Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Geweten en moraal van het westen Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Geweten en moraal van het westen
BerichtGeplaatst: Vr Aug 05, 2016 19:23 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Hoe zit dat precies?
Is het gerechtvaardigd om bommen te gooien als wij weten dat we daarmee ook onschuldige mensen en kinderen vermoorden?
Stel dat jij een piloot bent van zo'n enola gay geval, zou jij je bom laten vallen op een gebied waar kinderen spelen?
Zou je dat kunnen? Zou je het willen?
Zou je het zelf beslissen? Of zou je je toch houden aan de code die het westen je meegeeft?
Wat zou er op zo'n moment door je heen gaan?

BerichtGeplaatst: Vr Aug 05, 2016 20:25 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Die mensen zijn ingehuurd op eigenschappen van die aard.
En in de opleiding naar 'bommengooier' (trouwens sowieso van militairen) is regel 1,
dat je de opdracht, welke ook, uitvoert. Punt.

Afschuwelijk ja.

(Maar dat kan ook het verstrekken van het atoombom-commando aan een of andere
Amerikaanse president of hufter zijn b.v..... Shock ) Het is allemaal niet te verteren wat je ziet.

BerichtGeplaatst: Vr Aug 05, 2016 21:05 Plaats reactie Reageer met quote
Boosoog

.
Je weet maar nooit waartoe Grillary Clinton in staat is.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr Aug 05, 2016 22:02 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Maak je niet dik.
Die vindt die draagbare atoombom-code-unit alleen maar een doodeng ding.

BerichtGeplaatst: Vr Aug 05, 2016 22:16 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Mag je bommen gooien om de Yezidi,s te bevrijden, of Dresden platgooien om Hitler te stoppen.
Kinderen van ISIS rebellen zijn eigenlijk gewoon jonge moordenaartjes in opleiding. Leve de bomgordels.
Ik zou persoonlijk denk ik geen bommen lukraak kunnen gooien. Maar als vrouw en kinderen in de vuurlinie komen zal mijn overtuiging waarschijnlijk veranderen.

BerichtGeplaatst: Vr Aug 05, 2016 22:30 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Mooi genuanceerd, Poendert. Je gaat vooruit. Wink

BerichtGeplaatst: Vr Aug 05, 2016 23:25 Plaats reactie Reageer met quote
Boosoog

Poendert schreef:
Mag je bommen gooien om de Yezidi,s te bevrijden, of Dresden platgooien om Hitler te stoppen.
Kinderen van ISIS rebellen zijn eigenlijk gewoon jonge moordenaartjes in opleiding. Leve de bomgordels.
Ik zou persoonlijk denk ik geen bommen lukraak kunnen gooien. Maar als vrouw en kinderen in de vuurlinie komen zal mijn overtuiging waarschijnlijk veranderen.

Dresden was niet om Hitler te stoppen maar uit wraakzuchtige motieven massamoord bedrijven.

Zo zou de Amerikaanse atoombomaanval op Japan zijn bedoeld als machtsvertoon tegenover Stalin.
Na de oorlog hebben zowel de marine-inlichtingenofficier admiraal Ellis Zacharias als de voormalige Amerikaanse president Dwight D. Eisenhower
geschreven dat de Amerikaanse atoombomaanvallen op Hiroshima en Nagasaki in augustus 1945 nooit nodig waren geweest.
Zo schreef Ellis Zacharias in juni 1950 dat ook zonder de atoombommen Japan op 15 september 1945 zou hebben gecapituleerd, en Eisenhower
schreef in 1963 in zijn memoires dat het atoombombardement volstrekt onnodig was omdat Japan reeds was overwonnen.

.
BerichtGeplaatst: Za Aug 06, 2016 4:19 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Quote:
Hoe zit dat precies?
Is het gerechtvaardigd om bommen te gooien als wij weten dat we daarmee ook onschuldige mensen en kinderen vermoorden?
Stel dat jij een piloot bent van zo'n enola gay geval, zou jij je bom laten vallen op een gebied waar kinderen spelen?
Zou je dat kunnen? Zou je het willen?
Zou je het zelf beslissen? Of zou je je toch houden aan de code die het westen je meegeeft?
Wat zou er op zo'n moment door je heen gaan?

