Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Valt religie binnen of buiten deze wereld? Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 55, 56, 57  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Valt religie binnen of buiten deze wereld?
BerichtGeplaatst: Do Jan 28, 2016 23:02 Plaats reactie Reageer met quote
rogier

(afsplitsing uit andere discussie)

Het probleem is, is dat de gelovige wel binnen dit domein, om jou woorden maar te bezigen, wel zijn waarheid ziet. Waarom is het eigenlijk een ander domein zoals je dat eerder zei?

Enkele voorbeelden van redeneringen welke gedaan worden binnen dit domein, nu toevallig IPU maar toepasbaar op alle religies;

Quote:

Voor mij passen religie e.d. en seculiere/profane zaken niet in het zelfde 'straatje'.

voor jou niet. Maar voor religieuzen wel, en daar heb ik het over met jou. Dat kun je vinden dat het in jou wereld niet zo is. Helaas is het in de echte wereld wel zo.

Misschien moeten we een ander topic hierover openen?
Quote:

De echte of dagelijkse of doordeweekse wereld is wat anders dan de
wereld van geloof/godsdienst/religie in mijn optiek. Niet te verenigen.

En verder is er wat mij betreft niet al te veel beperking voor wat topics aangaat.
Dus als WW geen probleem heeft... vooruit.. Very Happy

Gerard je spreekt over de echte, dagelijkse of doordeweekse wereld in welke in jouw optiek anders is dan de wereld van geloof /godsdienst/religie en dus niet te verenigen zijn.

Ik heb nieuws voor je: men , de religieuzen, zien dat niet zo. Wat ik al probeerde aan te geven met de PIU.
Ook proberen zij te bewijzen binnen het domein wat jij als eerste omschrijft dat de postulatie van een godsbeeld waar is. ik neem als voorbeeld de test die Elia uitvoert tegenover priesters van Bäal om te testen wie de echte god als opperwezen heeft. Lijkt mij plaats te vinden in dit domein.

BerichtGeplaatst: Ma Feb 01, 2016 22:07 Plaats reactie Reageer met quote
rogier

Gerard?

BerichtGeplaatst: Di Feb 02, 2016 11:28 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Dan zal ik maar eerst even reageren.

De oorzaak en de zin van religie liggen op een geheel ander terrein. De vorm van religie dient echter enigszins respectabel en 'geloofwaardig' te zijn. Als vergelijking aan komen zeulen met onzichtbare (roze?) eenhoorns en vliegende spaghettimonsters is volslagen misplaatst.

Overigens bestaan er geen voorstellingen van de meest populaire goden en is het de gelovigen vaak zelfs verboden ze uit te beelden. Het zijn entiteiten of 'geesten'.

Het Bijbelse "God schiep de mensch naar zijn beeld' moet ook meer worden beschouwd als een 'geestelijk evenbeeld' met de mens als bewust 'heerser over het aardrijk'.

BerichtGeplaatst: Di Feb 02, 2016 13:08 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Guus schreef:
Het Bijbelse "God schiep de mensch naar zijn beeld' moet ook meer worden beschouwd als een 'geestelijk evenbeeld' met de mens als bewust 'heerser over het aardrijk'.

We hebben 17 miljoen bondscoaches in Nederland, maar we hebben helaas ruim 7 miljard Bijbelbeschouwers die ieder een eigen draai aan een sprookjesboek geven...

BerichtGeplaatst: Di Feb 02, 2016 15:39 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Guus schreef:
De vorm van religie dient echter enigszins respectabel en 'geloofwaardig' te zijn. Als vergelijking aan komen zeulen met onzichtbare (roze?) eenhoorns en vliegende spaghettimonsters is volslagen misplaatst.

Yeah right, een hippie die water in wijn verandert, over het water loopt en Jomanda-achtige genezingen verricht is geloofwaardig...

BerichtGeplaatst: Di Feb 02, 2016 16:37 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Niet te vergeten opstaan uit de dood, naar de hemel gaan en nog een keertje terugkomen.

BerichtGeplaatst: Di Feb 02, 2016 17:12 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Sh#t! Is dat ook niet waar? Very Happy

BerichtGeplaatst: Di Feb 02, 2016 17:17 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Daar kan Heintje Davids nog wat van leren zeg maar Smile

BerichtGeplaatst: Di Feb 02, 2016 17:36 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Very Happy

En deze is helemaal goddelijk! Hij stierf als André en komt terug als Jezus!
Doe hem dat maar eens na!

https://www.youtube.com/watch?v=aRQJnFIPIW4

BerichtGeplaatst: Di Feb 02, 2016 20:49 Plaats reactie Reageer met quote
rogier

Guus schreef:
Dan zal ik maar eerst even reageren.

De oorzaak en de zin van religie liggen op een geheel ander terrein. De vorm van religie dient echter enigszins respectabel en 'geloofwaardig' te zijn. Als vergelijking aan komen zeulen met onzichtbare (roze?) eenhoorns en vliegende spaghettimonsters is volslagen misplaatst.

Overigens bestaan er geen voorstellingen van de meest populaire goden en is het de gelovigen vaak zelfs verboden ze uit te beelden. Het zijn entiteiten of 'geesten'.

Welk toetsingscriterium gebruik jij om de door jou beschreven en aan de kant geschoven entiteiten buiten het gehele entiteiten spectrum te plaatsen?

BerichtGeplaatst: Di Feb 02, 2016 21:11 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Een god mag niet concreet en aanraakbaar zijn. Dat maakt haar kwetsbaar.

Een god moet de alziende opzichter en opperste rechter zijn van een samenleving. En je moet er in geloven dus het moet een beetje een serieuze indruk maken. Het is namelijk erg moeilijk om een bepaalde religie eeuwenlang vol te houden omdat mensen veranderen en 'wijzer' worden. Maar bij sommige religies is dat toch aardig gelukt.

Jammer dat het me op dit forum niet lukt om door het geraaskal van zelfbenoemde atheïsten heen te breken die geen notie hebben van de sociaal-maatschappelijke functie van religie(s) en alleen maar haar uitingsvormen belachelijk maken.
Het zou voor het 'niveau' prettig zijn als ze zich even buiten deze discussie houden.

BerichtGeplaatst: Di Feb 02, 2016 21:48 Plaats reactie Reageer met quote
rogier

het lijkt me wel dat je met een god moet kunnen communiceren, wat ook en masse geprobeerd wordt.

Je spreekt over niveau. Hoe kun jij goden binnen het hele aanbod van verschillende goden uitsluiten, welk toetsingscriterium gebruik je daarvoor, en vooral de argumenten daarvoor zijn interessant.

BerichtGeplaatst: Di Feb 02, 2016 23:42 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Guus schreef:
Een god mag niet concreet en aanraakbaar zijn. Dat maakt haar kwetsbaar.

Een God KAN niet concreet en aanraakbaar zijn. Iets concreets of aanraakbaars is per definitie geen God.
Kwetsbaar? Als een van die laffe goden zijn/haar smoel eindelijk eens zou laten zien dan was het met zijn/haar kwetsbaarheid voor eeuwig afgelopen.

'Zijn' of 'haar': het getuigt trouwens van een ongelofelijke zelfoverschatting om te fantaseren dat 'God' een evenbeeld is van zo 'n nietig parasitair onderkruipsel als de mens.

Quote:
Een god moet de alziende opzichter en opperste rechter zijn van een samenleving.

Ja ja. De sharia is zo slecht nog niet.

Quote:
En je moet er in geloven dus het moet een beetje een serieuze indruk maken. Het is namelijk erg moeilijk om een bepaalde religie eeuwenlang vol te houden omdat mensen veranderen en 'wijzer' worden. Maar bij sommige religies is dat toch aardig gelukt.

Slimme oplichters kunnen het inderdaad lang vol houden.

Quote:
Jammer dat het me op dit forum niet lukt om door het geraaskal van zelfbenoemde atheïsten heen te breken die geen notie hebben van de sociaal-maatschappelijke functie van religie(s) en alleen maar haar uitingsvormen belachelijk maken.
Het zou voor het 'niveau' prettig zijn als ze zich even buiten deze discussie houden.

Niet voor het niveau, maar vooral voor het ongemak dat gelovigen voelen als hun geloof bekritiseerd wordt.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 03, 2016 8:18 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Religie goed voor de sociale structuren.... en dat na eeuwenlang dood en verderf in de naam van religie.

Tja. Als je het heel eenzijdig bekijkt, en alle moorden die 'door de hand van God' gepleegd zijn vergeet, tja.... dan zit er wel wat sociale structuur in.

Dat verhaal van die opperrechter is overigens onzin. Katholieken biechten alles gewoon weer op en gaan vrijuit, Gereformeerden doen gewoon alles stiekem, zich moslim noemde Marokkanen stelen er op los terwijl Allah meekijkt.

God als opperrechter ligt behoorlijk te slapen en nuanceert zijn rechtspraak nog meer dan een D'66-er of Gerard.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 03, 2016 9:02 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Guus schreef:
Jammer dat het me op dit forum niet lukt om door het geraaskal van zelfbenoemde atheïsten heen te breken die geen notie hebben van....

Ah, alweer een waardeoordeel over de mensen met een andere mening.

