Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Weerwoorders onderling » Vlissingen Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13, 14, 15  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Wo Feb 19, 2020 14:35 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Een hond is een huisdier... Very Happy

BerichtGeplaatst: Wo Feb 19, 2020 15:32 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Cliff schreef:
Tedje van Es schreef:
Is dat jullie hond, Cliff? Een Drentse Patrijshond?

Nee, ik geloof niet meer in huisdieren. Wat mij betreft horen dieren in de natuur... niet in huis.

De stamvader van de door samenwerking mens en dier gedomesticeerde hond is de wolf.

Een oud Nederlandse spreuk die Noud van den Eerenbeemt eens citeerde :

" Een wolf en een hond onder een dak worden tot één ! "

Wat zou de betekenis van deze spreuk zijn ?

Dit oud Nederlands gezegden/spreekwoorden boek op internet, weet het niet.

https://www.woorden.org/spreekwoord.php?woord=Wolf
https://www.woorden.org/spreekwoord.php?woord=Hond

BerichtGeplaatst: Wo Feb 19, 2020 21:08 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:

OK, anders geformuleerd dan: ik geloof niet meer in het bezitten van dieren. Ik heb heel veel huisdieren gehad. Ik heb zelfs ooit als dierverzorger gewerkt en heel veel dieren verzorgd.

Uiteindelijk kwam ik maar tot één conclusie: dieren horen in de natuur. Daar kun je heerlijk van genieten, dieren die zich bewegen in hun eigen habitat. Daar kan ik uren naar kijken als ik bv. ga duiken of in mijn tuin ben.

En ja, honden en katten en andere beesten zijn huisdieren... maar daarom hoef je ze niet te kweken en bezitten. t' Is allemaal mens eigen ego die dat doet. Wij moeten zo nodig dieren bezitten, we moeten ze vertroetelen, verzorgen en erkend worden door een trouwe viervoeter. Want dat hebben we nodig: een beste vriend die er altijd voor je is en naar je luistert. Dus kweken we er maar één.

Heel veel honden zijn ook absurd doorgekweekt. Hebben allemaal zware problemen in botten of kop. Of in gedrag. Bulldogjes die nauwelijks nog kunnen ademen. Collies die tanden verliezen omdat ze doorgekweekt zijn op hun spitse kop. Tekkels die enorme rugklachten krijgen omdat ze doorzakken. Vechthonden die gekweekt zijn op agressie en dan eigenaren die verbaasd zijn over het agressieve gedrag 'doet ie anders nooit'.

Bij katten idemdito trouwens, de lijst met klachten is ook ellenlang: ingegroeide wimpers, verstopte neus, veel te veel haar. Of kaal.

Ja, want zo zijn wij mensen.... we willen graag zelf rommelen met de genen en een diertje kweken zoals wij het willen hebben. Moet zich gedragen zoals we willen, moet eruit zien zoals we willen.

Oh ja, en het moet exotisch: fretten, bevers, aapjes, chinchilla's, slangen, baardagaam, etc.

Ik vind het niets meer... en dan is er nog de overlast van hondenpoep en zeikende of schijtende katten in je tuin. Neem dan een paar vrij rondlopende kippen ofzo, maar goed... in de randstad is daar ook de ruimte niet voor. Eigenlijk is er ook niet de ruimte voor honden en katten.

En ik snap best dat ik voorlopig vrij alleen sta in deze mening, maakt me ook niet zoveel uit. 't Is de mijne Smile

BerichtGeplaatst: Do Feb 20, 2020 9:42 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
En ik snap best dat ik voorlopig vrij alleen sta in deze mening, maakt me ook niet zoveel uit. 't Is de mijne Smile

Alleen sta?
Al 'ns van Veganisme gehoord?
Die beweging heeft wereldwijd miljoenen aanhangers en die zijn allemaal precies dezelfde mening toegedaan.
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Feb 20, 2020 18:13 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

Natubico schreef:

Al 'ns van Vaginisme gehoord?

Ja ik wel, het schijnt dat vooral veganisten daar last van hebben.

Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Do Feb 20, 2020 18:32 Plaats reactie Reageer met quote
Fileman

Dieren kunnen nuttig zijn. Je kunt kippen tegen de sprinkhanen inzetten om je fruitbomen te beschermen. Koeien en geiten kun je gebruiken in plaats van een grasmaaier. Wat is er dan mis met melk, kaas en eieren? Eieren die in de winkel liggen zijn niet eens bevrucht.
BerichtGeplaatst: Vr Feb 21, 2020 0:34 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natubico schreef:
Al 'ns van Veganisme gehoord?

Veganisme gaat voornamelijk over eetgewoonten.

Ik eet gewoon vlees, vis en eieren en drink melk.

BerichtGeplaatst: Vr Feb 21, 2020 9:10 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Tedje van Es schreef:

OK, anders geformuleerd dan: ik geloof niet meer in het bezitten van dieren...

...Ik vind het niets meer... en dan is er nog de overlast van hondenpoep en zeikende of schijtende katten in je tuin. Neem dan een paar vrij rondlopende kippen ofzo, maar goed... in de randstad is daar ook de ruimte niet voor. Eigenlijk is er ook niet de ruimte voor honden en katten.

In veel wat je zegt kan ik mij vinden. Maar dat is niet de schuld van het dier, het is de schuld van de mens en als je als mens op een normale manier met jouw hond, kat en omgeving omgaat is een huisdier een fijne ervaring.

En zo alleen sta je niet. Er komen steeds meer mensen die vinden dat de baasjes aangesproken moeten worden op hun wangedrag of dat er een halt moet worden toegeroepen aan het fokken van vreemdsoortige rassen (zoals de mopshond of de Franse bulldog waarvoor een fokverbod in wording is).

BerichtGeplaatst: Vr Feb 21, 2020 12:23 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Cliff schreef:
Tedje van Es schreef:

OK, anders geformuleerd dan: ik geloof niet meer in het bezitten van dieren. Ik heb heel veel huisdieren gehad. Ik heb zelfs ooit als dierverzorger gewerkt en heel veel dieren verzorgd.

Uiteindelijk kwam ik maar tot één conclusie: dieren horen in de natuur. Daar kun je heerlijk van genieten, dieren die zich bewegen in hun eigen habitat. Daar kan ik uren naar kijken als ik bv. ga duiken of in mijn tuin ben.

En ja, honden en katten en andere beesten zijn huisdieren... maar daarom hoef je ze niet te kweken en bezitten. t' Is allemaal mens eigen ego die dat doet. Wij moeten zo nodig dieren bezitten, we moeten ze vertroetelen, verzorgen en erkend worden door een trouwe viervoeter. Want dat hebben we nodig: een beste vriend die er altijd voor je is en naar je luistert. Dus kweken we er maar één.

Heel veel honden zijn ook absurd doorgekweekt. Hebben allemaal zware problemen in botten of kop. Of in gedrag. Bulldogjes die nauwelijks nog kunnen ademen. Collies die tanden verliezen omdat ze doorgekweekt zijn op hun spitse kop. Tekkels die enorme rugklachten krijgen omdat ze doorzakken. Vechthonden die gekweekt zijn op agressie en dan eigenaren die verbaasd zijn over het agressieve gedrag 'doet ie anders nooit'.

Bij katten idemdito trouwens, de lijst met klachten is ook ellenlang: ingegroeide wimpers, verstopte neus, veel te veel haar. Of kaal.

Ja, want zo zijn wij mensen.... we willen graag zelf rommelen met de genen en een diertje kweken zoals wij het willen hebben. Moet zich gedragen zoals we willen, moet eruit zien zoals we willen.

Oh ja, en het moet exotisch: fretten, bevers, aapjes, chinchilla's, slangen, baardagaam, etc.

Ik vind het niets meer... en dan is er nog de overlast van hondenpoep en zeikende of schijtende katten in je tuin. Neem dan een paar vrij rondlopende kippen ofzo, maar goed... in de randstad is daar ook de ruimte niet voor. Eigenlijk is er ook niet de ruimte voor honden en katten.

Prachtige foto's. Heb er weer een paar buroblaadjes bij. Waarvoor dank.

Vraag 1. Wat was de reden dat je tot deze conclusie kwam? Een keer te veel gebeten of gekrabd?

Toen ik nog jong was, woonde ik ergens op kamers boven een supermarkt en tegenover een kerk.
Elke avond klokslag 6 uur kwam er een zwerm spreeuwen hun avondoefeningen doen. Ik genoot daarvan want het was zo mooi om te zien.
Filmpje wat hieronder staat is mooier en spectaculairder dan wat ik destijds aanschouwde, maar dit geeft wel een idee van de perfecte choreografie van deze vogels.

https://www.youtube.com/watch?v=DljkAdb5cPM

Spreeuwendans.

Verder niet zo met je eens. Dieren zijn in de eerste plaats gedomesticeerd vanwege het nut.
Denk daarbij aan vlees en eieren, kleding, waakhonden, katten die de graanschuren vrij houden van muizen, blindegeleidenhonden, herdershonden, paarden, (vraag me niet waarom er vandaag de dag nog bereden politie bestaat), maar in officiele optochten worden nog steeds paarden gebruikt)
Zelfs bijen en rupsen zijn 'nuttig' vanwege honing en zijde.
Dat is dus het nut van deze dieren. Ook voor het amusement worden dieren gebruikt. En daar ben ik fel tegen.
Dierentuinen, circussen, schoonheidsvoorstellingen, races, en modedieren. Denk dan aan een populaire serie of film zoals Lassie of 1001 dalmatiers.
Iedereen wil dan een schotse collie of zo'n zwart-wit gevlekt hondje.

En ja, Amerika loopt dan weer voorop in deze achterlijkheid. Hondjes die met elkaar trouwen en meer van die bullshit.

Tot slot: rommelen met beesten is in de eerste plaats te danken aan de wetenschap.
Wetenschap, waar jij toch zo'n hoge dunk van hebt.
Hoe kan ik dat rijmen met jouw kritiek op het 'rommelen' met dieren?

BerichtGeplaatst: Vr Feb 21, 2020 13:00 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Blens schreef:
Natubico schreef:

Laughing Laughing Laughing

BerichtGeplaatst: Vr Feb 21, 2020 14:30 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Jip schreef:
Vraag 1. Wat was de reden dat je tot deze conclusie kwam? Een keer te veel gebeten of gekrabd?

Beiden niet. Misschien moet je een open vraag stellen Smile

Quote:
Ook voor het amusement worden dieren gebruikt. En daar ben ik fel tegen.

Ik denk dat de meeste huisdieren op dit moment gehouden worden voor het amusement van de eigenaar.

Quote:
Tot slot: rommelen met beesten is in de eerste plaats te danken aan de wetenschap.

Door te begrijpen wat ik al eerder zei: wetenschap is kennis, kennis is neutraal. De mens kan kennis toepassen op goede en slechte manieren. Voorbeeldje: als ik precies weet hoe ik jou pijn moet doen, kan ik dat gebruiken om te zorgen dat ik jou nooit pijn doe of ik kan het gebruiken om jou continu pijn te doen.

Dat rommelen met dieren wetenschap is valt overigens wel mee. Het ging voornamelijk om dierenkwekers (die toch al niet het beste voor hebben met dieren). Deze kwekers zijn dieren met elkaar gaan kruisen om zo een mooi product te maken wat ze voor grof geld konden verkopen aan de nieuwe eigenaren. Vraag en aanbod.

Kijk even naar dit lijstje met 25 soms erg pijnlijke bijwerkingen van het doorfokken van honden: https://pets.webmd.com/dogs/ss/slideshow-dog-breed-health-problems

BerichtGeplaatst: Vr Feb 21, 2020 14:38 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Ik denk dat de meeste huisdieren op dit moment gehouden worden voor het amusement van de eigenaar.

Dat denk ik ook, maar ik denk ook dat de meeste honden en katten het best lekker hebben bij hun baasjes en bazinnetjes.

Quote:
Kijk even naar dit lijstje met 25 soms erg pijnlijke bijwerkingen van het doorfokken van honden: https://pets.webmd.com/dogs/ss/slideshow-dog-breed-health-problems

Yep, dat is bekend en dat krijg je van doorfokken, je stapelt de ene mutatie op de andere, je gebruikt te vaak dezelfde bloedlijn, enzovoorts.

Laatst aangepast door Tedje van Es op Vr Feb 21, 2020 14:43, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Vr Feb 21, 2020 14:41 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Cliff schreef:
Jip schreef:

Quote:

Quote:

Door te begrijpen wat ik al eerder zei: wetenschap is kennis, kennis is neutraal. De mens kan kennis toepassen op goede en slechte manieren. Voorbeeldje: als ik precies weet hoe ik jou pijn moet doen, kan ik dat gebruiken om te zorgen dat ik jou nooit pijn doe of ik kan het gebruiken om jou continu pijn te doen.

Dat rommelen met dieren wetenschap is valt overigens wel mee. Het ging voornamelijk om dierenkwekers (die toch al niet het beste voor hebben met dieren). Deze kwekers zijn dieren met elkaar gaan kruisen om zo een mooi product te maken wat ze voor grof geld konden verkopen aan de nieuwe eigenaren. Vraag en aanbod.

Hoe kan je nu beweren dat kennis neutraal is, als kennis zowel op een 'goede' als op een 'kwade' manier toegepast kan worden?
Ja, ik zal je voor zijn. Kennis is neutraal, alleen is de mens dat niet. Dus wetenschappers zijn ook niet neutraal, maar bezig met zaken die zowel voordelig als nadelig voor de mensheid kunnen zijn.
Vraag ik me af welk doel de wetenschap dient. Wetenschap vindt de anticonteptiepil uit, maar tegelijkertijd een mogelijkheid om hoogbejaarde vrouwen alsnog te bevruchten. Zodat deze omaatjes toch nog kinderen kunnen werpen. Welk doel is hier mee gedient?
Ze vinden en ontwikkelen wapens uit om een heel universum in een klap uit te roeien en tegelijkertijd medicijnen om je goudvis van zijn sproeten af te helpen (om maar wat te noemen).
Mijn conclusie: wetenschappers laten zich ook leiden door hun religieuze of politieke normen.
Dus hoezo neutraal?

Laatst aangepast door Jip op Vr Feb 21, 2020 14:44, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Vr Feb 21, 2020 14:43 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Cliff schreef:
Jip schreef:

Quote:

Quote:

Wat was de reden dat je tot deze conclusie kwam?

BerichtGeplaatst: Vr Feb 21, 2020 14:59 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Jip schreef:
Hoe kan je nu beweren dat kennis neutraal is, als kennis zowel op een 'goede' als op een 'kwade' manier toegepast kan worden?
Ja, ik zal je voor zijn. Kennis is neutraal, alleen is de mens dat niet.

Exact.

Quote:
Dus wetenschappers zijn ook niet neutraal, maar bezig met zaken die zowel voordelig als nadelig voor de mensheid kunnen zijn.

Exact.

Quote:
Vraag ik me af welk doel de wetenschap dient.

Het ontdekken en ontwikkelen van neutrale kennis.

Quote:
Wetenschap vindt de anticonteptiepil uit, maar tegelijkertijd een mogelijkheid om hoogbejaarde vrouwen alsnog te bevruchten.

Exact.

Quote:
Mijn conclusie: wetenschappers laten zich ook leiden door hun religieuze of politieke normen. Dus hoezo neutraal?

Exact. Wetenschap en kennis is neutraal, de toepassing (al dan niet door wetenschappers) is dat niet.

Quote:
Wat was de reden dat je tot deze conclusie kwam?

Er is een vrij lucratieve handel in huisdieren. Kwekers verdienen er een hoop aan. De vraag naar bepaalde rassen en eigenschappen van honden wakkeren die kweek aan. Uiteindelijk zie je dat bv. rashonden veel minder oud worden dan gemengde rassen en overmatig veel lijden aan allerlei kwaaltjes.

Ik vind dat zonde voor het dier en niet nodig. Het dier wordt een product. Hij wordt tot leven gebracht met eigenschappen die de nieuwe eigenaar waardeert. Daarvoor betaalt het die vaak ene pijnlijke prijs.

Dan zijn er nog mensen die zwerfhonden opvangen en vervolgens duizenden kilometers verschepen om ze 'een nieuw leven te geven'. Zijn de honden daarbij gebaat? Misschien een beetje, maar het is wel gevolgschade. Het probleem wordt niet bij de kern aangepakt.

Daarbij: veel mensen die zwerfdieren opvangen en verschepen doen dat voor hun eigen egoïstische prikkel. Zij voelen zich goed, ze hebben het idee dat ze heel goed bezig zijn voor het dier. Dat geeft ze een goed gevoel. Het bevredigd een behoefte, vaak een verzorgende behoefte.

Er is best een pleidooi te houden om het zwerfdier in te laten slapen. Dat zou wel eens veel humaner kunnen zijn. Daarbij is het verschepen van zwerfdieren een gruwel voor de gezondheid van andere dieren.

Tientallen Nederlandse stichtingen importeren op grote schaal buitenlandse zwerfhonden. Niet doen, waarschuwen dierenartsen. Met de dieren komen ziekten mee. Of ze bijten de kat dood.

[knip]

De groeiende import van zwerfhonden baart dierenartsen zorgen. Ze beginnen binnenkort een campagne om vakantiegangers te waarschuwen geen dieren mee te nemen, omdat die ziekten kunnen meedragen. Inentingen bieden geen garantie dat een dier vrij is van infecties en tests zijn vaak onbetrouwbaar. Door de klimaatverandering komen teken die dierziekten verspreiden tegenwoordig ook in Nederland voor, waardoor infecties sneller kunnen worden verspreid. Sommige ziekten kunnen van honden naar mensen worden overgedragen. Recent is in België, Engeland en Frankrijk weer hondsdolheid geconstateerd bij honden uit verre landen. „Dan moet je niet denken dat Nederland van rabiës (hondsdolheid, red.) gevrijwaard blijft”, zegt Leen den Otter, dierenarts in Rhoon bij Rotterdam. „Bij de laatste grote uit­braak, in 1962, zijn er vijf mensen aan dood gegaan.”

https://www.bndestem.nl/overig/zielige-hond-kan-bron-van-ziekten-zijn~ad5f96d9

Samenvattend: mensen bezitten dieren voornamelijk om hun eigen ego te prikkelen. Ze willen het knuffelen, verzorgen, vertroetelen en ze willen soms ook 'baasje spelen'.

Ik vind het niet nodig om daar dieren voor te fokken en te bezitten. Geniet lekker van de dieren om je heen die in de natuur voorkomen. Of zoek de dieren eens op in het bos of in de zee.

BerichtGeplaatst: Vr Feb 21, 2020 18:47 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Cliff schreef:

Je staat absoluut niet alleen, sterker nog: ik ben het zeer met je eens.

BerichtGeplaatst: Vr Feb 21, 2020 22:14 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Blens schreef:

En dan voornamelijk wanneer ze met omnivore dames aanpappen. Smile
-
BerichtGeplaatst: Vr Feb 21, 2020 22:22 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Fileman schreef:
Wat is er dan mis met melk, kaas en eieren? Eieren die in de winkel liggen zijn niet eens bevrucht.

Koeienmelk is bestemd voor de kinderen van de koe en niet voor mensenkinderen en - volwassenen.

Kaas bevat stremsel dat afkomstig is uit de maag van gedode kalveren.

Bij de bedrijven waar eieren worden 'geproduceerd' worden de ter wereld gekomen haantjes als waardeloos beschouwd omdat ze geen eieren leggen en binnen enkele dage na hun geboorte levend door de versnipperaar gedraaid of vergast.
-
BerichtGeplaatst: Vr Feb 21, 2020 22:36 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
Veganisme gaat voornamelijk over eetgewoonten.

Veganisme gaat over het voorkomen van dierenleed in het algemeen.

"Veganisme komt meestal voort uit een diervriendelijke ideologie. Wat het veganisme betreft behoren dieren op geen enkele manier door mensen geëxploiteerd te worden, hetgeen erop neerkomt dat ze hun natuurlijke vrijheid houden of (terug)krijgen.".

( https://nl.wikipedia.org/wiki/Veganisme ).
-
BerichtGeplaatst: Za Feb 22, 2020 10:24 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Weer mijn topic verkracht tot een topic over eetgewoontes... lekker bezig Natubico. Echt Jehova-gedrag, iedere keer die voet tussen de deur en weer dat relaas over voeding.

BerichtGeplaatst: Za Feb 22, 2020 13:34 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Iemand begint hier zelf over z'n bezwaren tegen het houden van huisdieren en voegt daaraan toe dat hij denkt dat hij de enige is die deze mening heeft.

Zonder hem hierom uit te lachen wordt er dan dezerzijds op gewezen dat die mening in elk geval ook gehuldigd wordt door miljoenen veganisten.

Vervolgens blijkt dat eerstgenoemde ook nog niet weet dat veganisme echt niet voornamelijk over eetgewoonten gaat maar over het voorkomen van dierenleed in het algemeen.

Daar wordt dan dezerzijds op gewezen.

Als reactie meent eerstgenoemde dan te moeten stellen dat "zijn topic" is verkracht tot 'n topic over eetgewoontes.

Question Exclamation Question Exclamation Question Exclamation

-
BerichtGeplaatst: Za Feb 22, 2020 13:59 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Dit topic gaat over Vlissingen Cool

BerichtGeplaatst: Za Feb 22, 2020 18:55 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Toch nog maar eens deze zijweg op.
Ik vind dat een huisdier als een hond een verplichting bij de opvoeding van kinderen is. Een kind leert daardoor rekening te houden met andere schepsels. Kinderen opgevoed zonder huisdieren ontwikkelen minder meegevoel met anderen, zonder dat het doorslaat naar apenliefde.
Ook andere huisdieren waren vroeger lid van een gezin. Zoals de koe, het paard, de geit, enz.
Maar dat huisdier moet wel de eigen kost verdienen. Dus de hond bewaakt het erf, de koe zorgt voor melk en vlees, en de kat houdt muizeplagen op een afstand, enz.
Niks voor niks. Ook een mens moet altijd werken voor zijn onderhoud. Parasieten uitgezonderd.

BerichtGeplaatst: Za Feb 22, 2020 18:58 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Toch nog maar eens deze zijweg op.
Ik vind dat een huisdier als een hond een verplichting bij de opvoeding van kinderen is. Een kind leert daardoor rekening te houden met andere schepsels. Kinderen opgevoed zonder huisdieren ontwikkelen minder meegevoel met anderen, zonder dat het doorslaat naar apenliefde.
Ook andere huisdieren waren vroeger lid van een gezin. Zoals de koe, het paard, de geit, enz.
Maar dat huisdier moet wel de eigen kost verdienen. Dus de hond bewaakt het erf, de koe zorgt voor melk en vlees, en de kat houdt muizeplagen op een afstand, enz.
Niks voor niks. Ook een mens moet altijd werken voor zijn onderhoud. Parasieten uitgezonderd.

BerichtGeplaatst: Za Feb 22, 2020 19:29 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

De loodsboten moeten toch de zee op!

Weerwoord forum index » Weerwoorders onderling