Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Weerwoorders onderling » Vacantie Afrika Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Za Okt 15, 2016 17:52 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

In 1980 heb ik deze kano tocht gemaakt van 7 dagen over de Zambezi rivier tot aan Kanyemba, de grens met Mozambique.
Wij gingen met 4 kano's en 8 mensen, sliepen op stretchers hoog op de rivierbank zonder tenten.
Een geweldige ervaring van 200 km peddelen, eten meenemen en water drink je uit de rivier.

Hier is een video over deze safari maar deze is 10 dagen want ze beginnen bij meer Kariba onder de dam en ik begon in Chirundu, wat 57 km stroom afwaarts ligt. De zon op en ondergang zijn ook te zien op deze video.

Dit is de echte natuur want er wonen geen mensen, er zijn geen safari lodges of toer operators, je moet alles zelf doen.
Kampvuur en daarop koken, zelf vis vangen en als het voedsel opraakt dan heb je pech gehad tot Kanyemba.
Al hoewel je soms vis kunt kopen van Zambianen die daar vissen.

De kudde Hippo's zijn echt gevaarlijk, die vallen aan....

BerichtGeplaatst: Zo Okt 16, 2016 9:17 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Niet mijn idee van vakantie... Wat doen die mensen na deze vakantie, uitrusten op hun werk?

BerichtGeplaatst: Zo Okt 16, 2016 11:02 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Ha ha Cliff, jij bent een luxe vakantieganger, ik vind dat saai en ben meer iemand die een doe vakantie wil.
Ik heb het niet over 50 km lopen met een rugzak, te oud maar toen ik jong was heb ik op een gewone fiets met tent achterop langs de zuidkust van Engeland gefietst en later langs de Loire gefietst en kastelen bezocht.
Je ontmoet veel meer lokale mensen op de fiets en in Frankrijk terecht gekomen bij een walnoten boerderij.
Iedereen zat buiten te eten aan een lange tafel met stokbrood en kaas en wijn en wij vroegen de weg.
Moesten aanschuiven en na de lunch de weg gewezen en met een flesje walnoten olie door gefietst.
Dit gebeurd je nooit als je in een auto langs rijdt.
In Engeland nog een fiets ongeluk gehad en een vrachtwagen chauffeur zag dat en stopte. Fiets achter in de laadbak en nam mij mee naar de eerste hulp. Mijn zusje fietste achter ons aan. Daarna heeft hij ons meegenomen naar zijn huis en zijn vrouw gaf ons een kop thee met scones. Zo aardig.

Ski vakantie is ook leuk of zeilen of met een paard trekken.

In 2013 voor 2 weken gewerkt (vakantie) in Imire in Zimbabwe met olifanten en neushoorns gewerkt. Paardgereden dwars door een kudde Impala's en s'avonds aten we sadza met kip en salade. De groep was tussen de leeftijd van 18 jaar en 60+ jaar. Engels, Mexicaans, Australisch, Japans, Nederlands, gewoon leuk.
En volgend jaar wil ik naar Zimbabwe, de lowvelds waar Karen Paolillo wilde nijlpaarden voert in de droge tijd.
Ook de bavianen zijn vrij tam geworden en zitten naast je op tafel.

Wat doe jij? Lekker eten, op het strand zitten of bij het zwembad met een cocktail? Hoe saai is dat met knikkende obers om je heen!

BerichtGeplaatst: Zo Okt 16, 2016 18:59 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik ga binnenkort voor de vierde keer naar de Maldiven. Daar ga ik duiken en snorkelen en inderdaad verder enorm verwend worden. Massages, eigen bungalow met alle luxe, super eten en wat mij betreft geen Internet.

Maar ik laat me inderdaad liever verwennen. Ik zie die mensen in jouw filmpje met de dag moeier worden, de wallen worden steeds groter, ze slapen steeds slechter, zien er ook steeds slechter uit. Waarschijnlijk schijten ze zich nog leeg door het drinken uit de rivier en komen ze thuis met één of andere bacterie/parasiet.

Nogmaals: niet mijn idee van vakantie, maar smaken verschillen inderdaad Smile

(zo heb ik die mensen met caravans ook nooit begrepen)

BerichtGeplaatst: Ma Okt 17, 2016 1:05 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Ha ha, ik heb dezelfde kano tocht gemaakt van 200 km en het water is schoon in een stromende rivier.
Omdat er geen mensen langs wonen die in het water schijten.
Er waren tabletten om te ontsmetten maar ik heb gewoon uit de rivier gedronken en niet ziek geworden.
Je kunt Bilhazia oplopen in stilstaand water maar nooit in stromend water.
Ik zie niemand moeier worden, alleen de laatste dag was er een storm waardoor ze slecht sliepen.
Ik sliep toen op een stretcher zonder tent en alleen een slaapzak onder de sterrenhemel.
Soms hoorden we leeuwen brullen en sommige pakten hun stretcher op om dichter bij het kampvuur te zijn.

Duiken en snorkelen is heel leuk maar massages en super de luxe eten minder. Je bent een jetsetter?
Ga je duiken met een fles en hoe diep? Welke vissen zie je daar al zo?
Leuk, veel plezier. Moet je een visum hebben voor de Maldiven?
En verdwijnt het eilanden rijk niet binnenkort onder de zeespiegel door global warming?
Dat zei de president van de Maldiven een tijdje geleden.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 17, 2016 2:09 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

BerichtGeplaatst: Di Okt 18, 2016 10:05 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Mooi Cliff, ook die nachtduik is bijzonder. Heb je dat ook gedaan en een haai geknuffeld?
Een paradijs met zeeschildpadden en tropische vissen en de Mantis en roggen.
Hier bij Seaworld kun je roggen aaien in een tank. Ze komen speciaal langs zwemmen om geaaid te worden.
En in Suriname een zeeschildpad s'nachts gezien die het strand opkroop om eieren te leggen.

Hoe lang is de duikcursus en hoe diep ga je?
Dus het is ook een doe vakantie maar daarnaast decadent met massages en luxe diners.
Je hoeft niet je eigen eten te koken op een houtvuurtje op een eiland.

Wat is de temperatuur van het water? Ik ga kijken op internet over een vakantie aldaar.
Veel plezier binnenkort.

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 15, 2017 19:47 Plaats reactie Reageer met quote
Fileman

Ik heb lang niet meer aan dit forum gedacht. In het weekend zal ik wat foto's uitzoeken van Tanzania.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 17, 2017 22:40 Plaats reactie Reageer met quote
Fileman

Ik plaats liever weinig foto's van armoede. Anders dan in Nederland zijn de tegenstellingen groot. De armoede is er overal. Maar er zijn ook velen die een goed bestaan hebben.

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 22, 2017 12:16 Plaats reactie Reageer met quote
HenkM

Donderdag komt de Nederlandse TV met een nieuwe serie over Zuid Afrika.

Het is een serie vanuit het perspectief van Hans Goedkoop: http://pers.ntr.nl/programma/goede_hoop/

Achteraf kun je de serie altijd via de site van de NPO terug vinden.
Zo is de serie van Adriaan van Dis op deze manier ook terug te vinden: https://www.npo.nl/van-dis-in-afrika/POMS_S_VPRO_084077
Van Dis heeft net als Elisabeth in Afrika gewoond en heeft daar geloof ik nog steeds een tweede huis.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Do Jun 14, 2018 12:51 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Ik ga weer naar Zimbabwe via Zuid Afrika.
Dit keer om met de auto mee te rijden achter de fietsers aan die van het laagste punt naar het hoogste punt fietsen.
Voor the Blue Cross - SPCA Voor vaccinaties voor Rabiës voor honden.

500 km van 8 augustus tot 14 augustus.
Onderweg kamperen in tenten.

Moet wel winterkleren meenemen want het is daar s'nachts koud.
Overdag kan het 22ºC worden maar dan daalt die tot 5ºC.

Maar Zimbabwe heeft geen geld dus of credit card en cash meenemen.

BerichtGeplaatst: Do Jun 14, 2018 17:19 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Cliff schreef:
Ik ga binnenkort voor de vierde keer naar de Maldiven. Daar ga ik duiken en snorkelen en inderdaad verder enorm verwend worden. Massages, eigen bungalow met alle luxe, super eten en wat mij betreft geen Internet.

Maar ik laat me inderdaad liever verwennen. Ik zie die mensen in jouw filmpje met de dag moeier worden, de wallen worden steeds groter, ze slapen steeds slechter, zien er ook steeds slechter uit. Waarschijnlijk schijten ze zich nog leeg door het drinken uit de rivier en komen ze thuis met één of andere bacterie/parasiet.

Ze hebben wel een enorme levenservaring opgedaan, daar kan geen georganiseerde reis tegenop. De Malediven lijkt me ook wel mooi, alleen het idee dat je 10 dagen op een eilandje zit van een vierkante kilometer vind ik toch minder leuk. Ik hou veel meer van dingen zien, je onder de locals mengen en de cultuur van een ander land leren kennen. En voor ziektes kan je je heel goed inenten en andere preventieve voorzorgsmaatregelen treffen. Ik kan dat uit eigen ervaring zeggen na vier backpack vakanties, waarvan twee door min of meer risico gebieden. En ja, ik ben nog springlevend en nee, ik ben nooit ziek geworden Very Happy

BerichtGeplaatst: Vr Jun 15, 2018 9:22 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Oh, ik heb tal van ziektes opgelopen met reizen. Inentingen helpen daar echt niet tegen hoor. Parasieten bv. kun je je niet tegen inenten.

Ik heb diverse parasieten gehad in mijn buik en darmen. Ook kun je bacteriële infecties oplopen als Salmonella. Verder heb ik wel eens tegen planten gelopen die gif afgaven, welke weet ik niet meer (was ergens in een jungle). Ze lieten prachtige gifsporen na onder mijn huid op mijn kuiten. Dat heeft er een jaar gezeten, had er verder weinig last van maar het zag er gruwelijk uit.

Het hangt er natuurlijk vanaf waar je naar toe gaat... ik heb erg veel gereisd maar inmiddels mijn favoriete bestemming wel gevonden.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 15, 2018 10:34 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Nog nooit iets opgelopen, ook niet in de 6 jaar Afrika.
En als je daar woont ga je niet malaria pillen slikken....
Ik denk dat de parasieten en insecten niet van rokers houden.... Cool

Wat is je favoriete bestemming Cliff?
Maldiven?

Probeer de volgende keer Suriname.
Een geweldig land met aardige mensen en heerlijk eten.
Veel excursies zoals naar Galibi langs de Marowijne rivier waar zeeschildpadden eieren leggen.
En de grens rivier met Frans Guyana.
Of Nickerie waar de Corantijn rivier de grens is met Guyana.
In Albina oversteken in een korjaal naar Frans Guyana waar de munt de EU is en de taal Frans.
Of het binnenland in waar transport via korjalen gaat over de rivieren want de wegen houden op.
Ze rijden links en iedereen spreekt Nederlands.
Creolen, Hindoestanen, Javanen, Indianen, Bosnegers, bakra's (blanke Surinamers) Libanezen, Joden.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 15, 2018 10:43 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Elisabeth schreef:
Wat is je favoriete bestemming Cliff?
Maldiven?

Yep.

Ik heb een druk leven en mijn ideale vakantie is dus om tot rust te komen. Dan is een eilandje wat je in 30 minuten rondloopt en waar je echt verder niets kan doen anders dan snorkelen, boekje lezen, eten, slapen en de liefde bedrijven voor mij prima.

Het is vooral heel veel genieten van de natuur. En ik hoef echt geen andere mensen te zien dan.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 15, 2018 18:34 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Cliff schreef:

Het hangt er natuurlijk vanaf waar je naar toe gaat... ik heb erg veel gereisd maar inmiddels mijn favoriete bestemming wel gevonden.

De Malediven, maar ik vind het een godsvermogen wat je moet neertellen maar is weer een schijntje t.o.v. Bora Bora. Ik heb al eens gekeken of de Malediven als backpacker te doen is en dat is inderdaad heel goed mogelijk voor een schijntje van de prijs op een resort eiland. Mathiveri is dan een heerlijk plekje om te vertoeven:

https://www.youtube.com/watch?v=-Kp0wp3aGLA

BerichtGeplaatst: Vr Jun 15, 2018 19:30 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Je kunt ook een waterscooter/jetski huren Real en dan via AirBnB staan er best wat woningen te huur. Dan verblijf je ook bij de lokale mensen.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 15, 2018 23:46 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Ik heb niet zo heel veel gereisd in mijn leven maar heb het wel altijd als bijzonder verrijkend ervaren. Zou best nog wel veel meer willen zien van de wereld maar mijn gezondheid staat niet echt veel avonturen meer toe op dat vlak, helaas. Een vakantie in de wildernis van Afrika zou ik waarschijnlijk niet eens overleven, maar dat is ook niet echt mijn ding om eerlijk te zijn.

Mijn favoriete bestemming? Moeilijk te zeggen want ik heb er niet echt één in het bijzonder. Waarschijnlijk gewoon ergens binnen Europa.

BerichtGeplaatst: Za Jun 16, 2018 9:48 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Cliff schreef:
Je kunt ook een waterscooter/jetski huren Real en dan via AirBnB staan er best wat woningen te huur. Dan verblijf je ook bij de lokale mensen.

De keuze is reuze Cliff Smile

Een heel erg leuk blog over een trip van 1000 dollar per persoon:

http://www.thewanderingshe.com/maldives-on-a-budget-4d-3n-full-itinerary

Retourtje Male zal rond de 500/600 euro kosten vanaf Amsterdam en dan de rest ter plekke regelen. Wel van tevoren globaal een route uitstippelen. Op die eilanden zullen wel geen entingen nodig zijn. Water uit de fles en een berg norit voor het geval dat Very Happy

BerichtGeplaatst: Zo Jun 17, 2018 8:50 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Elisabeth schreef:

Onderweg kamperen in tenten.

Verschrikkelijk! En dan ook moeten oppassen dat je niet beroofd wordt. Lijkt mij de hel op aarde.

Ik kom net terug van Karpathos waar ik aan de westkust heb verbleven. Geen massatoerisme en ruw (berg)landschap direct naast de azuurblauwe zee. Een eiland dat zijn Griekse identiteit niet heeft verloochend omwille van het toerisme. Ik was getuige van traditionele dorpsfeesten en kwam zo met mensen in contact, wiens overgrootouders met piraten hebben gevochten. Het eiland zit ook vol littekens. Wie goed kijkt ziet veel sporen van een verleden. Dat veel is gebeurd op het eiland is voelbaar.

En 's avonds keren wij weer terug naar ons 5-sterren resort, drinken een cocktail en ouzo waarna wij ons opladen voor de volgende dag. Bij terugkomst zijn wij weer fris en fruitig.
BerichtGeplaatst: Zo Jun 17, 2018 9:00 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Real schreef:
Cliff schreef:

De Malediven, maar ik vind het een godsvermogen wat je moet neertellen maar is weer een schijntje t.o.v. Bora Bora. Ik heb al eens gekeken of de Malediven als backpacker te doen is en dat is inderdaad heel goed mogelijk voor een schijntje van de prijs op een resort eiland. Mathiveri is dan een heerlijk plekje om te vertoeven:

https://www.youtube.com/watch?v=-Kp0wp3aGLA

Vliegen vanaf Düsseldorf scheelt je al gauw 25% - 30%.

Ik ben er één keer een paar dagen geweest voor een bruiloft. Het is er schitterend maar na 5 dagen heb je het gezien.
BerichtGeplaatst: Zo Jun 17, 2018 11:00 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Na 5 dagen heb je het gezien als je niet snorkelt of duikt inderdaad. Of als je niet tot rust wilt komen.

Vliegen naar Male kon tot voor kort rechtstreeks vanaf Dusseldorf. Zover ik weet kan dit nu niet meer. Brussel en Amsterdam als vertrek vind ik nog vervelender richting Male.

Ik vlieg nu dus met regelmaat vanaf Frankfurt. Daar zijn wel rechtstreeks grote internationale vluchten mogelijk.

Vanaf Dusseldorf met Etihad of Emirates kan ook. Prima maatschappijen, maar je zal ongeveer 3 uur of langer een tussenstop in resp. Abu Dhabi of Dubai hebben.

BerichtGeplaatst: Zo Jun 17, 2018 18:03 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Ik snorkel en duik zeker. Ben op Karpathos de westkust langsgereden en verschillende baaien bezocht die met een auto niet begaanbaar waren. Ik huur vaak Quad naast een auto. Wel maar 2-3 dagen. De overige dagen gebruik ik de auto. In augustus ga ik 15 dagen naar Samos. Ik probeer dan een 4x4 te huren zodat we weer de baaien kunnen bezoeken en lokale beachbars waar je met de auto niet kunt komen. En dus geen massatoerisme aantreft. Duiken doe ik alleen georganiseerd via de lokale duikschool. Ik ben overigens geen ervaren duiker en duik alleen in het buitenland. De Malediven is verder gewoon niet mijn ding. Ik vind het overschat.
BerichtGeplaatst: Zo Jun 17, 2018 21:19 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Cliff schreef:
N
Vanaf Dusseldorf met Etihad of Emirates kan ook.

Ik zag al 450 euro pp vanaf Brussel naar Male. Twee uurtjes met de boot voor een paar dollar en je zit al op een leuk eilandje. Denk, denk, denk Very Happy

BerichtGeplaatst: Zo Jun 17, 2018 23:54 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Carlos schreef:
Een vakantie in de wildernis van Afrika zou ik waarschijnlijk niet eens overleven, maar dat is ook niet echt mijn ding om eerlijk te zijn.

Ik denk dat je deze safari te zwaar vind. Mana Pools is geweldig, ben er geweest op safari en later langs gepeddeld met de 200 km peddel safari over de Zambezi rivier. Paradijs. Een van onze kano's werd toen ook aangevallen door Nijlpaarden. Gevaarlijker dan leeuwen of olifanten.

Maar dit is een luxe safari in Hwange National Park. Voor mij veel te decadent maar waarschijnlijk niet voor Cliff.
En Carlos, jij zal dit wel overleven.

Ik ben hier een paar keer geweest en de laatste keer zaten we in boomhutten.
Maar hier drinken olifanten uit het zwembad terwijl je er in zit. Wel leuk.

Ik ga dus naar de Highlands en dat is vooral nu koud want het is winter. En het is 1800 tot 2000 meter hoog.
Kariba en Victoria Falls is nooit koud want het ligt lager, ongeveer 200 meter boven de zeespiegel.

Weerwoord forum index » Weerwoorders onderling