Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » Is onderwijs slinks volkomen wereldvreemd politiek correct? Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 26, 27, 28  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Do Mei 16, 2019 18:43 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Jip schreef:
Zeg slome, je schrijft zelf dat je op een christelijke school zat. Dus wordt er gestemd op christelijke partijen. KVP en weet ik veel wat er nog meer in die tijd was. Zijn later opgegaan in het CDA.

Tja, je had de ARP Dat waren de Anti Revolutionairen.. Was hervormd of zo.. Of er in Nederland ooit een revolutie is geweest.. Rolling Eyes
Verder had je ook nog de CHU Katholieken noemden die gekscherend Christelijk Hysterische Unie. Was Historisch.. Waar dat op sloeg wist niemand. Gereformeerd of zo.
En toen had je ook al de SGP. Ook gereformeerd, maar dan met zwarte kousen. Bible Belt.

Ondertussen hebben ze de meeste katholieken vakkundig uit het CDA weten te pesten.

Van Christelijke waarden is in de politiek al heel lang gaan sprake meer.
Die vind je tegenwoordig meer bij de SP Smile

BerichtGeplaatst: Do Mei 16, 2019 22:00 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

De CHU was een mooie partij. Keurig Nederlands-Hervormd en rechts-georienteerd.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 31, 2019 12:32 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Linkse indoctrinatie op de havo: ‘te rechtse’ kranten uitgesloten voor gebruik bij debat Nederlands

BerichtGeplaatst: Di Jun 04, 2019 12:14 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Ik zie het probleem niet.
Waarom denk jij dat rechtse kranten iemands argumenten beter ondersteunen dan linkse kranten, Loet?
Want AD en vooral Telegraaf staan vooral bekend als roddelrubrieken, deze kranten berichten vnl. vanuit de onderbuik, bespelen de lezers met flutberichten.

Want Wikipedia, nu.nl en discussiefora zijn ook niet toegestaan. Waarom niet? Wikipedia is niet objectief want kan door elke willekeurig persoon bewerkt worden. Onlangs zocht ik op de Nederlandse Wiki naar het begrip S5. Bestaat niet op Wikipedia. Is dus verwijderd. Want het bestond wel, heb ik met eigen ogen gelezen. Is nu dus niet meer te vinden. Is dat betrouwbaar? Nee dus!
Wikipedia is leuk en handig als je snel iets wil weten waar een film over gaat of je wilt uitzoeken hoe het ook al weer zat met de eerste of tweede wereldoorlog maar Wikipedia als bron voor een objectief verslag is deze absoluut niet geschikt.

Dan ga ik liever naar de bieb. Ja die bestaan nog steeds. Maar dat kost moeite en tijd. Want je moet zelf gaan zoeken. Hoe zat het ook alweer? ABC en dan? En de mens word luier en gemakzuchtiger.
Trouwens, hoe objectief is De Dagelijkse Standaard?
Alleen de titel al: "Linkse indoctrinatie." De toon is al gezet. De rest komt vanzelf.

Welke mensen lezen de Telegraaf en het AD? Mensen die het o zo belangrijk vinden wat onze Patries bezielde met haar plassex tape.
Mensen die alles willen weten over de jurk van Lady Trump. Het hondje van Trees uit Schubbekutteveen die al drie dagen spoorloos is.
Puistenkop van 16 jaar die drie eendjes heeft gered van de verdrinkingsdood en meteen maar tot de held van de dag word uitgeroepen.
Dat soort bullshit dus. En daar hecht jij waarde aan? Gewoon omdat deze schrijfmisbaksels niet links zijn? Stel eerst eens je eigen parameters bij voor je gaat lopen joelen en stoken.

Vriendin van mij geeft les aan een universiteit. Kreeg een paar jaar geleden een verslag van een van haar studenten. Briljant en geniaal vond ze tot ze onderaan het volgend las: voor meer informatie klik hier.
De lamlul had zijn verslag letterlijk geprint van een Wikipagina. En nog te stom zijn om het controleren.
Mensen willen zo snel mogelijk zo veel mogelijk succes, aanzien en geld hebben. Dat je voor zoiets moeite moet doen, komt niet eens bij ze op.
Die denken echt met twee of drie klikjes dat de wereld aan hun voetjes ligt.

OMG!!!

