Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Economie » Boudewijn en het grote ongelijk Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Boudewijn en het grote ongelijk
BerichtGeplaatst: Di Dec 29, 2015 16:56 Plaats reactie Reageer met quote
osker

Vanochtend hoorde ik Jimmy van Boudewijn de Groot weer eens voorbij komen op de radio.

Als 'ie maar geen voetballer wordt, ze schoppen hem misschien half dood. Maar liever dat nog, dan het bord voor zijn kop van de zakenman want daar wordt hij alleen maar slechter van.

Hij is Jimmy, het zoontje van Boudewijn voor wie het liedje geschreven is.

Waarschijnlijk realiseert Boudewijn zich niet dat zijn zoontje dankzij de zakenmannen bij de platenmaatschappij kon opgroeien in weelde.
Waarschijnlijk realiseert Boudewijn zich niet dat al die zakenmannen met een bord voor hun kop miljoenen mensen van een baan voorzien, al die mensen kunnen cd-tjes van Boudewijn kopen en kaartjes voor de optredens van Boudewijn. Allemaal dankzij de zakenmannen met een bord voor hun kop
Dankzij de zakenmannen met een bord voor hun kop zijn er radio's en zenders die de plaatjes van Boudewijn draaien waar hij royalty voor krijgt.

Protestzangers in het algemeen en B de Groot in het bijzonder moeten niet schijten waar ze vreten.

Ik wens u allemaal een gezond, gelukkig en succesvol nieuwjaar. Een sprankelend nieuw jaar, vol met kansen om uw positie te verbeteren en uw inkomen te vergroten. Schouders er onder mensen, 2016 is uw jaar!

BerichtGeplaatst: Di Dec 29, 2015 18:38 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Een protestzanger zingt over kromme zaken in de samenleving, maatschappijkritisch heet dat.
De luisteraar die dat leuk, lovenswaardig of de waarheid vindt koopt die muziek. Dan heeft de artiest succes en kan leven van de verkoop.
De zakenman van de platenmaatschappij heeft geen grip op wat de luisteraar koopt. Hij houdt enkel de mensen aan het werk zolang de plaat goed verkocht wordt.

Als we het dan toch over onnozele muziek hebben pak dan Fluitsma en van Tijn met hun 15 miljoen mensen. Die tekst slaat nou echt nergens op en verdient het predicaat onnozel nog niet eens. Desondanks werd het een grote hit.

BerichtGeplaatst: Di Dec 29, 2015 19:01 Plaats reactie Reageer met quote
osker

Of die verslaafde malloot Armand met zijn minderwaardigheidscomplex (ben ik te min), terwijl hij eigenlijk zou moeten zingen: ben ik te lui.

Langharige werkschuwe drugsgebruikers, ze geven af op de maatschappij die ze de middelen geeft om hun blowen, snuiven en spuiten te bekostigen.

Ik heb het niet zo op protestzangers.

BerichtGeplaatst: Di Dec 29, 2015 20:28 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Ja Osker, vooral de 'zakenmannen' van de platenmaatschappijen. Dat zijn godverdorie de grootste pooiers en graaiers en lijkenpikkers die je je maar voor kunt stellen.

BerichtGeplaatst: Di Dec 29, 2015 20:40 Plaats reactie Reageer met quote
osker

Jip schreef:
Ja Osker, vooral de 'zakenmannen' van de platenmaatschappijen. Dat zijn godverdorie de grootste pooiers en graaiers en lijkenpikkers die je je maar voor kunt stellen.
Zoveel detailinzicht heb ik niet. Wat ik wél weet is dat er zonder de zakenmannen geen cent verdiend zou worden door de HH protestzangers.

BerichtGeplaatst: Di Dec 29, 2015 20:47 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

osker schreef:
Jip schreef:
Zoveel detailinzicht heb ik niet. Wat ik wél weet is dat er zonder de zakenmannen geen cent verdiend zou worden door de HH protestzangers.

Het is maar wat jij als een detail beschouwt.
Zeker ook nog nooit gehoord van witteboordencriminelen?

BerichtGeplaatst: Di Dec 29, 2015 21:07 Plaats reactie Reageer met quote
osker

Daar heb ik wel van gehoord ja, rotte appels zullen er helaas altijd zijn.

BerichtGeplaatst: Wo Dec 30, 2015 9:29 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

osker schreef:
Of die verslaafde malloot Armand met zijn minderwaardigheidscomplex (ben ik te min), terwijl hij eigenlijk zou moeten zingen: ben ik te lui.

Langharige werkschuwe drugsgebruikers, ze geven af op de maatschappij die ze de middelen geeft om hun blowen, snuiven en spuiten te bekostigen.

Daar hoef je geen protestzanger voor te zijn. Na de liefde is de maatschappijkritische kijk de grootste bron van inspiratie voor zangers.
En ik denk dat je een beetje moeite hebt met het begrijpen van teksten. De vraag "Ben ik te min?" is retorisch bedoeld. Het antwoord op die vraag is namelijk: Nee.
Armand heeft veel meer muziek gemaakt, hij heeft altijd gewerkt, tot de dag van z'n dood. Hij heeft altijd kunnen leven van zijn muziek en heeft altijd zijn eigen hasj betaald. Niks mis mee.

En hij had humor.

Kleurenblinde k*tmuziek, geef mij een regenboog!

Very Happy

BerichtGeplaatst: Wo Dec 30, 2015 10:18 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Boudewijn de Groot zingt niet zozeer anti zakenman volgens mij, maar hij heeft het speciaal over zakenmannen met een bord voor hun kop.
De lieden met een bord voor hun kop dragen ook volgens mij weinig bij aan de Nederlandse economie.
Een gezonde eerlijke ondernemerslust is daarentegen een prima fundament voor onze economie.

BerichtGeplaatst: Wo Dec 30, 2015 12:23 Plaats reactie Reageer met quote
osker

Tedje van Es schreef:
osker schreef:

Daar hoef je geen protestzanger voor te zijn. Na de liefde is de maatschappijkritische kijk de grootste bron van inspiratie voor zangers.
En ik denk dat je een beetje moeite hebt met het begrijpen van teksten. De vraag "Ben ik te min?" is retorisch bedoeld. Het antwoord op die vraag is namelijk: Nee.
Armand heeft veel meer muziek gemaakt, hij heeft altijd gewerkt, tot de dag van z'n dood. Hij heeft altijd kunnen leven van zijn muziek en heeft altijd zijn eigen hasj betaald. Niks mis mee.

En hij had humor.

Kleurenblinde k*tmuziek, geef mij een regenboog!

Very Happy
et voila de kern van het misverstand. Het antwoord op de retorische vraag "ben ik te min" moet natuurlijk ja zijn.
Zijn vriendinnetje heeft een broer met een goede studie, een vader met een mooie baan en een grote auto. Ze heeft een moeder die trots is op haar gezin. Armand kent dat allemaal niet, het wordt pijnlijk duidelijk dat hij al op de mavo aan het blowen was en dus nooit zal gaan studeren laat staan een goede baan zal krijgen. De appel valt blijkbaar niet ver van de stam want zijn vader geeft een klein kutautootje.
Armand steekt nog een blow op en verzucht: ben ik te min? Ja druiloor haar moeder zag het goed.

BerichtGeplaatst: Wo Dec 30, 2015 15:06 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ik vrees dat je het lied niet begrijpt. Armand wil helemaal geen vette baan, dure auto en dik huis. Hij is happy zoals hij is en stelt de retorische vraag: "Ben ik te min?

Weet je wie te min is? Die gefrustreerde neger die riep dat het niets uit maakt of je zwart of wit bent maar die ondertussen wel voor een half miljoen aan zijn eigen kop liet verbouwen, peperdure crèmes smeerde en dito pillen slikte om er maar zo blank als mogelijk uit te zien.

https://www.youtube.com/watch?v=F2AitTPI5U0

Very Happy

BerichtGeplaatst: Wo Dec 30, 2015 18:35 Plaats reactie Reageer met quote
osker

Armand wil lekker blowen. Relaxed.
Het antwoord is dus ja, hij is te min voor de dochter van ouders die wél iets van hun leven gemaakt hebben en de ouders keuren die langharige kwast af als partner voor hun dochter.
Hij vraagt naar de bekende weg.

BerichtGeplaatst: Wo Dec 30, 2015 19:01 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

osker schreef:
Armand wil lekker blowen. Relaxed.
Het antwoord is dus ja, hij is te min voor de dochter van ouders die wél iets van hun leven gemaakt hebben en de ouders keuren die langharige kwast af als partner voor hun dochter.
Hij vraagt naar de bekende weg.

Beter langharig dan kortzichtig. Je kinderen opvoeden door ze murw te beuken met achterhaalde dooddoeners en stoplappen is geen teken dat je iets gemaakt hebt van je leven. Integendeel.

Ik sta hier en ik zing, ik doe gewoon mijn ding
Dat moet je accepteren
Ach luister nou toch pa, het is nog niet te laat
Want leven kun je leren
Ik weet niet waar ik sta, loop niemand achterna
Maar doe de dingen die ik doe met mijn ogen dicht

Very Happy

BerichtGeplaatst: Wo Dec 30, 2015 19:03 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Of deze. Ook mooi.

https://www.youtube.com/watch?v=3qqvhgFmrqw

BerichtGeplaatst: Wo Dec 30, 2015 19:10 Plaats reactie Reageer met quote
osker

Je kinderen opvoeden en ze leren dat het goed is om als langharig werkschuw type jezelf longkanker te blowen is beter? Dan maar "kortzichtig".

BerichtGeplaatst: Wo Dec 30, 2015 19:23 Plaats reactie Reageer met quote
osker

Poendert schreef:
Boudewijn de Groot zingt niet zozeer anti zakenman volgens mij, maar hij heeft het speciaal over zakenmannen met een bord voor hun kop.
De lieden met een bord voor hun kop dragen ook volgens mij weinig bij aan de Nederlandse economie.
Een gezonde eerlijke ondernemerslust is daarentegen een prima fundament voor onze economie.
Nee hij heeft het over de zakenman in het algemeen met een bord voor zijn kop.
Als hij had gezongen wat jij bedoelt was de tekst geweest: maar liever dat nog, dan een zakenman met een bord voor zijn kop.

Boudewijn zet zich als protestzanger af tegen zakenmannen, hij schijt waar hij vreet.

BerichtGeplaatst: Wo Dec 30, 2015 19:29 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

osker schreef:
Je kinderen opvoeden en ze leren dat het goed is om als langharig werkschuw type jezelf longkanker te blowen is beter? Dan maar "kortzichtig".

Aha. Nee, je kinderen opvoeden zoals je zelf bent opgevoed en voor jou je ouders en daarvoor je grootouders en daarvoor je overgrootouders en daarvoor je betovergrootouders en daarvoor je opklapbedovergrootouders.
Je vooral niet aanpassen aan het heden, maar lekker blijven schuilen in de middeleeuwen.
Het is normaal dat een kind zich afzet tegen zijn ouders, en als die ouders een beetje empathie hebben voor hun kroost, respecteren ze dat. Want ze zijn zelf ook ooit jong geweest. Alleen horzelkoppen zoals jij schijnen dat nogal eens te vergeten.

En dan maar weer eens een filmpje aanbevelen. Dead poets society.
Daar stond paps ook op zijn strepen omdat zoonlief niet wilde wat hij voor hem bedacht had.
Gevolg: zoonlief beneemt zich het leven en paps geeft iedereen de schuld behalve zichzelf.
Ogenschijnlijk een keurig gezin. Prachtig huis, mooie meubeltjes, afijn je kent dat wel.
Al die troep stelt geen zak voor als je belemmert wordt in je vrijheid om je eigen toekomst te bepalen.

Je eigen falen op je kind projecteren

BerichtGeplaatst: Wo Dec 30, 2015 19:42 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

osker schreef:

Weet je wat kortzichtig is? Iemand die z'n hele leven zelf de kost heeft verdiend uitmaken voor een langharig werkschuw type omdat je de songteksten van dat langharig werkschuw type niet begrijpt.
Kortzichtig is ook iemand die geen dure baan, dikke wagen of dure villa ambieert uitmaken voor een min persoon.

BerichtGeplaatst: Wo Dec 30, 2015 19:46 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Jip schreef:
Quote:
Het is normaal dat een kind zich afzet tegen zijn ouders, en als die ouders een beetje empathie hebben voor hun kroost, respecteren ze dat. Want ze zijn zelf ook ooit jong geweest. Alleen horzelkoppen zoals jij schijnen dat nogal eens te vergeten.

Het is noodzakelijk zelfs.
Anders zou alles 'bevriezen'....
Ik weet niet of je dat zou moeten willen. Ook niet in economische zin met
8 miljard mensen of zo.

BerichtGeplaatst: Do Dec 31, 2015 0:23 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Quote:
Jip
Aha. Nee, je kinderen opvoeden zoals je zelf bent opgevoed en voor jou je ouders en daarvoor je grootouders en daarvoor je overgrootouders en daarvoor je betovergrootouders en daarvoor je opklapbedovergrootouders.
Je vooral niet aanpassen aan het heden, maar lekker blijven schuilen in de middeleeuwen.

Pas maar op ! zoals Jip beschrijft, hoe osker 1000 jaar islamietisch is opgegroeid, valt ook jou horzelkop .
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Dec 31, 2015 11:12 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

10 miljoenste schreef:
Quote:
Jip

Pas maar op ! zoals Jip beschrijft, hoe osker 1000 jaar islamietisch is opgegroeid, valt ook jou horzelkop .

Zou je dit in wat meer gangbaar Nederlands willen vertalen?

BerichtGeplaatst: Do Dec 31, 2015 20:14 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Jip :
Nee, je kinderen opvoeden zoals je zelf bent opgevoed en voor jou je ouders en daarvoor je grootouders en daarvoor je overgrootouders en daarvoor je betovergrootouders en daarvoor je opklapbedovergrootouders.

Wat je schreef kwam zo' treffend overeen met het opgroeien in een islamitische cultuur .
Zou oscar daarin opgegroeid zijn, en zich beledigd voelen, jou horzelkop ook zou kunnen rollen.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Dec 31, 2015 20:59 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Jip schreef:
Quote:
Waarden zijn tijdloos, die moet je altijd bijbrengen. Geen kinderen of zo?

Quote:
Het is normaal dat een kind zich afzet tegen zijn ouders, en als die ouders een beetje empathie hebben voor hun kroost, respecteren ze dat. Want ze zijn zelf ook ooit jong geweest.
Dat idee van "de jeugd hoort opstandig/wild/losbandig te zijn" is heel nederlands, en in iets mindere mate noordamerikaans of westeuropees. Elders geldt opstandigheid tegen ouders als een uitzondering, die vaker voorkomt naarmate de ouders hogere inkomsten verwerven. Naar aanleiding van het verschijnsel "Affluenza" stond daarover vandaag net een verhaal in de krant; hoewel Affluenza ook een verband houdt met de consumptiesamenleving en kleine gezinnen.
[/quote]
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Do Dec 31, 2015 22:13 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Waarden en normen zijn aan veranderingen onderhevig. Vroeger (ik heb het nu over de tijd van mijn oma of overgrootoma) werd een ongehuwd moedertje door de hele maatschappij uitgekotst. Als zo'n 'sloerie' geluk had, kon ze onderdak krijgen bij de 'zusters van liefde'. Meestal ging die opvang gepaard met harde woorden en vaak ook met harde hand. Want zo'n snol moest natuurlijk niet denken dat ze welkom zou zijn in de hemel.
En dat bastaardjong van haar zou naar alle waarschijnlijkheid ook opgroeien voor galg en rad. Ja kunst, als je zo'n start meekrijgt in je leven.
Dat soort normen en waarden bestaan gelukkig niet meer vandaag de dag. Althans niet in de westerse wereld.

En vroeger had je dus ook hoogwaardigheidsbekleders en notabelen aan wiens woord nooit, maar dan ook nooit, getwijfeld mocht worden. Hun woord was wet. Meneer Pastoor, Meneer de Directeur, Meneer de Onderwijzer, Meneer Dokter, Meneer de Bankdirecteur, allemaal een machtspositie. (valt het je op dat het allemaal mannen zijn?)

En nu komt Meneer Willem mij, Mevrouw Jip, even de les lezen over het feit dat ik er zomaar een eigen mening op na durf te houden. Nee, ik heb geen kinderen, Meneer Willem. Wil dat zeggen dat ik dan geen mening mag hebben over de veranderende opvoedkundige waarden en normen, Meneer Willem? Destijds zijn bovengenoemde autoriteiten keihard van hun voetstuk gelazerd, omdat de jeugd van toen zelfstandig begon na te denken en niet meer klakkeloos aannamen wat pa en moe hun vertelden.
Onder opstandigheid versta ik dus dat niet pa en moe de grond in werden geboord, maar wel hun ideeën over wat fatsoenlijk was. Laat zo'n kind het zelf uitzoeken, en stuur het wat bij als jij dat nodig acht. Je moet dan zelf ook wel een beetje met je tijd meegaan, anders ontstaat er inderdaad een generatiekloof van hier tot Tokio en weer terug.

Over dat 'Affluenzageval': wat je hierover beweert staat echt haaks op wat je elders schreef.

Quote:
Is wel een beetje eigen aan het socialisme: er wordt meer belang toegekend aan de levensomstandigheden dan aan eigen verantwoordelijkheid. Conservatieven zien diefstal als een zonde ongeacht de omstandigheden; socialisten zien diefstal meer (en soms zelfs uitsluitend) als gevolg van oneerlijke verdeling. De waarheid ligt natuurlijk ergens in het midden, maar als je de omstandigheden centraal stelt steeds weer in de rechtspraak, gaan allerlei omstandigheden een alibifunctie vervullen: smoezen om misdadigheid goed te praten.

Mag ik dan zeggen, Meneer Willem, dat ik sterk de indruk krijg dat uw waarden en normen toch niet zo tijdloos blijken te zijn, maar ook een beetje aan inflatie onderhevig? Ja, dat mag ik vast wel zeggen.

Wink

BerichtGeplaatst: Do Dec 31, 2015 22:18 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

10 miljoenste schreef:
Jip :
Nee, je kinderen opvoeden zoals je zelf bent opgevoed en voor jou je ouders en daarvoor je grootouders en daarvoor je overgrootouders en daarvoor je betovergrootouders en daarvoor je opklapbedovergrootouders.

Wat je schreef kwam zo' treffend overeen met het opgroeien in een islamitische cultuur .
Zou oscar daarin opgegroeid zijn, en zich beledigd voelen, jou horzelkop ook zou kunnen rollen.

O, bedoelde je dat? Gaap.

Weerwoord forum index » Economie