Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Hervorming van de islam Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4 ... 28, 29, 30  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 

De hervorming in de Islam
is iets wat daadkrachtig gesteund moet worden vanuit het westen.
27%
 27%  [ 8 ]
is iets wat alleen van binnen uit (de islamitische wereld) kan komen
44%
 44%  [ 13 ]
hebben wij niets mee te maken
17%
 17%  [ 5 ]
is niet wenselijk, want synomiem voor verwestersing
10%
 10%  [ 3 ]
Totaal aantal stemmen : 29

BerichtGeplaatst: Di Apr 28, 2015 14:24 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Moet je een moslim zijn om een visie of mening over hervormingen binnen de islam te hebben?

BerichtGeplaatst: Di Apr 28, 2015 15:39 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Uiteraard niet. Nu is het wel zo dat mensen met een islamitische achtergrond zoals Kenan Malik (is officieel nog steeds moslem), Ayaan Hirsi Ali (geboren en getogen als moslima en daarna afvallig) Efshin Ellian groeide op een familie die voor de helft uit moslem bestond en voor de helft uit christenen natuurlijk uit eigen ervaring kunnen spreken, en dat is zeker een voordeel.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Di Apr 28, 2015 17:36 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Waarom zegt Cliff dan dat Hirsi Ali geen moslim is?

BerichtGeplaatst: Di Apr 28, 2015 17:52 Plaats reactie Reageer met quote
Dude29

Blijkbaar heb je de openingspost niet gelezen?

Quote:
Hirsi Ali beweert dat er een groeiende groep moslims is die vooralsnog meer heimelijk dan openlijk een hervorming van de Islam zou verwelkomen. Over de aard van die hervorming bestaat geen overeenstemming, meer is het iets in de geest van "er broeit wat", van "er waart een spook" (door de islamitische wereld). Dat spook heeft nog nauwelijks een stem, het zijn enkelingen die naar buiten treden: Salman Rushdie, Ayaan Hirsi Ali, Kenan Malik, misschien ook Malala of Ahmed Aboutaleb.

Hirsi Ali wordt hier gerekend tot de groeiende groep moslims en als een stem van die groep moslims die hervorming van de Islam verwelkomen.

Hirsi Ali is geen moslim, dus kan ze niet tot die groep gerekend worden. Laat staan dat ze voor die groep kan spreken...
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Di Apr 28, 2015 22:53 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Exact. En van Willem hoor ik dan graag welke officiële instantie er over gaat of iemand moslims is of niet.

Willem schreef:
Kenan Malik (is officieel nog steeds moslim)

Wanneer de islam van binnenuit hervormd gaat worden, dan juich ik dat toe, maar dan wel door moslims en niet door moslim-haters. Dat noem ik geen hervorming van binnenuit.

Ik neem een moslim die iets roept over Joodse reformatie ook niet echt serieus.

BerichtGeplaatst: Di Apr 28, 2015 23:08 Plaats reactie Reageer met quote
Dude29

Vooral het woordje nog doet het hem...
BerichtGeplaatst: Wo Apr 29, 2015 7:40 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Wanneer de islam van binnenuit hervormd gaat worden, dan juich ik dat toe, maar dan wel door moslims en niet door moslim-haters.

Je hoeft geen hater te zijn om kritiek te mogen hebben.
De islam heeft een aantal eigenschappen die botsen met de vrijheid van het individu. Daar mag je best wat over zeggen.

Quote:
Ik neem een moslim die iets roept over Joodse reformatie ook niet echt serieus.

Ik neem iedereen die onderbouwde kritiek op religie heeft serieus. En er zijn genoeg mensen die je op dat gebied serieus kunt nemen. Roept Hirsi Ali maar iets?

BerichtGeplaatst: Wo Apr 29, 2015 8:27 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Daar mag je best wat over zeggen.

Tuurlijk mag dat.

Maar als een nazi tegen een Jood zegt 'hee, jouw religie heeft hervorming nodig'.... tja. Of als een Feyenoorder tegen de trainer van Ajax zegt 'ik zou die spits inzetten als rechtsback, daar komt hij meer tot zijn recht'...

uhm...

Ik weet er nog één: Zo'n witte KKK-puntmuts uit de VS die het advies geeft aan donkere Amerikaanse rappers dat ze het woord 'nigger' niet meer mogen gebruiken omdat dat racistisch klinkt...

Laughing

BerichtGeplaatst: Wo Apr 29, 2015 10:06 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

De Islam kan nooit via hervormingen worden verbeterd omdat het uitgangspunt, zeg maar de grondvorm het kwaad is. De Islam kan niet net als bv het Boeddhisme, Hindoeïsme of Christendom naast anderen bestaan.
Een moslim kan, omdat de koran de ultieme, niet bij te sturen waarheid is, nooit vrij en in vriendschap naast een andere overtuiging leven.
Als een christen overstapt naar het Boeddhisme, of andersom, vinden zijn voormalige geloofsgenoten dat niet leuk, maar halen verder hun schouders op.
Als een moslim overstapt, of de overhand krijgt, zie onherroepelijk ISIS of Afghanistan.
BerichtGeplaatst: Wo Apr 29, 2015 10:42 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Je vergeet daarbij dat de Islam 500 jaar jonger is dan het Christendom, en 500 jaar geleden kookten Christenen nog andere Christenen omdat ze van katholiek naar protestants gingen, ofwel switchen binnen het Christendom.

ISIS kan na de onthoofding en de verbranding nog heel veel inspiratie vinden in het Christendom...

BerichtGeplaatst: Wo Apr 29, 2015 11:03 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Maar als een nazi tegen een Jood zegt 'hee, jouw religie heeft hervorming nodig'.... tja. Of als een Feyenoorder tegen de trainer van Ajax zegt 'ik zou die spits inzetten als rechtsback, daar komt hij meer tot zijn recht'...

uhm...

Ik weet er nog één: Zo'n witte KKK-puntmuts uit de VS die het advies geeft aan donkere Amerikaanse rappers dat ze het woord 'nigger' niet meer mogen gebruiken omdat dat racistisch klinkt...

Maar ik ben geen nazi, Feyenoorder of KKK-er. Dus ik snap jouw reactie niet.
Ik heb kritiek op religie en met name op de rigide en orthodoxe houding van religies. De islam is bij uitstek rigide en orthodox, daar mag je dus best kritiek op hebben ook al hoor je niet bij de nazi's, bij Feyenoord of bij de KKK.

Quote:
Je vergeet daarbij dat de Islam 500 jaar jonger is dan het Christendom, en 500 jaar geleden kookten Christenen nog andere Christenen omdat ze van katholiek naar protestants gingen, ofwel switchen binnen het Christendom.

Dat vergeet niemand, want dat is nou net een van de hoofdoorzaken van de problemen. Maar dat betekent niet dat je er daarom niks van mag zeggen.

BerichtGeplaatst: Wo Apr 29, 2015 11:10 Plaats reactie Reageer met quote
Dude29

Tedje van Es schreef:
Maar ik ben geen nazi, Feyenoorder of KKK-er. Dus ik snap jouw reactie niet.
Ik heb kritiek op religie

Cliffs voorbeelden hebben betrekkingen op kritiek van buiten de groep. Dergelijke kritiek is vaak weinig zinvol en beoogt dan ook weinig tot geen effect.
BerichtGeplaatst: Wo Apr 29, 2015 11:14 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Zoals ik al eerder stelde hoef je geen moslim te zijn om kritiek op de islam te kunnen hebben.
Ik ben ook geen bankier, maar...

BerichtGeplaatst: Wo Apr 29, 2015 11:27 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:

ISIS kan na de onthoofding en de verbranding nog heel veel inspiratie vinden in het Christendom...

Beste Clif. U vergeet een belangrijk verschil. Het oude Christendom kookte zijn afvalligen, ondanks de verboden en verplichting tot liefhebben, die hun grondlegger, Jezus Christus, had gepredikt. Dus tegen het gebod van hun God.
Daarom was de RK-kerk ook faliekant tegen het verspreiden en vertalen, van de woorden en geschriften van die Jezus, onder het gewone volk. De boekdrukkunst en alfabetisme, waren de pest en op den duur de ondergang, van toenmalige serie Pausen, koningshuizen en Kerkleiders. De woordelijke vertaling van de leer van Jezus, brachten de verdraaiingen en leugens van die leiders aan het licht.
Niet voor niks oreerde men tot in recente tijden preken in het Latijn. Een onbegrijpelijk gebrabbel voor het gros van de aanhorende gelovigen.
BerichtGeplaatst: Wo Apr 29, 2015 11:55 Plaats reactie Reageer met quote
Dude29

Tedje van Es schreef:
Zoals ik al eerder stelde hoef je geen moslim te zijn om kritiek op de islam te kunnen hebben.

En moslims hoeven niets met jouw ongefundeerde en niet opbouwende kritiek te doen. Idea
BerichtGeplaatst: Wo Apr 29, 2015 12:14 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Guus schreef:
Nee, dan is het Jodendom en het Christendom stukken beter:

Leviticus 20 vers 18: ,,Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben met vrouwelijke bijligging, zij beiden hebben een gruwel begaan; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen.

Het gaat dus om het in praktijk brengen.
Afgezien van IS (het wanproduct van westerse (VS) bemoeizucht) gebeurt dat in de meeste Islamistische culturen even weinig als het leegschieten van revolvers in de rug van vluchtende zwarte verkeersovertreders in de VS.

Beste Guus. U lult bewust uit uw nek, waarschijnlijk om de zaak wazig te maken.
Het Christendom is het in praktijk brengen van de leer en woorden die Christus predikte. Dus kom niet aanzeuren met woorden uit Leviticus, spreuken of Maleachi.
Net als uw Mohammedanisme het in praktijk brengen van de leer en woorden van Mohammed is. Niets meer of minder.
Het Boeddhisme van Boedha, enz
BerichtGeplaatst: Wo Apr 29, 2015 12:55 Plaats reactie Reageer met quote
Dude29

Oh die delen maken deel uit van de Bijbel als opvulling alleen? Als wat jij stelt waar is en die boeken niet gevolgd zouden moeten worden dan zouden ze simpelweg geen deel uitmaken van de Bijbel.
BerichtGeplaatst: Wo Apr 29, 2015 12:59 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
Beste Clif. U vergeet een belangrijk verschil. Het oude Christendom kookte zijn afvalligen, ondanks de verboden en verplichting tot liefhebben, die hun grondlegger, Jezus Christus, had gepredikt. Dus tegen het gebod van hun God.

Klein detail. Overigens had jij ook in de kookpot beland als je bovenstaande beweerde. De kerk zou volhouden dat Jezus dat zo gewild had.

Laat ik het nog anders formuleren: zowel jij nu als de kerk destijds baseerde zich op wat er in de Bijbel staat. Daarmee ontstaat de discussie over de interpretatie van de tekst. Een totaal zinloze discussie.

BerichtGeplaatst: Wo Apr 29, 2015 13:41 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Dude29 schreef:
En moslims hoeven niets met jouw ongefundeerde en niet opbouwende kritiek te doen. Idea

Ik heb gefundeerde en onderbouwde kritiek op religie.

Daarvan afgezien is dat niet waar we het over hebben. We hebben het over het kritiek mogen hebben op een religie zonder dat je zelf bij die religie hoort.

BerichtGeplaatst: Wo Apr 29, 2015 14:03 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Over dit soort kritiek:
Kritiek hebben is wat anders dan de Tedje-wijze van maar wat rondhakken
en alles afbranden.
En kritiek hebben op religie kan niet. Kritiek hebben op mensen, die religie
verkrachten e.d. wél.

BerichtGeplaatst: Wo Apr 29, 2015 15:10 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
Poendert schreef:

Klein detail. Overigens had jij ook in de kookpot beland als je bovenstaande beweerde. De kerk zou volhouden dat Jezus dat zo gewild had.

Laat ik het nog anders formuleren: zowel jij nu als de kerk destijds baseerde zich op wat er in de Bijbel staat. Daarmee ontstaat de discussie over de interpretatie van de tekst. Een totaal zinloze discussie.

De Bijbel kwam niet zoals de tien geboden van Moses min of meer nederdalen uit de hemel.
De Bijbel werd samengesteld uit oudere heilige geschriften door ik meen de aardsvaders? Die bepaalden wat en welke boeken werden samengebonden tot de huidige bijbel. Nog steeds zijn er een aantal apocriefe boeken die niet de eer hadden te worden toegelaten tot de " Heilige Schrift", het boek dat die de wijzen hadden gebundeld.
Zo uit mijn blote hoofd bestaat er een Evangelie van Judas, een Evangelie van Thomas, enz.
Een van mijn overleden opa's was medeoprichter van een ZwarteKousen beweging, waar hij overigens later niks meer mee van doen wilde hebben. We hebben avondenlang gedebatteerd. Dat vonden wij beiden prachtig en mijn vrouw verschrikkelijk. Geef die oude man gelijk fluisterde ze dan.

Het Evangelie dat Jezus bracht kan in een halve Donald Duck. Beperkt zich eigenlijk tot. "HEBT UW NAASTEN LIEF ALS UZELVEN"
De rest is franje en verduidelijking. De "KERK" wereldwijd verkondigd niet noodzakelijk altijd de boodschap van de mens/God die ze zeggen te volgen. nl Jezus.
Altijd spelen er persoonlijke belangen mee. Zelfs bij Albert Schweitzer of moeder Theresia.
BerichtGeplaatst: Wo Apr 29, 2015 15:37 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Daarom zou ik als ik de gelovige was niet al te veel met de bijbel doen of
met de Koran of .... , en ook niet teveel met kerken, religieuze instituties
e.d..

Het is de franje, die mensen aanbrengen aan iets ongehoords...

BerichtGeplaatst: Wo Apr 29, 2015 17:05 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Gerard R. schreef:
Daarom zou ik als ik de gelovige was niet al te veel met de bijbel doen of
met de Koran of .... , en ook niet teveel met kerken, religieuze instituties
e.d..

Het is de franje, die mensen aanbrengen aan iets ongehoords...

Er is een groot verschil tussen de Bijbel of de Koran.
De Bijbelboeken zijn niet de onherroepelijke waarheid, maar aanwijzingen, uitgezonderd misschien het gebod of de geboden van Jezus persoonlijk, zoals "hebt uw naasten lief als uzelven"
Je kunt zelfs na een leven van zonden stervend na het oprecht smeken om vergiffenis, ingaan in het koninkrijk der hemelen. Jezus verheerlijkte het leven en de hoop.
De koran is wel de onherroepelijke waarheid volgens zijn volgers. Daar kan de tijd of de omstandigheden niks aan veranderen. Onlangs werd een homo zijn homozijn vergeven in Irak, en daarna alsnog gestenigd.
Mohammed verheerlijkte ook tijdens zijn leven de dood en bracht dat zelf in praktijk.
Het leven is blijkbaar zwart of wit. Licht of duisternis, die steeds met elkaar in gevecht zijn. De Yezidis zijn ervan overtuigd dat alles op aarde wordt beheerst door die twee tegenstellingen. Dat zit en zat hun buren blijkbaar helemaal niet lekker.
BerichtGeplaatst: Wo Apr 29, 2015 17:52 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Ze zijn voor mij persoonlijk alle niet per definitie waarheid.
Sterker, ikzelf vermoed dat er enorm met de waarheid is gerommeld in bijbel,
koran, talmoed of noem het maar.

Voor 'de volgers' is vrijwel alles in een heilig boek waarheid. Dat snap ik
en daar kom ik niet aan.

De details in die boeken doen dus voor mij niet terzake, daar de mores van
toen k nog eens volstrekt anders was (ook nog per plaats waar een en
ander zich afspeelde) dan nu. Laat je niet foppen.

Maar ze den terzake voor 'de volgers' en daar wil nog wel eens wat
verkeerd gaan.... want waar ben je 'juist' en waar niet meer??; waarna voor
sommigen dan die religie niet deugt. Laughing Met als je even niet oppast de
bekende gevolgen van dien.. Sad Maar het zit 'm dus in 'de volgelingen'.

Quote:
Het leven is blijkbaar zwart of wit. Licht of duisternis, die steeds met elkaar in gevecht zijn.

Inderdaad Poendert. Het lijkt wel zo, nietwaar? Idea

BerichtGeplaatst: Do Apr 30, 2015 7:14 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
De "KERK" wereldwijd verkondigd niet noodzakelijk altijd de boodschap van de mens/God die ze zeggen te volgen. nl Jezus.

Maar dat is precies mijn punt: over de interpretatie van geschriften is geen discussie mogelijk. Reken mensen af op hun handelen.

Dat geldt zowel voor Christenen als voor Moslims. Want ook in die laatste categorie zijn behoorlijk liberaal denkenden te vinden.

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie