
BerichtGeplaatst: Zo Dec 03, 2000 20:38 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Bij een bericht over Linnenwevers uit 1870 zou ik ook in slaap sukkelen.
Maar als er een bewijs (door middel van een echt rapport) boven water komt waaruit blijkt dat moedwillig meetgegevens worden achtergehouden over de dramatische terugloop van het broeikaseffect denk ik toch dat je een aardige aandacht van de media kunt genereren...

robT

Blij met m'n toevallige geboorteplekje, nu en dan trots op het feit dat ik enkelen of hele groepen mensen MEDELANDERS mag noemen!
Eerlijkheid een utopie?
BerichtGeplaatst: Ma Dec 04, 2000 18:44 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Wat ik bedoel te zeggen is dat de media wel moet kunnen aantonen dat er iets fout zit in een redenatie. Of het wel moet willen kunnen. Studies waar jaren aan gewerkt wordt kunnen ze niet valsificieeren (ook voor broeikas effect) en in geval van een leugenaar kan die niet ontmaskerd worden en is het voor de media de 1 z'n woord tegen de ander.
Eerlijkheid een utopie?
BerichtGeplaatst: Ma Dec 04, 2000 20:23 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Vic, het is geen garantie voor het altijd en overal herkennen van DE WAARHEID maar journalisten van onafhankelijke media hebben tegenwoordig allen een opleiding op universitair (of minimaal hbo-niveau).
Er zal op vrijwel elke redactie iemand rondlopen die op een bepaald gebied enige kennis heeft. En anders weet men de weg wel om verschillende opvattingen over een onderwerp tegen elkaar af te wegen om een genuanceerd bericht voor de lezer op te stellen!

Hoop ik...

Eerlijkheid een utopie?
BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2000 15:34 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Aarrrggghhh

Waarom betoog jij wat je hoopt ????

Ik hoop ook wat jij hoopt maar dat maakt her niet waar.

Je moet de basisproblemen die ik aansnij toch wel accepteren:

1) 2 experts zeggen A en B. Wie heeft er gelijk.
2) 1 expert zegt A en 10 zeggen er B. De media zal dan vervolgens zeggen dat B gelijkt heeft, terwijl dat helemaal niet vast hoeft te staan.

/Vic
Eerlijkheid een utopie?
BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2000 15:48 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Het enig juiste antwoord is waarschijnlijk:

C.

[Dit weerwoord is op 05 December 2000 gewijzigd door Guus.]
Eerlijkheid een utopie?
BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2000 15:56 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik zou zeggen A en een half
Eerlijkheid een utopie?
BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2000 20:55 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Vic... ik betoog eerst wat ik weet (van enkele kranten) en spreek vervolgens DE HOOP uit dat dat wat ik van die enkele kranten WEET (eerlijke berichtgeving) ook opgaat voor de andere onafhankelijke niet commerciële kranten waar ik het niet zeker van weet.

Ik kan toch niet alle redacties (en zeker niet alle redactieleden van alle kranten) kennen!

Dat verwacht je toch ook niet van mij...

...Hoop ik...

Eerlijkheid een utopie?
BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2000 21:04 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

...en wat betreft je eerste voorbeeld zal een normale krant slechts in een bericht vaststellen dat er minstens tegenstrijdige uitslagen uit verschillende onderzoeken zijn voortgekomen.

In het tweede voorbeeld kun je een bericht verwachten waarin wordt uitgesproken dat er weliswaar een aanzienlijke meerderheid is die het ene heeft vastgesteld maar dat dat nog steeds wordt tegengesproken door de bekende prof Huppelepup...

De tegenspreker moet dan natuurlijk wel enig gewicht in de wetenschappelijke schaal kunnen leggen! (Te beoordelen door de redacties wetenschap)

Beetje beter zo? Vic?

robT
Eerlijkheid een utopie?
BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2000 23:46 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ja ik moet nageven dat het zo beter is.

Het is alleen jammer dat veel mensen niet doen wat ik doe: en jouw gelijk geven.

/Vic
Eerlijkheid een utopie?
BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2000 23:48 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Jammer dat je je daar niet bij aansluit...
Eerlijkheid een utopie?
BerichtGeplaatst: Vr Dec 08, 2000 19:53 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Is dit sarcastisch bedoeld of begrijp je me niet ?
Eerlijkheid een utopie?
  Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie