Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Sport » Formule 1 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 40, 41, 42, 43  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Zo Okt 30, 2022 23:01 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ferrari in geen velden of wegen te bekennen. Mercedes had zelfs een gratis pitstop voor Russell.

Cliox schreef:
Indien Ferrari mee kan met de racepace kunnen zij nog wel eens voor een verrassing zorgen.

Nou, ze zorgden zeker voor een verrassing vandaag. Niemand had verwacht dat ze zo traag waren Laughing

Wederom moet Ferrari twee Mercedessen voor zich dulden. En wederom loopt Mercedes flink in op de constructeurstitel. (13 punten).

BerichtGeplaatst: Ma Okt 31, 2022 8:32 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Heb de analyse nog niet gelezen van Ferrari, maar wat een drama gisteren. Enige wat ik mij kan bedenken is dat de grootte van de turbo van de Ferrari-motor hieraan ten grondslag ligt. Als ik mij niet vergis hebben zij een kleinere turbo, dit circuit ligt hoger, de lucht is ijler, motoren met kleinere turbo's hebben vaker problemen hier.

Verder viel Pérez mij tegen. Ik mis zo nu en dan wat bite bij de Mexicaan. Max rijdt met gemak weg bij Hamilton in een tyre-safe-mode, je zou toch verwachten dat Checo erbij in de buurt zou komen. Je ziet dat hij intrinsiek snelheid mist om het gevecht aan te gaan met de bovenkant van de rijderslijst.

Verder een opvallend feitje is dat Ferrari Sainz voor Leclerc liet eindigen. Had gedacht dat zij die P2 wel belangrijk zouden vinden.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 31, 2022 11:29 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ferrari heeft gewoon betrouwbaarheidsproblemen denk ik. Ze hebben de motor uit voorzorg teruggeschroefd, binnen veiligere specs. Alles werd warmer op die hoogte en temperatuur.

En ja, Perez viel tegen.

Alonso had trouwens ook een mooi verhaal pas: de 2 titels van Max zijn meer waard dan de 7 titels van Hamilton. Waarom? Omdat Hamilton zo goed als altijd in gevecht was met zijn eigen teamgenoot. Titels die je wint in gevechten met andere teams zijn belangrijker.

Daar heeft Alonso best wel een beetje gelijk in. Een titelgevecht met je teamgenoot toont eigenlijk aan dat je superieur materiaal hebt en alleen je best hoeft te doen om je teamgenoot te verslaan. Een titelgevecht met iemand van een ander team aan dat techniek gelijkwaardig is (of misschien zelfs iets minder) en de belangen veel groter voor het team. Dat zijn dus gewoon mooiere overwinningen en belangrijkere kampioenschappen!

BerichtGeplaatst: Ma Okt 31, 2022 14:56 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Ik heb het meegekregen. Het was overigens tegen het zere been van Lewis. Wink

Lewis Hamilton is niet zo goed als zijn successen doen vermoeden, van iedere teamgenoot met een beetje aanzien heeft hij klop gekregen.

BerichtGeplaatst: Do Nov 03, 2022 15:46 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Max en RedBull hebben afgelopen weekend SkySports geboycot vanwege uitspraken van Ted Kravitz. De zoveelste anti-Max journalist van het Britse SkySports ging los, hij zei dat Hamilton vorig jaar was beroofd van de titel en impliceerde dat Verstappen dit jaar alleen maar vanwege Adrian Newey (wel een Brit) de titel heeft gewonnen.

Het is een beetje een volle emmer geworden hoe SkySport structureel bericht over Max. Ik vind het een prima zaak dat ze een tijdje niet spreken met SkySports.

Die Ted is sowieso een vrij onnozele kerel die met zijn 'notebookje' door de paddock loopt en de meest domme opmerkingen maakt.

Dat Brundle hem nu ook nog gaat verdedigen is collegiaal, maar niet al te slim. SkySports heeft laten zien met hun 'Merry Christmas' boodschap van vorig jaar waar ze voor staan: uitermate subjectieve berichtgeving van F1. Zeer pro-Brits.

In hun intro laten ze ook altijd inhaalacties zien van bij voorkeur Hamilton, en dat is dit jaar niet echt veel. De ene actie waarin het lijkt dat Hamilton twee mensen tegelijk inhaalt (Checo en Leclerc als ik het goed heb) wordt keer op keer herhaald, maar een ronde later lag Hamilton al achter beide heren... hij ging er puur op geluk voorbij.

Als je dat weet dan is SkySport op zich wel te harden, al erger ik me ook al een tijdje aan hun berichtgeving.

Die Ted Kravitz heeft bovendien geroepen dat Max niet in staat is om een wereldkampioenschap 'op een normale manier' te winnen. Misschien moet SkySports die man maar met pensioen sturen, want als het trauma zo diep zit komt het vast niet meer goed.

BerichtGeplaatst: Za Nov 12, 2022 20:55 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Zozo, Mercedes vliegt.

Morgen 1-2 Mercedes, 2+3 Red Bull, 4+5 Ferrari? Krijg je het al warm Cliox? Laughing

BerichtGeplaatst: Zo Nov 13, 2022 10:04 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Nee hoor Cliff, indien het gelijk jou toekomt dan ga je het krijgen van mij.
Maar begrijp ik goed dat jij het warm zou krijgen wanneer het anders was?

Een korte reflectie op de afgelopen 2 dagen.

Ferrari klungelt er weer op los. De afdeling strategie en de pitcrew waren in een hevige strijd verwikkeld wie een goed resultaat het beste eigenhandig om zeep kan helpen. Het is niet om aan te zien hoe Ferrari blijft aanmodderen. Er komt gewoon geen verbetering in. Ik denk dat een blackbelter LEAN in de gelederen geen kwaad kan... Verder heb ik de indruk dat Leclerc de handdoek geworpen heeft. Ik vind de Monegask kleurloos rijden de laatste races, Sainz zit thans structureel voor zijn teamgenoot waar hij eerst totaal niet meekon qua snelheid en racepace.

Red Bull dacht wat Ferrari kan kunnen wij beter en vergooien een goede uitgangspositie voor Max Verstappen. Spijt me maar vond het echt een kansloze poging en ik vraag mij af waarom zou je dit doen? Max Verstappen heeft dit soort fratsen niet nodig. Natuurlijk kijk je achteraf een koe in de kont en beschikken zij over data die wij niet hebben, maar ik gaf het weinig kans van slagen en had er vraagtekens bij. Die bleken achteraf meer dan terecht. En dan Perez, wat dacht hij af te kunnen dwingen? Zat nog mijlen ver achter Max. Doortrappen luidt het devies. Er moet echt wel een schepje bij wil je recht hebben dat Max aan de kant gaat.

En tenslotte Mercedes. Ze voegen daad bij het begrip Deutsche gründlichkeit en zijn op dit ogenblik de enige stabiele factor in het rijdersveld. Het gaat als vanouds geolied, maken de juiste keuzes en zorgen voor een ideale uitgangspositie voor hun rijders. Strategisch klopt het heel vaak. Daarnaast maken Russell en Hamilton tot op heden weinig fouten. Maar nu komt het, Mercedes heeft 2 rijders die de vruchten maar al te graag willen plukken, Russell jaagt op zijn eerste raceoverwinning ooit, Hamilton op de eerste van het seizoen, ik wil wel zien als beiden in de gelegenheid zijn en het op de baan beslist moet worden.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 13, 2022 20:58 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Nee hoor Cliff, indien het gelijk jou toekomt dan ga je het krijgen van mij.

Nou, dan wacht ik maar even op wat je gaat zeggen Laughing

't Zit je ook niet echt mee hè, in dit draadje.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 13, 2022 22:21 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Je denkt dat Mercedes het nog redt?

BerichtGeplaatst: Zo Nov 13, 2022 22:22 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

En verder, wat moet ik dan zeggen? Het zou wel gaaf zijn maar het doet ook wel pijn als Ferrari-fan.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 14, 2022 8:25 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Je denkt dat Mercedes het nog redt?

Lees jezelf nou eens even terug, en dan heb ik het echt maar over 2 races geleden ofzo:

Mercedes had overigens wederom niet de snelheid en racepace om voorin mee te vechten. Een podium was buiten beeld. Nog iemand die denkt dat Mercedes Ferrari kan verslaan? Volgens mij hebben deze mensen nu genoeg gezien om toe te geven dat zij ernaast zaten. Op dit forum zullen er vast wel mensen zijn wie deze schoen past.

Ik roep al een hele tijd dat Mercedes zijn zaakjes op orde heeft. Nu roepen Ferrari en Red Bull zelfs volmondig dat Mercedes nu de snelste auto heeft. Gisteren was een eenvoudig eentweetje van Mercedes. Perez hadden ze een klein beetje te duchten, maar reed op medium en beide Mercedessen op soft. Ze waren onklopbaar op de softs en Hamilton haalde op het rechte stuk topteams in alsof ze stil stonden.

Ferrari moet dolblij zijn met de safetycar. Sainz lag vierde op 13 seconden achterstand en Leclerc lag achtste (!) op 37 (!) seconden achterstand. Dat ze nog 3 en 4 geworden zijn heeft alles te maken met de uitval van Norris. En Russell was al aan de horizon verdwenen.

Er zijn nu nog 19 punten verschil in de constructeurs kampioenschappen. Als Mercedes de laatste race net zo dominant is als deze race, en Red Bull kan Ferrari ook verslaan in Abu Dhabi, dan eindigt Ferrari wel degelijk achter Mercedes. Het zal er allemaal om hangen....

Maar ik vind dat jouw ongelijk al bewezen is. Jij riep maar dat Mercedes grote problemen had, ze niet terug zouden komen, etc.

Na gisteren zijn ze het te kloppen team... in deze vorm wordt het ook lastig voor Red Bull volgend jaar.

Trouwens... wat Max deed gisteren kan totaal niet. Wat een idioot. Hiermee heeft hij zoveel goodwill verspeelt, was dat het nou echt waard... Checo heeft hem mega geholpen vorig seizoen en dit seizoen. Wees blij dat er niet een Albon of Gasly in het middenveld meetuft, ook al moet Checo beter presteren.

Dit was echt super-egoïstisch. Je hebt al alles gewonnen en dan gaat het om plaats 6 en 7... en plaats 2 in het kampioenschap. Manmanman. Wat een faalactie.

Nog één ding: SkySports nam het op voor Max en vond de timepenalty onterecht. Dat had ik niet verwacht. Ze vonden dat Lewis ruimte had moeten geven. Goh.

BerichtGeplaatst: Di Nov 15, 2022 1:34 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik ben nog even in de data gedoken. Russell en Hamilton reden beiden aan het eind van de grandprix zo'n 7-8 keer een ronde met een lagere rondetijd dan de snelste raceronde van Max.

Ferrari en Checo konden al helemaal niet in de buurt van de rondetijden van Mercedes komen.

Als Mercedes dit trucje kan herhalen in Abu Dhabi kan alleen Max nog terugvechten, maar dan moet Red Bull wel een betere auto neerzetten dan afgelopen weekend.

Trouwens, nog een leuk nieuwtje: volgens Helmut Marko hebben 6 teams nu al de costcap 2022 doorbroken. Dit ook ivm met de steigende brandstofprijzen. Dat wordt nog wat met die FIA straffen.

BerichtGeplaatst: Di Nov 22, 2022 17:56 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

En afgelopen weekend kwam Mercedes er niet aan te pas. Indien Ferrari presteert naar de norm is Mercedes in geen velden en wegen te bekennen. Ferrari heeft dan ook met overtuiging de 2e plek veiliggesteld.

BerichtGeplaatst: Di Nov 22, 2022 20:05 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Met overtuiging ook Smile

Vorige week riep iedereen nog dat Mercedes het snelste team was. De laatste race van het seizoen waren ze overigens wel snel, maar Hamilton reed schade en viel daarna uit. Iets wat zeer zeldzaam is bij Mercedes.

Hamilton liet zich verder trouwens weer van zijn minst sportieve kant zien. En kwam er ook gewoon weer mee weg, net als in Brazilië. Nu was Sainz het slachtoffer. Hamilton ontloopt nu al twee keer een 5 seconden straf, ongelooflijk.

En wat Perez betreft: die heeft definitief laten zien dat hij niet mee kan. Max reed compleet onbedreigd aan kop, de hele race, en stelde zijn 15e overwinning veilig. Perez met hetzelfde materiaal kreeg het gewoon weer niet voor elkaar om Max te volgen en dat terwijl Max hem in zijn DRS probeerde te houden.

Sowieso... 149 punten achterblijven op je teamgenoot. Kijk eens naar de verschillen tussen Leclerc en Sainz, tussen Hamilton en Russell.... dat zijn geen grote verschillen. 149 punten dat zijn gewoon zes eerste plaatsen waarbij je concurrent ook nog een DNF moet scoren.

Perez is denk ik inmiddels ook wel gezakt naar het niveau van Albon en Gasly destijds bij RedBull.

De enige manier om Perez tweede te laten worden...

BerichtGeplaatst: Za Dec 03, 2022 14:42 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Met overtuiging ook Smile

Ik heb niet getwijfeld. Op de laatste paar races na kon Mercedes enkel en alleen bijblijven door falen van anderen. Dat is leuk voor dagsuccessen maar je weet ook dat dit geen standhoud. Moet wel zeggen dat op een gegeven moment niets meer goed ging bij Ferrari, het leek wel alsof ze waren verkrampt.

Quote:
Vorige week riep iedereen nog dat Mercedes het snelste team was. De laatste race van het seizoen waren ze overigens wel snel, maar Hamilton reed schade en viel daarna uit. Iets wat zeer zeldzaam is bij Mercedes.

Voor dagsuccessen is het leuk als je auto op 1-2 circuits supergoed gaat, over een heel seizoen bekeken heb je daar niets aan. Al zal Russell daar hoogstwaarschijnlijk anders over denken.

Quote:
Hamilton liet zich verder trouwens weer van zijn minst sportieve kant zien. En kwam er ook gewoon weer mee weg, net als in Brazilië. Nu was Sainz het slachtoffer. Hamilton ontloopt nu al twee keer een 5 seconden straf, ongelooflijk.