Je zult keuzes moeten maken. Ik besef ineens dat ik feitelijk radicaler ben dan Poendert. Je verdedigt idealen, en de westerse idealen (democratie, individuele vrijheden, gelijkheid van man en vrouw, de ratio als gids. De westerse idealen ontspruiten aan de Verlichting, en de verlichting leidde tot de moderniteit.

Nu was de moderniteit tot op zekere hoogte naïef. Vooral aan het vertrouwen in "de mensheid" : de menselijke geest, intelligentie, vindingrijkheid, wetenschap kon alles doorgronden en oplossen; ook ging de moderniteit uit van een natuurlijke neiging tot goeddoen, menselijke slechtheid was uitsluitend het gevolg van onderdrukking, onvrijheid. Daarom moest de mens vrij worden gemaakt van godsdienstige dogma`s leefregels, van feodale systemen, van koningen: in een seculiere democratie zou de vrije mens zijn geestelijke capaciteiten ten volle kunnen benutten ten gunste van de samenleving, waardoor een periode van onafgebroken en zelfs oneindige vooruitgang aan zou breken. Onderwijs, wat vooral aan moest zetten tot rationeel denken speelde daarin een essentiële rol.

De moderniteit heeft ondanks haar grenzeloze naïviteit de grondslag onder het huidige tijdperk gelegd: 1.- Het rationalisme, het vertrouwen dat de menselijk geest alles vroeg of laat zal doordringen en begrijpen, de rede als instrument; 2.- de wetenschappelijk-technische revolutie; 3.- het ontstaan van industriële grootschalige productie; 4.- Democratie, mensenrechten, vrijheid van meningsuiting, tolerantie, scheiding der machten; 5.- het ontstaan van de natiestaat; 6.- de secularisering.

De schaduwzijden van de moderniteit zijn inmiddels ook zichtbaar geworden: de seculiere democratie en onderwijs zijn totnogtoe niet in staat gebleken om irrationeel, wreed, egoïstisch menselijk handelen uit te bannen; of om de mens te bewegen tot meer langetermijndenken. Die kentering is vooral gekomen na de Twee Wereldoorlog, maar ook reeds einde negentiende voorspelden conservatieve denkers dat het loslaten van God en de wereld als schepping, de aanvaarding van Darwin, zou leiden tot een wereld waarin een mensenleven niet meer waarde had dan dat van een rat en waarin men zou streven naar superieure rassen. Voeg daaraan toe de enorme ecologische problemen die ontstonden ten gevolge van "de vooruitgang", de uitputting van grondstoffen, de wapenwedlopen.

Voor mij is dat (de fouten uit het verleden) geen reden om de westerse waarden de rug toe te keren. Ik verkies hen boven die van de islamitische wereld of boven die van huichelachtige chineze of noordkoreaanse communisten.

Ik maak de keuze en trek zo nodig ten strijde.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Za Aug 06, 2016 10:34 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Ik ben ook absoluut voorstander van de dominantie van de 'westerse' cultuur.

Je moet er echter wel rekening mee houden dat andere (onderdrukte) culturen zich hier en daar zullen verzetten, vooral als die dominantie militaire aspecten krijgt. Het gebruik van terrorisme ligt bij hen als zwakkere partijen als verzetsactie dan voor de hand. Dit is een voorspelbare reactie.
Dat uitsluitend zien als een uiting van boosaardigheid of achterlijkheid is volstrekt wereldvreemd.

BerichtGeplaatst: Za Aug 06, 2016 10:44 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

We moeten in het Westen gewoon geen culturen hebben die niet op ons level playing field mee kunnen komen. Het is nodig om de dreiging van frustratieagressie tegen te gaan.
BerichtGeplaatst: Za Aug 06, 2016 11:59 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Guus schreef:
Je moet er echter wel rekening mee houden dat andere (onderdrukte) culturen zich hier en daar zullen verzetten, vooral als die dominantie militaire aspecten krijgt. Het gebruik van terrorisme ligt bij hen als zwakkere partijen als verzetsactie dan voor de hand. Dit is een voorspelbare reactie.

Dit ben ik wel met Guus eens. Het westen zou een 'prime directive', een hoofdrichtlijn moeten hebben. Dat houdt in dat je je totaal niet mengt in culturen die nog niet klaar zijn voor vrijheid. Culturen die meestal in een strak religieus keurslijf zitten zoals wij in de Middeleeuwen.

Dat negeren houdt ook negeren op alle fronten in: geen handel, geen toerisme, geen verplaatsing van mensen en goederen en.... geen olie uit die landen. En in dat laatste wringt het natuurlijk voor het westen.

Maar als we echt een volkomen negeerpolitiek richting dit soort landen willen, dan moeten we het ook echt op alle fronten uitvoeren.

En dat kán het westen vooralsnog niet.

BerichtGeplaatst: Za Aug 06, 2016 12:31 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

De pest voor het westen is dat we gebukt gaan onder een teveel aan moraal, medelijdende geesten en geweten. Zelfbeschuldiging staat hier voorop.
Daar heeft bv een Arabier of Nigeriaan bepaalt geen last van, die wijst bij schuld automatisch naar een ander.
Een Hutu of ISIS dappere slaat zonder enige wroeging, een andere overtuiging of stam het hoofd af, verkracht massaal de vrouw van de buurman. (In Z-Afrika is 95% van de zwarte meisjes verkracht) Als het slachtoffer tegenspartelt rolt men over de grond van de lol. Grote pret!
Zelfs de Europese Naziclubs moesten daarentegen stiekem hun gruwelijke daden plegen, uit het zicht van het klootjesvolk. Boven die kampen stond zelfs ter camouflage. "rbeid macht frei"
Wij blanken zijn te medelijdend geworden. Dat komt ons duur te staan, net als de figuren waar we medelijden mee hebben, want die worden er aan het eind ook niet beter van.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Zie de failliete asiel problematiek.

BerichtGeplaatst: Za Aug 06, 2016 14:02 Plaats reactie Reageer met quote
torentje

@ Jip,
Als men toch al blanken haat, waarom zou men dan geen atoombom op hun en hun kinderen gooien.? Dan hebben ze ook een reden om blanken te haten. Toch.?
BerichtGeplaatst: Za Aug 06, 2016 14:54 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Torentje schreef:
Quote:
Als men toch al blanken haat, waarom zou men dan geen atoombom op hun en hun kinderen gooien.? Dan hebben ze ook een reden om blanken te haten. Toch.?

Niet te geloven wat je hier voor onzin uit je toetsenbord wringt.
Een variant hierop zou kunnen zijn: Alle mannen preventief castreren zodat er geen vrouwen of kinderen meer verkracht worden.

Toch...?

Shock

BerichtGeplaatst: Za Aug 06, 2016 21:35 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

@ Willem en Poendert:

Jullie hebben allebei een reden en een rechtvaardiging gevonden om onschuldige mensen te doden.
Niet opzettelijk maar meer als het gevolg van...

Poendert schreef:
Quote:
Kinderen van ISIS rebellen zijn eigenlijk gewoon jonge moordenaartjes in opleiding.

Als dit voor jou een rechtvaardiging is om die kinderen te bombarderen, het zij zo.
Ik vind het eerlijk gezegd meer het goedpraten van kindermoord.

Willem schreef:
Quote:
Voor mij is dat (de fouten uit het verleden) geen reden om de westerse waarden de rug toe te keren. Ik verkies hen boven die van de islamitische wereld of boven die van huichelachtige chineze of noordkoreaanse communisten.

Ik maak de keuze en trek zo nodig ten strijde.

Nogal ongerijmd vind ik. Fouten uit het verleden zijn voor jou geen reden om de westerse waarden de rug toe te keren, sterker nog, je verkiest hen boven die van de moslims of chinezen of communisten.
Om je vervolgens in je strijd om dat te behouden juist datgene doet wat je in andere culturen verafschuwt en afkeurt.
Als anderen dat doen zijn het terroristen, als wij hetzelfde doen doen we dat om onze westerse waarden en normen te kunnen houden.
Wie heeft er nu eigenlijk het morele gelijk aan zijn kant?

BerichtGeplaatst: Za Aug 06, 2016 22:06 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Beste Yip. u verdraaid de zaak. Wij promoten niet het bombarderen van kinderen. Wij promoten het bombarderen van gewetenloze moordenaars die zich verstoppen achter/tussen vrouwen en kinderen om van daaruit hun wandaden te begaan. Wandaden die vaak met een aanval op hen tussen omstanders, aan het eind van de rit meer levens zullen sparen. Een erg moeilijke beslissing.
Een zwerende ontsteking/kanker moet de dokter ruim wegsnijden inclusief soms wat nog gezond weefsel.
Het is in een oorlog net boekhouden, debet en credit tegen elkaar wegstrepen en hopen dat je winst maakt.
Maar het beste is natuurlijk vrede, maar niet tegen elke prijs.

BerichtGeplaatst: Za Aug 06, 2016 22:22 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Collateral damage dus. En dan wordt het gek gevonden dat zoiets kwaad bloed zet bij de onschuldigen die het wel overleven.
Die vervolgens ook weer een reden en rechtvaardiging vinden om ons terug te pakken.
En zo houden we elkaar lekker bezig.

Confused

BerichtGeplaatst: Zo Aug 07, 2016 2:00 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Jip,
Jij hebt het over een oorlogssituatie (dat leidt ik af uit jouw openingsbijdrage). Als er geen conflict is en ieder elkaar in vrede laat leven is er niets mis, en hoeft er niemand gedood te worden.

Is er wel een conflict dan kies ik.

Wat zou jij kiezen als er een conflict is?
BerichtGeplaatst: Zo Aug 07, 2016 8:48 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

In dat geval kies ik ondubbelzinnig en onvoorwaardelijk de Nederlandse/Westerse zijde. En zeker als het ons eigen territorium/continent betreft.
BerichtGeplaatst: Zo Aug 07, 2016 10:22 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

Mag je eigenlijk nog zeggen dat je content en gelukkig bent met je Nederlanderschap in het algemeen en met Nederland als vaderland in het bijzonder?

Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Zo Aug 07, 2016 10:29 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Willem schreef:

De vraag is aan Jip maar mijn antwoord daarop zou in het algemeen zijn: tegen de veroorzaker van het conflict.

Het probleem is nu: vooral 'het westen' is vaak de veroorzaker van conflicten geweest o.a door drang naar machtsuitbreiding, 'Lebensraum' en kolonisatie.
Dat er nu soms wat tikken terug worden uitgedeeld leidt echter in datzelfde westen bij sommigen tot verontwaardigde razernij.

BerichtGeplaatst: Zo Aug 07, 2016 10:52 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Blensk schreef:
Mag je eigenlijk nog zeggen dat je content en gelukkig bent met je Nederlanderschap in het algemeen en met Nederland als vaderland in het bijzonder?

Nee, dat mag niet.

BerichtGeplaatst: Zo Aug 07, 2016 10:55 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

Dan maar ongehoorzaam. Cool

Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Zo Aug 07, 2016 15:00 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Guus schreef:
Quote:
De vraag is aan Jip maar mijn antwoord daarop zou in het algemeen zijn: tegen de veroorzaker van het conflict.
Vaak moeilijk vast te stellen. In geval van WO II: was dat de Hitler, de Vrede van Versailles; en in geval van de burgeroorlog die leidde tot de scheiding India -Pakistan is dat nog moeilijker vast te stellen. Meestal gaat er een geschiedenis aan vooraf.
Quote:
Het probleem is nu: vooral 'het westen' is vaak de veroorzaker van conflicten geweest o.a door drang naar machtsuitbreiding, 'Lebensraum' en kolonisatie.
Ik ben benieuwd naar wat jij ziet als recente voorbeelden.
Quote:
Dat er nu soms wat tikken terug worden uitgedeeld leidt echter in datzelfde westen bij sommigen tot verontwaardigde razernij.
Die tikken zijn wel zwaar onevenredig. En het is nog maar de vraag wie de agressor is. Het westen of de moslimbroederschappen.
uit Wikipedia:
Quote:
Het motto van de beweging luidt: "Allah is ons doel, de Koran is onze grondwet, de Profeet onze leider, strijd onze weg, en dood voor Allah onze hoogste aspiratie."[4] Het doel van de Broederschap is om seculiere democratische regeringen te vervangen door een islamitisch kalifaat onder de sharia.[5]

Even teruggaand in de geschiedenis. De heropleving van het islamisme begon duidelijke vormen te krijgen in de jaren '20 van de vorige eeuw in de vorm van Moslimbroederschappen. Die moslimbroederschappen waren niet zozeer een reactie op bloederige onderdrukking door het westen, maar veeleer op de confrontatie met de westerse cultuur: vooral de vrijheden die vrouwen werden toegestaan werden als schandalig ervaren door de conservatieve islamitische geestelijken, maar ook de verbreiding van alcoholgebruik en andere vormen van zedenverwildering.

De moslimbroederschappen boetten aan betekernis in tijdens de jaren '50 en '60 maar einde jaren '70 werd een groeiende invloed zichtbaar, waarin geopolitiek zeker een rol speelde.

De geopolitiek leidde tot samenwerking van de VS met moslemfundamentalisten, zoals in Afghanistan tegen de Sowjetunie, met de noordjemenitische Islamisten tegen het in naam communistische Zuid-Jemen. Omgekeerd werkte de Sowjetunie mooi samen met Khomeiny tegen de Shah. Op zich niets nieuws, zo is geopolitiek: de vijand van mijn vijand is mijn vriend, een kortetermijndenken die op de lange termijn tot grote misstanden kan leiden, zoals in dit geval de geboorte van een nieuw monster: het moslemfundamentalisme.

Een ander aspect was de culturele globalisering: westerse waarden worden uitgedragen en gepropageerd in Moslemlanden door Teevee, reclames, films, muziek. Het idee van individuele vrijheid botst sterk met waarden in de Islam. En daar kwam vanuit conservatiesf islamitische stromingen een reactie op.

De culturele beïnvloeding door media (films, TV, Internet), commercie en muziek gaat veel verder dan het uitdragen of "verkopen" van alleen oppervlakkige cultuuruitingen. Met het overnemen van cultuuruitingen worden ook een aantal van de kernwaarden waaruit zij voortspruiten overgedragen. Of die daarmee de bestaande kernwaarden verdringen en dus culturen diepgaand veranderen, vergelijkbaar met de effecten van een langdurende bezetting, is nog niet zeker.

Sommigen menen dat we de grootste cultuuromslag beleven sinds de uitvinding van de landbouw. Dat de culturen de laatste 50 jaar meer veranderd zijn dan in de 5.000 jaren daarvoor, en dat er nooit zoveel culturen vernietigd zijn of zullen worden als in de komende 50 jaar.

Een paar voorbeelden, van hoe dit in zijn werk gaat.

Een voorbeeld is blue jeans, de spijkerbroek. Overal kom je die tegen, niet alleen in Texas, maar ook in Rabat, El Cairo, Peking, Moskou, Kinshasa of Madrid.

Ooit was het een broek voor Cow-Boys, met de komst van de Films over het Wilde Westen, en gesteund door de populariteit van de Amerikanen als bevrijders van het westen, de heldenrol, deed zij haar intrede. Amerikaanse fabrikanten en Groothandelaars maakten er een geweldige handel van, niet alleen door de verkoop, maar ook door hun merken te promoten. Een Jeans-Merk heeft altijd een Amerikaanse of Engelstalige naam: een jeans-merk met een naam Twentse familie- of plaatsnaam "kan niet". Met het promoten van merknaam, wordt altijd een amerikaans beeld erbij gehaald: vroeger een stoere Cow Boy die over de eindeloze Prairies staarde of reed. Later een typisch amerikaanse auto en een typisch amerikaanse stad. Dit alles werd altijd aangevuld met slogans, welke niet alleen de kwaliteit maar ook een bepaalde "Lifestyle" welke met die jeans geassocieerd moesten worden, gepromoot, meestal iets van: "Be yourself, Be free". Individuele vrijheid, durf. Typisch amerikaanse kernwaarden. Met name als gevolg van de commercie is de spijkerbroek dus meer dan alleen een broek: het vertegenwoordigt een bepaalde levensstijl en daarmee bepaalde waarden. (Niet gek dat orthodoxe moslims zich lam schrikken, en daardoor hoofddoekjes, Burka's en andere traditionele kleding de laatste twintig jaar terug zijn van weggeweest. In 1980 liepen jonge meiden in El cairo in spijkerbroeken, nu lopen ze weer in traditionele kledij)

Hetzelfde verschijnsel doet zich voor met engelstalige muziek en video-clips. Madonna verkoopt niet alleen een liedje, zij draagt ook en dan vooral ook middels haar videoclips een heel setje waarden uit: wees jong, wees rebels, durf je dromen na te streven.

De pers doet de rest. Voor de personen voor wie Madonna een idool is zal haar handel en wandel in het priveeleven nauwlettend gevolgd worden, en dat kan een voorbeeldfunctie vervullen.

Nog explicieter zijn rapsongs en bijbehorende video-clips.

Zoals gezegd: niet gek dat orthodoxe moslims zich lam schrikken, en het westen zien als een poel van verderf., waartegen zo'n beetje alles gerechtvaardigd is.

Voeg daarbij het traditionele vijandsbeeld van Jodendom en Christendom wat binnen de moslemwereld gecultiveerd wordt. Ik haal Joris Luyendijk aan (página 98 uit "Het zijn net mensen"): dat gaat van Talkshows op Al -Jazeera waarin een begripvolle sfeer hangt voor Al-qaeda, bekende arabieren uit de amusementsindustrie die zeer kritisch zijn over "Het westen", protestliederen tegen het westen of de VS, tot toneelstukken waarin "Het Westen" als grote bedreiger wordt voorgesteld, en films waarin "Het Westen" als grote boosdoener wordt voorgesteld zijn kaskrakers. Página 100: Het refrein in de arabische wereld is over al hetzelfde: "Iedereen is tegen ons".

Die ophitserij tegen het westen is feitelijk een poging om mensen verenigd toe houden rodom de moskee, en in sommige gevallen om de steun voor de regering overeind te houden.

De vergelijking Nationaalsocialisme-Islam loopt mank, maar de ophitserij is zeer vergelijkbaar (in Naziduitsland tegen de joden, in de Islam tegen "het westen" )

Wie is de agressor, Guus? Wie begon er en was dat gerechtvaardigd?
BerichtGeplaatst: Zo Aug 07, 2016 16:48 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Willem schreef:
Jip,
Jij hebt het over een oorlogssituatie (dat leidt ik af uit jouw openingsbijdrage). Als er geen conflict is en ieder elkaar in vrede laat leven is er niets mis, en hoeft er niemand gedood te worden.

Is er wel een conflict dan kies ik.

Daar vraag je me wat. In alle eerlijkheid moet ik bekennen dat ik hoogstwaarschijnlijk hetzelfde zou doen.
Want ook bij mij is het hemd nader dan de rok.
Deze vraag kwam bij me op na het zien van 'Eye in the sky'
Iemand die vrijwillig en bewust kiest voor een militaire carriere en dan op het moment supreme zijn geweten gaat onderzoeken, is niet echt geschikt voor deze functie. Maar het geeft wel een aardig inzicht hoe de menselijke geest werkt. Op zo'n cruciaal moment geconfronteerd te worden met je ware ik, kan heel angstaanjagend zijn.

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie