Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Binnenland » Groenlinks Utrecht helemaal van het padje.... Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Vr Nov 20, 2015 12:42 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Jip schreef:
Mede dankzij het Vaticaan die (vooral in derdewereldlanden) dreigt met hel en verdoemenis als mensen de pil of condooms gebruiken.

Mensen die het spel niet meespelen hebben niets over de regels te zeggen Smile

Quote:
Ook abortus, onthouding en voor het zingen de kerk uit zullen bestraft worden met eeuwig branden in de hel.

Ehm... dat klopt niet helemaal hoor wat je hier zegt. Abortus... okee, maar die andere twee zaken worden juist door de kerk als 'werkbare' oplossing gezien voor gezinsplanning.

Moppersmurf schreef:
Met een vak 'levensles' op school zal het geboortecijfer dalen

Misschien. Overigens bestaan er wel degelijk dat soort vakken, ze heten bv. 'burgerschap' of 'loopbaan'. Daar is behoorlijk wat aandacht hiervoor.

Ik heb echter wel een kanttekening bij dit soort zaken. Je leven laat zich maar ten dele plannen. Ik ken tal van mensen die een leuk huis hadden, tweeverdieners met een goede baan. En plotsklaps verandert er iets. Bedrijf gaat failliet (soms werken ze beiden bij dezelfde werkgever). Eén der ouders wordt ziek. Etc.

De andere kant is ook waar: mensen in een behoorlijk uitzichtloze situatie... meer dan 100 sollicitaties en leven van de bijstand. Een paar jaar later ziet hun leven er totaal anders uit.

Je leven is niet zo planbaar als je denkt. Zeker in de huidige maatschappij is dat bijzonder moeilijk, jonge mensen krijgen nauwelijks vaste contracten en dus vaak ook nauwelijks een hypotheek. Een leven opbouwen is heel lastig, de verantwoordelijkheid voor kinderen wordt volgens mij door heel veel jongeren goed gevoeld.

En dat is weer een probleem... want daardoor krijgen de onverantwoordelijken relatief veel meer kinderen. Ik had hem wel eens geplaatst, maar hier nogmaals:
https://youtu.be/icmRCixQrx8?t=49s

Beter kan ik het niet uitleggen Laughing

BerichtGeplaatst: Vr Nov 20, 2015 13:09 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Het filmpje is al eerder gepost, maar het kan niet vaak genoeg vertoond worden. Ondanks dat het geacteerd is en veel weg heeft van een parodie geeft het exact de oorzaak weer van alle problemen op aarde: hoe dommer en hoe meer onderontwikkeld de mens is, hoe groter zijn kindertal.

BerichtGeplaatst: Vr Nov 20, 2015 13:31 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Vooral in ons land neem ik toch vaak het omgekeerde waar. Zie je eigen 'puntenopsomming', Smurf, vooral punt 7.

BerichtGeplaatst: Vr Nov 20, 2015 14:17 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Moppersmurf schreef:
Het filmpje is al eerder gepost, maar het kan niet vaak genoeg vertoond worden. Ondanks dat het geacteerd is en veel weg heeft van een parodie geeft het exact de oorzaak weer van alle problemen op aarde: hoe dommer en hoe meer onderontwikkeld de mens is, hoe groter zijn kindertal.

Ik krijg het maar niet voor elkaar het hele fragment te vinden in acceptabele kwaliteit... maar hier gaat het verder:
https://www.youtube.com/watch?v=U8rhIZJAdd0

BerichtGeplaatst: Vr Nov 20, 2015 16:18 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Moppersmurf schreef:

Dat is niet geheel meer waar. De intelligentere (met betere baan en uitstekend inkomen) neemt steeds vaker meer kinderen. Guus heeft gelijk met zijn opmerking over jouw punt 7.

BerichtGeplaatst: Vr Nov 20, 2015 16:32 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
De intelligentere (met betere baan en uitstekend inkomen) neemt steeds vaker meer kinderen.

Waar is de onderbouwing van deze uitspraak?

Zie ook:
https://en.wikipedia.org/wiki/Fertility_and_intelligence

BerichtGeplaatst: Vr Nov 20, 2015 18:00 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Dat zie ik (en niet alleen ik) om me heen. Echtparen van artsen, dure managers, etc. hebben steeds vaker meer dan 2 kinderen. Ik ken 2 echtparen artsen met resp. 4 en 5 kinderen, ik ken een ict-manager met 5 kinderen.

BerichtGeplaatst: Vr Nov 20, 2015 18:39 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Intelligentere mensen zijn vaak welvarender. Welvaart maakt dom (en egoïstisch).

Net als Tedje zie ik ook steeds meer "hooggekwalificeerde" stellen met een grote kinderschaar. Tenslotte kunnen die goed calculeren en zeggen dus: "Naast onze ruime villa met twee dikke BMW's op de oprit kunnen wij ons best ook wat meer kinderen veroorloven dan een stel armoedzaaiers. Zo zorgen wij ook nog 's voor een betere wereld!"

Het begint zelfs een zekere status te krijgen.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 22, 2015 9:41 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Dat zie ik (en niet alleen ik) om me heen. Echtparen van artsen, dure managers, etc. hebben steeds vaker meer dan 2 kinderen. Ik ken 2 echtparen artsen met resp. 4 en 5 kinderen, ik ken een ict-manager met 5 kinderen.

Heb je het nu over een eigen waarneming, en dan niet van intelligente mensen maar van hoog opgeleiden/welvarende mensen?

Dan begrijp ik een beetje de waarde die ik moet hechten aan deze uitspraak namelijk... Confused

BerichtGeplaatst: Zo Nov 22, 2015 10:09 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Tedje van Es schreef:

Ik ken cardiologen, zenuwartsen, gynecologen, huisartsen, neurochirurgen en meerdere internisten: geen enkele van hen heeft meer dan 2 kinderen, de zenuwarts die ik ken heeft zelfs helemaal geen kinderen.
Ik ken ook tal van managers: er is er eentje met drie kinderen, de rest heeft er minder of geen enkele.
Uw stelling wordt dus door de feiten geloogenstraft. Niet voor de eerste keer trouwens.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 22, 2015 14:16 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Tja....

http://vorige.nrc.nl//wetenschap/article2627865.ece/Slimmere_man_krijgt_meer_kinderen_en_meer_kleinkinderen

Deze link is ook wel aardig. We krijgen in het westen minder kinderen en:

http://www.nu.nl/wetenschap/3421888/intelligentie-van-westerse-bevolking-neemt-af.html

Kortom: er is geen verband. Kinderen krijgen is puur een emotionele en instinctieve zaak. Hoe graag zelfbenoemde slimmeriken ook anders willen beweren.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 22, 2015 14:32 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Guus schreef:
Tja....

Ik zou je eigen linkje nog maar eens goed nalezen...

BerichtGeplaatst: Zo Nov 22, 2015 15:44 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Ja, en dan....?

BerichtGeplaatst: Zo Nov 22, 2015 16:00 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Guus, slimheid en intelligentie zijn twee verschillende zaken.
Als slimheid wordt gelinkt aan een groot salaris, wil dat zeggen dat bijv. voetballers tot de intelligentsia behoren?

En Cliff had het al mooi uitgelegd een paar berichten eerder, en daarom wil ik toch eens van jou weten wat jij precies verstaat onder emoties en instinct.
In onze westerse maatschappij kan je kiezen of je bewust of onbewust een kind gaat verwekken.
Degenen die het onbewust doen denken niet na. Ofwel ze denken met hun piemel of mossel. Very Happy
Degenen die het bewust doen, denken wel na. Ofwel, ze denken met hun verstand.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Zo Nov 22, 2015 16:10 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

@Guus,

Dan zie je waar het onderzoek werkelijk over gaat?

de generatie die is geboren tussen 1915 en 1929

Dat is precies de generatie die de babyboomers voortbracht. Daarbij heffen vrouwen het eventuele effect weer op: vrouwen met het minste schoolsucces wel de minste kinderen te krijgen

Verder:

De schoolprestaties op tienjarige leeftijd golden als benadering voor de intelligentie.

en

Het succes in kindertal wordt vooral bepaald door de mate waarin de mannen trouwden.

en

Dat slimme mannen meer kinderen krijgen, komt vooral doordat ze later meer verdienen.

Wat het onderzoek dus lijkt aan te wijzen is dat mannen met meer geld meer kans hebben om te trouwen. En om kinderen te krijgen moest je, zeker in de tijd van de doelgroep (geb. tussen 1915 en 1929) getrouwd zijn.

Tussen intelligentie en kindertal wordt met heel veel fantasie een link gelegd, waarbij diverse aannames gedaan worden (zoals intelligente mensen verdienen meer).

Kortom: een leuk onderzoek, maar naar mijn mening een beetje kort door de bocht. Bovendien zijn er tal van andere (meer recentere) onderzoeken die de resultaten tegenspreken. Een heel logisch gevolg van minder kinderen zie je bv. bij vrouwen die studeren. Weinig vrouwen die HBO/WO afronden beginnen direct aan kinderen, waardoor hun kinderwens vaak pas rond de 30ste in vervulling gaat.

