Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Binnenland » Sterke afname misdrijven Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Za Nov 07, 2015 13:38 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Blensk schreef:
Guus schreef:
Negativisme

Ook als blijkt dat het CBS de boel flescht?

Ah, weer zo één: de uitkomst bevalt ons niet, DUS het CBS loopt de boel te flessen.... Laughing

BerichtGeplaatst: Za Nov 07, 2015 13:41 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Poendert schreef:
In Absolute zin steeg de criminaliteit 10x. In relatieve zin 7x. hoger in +- 50 jaar. Aldus Peter Wieringa, zo uit mijn blote hoofd.
Langs het tuinpad van mijn vader was het dus wel degelijk een stuk veiliger dan nu.
In die tuinpadtijd sloot niemand zijn woning of schuur af. Nu draai ik mijn deur op slot als ik achter naar de tuin loop. Dat zal ook wel invloed hebben.
Maar hopelijk daalt de criminaliteit ondanks gegoochel met statistieken en cijfers, en de alertheid van landgenoten echt.
Dat zal tijd worden, maar we hebben nog een zeer lange weg te gaan.

Dat laatste ben ik zeer zeker met u eens. Gelukkig zie ik hoopvolle initiatieven, bijvoorbeeld in Almere waar de criminaliteit door een aantal stevige maatregelen van Jorritsma flink is teruggelopen. En nu volhouden.

BerichtGeplaatst: Za Nov 07, 2015 14:32 Plaats reactie Reageer met quote
Dude29

Waarbij meteen opgemerkt moet worden dat 50 jaar geleden het wetboek van strafrecht minder strafbare feiten bevatte dan heden ten dage het geval is.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Nov 07, 2015 14:43 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Vijftig jaar geleden hadden ze bij Justitie ook nog niet zoveel suffe paragrafenvreters en blokletterschijters.

BerichtGeplaatst: Za Nov 07, 2015 21:05 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Vijftig jaar geleden hadden we ook nog geen computers, dus aan internet gerelateerde criminaliteit kwam toen ook niet voor.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 08, 2015 12:37 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Blensk schreef:

Ook als blijkt dat het CBS de boel flescht?

Wat 'blijkt' er volgens jou?

Het enige dat hier blijkt is dat men geen feiten wil accepteren die niet in enge rechtse denkbeelden passen.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 08, 2015 12:54 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Lampje schreef:
Vijftig jaar geleden hadden we ook nog geen computers, dus
aan internet gerelateerde criminaliteit kwam toen ook niet voor.

Maar die criminaliteit komt nu wel voor maar de cijfers daarvan zijn helemaal niet opgenomen in deze misdaadcijfers, hetgeen toch een groot gemis is.
Net als dat er geen rekening mee is gehouden dat veel mensen helemaal geen aangifte meer doen omdat er toch niks mee gebeurt.
En het bovenstaande is niet door mij verzonnen, dit zeggen Gerrit van de Kamp van politiebond ACP en voormalig korpschef Magda Berndsen (D66).

BerichtGeplaatst: Do Jan 28, 2016 13:11 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

http://nos.nl/artikel/2083310-agressie-tegen-conducteurs-neemt-af-ns-positief-vakbonden-niet.html

Quote:
De NS is positief en benadrukt de positieve trend, maar de vakbonden zijn ontevreden. Volgens de bonden dalen de cijfers doordat personeel inmiddels niet eens meer de moeite neemt bedreigingen te registreren.

Ik had niks anders verwacht; de schrijvers van de rapportjes kloppen zich op de borst maar de mensen in het veld vangen de klappen op.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 13, 2017 14:16 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

De misdaad is dus zo'n vijf maal hoger als de officiële statistieken.

CAPACITEITSGEBREK De criminaliteit in Nederland is groter dan uit de officiële cijfers blijkt, zo concluderen politie en Openbaar Ministerie in een vertrouwelijk rapport. Criminelen dreigen daardoor beide overheidsinstanties op 'onoverbrugbare achterstand' te zetten.

Door capaciteitsgebrek bij de opsporingsdiensten en daling van de aangiftebereidheid bij burgers en bedrijven, geven de cijfers niet weer wat de werkelijke omvang is van de misdaad. De capaciteit bij politie en OM is inmiddels op een dusdanig laag niveau gekomen dat de burger het vertrouwen in de rechtshandhaving dreigt te verliezen en criminelen handelen alsof ze niet meer gepakt kunnen worden.

Dat zijn de belangrijkste conclusies in een vertrouwelijke notitie van de top van politie en Openbaar Ministerie. Het rapport, in het bezit van Trouw, is opgesteld voor een nieuw kabinet dat na de Tweede Kamerverkiezingen van 15 maart moet aantreden. De notitie rept van een dreigende 'onoverbrugbare achterstand' van politie en OM op plegers van criminaliteit.

http://www.trouw.nl/tr/nl/39681/nbsp/article/detail/4447567/2017/01/13/Nederlandse-politie-ziet-de-meeste-misdaad-niet.dhtml
BerichtGeplaatst: Vr Jan 13, 2017 14:33 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Quote:
Veel misdrijven worden door CBS niet meegeteld

Misdaadcijfers misleiden

Het aantal misdrijven in Nederland daalt. De juichende koppen naar aanleiding van de jongste CBS-cijfers doen vermoeden dat het steeds veiliger wordt op straat. Maar is dat ook zo?

Het CBS meldde dat het gaat om een daling van de geregistreerde misdaad en in dat woord schuilt de adder onder het gras. Het betekent dat de politie acht procent minder misdrijven registreerde. Niet dat er acht procent minder misdrijven werd gepleegd. Er is een verschil tussen de papieren werkelijkheid en de echte. Er gaapt een gat tussen wat er wordt geregistreerd en wat mensen feitelijk overkomt.

Zo is de politie weliswaar verplicht om een aangifte op te nemen, maar dat gebeurt niet altijd. Ook kunnen slachtoffers om meerdere redenen besluiten om geen aangifte te doen.

Volgens het CBS waren mensen net zo bereid als in voorgaande jaren om aangifte te doen. Dat is een boude bewering die is gebaseerd op gegevens over de mensen die daadwerkelijk naar de politie stapten. Hoeveel mensen dat nét deden, weten we immers niet?

Waarom zien mensen af van aangifte? Omdat ze er weinig heil van verwachten bijvoorbeeld. Doe eens aangifte van fietsendiefstal in Amsterdam. De kans dat je je rijwiel ooit terugkrijgt, is nihil, dus besparen de meeste inwoners zich de moeite. In de statistieken lijkt het daarom alsof er niet zo vaak fietsen worden gestolen in de hoofdstad. De bewoners weten wel beter.

Mensen kunnen ook besluiten om niet naar de politie te stappen omdat ze bang zijn voor de gevolgen van een aangifte. De politie kan je niet 24 uur per dag beschermen tegen de wraak van een boze buurman. Of de angst dat breed bekend wordt wat je is overkomen, kan mensen weerhouden. Bij zedendelicten is dat geen ongebruikelijk verschijnsel.

Daarnaast worden veel misdrijven niet meegeteld in de criminaliteitscijfers. Bijstandsfraude bijvoorbeeld, of cybercrime. Met name die laatste is in opkomst. Hoogleraar criminologie Wim Huisman constateerde al eens in het blad Delikt en Delinkwent, dat criminaliteitscijfers niet de kracht hebben om het daadwerkelijke aantal misdrijven te laten zien, simpelweg omdat een heleboel misdrijven niet worden meegeteld.

Dat wil niet zeggen dat de door het CBS geconstateerde daling helemaal onzin is. Volgens het CBS nam bijvoorbeeld het aantal woninginbraken af, en dat kan best kloppen. Particulieren beveiligen hun huizen steeds beter, en er hangen op talloze plekken bewakingscameras. Over het algemeen kan echter worden gesteld dat de cijfers meer iets zeggen over de manier van registreren dan over het aantal misdrijven.

http://www.telegraaf.nl/telegraaf-i/7Li/8tE3a
BerichtGeplaatst: Vr Jan 13, 2017 14:43 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Quote:
De criminaliteit in Nederland is groter dan uit de officiële cijfers blijkt, zo concluderen politie en Openbaar Ministerie in een vertrouwelijk rapport. Criminelen dreigen daardoor beide overheidsinstanties op 'onoverbrugbare achterstand' te zetten.

Ik had niks anders verwacht. Het is alleen maar bezigheidstherapie voor rapportenschrijvers en andere nietsnutten die tig keer het salaris van een agent krijgen.

Maar sowieso je hebt de politie alleen maar nodig als het een verzekeringskwestie wordt. Voor de rest hoef je niets te melden.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 13, 2017 15:45 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Daarom nog maar eens, mijn blauwe boekje. Door Peter Wieringa, een hoofdleraar die het een of ander onderzocht.
Bromsnor in 1950 meer gezag.
Sinds de jaren 1950 is de misdaad in absolute zin meer dan vertienvoudigd.
1950 100.000 misdrijven per jaar.
2002 1,4 miljoen.
Na 2005 leek de misdaad licht te dalen want toen werden beroving en afpersing niet meer bij de geweldsdelicten gerekend.
De huidige misdaadgolf daalt alleen in de statistieken als nog meer misdaden als misdrijf worden geschrapt. We kunnen bijvoorbeeld overwegen om ook verkrachtingen zonder hoofddoek niet meer mee te rekenen, of als dat nog niet helpt bv zakkenrollen.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 13, 2017 16:39 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Poendert schreef:

Sinds de jaren 1950 is de misdaad in absolute zin meer dan vertienvoudigd.
1950 100.000 misdrijven per jaar.
2002 1,4 miljoen.

Ja, zo lust ik er nog wel een.

Laten we eens beginnen met de zeden zaken, die in de jaren 50 compleet doodgezwegen werden.
Er was een taboe op, dus bestond het niet. En natuurlijk niet te vergeten de dieren kwellerij.
Criminaliteit kreeg met name in de randstad volop kans om zich te ontwikkelen, terwijl de rest van Nederland dichtgetimmerd werd door de efficiënte Rijkspolitie.
Tja, die waren nog baas, zonder overbodige papieren rompslomp.
Niet dat die nooit over de schreef gingen! Er liepen ook wel kar hengsten tussen. Maar die werden werden vooral in de kleinere gemeenten vanzelf uitgefilterd. Bromsnor was dan ook een persiflage. Niet een voorbeeld voor de politie van toen.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 13, 2017 17:07 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

Volgens een vertrouwelijke notitie registreerde de politie in 2015 960.000 misdrijven, vooral op basis van aangiften. Uit onderzoek naar door burgers ervaren misdaad blijkt echter dat er na schatting 3,5 miljoen incidenten meer moeten zijn geweest. Dat komt vooral doordat bijvoorbeeld zaken als fietsendiefstal, lichte vormen van inbraak en diefstal niet aangegeven worden, maar dat burgers zich wel slachtoffer voelen. Van de 960.000 misdrijven is 57% terzijde geschoven.

Van de 412.000 dossiers die wel in behandeling werden genomen zijn 177.000 zaken afgerond zonder dat er een verdachte in beeld kwam. Uiteindelijk zijn er 225.000 zaken afgerond en doorgestuurd aan het OM. 37.000 zaken werden daarna direct geseponeerd, wat betekent dat slechts 18 procent van de geregistreerde criminaliteit tot vervolging leidt, aldus de notitie.

En vervolging is iets anders dan veroordeling. Volgens Zembla (19 feb 2011) blijft dat cijfers zelfs steken op ongeveer 3%. Dat is werkelijk onvoorstelbaar! Je zal maar slachtoffer zijn.

Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Vr Jan 13, 2017 17:20 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ryan schreef:
Ja, zo lust ik er nog wel een.

Laten we eens beginnen met de zeden zaken, die in de jaren 50 compleet doodgezwegen werden.
Er was een taboe op, dus bestond het niet. En natuurlijk niet te vergeten de dieren kwellerij.

Dat maakt volgens mij niets uit. Die cijfers zijn van de geregistreerde misdrijven (de aangiftes), dus naast die 100.000 en die 1.400.000 bestaan ook nog de niet geregistreerde misdrijven.
En dat geldt ook voor de cijfers van nu waar het aantal misdrijven 5x hoger wordt geschat dan het aantal aangiftes. En dat zijn toch wel zeer verontrustende cijfers.
Ik heb de hele tijd gezegd dat die cijfers niet kloppen (omdat er bijvoorbeeld verborgen criminaliteit is of omdat er geen aangifte wordt gedaan) maar dit had ik nooit verwacht.

Laatst aangepast door Tedje van Es op Vr Jan 13, 2017 17:22, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Vr Jan 13, 2017 17:22 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Lichte misdrijven zonder verzekeringsaspect worden al heel lang niet meer allemaal aangegeven bij politie of justitie.
Er zit al heel lang een tamelijk vaste verhouding tussen het aantal werkelijke slechtoffers en het aantal registraties(aangiften).

Beide zijn echter in de loop van de afgelopen jaren verminderd.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/11/geregistreerde-criminaliteit-daalt-met-5-procent

Niets nieuws dus. Maar gelukkig wel weer iets om verdacht te maken.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 13, 2017 17:29 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Guus schreef:
Lichte misdrijven zonder verzekeringsaspect worden al heel lang niet meer allemaal aangegeven bij politie of justitie.

Maar het zijn evengoed misdrijven en ik vind het een schande dat het voor bepaalde zaken geen nut meer heeft om aangifte te doen.

BerichtGeplaatst: Za Jan 14, 2017 4:50 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Blensk schreef:
Volgens een vertrouwelijke notitie registreerde de politie in 2015 960.000 misdrijven, vooral op basis van aangiften. Uit onderzoek naar door burgers ervaren misdaad blijkt echter dat er na schatting 3,5 miljoen incidenten meer moeten zijn geweest. Dat komt vooral doordat bijvoorbeeld zaken als fietsendiefstal, lichte vormen van inbraak en diefstal niet aangegeven worden, maar dat burgers zich wel slachtoffer voelen. Van de 960.000 misdrijven is 57% terzijde geschoven.

Van de 412.000 dossiers die wel in behandeling werden genomen zijn 177.000 zaken afgerond zonder dat er een verdachte in beeld kwam. Uiteindelijk zijn er 225.000 zaken afgerond en doorgestuurd aan het OM. 37.000 zaken werden daarna direct geseponeerd, wat betekent dat slechts 18 procent van de geregistreerde criminaliteit tot vervolging leidt, aldus de notitie.

En vervolging is iets anders dan veroordeling. Volgens Zembla (19 feb 2011) blijft dat cijfers zelfs steken op ongeveer 3%. Dat is werkelijk onvoorstelbaar! Je zal maar slachtoffer zijn.

Als je het goed leest!!!
Blijkt dat het merendeel van de aangiftes ten onrechte was!!!!!!!!

Slechts 3% is uiteindelijk bestraft.
De rest doet er niet toe.
En als je het dan hebt over burgers die zich slachtoffer "voelen".
Ik voel me elke dag slachtoffer, van de staat, de media, het slechte weer in Nederland.
En emigreren kan ook al niet.

BerichtGeplaatst: Za Jan 14, 2017 10:39 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Vooruit met de geit volgens de NOS op 14-01-2017.
Misdaad 5x hoger als uit officiële cijfers blijkt.
Laten de goedpraters en wegkijkers daar hun tanden maar eens op stukbijten.
Wat is dat toch met die oogklepfiguren die blijven wegkijken en hopen dat een probleem vanzelf wel verdwijnt als je je ogen en oren dichtknijpt en de onweerswolken negeert.
Die wegkijkers zijn zelf de grootste oorzaak van het probleem.

BerichtGeplaatst: Za Jan 14, 2017 10:48 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Wegkijken is immer deel van het probleem in plaats van deel van de oplossing.
BerichtGeplaatst: Za Jan 14, 2017 23:35 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Tedje van Es schreef:

Maar het zijn evengoed misdrijven en ik vind het een schande dat het voor bepaalde zaken geen nut meer heeft om aangifte te doen.

Vind ik ook. Maar dat is al héél lang zo!!! Het gaat om de verhoudingen

Rond 1995 had ik een inbraak in mijn magazijn. Door een toeval kwam ik erachter dat dit was gedaan door een (niet getinte) freelance medewerker. Gelukkig waren er braaksporen, zoals opengebroken deuren, maar de politie verdomde dit te vermelden in hun rapport waarin ze insluiping suggereerden. De verzekering betaalde om die reden niet uit (directe netto schade meer dan 35.000 Gulden). Sommige verzekeraars verdienden toen ook al touw om hun nek. Evil or Very Mad

Na weken lang aandringen (ze hadden al hun tijd nodig om parkeertijd-overschrijders te bekeuren) verhoorden ze de 'verdachte'(=dader). Ondanks mondelinge en schriftelijke verklaringen van getuigen lulde die zich eruit en lieten ze hem ongemoeid.

Het is dus vooral de politie waar je lamzakken moet zoeken. Nog steeds, vrees ik.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 15, 2017 7:46 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

Klopt helemaal Guus. En de cijfers wijze dat ook (indirect) uit. Maar of dit nou alleen aan de politie ligt?

Bij de politie heerst een structureel menstekort en dat is al meer dan twintig jaar het geval. Er is een dubbeltekort aan opsporingscapaciteit. D.w.z. dat het aantal rechercheurs in Nederland in feite verdubbeld zou moeten worden. In Zembla's Opsporing Verzocht van 19 februari 2011 wordt een dergelijk voorbeeld ook genoemd zal het gaat om een stad als Amsterdam.

Daar werken ongeveer 300 rechercheurs terwijl het aantal "plankzaken" alleen maar toeneemt. Wil men dat oplossen en blijvend ondervangen dan zullen er minstens 600 rechercheurs moeten komen. Maar... je raad het al, die gaan er niet komen! Vandaar dat jouw zaak en nog zeer veel meer andere zaken niet en nooit worden opgelost.

Lang leve de Tweede Kamer? Shock

Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Zo Jan 15, 2017 7:51 Plaats reactie Reageer met quote
torentje

De politie maakt ook een grote onvergeeflijke fout door geen hoogbegaafden in loondienst te nemen. Het zijn slechts minderbegaafden die een politiepet kunnen krijgen.
BerichtGeplaatst: Zo Jan 15, 2017 10:26 Plaats reactie Reageer met quote
Pinakel

Ik denk dat het feit dat een politieman niets meer mag, dat dat ook een oorzaak is van de huidige malaise. Als een agent een boef ook maar een beetje te hard aanpakt, heeft hij enkel maar een hoop gezanik over zichzelf afgeroepen. Ach ach, hij zou wel eens het tere zieltje van de crimineel gekwetst kunnen hebben. Of een blauw plekje op het gevoelige velletje van de schurk veroorzaakt kunnen hebben. De boef klaagt hem aan, de agent moet -tig formulieren invullen, er komt een onderzoek en de agent krijgt aan alle kanten de wind van voren... En als de boef ook nog eens 'licht getint' blijkt te zijn, krijgt hij ook nog eens een hele lading aan racisme-flauwekul te verduren...

Dan zou ik als agent ook denken; bekijk het maar. Dan ging ik ook liever parkeerbonnetjes uitschrijven...

Ik snap sowieso al niet dat er ook maar één weldenkend mens nog bij de politie wil werken...

BerichtGeplaatst: Zo Jan 15, 2017 11:08 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Guus schreef:
Het is dus vooral de politie waar je lamzakken moet zoeken. Nog steeds, vrees ik.

Pinaklel schreef:
Ik denk dat het feit dat een politieman niets meer mag, dat dat ook een oorzaak is van de huidige malaise.

De politiek doet dit hoor! De politiek bepaalt hoe Justitie moet werken en daarbij speelt niet het recht maar geld de grootste rol.
Waarom hebben we zo'n slappe rechtsspraak? Omdat boeven aanpakken en opsluiten (te) veel geld kost!

Weerwoord forum index » Binnenland