Quote:

Inderdaad, het zou het niveau prettiger maken als je dat eens achterwege liet.

Guus schreef:
Een god moet de alziende opzichter en opperste rechter zijn van een samenleving.

Oneens, God noch religie zijn de makers van waarden en normen. De enige die dit beweert is religie en werpt zich vervolgens op als waker van God.
Maar het is de mens die de sociale structuren maakt, de mens verzint een bijpassende religie met een bijpassende god.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 03, 2016 13:01 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Cliff schreef:
Religie goed voor de sociale structuren.... en dat na eeuwenlang dood en verderf in de naam van religie.

De dood en verderf 'in naam van religie' valt wel mee; meestal ging het gewoon om macht en 'levensruimte'.

De andere denkfout is dat religie zachtaardig moet zijn. Die is er ingeslopen door de christelijke religie met zijn volksmoedertje, pasgeboren beebietje in kribbe dat zich later als watje aan een kruis liet spijkeren.

Religie is namelijk niet zachtaardig omdat er orde moet worden gehandhaafd in de samenleving. Die lag dan ook vaak ten grondslag aan succesvolle samenlevingen. Een 'atheïstische' samenleving met aanbidding van geld, dikke autos's, voetbal en popsterren heeft geen toekomst.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 03, 2016 13:13 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Schijnbaar ben jij te beperkt om te begrijpen dat de tegenhanger van God en religie niet een 'atheïstische' samenleving met aanbidding van geld, dikke autos', voetbal en popsterren is.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 03, 2016 13:30 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Guus schreef:
Een 'atheïstische' samenleving met aanbidding van geld, dikke autos's, voetbal en popsterren heeft geen toekomst.

Alsof religie materialisme kan voorkomen! Wat een onzin! Kijk eens naar die Marokkanen hier met hun bling bling. Kijk eens naar de levensstijl van Arabische sjeiks. Kijk eens naar de pracht en praal van het Vaticaan, en de priesters en kardinalen die de opbrengst van de collecte voornamelijk in zichzelf geïnvesteerd hebben.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 03, 2016 14:22 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

+1. Laat ik het jodendom maar niet noemen, dat zou immers een vooroordeel zijn Laughing

BerichtGeplaatst: Wo Feb 03, 2016 14:54 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Inderdaad illsutreert ook het Jodendom het succes van religie. Joodse kinderen, vooral de orthodoxe, worden vaak met veel discipline opgevoed en moeten hard studeren. Veel toonaangevende wetenschappers waren en zijn Joden. Ook is (was?) er een sterke sociale binding om elkaar te steunen in een vijandige omgeving.

Een beter voorbeeld van een succesvolle religie is er nauwelijks te vinden. Very Happy

BerichtGeplaatst: Wo Feb 03, 2016 15:08 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Een succesvolle religie die met miljoenen uitgemoord zijn en leeft in een land wat in een permanente religieuze oorlog is.

Ja, echt een succesnummer.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 03, 2016 15:17 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Anders waren ze inderdaad allang vernietigd ja. Maar bijv. niet met atoomwapens. Want ook die waren er dan niet geweest evenals vele andere wetenschappelijke ontwikkelingen.

Er zijn buiten Oost Azië maar twee geniale volkeren op de wereld: Duitsers en Joden. Ze hadden dan ook als 'rivalen' enorm de pest aan elkaar; de een zonder en de ander met humor.

Het absolute toppunt van genialiteit is natuurlijk een Duitse Jood. Very Happy

BerichtGeplaatst: Wo Feb 03, 2016 16:02 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Je doelt op Oppenheimer? Was hij geniaal omdat hij een jood was? Was hij trouwens gelovig? Haalde hij zijn genialiteit uit zijn geloof? Dat lijkt me erg sterk.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 03, 2016 16:54 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Guus schreef:
Inderdaad illsutreert ook het Jodendom het succes van religie. Joodse kinderen, vooral de orthodoxe, worden vaak met veel discipline opgevoed en moeten hard studeren. Veel toonaangevende wetenschappers waren en zijn Joden. Ook is (was?) er een sterke sociale binding om elkaar te steunen in een vijandige omgeving.

Een beter voorbeeld van een succesvolle religie is er nauwelijks te vinden. Very Happy

Geldt nog meer voor de mennonieten.
Met dit verschil dan dat de menno's niks te maken willen hebben met de zegeningen van de moderne maatschappij.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 03, 2016 17:07 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Er zijn overigens ook tal van religieuze volken die compleet van de aardbodem verdwenen zijn: oude Egyptenaren, oude Grieken, oude Romeinen, Maya's, Inca's, etc.

In ieder geval bestaan die religies niet of nauwelijks meer.

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie