Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Sport » Formule 1 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 37, 38, 39  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Wo Aug 17, 2022 2:51 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

In 2026 verschuift een aanzienlijk deel van de brandstofkrachtbron in F1 weer naar elektrisch.

Inderdaad, Formule E is niets. Maar een elektrische F1 zit er uiteindelijk wél aan te komen. In 2013 gebruikten F1 auto's nog 160 kg brandstof. In 2020 was het 100 kg. In 2026 wordt het 70-80 kg. De elektromotor levert in 2022 'slechts' 163 pk. In 2026 wordt dat 476 pk. Bijna 3 keer zoveel dus. Met de helft van de benzine die in 2013 gebruikt werd.

Dit alles om toch altijd rond die 1000pk te blijven hangen, al zullen fabrikanten nooit echt zeggen hoeveel pk hun motor precies levert. Zo'n beetje de helft in 2026 zal dus geleverd worden door de elektromotor.

Maar we zitten prima op koers om ergens in 2035 een volledig elektrische F1 te krijgen Very Happy

BerichtGeplaatst: Wo Aug 17, 2022 3:14 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Max Verstappen moest vanaf P10 komen. Eenmaal vooraan kon hij op oud rubber met groot gemak weglopen bij Mercedes.

Je maakt er weer een eigen verhaal van zie ik Smile

Boedapest kende 70 rondjes.

Max reed in rondje 45 zijn snelste ronde: 1:22.126. In ronde 51 kwam Max pas aan de leiding.

Lewis reed na ronde 54 nog 8 rondetijden die sneller waren dan de snelste ronde van Max, allemaal 1.21.x

Sterker nog: vanaf ronde 54, toen Max op kop reed, reed Lewis nagenoeg iedere ronde sneller dan Max. Soms wel tot 2 seconden per rondje. Van ronde 54 (toen Max op kop kwam) tot ronde 70 (einde race) liep Lewis dus continu in op Max, ipv dat Max 'eenmaal vooraan kon hij op oud rubber met groot gemak weglopen bij Mercedes'

Mercedes heeft juist een auto die in kwalificatie niet al te best is, maar in de race - zeker als ze lichter worden, gewoon competitief is met Red Bull en Ferrari.

Data vind je overigens hier.

BerichtGeplaatst: Wo Aug 17, 2022 6:45 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Je maakt er weer een eigen verhaal van zie ik Smile

Boedapest kende 70 rondjes.

Max reed in rondje 45 zijn snelste ronde: 1:22.126. In ronde 51 kwam Max pas aan de leiding.

Ik heb de race gezien.

Quote:
Lewis reed na ronde 54 nog 8 rondetijden die sneller waren dan de snelste ronde van Max, allemaal 1.21.x

Sterker nog: vanaf ronde 54, toen Max op kop reed, reed Lewis nagenoeg iedere ronde sneller dan Max. Soms wel tot 2 seconden per rondje. Van ronde 54 (toen Max op kop kwam) tot ronde 70 (einde race) liep Lewis dus continu in op Max, ipv dat Max 'eenmaal vooraan kon hij op oud rubber met groot gemak weglopen bij Mercedes'

Natuurlijk. Max moest uiteindelijk een voorsprong consolideren om banden te sparen. De winst van Max zat in de rauwe snelheid van de auto waarmee hij een paar superlaps kon zetten direct na zijn stop. Die rondetijden konden Lewis en Goerge niet rijden.

Quote:
Mercedes heeft juist een auto die in kwalificatie niet al te best is, maar in de race - zeker als ze lichter worden, gewoon competitief is met Red Bull en Ferrari.

Mercedes profiteert van het falen van Ferrari, de pech van Max en de faal van Checo op zaterdag. George was een sitting duck op moment dat Charles in zijn versnellingsbak reed. De Mercedes kon totaal geen weerstand bieden. Natuurlijk komen ze bij maar zij zijn overduidelijk nog het derde team in snelheid.

Dat kan vanaf Spa veranderen. De nieuwe regels zouden in het voordeel zijn voor Mercedes omdat hun vloer minder doorbuigt.

BerichtGeplaatst: Wo Aug 17, 2022 6:46 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
In 2026 verschuift een aanzienlijk deel van de brandstofkrachtbron in F1 weer naar elektrisch.

Inderdaad, Formule E is niets. Maar een elektrische F1 zit er uiteindelijk wél aan te komen. In 2013 gebruikten F1 auto's nog 160 kg brandstof. In 2020 was het 100 kg. In 2026 wordt het 70-80 kg. De elektromotor levert in 2022 'slechts' 163 pk. In 2026 wordt dat 476 pk. Bijna 3 keer zoveel dus. Met de helft van de benzine die in 2013 gebruikt werd.

Dit alles om toch altijd rond die 1000pk te blijven hangen, al zullen fabrikanten nooit echt zeggen hoeveel pk hun motor precies levert. Zo'n beetje de helft in 2026 zal dus geleverd worden door de elektromotor.

Maar we zitten prima op koers om ergens in 2035 een volledig elektrische F1 te krijgen Very Happy

En gewoon volhouden. De bazen van de F1 zeggen nee, maar Cliff weet het beter! Very Happy

BerichtGeplaatst: Wo Aug 17, 2022 9:13 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
De winst van Max zat in de rauwe snelheid van de auto waarmee hij een paar superlaps kon zetten direct na zijn stop. Die rondetijden konden Lewis en Goerge niet rijden.

Nogmaals: Lewis reed 8 rondjes onder de 1.22 en zette de snelste raceronde neer. Allemaal nadat Max op kop kwam. Wederom zit je er naast, maar toegeven - ho maar.

Quote:
George was een sitting duck op moment dat Charles in zijn versnellingsbak reed. De Mercedes kon totaal geen weerstand bieden.

Max had hetzelfde in Oostenrijk, doorgaans het circuit waar Red Bull heerst. Lewis was de laatste 15 ronden van de race gewoon veruit de snelste van het hele veld. Niemand kwam qua rondetijden bij hem in de buurt. Ook Max niet.

Quote:
Dat kan vanaf Spa veranderen. De nieuwe regels zouden in het voordeel zijn voor Mercedes omdat hun vloer minder doorbuigt.

Ik geloof niet dat mensen hier serieus al iets over kunnen roepen. Mercedes begreep zelf het gedrag van hun auto onvoldoende, laat staan dat een buitenstaander kan roepen of zo'n wijziging in het voordeel is van Team X.

Wél vind ik het een slechte zaak als regels onnodig tijdens een seizoen aangepast worden. Alleen veiligheid kan daar een reden voor zijn naar mijn mening.

BerichtGeplaatst: Wo Aug 17, 2022 9:23 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
En gewoon volhouden. De bazen van de F1 zeggen nee, maar Cliff weet het beter! Very Happy

De bazen van F1 zijn dood in 2030. Misschien al in 2025.

Denk je trouwens nog steeds dat F1 steeds meer kijkers verliest Laughing

BerichtGeplaatst: Za Aug 20, 2022 9:06 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
De bazen van F1 zijn dood in 2030. Misschien al in 2025.

Jij misschien ook.

Quote:
Denk je trouwens nog steeds dat F1 steeds meer kijkers verliest Laughing

You name it.
    Nederlandse F1-kijkcijfers dalen
    Hoe pakt dt uit voor de Formule 1? Simpel, men haakt dus gewoon af. Althans, dat is een conclusie die je na 1 race zou kunnen trekken. De kijkcijfers daalden namelijk dramatisch. Dat meldt RTL Nieuws. Zij hebben cijfers opgevraagd bij SKO (Stichting Kijk Onderzoek). Deze stichting meet de kijkcijfers.

Vorig jaar keken er 2.500.000 Nederlanders naar de GP van Bahrein, toen ook de openingsrace van het seizoen. Dit jaar was dat flink minder: 1.800.000 kijkers in Nederland. Dat zijn 700.000 Nederlandse F1-kijkers die wegblijven. Is alles dan de schuld van Viaplay? Nee, niet helemaal. Zo wisten de kijkers van te voren niet hoe saai het zou gaan worden, natuurlijk. Volgens de SKO ligt het ook aan het tijdstip. De race was nu een uur eerder dan vorig jaar en dat schijnt van invloed te zijn. Ook het lekkere weer schijnt van invloed te zijn.
Bron: https://www.autoblog.nl/nieuws/nederlandse-f1-kijkcijfers-dalen-op-dramatische-wijze-3327824

BerichtGeplaatst: Za Aug 20, 2022 9:57 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

We hadden het niet over Nederlandse kijkcijfers. De reden daarvoor is volkomen duidelijk. RTL>Ziggo>Via.

Maar goed, wederom geef je niet toe dat je er naast zit. Net als bij het oorlogsgebied van de Krim.

BerichtGeplaatst: Za Aug 20, 2022 10:12 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Nogmaals: Lewis reed 8 rondjes onder de 1.22 en zette de snelste raceronde neer. Allemaal nadat Max op kop kwam. Wederom zit je er naast, maar toegeven - ho maar.

Je snapt er weer eens niets van Cliff. Op het moment dat Lewis wisselde naar zijn laatste set banden moest Max een voorsprong consolideren. In de fase vóór de laatste wissel van Lewis heeft Max dan ook de winst gepakt. Dat zijn de superlaps waar Horner over sprak. Dat Lewis op het einde op verser rubber harder rond kon is evident. Dat zegt niets over de rauwe snelheid van Mercedes. Max werkte een andere strategie af, het meetpunt ligt bij de finishvlag en niet in een selectief gekozen fase in de race waar de situatie voor beiden niet gelijk was. Mercedes reed mijlenver áchter Red Bull terwijl Mercedes mijlenver vóór Red Bull is gestart, dus nee, ik ben niet onder de indruk van de racepace van Mercedes. Volgens rekenmodellen zou Max Verstappen zelfs niet hoger dan P5 kunnen eindigen.

Mercedes profiteert maximaal van het gepruts van Ferrari, Red Bull en Pérez. Niet meer dan dat. En begrijp me niet verkeerd dat doen ze goed, maar het is niet zo dat de auto ineens in bloedvorm is. De auto is consistent, de rijders zijn consistent, prima strategieën, strakke bandenwissels, racewise doen zij het verder prima. Je ziet dat Mercedes gewend is om voorin mee te strijden. Ferrari denkt vaak als een middenmootteam.

Quote:
Max had hetzelfde in Oostenrijk, doorgaans het circuit waar Red Bull heerst. Lewis was de laatste 15 ronden van de race gewoon veruit de snelste van het hele veld. Niemand kwam qua rondetijden bij hem in de buurt. Ook Max niet.

Omdat Verstappen een voorsprong moest consolideren op oud rubber. Dat heeft niks te maken met wat jij roept. Indien Mercedes Red Bull in racepace zou kunnen matchen zou Mercedes zijn meegegaan met de strategie van Max Verstappen. Borgen dat Lewis voor Max rijdt en de racewinst pakken. Het enige dat je moet doen bij een gelijke pace is zorgen dat je voor de ander op de baan rijdt.

Het punt is juist dat Mercedes de pace van Red Bull niet kan bijbenen. Ze kunnen nu wat lager rijden waardoor ze iets zijn bijgekomen maar het verschil in pace is te groot om een serieuze bedreiging te vormen. Eén van de belangrijkste variabelen is de bandenslijtage. De aerodynamica van de Red Bull auto is beter waardoor de auto beter omspring met het rubber. Dat betekent dat wanneer Mercedes de output geeft die Red Bull aankan zij de banden over de 'cliff' jagen.

Mercedes heeft het slim aangepakt en liet Hamilton langer doorrijden. Hierdoor hebben ze Hamilton 20 ronden lang in een 'race-win-window' gehouden. Indien hij een 'free-stop' zou kunnen maken door een (V)SC zou hij de leiding hebben behouden en hij zou aan de leiding zijn gekomen bij een SC in de eindfase van de wedstrijd - of in een voordelige positie. Mercedes heeft daar op ingezet omdat zij wisten dat zij Red Bull niet op racepace kunnen verslaan.

Quote:
Ik geloof niet dat mensen hier serieus al iets over kunnen roepen.

Wel als je techneuten volgt van raceteams en de raceteams zelf. Technische analisten van F1-teams roepen dit en leggen in geuren en kleuren uit waarom Mercedes voordeel heeft. Het is niet voor niks dat Ferrari en Red Bull ageren tegen de nieuwe regels en dreigen met een rechtszaak en Mercedes de FIA juist onder druk zet om de regelwijziging door te voeren.

Quote:
Mercedes begreep zelf het gedrag van hun auto onvoldoende, laat staan dat een buitenstaander kan roepen of zo'n wijziging in het voordeel is van Team X.

Ik roep dit niet, Mercedes, Red Bull en Ferrari roepen dit. Internet staat er vol mee.

Quote:
Wél vind ik het een slechte zaak als regels onnodig tijdens een seizoen aangepast worden. Alleen veiligheid kan daar een reden voor zijn naar mijn mening.

Let je wel op Cliff? Veiligheid van rijders is juist dé reden van de regelwijziging en datgene wat al maanden ter discussie staat. Het is de stok waarmee Mercedes de FIA al maanden lang bewerkt. Alleen acteert Mercedes er niet naar. Als de veiligheid van rijders hoog in het vaandel zou staan bij Mercedes zouden ze de auto wel omhoog hebben geschroefd. Net als McLaren dat heeft gedaan.

Regelwijziging moet doorgaan
    Deze claims van Horner verwijst Wolff naar het rijk der fabelen. Volgens de Oostenrijker heeft de FIA zelfs bewijs dat het stuiteren schadelijk is voor de gezondheid van de coureurs. “De FIA heeft een onderzoek laten uitvoeren naar de gevolgen van het stuiteren”, opent Wolff. “De conclusie van de artsen is dat een frequentie van één tot twee hertz voor meerdere minuten tijdens het stuiteren tot hersenschade kan leiden. Tijdens een raceweekend horen onze coureurs een frequentie van zes tot zeven hertz voor meerdere uren per dag. De beslissing lijkt mij dan ook heel simpel: de FIA moet hier iets aan doen”, besluit de Oostenrijkse teambaas van Mercedes.
Bron: https://gp33.nl/toto-wolff-hamert-opnieuw-op-porpoising-maatregelen-vanuit-fia/

BerichtGeplaatst: Za Aug 20, 2022 10:18 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
We hadden het niet over Nederlandse kijkcijfers. De reden daarvoor is volkomen duidelijk. RTL>Ziggo>Via.

Maar goed, wederom geef je niet toe dat je er naast zit. Net als bij het oorlogsgebied van de Krim.

Omdat de trend even een andere kant op buigt? Het is logisch dat na misschien wel het meest spannende F1-seizoen allertijden (en een nieuw tijdperk qua auto's) de kijkcijfers toenemen.

Verder snap ik niet dat je continu begint over de Krim, gedraag je toch eens volwassen. Ik ga je in andere topics toch ook niet voortdurend roepen dat je niet toegeeft dat de F1 niet volledig elektrisch wordt? Laat dat lekker in het topic zelf. Dat was overigens ook een uitgesproken wens van jou.

BerichtGeplaatst: Za Aug 20, 2022 10:29 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

En verder doet Formula One Group - Liberty Media Corporation het niet verkeerd en hebben zij gezorgd voor trendbreuk. Eén van de belangrijkste showstoppers voor grote fabrikanten is dat de financiële investering disproportioneel was. Honda, BMW en Toyota verlieten al eerder om die reden het F1-toneel en de Volkswagengroep staat al meer dan 10 jaar te popelen maar haken af op de kosten en filosofie van de F1. Met de introductie van de budgetcap en de bijgestelde filosofie vindt de F1 weer aansluiting bij de huidige tijdgeest waardoor fabrikanten weer toetreden. Het lijkt erop dat de F1 nieuw leven is ingeblazen. We zullen zien hoe dingen ontwikkelen de komende jaren. Het vertrek van Honda heeft een sneeuwbaleffect gekregen maar is wel de juiste kant uitgerold.

En nu zorgen dat er fabrikanten toetreden zonder dat raceteams vertrekken. Ik zie het liefste een veld van 26 auto's of meer en dan op vrijdag een prekwalificatie. Ik hoop dat de F1 nadenkt over standaardisering en meer toelaat van wat teams mogen overnemen van andere teams. Dat is nu zeer beperkt.

BerichtGeplaatst: Za Aug 20, 2022 13:02 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Op het moment dat Lewis wisselde naar zijn laatste set banden moest Max een voorsprong consolideren. In de fase vóór de laatste wissel van Lewis heeft Max dan ook de winst gepakt. Dat zijn de superlaps waar Horner over sprak. Dat Lewis op het einde op verser rubber harder rond kon is evident. Dat zegt niets over de rauwe snelheid van Mercedes. Max werkte een andere strategie af, het meetpunt ligt bij de finishvlag en niet in een selectief gekozen fase in de race waar de situatie voor beiden niet gelijk was. Mercedes reed mijlenver áchter Red Bull terwijl Mercedes mijlenver vóór Red Bull is gestart, dus nee, ik ben niet onder de indruk van de racepace van Mercedes.

Je verandert gewoon je verhaal. Je schreef letterlijk dit: Eenmaal vooraan kon hij [Max] op oud rubber met groot gemak weglopen bij Mercedes.

Feit is: eenmaal vooraan liep Lewis gewoon in op Max. Kan zeker zijn dat Max aan het consolideren was, maar hij liep gewoon niet weg bij de Mercedes van Lewis. Het tegendeel was waar.

Maar toegeven, ho maar.

Cliff schreef:

Cliox schreef:
Let je wel op Cliff? Veiligheid van rijders is juist dé reden van de regelwijziging en datgene wat al maanden ter discussie staat. Het is de stok waarmee Mercedes de FIA al maanden lang bewerkt. Alleen acteert Mercedes er niet naar. Als de veiligheid van rijders hoog in het vaandel zou staan bij Mercedes zouden ze de auto wel omhoog hebben geschroefd. Net als McLaren dat heeft gedaan.

Waarmee je mijn punt dus gewoon bewijst. Als veiligheid het probleem was, kon Mercedes de auto verhogen. Dat willen ze niet, dus veiligheid is niet het probleem. Het gaat erom dat ze het niet voor elkaar krijgen om porpoising onder controle te krijgen.

Let jij eigenlijk wel op?

Laatst aangepast door Cliff op Za Aug 20, 2022 13:07, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Za Aug 20, 2022 13:06 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Verder snap ik niet dat je continu begint over de Krim, gedraag je toch eens volwassen. Ik ga je in andere topics toch ook niet voortdurend roepen dat je niet toegeeft dat de F1 niet volledig elektrisch wordt? Laat dat lekker in het topic zelf. Dat was overigens ook een uitgesproken wens van jou.

Ik heb je gezegd wat je kunt doen dat ik daarover ophoudt. Je loog, je maakte mij uit voor Corona-wappie, en uiteindelijk bleek je er zelf naast te zitten. Excuses zijn dan op zijn plaats. Zolang die er niet zijn, blijf ik je hiermee confronteren. Iemand die liegt en vervolgens de waarheid wegzet als 'staat gelijk aan het ontkennen van Corona' zou zelfs eens volwassen kunnen zijn en toe kunnen geven: sorry, dat heb ik fout gezien. Er is geen oorlogsgebied in de Krim.

Zolang ik woorden van dergelijke strekking niet van jou zie zal ik je blijven confronteren met deze vreselijke misstap. Je hamert er zelf namelijk ook nogal op als iemand geen waarheid verkondigt (fake news). En terecht wat mij betreft, maar erken dan ook als je zelf een keer fake news verspreidt. Zeker als je daar nog een beledigende opmerking achteraan maakt.

Totaal onvergelijkbaar trouwens met een uitspraak over de toekomst van F1. Wat er in de toekomst gaat gebeuren, weet niemand. Dat verschillende mensen een verschillende voorspelling maken is op geen enkele manier een leugen of fakenews.

BerichtGeplaatst: Vr Aug 26, 2022 8:59 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Muhahahahah en opnieuw bijt Cliox in het stof:

Cliox schreef:
Wederom niets nieuws. Al jaren is het bijnaaaaaa, als we kijken naar de feiten kunnen we één conclusie trekken: NO DEAL! Noch Porsche, noch Audi levert motoren Cliff. Hou op met je prietpraat.

Cliox schreef:
Met de huidige klimaatdoelstellingen en in het verlengde van de elektrificatie van het autopark betwijfel ik of het interessant is voor Volkswagen Group om toe te treden. Tijd zal het leren maar voor nu is er niets meer te melden dan 10 jaar geleden. Dus blijft mijn standpunt overeind dat geen nieuwe fabrikanten toetreden. De laatste fabrikant is Honda, een deal die inmiddels 8 jaar oud is.

BREAKING LIVE: Audi to join Formula 1 from 2026

https://www.youtube.com/watch?v=_MLzH-stpcc

BerichtGeplaatst: Zo Aug 28, 2022 7:38 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Situatie is nu veranderd. Ik kom er bij thuiskomst op terug als ik zin en tijd heb. De komst van de budgetcap heeft uitkomst geboden. Ik roep al sinds het vertrek van Toyota dat een budgetcap nodig is, om fabrikanten naar de F1 te halen.

En verder onderstaand het bewijs dat Mercedes er niet toedoet in snelheid. Ze zitten niet kortbij Red Bull en Ferrari in snelheid en vormen geen bedreiging. Lijkt mij helder nu.

https://ibb.co/TKTmW90

Daar hoor ik je dan weer niet over.

BerichtGeplaatst: Zo Aug 28, 2022 10:09 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Mercedes is nooit goed in kwalificatie. Daar worden ook de punten niet verdiend.

Wacht even tot vanmiddag, praten we verder.

Had overigens ook niet verwacht dat je zou toegeven dat je er naast zat met je hele betoog over het niet toetreden van nieuwe fabrikanten. Leuk dat je nu over de budgetcap begint, maar ook toen die budgetcap al lang en breed bekend was bleef je roepen dat de Volkswagengroep niet zou toetreden.

Je zat er gewoon weer naast.

BerichtGeplaatst: Zo Aug 28, 2022 15:46 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Laatste 3 Grand Prix:

Spa:

Red Bull 1+2
Ferrari 3
Mercedes 4
Ferrari 5

Hongarije:

Red Bull 1
Mercedes 2+3
Ferrari 4

Frankrijk:

Red Bull 1
Mercedes 2+3
Ferrari 4

Constructors championship:

1 RED BULL RACING RBPT 475
2 FERRARI 357
3 MERCEDES 316

Me dunkt: Mercedes en Ferrari zitten zo goed als op hetzelfde niveau op dit moment. In de kwalificatie is Ferrari sneller, maar in de race zien we er niet veel meer van terug. Red Bull en met name Verstappen zitten echt in een 'league of their own'.

Overigens kijk ik nog steeds met Brits commentaar (Sky Sports F1). Ze zijn daar dus echt nog steeds niet over de overwinning van Max vorig jaar heen. Soms zijn ze zo zuur en zo pro-Brits dat is echt waardeloos. Maar goed, de Nederlandse commentatoren zijn natuurlijk hetzelfde t.o.v. Max Verstappen.

BerichtGeplaatst: Zo Aug 28, 2022 15:56 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Heerlijk die commentaren van Alonso!

BerichtGeplaatst: Ma Sep 05, 2022 8:21 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliox schreef:
En verder doet Formula One Group - Liberty Media Corporation het niet verkeerd en hebben zij gezorgd voor trendbreuk. Eén van de belangrijkste showstoppers voor grote fabrikanten is dat de financiële investering disproportioneel was. Honda, BMW en Toyota verlieten al eerder om die reden het F1-toneel en de Volkswagengroep staat al meer dan 10 jaar te popelen maar haken af op de kosten en filosofie van de F1. Met de introductie van de budgetcap en de bijgestelde filosofie vindt de F1 weer aansluiting bij de huidige tijdgeest waardoor fabrikanten weer toetreden. Het lijkt erop dat de F1 nieuw leven is ingeblazen. We zullen zien hoe dingen ontwikkelen de komende jaren. Het vertrek van Honda heeft een sneeuwbaleffect gekregen maar is wel de juiste kant uitgerold.

En nu zorgen dat er fabrikanten toetreden zonder dat raceteams vertrekken. Ik zie het liefste een veld van 26 auto's of meer en dan op vrijdag een prekwalificatie. Ik hoop dat de F1 nadenkt over standaardisering en meer toelaat van wat teams mogen overnemen van andere teams. Dat is nu zeer beperkt.

Overigens moet ik hier op terugkomen want Alfa Romeo heeft aangekondigd de F1 te verlaten. Dus Audi vervangt Alfa Romeo. Er komt nog geen automerk bij. Ondertussen heeft ook Honda de F1 verlaten, dus de teller staat op 1 negatief. De deal tussen Porsche en Red Bull is tevens niet beklonken en volgens de geruchten rommelt het tussen beide partijen.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 05, 2022 8:24 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:

Heerlijk die commentaren van Alonso!

Het sloeg natuurlijk nergens op. Alonso heeft zich dan ook geëxcuseerd voor zijn lompigheid.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 05, 2022 8:36 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Laatste 3 Grand Prix:

Spa:

Red Bull 1+2
Ferrari 3
Mercedes 4
Ferrari 5

Hongarije:

Red Bull 1
Mercedes 2+3
Ferrari 4

Frankrijk:

Red Bull 1
Mercedes 2+3
Ferrari 4

Constructors championship:

1 RED BULL RACING RBPT 475
2 FERRARI 357
3 MERCEDES 316

Scoreboard journalistiek.

Quote:
Me dunkt: Mercedes en Ferrari zitten zo goed als op hetzelfde niveau op dit moment. In de kwalificatie is Ferrari sneller, maar in de race zien we er niet veel meer van terug. Red Bull en met name Verstappen zitten echt in een 'league of their own'.

Ferrari verprutst het vooral op strategisch niveau. De snelheid is er, maar de afdeling racestrategie wordt gerund door een stel dronken bavianen. Ongelofelijk hoe Ferrari blijft aanmodderen en het kampioenschap weggooit. Het allermooiste vond ik de uitspraak van Mattia Binotto die riep dat het kampioenschap niet het doel was van 2022. Ferrari rest maar één ding om te doen en dat is de bezem door het management te halen en te beginnen bij Binotto.

Dit seizoen laat me denken aan 1995 waar Williams by far de snelste auto had maar Benetton het betere racepakket. Strategisch zat het dichtgetimmerd en Schumacher maakte geen fouten. Dat zie ik nu ook bij Red Bull. In rauwe snelheid niet de snelste auto maar maken simpelweg de minste fouten en strategisch doen zij het erg goed. Net als Mercedes. Teams die gewend zijn om vooraan te rijden.

Quote:
Overigens kijk ik nog steeds met Brits commentaar (Sky Sports F1). Ze zijn daar dus echt nog steeds niet over de overwinning van Max vorig jaar heen. Soms zijn ze zo zuur en zo pro-Brits dat is echt waardeloos. Maar goed, de Nederlandse commentatoren zijn natuurlijk hetzelfde t.o.v. Max Verstappen.

Dan hebben we het nog niet gehad over de Britse racefans, de Britse racefans zien alles als een complot. Nu wordt Alpha Tauri weer beschuldigd dat zij een VSC hebben geënsceneerd om Red Bull (lees: Max Verstappen) aan de racewinst te helpen. Het wordt met de dag idioter. Deze zelfde fans hebben Max verketterd en uitgejouwd in Silverstone, iets wat bij Lewis (gelukkig) niet is gebeurd. De Engelse racefans zijn gewoon een kutvolkje.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 05, 2022 8:54 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Mercedes is nooit goed in kwalificatie. Daar worden ook de punten niet verdiend.

Wacht even tot vanmiddag, praten we verder.

Dat is stoer lullen wanneer je weet dat Max en Leclerc achteraan moeten starten. Mercedes heeft echter buiten de boot gepiest en kwam niet verder dan P4 met Russell. Dat is inclusief het achteraan starten van Leclerc en de tearoff van Stroll waardoor zijn strategie op een hoop werd gegooid. Een P5 was anders het hoogst haalbare voor Mercedes.

Quote:
Had overigens ook niet verwacht dat je zou toegeven dat je er naast zat met je hele betoog over het niet toetreden van nieuwe fabrikanten. Leuk dat je nu over de budgetcap begint, maar ook toen die budgetcap al lang en breed bekend was bleef je roepen dat de Volkswagengroep niet zou toetreden.

Je zat er gewoon weer naast.

Lulkoek. Je leest niet en bent bezig met je eigen gelijk. Heb nu toch gewoon eens het gesprek met mensen.

1. Ik roep al jaren dat een budgetcap de oplossing is voor het toetreden van nieuwe fabrikanten.
Die drempel moest gewoon omlaag en is nu omlaag gehaald. De situatie is dus veranderd.

2. Zijn er niet meer fabrikanten actief dan toen ik dat schreef. Honda is opgestapt en Alfa Romeo stapt op. En als ik naar Alpine kijk heb ik niet het idee dat zij investeren in een wereldkampioenschap. Meedoen met de olympische gedachten of als marketing is niet eeuwig houdbaar.

De spoeling blijft vooralsnog heel dun.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 05, 2022 19:01 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Overigens moet ik hier op terugkomen want Alfa Romeo heeft aangekondigd de F1 te verlaten.

Alfa Romeo heeft geen eigen motor, dat is dezelfde motor als bij Haas en Ferrari. Er verlaat dus misschien wel een merk, maar geen leverancier. En voordat je nu iets gaat roepen: toen ik zei dat Aston Martin de F1 in ging, riep jij direct dat ze een Mercedes motor hadden en dus geen nieuw merk waren in de F1.

Dus volgens diezelfde logica verdwijnt er dan ook geen merk als Alfa Romeo.

Quote:
Scoreboard journalistiek.

Nope. Iedereen heeft kunnen zien dat het gisteren niet ging tussen Ferrari en Red Bull, maar tussen Mercedes en Red Bull. En jij maar volhouden dat ze het derde team zijn terwijl Mercedes inmiddels zo hard op Ferrari inloopt dat ze al bijna gelijk staan in het constructors klassement.

Wederom een mispeer van je, sorry, 't is niet anders.

Quote:
De Engelse racefans zijn gewoon een kutvolkje.

Eens. Maar goed, vlak de Nederlanders ook niet uit. Afgelopen weekend gooiden ze rookbommen op het circuit tijdens dat de coureurs reden. Dan ben je echt het ticket niet waard.

Maar ook gisteren weer bij de post-show van Sky F1. Ze zeiden letterlijk iets als 'a flashback to the horrible end of Abu Dhabi'. Wat nou 'horrible end'. In vele delen van de wereld stonden ze werkelijk op de banken te juichen, niet alleen in Nederland. Ze zijn die Hamilton daar ook spuugzat.

Bovendien was Max ook vorig jaar gewoon beter. Zonder bowling Bottas was het bv. al veel eerder klaar geweest.

Quote:
Dat is stoer lullen wanneer je weet dat Max en Leclerc achteraan moeten starten. Mercedes heeft echter buiten de boot gepiest en kwam niet verder dan P4 met Russell. Dat is inclusief het achteraan starten van Leclerc en de tearoff van Stroll waardoor zijn strategie op een hoop werd gegooid. Een P5 was anders het hoogst haalbare voor Mercedes.

Het was niet bekend dat Maz en Leclerc achteraan gingen starten toen ik mijn post plaatste. Althans niet aan deze kant, maar ik denk misschien wel sowieso niet. En hoe kun je roepen dat P5 het hoogst haalbare was als ze P4 scoorden? Weer mis. Bovendien scoorden ze P4 met één auto. Lewis lag tweede toen hij met Alonso in aanraking kwam.

Ook gisteren zag je weer dat het Mercedes was wat de strijd aanging met Red Bull. Waar was Ferrari joh? Op geen enkel moment ook maar enige dreiging.

Quote:
1. Ik roep al jaren dat een budgetcap de oplossing is voor het toetreden van nieuwe fabrikanten.
Die drempel moest gewoon omlaag en is nu omlaag gehaald. De situatie is dus veranderd.

Ook na de intruductie van de budgetcap bleef je benadrukken dat er geen nieuwe merken gingen toetreden. HIerboven nog een hele tirade dat het allemaal maar nep was van de Volkswagengroep. Ik moest er zelfs om lachten dat het je zo bezig hield.

Nu lach ik inderdaad nog harder nu Audi heeft aangegeven te gaan toetreden tot de F1.

Maar maak je verder niet druk hoor, ik weet al lang (Krim) dat je je ongelijk nooit gaat toegeven.

Quote:
2. Zijn er niet meer fabrikanten actief dan toen ik dat schreef. Honda is opgestapt en Alfa Romeo stapt op. En als ik naar Alpine kijk heb ik niet het idee dat zij investeren in een wereldkampioenschap. Meedoen met de olympische gedachten of als marketing is niet eeuwig houdbaar.

Honda is niet weg: https://nl.motorsport.com/f1/news/wat-betekent-verlengde-f1-deal-honda-precies-voor-red-bull-racing-helmut-marko/10349241/ en komt misschien zelfs volledig terug: https://www.formula1.com/en/latest/article.honda-not-closing-door-on-f1-return-as-they-watch-2026-engine-discussions.4zUUqUnWwskvSFuz7qw1YI.html

Alfa Romeo maakt geen motoren, er gaat echt niets verloren als het zoveelste team met een ferrari motor weg gaat. Maar als Audi daarvoor terugkomt... dat maakt pas verschil. Ook Aston Martin kan de F1 rustig verlaten en dat levert geen verlies op aan een motor.

Overigens geef ik je wel gelijk voor Porsche en Red Bull. Waarom zou Red Bull dat in vredesnaam nog doen? Het lijkt erop dat ze op dit moment de beste motor hebben. Na een slechte start hebben ze nu zelden motorische problemen. Op het rechte stuk rijden ze iedereen voorbij. Wat Max liet zien in Spa stond gelijk aan Hamiltons raketmotor vorig jaar op Interlagos: ieder recht stuk moest er een auto aan geloven.

Waarom zou Red Bull in vredesnaam nu van motor gaan wisselen, en dan met een team wat nauwelijks F1 ervaring heeft? Laat Porsche het lekker proberen met Haas, Williams, Aston Martin, Alfa Tauri of andere midfield teams. Misschien McLaren nog.

Ik zou als Red Bull echt geen interesse hebben op dit moment. Maar goed, het speelt pas in 2026. Als Red Bull Powertrains het niet bij kan houden de komende jaren, dan zou het alsnog kunnen.

BerichtGeplaatst: Di Sep 06, 2022 15:59 Plaats reactie Reageer met quote
Carlos Ghostwriter

Cliff schreef:
Er is geen oorlogsgebied in de Krim.

This comment didn't age well..

Maar ok, feitelijk heb je (nog steeds) gelijk. Smile

BerichtGeplaatst: Wo Sep 07, 2022 7:51 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Alfa Romeo heeft geen eigen motor, dat is dezelfde motor als bij Haas en Ferrari. Er verlaat dus misschien wel een merk, maar geen leverancier. En voordat je nu iets gaat roepen: toen ik zei dat Aston Martin de F1 in ging, riep jij direct dat ze een Mercedes motor hadden en dus geen nieuw merk waren in de F1.

De onderliggende discussie was fabrikanten die toetreden tot de F1. Zo was je euforisch over de komst van AM en AR. Nu AR de F1 verlaat zou het geen naam mogen hebben? Bijzonder maar prima verder.

Ik zie de F1 nog niet uitdijen. Er vindt hooguit een wisseling van de wacht plaats. De komst van een nieuwe motorleverancier vind ik dan wel weer een positieve ontwikkeling.

Quote:
Dus volgens diezelfde logica verdwijnt er dan ook geen merk als Alfa Romeo.

Alfa Romeo verdwijnt wel als merknaam wat ik betreur. Het is toch een naam die van begin af aan verbonden zit aan de F1. Ik verwacht dat Audi het vertrek van Alfa Romeo gaat opvullen bij Sauber. Een wisseling van de wacht dus.

Quote:
Nope. Iedereen heeft kunnen zien dat het gisteren niet ging tussen Ferrari en Red Bull, maar tussen Mercedes en Red Bull. En jij maar volhouden dat ze het derde team zijn terwijl Mercedes inmiddels zo hard op Ferrari inloopt dat ze al bijna gelijk staan in het constructors klassement.

Wederom een mispeer van je, sorry, 't is niet anders.

Iedereen wist dat Mercedes het goed zou doen op Zandvoort. En dat is nu net het probleem; de auto functioneert slechts op bepaalde type racebanen waardoor je een fluctuerende prestatie/resultaat krijgt. De truc is om een auto neer te zetten die allround competitief is. En daar schort het aan bij Mercedes. Ik las recent dat Mercedes de focus heeft verlegd naar 2023 dus zelfs weten zij ook dat Ferrari inhalen een utopie is.

Er liggen andere factoren ten grondslag aan het feit dat Mercedes inloopt op Ferrari in punten. Ferrari blundert er race na race op los. Het is een Italiaanse spaghetti bij Ferrari. Voor Ferrari is het begrip collectief falen uitgevonden lijkt wel. De Italianen hebben by far de snelste auto maar kunnen het niet samenbrengen waardoor het momentum uitblijft. Ik verwacht dat Ferrari de boel wel weer op de rit krijgt, zeker wanneer zij de focus verleggen van Red Bull naar Mercedes. Ze hebben voldoende overspeed om Mercedes de baas te kunnen en de 2e plaats in het kampioenschap veilig te stellen.

Quote:
Eens. Maar goed, vlak de Nederlanders ook niet uit. Afgelopen weekend gooiden ze rookbommen op het circuit tijdens dat de coureurs reden. Dan ben je echt het ticket niet waard.

Ach, weet je, dat is boerenlomp gedrag. De fakkelgooier is eruit gemieterd, prima joh. Het gedrag van Engelse racefans gaat veel verder dan dat. Het is niet alleen Max continue uitjouwen en schofferen, teamleden worden bedreigd op de sociale media en moeten hun account offline halen. Ook slingert het Engels tuig voortdurend complotten de lucht in. Alpha Tauri heeft er zelfs een officieel persbericht aan moeten wijden om beschuldigingen van zich te werpen. Walgelijk gedrag van de Engselsen die zich wel heel erg laten kennen nu.

Quote:
Maar ook gisteren weer bij de post-show van Sky F1. Ze zeiden letterlijk iets als 'a flashback to the horrible end of Abu Dhabi'. Wat nou 'horrible end'. In vele delen van de wereld stonden ze werkelijk op de banken te juichen, niet alleen in Nederland. Ze zijn die Hamilton daar ook spuugzat.

Daarom kijk ik niet naar Sky.

Quote:
Bovendien was Max ook vorig jaar gewoon beter. Zonder bowling Bottas was het bv. al veel eerder klaar geweest.

Niet alleen bowling Bottas, ook bowling Russell en de klapband van Max. En heel eerlijk, Lewis had tijdens de race van Silverstone de zwarte vlag moeten krijgen. Iemand in Copse Corner eraf rijden is de heftigste contact wat ik in 30+ jaar gezien heb. Kort daarna was er zoveel beeldmateriaal beschikbaar dat Lewis ook achteraf nog bestraft had moeten worden. Lewis daar zo mee laten wegkomen vind ik de grootste blunder van de FIA na het schorsen van Ayrton Senna na de Grand Prix van Japan in 1989. Maar daar hoor ik de Engelsen niet over…

Quote:
Het was niet bekend dat Maz en Leclerc achteraan gingen starten toen ik mijn post plaatste. Althans niet aan deze kant, maar ik denk misschien wel sowieso niet.

Dan kan ik niet anders dan concluderen dat je de autosport onvoldoende volgt. Dat Max en Charles achteraan zouden starten was donderdag al bekend gemaakt.

Quote:
En hoe kun je roepen dat P5 het hoogst haalbare was als ze P4 scoorden? Weer mis. Bovendien scoorden ze P4 met één auto. Lewis lag tweede toen hij met Alonso in aanraking kwam.

In potentie was de auto goed voor P5. Rijders eindigen wel vaker hoger dan dat hun materiaal snel is Cliff. Leclerc had gewoon een klote race. Een motorwissel waardoor hij achteraan moest starten. De tearoff van Stroll in de remmerij. Sensoren stuk. Een strategiefout van het team. Hij heeft zijn materiaal niet ten volle kunnen benutten en daar profiteren anderen van.

Quote:
Ook gisteren zag je weer dat het Mercedes was wat de strijd aanging met Red Bull. Waar was Ferrari joh? Op geen enkel moment ook maar enige dreiging.

Ik heb Leclerc toch echt voorbij aan Hamilton zien gaan. En voor Hamilton zien finishen. Dat de pitcrew van Ferrari de pitstop van Sainz verkloot maakt de Mercedes niet sneller. Als Mercedes mee kon met de racepace van Ferrari zouden zij kunnen vasthouden aan de initiële strategie en geen afwijkende strategie hoeven uitvoeren. Alleen dat projecteert dat Mercedes achterloopt in snelheid. Mercedes heeft een gok genomen in de strategie die verdomd goed is uitgepakt. Een geluk voor Mercedes dat de harde band het stukken beter deed dan Pirelli aanvankelijk aangaf…! En dat Checo loopt te harken. You win some, you lose some.

Mercedes doet het prima. Ieder punt dat Ferrari en Red Bull laten liggen, pikken zij op.
Je hoeft er alleen maar te zijn en geen fouten te maken. De stand in het WK geeft echter een geflatteerd beeld van de racepace van Mercedes.

Quote:

Ook na de introductie van de budgetcap bleef je benadrukken dat er geen nieuwe merken gingen toetreden. HIerboven nog een hele tirade dat het allemaal maar nep was van de Volkswagengroep. Ik moest er zelfs om lachten dat het je zo bezig hield.

Het is niet nep, Volkswagengroep kondigt al meer dan 10 jaar hun entree aan. Nogal wiedes dat je op dan denkt, het zal wel, ik wacht wel af. Dat de kans nu groter was dan voorheen was ik mij wel van bewust. En vergeet niet dat het nog een paar jaar duurt hé. Ze zijn er nog niet. Een crisis kan zomaar zorgen voor andere inzichten.

Quote:

Honda is niet weg: https://nl.motorsport.com/f1/news/wat-betekent-verlengde-f1-deal-honda-precies-voor-red-bull-racing-helmut-marko/10349241/ en komt misschien zelfs volledig terug: https://www.formula1.com/en/latest/article.honda-not-closing-door-on-f1-return-as-they-watch-2026-engine-discussions.4zUUqUnWwskvSFuz7qw1YI.html

Alfa Romeo maakt geen motoren, er gaat echt niets verloren als het zoveelste team met een ferrari motor weg gaat. Maar als Audi daarvoor terugkomt... dat maakt pas verschil. Ook Aston Martin kan de F1 rustig verlaten en dat levert geen verlies op aan een motor.

Honda is wel weg. Er staat geen Honda meer op de auto of de raceoverall van de rijders. Honda doet voor Red Bull wat Ilmor voor Mercedes heeft gedaan. We roepen toch ook niet dat Ilmor een motorleverancier is? Ik denk dat het grootste gros Ilmor niet eens kent.

Quote:
Overigens geef ik je wel gelijk voor Porsche en Red Bull. Waarom zou Red Bull dat in vredesnaam nog doen? Het lijkt erop dat ze op dit moment de beste motor hebben. Na een slechte start hebben ze nu zelden motorische problemen. Op het rechte stuk rijden ze iedereen voorbij. Wat Max liet zien in Spa stond gelijk aan Hamiltons raketmotor vorig jaar op Interlagos: ieder recht stuk moest er een auto aan geloven.

Waarom zou Red Bull in vredesnaam nu van motor gaan wisselen, en dan met een team wat nauwelijks F1 ervaring heeft? Laat Porsche het lekker proberen met Haas, Williams, Aston Martin, Alfa Tauri of andere midfield teams. Misschien McLaren nog.

Ik zou als Red Bull echt geen interesse hebben op dit moment. Maar goed, het speelt pas in 2026. Als Red Bull Powertrains het niet bij kan houden de komende jaren, dan zou het alsnog kunnen.

Het lijkt erop dat de onderhandelingen tussen Porsche en Red Bull zijn stukgelopen. Het toetreden van Porsche is een droomscenario dat al jaren op de plank ligt. Begin dit jaar werd de samenwerking als feit gepresenteerd. Zoals het nu uitziet blijft een samenwerking uit.

Het voornemen van Honda om terug te keren doet mijn wenkbrauwen fronzen. Het is al jaren een komen en gaan van de Japanners en ze doen niet aan langetermijncontracten. Ik vond het teleurstellend toen zij aankondigden dat zij de F1 opnieuw zouden verlaten terwijl het juist goed begon te gaan en successen zich aandienden. Eindelijk resultaat na investeren.