Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Weerwoorders onderling » Vlissingen Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15, 16  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Zo Okt 04, 2020 10:56 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Ehm dat is Hollands, Cliff. Zelfde Nederlands als in Rotterdam.

Oh ja, waarom kan ik dan horen als iemand uit Rotterdam komt?

Quote:
We hebben een haven met een fantastische infrastructuur

Niet mee eens, de infrastructuur is rampzalig daar.

Quote:
Die 20-baans snelweg kun je beter aanleggen vanaf Rotterdam, kun je m ook nog ondergronds doen met t geld wat je uitspaart met inpoldering.

Inpoldering is niet zo duur hoor. Dijk bouwen en leeg pompen. Daar hebben we een hoop ervaring in, niet in het bouwen van een 20 baans snelweg onder de grond.

Quote:
Vlissingen heeft de boot gemist, Cliff, en mist letterlijk elke boot die doorvaart naar Antwerpen. T heeft niet de ondernemersgeest noch de locatie gehad om uit te groeien tot een grote haven, laat staan een grote stad.

Ik wil het ook niet in Vlissingen!!!

Maar ik wil ook geen concurrentie met Rotterdam, dus doe maar niet zo angstig om ineens Rotterdam te verdedigen. Je mag van mij die industrie en drukte hebben daar hoor.

Quote:
Verschil moet er zijn he.

Ja, daarom woon ik ook hier. Ik wil die drukte niet Royy.

BerichtGeplaatst: Zo Okt 04, 2020 15:01 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Lampje schreef:
Wij kennen hier massaal het gezegde:
"Wanneer je juicht voor Feyenoord
Ben je echt compleet gestoord."
En zo is het.

Nooit van gehoord.
Moeilijk voor te stellen ook.
't Rijmt geen eens.

Aanhangers van welke club dan ook weten dat de aanhangers van andere clubs met hetzelfde virus behept zijn als zij.
Als ze die gestoord zouden noemen dan zouden ze zichzelf ook gestoord noemen.

(Of dat tot op zekere hoogte ook zo is, is dan weer 'n andere vraag. Maar daar gaan zij zelf niet over).
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Zo Okt 04, 2020 15:28 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Dat u daar nooit van gehoord heeft wil het niet zeggen dat het er niet is
Of het rijmt of niet doet ook al niet terzake.
Kennissen van mij hebben deze tekst zelfs op een tegeltje aan de wand hangen.

BerichtGeplaatst: Zo Okt 04, 2020 15:58 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Mogen ze er 'n ander onder hangen met de gevleugelde kinderspreuk:

"Wat je zegt dat ben je zelf"

Ook volgens Freud allemaal 'n kwestie van Projectie.

https://www.happinez.nl/liefde-relaties/wat-je-zegt-ben-je-zelf-waarom-dat-zo-waar-is/
-
BerichtGeplaatst: Zo Okt 04, 2020 19:47 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Natubico schreef:
Mogen ze er 'n ander onder hangen met de gevleugelde kinderspreuk:

"Wat je zegt dat ben je zelf"

Dat gaat in dit geval niet op, meneer. De spreuk was: "als je juicht voor Feyenoord"......dan ben je dus gestoord.
Aangezien ik niet juich voor Feyenoord, ben ik dus niet gestoord.
"Wat je zegt ben jezelf" is hierop dus niet van toepassing.

BerichtGeplaatst: Zo Okt 04, 2020 22:48 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Oh ja, waarom kan ik dan horen als iemand uit Rotterdam komt?

Dat noemen ze een accent Cliff.

Quote:

Maar ik wil ook geen concurrentie met Rotterdam, dus doe maar niet zo angstig om ineens Rotterdam te verdedigen. Je mag van mij die industrie en drukte hebben daar hoor.

Haha t is niet eens verdedigen. Het verschil in ondernemersgeest is meer dan duidelijk. Daarom is Rotterdam uitgegroeid tot wat het is en is Zeeland een onbeduidende provincie gebleven. Moet je nagaan dat je 12x Zeeland en de Zeeuwse mentaliteit had gehad...

BerichtGeplaatst: Ma Okt 05, 2020 1:29 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Lampje schreef:
Dat gaat in dit geval niet op, meneer. De spreuk was: "als je juicht voor Feyenoord"......dan ben je dus gestoord.
Aangezien ik niet juich voor Feyenoord, ben ik dus niet gestoord.
"Wat je zegt ben jezelf" is hierop dus niet van toepassing.

't Ging hier over die kennissen hoor, niet over Lampje zelf.

En ja, strikt genomen zal 't voor hen dan wel niet opgaan.

Maar iets ruimer genomen gaat 't erom dat zij net zo goed voor hun favoriete club juichen als anderen voor F..

In die zin is het gezegde dus toch toepasselijk.

Maar goed, ze mogen er ook 'n tegeltje onder hangen met de tekst:

"De pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet".
-
BerichtGeplaatst: Ma Okt 05, 2020 1:41 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Royy schreef:
Haha t is niet eens verdedigen. Het verschil in ondernemersgeest is meer dan duidelijk. Daarom is Rotterdam uitgegroeid tot wat het is en is Zeeland een onbeduidende provincie gebleven. Moet je nagaan dat je 12x Zeeland en de Zeeuwse mentaliteit had gehad...

Niet voor het een of ander, maar in Zeeland zijn heel wat fruitteeltbedrijven gevestigd.

Zou niet slecht zijn als dat in de andere provincies ook het geval zou zijn.

Daar komt nog bij dat dit bedrijven zijn die ook in coronatijd niet tot de 'steuntrekkers-status' geraakten.

-
BerichtGeplaatst: Ma Okt 05, 2020 7:43 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Dat noemen ze een accent Cliff.

Ik noem het dialect.

Quote:

Ehm... de Zeeuwse mentaliteit is keihard werken. Daar kan Rotterdam (met de hoogste werkloosheid van Nederland) nog heel wat van leren hoor Royy. Volgens mij leunt 1 op de 10 Rotterdammers op bijstand/ww. Rolling Eyes

BerichtGeplaatst: Ma Okt 05, 2020 11:14 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Ik noem het dialect.

Het is ook een Hollands dialect, maar in Holland dringt dat niet echt door.
De vorige week zak ik op één avond 2 interviews op tv. Eentje was met een Brabander en eentje met een Amsterdamse multicul rapper.
Naar die rapper moest je goed luisterne om te verstaan wat hij zei. Die Brabander sprak gewoon Nederlands met een zachte G en was prima te verstaan.
En wat doen de Hollandse programmamakers in hun Hollandse studio? De Brabander wordt ondertiteld en die rapper niet!
Het is om je dood te lachen! Hier is een mooi Engels woord voor: ignorance (dat woord lijkt een beetje op arrogance).

Quote:
Ehm... de Zeeuwse mentaliteit is keihard werken. Daar kan Rotterdam (met de hoogste werkloosheid van Nederland) nog heel wat van leren hoor Royy. Volgens mij leunt 1 op de 10 Rotterdammers op bijstand/ww. Rolling Eyes

Die hoge werkeloosheid in de grote steden is te danken aan de multicul import die niet hoeft te werken en die beslist ondertiteld moet worden als zij vóór de camera in het Nederlands roepen dat ze geen Zoewarrte Piet zijn en dat ze gedieskriemmieniert worden.

Very Happy

BerichtGeplaatst: Ma Okt 05, 2020 11:41 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

En dat is ook al lange tijd zo:

2008-2009

2017, zelfs omgerekend naar vacature:

2018

BerichtGeplaatst: Ma Okt 05, 2020 20:30 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Ehm... de Zeeuwse mentaliteit is keihard werken.

Zonder al te veel resultaat dan blijkbaar...

Quote:
werkloosheid Zeeland laag

Ja me dunkt dat de werkloosheid in een provincie vol bejaarden laag, grenzend aan twee zeer productieve en welvarende provincies (Zuid-Holland en Brabant) is. Zou pas ernstig zijn als Zeeland boven t landelijk gemiddelde zou zitten...

BerichtGeplaatst: Ma Okt 05, 2020 23:24 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Zonder al te veel resultaat dan blijkbaar...

Dat denk jij, omdat je maar één ding ziet: geld.

Quote:
Ja me dunkt dat de werkloosheid in een provincie vol bejaarden laag, grenzend aan twee zeer productieve en welvarende provincies (Zuid-Holland en Brabant) is. Zou pas ernstig zijn als Zeeland boven t landelijk gemiddelde zou zitten...

Vooroordeeltje. Toon maar aan dat het een provincie vol bejaarden is.

En hoe komt het eigenlijk dat Zuid-Holland structureel slechter scoort dan andere Randstadprovincies?

BerichtGeplaatst: Di Okt 06, 2020 19:05 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Dat denk jij, omdat je maar één ding ziet: geld.

Nee joh. Vertel eens welke fantastische wetenschappers Zeeland voort heeft gebracht?

En tsja, iemand moet die dijken in Zeeland betalen he, de Zeeuwen doen t zelf in ieder geval niet...

Quote:

Vooroordeeltje. Toon maar aan dat het een provincie vol bejaarden is.

Zeeland is de provincie met verhoudingsgewijs de meeste 65+'ers, sterker nog: de beroepsbevolking als aandeel van de totale bevolking is aan het dalen. Meer mensen, meer vraag, die door minder mensen moet worden geproduceerd... me dunkt dat de werkloosheid omlaag schiet.

https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/zeeland-vergrijst-sterk-maar-ontgroent-nauwelijks~aaff8063/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Quote:
En hoe komt het eigenlijk dat Zuid-Holland structureel slechter scoort dan andere Randstadprovincies?

Valt relatief wel mee. Maar vooral door andere economische gerichtheid, Rotterdam industrieel en logistiek, Den Haag overheid, tegenover Amsterdam en Utrecht diensten, toerisme en ICT. Wacht maar even op de cijfertjes van dit en volgend jaar... verslaat Zuid-Holland de rest met gemak Wink

BerichtGeplaatst: Di Okt 06, 2020 21:03 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Nee joh. Vertel eens welke fantastische wetenschappers Zeeland voort heeft gebracht?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zeeland_(provincie)#Bekende_Zeeuwen

Quote:
En tsja, iemand moet die dijken in Zeeland betalen he, de Zeeuwen doen t zelf in ieder geval niet...

Krijgen we dat weer. Enig idee waar de energie vandaan komt waarop jij bovenstaande typt? In ieder geval niet uit Rotterdam. Die komt of van onze kerncentrales/windmolens, of van gas uit Groningen.

Quote:
https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/zeeland-vergrijst-sterk-maar-ontgroent-nauwelijks~aaff8063/

Ja, gezien dat het niet ontgroent ook?

Quote:
Valt relatief wel mee. Maar vooral door andere economische gerichtheid, Rotterdam industrieel en logistiek, Den Haag overheid, tegenover Amsterdam en Utrecht diensten, toerisme en ICT. Wacht maar even op de cijfertjes van dit en volgend jaar... verslaat Zuid-Holland de rest met gemak Wink

We wachten al jaren Royy... en het valt niet mee. Van alle Randstadprovincies is Rotterdam altijd het slechts presterende jongetje uit de klas... ondanks de enorme haven. Heel raar.

BerichtGeplaatst: Di Okt 06, 2020 21:27 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zeeland_(provincie)#Bekende_Zeeuwen

Da's alles? Waar heeft Zeeland nu een keer het verschil gemaakt, wanneer is Zeeland bepalend geweest voor de toekomst van Nederland?

Quote:

Krijgen we dat weer. Enig idee waar de energie vandaan komt waarop jij bovenstaande typt? In ieder geval niet uit Rotterdam. Die komt of van onze kerncentrales/windmolens, of van gas uit Groningen.

Eneco heeft veel windparken. Eneco = Rotterdams.

Quote:

Ja, gezien dat het niet ontgroent ook?

Klopt, op Tholen en andere gereformeerde bolwerken fokken ze wel lekker door. Gaat dus dubbelop: meer bejaarden bij een stabiel aandeel kinderen. Die moeten allemaal eten, naar school, kleding etc. Me dunkt dat er lage werkloosheid is.

Quote:

We wachten al jaren Royy... en het valt niet mee. Van alle Randstadprovincies is Rotterdam altijd het slechts presterende jongetje uit de klas... ondanks de enorme haven. Heel raar.

Rotterdam is geen provincie... Je moet Rotterdam niet sec beoordelen, niet representatief. De agglomeratie Rotterdam, met 1.2m inwoners functioneert als 1 grote stad, ondanks dat t toevallig opgedeeld is in losse gemeenten. Je merkt echt niet of je in Rotterdam Alexander of in Capelle staat, hetzelfde bij IJsselmond en Barendrecht.

Maar klopt, ook als je de agglomeratie pakt, is Rotterdam-Rijnmond op een aantal punten de slechtst presterende agglomeratie. Rotterdam heeft niet de natuurlijke meewind als hoofd- of regeringsstad. Rotterdam maakt echter wel het verschil voor Nederland, kun je van Zeeland niet zeggen.

Hier wat leuke grafiekjes per provincie: Zeeland bungelt eigenlijk altijd onder Zuid-Holland...

https://economie.rabobank.com/publicaties/2019/mei/economische-verschillen-tussen-nederlandse-provincies/

BerichtGeplaatst: Wo Okt 07, 2020 7:24 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Da's alles? Waar heeft Zeeland nu een keer het verschil gemaakt, wanneer is Zeeland bepalend geweest voor de toekomst van Nederland?

Michiel de Ruiter, Jan-Peter Balkenende, Hugo de Jonge (Smile), Danny Blind, Willem van Hanegem, Pieter Paulus (grondlegger Nederlanse democratie - zal je wel niet kennen), Jacob Roggeveen, Annie MG Schmidt, Herman Wijffels, Pieter Zeeman, etc.

Deze mensen hebben een nadrukkelijke stempel gelegd op wat er in Nederland gebeurt en gebeurde.

Quote:

En jij denkt daarmee in je energie te kunnen voorzien Laughing

Quote:
Klopt, op Tholen en andere gereformeerde bolwerken fokken ze wel lekker door. Gaat dus dubbelop: meer bejaarden bij een stabiel aandeel kinderen. Die moeten allemaal eten, naar school, kleding etc. Me dunkt dat er lage werkloosheid is.

Verklaart nog steeds niet waarom Zuid-Holland het slechter doet dan andere Randstadprovincies.

Quote:
Maar klopt, ook als je de agglomeratie pakt, is Rotterdam-Rijnmond op een aantal punten de slechtst presterende agglomeratie.

Ja, en Zuid-Holland de slechts presterende Randstadprovincie voor wat betreft arbeidsparticipatie van de beroepsbevolking Royy. Dus 'effe dimmen'.

Wat dat bungelen betreft blijken Zeeland en Zuid-Holland niet eens zoveel uit te maken:

We gaan nagenoeg gelijk op zie ik...

BerichtGeplaatst: Wo Okt 07, 2020 7:59 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Cliff schreef:
Willem van Hanegem

Ik kan me niet voorstellen dat Willempie zijn Zeeuwse periode nog kan herinneren Very Happy

BerichtGeplaatst: Wo Okt 07, 2020 10:41 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Peter van Vossen dan Very Happy

BerichtGeplaatst: Wo Okt 07, 2020 11:04 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Michiel de Ruiter, Jan-Peter Balkenende, Hugo de Jonge (Smile), Danny Blind, Willem van Hanegem, Pieter Paulus (grondlegger Nederlanse democratie - zal je wel niet kennen), Jacob Roggeveen, Annie MG Schmidt, Herman Wijffels, Pieter Zeeman, etc.

Ja amehoela, nu noem je allemaal mensen die tot bloei zijn gekomen in Holland. De vraag is of ze zo succesvol waren dankzij of ondanks hun Zeeuwse roots, in Zeeland zelf lukte t in ieder geval niet.

Quote:

En jij denkt daarmee in je energie te kunnen voorzien Laughing

Quote:

Verklaart nog steeds niet waarom Zuid-Holland het slechter doet dan andere Randstadprovincies.

Klopt, t verklaart de lage werkloosheid in Zeeland.

Quote:
We gaan nagenoeg gelijk op zie ik...

Niet echt Cliff. Zuid-Holland produceert meer dan je obv het inwonertal zou verwachten, Zeeland juist iets minder.

Zeeland heeft een lagere arbeidsproductiviteit, mn door lagere kwaliteit ondernemerschap (he, waar kennen we die van)

Zeeland steunt steeds meer op andere provincies

BerichtGeplaatst: Wo Okt 07, 2020 12:16 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Ja amehoela, nu noem je allemaal mensen die tot bloei zijn gekomen in Holland. De vraag is of ze zo succesvol waren dankzij of ondanks hun Zeeuwse roots, in Zeeland zelf lukte t in ieder geval niet.

Ja amehoela, Holland kon niets zonder Zeeland destijds. Jouw Rotterdam stelde sowieso geen reet voor in de Gouden eeuw:

Tijdens de 16e en 17e eeuw heeft Zeeland, evenals Holland, een grote bloeiperiode doorgemaakt. Een aantal Zeeuwse handelssteden (zoals Middelburg, Vlissingen, Veere en Zierikzee) speelden toen een significante rol in de Lage Landen. Middelburg was tot het einde van de 16e eeuw de grootste koopstad van de Noordelijke Nederlanden (Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden). Tot en met het derde kwart van de 17e eeuw was het zelfs met 27.000 à 30.000 inwoners de vijfde stad van het land, vóór Den Haag en Utrecht.

Wandkaart van Zeeland 1748
    Na Amsterdam was Middelburg, tot het laatste kwart van de 17e eeuw, de grootste havenstad van de Republiek. In Middelburg was de Admiraliteit van Zeeland gevestigd. Als stad van de Verenigde Oostindische Compagnie had Middelburg met de (VOC) Kamer van Zeeland half zoveel macht als de (VOC) Kamer van Amsterdam; Middelburg was echter even belangrijk als de andere vier VOC-kamers Delft, Enkhuizen, Hoorn en Rotterdam bij elkaar. De VOC werd door de vertegenwoordigers van deze Kamers (de Heeren XVII) afwisselend, bestuurd vanuit Amsterdam en Middelburg. De vergaderingen van de Heren XVII werden eerst twee en later drie keer per jaar gehouden. Deze vergaderingen vonden zes jaar achtereen in Amsterdam en daarna twee jaar in Middelburg plaats. Van de in totaal 1772 VOC-schepen, die tussen 1602 en 1795 van stapel liepen, werden er 336 op de Middelburgse werven gebouwd.

bron.

Nederland tijdens de Gouden Eeuw had slachtkracht vanwege de marine. Men kon varen op koloniën, onderweg zaken buit maken (piraterij) en complete zeeslagen winnen (Engeland, Spanje). Drie keer raden waar de slagkracht op zee vandaan kwam.

Quote:
Zeeland steunt steeds meer op andere provincies

Volgens mij lees je deze grafiek verkeerd, hoe meer naar links: hoe beter. Daarom staan jullie ook naast Drenthe. Cool

BerichtGeplaatst: Wo Okt 07, 2020 17:18 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Ja amehoela, Holland kon niets zonder Zeeland destijds. Jouw Rotterdam stelde sowieso geen reet voor in de Gouden eeuw:

Maar wat is er na de gouden eeuw gebeurd dan Cliff?

Holland blijft dominant en ondernemende steden als Rotterdam hebben zich zonder historische meewind (klopt idd, in de gouden eeuw was Rotterdam niks, t is geen hoofd- of regeringsstad en heeft pas in de jaren 70 een universiteit gekregen) naar boven gevochten.
Zeeland daarentegen is verworden van een belangrijke provincie tot een nietszeggende provincie.

Quote:

Volgens mij lees je deze grafiek verkeerd, hoe meer naar links: hoe beter. Daarom staan jullie ook naast Drenthe. Cool

Nee joh, hoe meer naar links, hoe extremer de beweging.

De grafiek zegt dat Zeeland 20% van de beloning arbeid binnen eigen provincie heeft verloren en dat compenseert met zeg 10% beloning uit arbeid in andere provincies (je weet wel, Zeeland wat zn eigen broek niet op kan houden) en 10% door overheid/vermogensverstrekkers (lees: pensioenen). Exact t punt wat ik dus de hele tijd maak: de Zeeuwen werken in belangrijke mate buiten hun eigen provincie (en veroorzaakten daar bv files en luchtverontreiniging) en Zeeland is hard aan t vergrijzen.

Ergo: Zeeland is veel afhankelijker van andere provincies en van pensioenen geworden. De eigen economie toont niet veel ontwikkeling.

BerichtGeplaatst: Wo Okt 07, 2020 23:04 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Zijn dit de Hoekse en Kabeljauwse twisten?

Eigenlijk moet Zeeland betalen aan Sylvana en consorten want Zeeland was de baas in Suriname.
In Paramaribo staat het Fort Zeelandia.
Gebouwd met kleine bakstenen uit Zuid Holland....

BerichtGeplaatst: Do Okt 08, 2020 16:58 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

De Zeeuwse en Hollandse twisten Very Happy

Maar na de twist gaan we als Hollanders gewoon lekker op vakantie in Zeeland.

Elisabeth schreef:
In Paramaribo staat het Fort Zeelandia.
Gebouwd met kleine bakstenen uit Zuid Holland....

Moet je nagaan, zelfs de bakstenen komen uit Holland Very Happy

BerichtGeplaatst: Do Okt 08, 2020 18:03 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Maar wat is er na de gouden eeuw gebeurd dan Cliff?

Zuid-Holland ging zich ermee bemoeien en toen ging het bergafwaarts met Nederland Royy.

Toen Noord-Holland en Zeeland de boel hier draaiden, hadden we een Gouden Eeuw. Toen Zuid-Holland en andere provincies zich ermee gingen bemoeien... dat was het begin van het einde.

Je kunt nu hard roepen dat Rotterdam het centrum van Nederland is, maar tijdens de Gouden Eeuw waren Noord-Holland en Zeeland het centrum van de wereld.

Quote:
Ergo: Zeeland is veel afhankelijker van andere provincies en van pensioenen geworden. De eigen economie toont niet veel ontwikkeling.

Zeeland heeft al jaren een prima groeiende economie en ontwikkelt zich minstens even goed als die van Zuid-Holland: https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/84361NED/table?dl=42860

Je bent mis met provincies als Groningen.

Weerwoord forum index » Weerwoorders onderling