Geplaatst: Vr Aug 27, 2021 0:59 |
|
|
|
Wat versta je onder essentiële zaken? |
|
|
|
|
Geplaatst: Ma Aug 30, 2021 11:02 |
|
|
|
Brel is helemaal te gek, Willem. Van List ben ik niet zo kapot, samen met haar alcoholist Shaffy, naar mijn smaak, toch wel overgewaardeerd.
Deze jongedame, die de hoop uitspreekt dat haar ex-geliefde het goed zal gaan, vind ik veel eerlijker en puur.
Adele - Someone Like You |
|
_________________ Religie maakt meer kapot dan je lief is. |
|
|
|
Geplaatst: Di Aug 31, 2021 8:47 |
|
|
|
Ik ken het verhaal achter het nummer van Alanis Morissette niet. Het verhaal achter het nummer van Adele ken ik wel: Adele werd in de steek gelaten door haar vriend, waarmee ze een langdurige relatie had, maar maakte het uiteindelijk wel.
Daarbij zingt Adele het life, terwijl ze enorme faalangst heeft, en is het nummer van Alanis een geregisseerde clip.
Adele vind ik daarom puurder. |
|
|
|
|
Geplaatst: Di Aug 31, 2021 9:47 |
|
|
|
Ah, ik had beter de 'live version' kunnen posten dan?
Maar... het ging mij meer om de boodschap. Je ex het beste toewensen na een pijnlijke breakup, geloof jij het? |
|
_________________ Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij |
|
|
|
Geplaatst: Di Aug 31, 2021 9:50 |
|
|
|
Er zit ironie in dat lied, Cliff.
Wat is het achtergrondverhaal van het nummer van Morissette? |
|
|
|
|
Geplaatst: Di Aug 31, 2021 10:39 |
|
|
|
Weinig over bekend, net als bij 'You are so vain'. Over wie het precies gaat? Men vermoed een acteur van 'Full House' die aangegeven heeft dat de tekst wel erg accuraat is, zoals het bellen onder het eten  |
|
|
|
|
Geplaatst: Di Aug 31, 2021 11:12 |
|
|
|
|
|
|
|
Geplaatst: Di Aug 31, 2021 12:13 |
|
|
|
|
|
|
|
Geplaatst: Di Aug 31, 2021 18:37 |
|
|
|
Leuk! De volgende clip op mijn afspeellijst was gelijk deze:
Ze hebben gelijk: van velen wist ik echt niet dat de 'succesnummers' niet de originele nummers waren. |
|
|
|
|
Geplaatst: Wo Sep 01, 2021 10:02 |
|
|
|
De Belgische radiomaker Arnold Rypens is een grootheid op het gebied van covers. Ik heb een paar boeken (jaargangen) van hem. Tegenwoordig is er geen boek meer maar een zeer website.
https://www.originals.be/nl |
|
|
|
|
Geplaatst: Do Sep 09, 2021 4:53 |
|
|
|
|
Geplaatst: Za Sep 18, 2021 2:54 |
|
|
|
"Une Fille De Tous Les Pays"
Leuk (misschien wel idealistisch) bedoeld, dat wel, maar gedoemd om in de praktijk te stranden.
Zo zit de natuur nou eenmaal niet in mekaar en bovendien levert dat gevlieg naar alle uithoeken van de planeet demate veel uitstoot op dat 't milieurampen gaat veroorzaken.
Te voet of op de fiets zou 't nog wel kunnen, maar dan komt men ook niet erg ver.
- |
|
|
|
|
Geplaatst: Zo Sep 19, 2021 9:35 |
|
|
|
De Limburgse groep Carboon bracht ooit een paar prachtige lp's uit ter ere van de Limburgse mijnwerker, Ze vertelden de verhalen over hoe hard hij moest werken en hoe hij uiteindelijk verkocht en verraden werd door de Hollandse politiek. Op één van die langspelers staat het prachtige nummer over vreemd volk dat hier kwam wonen om in de mijnen te werken
En ook al versta je de woorden niet helemaal, de multiculturele klanken van de muziek zullen het begrijpelijk maken
Carboon - Vreëm Volk. |
|
|
|
|
Geplaatst: Di Sep 21, 2021 4:00 |
|
|
|
|
Geplaatst: Di Sep 21, 2021 4:40 |
|
|
|
https://www.youtube.com/watch?v=suaplfv2e5o
Over de piepkleine zwarte minderheid in Chili. De kleine groepjes die de afroidentiteit handhaafden met hun tradities zagen hun kinderen opgaan in een meerderheid ergens in de jaren '50. Daarna zette niemand hun tradities van trotse slaven en harde werkers (wij zijn een sterk ras voor hard werk, zei een overlever in een vraaggesprek over zijn wortels) nog voort.
Zij gingen op in het geheel. Je ziet het soms nog terug in bepaalde gelaatstrekken of kroes haar, meestal is het onopvallend. Ik had ooit een leuk vriendinnetje met dat soort kenmerken, ze was strakgelijfd, ontkende iedere "moorse" oorsprong ("las moriscas" hadden, volgens haar, dikke konten en geen zelfbeheersing, en waren daarmee ongeschikt voor een hogeklasse-dame) , verklaarde zich "castellana pura sangre" (bloedzuiver spaanse), en wilde sterke en mooie blonde kinderen met blauwe ogen. En daar was ik voor bedoeld, aan mijn aanvankelijke geilheid en -bij tijden plichtsgetrouwe- liefdesijver ontbrak het niet. Spannend, zeker, vanuit een brave nederlandse relatie ineens naar een vrouw die je op je wang petst zodra ze je denkt te betrappen op het nakijken van een andere vrouw, en je daarna nadrukkelijk haar vrouwelijkheid wil bewijzen, zij wil je zaad, en je bent van haar. ¡A mi no me faltes el respeto! Haar voorliefde voor gewelddadige liefde begreep ik echter niet tijdig, zij wendde de vreselijkste ruzies voor, wij verbraken, en later trouwde zij een "huaso" (chileense hereboer met doorgaans zeer behoudende ideeën over de rol van man en vrouw), welke haar dromen over talrijk en roemrijk nageslacht niet verder bracht dan twee. Haar broer trouwde een zeer progressieve zweedse. En ik een chileense van italiaans/galicisch/indiaanse (mestiza) oorsprong, die juist hippie-achtige ideeën had over de vermenging van rassen.
Multicultuur was, dacht ik destijds, prima. Het is helaas niet altijd koek en ei.
Maar volgens een nog weer vroeger vriendinnetje uit katholiek Nijmegen (een vermeend naderend onheil waartegen mijn moeder hevig protesteerde, "straks heb ik kaholieke kleinkinderen, -en denk niet dat ze daar vanaf te brengen zijn en die geen willen fries spreken -" ) was ik zowiezo ongeschikt voor een rimpelloze "relatie" (een ruziemaker? ik dacht het toch niet, hetgeen mijn keurig ononderbroken lidmaatschap van Weerwoord bewijst. of wel, Cliff?). En daarbij ¿welke relatie is nou weer rimpelloos? Geen enkele toch???
Cliff zeg nou iets. Blijf daar niet zo treuzelend staan. Kom op voor de mensen die Weerwoord altijd hebben verdedigd. Cosa Nostra, ¡dat moet je toch iets zeggen!
En jij bent getrouwd met een russische vertel me nou niet dat die af en toe niet ruziemaken. |
|
|
|
|
Geplaatst: Do Sep 08, 2022 6:53 |
|
|
|
|
Geplaatst: Do Sep 08, 2022 10:24 |
|
|
|
Die drummer was te gek. Keith Moon The Loon dankte zijn bijnaam aan het gegeven dat hij zo gek als de maan was.
Gisteren was trouwens zijn (44ste) sterfdag. Hij was zo gek dat hij alle pillen, die hij had gekregen ter bestrijding van zijn alcoholverslaving, tegelijk innam en dat met de dood moest bekopen. |
|
|
|
|
Weerwoord forum index » Kunst en Literair