Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » Opleiding opgewaardeerd, beroep gedevalueerd. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 

Vinden jullie dat ook
Ja
80%
 80%  [ 4 ]
Nee
20%
 20%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 5

BerichtGeplaatst: Zo Aug 25, 2019 16:21 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Poendert schreef:

Dit soort uitwassen gebeuren in elke sektor die verbindingen onderhoud met het ambtenaren of bestuursapparaat. Ik was zelf een tijd ambtenaar, dus ik weet waarover ik schrijf.

Ach, ook al ambtelijke ervaring. Ik ken echt niemand die zoveel banen heeft gehad en ervaringen waar ook ter wereld heeft opgedaan als Poendert.
Ik schat zijn leeftijd dan ook in op 234.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 26, 2019 8:51 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Dat zwetsverhaal van Poendert over die economie studerende nazaat rammelt werkelijk aan alle kanten. Het is zoveel kletskoek bij elkaar dat het ondoenlijk is om er punt voor punt op in te gaan. Ook niet nodig, want tegen onzin gaan we niet redeneren, zonde van de tid.
Wel vermakelijk trouwens: ongeacht welk onderwerp heeft Poendert steevast het bijhorende beroep uitgeoefend, of er veel ervaring mee.

BerichtGeplaatst: Wo Aug 28, 2019 2:11 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Minister Bruno Bruins van zorg heeft zijn neus gestoten met een wet om verpleegkundigen op te delen in verschillende categorieën. Ervaren zorgpersoneel dat wel gediplomeerd is maar toevallig geen (of te lang geleden) een HBO-opleiding heeft gedaan moet opnieuw examen doen of opnieuw worden opgeleid voor werk dat ze al doen. De reacties in de ziekenhuizen waren vernietigend. Voor welk probleem is dit een oplossing? Hoe konden vakbonden, ziekenhuisdirecties en de minister zo ontzettend mis schieten?

Het vreemde is dat dus de Verpleegkundige A de leerlingen HBO-V leerlingen praktisch opleiden.
En als de HBO-V hun diploma hebben, kunnen ze de Verpleegkundige A vertellen wat ze wel of niet mogen doen?
Want zij, de 22 jarigen, zijn Regie verpleegkundigen. Dus je werkt al jaren lang op IC en plotseling moet je vragen aan een pas afgestudeerde HBO-V of je wel een infuus mag inbrengen omdat de 22tig jarige een Regie verpleegkundige is......op papier en niets weet.

Vandaar dat in het Britse nursing home in Portugal, waar ik voor 3.5 jaar heb gewerkt, de 2 Nederlandse HBO-Vers werden ontslagen. ze hadden 2 linker handen en konden niet werken en hadden geen inzicht en weigerden om zich aan te passen. Voor mij was de final toen ik na 10 uur nachtdienst, overdroeg aan de NL HBO-ver dat ze 3 patiënten, bloed moest prikken. Ik had alle formulieren ingevuld en de buisjes met stickers en namen klaar gelegd. Haar vraag was of ik dit haar kon leren???? Ik was stom verbaasd en vroeg of zij dit niet leerden in hun opleiding! Nee, dit zouden ze leren in de praktijk?? Ik heb gezegd dat ik niet bevoegd was om haar dit te leren. Toch! Geen opleiding als docent verpleegkundige. Ik heb gezegd dat ze de Matron moest bellen want die was wel bevoegd om haar dit te leren. Dus die heeft gelijk beide HBO-V ontslagen. Een slechte reclame voor de NL verpleegkundigen want die stonden hoog aan geschreven, zonder die HBO idiotie.

BerichtGeplaatst: Wo Aug 28, 2019 9:43 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Elisabeth schreef:
@Poendert!
Ik heb nog nooit gehoord dat een student economie een stage moest lopen in een ziekenhuis?
Wat moest hij dan doen in die zes maanden?
En als hij geen medische achtergrond heeft, hoe kan hij weten wat aangekoekte afdelingen zijn?
En werkzaamheden! Dus volgens die nazaat van u deden verpleegkundigen onnodige werkzaamheden!

Elk ziekenhuis heeft een administratie afdeling , management, keukens, een technische dienst, enz. Er werken niet alleen dokters en verpleegkundigen.