Confused

BerichtGeplaatst: Di Jun 04, 2019 12:29 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Poendert schreef:
Ik zat vanavond heerlijk in de avondzon, achterin de tuin een boek te lezen, toen een kleinzoon aan kwam wippen. Hij zit in de Havo 4 meen ik.
"Welk boek zit u te lezen opa," vroeg hij.
"De Zoontjes fabriek, van Hirsi Ayaan Ali," was mijn antwoord.
Hij had nog nooit van Hirsi Ayaan gehoord, Ook Theo van Gogh was voor hem een raadsel. Pim Fortuin was een foute schim. Met geschiedenis of maatschappijleer was dit soort ecsessen nooit aan bod gekomen.
Waarschijnlijk leven zijn docenten in een parallelle wereld. Oogkleppen op en recht voorruit kijken tot de bom valt. Iedereen die hen gelijk geeft is lief.
Ik vraag me af of dit soort wegkijken in Nederland regel is op de weg naar hoogopgeleid.

Even de feiten op een rijtje zetten.
Kleinzoon van Poendert. Waarschijnlijk 16 jaar toen dit bericht geschreven werd.
Opa Poendert leest een boek. Dit boek:

Dan denk ik: kan kleinzoon niet lezen?
Maar goed, ik zal niet gaan zeiken. Joch van 16 jaar heeft nog nooit gehoord van Hirsi Ayaan gehoord. En dat is volgens opa te wijten aan het slechte (lees linkse) onderwijs.
En dan schrijft Poendert dit:
Quote:
Met geschiedenis of maatschappijleer was dit soort ecsessen nooit aan bod gekomen.

En dan denk ik HUH??? Vond de heer poendert geschiedenis en maatschappijleer niks voor het onderwijs, nee, de heer poendert vond het juist het recht van de ouders of grootouders om hun gebroed zelf te onderwijzen in deze vakken?
Poendert, hoe zit dat?
Is jouw kleinzoon wel bekend met Cleopatra, Napoleon, Hitler, Sappho, Plato, Kennedy, John Lennon, Socrates, Julius Ceasar? Om maar een paar markante figuren uit de wereldgeschiedenis te noemen?

BerichtGeplaatst: Di Jun 04, 2019 12:50 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Cliff schreef:
Er werken heel veel linkse mensen in het onderwijs, waarvan acte.

Het hangt echter erg van de docent en de school af hoe deze vakken worden ingericht. Klein voorbeeldje: wij gaven op het MBO vrij uitgebreide burgerschaps- en loopbaanlessen. Echter, een onderwijsinstelling moet dat volledig zelf financieren. Vanuit de overheid komt er slechts één eis: een inspanningsverplichting van de student.

Scholen moeten het met steeds minder budget doen, dus wat de overheid uiteindelijk bereikt is dat de scholen totaal geen eigen programma meer maken. Er is nét genoeg geld om de student alleen dat bij te brengen wat de overheid eist. En op het gebied van burgerschap of loopbaan wordt er nagenoeg niets geëist.

Daar komt ook nog eens bij dat heel veel MBO studenten helemaal niets willen weten van burgerschap. Toen wij dus nog wat eisten stelden over politieke geschiedenis, mediawijsheid, staatsinrichting etc. bleek dat heel veel studenten juist daarop zakten. Door de overheid wordt je dan keihard financieel gestraft. Als school kun je dan niet anders dan die eisen naar beneden halen, ook gezien het feit dat andere scholen er totaal geen aandacht aan besteden (en dus meer geld overhouden + een hoger slagingspercentage realiseren)

Er zitten heel veel negatieve financiële prikkels in de huidige onderwijsbekostiging. Op sommige gebieden is het echt een neerwaartse spiraal.

Zo hebben wij onze studenten ook nog Engels en Duits gegeven daar waar het niet vereist was. Ook dat zie ik nu langzamerhand verdwijnen. Een school moet slaafs het curriculum volgen wat de overheid vaststelt. Daarin is geen plaats voor vreemde talen, burgerschap, ict, biologie, natuurkunde, scheikunde, etc. op het MBO.

Deze discussie gaat dus veel verder dan alleen Pim Fortuin en Ayaan.

Van wie moet het onderwijs slaafs het curriculum volgen wat de overheid vaststelt? Als leraren, onderwijzers en docenten hun eigen broek niet kunnen ophouden, moeten ze of een ander beroep kiezen of zelfstandig gaan werken door privéles te gaan geven.
Want kunstenaars moeten hetzelfde doen, volgens de massa dan. Want als die kliederschilderijtjes of wanstaltige sculpturen niks opleveren, moet de kunstenaar niet gaan bedelen om meer subsidie, maar zich laten omscholen of zelf uit eigen zak een tentoonstelling betalen.
Neem bijv. Jos Brink en Frank Sanders. Die schreven musicals die ze vervolgens zelf uit eigen zak bekostigden door een tweede hypotheek te nemen. Als de musical flopte, zouden Jos en Frank dakloos zijn. Daar heb ik respect voor. Risico's durven nemen. Niet het handje ophouden.

BerichtGeplaatst: Di Jun 04, 2019 13:18 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Jip schreef:
Van wie moet het onderwijs slaafs het curriculum volgen wat de overheid vaststelt?

Dat hoeft ook niet, één van onze scholen vond het bijvoorbeeld belangrijk om Duits in het pakket op te nemen terwijl dat niet in het 'overheidscurriculum' zit.

Maar dan is het wel vrij simpel Jip... de overheid bekostigt per leerling. Als je Duits erbij wilt doen, gaat het dus financieel ten koste van de andere vakken. Daarbij is het ook nog eens zo dat de scholen in Zeeland minder geld krijgen per leerling omdat de leerlingen hier 'gemakkelijker' zijn. De zogenaamde 'postcodegelden': valt je school binnen een 'moeilijk' postcode, dan krijg je extra financiering. Scholen in de Randstad krijgen bv. meer geld per leerling dan scholen in Zeeland.

Quote:
Als leraren, onderwijzers en docenten hun eigen broek niet kunnen ophouden, moeten ze of een ander beroep kiezen of zelfstandig gaan werken door privéles te gaan geven.

Dat volg ik even niet... leraren krijgen een salaris van de school. Bedoel je dat het schoolbestuur zijn broek niet kan ophouden?

Nog even over bovenstaande: ik vermoed dat Royy helemaal niet wil dat scholen het curriculum aanpassen. Immers: we hebben het over belastinggeld, dus wij (als belastingbetaler) geven bv. 9000 euro per leerling mee aan een school voor goed onderwijs. Daar heeft de overheid een heel curriculum voor bedacht: wiskunde, scheikunde, natuurkunde, biologie, Nederlands, Engels, etc. dan kun je als school wel een deel van die 9000 euro gaan pakken en zeggen: wij gaan er ook Duits of Arabische les voor geven... en we doen nog iets met theologie en rassenleer (huren we Poendert in)... maar daar is die 9000 euro eigenlijk niet voor bedoeld.

Overigens gun ik scholen graag alle vrijheid maar per leerling is er niet zo heel veel aan middelen beschikbaar. Dat zie je ook terug op veel kleine scholen.

BerichtGeplaatst: Di Jun 04, 2019 16:03 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Jip schreef:
Poendert schreef:
Ik zat vanavond heerlijk in de avondzon, achterin de tuin een boek te lezen, toen een kleinzoon aan kwam wippen. Hij zit in de Havo 4 meen ik.
"Welk boek zit u te lezen opa," vroeg hij.
"De Zoontjes fabriek, van Hirsi Ayaan Ali," was mijn antwoord.
Hij had nog nooit van Hirsi Ayaan gehoord, Ook Theo van Gogh was voor hem een raadsel. Pim Fortuin was een foute schim. Met geschiedenis of maatschappijleer was dit soort ecsessen nooit aan bod gekomen.
Waarschijnlijk leven zijn docenten in een parallelle wereld. Oogkleppen op en recht voorruit kijken tot de bom valt. Iedereen die hen gelijk geeft is lief.
Ik vraag me af of dit soort wegkijken in Nederland regel is op de weg naar hoogopgeleid.

Even de feiten op een rijtje zetten.
Kleinzoon van Poendert. Waarschijnlijk 16 jaar toen dit bericht geschreven werd.
Opa Poendert leest een boek. Dit boek:

Dan denk ik: kan kleinzoon niet lezen?
Maar goed, ik zal niet gaan zeiken. Joch van 16 jaar heeft nog nooit gehoord van Hirsi Ayaan gehoord. En dat is volgens opa te wijten aan het slechte (lees linkse) onderwijs.
En dan schrijft Poendert dit:
Quote:
Met geschiedenis of maatschappijleer was dit soort ecsessen nooit aan bod gekomen.

En dan denk ik HUH??? Vond de heer poendert geschiedenis en maatschappijleer niks voor het onderwijs, nee, de heer poendert vond het juist het recht van de ouders of grootouders om hun gebroed zelf te onderwijzen in deze vakken?
Poendert, hoe zit dat?
Is jouw kleinzoon wel bekend met Cleopatra, Napoleon, Hitler, Sappho, Plato, Kennedy, John Lennon, Socrates, Julius Ceasar? Om maar een paar markante figuren uit de wereldgeschiedenis te noemen?

Mijn kleinzoon is geen 16 meer. Ze zitten onderhand op de universiteit of HBO. Ik vind daarnaast maatschappijleer onzin, dit is automatisch politiek gekleurd via de overtuiging van de docent.
Onderwijs behoort de wet van Archimedes te behandelen, of de afstand van Amsterdam naar Wladiwostok, Hoe je a2+b2=c2 kunt berekenen en wat je daarmee kunt doen. En wat Herodotus van de Chaugen vond op zijn reizen.
En kleinzonen kunnen tegenwoordig nauwelijks nog boeken lezen. Ze kijken op hun mobieltjes. Ik sta verbaasd dat tegenwoordig niemand weet dat onze eigen van Kindsbergen als admiraal Catherina de Grote hielp om in 1770-80 de Krim op de slavenhalers uit Turkije te veroveren zodat het toen weer Russisch werd.

BerichtGeplaatst: Di Jun 04, 2019 16:58 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Ik heb mij al eerder verbaasd over het gebrekkige onderwijs dat de (klein) kinderen van de heer Poendert hebben genoten. Belangrijke gebeurtenissen uit de geschiedenis worden verzwegen of links gekleurd, en dan kan het zomaar gebeuren dat ze nooit van Ayaan Hirsi Ali gehoird hebben, en dat Pim Fortuyn - als ze hem al kennen - een foute schim was.
Ik vraag me dan toch wel af op welke school deze kinderen zitten. Of hebben ze uberhaupt wel opgelet tijdens de lessen ?
Ik heb kinderen in dezelfde leeftijd als de kleinkinderen van de heer Poendert, en zij kennen alles waar de kleinkinderen van Poendert niets van weten. Hun vrienden, die op andere scholen zitten, ook.
Dat uitgerekend nou weer die kleinkinderen van Poendert het zo slecht getroffen hebben is toch wel frappant. Dat juist de heer Poendert al die linkse drek weer moet meemaken bij zijn nakomelingen.
Hebben ze daar op de Veluwe nou echt geen scholen waar ze niet vergifitgd zijn met al dat linkse gedoe ?

BerichtGeplaatst: Di Jun 04, 2019 19:14 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Nog even over bovenstaande: ik vermoed dat Royy helemaal niet wil dat scholen het curriculum aanpassen. Immers: we hebben het over belastinggeld, dus wij (als belastingbetaler) geven bv. 9000 euro per leerling mee aan een school voor goed onderwijs. Daar heeft de overheid een heel curriculum voor bedacht: wiskunde, scheikunde, natuurkunde, biologie, Nederlands, Engels, etc. dan kun je als school wel een deel van die 9000 euro gaan pakken en zeggen: wij gaan er ook Duits of Arabische les voor geven... en we doen nog iets met theologie en rassenleer (huren we Poendert in)... maar daar is die 9000 euro eigenlijk niet voor bedoeld.

Gaat me niet zozeer om het curriculum an sich, maar over de kwaliteit die scholen afleveren. Die zit dan i.m.o. weer vast een minimumeisen die de overheid stelt op wiskunde, scheikunde etc. Als scholen binnen budget kunnen voldoen aan die eisen en geld overhouden om allerlei hobby's te financieren, is dat eerder aanleiding voor mij om die 9000 euro naar beneden bij te stellen dan om die hobby's te blijven financieren. Arabische les volg je maar van je eigen geld, niet van t mijne.

Wel vind ik dat er op scholen ruimte moet zijn voor een levensbeschouwelijke, christelijke inslag. Ik ben zeer fan van het christelijk onderwijs, zowel in organisatievorm (in essentie zelfstandig, mits aan minimumeisen wordt voldaan) als in boodschap die kinderen wordt meegegeven. Royy heeft zelf zeer goede ervaringen met een keurig protestants-christelijke basisschool en middelbare school.

BerichtGeplaatst: Wo Jun 05, 2019 7:01 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Als scholen binnen budget kunnen voldoen aan die eisen en geld overhouden om allerlei hobby's te financieren, is dat eerder aanleiding voor mij om die 9000 euro naar beneden bij te stellen dan om die hobby's te blijven financieren. Arabische les volg je maar van je eigen geld, niet van t mijne.

Lees je mee Jip? Exact wat ik dacht. En dat is de reden dat scholen liever het overheids curriculum volgen, want veel mensen denken zoals Royy op dit punt.

Quote:
Wel vind ik dat er op scholen ruimte moet zijn voor een levensbeschouwelijke, christelijke inslag. Ik ben zeer fan van het christelijk onderwijs, zowel in organisatievorm (in essentie zelfstandig, mits aan minimumeisen wordt voldaan) als in boodschap die kinderen wordt meegegeven. Royy heeft zelf zeer goede ervaringen met een keurig protestants-christelijke basisschool en middelbare school.

Royy zou in dit geval wat minder op eigen ervaring moeten varen. Als Royy op een openbare school had gezeten had hij misschien een betere educatie gehad en een beter mensbeeld Very Happy

BerichtGeplaatst: Wo Jun 05, 2019 8:48 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Yep, gelezen en inderdaad, geen speld tussen te krijgen. Het is niet de eerste keer dat ik hier uit de bocht vlieg en het zal ook niet de laatste keer zijn. Sad

@ Royy: zodra jij aan jouw belastingplicht hebt voldaan is het niet meer jouw geld maar gemeenschapsgeld.
Maar stel dat jij een regeling kunt treffen met de belastingdienst waarin jij zelf bepaalt waar jouw 5 stuivers aan besteed moeten worden, dan willen de andere 17 miljoen Nederlanders dat ook.
Dan moeten er dus 17 miljoen verschillende scholen uit de grond gestampt worden of er moeten 17 miljoen verschillende lespakketten in elkaar geflanst worden.

BerichtGeplaatst: Do Jun 06, 2019 17:30 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Royy zou in dit geval wat minder op eigen ervaring moeten varen. Als Royy op een openbare school had gezeten had hij misschien een betere educatie gehad en een beter mensbeeld Very Happy

Royy denkt dat niet. Protestants-christelijke scholen scoren beter op kwaliteit dan openbare.

En t was altijd mot met dat tuig van de openbare school Very Happy

Laatst aangepast door Royy op Do Jun 06, 2019 17:36, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Do Jun 06, 2019 17:35 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Jip schreef:

@ Royy: zodra jij aan jouw belastingplicht hebt voldaan is het niet meer jouw geld maar gemeenschapsgeld.

Amehoela. Zodra ik beroofd ben is het geld opeens van de berover?

Quote:
Maar stel dat jij een regeling kunt treffen met de belastingdienst waarin jij zelf bepaalt waar jouw 5 stuivers aan besteed moeten worden, dan willen de andere 17 miljoen Nederlanders dat ook.
Dan moeten er dus 17 miljoen verschillende scholen uit de grond gestampt worden of er moeten 17 miljoen verschillende lespakketten in elkaar geflanst worden.

Ik ben dan ook voor privaat onderwijs. Iedereen krijgt een voucher, kan iedereen het onderwijs inkopen wat ie wil. Defacto komt dat ongeveer neer op de huidige organisatievorm van het bijzonder onderwijs, alleen regelen we de inkomsten van die scholen via de keuze van klant.

De toegang tot onderwijs regelen we publiek. De organisatie doen we privaat. Zie ook bijzonder onderwijs, semi-privaat, wat het beter doet dan het staatsch-onderwijs op openbare scholen.

BerichtGeplaatst: Do Jun 06, 2019 17:41 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy wil rijke kindertjes -> duur onderwijs, arme kindertjes -> arm onderwijs... zo doen we ons best om de kloof tussen arm en rijk nog groter te maken.

BerichtGeplaatst: Do Jun 06, 2019 19:22 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Nee hoor, met zo'n voucher krijg je toegang tot elke school.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 10, 2019 9:19 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik was verplicht enkele decennia geleden om een aantal cursissen te volgen, waarvan een flink deel wiskunde. Die 5 jaar lang werden de examenvragen voor wiskunde naar beneden bijgesteld. Anders zakten alle kandidaten.
De Nederlandse leraren, die net uit Iran kwamen, waar ze goed betaald de landelijke elektriciteitsnetten hadden gemoderniseerd, spraken er schande van.
Waar zijn we in Godsnaam mee bezig?

BerichtGeplaatst: Ma Jun 10, 2019 9:41 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Poendert, je blijft lachen met jou. Laughing

BerichtGeplaatst: Ma Jun 10, 2019 12:24 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Royy schreef:
De CHU was een mooie partij. Keurig Nederlands-Hervormd en rechts-georienteerd.

Keurig en rechts gaan niet samen. Very Happy

BerichtGeplaatst: Di Jun 11, 2019 19:15 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Ryan schreef:

Keurig en rechts gaan niet samen. Very Happy

Juist wel. T is bijna synoniem aan elkaar. Ik ken eigenlijk alleen maar nette mensen die rechts stemmen. VVD en CDA zijn bakens van fatsoenlijkheid vergeleken bij de klimaatgekkies die bij GL rondlopen en de uitkeringstrekkers bij de SP...

De CHU was dat helemaal. Keurig Nederlands-Hervormd (de onofficiele nationale kerk van dit land) en goed rechts.

BerichtGeplaatst: Do Jun 13, 2019 10:09 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Voor JIP die de SS niet kon vinden op Wikipedia.
De geschiedenis van de SS | Is Geschiedenis
https://isgeschiedenis.nl/nieuws/de-geschiedenis-van-de-ss
In 1925 werd de SS opgericht door Adolf Hitler. De organisatie maakte onderdeel uit van de SA, de Sturmabteilung, een knokploeg opgericht door Hitler. De SS, enz.

BerichtGeplaatst: Do Jun 13, 2019 10:13 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Ik ken eigenlijk alleen maar nette mensen die rechts stemmen. VVD en CDA zijn bakens van fatsoenlijkheid

Na al die schandalen bij de VVD hou je dit standpunt nog vol? Ongelooflijk.

Het lukt de VVD nauwelijks om een minister te leveren die geen zware leugens predikt (Zijlstra, Rutte, Opstelten, Teeven, etc. etc. etc.)

Bakens van fatsoenlijkheid liegen over het algemeen geen zaken aan elkaar.

BerichtGeplaatst: Wo Jun 19, 2019 10:18 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik ben niet echt tegen ons huidige koningshuis. Iemand moet dat baantje doen, en via hen worden paleizen, vriendschappen en landgoederen onderhouden.
Stel je voor dat hun werk werd gedaan door Den Uil, Lubbers of Rutte. Dan was je veel verder van huis, en wellicht krijgen we via onze Koningin wat extra centen via de handel met China of Argentinië, enz.
Ons koningshuis kan moeiteloos 14 dagen vrijmaken voor een staats bezoek.
Stel je voor dat we Rutte 14 dagen moetsen missen, dan werden de belastingen nooit verhoogd.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 13, 2019 12:49 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Wat kost een hoogleraar de maatschappij eigenlijk? En wat zijn de maatschappelijke revenues? In Leiden wijdt een hoogleraar zich toe aan schoolboeken. En tot wat voor schokkende conclusies komt deze?

’Ahmed te vaak shoarmaboer in schoolboek’

LEIDEN - Een hoogleraar ’maatschappelijke vraagstukken’ heeft zich over 33 schoolboeken gebogen en komt tot de conclusie dat vrouwen en ’mensen met een niet-westerse achtergrond’ in het lesmateriaal worden achtergesteld in de teksten en plaatjes.

Judi Mesman telde maar liefst 13.000 personages in de schoolboeken Nederlands en wiskunde. De kinderen krijgen volgens haar ’stereotypen’ voorgeschoteld. In de voorbeelden bouwt ’Kees’ een schuurtje, bakt ’Annemarie’ een taartje en verkoopt ’Ahmed’ shoarmabroodjes.

In de schoolboeken komen ook minder vrouwen dan mannen voor, zo schrijft De Volkskrant. ’LHBTI’ers ontbreken helemaal’, concludeert de wetenschapper.

Verder ergert ze zich eraan dat ’maar’ negen procent van de namen ’niet-westers’ is, terwijl 13,4 procent van de bevolking allochtoon is. De hoogleraar is bang dat allochtone leerlingen zich ’niet gerepresenteerd voelen’.

Een woordvoerder van de grootste uitgever van kinderboeken (een man) zegt in de krant dat het bedrijf zich bewust is dat ’stereotypering op de loer ligt’ en dat teksten en afbeeldingen regelmatig worden bijgestuurd.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1191812630/ahmed-te-vaak-shoarmaboer-in-schoolboek

BerichtGeplaatst: Wo Nov 13, 2019 19:25 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Het meest racistische programma blijft toch Opsporing Verzocht.

Alsof alle blanken slachtoffers of politieagenten zijn.

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg