De hervorming in de Islam |
is iets wat daadkrachtig gesteund moet worden vanuit het westen. |
|
27% |
[ 8 ] |
is iets wat alleen van binnen uit (de islamitische wereld) kan komen |
|
44% |
[ 13 ] |
hebben wij niets mee te maken |
|
17% |
[ 5 ] |
is niet wenselijk, want synomiem voor verwestersing |
|
10% |
[ 3 ] |
| |
|
Totaal aantal stemmen : 29 |
|
|
Geplaatst: Di Apr 28, 2015 14:24 |
|
|
|
Moet je een moslim zijn om een visie of mening over hervormingen binnen de islam te hebben? |
|
_________________ Religie maakt meer kapot dan je lief is. |
|
|
|
Geplaatst: Di Apr 28, 2015 15:39 |
|
|
|
Uiteraard niet. Nu is het wel zo dat mensen met een islamitische achtergrond zoals Kenan Malik (is officieel nog steeds moslem), Ayaan Hirsi Ali (geboren en getogen als moslima en daarna afvallig) Efshin Ellian groeide op een familie die voor de helft uit moslem bestond en voor de helft uit christenen natuurlijk uit eigen ervaring kunnen spreken, en dat is zeker een voordeel. |
|
|
|
|
Geplaatst: Di Apr 28, 2015 17:36 |
|
|
|
Waarom zegt Cliff dan dat Hirsi Ali geen moslim is? |
|
|
|
|
Geplaatst: Di Apr 28, 2015 23:08 |
|
|
|
Vooral het woordje nog doet het hem... |
|
|
|
|
Geplaatst: Wo Apr 29, 2015 7:40 |
|
|
|
Cliff schreef: | Wanneer de islam van binnenuit hervormd gaat worden, dan juich ik dat toe, maar dan wel door moslims en niet door moslim-haters. |
Je hoeft geen hater te zijn om kritiek te mogen hebben.
De islam heeft een aantal eigenschappen die botsen met de vrijheid van het individu. Daar mag je best wat over zeggen.
Quote: | Ik neem een moslim die iets roept over Joodse reformatie ook niet echt serieus. |
Ik neem iedereen die onderbouwde kritiek op religie heeft serieus. En er zijn genoeg mensen die je op dat gebied serieus kunt nemen. Roept Hirsi Ali maar iets? |
|
|
|
|
Geplaatst: Wo Apr 29, 2015 10:06 |
|
|
|
De Islam kan nooit via hervormingen worden verbeterd omdat het uitgangspunt, zeg maar de grondvorm het kwaad is. De Islam kan niet net als bv het Boeddhisme, Hindoeïsme of Christendom naast anderen bestaan.
Een moslim kan, omdat de koran de ultieme, niet bij te sturen waarheid is, nooit vrij en in vriendschap naast een andere overtuiging leven.
Als een christen overstapt naar het Boeddhisme, of andersom, vinden zijn voormalige geloofsgenoten dat niet leuk, maar halen verder hun schouders op.
Als een moslim overstapt, of de overhand krijgt, zie onherroepelijk ISIS of Afghanistan. |
|
|
|
|
Geplaatst: Wo Apr 29, 2015 10:42 |
|
|
|
Je vergeet daarbij dat de Islam 500 jaar jonger is dan het Christendom, en 500 jaar geleden kookten Christenen nog andere Christenen omdat ze van katholiek naar protestants gingen, ofwel switchen binnen het Christendom.
ISIS kan na de onthoofding en de verbranding nog heel veel inspiratie vinden in het Christendom... |
|
_________________ Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij |
|
|
|
Geplaatst: Wo Apr 29, 2015 11:14 |
|
|
|
Zoals ik al eerder stelde hoef je geen moslim te zijn om kritiek op de islam te kunnen hebben.
Ik ben ook geen bankier, maar... |
|
|
|
|
 | |  |
Geplaatst: Wo Apr 29, 2015 11:27 |
|
|
|
Cliff schreef: | Je vergeet daarbij dat de Islam 500 jaar jonger is dan het Christendom, en 500 jaar geleden kookten Christenen nog andere Christenen omdat ze van katholiek naar protestants gingen, ofwel switchen binnen het Christendom.
ISIS kan na de onthoofding en de verbranding nog heel veel inspiratie vinden in het Christendom... |
Beste Clif. U vergeet een belangrijk verschil. Het oude Christendom kookte zijn afvalligen, ondanks de verboden en verplichting tot liefhebben, die hun grondlegger, Jezus Christus, had gepredikt. Dus tegen het gebod van hun God.
Daarom was de RK-kerk ook faliekant tegen het verspreiden en vertalen, van de woorden en geschriften van die Jezus, onder het gewone volk. De boekdrukkunst en alfabetisme, waren de pest en op den duur de ondergang, van toenmalige serie Pausen, koningshuizen en Kerkleiders. De woordelijke vertaling van de leer van Jezus, brachten de verdraaiingen en leugens van die leiders aan het licht.
Niet voor niks oreerde men tot in recente tijden preken in het Latijn. Een onbegrijpelijk gebrabbel voor het gros van de aanhorende gelovigen. |
|
|
|
|
Geplaatst: Wo Apr 29, 2015 12:55 |
|
|
|
Oh die delen maken deel uit van de Bijbel als opvulling alleen? Als wat jij stelt waar is en die boeken niet gevolgd zouden moeten worden dan zouden ze simpelweg geen deel uitmaken van de Bijbel. |
|
|
|
|
Geplaatst: Wo Apr 29, 2015 14:03 |
|
|
|
Over dit soort kritiek:
Kritiek hebben is wat anders dan de Tedje-wijze van maar wat rondhakken
en alles afbranden.
En kritiek hebben op religie kan niet. Kritiek hebben op mensen, die religie
verkrachten e.d. wél. |
|
_________________ Primair geluk komt met een pakketje: tevredenheid met je leven, geduld, compassie en 't ontbreken van angst. Kost wat moeite... |
|
|
|
Geplaatst: Wo Apr 29, 2015 15:37 |
|
|
|
Daarom zou ik als ik de gelovige was niet al te veel met de bijbel doen of
met de Koran of .... , en ook niet teveel met kerken, religieuze instituties
e.d..
Het is de franje, die mensen aanbrengen aan iets ongehoords... |
|
_________________ Primair geluk komt met een pakketje: tevredenheid met je leven, geduld, compassie en 't ontbreken van angst. Kost wat moeite... |
|
|
|
 | |  |
Geplaatst: Wo Apr 29, 2015 17:05 |
|
|
|
Gerard R. schreef: | Daarom zou ik als ik de gelovige was niet al te veel met de bijbel doen of
met de Koran of .... , en ook niet teveel met kerken, religieuze instituties
e.d..
Het is de franje, die mensen aanbrengen aan iets ongehoords... |
Er is een groot verschil tussen de Bijbel of de Koran.
De Bijbelboeken zijn niet de onherroepelijke waarheid, maar aanwijzingen, uitgezonderd misschien het gebod of de geboden van Jezus persoonlijk, zoals "hebt uw naasten lief als uzelven"
Je kunt zelfs na een leven van zonden stervend na het oprecht smeken om vergiffenis, ingaan in het koninkrijk der hemelen. Jezus verheerlijkte het leven en de hoop.
De koran is wel de onherroepelijke waarheid volgens zijn volgers. Daar kan de tijd of de omstandigheden niks aan veranderen. Onlangs werd een homo zijn homozijn vergeven in Irak, en daarna alsnog gestenigd.
Mohammed verheerlijkte ook tijdens zijn leven de dood en bracht dat zelf in praktijk.
Het leven is blijkbaar zwart of wit. Licht of duisternis, die steeds met elkaar in gevecht zijn. De Yezidis zijn ervan overtuigd dat alles op aarde wordt beheerst door die twee tegenstellingen. Dat zit en zat hun buren blijkbaar helemaal niet lekker. |
|
|
|
|
Geplaatst: Wo Apr 29, 2015 17:52 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|