Ik weet niet wat het met Lewis is, maar het lijkt erop alsof hij veel meer krediet heeft bij de wedstrijdleiding. De straf voor Max vond ik krankzinnig. De uitleg van de wedstrijdleiding deed menig één wenkbrauw fronzen, met hun apex-verhaal.

Quote:
En wat Perez betreft: die heeft definitief laten zien dat hij niet mee kan. Max reed compleet onbedreigd aan kop, de hele race, en stelde zijn 15e overwinning veilig. Perez met hetzelfde materiaal kreeg het gewoon weer niet voor elkaar om Max te volgen en dat terwijl Max hem in zijn DRS probeerde te houden.

Sowieso... 149 punten achterblijven op je teamgenoot. Kijk eens naar de verschillen tussen Leclerc en Sainz, tussen Hamilton en Russell.... dat zijn geen grote verschillen. 149 punten dat zijn gewoon zes eerste plaatsen waarbij je concurrent ook nog een DNF moet scoren.

Perez is denk ik inmiddels ook wel gezakt naar het niveau van Albon en Gasly destijds bij RedBull.

Ik denk dat familie Pérez hun glazen heeft ingegooid. Zo links en rechts lees ik dat er gedoe is bij Red Bull. Ik zie papa Pérez met enige regelmaat afgeven op Max Verstappen: Wie denkt papa Pérez dat veld moet ruimen als dit escaleert? Oliedom van de familie Pérez om dit zo uit de hand te laten lopen. Accepteer de situatie gewoon zoals het is. Checo strijdt niet om kampioenschappen, Checo is gehaald om Max te helpen en mag zo nu en dan racen voor zijn eigen successen.

Het helpen van Max doet hij bovendien niet naar tevredenheid van Max en Red Bull. Afgelopen jaar kon hij zijn Red Bull nauwelijks tussen de Red Bull van Max en Mercedes van Lewis manoeuvreren waardoor Mercedes voortdurend twee ijzers in het vuur had, dit jaar moest Max het uiteindelijk ook alleen rooien. En was het Pérez die toen het even meezat de boel ging manipuleren. Wat mij betreft hoeven we 2023 niet af te wachten om Pérez te moven. Geef mij maar Danny Ric!

Quote:
De enige manier om Perez tweede te laten worden...

En wind mee! Very Happy

BerichtGeplaatst: Za Dec 03, 2022 14:47 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Overigens is er politiek veel aan de hand tussen Red Bull en Mercedes. Komend jaar heeft Red Bull al beduidend minder ontwikkel tijd en daarboven ook nog eens een straf ontvangen. Dit jaar schijnen zij ook het budgetplafond te hebben overschreden. Mercedes zet er een team aan advocaten bovenop om de onderste steen boven te krijgen.

Intussen rommelt het ook bij Ferrari. Leclerc en Binotto zijn niet meer on speaking terms en de laatstgenoemde is de straatkeien opgejaagd. Binotto heeft een belangrijke rol vervuld bij de ontwikkeling van de motor van Ferrari dus ze sturen niet alleen een teambaas weg, maar laten ook relevante kennis wegvloeien.

Stiekem hoop ik dat Verstappen een Schumachertje doet en naar Ferrari verkast met een paar techneuten.

BerichtGeplaatst: Zo Dec 04, 2022 12:27 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Stiekem hoop ik dat Verstappen een Schumachertje doet en naar Ferrari verkast met een paar techneuten.

Eerlijk gezegd zie ik Max nog eerder naar Mercedes gaan dan naar Ferrari. De incompetentie van Ferrari zal namelijk één lange scheldkanonnade worden op de boordradio van Max.

Maar Max blijft echt wel bij Red Bull. Red Bull heeft geleerd van Vettel, en andersom hebben andere rijders daar ook van geleerd. Vettel kon geen potten breken bij Ferrari. Ook Fernando Alonso stapte van Renault naar Ferrari en kon daar geen kampioen worden. Ferrari's laatste kampioenschap is al weer 15 jaar geleden, door Kimi. Dat was ook echt een bijzonder jaar: Kimi werd eerste met 110 punten, Hamilton en Alonso beiden met 109 punten... bij hetzelfde team.

Hoe dom ben je dan als McLaren om twee coureurs één puntje achter de winnaar te laten eindigen...

Maar goed, dat is geschiedenis.

Overigens is niet alleen Mercedes op oorlogspad tegen Red Bull voor wat betreft de costcap: https://racingnews365.com/brown-on-cost-cap-letter-i-stand-by-cheaters-comment

Ben wel benieuwd hoe dat allemaal gaat lopen...

BerichtGeplaatst: Zo Dec 04, 2022 13:23 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Eerlijk gezegd zie ik Max nog eerder naar Mercedes gaan dan naar Ferrari.

Ik zie dat niet gebeuren. Lijkt me ook geen uitdaging voor Max en Mercedes heeft Lewis en Sjors.

Quote:
De incompetentie van Ferrari zal namelijk één lange scheldkanonnade worden op de boordradio van Max.

Daarmee ga je erg kort door de bocht. Ferrari is met afstand het meest succesvolle Formule 1-team uit de historie van de Formule 1. Ze tekenen op voor 16 constructeurstitels en 15 coureurstitels. Ze weten daar in Maranello echt wel hoe ze een wereldtitel moeten binnenhalen. Bovendien denk ik dat Max niet zomaar tekent bij Ferrari. Stel dat het gebeurt dan zullen ook wel wat mensen meekomen en wordt er structuur geëist. Als rijder doe je veel meer dan alleen rondjes rijden.

Quote:
Maar Max blijft echt wel bij Red Bull. Red Bull heeft geleerd van Vettel, en andersom hebben andere rijders daar ook van geleerd. Vettel kon geen potten breken bij Ferrari. Ook Fernando Alonso stapte van Renault naar Ferrari en kon daar geen kampioen worden. Ferrari's laatste kampioenschap is al weer 15 jaar geleden, door Kimi. Dat was ook echt een bijzonder jaar: Kimi werd eerste met 110 punten, Hamilton en Alonso beiden met 109 punten... bij hetzelfde team.

Hoe dom ben je dan als McLaren om twee coureurs één puntje achter de winnaar te laten eindigen...

McLaren had dat jaar de beste auto maar er was van alles loos in het team.
Verder denk ik niet dat Max kijkt naar Vettel en Alonso maar naar Schumacher. Verstappen acteert op een compleet ander niveau dan Vettel en Alonso. De successen kan Ferrari alleen herhalen met Max Verstappen.

Quote:
Overigens is niet alleen Mercedes op oorlogspad tegen Red Bull voor wat betreft de costcap: https://racingnews365.com/brown-on-cost-cap-letter-i-stand-by-cheaters-comment

Ben wel benieuwd hoe dat allemaal gaat lopen...

En McLaren. Klopt. Al denk ik dat Brown eens in de spiegel moet kijken want McLaren racet achteruit en krijgt het niet voor elkaar om aan te sluiten bij de top. Tijd om dit soort schreeuwerds te vervangen door mensen die met het team aan de slag willen. Iedere seconde die hij besteedt aan Red Bull is hij niet bezig met verbeteren van eigen prestatie.

BerichtGeplaatst: Zo Dec 04, 2022 13:48 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Ferrari is met afstand het meest succesvolle Formule 1-team uit de historie van de Formule 1. Ze tekenen op voor 16 constructeurstitels en 15 coureurstitels.

Haha ja kom, dat was de v12 generatie. De laatste 15 jaar bakken ze er echt niets meer van. In het turbo-hybride tijdperk doen ze al 8 jaar niet echt mee.

Quote:
Bovendien denk ik dat Max niet zomaar tekent bij Ferrari. Stel dat het gebeurt dan zullen ook wel wat mensen meekomen en wordt er structuur geëist. Als rijder doe je veel meer dan alleen rondjes rijden.

Eens. En structuur eisen... ik heb in Italië gewerkt. Je vraagt te veel. Ik zie het al als structuur dat je op tijd komt of je aan afspraken houdt. Toen Ferrari het voor het laatst goed deed, 20 jaar geleden, hadden ze de beste coureur (niet Italiaans) en de best managers (niet Italiaans).

Ook mijn NL familie in Italië klaagt er trouwens steen en been over. En bedrijf leiden in Italië is echt iets anders dan in Nederland.

Quote:
En McLaren. Klopt. Al denk ik dat Brown eens in de spiegel moet kijken want McLaren racet achteruit en krijgt het niet voor elkaar om aan te sluiten bij de top. Tijd om dit soort schreeuwerds te vervangen door mensen die met het team aan de slag willen. Iedere seconde die hij besteedt aan Red Bull is hij niet bezig met verbeteren van eigen prestatie.

Eens. Je zag dat ook toen McLaren destijds de Honda motor dumpte. Honda McLaren stond in het verleden garant voor mega-successen. En als je kijkt wat de Honda-motor later bij een ander team wel voor elkaar krijgt, twee keer wereldkampioen, dan zou ik toch echt eens flink nadenken waar het mis gegaan is.

BerichtGeplaatst: Vr Dec 23, 2022 1:01 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Haha ja kom, dat was de v12 generatie. De laatste 15 jaar bakken ze er echt niets meer van. In het turbo-hybride tijdperk doen ze al 8 jaar niet echt mee.

Een pijnlijke misser. Je mag doen aan zelfcorrectie.

Quote:
Eens. En structuur eisen... ik heb in Italië gewerkt. Je vraagt te veel. Ik zie het al als structuur dat je op tijd komt of je aan afspraken houdt. Toen Ferrari het voor het laatst goed deed, 20 jaar geleden, hadden ze de beste coureur (niet Italiaans) en de best managers (niet Italiaans).

Die nam Schumacher mee. Als Max dat ook doet kan het een succes worden. Maar op de één of andere manier weet ik niet of Max past bij Ferrari. Ik zou hem eerder zien bij Mercedes of McLaren, als hij Red Bull verlaat.

Quote:
Ook mijn NL familie in Italië klaagt er trouwens steen en been over. En bedrijf leiden in Italië is echt iets anders dan in Nederland.

Ik moet zeggen dat het meevalt. Mijn vorige werkgever had een locatie in Italië en bij mijn laatste werkgever heb ik veel samengewerkt met Italianen die de verpakkingslijnen hadden ontworpen. Daar zat wel veel structuur in. Wat dat aangaat is er een groot verschil tussen Noord- en Zuid-Italianen.

Quote:
Eens. Je zag dat ook toen McLaren destijds de Honda motor dumpte. Honda McLaren stond in het verleden garant voor mega-successen. En als je kijkt wat de Honda-motor later bij een ander team wel voor elkaar krijgt, twee keer wereldkampioen, dan zou ik toch echt eens flink nadenken waar het mis gegaan is.

Wat ik heb begrepen is dat McLaren de auto niet wilde aanpassen aan de intrinsieke eigenschappen van de Honda-motor. De smalle achterkant had te weinig koeling. Bij Red Bull heeft men het ander ingestoken en Honda de vrijheid gegeven en gevraagd wat zij moeten doen om die motor te laten functioneren.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 02, 2023 13:10 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Het wordt nog druk in de F1 Smile

'In addition to Ford, Hyundai and Porsche, Cadillac also looks at future in F1'

Formula 1 is more popular than ever. Whereas in recent years it has been scarce in terms of new teams and manufacturers, they are now lining up en masse. A new name on the list is that of Cadillac.

Since Liberty Media took over, F1 has become increasingly popular. The sport was always big, but with the arrival of Drive to Survive and three Grands Prix in the United States, attention has only increased. This also attracts brands that are only too happy to commit to the king class of motorsport.

https://www.gpblog.com/en/news/170469/cadillac-on-list-of-candidates-for-f1-in-2026.html

Cliox, een paar jaar terug, schreef:
De Formule 1 boet wereldwijd fors in qua kijkcijfers.

De Formule 1 verliest populariteit

De F1 wordt steeds populairder.

Cliox, oktober 2020, schreef:
Verder trekt Honda de stekker uit het project 'maak Max kampioen' en verlaten zij de autosport. Honda gaat zich inzetten op elektrificatie van straatauto's. Het gelijk in een eerdere discussie in dit topic komt langzaam naar mij toe. Het begin van het einde wordt ingeluid met het vertrek van Honda. Ik verwacht niet dat dit gat wordt opgevuld. Voor Red Bull en Renault betekent dit dat zij tot elkaar zijn veroordeeld. Red Bull kan nergens terecht, Renault heeft een leverplicht.

Het jaar daarop werd Max met Honda kampioen.

Er komt een tijd dat fabrikanten de Formule 1 verlaten en er geen nieuwe toetreden. Leegloop. Uiteindelijk zal dat resulteren in het verliezen van het bestaansrecht.

Audi treedt toe, Honda heeft zich weer ingeschreven voor 2026, anderen kijken geïnteresseerd.

Cliox, 24 oktober 2022, schreef:
Overduidelijk dat Mercedes op racepace tekort komt op Ferrari en Red Bull.

Drie weken later pakt Mercedes een 1-2 in Brazilië, zonder uitval van Ferrari of Red Bull. Fair and square op racepace.

Verder gaat de elektrificatie van F1 ook prima op schema. Ervan uitgaande dat een F1 motor 1000 pk heeft, daarvan werd de afgelopen seizoenen 160 pk geleverd door een elektromotor (MGU-K). In 2026 gaat dit een factor 3 omhoog, naar 469 pk. Van 16% naar 47% is een enorme stap, waarbij we nu al weten dat de stap na 2026 nog groter zal zijn. In dit tempo zitten we dus in 2038 op 88% elektrische kracht, dat zou inhouden dat we zo rond 2040 een volledige elektrische F1 hebben.

Die voorspelling houd ik er dus nog even in. Zo'n beetje de helft van het motorvermogen op elektrisch in 2026 vind ik al een hele prestatie.

Jij nog voorspellingen Cliox? Laughing

BerichtGeplaatst: Wo Jan 11, 2023 18:03 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Het wordt nog druk in de F1 Smile

'In addition to Ford, Hyundai and Porsche, Cadillac also looks at future in F1'

Formula 1 is more popular than ever. Whereas in recent years it has been scarce in terms of new teams and manufacturers, they are now lining up en masse. A new name on the list is that of Cadillac.

Since Liberty Media took over, F1 has become increasingly popular. The sport was always big, but with the arrival of Drive to Survive and three Grands Prix in the United States, attention has only increased. This also attracts brands that are only too happy to commit to the king class of motorsport.

https://www.gpblog.com/en/news/170469/cadillac-on-list-of-candidates-for-f1-in-2026.html

Deze discussie hebben we eerder gehad en ook toen heb ik uitgelegd dat motorfabrikanten sinds jaar en dag gesprekspartner zijn van de F1 en meepraten over waar de F1 naartoe ontwikkeld met F1-motoren en of fabrikanten ruimte zien om daar op aan te haken. Tot op heden heeft al dat gewauwel niet geleid tot een nieuwe motorleverancier en blijft het vasthangen op het voornemen. Niet vergeten dat deze media-aandacht een prima marketing is voor autofabrikanten/motorleveranciers.

Quote:
De F1 wordt steeds populairder.

Wat probeer je nu krampachtig te bewijzen? Dat ook Cliox wel eens dingen niet juist voorspelt? Dat is mij niet vreemd en ik ben dan ook zeker niet te trots om dat toe te geven. Als ik alwetend was zou ik mijzelf wel verrijken met gokspellen waar je geld kunt inzetten op dat wat ik voorzie. En ik moet ook toegeven dat Liberty Media het er tot op heden goed vanaf brengt. Ik houd nog wel even een slag om de arm want in een nieuw tijdperk en bij een wisseling van de wacht na een dominante periode is er altijd wel sprake van een opleving.

Quote:
Het jaar daarop werd Max met Honda kampioen.

Max werd kampioen met de RBPT-motor. Dat is het officiële label.
Dat veel Honda-mensen nu bij Red Bull in dienst zijn getreden verandert daar niets aan.

Quote:

Honda had zich ook ingeschreven voor 2009 maar verscheen niet aan de start. En zo kan ik nog wel een paar teams opnoemen.
Verder was er ook iets met Porsche en Red Bull, daar hoor ik je nu niet meer over.
Dan nog Mercedes die boven Ferrari zou eindigen, hoor ik je ook niet over.
Wel de splinter in andermans ogen zien maar niet de balk in je eigen...

Quote:
Drie weken later pakt Mercedes een 1-2 in Brazilië, zonder uitval van Ferrari of Red Bull. Fair and square op racepace.

En een week later niet verder komen dan P5 en P6 in de kwalificatie en op zondag met maar liefst 35 seconden achter de raceleider finishen. En dus áchter Ferrari eindigen in het constructeurskampioenschap. Wat een expert, die Cliox.

Quote:
Verder gaat de elektrificatie van F1 ook prima op schema. Ervan uitgaande dat een F1 motor 1000 pk heeft, daarvan werd de afgelopen seizoenen 160 pk geleverd door een elektromotor (MGU-K). In 2026 gaat dit een factor 3 omhoog, naar 469 pk. Van 16% naar 47% is een enorme stap, waarbij we nu al weten dat de stap na 2026 nog groter zal zijn. In dit tempo zitten we dus in 2038 op 88% elektrische kracht, dat zou inhouden dat we zo rond 2040 een volledige elektrische F1 hebben.

Die voorspelling houd ik er dus nog even in. Zo'n beetje de helft van het motorvermogen op elektrisch in 2026 vind ik al een hele prestatie.

Jij nog voorspellingen Cliox? Laughing

Dat ook in 2023 de plank stevig misgeslagen gaat worden door jou. Very Happy

BerichtGeplaatst: Wo Jan 11, 2023 19:25 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Niet vergeten dat deze media-aandacht een prima marketing is voor autofabrikanten/motorleveranciers.

Ontken je daarmee het toetreden van Audi?

Quote:
Max werd kampioen met de RBPT-motor. Dat is het officiële label.

Afgelopen jaar ja, maar in 2021 wel degelijk met Honda. Jouw uitspraak dateert van de tijd dat Max met een Renaultmotor reed. Kort daarna werd Max kampioen met de Honda motor. Afgelopen jaar met de RBPT motor.

Quote:
Dat ook in 2023 de plank stevig misgeslagen gaat worden door jou. Very Happy

Op mijn vrij gewaagde voorspelling na dat Mercedes nog wel eens boven Ferrari zou kunnen eindigen zat ik er nooit naast tot nu toe. Bovendien was dat ook nog eens billenknijpen tot de laatste race... waarbij Mercedes notabene uitviel met motorpech Laughing

Maar wel mooi he dat we al naar 50% elektrificatie toegaan in de F1 motor. Wat een enorme stap!

Voor komend seizoen kan ik eigenlijk nog weinig voorspellen... Ik hoop op een echte 3 teams-strijd: Mercedes, Ferrari & Red Bull. Waar ik ook op hoop is dat Max die Hamilton in het aantal wereldtitels gaat verslaan. Ik vrees echter dat hij dat niet gaat doen omdat hij voortijdig denkt 'het is wel mooi geweest zo'.

Tijdens deze winterstop heb ik de 'Silver Wars' weer eens teruggekeken:

En

Na het zien van deze serie ben ik ervan overtuigd: Hamilton is zo goed niet. Hij is wel goed, maar niet zo goed dat hij het verdient om als recordbreker F1 wins/kampioenschappen/poles de boeken in te gaan.

Terecht zij Alonso al eerder: als je strijdt met je eigen teammaat om het kampioenschap, heeft het kampioenschap minder waarde. En zo is het ook gewoon. In de tijd 2014-2020 was Mercedes zó dominant dat geen enkel team een kans maakte. En tot reed de teamgenoot van Hamilton regelmatig sneller dat Hamilton zelf. Hij moest in die tijd zelfs een kampioenschap afstaan. Bottas kwam pas veel later naar Mercedes, waardoor Hamilton al een grote voorsprong had - hij kende de auto. Je ziet nu met de nieuwe auto van 2021 dat Hamilton ook gewoon weer achter zijn teammaat in de punten eindigt. En niet een klein beetje: 35 punten minder dan je teammaat die nét bij Mercedes komt.

Je moet je voorstellen dat Russell de overstap zou hebben gemaakt van Williams naar Red Bull, dit jaar, en dat Max 35 punten achter Russell zou eindigen in de eindstand. En dat Russell regelmatig sneller zou zijn dan Max. Dat vind ik moeilijk voor te stellen gezien wat Max tot nu toe tegenover Gasly, Albon en Checo neerzet.

Hamilton heeft veel overwinningen gehaald in een tijd dat zijn auto technisch altijd goed was voor plaats 1 of 2. In de tijd van Rosberg was dat met grote regelmaat plaats 2. Ook Bottas heeft nog de nodige poles en racewins van zijn teammaat weten af te pakken, al blijkt Bottas een vrij middelmatige coureur.

Ik ben Max dan ook erg dankbaar dat hij Hamilton in ieder geval niet het 8ste wereldkampioenschap gegund heeft. Wat een ramp als die kerel de boeken in zou gaan als de beste F1 racer ooit. Ik hoop dan ook met klem dat Max alle records van Hamilton wegpoetst. En als het niet Max is, dan maar iemand anders.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 16, 2023 22:50 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Daar zit een groot deel scorebordjournalistiek bij. De nuance die je mist is dat Lewis zich bezighield met het verbeteren van de auto waar Russell zich kon concentreren op de race. Vanaf het moment dat Lewis daar een punt achter plaatste, was hij de bovenliggende partij. Veel mensen zien alleen de prestatie op zondag maar lezen niet de gehele situatie.

Verder heeft strijden tegen je teamgenoot de nadelen dat je nooit een betrouwbaarheidsvoordeel hebt. Je hebt geen snelheid of pacevoordeel. Je effort ten aanzien van de ontwikkeling van het materiaal of een set-up beter begrijpen werkt door naar de 2e auto. Geen strategie blijft geheim en je hebt nooit strategisch voordeel van je teamgenoot.

BerichtGeplaatst: Di Jan 17, 2023 10:40 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
De nuance die je mist is dat Lewis zich bezighield met het verbeteren van de auto waar Russell zich kon concentreren op de race.

Russell hield zich niet bezig met het verbeteren van de auto? Enige onderbouwing?

Quote:
Vanaf het moment dat Lewis daar een punt achter plaatste, was hij de bovenliggende partij.

Waar baseer je die uitspraak op?

Quote:
Veel mensen zien alleen de prestatie op zondag maar lezen niet de gehele situatie.

Ook op vrijdag en zaterdag scoorde Russell vaak beter.

Quote:
Verder heeft strijden tegen je teamgenoot de nadelen dat je nooit een betrouwbaarheidsvoordeel hebt. Je hebt geen snelheid of pacevoordeel. Je effort ten aanzien van de ontwikkeling van het materiaal of een set-up beter begrijpen werkt door naar de 2e auto. Geen strategie blijft geheim en je hebt nooit strategisch voordeel van je teamgenoot.

Allemaal niet waar, en wel hierom:

1. Teamgenoten vertellen elkaar niet alles of liegen zelfs tegen elkaar. [bron]. Soms is de strijd tussen teamgenoten zelfs heftiger [bron]. Dit gaat zelfs zover als het personeel in de garage, zoals we bij Mercedes zagen Hamilton/Rosberg
2. Rijders hebben ook specifieke voorkeuren voor de rijeigenschappen van de auto. De afstelling van je teamgenoot kan juist negatief uitpakken voor jezelf. Van Max is bekend dat hij graag een extreme setup wil, waar zijn teamgenoten last van hebben. [bron]