Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politieke Partijen en Politici » De leugens van Mark Rutte Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 11, 12, 13  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Vr Apr 02, 2021 12:54 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Ja ik ben realistisch. Je kunt hooguit zeggen dat degene die de minst slechte motieven voor het liegen heeft mijn voorkeur zou genieten.
Btw ik heb Laurens Dassen nog niet op een leugen kunnen betrappen......zou hij ???? Wink

BerichtGeplaatst: Vr Apr 02, 2021 14:20 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Dassen heeft ook nog helemaal niets gedaan... was overigens niet heel scherp in t debat, lijkt wat beduusd. Lientje van de BBB gaat er harder en duidelijker in Very Happy

BerichtGeplaatst: Vr Apr 02, 2021 14:25 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Ben overigens zelf enorm benieuwd hoe Rutte dit nu zelf ervaart en dit voor zichzelf evalueert:

- ik snap oprecht niet wat ik verkeerd heb gedaan, beeldvorming klopt niet
- verdomme waarom doe ik dit toch altijd zo?
- ze snappen er allemaal niks van, maar dit is hoe politiek werkt, stelletje onervaren naievelingen

Wat je hier denk ik wel ziet is een zeer ervaren premier tegenover politiek gezien relatieve nieuwkomers. De Kamer heeft als je t in dat licht bekijkt een zwakke bezetting, met relatief weinig ervaring.

BerichtGeplaatst: Vr Apr 02, 2021 15:12 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Royy schreef:
Dassen heeft ook nog helemaal niets gedaan... was overigens niet heel scherp in t debat, lijkt wat beduusd. Lientje van de BBB gaat er harder en duidelijker in Very Happy

Very Happy Very Happy dat mens moet bieten rooien oid. Gaat ze nu dagelijks per tractor naar de Kamer?

BerichtGeplaatst: Vr Apr 02, 2021 15:17 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Royy schreef:
Ben overigens zelf enorm benieuwd hoe Rutte dit nu zelf ervaart en dit voor zichzelf evalueert:

- ze snappen er allemaal niks van, maar dit is hoe politiek werkt, stelletje onervaren naievelingen

.

nummertje 3

BerichtGeplaatst: Vr Apr 02, 2021 16:59 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

estudiant schreef:
Royy schreef:

.

nummertje 3

Ik denk t ook, en ik kan m geen ongelijk geven.

BerichtGeplaatst: Vr Apr 02, 2021 17:39 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Ik ben het er ook mee eens. Regeren is jezelf bevuilen. Volksvertegenwoordiging moet zorgen dat ze op niveau komen om echt iets te betekenen.

BerichtGeplaatst: Vr Apr 02, 2021 18:59 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik vond juist de discussie over macht en tegenmacht heel interessant. Onze democratie functioneert namelijk van geen meter meer. Deze is veel te gelaagd waardoor je, eenmaal aan de macht, nagenoeg alles kunt doen - inclusief de mensen die je vertegenwoordigt verloochenen.

Er is een uitgebreid onderzoek geweest naar het functioneren van de democratie en hoe het beter kan. Dit onderzoek is door de kamer zelf ingesteld. Er kwam een prachtig rapport met tal van aanbevelingen... en wat gebeurt er? Het gaat in een diepe la en er mag nooit meer over gesproken worden.

Waarom niet? Omdat het overgrote deel van de politiek het wel prima vindt zo. Of je nou Baudet heet en vechtend over straat gaat met je eigen partij, of keer op keer kapitale leugens vertelt zoals Rutte, of zaken als de toeslagenaffaire.... het maakt allemaal echt niet meer uit. De democratie is dood en directe democratie is vermoord.

https://www.staatscommissieparlementairstelsel.nl/actueel/nieuws/2018/12/13/wat-zijn-de-belangrijkste-aanbevelingen-van-de-commissie-remkes

Hele rapport: https://www.staatscommissieparlementairstelsel.nl/documenten/rapporten/samenvattingen/12/13/eindrapport

BerichtGeplaatst: Vr Apr 02, 2021 20:54 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Ah ja, recepten uit andere landen met andere kiesstelsels die defacto hetzelfde probleem hebben als wij...

BerichtGeplaatst: Za Apr 03, 2021 1:07 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ah ja, de oneliner die een heel onderzoek inhoudelijk zou moeten weerleggen...

BerichtGeplaatst: Za Apr 03, 2021 9:17 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Het is lastig. 's Lands bestuur en de volksvertegenwoordiging. De aanbevelingen van Remkes gaan vooral over het verschijnsel democratie en hoe je die kunt verbeteren en versterken. Deels ben ik het ermee eens maar ook voor een deel niet. Het correctief referendum bv vind ik een gedrocht. Als je nl een goed functionerend parlement hebt is het een volstrekt overbodig instrument. Dus als je het referendum wilt introduceren dan geef je toe dat het parlement niet of niet goed genoeg functioneert. Dan ben ik er voor dat je dan eerst eens met het parlement moet gaan praten om dat te verbeteren.
Het parlement zou bv eens af moeten van de bemoeizucht om zich met van alles en nog wat te willen bemoeien, het aantal spoeddebatten om de publiciteit te halen zijn talrijk.
Dagelijks bestuur (kabinet) moet nl een land managen en daarin bewegingsvrijheid hebben.
Ik vind dat de trias politica hier teveel mengt, de Kamer neigt erg naar praktische beïnvloeding van de uitvoerende macht, terwijl ze zich vooral zou moeten richten op de wetgevende macht.

BerichtGeplaatst: Za Apr 03, 2021 9:34 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Hier een link naar een artikel uit 2011 (!); Het gaat o.a. over het verschijnsel de verbestuurlijking van het parlement:

https://www.raadvanstate.nl/tjeenkwillink/toespraken/2011/09/inleiding-vice/

BerichtGeplaatst: Za Apr 03, 2021 11:11 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

estudiant schreef:
Het correctief referendum bv vind ik een gedrocht. Als je nl een goed functionerend parlement hebt is het een volstrekt overbodig instrument. Dus als je het referendum wilt introduceren dan geef je toe dat het parlement niet of niet goed genoeg functioneert.

Het functioneert ook niet goed. Standpunten waar 30% van de bevolking achter staat kunnen in een parlementaire democratie zonder problemen worden doorgedrukt.

BerichtGeplaatst: Za Apr 03, 2021 11:31 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Weet niet precies welk voorbeeld je hier in gedachten hebt, maar als er 30% iets wil en 70% is verdeeld en/of heeft er geen opvatting over, dan is het nmm prima om het er door te krijgen.

BerichtGeplaatst: Za Apr 03, 2021 11:40 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Een referendum is juist een aanvullend democratisch handvat bij uitstek om de manco's van de particratie met bijbehorende metersdikke dichtgetimmerde regeerakkoorden in de achterkamertjes beklonken, ijzeren fractiediscipline etc. teniet te kunnen doen. En zeker als de kwesties binair zijn.

In 2005 zou de TK al met minstens 44 (CDA) + 42 (PvdA) + 28 (VVD) + 6 (D'66) = 120 stemmen (= 80 %) voor de EU-grondwet hebben gestemd. Ik dan ben nog een aantal partijen die ook voor zouden hebben gestemd vergeten.

Hoe anders bleek de mening van de kiezers toen de kiezers van welke partijen dan ook zich bij deze binaire vraag (voor of tegen de EU-grondwet) mochten uitspreken? Bij een hoge opkomst van meer dan 60 % sprak een afgetekende meerderheid van maar liefst 61,6 % van de kiezers zich uit tegen de EU-grondwet.

Wie ziet de verschillen? In ieder geval zou de stemming in de TK verre van representatief voor de stemming onder de kiezers zijn geweest. En dan schort er toch iets aan de democratische representativiteit in de particratie.

BerichtGeplaatst: Za Apr 03, 2021 12:05 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Ja die was ik nog vergeten te noemen, het referendum inzake internationale verdragen. Uiterst zorgwekkend en zo niet in het belang van postzegelland Nederland.
Als dat type referendum ooit realiteit zou worden, nou hoedt je dan maar....

Het volk is per definitie één en al buikgevoel en getrickerd door het moment. Daarvoor zijn er politieke partijen in het leven geroepen die een zekere schokdempende werking hebben en langjarige visie kunnen ontwikkelen.

Het volk reageert impulsief, en emotioneel, kijk maar even naar de verkiezing van de grootste Nederlander waar Fortuyn als eerste of tweede werd gekozen op basis van sentiment. In de lijst van genomineerden zou hij helemaal niet moeten zijn voorkomen als er gekeken zou zijn naar zijn verdiensten.

BerichtGeplaatst: Za Apr 03, 2021 12:10 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

estudiant schreef:
Weet niet precies welk voorbeeld je hier in gedachten hebt, maar als er 30% iets wil en 70% is verdeeld en/of heeft er geen opvatting over, dan is het nmm prima om het er door te krijgen.

't Is vrij simpel: mensen stemmen voor een compleet pakket aan maatregelen (partijprogramma). Daarbij zijn al zaken waar ze niet achter staan, maar ook punten waar ze wel achter staan. Die verhouding is ongeveer 30%/70%.

Vervolgens komen er coalitiebesprekingen, waarbij ook weer standpunten verdwijnen. Een kleine partij die toevallig de coalitie aan de meerderheid helpt, kan behoorlijk onderhandelen over een standpunt wat ze persé via een regeerakkoord er doorheen willen hebben.

Verder is er die zeer anti-democratische partijdiscipline. Neem het referendum betreffende Oekraïne. De VVD was ongeveer 50/50 verdeeld. Maar denk maar niet dat de helft van de kamerleden voor stemt en de helft tegen. Nee, de gehele partij stemt nagenoeg altijd in één richting.

Er zijn tal van punten waarop merkbaar is dat een minderheidsstandpunt alsnog er doorheen gaat.

Grappig is ook dat een minderheidsregering daardoor veel democratischer is (!). Een minderheidscoalitie moet iedere keer op zoek naar een meerderheid in de kamer. Dat maakt de uitwerking van beleid veel democratischer dan een dichtgetimmerd regeerakkoord van bv. drie partijen.

BerichtGeplaatst: Za Apr 03, 2021 12:12 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

estudiant schreef:
Het volk reageert impulsief, en emotioneel, kijk maar even naar de verkiezing van de grootste Nederlander waar Fortuyn als eerste of tweede werd gekozen op basis van sentiment. In de lijst van genomineerden zou hij helemaal niet moeten zijn voorkomen als er gekeken zou zijn naar zijn verdiensten.

Door zo te denken ontneem je het volk de verantwoordelijkheid. Zie de Brexit: de mensen die daar voor hebben gestemd kunnen zich nooit verschuilen achter die zogenaamde 'schokdempende werking'. De meerderheid heeft het gewild, de meerderheid draagt verantwoordelijkheid.

Door die verantwoordelijkheid keer op keer weg te houden bij het volk wordt de kloof in de democratie steeds groter. Het volk herkent zich immers niet meer in de vertegenwoordigers: die doen hun eigen ding (wat jij schokdempende werking noemt)

BerichtGeplaatst: Za Apr 03, 2021 13:12 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Ja het is idd maar net hoe je er tegenaan kijkt. Ik ga uit van het principe dat we een natiestaat zijn waarbij we er met elkaar als staatsburgers er van uit gaan dat de staat er is in ons aller belang. Nederland is vanwege haar historie ook een land waar er erg veel belangen spelen, ook wel poldermodel genoemd. Dit heeft voordelen en nadelen. Landen als de VS of UK hebben wat dat betreft een simpeler principe waar het mogelijk is ( overigens schuurt dat ook steeds meer) om de "volks-consensus" in twee of drie bewegingen/partijen te vangen. Nadeel daarvan is dat zulks weer leidt tot het effect van "the winner takes it all".

Bij ons is die volks-consensus stukken ingewikkelder, of het wanneer je deze wel zou kunnen benoemen, nergens meer echt herkenbaar zou zijn. Kijk maar even naar het aantal partijen dat mee deed aan de verkiezingen.
Echte meerderheden vinden is dus nagenoeg onmogelijk. Vandaar het "poldermodel" .... verre van ideaal maar toch een werkend principe.

Compromissen staan daarbij centraal met als nadeel dat je nooit de grote winnaar kunt zijn, maar waar je ook nooit de grote verliezer kunt zijn. En ja, dat systeem werkt.
Er worden compromissen gesloten op basis waarvan er geregeerd wordt. Dat het volk dan het gevoel krijgt dat hun volksvertegenwoordigers maar wat doen, is dan ook inherent aan dat systeem, maar volgens mij wel goed uit te leggen.

Door de jaren heen zie je ook wel dat er binnen die volks-consensus geschoven wordt, dan weer met wat meer links beleid en dan weer met wat meer rechts beleid. Ook hier geen heftige rukken maar meer meanderende bewegingen.

Dit alles is het belang van de natiestaat. Een overheid heeft als doel om het beste te doen wat mogelijk is voor het algemeen belang. In Nederland hebben we het middel van democratie (politieke partijen, verkiezingen, kabinetsformatie en volksvertegenwoordiging)
In dit poldermodel past dan volgens mij ook niet nog een extra instrument als een referendum want dat doorkruist het poldermodel.
En altijd is natuurlijk altijd het afreken moment, nl de verkiezingen.

BerichtGeplaatst: Za Apr 03, 2021 13:21 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

estudiant schreef:
En altijd is natuurlijk altijd het afreken moment, nl de verkiezingen.

Dat is het niet meer. Nogmaals: je wordt verplicht te stemmen op een heel pakket aan zaken. Zelfs standpunten waarover de politiek zich nooit heeft uitgesproken in hun verkiezingsprogramma worden gewoon doorgevoerd.

Wat is er eigenlijk mis met het Zwitserse model?

Daarbij: juist verdragen met het buitenland zouden referendabel moeten zijn. Immers, heel vaak gaat het over het overdragen van macht (zoals onze machtsoverdracht naar Brussel). En ook daar was het volk volkomen helder over: willen we niet.

BerichtGeplaatst: Za Apr 03, 2021 15:28 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Helemaal met je eens, Cliff.

BerichtGeplaatst: Za Apr 03, 2021 16:29 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Naast Corona is de ergste 1e, 2e, 3e golf is die van de rotzooiende serieele leugenaar Rutte... een man
die 10 jaar lang ons land naar de kloten geholpen heeft...

Een lul die een mega slechte (zelf in Europa) knoeiende en liegende Corona-manager was..

Een lul die ons met een mega-schuld achterlaat...
en een miljoen buiten Europese immigranten extra binnenliet.

Een lul die 20 Islamistische moordeskaders in Syrie steunde en onderzoek tegenhield.

Een lul die internet-GOK-bedrijven nu de legale vrij hand geeft GOK verslaafden uit te kleden.

Een lul die een knettergek klimaatakkoord sloot met aan tafel een stel liegende corrupte subsidie-vreters,
waardoor we nu massaal bossen opstoken en CO2 en stikstof produceren.

Een lul die zijn eigen kudde libereale ras-leugenaars met mega omkoping (Corono vergoedingen) heeft binnengehaald.

Je hoort zijn direct leugenkliek weer blaten... soort vond soort.

Aartsleugenaar Henk Kamp van het gas-debcale in Groningen,
aartsleugenaar Fred Teeven (bonnetjes)
aartsleugenaar Stef Blok (provocerende Poetin leugens)
aartsleugenaar Annemarie Jorritsma (kon zich niks herinneren.... over recent gesprek waar Omzigt maar liefst 3 maal besproken werd..)
aartsleugenaar de trouwe relnicht Frits Hufnagel die arrogant zonder enige vorm van rede immer trouw de glimmende ballen van zijn baasje likt...
aartsleugenaar Edith Schippers die wegens ongehoord liegen uit haar ambt gezet is,
etc etc.

De patjepeeers, het slum van de samenleving die weigerden hun bedrijf voldoende te verzekeren..
en nu massaal hun hand ophoudt, evenals de banken in 2008 (en nog steeds!!!).

Hetzelfde slum dat winsten naar het buitenland sluist en onverzekerde werknemers
en huishoudens door een stel maffiose bedrijven mega boetes aansmeert en
met kinderen en al op straat gooit als het hen uitkomt.

Met hun plat Amsterdamse accent hoor je deze belasting ontduikende zakkenwassers met gouden armbanden
roepen dat Rutte ''ons'' door de crises heen heeft geleidt... Hoe zo ''heeft geleidt''????
En hoezo ''ons'' ??? Zij horen niet bij ''ons'' doch bedienen alleen zichzelf.
Hij heeft er van begin tot eind een grote puinhoop van gemaakt en de cijfers bevestigen het,.

Rutte is net zo misbaar als het ratte-ambacht dat hem steunt.

BerichtGeplaatst: Za Apr 03, 2021 19:07 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Cliff schreef:

Daarbij: juist verdragen met het buitenland zouden referendabel moeten zijn. Immers, heel vaak gaat het over het overdragen van macht (zoals onze machtsoverdracht naar Brussel). En ook daar was het volk volkomen helder over: willen we niet.

Daar is mogelijk niets mis mee, zolang het over Zwitserland gaat. Zwitserland is totaal onvergelijkbaar met ons land. De neutraliteit van Zwitserland maakt het ook minder gevoelig voor referenda die over internationale verdragen gaan, immers dat issue speelt er helemaal niet. In 1815 op het Congres van Wenen werd eeuwige neutraliteit van het land door de Europese grootmachten erkend en dat geeft rust als het om internationale verdragen gaat (je gooit immers niet de basis van je verdienmodel op de schroothoop)

Maar daarnaast kent Zwitserland een totaal andere historie en is het land ook totaal anders samengesteld met een totaal ander bestuursmodel. Het is een federale republiek en bestaat de facto uit verschillende landen van hoofdzakelijk vier inheemse etnische groepen: Zwitserduitsers (65%), Romandiërs (18%), Italiaans-Zwitsers (10%) en Reto-Romanen (1%), met de hoofdtalen Frans, Duis, Italiaans en retro Romaans.

Je kunt stellen dat het daarop passende bestuursmodel bijna omgekeerd is dan de onze.
Kantons vormen de kern en zijn eigenlijk deelstaten met eigen grondwetten(!) Daarnaast zijn de gemeentes zeer belangrijk en dicht bij de burgers. De federale overheid is een overkoepelende en ver van de burger afstaand orgaan.

Ik kan mij dan wel voorstellen dat de federale overheid met die enorme bestuurlijke afstand tot de burger zich genoodzaakt voelt om referenda uit te schrijven in zwaarwegende kwesties.

Maar bij ons is het referendum een medicijn dat de kwaal niet verhelpt maar slechts enigszins verzacht.

BerichtGeplaatst: Za Apr 03, 2021 22:30 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

estudiant schreef:
Cliff schreef:

Daar is mogelijk niets mis mee, zolang het over Zwitserland gaat. Zwitserland is totaal onvergelijkbaar met ons land. De neutraliteit van Zwitserland maakt het ook minder gevoelig voor referenda die over internationale verdragen gaan, immers dat issue speelt er helemaal niet. In 1815 op het Congres van Wenen werd eeuwige neutraliteit van het land door de Europese grootmachten erkend en dat geeft rust als het om internationale verdragen gaat (je gooit immers niet de basis van je verdienmodel op de schroothoop)

Maar daarnaast kent Zwitserland een totaal andere historie en is het land ook totaal anders samengesteld met een totaal ander bestuursmodel. Het is een federale republiek en bestaat de facto uit verschillende landen van hoofdzakelijk vier inheemse etnische groepen: Zwitserduitsers (65%), Romandiërs (18%), Italiaans-Zwitsers (10%) en Reto-Romanen (1%), met de hoofdtalen Frans, Duis, Italiaans en retro Romaans.

Je kunt stellen dat het daarop passende bestuursmodel bijna omgekeerd is dan de onze.
Kantons vormen de kern en zijn eigenlijk deelstaten met eigen grondwetten(!) Daarnaast zijn de gemeentes zeer belangrijk en dicht bij de burgers. De federale overheid is een overkoepelende en ver van de burger afstaand orgaan.

Ik kan mij dan wel voorstellen dat de federale overheid met die enorme bestuurlijke afstand tot de burger zich genoodzaakt voelt om referenda uit te schrijven in zwaarwegende kwesties.

Maar bij ons is het referendum een medicijn dat de kwaal niet verhelpt maar slechts enigszins verzacht.

Door onze elite (de Wiegels en al die andere lege hulzen) te herhalen geef je aan slachtoffer te zijn van indoctrinatie...
je argumenten slaan kant noch wal.

Natuurlijk wensen zij geen volwaardige democratie. Nu bevinden we ons in herhalend systeem van vergaande misleiding,
dubieuze verkiezingsfinanciers, oneerlijke geld- en mediaverdeling en daarna 4 jaar tiranieke besluiten door een doofstom
kabinet en haar jaknikkers in een mentaal onthoofde 2e kamer...

Onze oligarchen leugen- en bedrog partij de VVD en de Rutte Doctrine is een schande voor iedere democratische proces...

BerichtGeplaatst: Zo Apr 04, 2021 8:59 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

estudiant schreef:
Daar is mogelijk niets mis mee, zolang het over Zwitserland gaat

Onzin natuurlijk, dit model past prima in Nederland. Waar wij de laatste jaren alleen maar voor machtscentralisatie hebben gekozen (eerst naar Den Haag, daarna naar Brussel) kun je nu ook gaan kiezen voor machtsdecentralisatie. Je kunt meer neerleggen bij gemeenten en provincies bv. Sowieso is het al jaren een klacht van de niet-Randstadprovincies dat Den Haag voortdurend oplossingen probeert te bedenken voor problematiek die in de provincie nauwelijks speelt.

Quote:
vier inheemse etnische groepen: Zwitserduitsers (65%), Romandiërs (18%), Italiaans-Zwitsers (10%) en Reto-Romanen (1%), met de hoofdtalen Frans, Duis, Italiaans en retro Romaans.

Ah, lekker racistisch van je. We hebben hier geen referendum omdat we teveel buitenlanders hebben Laughing

Weerwoord forum index » Politieke Partijen en Politici