Kijk je naar vrouwen die op hun 18 beginnen te werken, dan is het beeld geheel anders. Zij krijgen hun kinderen vaak rond hun 22ste met nog veel vruchtbare jaren daarna. En ook bij vrouwen zie je steeds vaker de klassieke 'tweede leg'. Iets wat voorheen alleen mannen deden. Vrouwen die echter op hun 20ste trouwen en kinderen krijgen, willen later nog wel eens van partner wisselen (de huwelijken zijn tegenwoordig immers ook niet meer wat ze geweest zijn). Met de nieuwe partner volgt dan een tweede (derde, vierde) kinderwens.

Hoeveel vrouwen ken jij inmiddels die uit meerdere relaties kinderen hebben? Dat was vroeger ondenkbaar. En nu is het vaak praktisch onmogelijk voor hoog opgeleide vrouwen, omdat zij minder vruchtbare jaren besteden aan gezinsplanning.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 22, 2015 23:04 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Vrouwen die uit meerdere relaties kinderen hebben hebben er volgens mij dus tenminste twee.

Verder gaat het hier natuurlijk om de inverse correlatie tussen intelligentie en kindertal. Ik stel dat het geen ene f*ck uitmaakt omdat men over het algemeen kinderen 'neemt' uit emotionele overwegingen. Of omdat 'het er nu eenmaal bijhoort' of als 'bezegeling van een liefdesrelatie'.

Ik moet altijd een beetje lachen om DeTelegraaf en andere boulevardblaadjes die dan babbelen over de 'liefdesbaby's" van BN-ers. Ik vraag me dan wel 's af of er ook 'haatbaby's' bestaan.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 22, 2015 23:54 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Bij katholieke moeders wordt het aantal haatbabys geschat op 80 % , al zullen de katholieke leghennen het nooit hardop zeggen.

Laatst aangepast door 10 miljoenste op Zo Nov 22, 2015 23:54, in totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Zo Nov 22, 2015 23:54 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Er bestaan wel degelijk haatbaby's...

Zij worden louter geboren om later terrorist te worden.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2015 10:04 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Lampje schreef:
Uw stelling wordt dus door de feiten geloogenstraft. Niet voor de eerste keer trouwens.

Dat kan ik ook over uw stelling zeggen want uw waarnemingen zijn niets meer waard dan mijn waarnemingen.

Cliff schreef:
Heb je het nu over een eigen waarneming, en dan niet van intelligente mensen maar van hoog opgeleiden/welvarende mensen?

Dan begrijp ik een beetje de waarde die ik moet hechten aan deze uitspraak namelijk... Confused

Dat is een eigen waarneming en ik ken nog veel meer van dergelijke waarnemingen: mijn huisarts heeft 3 kinderen, mijn tandarts heeft er 4 en de fabrieksdirecteur bij mij in de straat heeft er 4. Dit schud ik zo uit mijn mouw en als ik even na ga denken ken ik er nog veel meer.
Voor de goed orde, de meeste van hen zijn helemaal geen Limburger of katholiek. Het zijn jonge mensen met een hoog inkomen die het zich kunnen veroorloven.
Hieruit blijkt dat hoogopgeleid zijn geen garantie te zijn voor een intelligente kijk op voortplanting. Het is gewoon trendy.

En zo werkt dat met alles. Dergelijke mensen veroorloven zich ook trendy electro-leasebakken met weinig bijtelling (pap, mag ik stekkeren?) maar laten de elektromotor uit omdat benzine toch lekkerder rijdt en de zaak het goed kan betalen.

Guus schreef:
Vrouwen die uit meerdere relaties kinderen hebben hebben er volgens mij dus tenminste twee.

Klopt, en die groep (gescheiden mensen met meer kinderen) wordt ook groter.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2015 10:44 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

koning Alexander 16000000 !

Laatst aangepast door 10 miljoenste op Ma Nov 23, 2015 11:22, in totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2015 11:03 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
mijn huisarts heeft 3 kinderen, mijn tandarts heeft er 4 en de fabrieksdirecteur bij mij in de straat heeft er 4. Dit schud ik zo uit mijn mouw en als ik even na ga denken ken ik er nog veel meer.

Laughing Laughing Laughing

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2015 11:41 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Uhh... die kinderen zijn niet van mij, Cliff (ondanks dat mijn tandarts een mooie meid is). Very Happy

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2015 12:22 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

't Is altijd lente .... in de ogen ..

https://www.youtube.com/watch?v=g0EwL8SMfdg

Wink
BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2015 16:16 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Tedje van Es schreef:
Uhh... die kinderen zijn niet van mij, Cliff (ondanks dat mijn tandarts een mooie meid is). Very Happy

Of uw tandarts mooi is of niet doet niet ter zake in een discussie over Groenlinks.
Los daarvan moet zij gewoon haar werk goed doen, ook als ze zo lelijk is als de nacht.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 23, 2015 16:24 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ik heb geen idee waar u het over heeft.

Weerwoord forum index » Binnenland