BerichtGeplaatst: Wo Aug 28, 2019 11:15 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Die nazaat van u had beter zelf de handen uit de mouwen kunnen steken in plaats van een deugend rapport in elkaar te flanzen. Die studerende en hoogopgeleide hotemetoten weten niets van het echte werk. Met dank aan links, want die bestieren onze universiteiten. En dan krijg je dit soort duurbetaalde nietsnutterij, zoals dat rapport van Poenderts nazaat.
Met de handen uit de mouwen kom je veel verder. Ik kom zelf uit het arbeidersmilieu dus ik weet waar ik over praat.

BerichtGeplaatst: Wo Aug 28, 2019 13:22 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Lampje schreef:
Die nazaat van u had beter zelf de handen uit de mouwen kunnen steken in plaats van een deugend rapport in elkaar te flanzen. Die studerende en hoogopgeleide hotemetoten weten niets van het echte werk. Met dank aan links, want die bestieren onze universiteiten. En dan krijg je dit soort duurbetaalde nietsnutterij, zoals dat rapport van Poenderts nazaat.
Met de handen uit de mouwen kom je veel verder. Ik kom zelf uit het arbeidersmilieu dus ik weet waar ik over praat.

Een stage wordt niet betaald. En een stage wordt ook niet door de stageloper geregeld of bedacht.

BerichtGeplaatst: Wo Aug 28, 2019 14:16 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Wat doet dat ertoe ? Die studentjes lopen wijsneuzerig de artsen en verplegers in de weg en maken dan ook nog een rapport over alles wat er niet deugt. Schrijftafeluitvreters, met dank aan deugend links. Zulke mensen kunnen nog geen hamer vasthouden, laat staan een afvoer ontstoppen. Dat was kort na de oorlog wel anders. Maar ja, toen hadden we nog geen deugende bestuurders van het type Klaver en Jetten.

BerichtGeplaatst: Wo Aug 28, 2019 17:05 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
Een stage wordt niet betaald. En een stage wordt ook niet door de stageloper geregeld of bedacht.

Veel studenten zijn verantwoordelijk voor het regelen van hun eigen stage en krijgen ook een stagevergoeding.

BerichtGeplaatst: Wo Aug 28, 2019 19:32 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Een stage wordt door de leerling uitgezocht en bij de desbetreffende firma of instantie aangevraagd. Daarna moet de leerling de opdrachten uitvoeren.
Ik heb er nu nog 1 die stage loopt op een basisschool, en 1 die in een opleiding zit voor computerdeskundige. Ze moeten gewoon doen wat de stage verstrekker hen opdraagt. Als dat goed gebeurt is dat van invloed op hun cijfers/
Als een stageloper wordt opgedragen alle afdelingen van een bedrijf door te lichten, heeft hij dat maar te doen.
Maar het ging eigenlijk over flauwekul verspilling in de gezondheidszorg afdelingen. Voornoemde stage had als uitkomst dat het ziekenhuis weliswaar uitstekend presteerde in de gezondheidsafdeling, maar dat daarnaast geld werd verspild door onzin projecten zoals reisjes en conferenties , voornamelijk bedacht door het management
Zoals in alle aan ons bestuur gelinkte werkzaamheden loopt het soms bij de leiding fout.
Persoonlijk vind ik dat een zaalverpleegkundige een lief mens behoort te zijn, die het best kan worden opgeleid door een oude rot in het vak, net zoals bij een smid of dieren verzorger.

BerichtGeplaatst: Wo Aug 28, 2019 19:47 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Poendert schreef:
Voornoemde stage had als uitkomst dat het ziekenhuis weliswaar uitstekend presteerde in de gezondheidsafdeling, maar dat daarnaast geld werd verspild door onzin projecten zoals reisjes en conferenties , voornamelijk bedacht door het management

Je hoeft geen economie-stage te lopen om dit te constateren, want dat is iedereen allang bekend. Om die reden zijn er veel managementlagen geschrapt in de zorgsector en is het toverwoord nu "zelfsturende teams" met zo min mogelijk leidinggevenden. Een neveneffect hiervan is - vooral in de ouderenzorg - dat de kosten die op management worden bespaard nu geïnvesteerd moeten worden in scholing van personeel aan de basis, omdat de kwaliteit van zorg als gevolg van het verdwijnen van management veel te wensen overlaat. Registratie, financiële verantwoording, werving van gekwalificeerd personeel en het op peil houden van het kwaliteitssysteem gebeurde voorheen door managers en is nu bij het personeel op de werkvloer belegd. Gevolg: minder tijd voor goede zorg.
Tel uit je winst.

BerichtGeplaatst: Wo Aug 28, 2019 21:15 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Vroeger was er per afdeling een Hoofdzuster. Zij heeft alles doorlopen en heeft later een leiding gevende opleiding gevolgd. Zij weet en kent alles en ze heeft een overzicht. Nu krijg je dus 22 jarigen die niets weten en geen praktijk ervaringen hebben, die plotseling boven iemand staan die al 25 jaar ervaring heeft. Dus moeten de echte verpleegkundigen plotseling gaan vragen aan een kneus of ze die en die behandeling mogen doen?
Ik begrijp werkelijk niet waarom er zo hoog opgekeken wordt naar een HBO opleiding. En ik heb die opleiding gezien en ze krijgen maar de helft van wat wij vroeger moesten leren. Ze leren EBP? Evidence Based Practice???
Niemand heeft mij kunnen uitleggen wat dat betekend. En ze leren in slecht Engels, waarom niet in het Nederlands?

Wat er achter zit is namelijk de HBO scholen en die verzinnen nieuwe studies en de vakbond, vreemd genoeg.
Het gaat dus om geld want nu moeten de studenten betalen, met de inserve opleiding, werden we gelijk ingezet om te werken dus werden wij betaald. We waren natuurlijk goedkope krachten maar we waren in opleiding.
Deze nitwits zonder ervaring, krijgen een hoger salaris dan de Verpleegkundigen A. En alleen maar om een papiertje. Over discriminatie gesproken. Dus zij zijn de Regie.....ik dacht toch echt dat je die pas kreeg als je opklimt in een bedrijf en niet meteen als je van school afkomt.

Luister naar Syp Wynia. De zorgopstand raakt Nederland in het hart. Er is al een actiegroep "de witte woede".

BerichtGeplaatst: Do Aug 29, 2019 9:31 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik heb Wynia afgeluistert en ben het volkomen met hem eens. We komen terecht in een wereld van alleen theoretisch hoogopgeleiden, en schrappen het personeel op de werkvloer. Dit is in veel sectoren die connecties met het ambtenarendom hebben het geval. We zitten met basisschool juffrouwen die niet kunnen rekenen, hoogopgeleide verpleegsters die van een infuus een inquisitie apparaat zullen maken, enz.
Steeds meer personen die zelfs in de verte niet weten wat vakkennis is, krijgen de leiding over vaak door de overheid betaalde en gestuurde projecten. Dat loopt op den duur een keer fout zoals mijn oude opa(en meester metselaar) 50 jaar geleden al beweerde.
Laten we oppassen dat deze trend niet ook in het bedrijfsleven gaat gelden, want dan kun je Nederland als verdienfactor definitief schrappen.
Een neefje ging bij een bedrijf werken, waar zo bleek 15 mensen de kost verdienden. Acht personen op kantoor en de rest in de productie. Ik voorspelde een faillissement binnen twee jaar. Het neefje nam het bedrijf over, en het resultaat is een bloeiend en groeiend bedrijf, met 8 productie medewerkers en een meisje op het kantoor. En zo hoort het.

BerichtGeplaatst: Do Aug 29, 2019 10:02 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Poendert schreef:
Ik heb Wynia afgeluistert en ben het volkomen met hem eens. We komen terecht in een wereld van alleen theoretisch hoogopgeleiden

Klopt. Uw economie studerende nazaat is daar een goed voorbeeld van met zijn rapport.
Quote:
Dit is in veel sectoren die connecties met het ambtenarendom hebben het geval.

Klopt. u was zelf ambtenaar zei u. U heeft het over uzelf ?
Quote:
We zitten met basisschool juffrouwen die niet kunnen rekenen, hoogopgeleide verpleegsters die van een infuus een inquisitie apparaat zullen maken, enz.

Een uit de lucht gegrepen beschuldiging. Klinkklare nonsens zoals gewoonlijk weer. Wees blij dat verpleegkundigen goed opgeleid zijn. Uw economie-nazaat zal dat bevestigen in zijn rapport, want de conclusie daaruit was dat de zorgafdelingen goed functioneerden. Aldus uw eigen bericht eerder hier.
Quote:
Steeds meer personen die zelfs in de verte niet weten wat vakkennis is, krijgen de leiding over vaak door de overheid betaalde en gestuurde projecten. Dat loopt op den duur een keer fout zoals mijn oude opa(en meester metselaar) 50 jaar geleden al beweerde.

In de zorg komt dat omdat managementlagen juist geschrapt zijn, waardoor het leidinggevende werk terecht komt bij hen die daarvoor niet zijn opgeleid. Lees mijn vorige posting daarover even door, zodat u weet waar het over gaat. Als het tenminste niet teveel gevraagd is.
Quote:
Een neefje ging bij een bedrijf werken, waar zo bleek 15 mensen de kost verdienden. Acht personen op kantoor en de rest in de productie. Ik voorspelde een faillissement binnen twee jaar. Het neefje nam het bedrijf over, en het resultaat is een bloeiend en groeiend bedrijf, met 8 productie medewerkers en een meisje op het kantoor. En zo hoort het.

U heeft het maar getroffen met uw familie: een slimme neef, een goocheme economie student en nog meer geweldige lichten. En dat voor nazaten die allemaal links onderwijs hebben genoten, aldus uzelf. Hoe is het mogelijk nietwaar ?

BerichtGeplaatst: Do Aug 29, 2019 16:00 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

@Lampje, wat is jouw mening over wat er aan het gebeuren is in de zorg?
In 2014 heeft Nederland al 82.000 verpleegkundigen verloren, inclusief mij.
We moesten een lijst invullen die niet in te vullen was, of je moest iets uit je duim zuigen.

"Hoeveel UUR bent u de laatste 5 jaar ziek geweest"????
Weet jij dat?
"Hoeveel UUR bent u de laatste 5 jaar op vakantie geweest"???
Uur.....is dat inclusief de 8 uur dat je slaapt.
"Hoeveel UUR heeft u waar gewerkt, de laatste 5 jaar".

En nu hebben ze bedacht dat je voor 2 jaar terug moet naar school!

Om Evidence Based Practice te leren!
Als iemand op de Eerste Hulp verschijnt met een gebroken pols, dan zie je dat.
Er wordt een foto gemaakt om te kijken hoe erg het is maar die pols hangt slap en doet pijn.
Dat is logisch evidence of niet soms.

BerichtGeplaatst: Do Aug 29, 2019 17:40 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Notulen bestuursvergaderingen Huize Avondrust

12 april 2018

Agendapunt 3: Beste verpleeghuizen de norm.

Algemeen Directeur Maria Steegmans schetst het probleem: het is momenteel onbekend of Huize Avondrust aan de norm voldoet en zo niet, in hoeverre we de norm missen. Besloten wordt hier onderzoek naar te doen. Adjunct-Sectormanager Personeelsplanning Lia de Vries heeft hiervoor geen capaciteit, dus besteden we het onderzoek uit. Hiervoor wordt een budget van 15.000 euro vrijgemaakt.

7 juni 2018

Agendapunt 1: Beste verpleeghuizen de norm.

Antje de Jong van Adviesbureau De Jong schuift aan om de voorlopige resultaten van het onderzoek te presenteren. Een eerste inschatting is dat Huize Avondrust niet voldoet aan de norm en dat nader onderzoek nodig is. Senior Manager Interne Zaken Trees Kolmans zal haar hierbij assisteren en haar voorzien van de bedrijfsspecifieke problematiek. Extra budget wordt vrijgemaakt en een tijdelijke Interim Manager ondersteunt Kolmans voor een half jaar. Inschatting kosten: 80.000 euro.

14 september 2018

Agendapunt 2: Beste verpleeghuizen de norm.

De resultaten van het onderzoek, verricht door Adviesbureau De Jong, worden besproken. Huize Avondrust zal met zekerheid de norm niet halen. Afdelingshoofd Judith Bos poneert de stelling dat dus extra zorgpersoneel aangetrokken dient te worden. Er ontstaat een discussie. Besloten wordt eerst onderzoek te doen naar de impact van extra zorgpersoneel op de managementstructuur. Antje de Jong van Adviesbureau De Jong, hierbij aanwezig, is bereid dit op zich te nemen. Budget is beschikbaar.

13 december 2018

Antje de Jong presenteert de impact van extra zorgpersoneel op de managementstructuur. Conclusie: die impact zal leiden tot extra druk, extra kosten en hogere uitval onder het management. Het is onverantwoord extra handen aan te trekken. Omdat Huize Avondrust daardoor de norm niet zal halen, krijgen wij minder budget. Er ontstaat een discussie over hoe dit op te vangen. Tijdens de daaropvolgende brainstorm ontstaan suggesties als: minder uitjes voor bewoners, verhoging parkeergeld voor bezoekers, minder snel verschonen (levert circa 200 euro per persoon per jaar op!), en om eventueel de jaarlijkse heisessie voor het management eenmalig binnenlands te houden.

7 februari 2019

Agendapunt 1: Norm gemist, wat nu?

Algemeen Directeur Maria Steegmans stelt dat de norm op voorhand onhaalbaar was: alleen met een uitgebreider management is meer zorgpersoneel mogelijk. Wel ziet de organisatie zich nu geconfronteerd met minder budget, waardoor de hoeveelheid handen aan het bed onder druk komt te staan. Daarnaast ontvangt het management meer klachten van bewoners en van familie vanwege de budgeteffecten. Besloten wordt de afhandeling hiervan uit te besteden aan Adviesbureau de Jong.

Agendapunt 2: Heisessie

Een binnenlandse heisessie blijkt niet wenselijk vanwege de te beperkte onthechting. Gekozen wordt voor de Malediven, waarbij als bezuinigingsmaatregel de duur wordt beperkt van zes naar vijf dagen. Thema van de heisessie is: ‘Zorgen voor zorg: geen kwestie van geld!’.

Door Albert Huberts.

BerichtGeplaatst: Vr Aug 30, 2019 9:24 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Elisabeth schreef:
@Lampje, wat is jouw mening over wat er aan het gebeuren is in de zorg?

De zorg - en dan vooral ouderenzorg - is al jarenlang verkloot. De bureaucratie is immens, maar wanneer instellingen dat aan willen pakken door regels en procedures te schrappen worden ze weer op de vingers getikt door de Inspectie. Want dan is het kwaliteitssysteem weer niet op orde.
Het is echter een illusie om te denken dat het aanpakken van het management de oplossing zou zijn, zoals veelal wordt beweerd. Ik heb dat in deze draad al eerder aangegeven: veel instellingen schrappen allerlei managementlagen en voeren zelfsturing in. Klinkt leuk,, maar alle managementtaken die er nu eenmaal altijd bij zullen horen komen op het bordje van de werkers aan het bed. Gevolg: niet goed uitvoeren van deze taken, kostenverslindende scholing om dat dan weer op te lossen, en ondertussen minder aandacht voor de zorg zelf.
En in de aanloop naar al die veranderingen wemelt het overal van de werkgroepen, projectgroepen, klankbordgroepen, en weet-ik-wat voor groepen.
Dat plan voor die regieverpleegkundigen is helemaal het toppunt van ellende, maar gelukkig is dat inmiddels van tafel.

BerichtGeplaatst: Vr Aug 30, 2019 10:35 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Elisabeth schreef:
Notulen bestuursvergaderingen Huize Avondrust

12 april 2018

Agendapunt 3: Beste verpleeghuizen de norm.

Algemeen Directeur Maria Steegmans schetst het probleem: het is momenteel onbekend of Huize Avondrust aan de norm voldoet en zo niet, in hoeverre we de norm missen. Besloten wordt hier onderzoek naar te doen. Adjunct-Sectormanager Personeelsplanning Lia de Vries heeft hiervoor geen capaciteit, dus besteden we het onderzoek uit. Hiervoor wordt een budget van 15.000 euro vrijgemaakt.

7 juni 2018

Antje de Jong van Adviesbureau De Jong schuift aan om de voorlopige resultaten van het onderzoek te presenteren. Een eerste inschatting is dat Huize Avondrust niet voldoet aan de norm en dat nader onderzoek nodig is. Senior Manager Interne Zaken Trees Kolmans zal haar hierbij assisteren en haar voorzien van de bedrijfsspecifieke problematiek. Extra budget wordt vrijgemaakt en een tijdelijke Interim Manager ondersteunt Kolmans voor een half jaar. Inschatting kosten: 80.000 euro.

14 september 2018

Agendapunt 2: Beste verpleeghuizen de norm.

De resultaten van het onderzoek, verricht door Adviesbureau De Jong, worden besproken. Huize Avondrust zal met zekerheid de norm niet halen. Afdelingshoofd Judith Bos poneert de stelling dat dus extra zorgpersoneel aangetrokken dient te worden. Er ontstaat een discussie. Besloten wordt eerst onderzoek te doen naar de impact van extra zorgpersoneel op de managementstructuur. Antje de Jong van Adviesbureau De Jong, hierbij aanwezig, is bereid dit op zich te nemen. Budget is beschikbaar.

13 december 2018

Antje de Jong presenteert de impact van extra zorgpersoneel op de managementstructuur. Conclusie: die impact zal leiden tot extra druk, extra kosten en hogere uitval onder het management. Het is onverantwoord extra handen aan te trekken. Omdat Huize Avondrust daardoor de norm niet zal halen, krijgen wij minder budget. Er ontstaat een discussie over hoe dit op te vangen. Tijdens de daaropvolgende brainstorm ontstaan suggesties als: minder uitjes voor bewoners, verhoging parkeergeld voor bezoekers, minder snel verschonen (levert circa 200 euro per persoon per jaar op!), en om eventueel de jaarlijkse heisessie voor het management eenmalig binnenlands te houden.

7 februari 2019

Agendapunt 1: Norm gemist, wat nu?

Algemeen Directeur Maria Steegmans stelt dat de norm op voorhand onhaalbaar was: alleen met een uitgebreider management is meer zorgpersoneel mogelijk. Wel ziet de organisatie zich nu geconfronteerd met minder budget, waardoor de hoeveelheid handen aan het bed onder druk komt te staan. Daarnaast ontvangt het management meer klachten van bewoners en van familie vanwege de budgeteffecten. Besloten wordt de afhandeling hiervan uit te besteden aan Adviesbureau de Jong.

Agendapunt 2: Heisessie

Een binnenlandse heisessie blijkt niet wenselijk vanwege de te beperkte onthechting. Gekozen wordt voor de Malediven, waarbij als bezuinigingsmaatregel de duur wordt beperkt van zes naar vijf dagen. Thema van de heisessie is: ‘Zorgen voor zorg: geen kwestie van geld!’.

Door Albert Huberts.

Weet je wat het is Elisabeth, we worden geconfronteerd ( en niet alleen in de zorg) met de effecten van rechts neo-liberalisme, een slagader van het kapitalisme. Het zorgt ervoor dat de ziel uit het werk verdwijnt omdat vakkrachten bij voortduring worden afgeleid van het eigenlijke werk - in casu de patiënt/cliënt- doordat er bij voortduring gerapporteerd en geregistreerd moet worden.
Klein voorbeeldje: mijn hoogbejaarde vader (nagenoeg blind, doof en slecht ter been, maar geestelijk scherp) woont sinds twee jaren in een z.g. aanleunwoning die zich bevindt in een z.g. zorghotel. Vorige week bleek zijn telefoonlijn defect. Hij is in het zelfde gebouw naar de klantenservice gegaan met de vraag of ze een monteur zouden willen bellen. Kon niet, want de aanleunwoning is geen zorghotel, want anders had dat wel gekund. Mijn vader, die dus niet kon bellen ivm defecte telefoonlijn heeft uiteindelijk iemand in het zorghotel gevonden (een cliënt) die voor hem een monteur heeft gebeld. Kafka verbleekt hierbij!!

Het verschrikkelijke rechtse neo-liberalisme is uiteindelijk de oorzaak dat vakmensen onverschillig worden en zo ook weer hun ongewilde bijdrage leveren aan een ontzielde maatschappij.

BerichtGeplaatst: Vr Aug 30, 2019 13:27 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

@Lampje, dank je wel voor je opinie. Ik heb niets tegen een manager maar noem die dan directeur.
Maar het lijkt wel dat er heel veel lagen van managers zitten die overbodig zijn.
En om zich zelf te bewijzen, bedenken ze steeds meer regels.
Het zelfde gebeurt in de EU met 40.000 ambtenaren.
Vergaderen, vreselijk en slaapverwekkend.

@Estudiant:
Wat bedoel je met "rechts neo-liberalisme, een slagader van het kapitalisme".
Ik vind het meer socialisme en links want die willen meer regeltjes en macht.
Rechts wil minder overheid en minder regels en logisch nadenken.
Wat een schandalige klantenservice is dat waar je vader woont. Geen telefoontje plegen omdat.....!!

Ik heb ook de horeca opleiding gevolgd want in 1984 was er geen werk in de zorg.
En ga maar een uitkering aanvragen, ligt niet in mijn aard.
Met die opleiding leerden we hoeveel bierbrouwerijen er in België waren en waar koffie groeit?
Maar geen praktijk dus met een cijfer 8 voor drankenkennis en een 9 voor hygiëne, wist ik niet hoe je een fust moest aanslaan.
Of hoe je een CO2 fles verwisselde. Maar de jongens van Heineken leerde mij dit.

En dan vanuit de overheid moet je steeds meer cursussen volgen.
Sociale hygiëne hoefde ik niet te volgen na 10 jaar horeca maar ik heb wel een boek ingekeken wat dit betekende.
Als iemand heel dronken is dan moet je die persoon recht aankijken en tot 3 x toe zeggen "wilt u mijn establishment verlaten". Daarna mag je de politie bellen???? Iemand die agressief is, moet je nooit recht aankijken want dat kan verkeerd aflopen. Wie bedenkt dit nu weer! En als je de politie moet bellen dan doe je je werk niet goed.

En dan de HACCP opleiding. Een dag les voor fl 600,- en meteen daarna examen, kosten fl 300,-

https://en.wikipedia.org/wiki/Hazard_analysis_and_critical_control_points

Ik heb nog nooit zo gelachen als tijdens deze cursus. Het ging er over dat je alles moest temperaturen.
Dus voordat je vlees in de pan doet moet die op 6ºC zijn. En dan doorbakken tot 70ºC.
Ik vroeg dus wat je moest doen als een klant een rare biefstuk bestelde.
Zijn antwoord was "je moet de biefstuk serveren met een thermometer er in en een formulier dat de klant dit eet op eigen verantwoordelijkheid". Ik kreeg de slappe lach en die hield niet op want een kok vroeg waar je een levende kreeft moest temperaturen... Dat wist de docent niet en de kok opperde, in zijn oor. De docent vond dat een goed idee. (kreeften hebben geen oren) Aan het einde van deze cursus werd ons medegedeeld dat de volgende verplichte cursus EBHO zou zijn. De kok zei gelijk, "ja voor het geval een klant van zijn stoel afvalt en een been breekt omdat er een kreeft over zijn tafel loopt met een thermometer in zijn oor." Die docent vond mij een verstorende factor in zijn les en ik zei dat hij een Stand Up Komediant was.

Deze verplichte opleidingen vind ik geldklopperij en voegt niets toe.

BerichtGeplaatst: Vr Aug 30, 2019 13:40 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Elisabeth schreef:
Ik heb nog nooit zo gelachen als tijdens deze cursus. Het ging er over dat je alles moest temperaturen.
Dus voordat je vlees in de pan doet moet die op 6ºC zijn. En dan doorbakken tot 70ºC.
Ik vroeg dus wat je moest doen als een klant een rare biefstuk bestelde.
Zijn antwoord was "je moet de biefstuk serveren met een thermometer er in en een formulier dat de klant dit eet op eigen verantwoordelijkheid". Ik kreeg de slappe lach en die hield niet op want een kok vroeg waar je een levende kreeft moest temperaturen... Dat wist de docent niet en de kok opperde, in zijn oor. De docent vond dat een goed idee. (kreeften hebben geen oren) Aan het einde van deze cursus werd ons medegedeeld dat de volgende verplichte cursus EBHO zou zijn. De kok zei gelijk, "ja voor het geval een klant van zijn stoel afvalt en een been breekt omdat er een kreeft over zijn tafel loopt met een thermometer in zijn oor." Die docent vond mij een verstorende factor in zijn les en ik zei dat hij een Stand Up Komediant was.

Deze verplichte opleidingen vind ik geldklopperij en voegt niets toe.

Dit gaat inderdaad veel te ver allemaal... ik heb hetzelfde ooit gehad toen ik in een heel goed hotel zat en vroeg om een zacht gekookt ei. Dat mocht niet. Ik had de keuze tussen een hard gekookt ei of op allerlei manieren gebakken. Want een zacht gekookt ei was niet voldoende verhit en dus kon er salmonella in zitten.

Nu ben ik verder de moeilijkste niet, maar vraag mij dan niet hoe ik mijn eieren wil Smile

Misschien moest er ook een verklaring bij dat ik dat op eigen risico eet.

Je had trouwens tijdens die cursus ook nog wat grappen kunnen maken over Oesters... ik ben benieuwd hoe je een rauwe oester wilt temperaturen en wat de zin daarvan is aangezien je deze rauw eet. Misschien moet je de boormachine erbij pakken, gaatje boren en daar de thermometer in steken Smile

BerichtGeplaatst: Vr Aug 30, 2019 18:07 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

estudiant schreef:

Het verschrikkelijke rechtse neo-liberalisme is uiteindelijk de oorzaak dat vakmensen onverschillig worden en zo ook weer hun ongewilde bijdrage leveren aan een ontzielde maatschappij.

Wat een onzin. Dat is de overheid.

Vadertje staat zorgt voor een ontzielde maatschappij: de overheid regelt immers alles, waarom zou je zelf nog iets regelen, laat staan omkijken naar je medemens? Dat zie je eigenlijk ontstaan in elk land wat een dominante overheid heeft, m.n. de Noord-West Europese verzorgingsstaten.

BerichtGeplaatst: Vr Aug 30, 2019 18:27 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Klopt, de overheid vergiftigd door het Angelsaksische principe. De mens als robot!
Het neo-liberalisme ten top.

BerichtGeplaatst: Vr Aug 30, 2019 19:33 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Vadertje staat zorgt voor een ontzielde maatschappij: de overheid regelt immers alles, waarom zou je zelf nog iets regelen

Exact de reden waarom iedereen voor een referendum of elke andere directe vorm van democratie zou moeten zijn. Zorg dat je zelf zaken moet regelen, verantwoordelijkheid leggen daar waar die hoort: bij de kiezer, niet bij de politicus.

BerichtGeplaatst: Vr Aug 30, 2019 20:41 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

@Elisabeth: dat over die HACCP herken ik wel. Maar ik zal het je nog sterker vertellen. Op een afdeling in een verzorgingshuis voor dementerende ouderen werd een nieuwe vloer gelegd. Op last van de Inspectie en de RI&E commissie moest deze van ruw materiaal zijn, zodat bewoners minder kans hadden op uitglijden. Ligt die vloer erin, komt diezelfde Inspectie naar aanleiding van een kritisch HACCP-rapport aanzetten dat de vloer er weer uit moet: hij behoort namelijk glad te zijn omdat anders etensresten moeilijker te verwijderen zijn, met gezondheidsrisico's voor de bewoners van dien.
Gevolg daar weer van: eindeloos geouwehoer binnen werk-en projectgroepen over welke vloer er nu in moet en hoe je dat verantwoordt aan commissie zus en commissie zo.
Het is slechts één voorbeeld van zichzelf tegensprekende instanties en hotemetoten die zich met de zorg bezighouden, of liever: die zich van afstand bezig houden met zaken die de sector uitstekend zelf kan regelen met aanzienlijk lagere kosten, minder gezeik en meer tijd voor de patiënt.

BerichtGeplaatst: Vr Aug 30, 2019 20:56 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

O jee, laat het Cliox maar niet horen.

BerichtGeplaatst: Vr Aug 30, 2019 21:08 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Waarom niet ? Dit zijn de feiten. Ik kan er niks anders van maken.

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg