Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Electrisch rijden, actieradius 600 km en laadtijd 3 minuten. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 46, 47, 48, 49  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Zo Jul 25, 2021 17:34 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Ik geef je antwoord, alleen niet het antwoord dat je wil. Verder vind ik het ontkennen van stroomtekorten meer weghebben van het gedrag van tegenstanders van het coronavirus dan ik vertoon. De stekker-oplossing en om toerbeurten laden is de 'Ivermectine-' en 'meer bedden' argument van de coronadiscussie. Lapmiddelen.

Nogmaals, ik beweer niet dat de stroomaanvraag groter is dan het stroomaanbod, de energiesector meldt dit. Het OMT van de coronadiscussie als het ware.

Ik begon mijn betoog met de klimaatdoelen enthousiast te noemen en dat heb ik prima onderbouwd. De grootste uitdaging is het productievermogen dat moet worden verdubbeld in relatie tot het sluiten van kolencentrales.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 25, 2021 18:10 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Ik geef je antwoord, alleen niet het antwoord dat je wil.

Jezus, dit is een Carlosje optima forma.

Waar geef je dan antwoord op mijn vraag joh? Nergens.

Jij stelt: er is een stroomtekort. Prima. Mee eens. Mijn vraag: hoe zou je het oplossen, welke manieren van energiewinning zou je in willen zetten?

Ben je nu drie keer voor weggedoken.

Dit klinkt als 'PCR test is slecht' en dan vraag ik: ok, wat is beter. En dan geen antwoord. Dejavu in deze discussie. Cliox zegt: er is een probleem. Ik vraag: wat is de oplossing. Geen antwoord.

Quote:
Verder vind ik het ontkennen van stroomtekorten meer weghebben van het gedrag van tegenstanders van het coronavirus dan ik vertoon.

Ik ontken geen stroomtekorten, anders zou ik niet met oplossingen komen zoals slimme laders.

Misschien is het beter de Covid-discussie hier buiten te laten. De eerste keer dat je er over begon dacht ik al: niet handig, laat ik het negeren. De tweede keer dat je erover begon dacht ik nog - ik zie ook wel paralellen, maar ik ga ze nog niet benoemen. Bij de derde referentie denk ik ook een keer: laat ik dan ook maar eens zeggen wat ik zie.

Echter, die paralellen dienen inhoudelijk geen enkel doel.

Quote:
De stekker-oplossing en om toerbeurten laden is de 'Ivermectine-' en 'meer bedden' argument van de coronadiscussie. Lapmiddelen.

Nogmaals, ik beweer niet dat de stroomaanvraag groter is dan het stroomaanbod, de energiesector meldt dit. Het OMT van de coronadiscussie als het ware.

Hou toch op met die onzinnige vergelijken joh. Doet de discussie geen goed. Houd het inhoudelijk.

Quote:
Ik begon mijn betoog met de klimaatdoelen enthousiast te noemen en dat heb ik prima onderbouwd. De grootste uitdaging is het productievermogen dat moet worden verdubbeld in relatie tot het sluiten van kolencentrales.

Yep, wat stel je voor? Welke manieren van energiewinning? (stel deze vraag nu al 4 keer, zal toch wel een keer een antwoord komen?)

BerichtGeplaatst: Zo Jul 25, 2021 18:32 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Een slimme meter registreert het verbruik maar maakt geen onderscheid tussen een magnetron of vaatwasser.

Nogmaals, ik snap niet wat ik met dit soort teksten moet. Alsof ik bovenstaande niet weet of alsof ik zoiets beweerd heb.

Quote:
Het doel van het verkeerlicht is niet om de doorstroom in een stad te reguleren

Verkeerslichten zijn bedacht om verkeer op kruisingen goed te laten doorstromen,
bron

Verkeerslichten zorgen van oudsher inderdaad voor veiligheid, maar inmiddels doen ze zoveel meer dan dat. Ze regelen ondermeer doorstroming. En ze versturen data. Dus naar mijn mening zit je er hier twee keer naast.

Quote:
De doorstroom in een stad reguleer je door (het aanpassen van) de infrastructuur.

Ook hier weer: alsof ik bovenstaande niet weet en alsof ik het tegendeel zou beweren. Ik snap echt niet waarom dit soort teksten komen Cliox, vandaar de enorme bijdragen. Keep it short and simple.

Quote:
Mijn uitleg of voorbeeld niet goed begrijpen betekent niet automatisch dat de intentie niet deugt. Laten stoppen elkaar dit soort verwijten te maken.

Helemaal mee eens, maar probeer dan echt to the point te blijven. Ik heb het idee dat gerelateerde kennis neertypen een reactie is van je op argumenten. De gerelateerde kennis wordt niet betwist en daardoor vertroebel je de discussie met niet ter zake doende of onbetwiste feiten.

Cliff schreef:
Mooi, dan hebben we er in ieder geval al één opgelost met slimme laders van particulieren en overheid/tankstations.

Cliox schreef:
Dat hebben we niet. Anders waren er geen tekorten.

De tekorten zijn niet direct toe te schrijven aan elektrische laders van auto's. Stel dat die laders er niet waren, dan was er nog steeds een tekort.

Quote:
Aanname. Mijn buurman is (vrijwillige) brandweerman dus moet er met regelmaat uit 's avonds en traint ook 2x in de week. Zoals ik al zei, verschil tussen theorie en praktijk.

Nee, meer verschil tussen regel en uitzondering. Het gros van Nederland gaat niet na 20:00 uur autorijden. Dat jij een paar uitzonderingen kunt noemen doet daar echt niet aan af.

Quote:
Bovendien ook niet praktisch als ik elke dag met 4 huishoudens moet afstemmen wie eerst laadt.

Dat hoeft ook niet, dat wordt voor je geregeld.

Quote:
Dan blijf ik dieselen.

Dat kan, maar die keuze is niet vrijblijvend. Zoals je zelf al zegt zal de uitstoot die je maakt verhaald worden op de vervuiler. Van mij mag je hoor, ik vind het prima als de vervuiler betaalt.

Quote:
Ik rijd gemiddeld 200 kilometer op een dag. Dus heb aan 150 kilometer actieradius niet voldoende. Dus zal elke dag moeten laden als 350 kilometer de actieradius is van mijn auto.

200 km per dag rijden is uitzonderlijk, dat weet jij ook wel. Vandaar dat je misschien deze discussie anders ziet, teveel geredeneerd vanuit je eigen wereld. Kijk naar de cijfers met betrekking tot autogebruik. 12.000 km per jaar is het gemiddelde. 98% van de tijd staat de auto stil. Do the math.

Jij rijdt meer dan drie keer het gemiddelde van de rest van Nederland.... ik snap overigens niet dat je dat zou willen, maar dat is waarschijnlijk een andere discussie. Bij 200 werkdagen per jaar zit jij zo'n 600 uur alleen maar in de auto. 15 volledige werkweken alleen maar autorijden. Ik vind het enorme tijdverspilling... maar ieder zijn keuze.

Cliff schreef:
Alleen als je elke dag wilt laden. Gaan die 10 miljoen auto's nu ook elke dag tanken? De gemiddelde particuliere auto rijdt 12.000 km per jaar. Laten we eens uitgaan van een lage actieradius van 250km. Komen we op 48 keer opladen voor 12.000 km. Dat is nog niet eens één keer per week en jij gaat uit van alle 10 miljoen auto's elke dag laden op hetzelfde tijdstip.

Cliox schreef:
Wederom, theorie.

Theorie en keiharde feiten.

Quote:
Pas als we elektrisch kunnen rijden zoals ik nu diesel rijdt, kunnen we spreken dat er geen tekorten zijn.

In de praktijk kan dat ook gewoon, maar daar kom je nog wel een keer achter denk ik als je zelf elektrisch gaat rijden. Mensen zien voornamelijk het verlies: minder actieradius. Wat mensen echter niet realiseren is dat tanken geen tijd kost en thuis en op het werk kan gebeuren. Verder zijn er enorme voordelen: minder vervuilde lucht in steden, minder lawaai in steden, minder kosten aan auto-onderhoud, minder tijd kwijt aan tanken.

Overigens voor dat actieradiusprobleem ben ik zelf ook gevoelig, vandaar dat ik de keuze gemaakt heb voor een range-extender. Zal mij aan mijn reet roesten als mijn accu leeg is, ik rijd gewoon door naar werk of naar huis en laad daar wel weer op als het kan.

Quote:
Het doel om met deze snelheid het autopark te elektrificeren vind ik evenmin realistisch.

Maar gaat wel gebeuren, onder druk van EU.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 25, 2021 18:58 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Voor iemand die claimt verstand te hebben van energiecentrales doe je anders boude uitspraken. Dat de bouw van een gascentrale niet ingewikkeld is, is er één. Dat is pertinent onwaar.

Niet mee eens. Het is relatief simpel. De oudste gascentrale stamt uit de jaren 20 van de vorige eeuw.

't Is vrij simpel omdat de mens als zo oud als hij is energie heeft gehaald uit warmte. Van de allereerste stoommachine tot de gascentrale, kolencentrale, biomassa, etc. Verbranding = energie. Wat brandt is gemakkelijk om te zetten in energie. Wat niet brandt... is een stuk lastiger. Dan komen we uit op kernfusie/splitsing, waterstof, etc.

Quote:
Wat overblijft is mensen zoals ik, die zich erbij neerleggen. Al moet ik erbij melden dat het onvoldoende gefaciliteerd wordt door gemeentes dus ik weer richting de brandstofauto uitgeduwd word.

Dit gezien?

Denemarken, Griekenland, Ierland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Oostenrijk en België vragen Europese Commissie om einddatum voor voertuigen met verbrandingsmotoren
    België vraagt de Europese Commissie, samen met acht andere Europese landen, om een einddatum voor de verkoop van nieuwe wagens met verbrandingsmotoren. Dat meldt minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen). Een en ander moet de duurzame overgang naar elektrische wagens op gang trekken.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/10/belgie-vraagt-europese-commissie-om-einddatum-voor-voertuigen-me/

Soms veranderen mensen te langzaam en is er een duwtje nodig. Iedereen met een blik op de toekomst weet dat de elektrische auto de brandstofauto gaat vervangen. De vraag is wanneer, en de politiek zal er alles aan doen om dat proces te versnellen.

Cliff schreef:
Geloof niet dat die animo minder geworden is.

Cliox schreef:
Ik wel. Fiscaal zijn er minder voordelen.

Het voorbeeld wat ik aanhaal is een onderzoek in heel veel landen. Wat jij daar tegenin brengt zijn de fiscale regels van Nederland. Ik ga daar best in mee, als Nederland de fiscale voordelen hier weghaalt zullen er zeker minder elektrische auto's verkocht worden. Maar wereldwijd is dat een andere zaak. Ik was anderhalf jaar geleden, net voor Covid, nog in Oslo. Daar zag ik alleen maar elektrische auto's. Ik weet niet hoe het belastingvoordeel in Noorwegen is voor elektrische auto's, maar als we in Nederland versoberen kan het zomaar zijn dat er in een ander land juist meer voordelen komen.

Quote:
De terugval van verkoop werd afgelopen jaar al voorspeld nadat bekend werd dat het fiscaal minder aantrekkelijk zou worden vanaf dit jaar.

Ga ik best in mee, maar 2021 is geen goed voorbeeld om dat ook werkelijk te meten. Kijk eens naar de enorme terugval in de verkoop van brandstofauto's. Kijk eens bij Alfa Romeo of Audi... veel minder auto's verkocht in 2021 t.o.v. 2020. Dit treft de gehele automarkt. Uiteraard ook de elektrische markt, misschien extra door het wegvallen van de fiscale voordelen, maar nu lastig te meten. Alle verkoop liep enorm terug. Brandstofauto's soms ook maar één derde verkocht t.o.v. het jaar daarvoor.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 26, 2021 11:19 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Jij stelt: er is een stroomtekort. Prima. Mee eens. Mijn vraag: hoe zou je het oplossen, welke manieren van energiewinning zou je in willen zetten?

Ben je nu drie keer voor weggedoken.

Wat een flauwekul joh. Naar mijn idee is het tijdspad voor de elektrificatie van het autopark te ambitieus op basis van de huidige stroomtekorten en het voornemen om kolencentrales te sluiten. Moet je mij niet vragen hoe ik dat wil oplossen. Als ik daar een antwoord op wist had ik wel een beter betaalde baan bij de overheid. Ik vorm enkel een mening op basis van de actualiteit en feiten, niet meer dan dat.

Voor mijn gevoel is het praktisch niet haalbaar en zal de overheid eerst de omstandigheden moeten creëren om het mogelijk te maken of de ambitie bijstellen. Daarnaast is het productievermogen vergroten een deeloplossing die alleen iets toevoegt wanneer je de capaciteit van het stroomnet vergroot. De capaciteit van het stroomnet maakt immers een groot deel uit van het probleem.

Dus je vraag raakt kant noch wal en is bovendien sturend naar het antwoord ‘gascentrale’ wat jij als oplossing aandraagt. Want een kerncentrale bouwen duurt te lang en is duur en het stroomnet van groene energie kan het huidige stroomaanbod niet verwerken. Als ik mij niet vergis gaat 2/3 van de opgewekte stroom door zonnepanelen nu verloren.

Quote:
Dit klinkt als 'PCR test is slecht' en dan vraag ik: ok, wat is beter. En dan geen antwoord. Dejavu in deze discussie. Cliox zegt: er is een probleem. Ik vraag: wat is de oplossing. Geen antwoord.

Ook dit is flauwekul. Ik bekritiseer een ambitie van de overheid en betwist geen oplossing of oplossingsstrategie. Ik bekritiseer de lapmiddelen die jij aandraagt om het probleem te bagatelliseren. En doe dat door de praktijksituatie erbij te halen. Oftewel, de Ivermectine-oplossing van deze discussie.

Maar je erkent de stroomtekorten dus we komen ergens.

Quote:
Hou toch op met die onzinnige vergelijken joh. Doet de discussie geen goed. Houd het inhoudelijk.

Jij roept dat mijn bijdragen erg lijken op die van Elisabeth en Carlos, logisch dat ik daar op reageer. Als je niet wil afdalen naar dit niveau moet je zulk soort dingen niet opschrijven, dan hoef ik er niet op te reageren. Doe je dat wel, dan reageer ik.

Dus nogmaals, het vergelijk gaat niet op, Elisabeth en Carlos wantrouwen de medische wetenschap, ik gebruik de informatie van de medische wetenschap in de coronadiscussie en de informatie van de energiesector in de discussie over de elektrificatie.

Quote:
Yep, wat stel je voor? Welke manieren van energiewinning? (stel deze vraag nu al 4 keer, zal toch wel een keer een antwoord komen?)

Ik stel niets voor, ik vind iets ergens van. Wat moet gebeuren lijkt mij evident, zorgen dat de omstandigheden aansluit op de ambitie. Dan rest de overheid twee keuzes:

1. Productiecapaciteit en stroomcapaciteit vergroten;
2. De ambitie bijstellen.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 26, 2021 11:42 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Niet mee eens. Het is relatief simpel. De oudste gascentrale stamt uit de jaren 20 van de vorige eeuw.

Je bevestigt dat je er niets van afweet. Een dialoog over de complexiteit en techniek over gascentrales heeft dan ook geen enkel nut.

Quote:
Dit gezien?

Denemarken, Griekenland, Ierland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Oostenrijk en België vragen Europese Commissie om einddatum voor voertuigen met verbrandingsmotoren
    België vraagt de Europese Commissie, samen met acht andere Europese landen, om een einddatum voor de verkoop van nieuwe wagens met verbrandingsmotoren. Dat meldt minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen). Een en ander moet de duurzame overgang naar elektrische wagens op gang trekken.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/10/belgie-vraagt-europese-commissie-om-einddatum-voor-voertuigen-me/

Dat verandert niets aan de actualiteit.

Quote:
Soms veranderen mensen te langzaam en is er een duwtje nodig. Iedereen met een blik op de toekomst weet dat de elektrische auto de brandstofauto gaat vervangen. De vraag is wanneer, en de politiek zal er alles aan doen om dat proces te versnellen.

Quote:
Het voorbeeld wat ik aanhaal is een onderzoek in heel veel landen. Wat jij daar tegenin brengt zijn de fiscale regels van Nederland. Ik ga daar best in mee, als Nederland de fiscale voordelen hier weghaalt zullen er zeker minder elektrische auto's verkocht worden. Maar wereldwijd is dat een andere zaak. Ik was anderhalf jaar geleden, net voor Covid, nog in Oslo. Daar zag ik alleen maar elektrische auto's. Ik weet niet hoe het belastingvoordeel in Noorwegen is voor elektrische auto's, maar als we in Nederland versoberen kan het zomaar zijn dat er in een ander land juist meer voordelen komen.

Google is je vriend. Geen belasting, geen tol, geen parkeergeld, dus veel fiscale voordelen.
Verder heb ik het over Nederland, de stroomtekorten in Nederland en hoe Nederland invulling geeft aan elektrificatie getoetst aan de actualiteit. Daar vind ik wat van.

Quote:
Ga ik best in mee, maar 2021 is geen goed voorbeeld om dat ook werkelijk te meten. Kijk eens naar de enorme terugval in de verkoop van brandstofauto's. Kijk eens bij Alfa Romeo of Audi... veel minder auto's verkocht in 2021 t.o.v. 2020. Dit treft de gehele automarkt. Uiteraard ook de elektrische markt, misschien extra door het wegvallen van de fiscale voordelen, maar nu lastig te meten. Alle verkoop liep enorm terug. Brandstofauto's soms ook maar één derde verkocht t.o.v. het jaar daarvoor.

Dan gooi ik het over een andere boeg. Dat de autoverkoop terugloopt klopt maar procentueel worden nu minder elektrische auto’s aangeschaft. Het leeuwendeel van de elektrische auto’s wordt zakelijk gereden. De leasebranche heeft zorgen geuit over de terugval hoe de verkoop van elektrische auto’s zich verhoudt tot de elektrische auto.

Leasebranche bezorgd over terugval in verkoop elektrische auto’s.
De organisatie van leasebedrijven VNA maakt zich zorgen over het krimpende aandeel van elektrische auto’s in de nieuwverkopen. In de eerste vier maanden van dit jaar was 6,6 procent een EV terwijl dat een jaar geleden nog 8,6 procent was. Ook de leasesector ziet dat de opmars van EV’s, zowel in zakelijke als private lease, stokt.

Bron: https://www.automobielmanagement.nl/auto-lease/2021/05/12/leasebranche-bezorgd-over-terugval-in-verkoop-elektrische-autos/?gdpr=accept

BerichtGeplaatst: Ma Jul 26, 2021 12:23 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Moet je mij niet vragen hoe ik dat wil oplossen. Als ik daar een antwoord op wist had ik wel een beter betaalde baan bij de overheid. Ik vorm enkel een mening op basis van de actualiteit en feiten, niet meer dan dat.

Goed dat je aangeeft dat het je mening is. Ik word overigens wel betaald om daarover na te denken en met oplossingen te komen. Ik kan je indien gewenst wel een aantal scenario's schetsen. Maar ik waarschuw je alvast: de gascentrale is de relatief goedkoopste en makkelijkste oplossing. EN ik denk dat je dat niet wil horen.

Quote:
Dus je vraag raakt kant noch wal

Nou ja zeg. Jij kaart hier een probleem aan, ik vraag naar een mogelijke oplossing voor dat probleem en dan is dat 'kant noch wal'? Je duikt hier gewoon weg, en geeft dat ook netjes aan in de zinnen daarna. Blijkbaar snap je zelf ook dat een gascentrale de enige optie is om relatief snel het probleem op te kunnen vangen.

Die conclusie mijd je als de pest merk ik Smile

Quote:

Uiteraard erken ik die, ik heb nooit anders gedaan. Ik heb onderscheid gemaakt tussen particulieren en bedrijven, maar laten we dat maar vergeten want dan komen we niet verder in de discussie. Er is een grotere vraag naar elektriciteit, vooral op piekmomenten, dan dat geleverd kan worden. In tegenstelling tot jou wil ik graag nadenken en debatteren over mogelijke oplossingen. Die oplossingen worden ook vanuit de sector aangedragen:

1. Piekbelasting opvangen door slimmer verbruik en gebruik thuisaccu's
2. Productie- en transportcapaciteit verhogen

't Is echt geen rocketscience. Voor zowel punt 1 als punt 2 heb ik mogelijke oplossingen aangedragen. En voordat je weer gaat roepen dat het 'theoretisch geneuzel is'... dit zijn ook de oplossingen die nu door de energiesector omarmd worden. Vanuit theorie naar praktijk dus.

Quote:
Jij roept dat mijn bijdragen erg lijken op die van Elisabeth en Carlos, logisch dat ik daar op reageer. Als je niet wil afdalen naar dit niveau moet je zulk soort dingen niet opschrijven, dan hoef ik er niet op te reageren. Doe je dat wel, dan reageer ik.

Lees even terug. Jij trekt 3 keer een vergelijk met de Covid discussie voordat ik het vergelijk terug maak. Met tegenzin. Nogmaals de oproep: laten we die discussie apart houden.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 26, 2021 12:42 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliff schreef:

Cliox schreef:
Je bevestigt dat je er niets van afweet. Een dialoog over de complexiteit en techniek over gascentrales heeft dan ook geen enkel nut.

Ik benoem een feit, maar ok... ik speel een beetje vals. Het ging om de centrale in Gent die sinds 1926 operationeel was en later van kolen- naar gascentrale werd omgebouwd. Niettemin zijn er in de VS ongeveer 70 jaar oude gascentrales te vinden.

The oldest gas-powered facilities were steam turbine units aged at 65 years on average attributed to ALLETE Inc., Ameren Corp., and Consolidated Edison Inc. bron.

Quote:
Quote:

Sterker nog: het is de actualiteit. Of dat iets verandert vind ik niet relevant. Feit is dat het de actualiteit is.

Quote:
Verder heb ik het over Nederland

Dan kijk je niet ver genoeg. Nederland kan hier echt geen individuele keuze in maken. Je ziet nu al dat 8 landen samen optrekken om elektrische auto's af te dwingen.

't Is vrij simpel Cliox jij kan er vanalles van vinden. Ik ook. Maar de politiek beweegt zich in een bepaalde richting en laat zich echt niet bijsturen. Ze zetten de klimaatproblematiek heel hoog op de agenda. Ze grijpen daarvoor nu ook bv. de watersnood in Limburg, België en Duitsland aan... want: klimaatverandering. Of jij en ik het daarmee eens zijn doet weinig ter zake hoor.

Politieke partijen die nu tegen de milieureligie ingaan tekenen hun doodsvonnis. Politieke partijen die nu willen dat elektrische auto's minder snel komen, dat duurzame energie minder snel komt, etc. die gaan geen meerderheid halen.

Ikzelf ben hier roepende in de woestijn tegen nieuwe kerncentrales. Vooral in de provincie Zeeland zitten politici die van toeten noch blazen weten, maar wel van mening zijn dat er een nieuwe kerncentrale in Zeeland moet komen. Ze zijn echt economische en milieutechnisch gezien volkomen van de potgerukt. Er is geen enkel argument voor een kerncentrale. Hooguit de 'verminderde CO2 uitstoot', al staat zelfs dat enorm ter discussie als je ziet welke CO2 vrijkomt met winning van uranium en veilig opslaan van het kernafval voor duizenden jaren. Dat kost namelijk allemaal CO2.

Gelukkig staan energiemaatschappijen wel met beide benen op de grond en is er geen enkele energiemaatschappij te vinden die in kernenergie wil investeren. Zij snappen dat dit totaal onrendabel is. Alleen overheden duwen met megasubsidies op kernenergie, waardoor er misschien toch ergens wel een bouwbedrijf gevonden wordt wat in ieder geval de casco wil bouwen.

Anyway, elektrische auto's worden een feit. Brandstofauto's gaan verdwijnen. Wen er maar aan. En van het gas... dat wordt een heel ander verhaal omdat dat het wooncomfort van mensen direct treft en er enorme kosten mee gemoeid zijn. Dus de haalbaarheid ligt daar heel anders. Bij elektrische auto's is dat niet zo. Die worden vanzelf goedkoper, komen op de tweedehandsmarkt, zullen langer meegaan dan brandstofauto's, etc. Die ontwikkeling is niet meer te stoppen.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 26, 2021 13:26 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Dus naar mijn mening zit je er hier twee keer naast.

Grappig dat je dat schrijft. Ik schreef:

Quote:
De samenwerking tussen stoplichten beperkt zich daarom ook tot één kruising. Of een recht stuk. Niet meer dan dat.

Jij schreef vervolgens:

Quote:
Dat is pertinent niet waar. De data wordt naar een landelijk punt verstuurd waar de gehele infrastructuur op elkaar wordt afgestemd. Zo kan bv. bij de ingang van de stad de kruising wel op optimale doorstroming staan, maar dat leidt dan verder in de stad tot extra drukte op een kruising. Om die drukte daar te vermijden kan de doorstroming op de andere punten in de stad geremd worden.

't Is een complex geheel van data hoor.

Als ik de tekst lees bevestigt dat juist wat ik schreef, dat verkeerslichten de doorstroom van een kruising bevordert.

Verkeerslichten zijn bedacht om verkeer op kruisingen goed te laten doorstromen, met name op punten waar de zijwegen rustiger zijn dan de hoofdweg. De zijwegen krijgen zelden de kans om in te voegen, maar met behulp van het verkeerslicht lukt dat wel. De verkeerslichten zijn er niet om je te hinderen, maar juist om het verder voor alle weggebruikers te vergemakkelijken.

En verder:

Door deze signalen weet het verkeersregeltoestel waar het druk is op het kruispunt en waar vraag is naar groen licht. Zo wordt er bepaald waar de lichten op groen gaan en hoe lang dit nodig is. Ook is in de regeling ingesteld welke lichten samen op groen kunnen en welke niet. De verkeerslichten worden wel geprogrammeerd en werken niet alleen op de lussen en knoppen, maar deze zorgen er wel voor dat er een dynamische werking tussen verkeerslichten en weggebruikers.

Quote:
De tekorten zijn niet direct toe te schrijven aan elektrische laders van auto's. Stel dat die laders er niet waren, dan was er nog steeds een tekort.

Maar je zal de huidige tekorten moeten oplossen om meer te kunnen vragen.

Quote:
Nee, meer verschil tussen regel en uitzondering. Het gros van Nederland gaat niet na 20:00 uur autorijden. Dat jij een paar uitzonderingen kunt noemen doet daar echt niet aan af.

Wederom een onjuiste aanname. Snap je wat ik bedoel met de theoretische benadering? Je roept iets wat in theorie prima kan maar maakt niet de vertaalslag naar de praktijk. En ieder argument probeer je te bagatelliseren.

We stevenen af op een 24-uur economie dus werken niet allemaal van 09:00u tot 17:00. Mijn vrouw is verpleegkundige en werk in diensten, ik werk op kantoortijden, mijn moeder is IC-verpleegkundige en werkt in diensten, mijn buurman werkt overdag en zit bij de vrijwillige brandweer en mijn andere buurman is procesoperator.

Die 4 huishoudens op één laadpaal kan een behoorlijke legpuzzel zijn die je voortdurend moet maken. In theorie kan het prima, maar praktisch is het niet te doen.

Quote:
Dat hoeft ook niet, dat wordt voor je geregeld.

Theorie. In de praktijk komen twee mensen thuis die beiden moeten laden, één omdat de auto naar de nachtdienst toe moet, de ander omdat de auto naar een uitruk moet. De dag daarna moet de auto weer gebruik gereed zijn. De buurman die diensten draait is inmiddels thuis en heeft z’n auto aan de lader gezet en laadt nu op.

Quote:
Dat kan, maar die keuze is niet vrijblijvend.

Zie ik dan wel weer. Nu kan het nog.

Verder speel ik al een tijd met de gedachte om helemaal niet meer auto te rijden. Autorijden was vroeger een hobby, nu een grote bron van ergernis. Het is mij veel te druk op de Nederlandse wegen. In mijn zoektocht naar een andere baan houd ik hier rekening mee. Veel in de auto is jammer en helaas maar nee. Uitzonderingen daargelaten.

Ik vind het niet erg om de trein te pakken of om een auto te huren als ik weg wil. Bekeken over een heel jaar is dat vele malen goedkoper. En voor de korte stukken kan ik lopen en fietsen. Misschien aangevuld met een elektrische scooter. Ik denk dat het prima kan.

Quote:
Zoals je zelf al zegt zal de uitstoot die je maakt verhaald worden op de vervuiler. Van mij mag je hoor, ik vind het prima als de vervuiler betaalt.

Ik ook. Dat scheelt. Ik ren niet weg voor mijn verantwoordelijkheden.
Overigens dan wel de vervuiling berekenen over de complete cyclus van de auto.

Quote:
200 km per dag rijden is uitzonderlijk, dat weet jij ook wel. Vandaar dat je misschien deze discussie anders ziet, teveel geredeneerd vanuit je eigen wereld. Kijk naar de cijfers met betrekking tot autogebruik. 12.000 km per jaar is het gemiddelde. 98% van de tijd staat de auto stil. Do the math.

De pot verwijt de ketel dat die zwart ziet. Ik ken weinig veiligheidskundigen, auditors, bouwleiders, adviseurs, recruiters en projectleiders die geen afstanden rijden. Het is inherent aan het werk. En inherent aan bijvoorbeeld de petrochemische industrie is dat specialisten van heinde en verre komen.
Ik denk dat je onderschat hoeveel mensen veel kilometers rijden. Je moet niet vergeten dat tot een jaar of vijf jaar geleden de dieselauto maar liefst 30% besloeg van het autopark. Door klimaatdoelen is dit veranderd. Dat neemt niet weg dat deze mensen nog steeds veel kilometers rijden. Zie ook:

Dan is er nog een groot verschil tussen de particulier en de zakelijke rijder.

Kilometers particulieren en auto’s van de zaak
Een auto van een particulier reed in 2019 gemiddeld 11,5 duizend kilometer, dat is de helft minder dan een auto op naam van een bedrijf (22,1 duizend kilometer). Zowel bij auto’s van particulieren als bij auto’s van de zaak daalde het gemiddelde aantal kilometers dat werd afgelegd in vergelijking met 2018.

Bron: CBS.

Als ik me niet vergis hebben we meer dan 2-miljoen auto’s in Nederland die bedrijfsmatig gereden worden. De groep mensen die meer rijden dan de 12.000 kilometer die je noemt is dus gigantisch groot.

Quote:
Jij rijdt meer dan drie keer het gemiddelde van de rest van Nederland.... ik snap overigens niet dat je dat zou willen, maar dat is waarschijnlijk een andere discussie. Bij 200 werkdagen per jaar zit jij zo'n 600 uur alleen maar in de auto. 15 volledige werkweken alleen maar autorijden. Ik vind het enorme tijdverspilling... maar ieder zijn keuze.

Dat ben ik eens. Maar werk in de regio ligt niet voor het oprapen.
En ik zie ook nog geen push vanuit de overheid of EU om afstanden rijden aan banden te leggen.
Helaas zijn overheden slecht in bronaanpak om het simpele feit dat dit de staatskas niets oplevert.

Quote:
Theorie en keiharde feiten.

Theorie als in; niet de praktijk.

Quote:
In de praktijk kan dat ook gewoon, maar daar kom je nog wel een keer achter denk ik als je zelf elektrisch gaat rijden. Mensen zien voornamelijk het verlies: minder actieradius. Wat mensen echter niet realiseren is dat tanken geen tijd kost en thuis en op het werk kan gebeuren. Verder zijn er enorme voordelen: minder vervuilde lucht in steden, minder lawaai in steden, minder kosten aan auto-onderhoud, minder tijd kwijt aan tanken.

In de theorie kan het. En voor de mensen die in dezelfde situatie verkeren als jij is het praktisch prima te doen. Daarbuiten is het een ander verhaal. Kijk alleen al naar de uitdaging die ik heb. En met mij nog miljoenen mensen.

Quote:
Overigens voor dat actieradiusprobleem ben ik zelf ook gevoelig, vandaar dat ik de keuze gemaakt heb voor een range-extender. Zal mij aan mijn reet roesten als mijn accu leeg is, ik rijd gewoon door naar werk of naar huis en laad daar wel weer op als het kan.

Ook die gaat op de schop want benzine- dieselmotor en dus CO2 uitstoot. Doel is: 0.

Quote:

Dat denk ik niet. België heeft ook 10 jaar uitstel gekregen voor kernindustrie.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 26, 2021 13:43 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:

Goed dat je aangeeft dat het je mening is. Ik word overigens wel betaald om daarover na te denken en met oplossingen te komen. Ik kan je indien gewenst wel een aantal scenario's schetsen. Maar ik waarschuw je alvast: de gascentrale is de relatief goedkoopste en makkelijkste oplossing. EN ik denk dat je dat niet wil horen.

Het is niet de discussie.

Quote:
Nou ja zeg. Jij kaart hier een probleem aan, ik vraag naar een mogelijke oplossing voor dat probleem en dan is dat 'kant noch wal'? Je duikt hier gewoon weg, en geeft dat ook netjes aan in de zinnen daarna. Blijkbaar snap je zelf ook dat een gascentrale de enige optie is om relatief snel het probleem op te kunnen vangen.

Een theoretische deeloplossing. Waar het praktische knelpunt zit heb ik je uitgelegd.

Quote:
Uiteraard erken ik die, ik heb nooit anders gedaan. Ik heb onderscheid gemaakt tussen particulieren en bedrijven, maar laten we dat maar vergeten want dan komen we niet verder in de discussie. Er is een grotere vraag naar elektriciteit, vooral op piekmomenten, dan dat geleverd kan worden. In tegenstelling tot jou wil ik graag nadenken en debatteren over mogelijke oplossingen. Die oplossingen worden ook vanuit de sector aangedragen:

't Is echt geen rocketscience. Voor zowel punt 1 als punt 2 heb ik mogelijke oplossingen aangedragen. En voordat je weer gaat roepen dat het 'theoretisch geneuzel is'... dit zijn ook de oplossingen die nu door de energiesector omarmd worden. Vanuit theorie naar praktijk dus.

Het praktische knelpunt heb ik benoemd. En niet vergeten dat er geen Nederland bedrijf is dat een energiecentrale bouwt. Smile

BerichtGeplaatst: Ma Jul 26, 2021 13:47 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Dan kijk je niet ver genoeg. Nederland kan hier echt geen individuele keuze in maken. Je ziet nu al dat 8 landen samen optrekken om elektrische auto's af te dwingen.

Dat is niet relevant. Ik kijk naar wat EU-afspraken betekenen voor Nederland. Ik ken de situatie in Denemarken niet. Als daar geen stroomtekorten zijn, vergelijken we appels met peren. De actualiteit en hoe EU-afspraken zich vertalen naar onze praktijk is waar ik het over heb.

In Nederland is de stroomvraag groter dan het stroomaanbod.
In Nederland worden kolencentrales gesloten.
In Nederland staan we dus voor een onmogelijke taak (of gigantische uitdaging, zoals je wil).

BerichtGeplaatst: Ma Jul 26, 2021 15:17 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Als ik de tekst lees bevestigt dat juist wat ik schreef, dat verkeerslichten de doorstroom van een kruising bevordert.

Je bent wel koppig hoor, maar hier dan:

https://www.youtube.com/watch?v=8h_QueRWTuY
https://www.magazinesrijkswaterstaat.nl/mer-nieuws/2020/95/intelligente-verkeersregelinstallaties
https://www.verkeersnet.nl/bedrijfsnieuws/2271/netwerkregeling-combineren-met-lokale-optimalisatie/

etc.

Kunnen we dit onderwerp afsluiten. Verkeerslichten versturen data en (kunnen) doen aan netwerkoptimalisatie.

Quote:
Maar je zal de huidige tekorten moeten oplossen om meer te kunnen vragen.

Yep, jammer dat je niet wilt nadenken over #hoedan.

Quote:
Wederom een onjuiste aanname. Snap je wat ik bedoel met de theoretische benadering? Je roept iets wat in theorie prima kan maar maakt niet de vertaalslag naar de praktijk. En ieder argument probeer je te bagatelliseren.

Nee, jij probeert 99% van de werkelijkheid onderuit te halen met 1% van de uitzonderingen. Zo werkt het niet.

Quote:
We stevenen af op een 24-uur economie dus werken niet allemaal van 09:00u tot 17:00. Mijn vrouw is verpleegkundige en werk in diensten, ik werk op kantoortijden, mijn moeder is IC-verpleegkundige en werkt in diensten, mijn buurman werkt overdag en zit bij de vrijwillige brandweer en mijn andere buurman is procesoperator.

Ja, uitzonderingen zijn er genoeg. Kijk nou gewoon even naar de mobiliteitsstatistieken van het CBS.

Quote:
Die 4 huishoudens op één laadpaal kan een behoorlijke legpuzzel zijn die je voortdurend moet maken. In theorie kan het prima, maar praktisch is het niet te doen.

Prima te doen. Die 4 huishoudens hoeven helemaal niet elke dag te laden. Nagenoeg niemand heeft de hoeveelheid woonwerkverkeer die jij bezigt.

Quote:
Zie ik dan wel weer. Nu kan het nog.

Nu is de keuze ook niet vrijblijvend. De wegenbelasting van dieselauto's schiet omhoog en in bepaalde steden worden ze geweerd.

Quote:
Verder speel ik al een tijd met de gedachte om helemaal niet meer auto te rijden. Autorijden was vroeger een hobby, nu een grote bron van ergernis. Het is mij veel te druk op de Nederlandse wegen. In mijn zoektocht naar een andere baan houd ik hier rekening mee. Veel in de auto is jammer en helaas maar nee. Uitzonderingen daargelaten.

Lijkt me een verstandig besluit. De hoeveelheid woonwerkverkeer die jij er op nahoudt is niet gezond voor jezelf en niet gezond voor anderen.

Quote:
Overigens dan wel de vervuiling berekenen over de complete cyclus van de auto.

Ben ik voor, maar dan ook rekening houden met waar je vervuilt. Als je met je auto door een stad rijdt en continu roet, fijnstof en andere rommel uitstoot dan ben je wat mij betreft vervuilender bezig dan een elektriciteitscentrale op de maasvlakte.

Quote:
De pot verwijt de ketel dat die zwart ziet. Ik ken weinig veiligheidskundigen, auditors, bouwleiders, adviseurs, recruiters en projectleiders die geen afstanden rijden.

Ook hier volg ik je weer niet: wat heeft dat spreekwoord met die beroepsgroepen te maken?

Quote:
Ik denk dat je onderschat hoeveel mensen veel kilometers rijden.

Nee hoor, het CBS is daar vrij helder in.

Quote:
Als ik me niet vergis hebben we meer dan 2-miljoen auto’s in Nederland die bedrijfsmatig gereden worden. De groep mensen die meer rijden dan de 12.000 kilometer die je noemt is dus gigantisch groot.

Hoe verklaar je dan het gemiddelde van 12k als de groep die meer rijdt 'gigantisch groot' is? Is er dan ook een 'gigantisch grote groep' die veel minder dan 12k rijdt?

Quote:
Kijk alleen al naar de uitdaging die ik heb. En met mij nog miljoenen mensen.

Ik denk dat dat wel meevalt met die miljoenen, anders zou je nooit op een gemiddelde van 12k per auto komen in Nederland.

Quote:
Ook die gaat op de schop want benzine- dieselmotor en dus CO2 uitstoot. Doel is: 0.

Klopt, maar ik rijd in de praktijk aantoonbaar 1 op 100. En iedere benzinekilometer is buiten de stad.

Cliff schreef:

Cliox schreef:
Dat denk ik niet. België heeft ook 10 jaar uitstel gekregen voor kernindustrie.

Ik had het niet over kernindustrie, maar een einddatum voor brandstofauto's. Dat gaat echt gebeuren.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 26, 2021 15:23 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Het is niet de discussie.

Dat bepaal jij niet (alleen). We zijn met elkaar in discussie, en ik zeg dat dat onderdeel van de discussie is. Dus ik neem het mee.

Quote:
Een theoretische deeloplossing. Waar het praktische knelpunt zit heb ik je uitgelegd.

Ik weet waar het knelpunt zit, daarom denk ik ook in oplossingen. Maar je blijft ontwijken zie ik Smile

Quote:
Het praktische knelpunt heb ik benoemd. En niet vergeten dat er geen Nederland bedrijf is dat een energiecentrale bouwt. Smile

Dat lijkt me geen probleem. Er is ook niemand meer in Nederland die een auto bouwt volgens mij (of bestaat Nedcar nog Smile), en Nederland is vol met auto's. Sowieso: of we nou voor een gascentrale of kerncentrale gaan, of iets anders, ik ga er al lang niet meer vanuit dat Nederland dat zelf bouwt.

En wat is tegenwoordig nog 'zelf bouwen'? Hier in Vlissingen-Oost worden alle sokkels gemaakt voor de windmolens op de Noordzee. Die worden echt niet door Nederlanders gemaakt... het zijn voornamelijk Polen en Portugezen die de boel in elkaar zetten.

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/112569/Deze-70-meter-hoge-bruin-gele-reuzen-staan-nog-wel-even-in-Vlissingen-Oost

Gemaakt in Dubai, in Vlissingen in elkaar gelast door Polen en Portugezen onder de vlag van een Schots bedrijf.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 26, 2021 15:26 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Goh, Nedcar bestaat nog. Drie keer raden wat ze gaan bouwen: https://www.1limburg.nl/dit-de-auto-die-vdl-nedcar-gaat-bouwen-born

VDL Nedcar in Born gaat elektrische auto's bouwen voor het Amerikaanse Canoo.

Laughing

BerichtGeplaatst: Ma Jul 26, 2021 15:55 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Dat gaat weer een hoop subsidie kosten.

BerichtGeplaatst: Di Jul 27, 2021 18:00 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Goh, Nedcar bestaat nog. Drie keer raden wat ze gaan bouwen: https://www.1limburg.nl/dit-de-auto-die-vdl-nedcar-gaat-bouwen-born

VDL Nedcar in Born gaat elektrische auto's bouwen voor het Amerikaanse Canoo.

Laughing

Geen idee voor wie deze informatie bestemd is, de Limburgers waren reeds op de hoogte van het heugelijk feit.

BerichtGeplaatst: Di Jul 27, 2021 18:27 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:

Dat doe ik: Stroomnet en productievermogen vergroten of ambitie bijstellen. #zodus

Quote:
Nee, jij probeert 99% van de werkelijkheid onderuit te halen met 1% van de uitzonderingen. Zo werkt het niet.

Is geen uitzondering maar dagelijkse praktijk. Maar liefst 37% van de werknemers werkt afwijkende diensten en 25% werkt in ploegendienst. Even los van alle andere mogelijke denkbare redenen dat mensen 's avond eropuit gaan.

Quote:
Ja, uitzonderingen zijn er genoeg. Kijk nou gewoon even naar de mobiliteitsstatistieken van het CBS.

Als er uitzonderingen genoeg zijn spreken we van een regel. Of de dagelijkse praktijk in dit geval.

Quote:
Prima te doen. Die 4 huishoudens hoeven helemaal niet elke dag te laden. Nagenoeg niemand heeft de hoeveelheid woonwerkverkeer die jij bezigt.

In theorie prima te doen, praktisch niet. Er zijn genoeg mensen die wel veel kilometers reizen en/of ploegendiensten draaien.

Quote:
Nu is de keuze ook niet vrijblijvend. De wegenbelasting van dieselauto's schiet omhoog en in bepaalde steden worden ze geweerd.

1. Ik lease.
2. Heb net gekeken, ik zou voor mijn MiTo nu €92,- p.m moeten betalen, 7-8 jaar geleden betaalde ik €87,-. Scheelt nog geen euro per jaar.
3. Zelfs met een 10 jaar oude diesel zou ik overal nog binnen kunnen.

Geen man overboord.

Quote:
Ben ik voor, maar dan ook rekening houden met waar je vervuilt. Als je met je auto door een stad rijdt en continu roet, fijnstof en andere rommel uitstoot dan ben je wat mij betreft vervuilender bezig dan een elektriciteitscentrale op de maasvlakte.

Volledig eens.

Quote:
Nee hoor, het CBS is daar vrij helder in.

CBS is ook vrij helder hoeveel kilometers bedrijfsmatig worden gereden. Dus geen uitzondering zoals jij stelt.

Quote:
Hoe verklaar je dan het gemiddelde van 12k als de groep die meer rijdt 'gigantisch groot' is? Is er dan ook een 'gigantisch grote groep' die veel minder dan 12k rijdt?

Tuurlijk.
1. Veel ouderen die nauwelijks rijden. Mijn opa reed nog geen 1.000 kilometer per jaar.
2. Vaak rijdt een tweede (hobby)auto niet meer dan een rondje om de kerk op zondag.

Quote:
Ik denk dat dat wel meevalt met die miljoenen, anders zou je nooit op een gemiddelde van 12k per auto komen in Nederland.

Gemiddelde bij bedrijfsauto's ligt hoger. Dubbel zo hoog.

Quote:
Klopt, maar ik rijd in de praktijk aantoonbaar 1 op 100. En iedere benzinekilometer is buiten de stad.

Neemt niet weg dat-ie eruit gaat.

Quote:
Ik had het niet over kernindustrie, maar een einddatum voor brandstofauto's. Dat gaat echt gebeuren.

Niet 2030. Hooguit 2050.

BerichtGeplaatst: Di Jul 27, 2021 19:33 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliff schreef:

Cliox schreef:
Dat doe ik: Stroomnet en productievermogen vergroten of ambitie bijstellen. #zodus

Ah, maar als ik je rechtstreeks vraag over #hoedan productievermogen vergroten, hoor ik eigenlijk niets.

Quote:
Is geen uitzondering maar dagelijkse praktijk. Maar liefst 37% van de werknemers werkt afwijkende diensten en 25% werkt in ploegendienst. Even los van alle andere mogelijke denkbare redenen dat mensen 's avond eropuit gaan.

Dat zegt niets, omdat die 37% met afwijkende diensten en 25% met ploegendiensten ook gebruik kan maken van ander vervoer (OV, fiets, etc.). De mensen die er 's avonds op uitgaan willen vaak drinken en rijden dan sowieso geen auto.

Wat wel een feit is: 12k km per auto in Nederland. Dat maakt één keer per week opladen.

Cliff schreef:

Cliox schreef:
1. Ik lease.

Dat is niet relevant. Als de wegenbelasting omhoog schiet wordt het gewoon doorberekend in je leaseprijs.

Quote:
2. Heb net gekeken, ik zou voor mijn MiTo nu €92,- p.m moeten betalen, 7-8 jaar geleden betaalde ik €87,-. Scheelt nog geen euro per jaar.

Omdat het een klein autootje is, en dus minder vervuild. Kijk eens naar de grotere auto's. Ik had een Mercedes E 320 Cdi. Wat daar per verhoging bij kwam wil je niet weten.

Quote:
3. Zelfs met een 10 jaar oude diesel zou ik overal nog binnen kunnen.

Met een 15 jaar oude diesel dan weer niet.

Quote:
1. Veel ouderen die nauwelijks rijden. Mijn opa reed nog geen 1.000 kilometer per jaar.

Mooi dat je nu argumenten noemt waarom mensen niet elke dag moeten laden en een elektrische auto, zelfs met een kleine actieradius, prima voldoet.

Quote:
Gemiddelde bij bedrijfsauto's ligt hoger. Dubbel zo hoog.

Ik vind bedrijfsauto's een andere zaak. Dat is (meestal) geen woon-werk verkeer.

Quote:
Neemt niet weg dat-ie eruit gaat.

Die is er al lang uit. Overigens wat verwacht je precies? In principe gaat niets 'eruit'. Het wordt simpelweg niet meer gemaakt en is dus niet meer aan te schaffen. Het is niet zo dat iemand zijn brandstofauto afgepakt wordt oid.

Quote:
Niet 2030. Hooguit 2050.

Hadden we daar geen weddenschap over lopen Smile

BerichtGeplaatst: Di Jul 27, 2021 19:38 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Overigens kom ik nog even terug op deze grafiek:

Even een hele simpele oplossing. Stel dat het energienet problemen heeft wanneer we boven de 400 kW komen (zoals de grafiek hierboven). Oplossing is dan om de stroomprijs tussen 9:00 en 19:00 gewoon 10 cent per kWh duurder te maken.

Gevolg zal zijn:
1. Mensen zullen hun stroomverbruik beter gaan verdelen
2. We halen meer geld binnen wat we kunnen gebruiken om te investeren in het elektranet

Win-win. Flatten te curve!

BerichtGeplaatst: Wo Jul 28, 2021 7:47 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Dat piek- en dal-tarief is er al. Dat zit dus al verwerkt in deze grafiek.

BerichtGeplaatst: Wo Jul 28, 2021 11:44 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Ah, maar als ik je rechtstreeks vraag over #hoedan productievermogen vergroten, hoor ik eigenlijk niets.

Hoezo moet ik opendeuren intrappen? Je weet toch zelf ook hoe je het productievermogen vergroot? Ik ben al een stap verder en vertaal die theorie naar de praktijk. Daar ligt de uitdaging. Niet in theorie benoemen hoe je het productievermogen vergroot.

Quote:
Dat zegt niets, omdat die 37% met afwijkende diensten en 25% met ploegendiensten ook gebruik kan maken van ander vervoer (OV, fiets, etc.). De mensen die er 's avonds op uitgaan willen vaak drinken en rijden dan sowieso geen auto.

Je schrijft dat ik een uitzondering benoem, ik toon aan dat dit onjuist is. Maar liefst 37% van de werkmensen werkt met afwijkende diensten.

Quote:
Wat wel een feit is: 12k km per auto in Nederland. Dat maakt één keer per week opladen.

Wat ook een feit is, is dat zakelijke rijders gemiddeld het dubbele rijden.
Je doet een Baudetje: Niet relevante cijfers meenemen in je berekening om zo voorbij te gaan aan een geschetst praktijkscenario.

Quote:
Dat is niet relevant. Als de wegenbelasting omhoog schiet wordt het gewoon doorberekend in je leaseprijs.

Voor mijn werkgever. De bijtelling die werknemers betalen is 22% van de aanschafprijs.

Quote:
Omdat het een klein autootje is, en dus minder vervuild. Kijk eens naar de grotere auto's. Ik had een Mercedes E 320 Cdi. Wat daar per verhoging bij kwam wil je niet weten.

Mijn huidige A3 kost iets meer dan 100 euro per maand. Is geen geld en nauwelijks meer dan pakweg 10 jaar geleden. Ik denk dat je het teveel op jezelf betrekt.

1. Een slagschip van een auto;
2. Lokale disproportionele prijsstijgingen

Bron: CBS.

Ergo, jouw beleving representeert geen landelijk gemiddelde. Wink

Quote:
Met een 15 jaar oude diesel dan weer niet.

Dan zit je boven de gemiddelde levensduur van een dieselauto.

“Met een gemiddelde leeftijd van 11 jaar zijn benzineauto’s ouder dan dieselauto’s, die gemiddeld 7,2 jaar oud zijn. Van alle personenauto’s rijdt 79 procent op benzine, terwijl 16 procent op diesel rijdt.”

Bron: CBS

Quote:
Mooi dat je nu argumenten noemt waarom mensen niet elke dag moeten laden en een elektrische auto, zelfs met een kleine actieradius, prima voldoet.

Voor de vijfenzestigplussers… Als ik kijk naar mijn familie, kennissen en vrienden heb ik een gemiddeld scenario geschetst. En dan ben ik uitgegaan van één auto per huishouden, wat ook niet overeenkomstig aan de praktijk is.

En nogmaals, in theorie is het prima mogelijk, de praktijk is echter weerbarstiger.

Quote:
Ik vind bedrijfsauto's een andere zaak. Dat is (meestal) geen woon-werk verkeer.

Het maakt geen donder uit of het woon-werk of werk-werk verkeer is, auto’s die moeten rijden moeten opgeladen worden.

BerichtGeplaatst: Wo Jul 28, 2021 12:10 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Dat piek- en dal-tarief is er al. Dat zit dus al verwerkt in deze grafiek.

Nee, dat is grotendeels afgeschaft. Helaas. Bovendien maakt bijna niemand er meer gebruik van omdat er nauwelijks nog voordeel in zit. Zie ook: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/dag-en-nachtstroom-al-snel-duurder

Heb jij dubbeltarief?

Quote:
Hoezo moet ik opendeuren intrappen? Je weet toch zelf ook hoe je het productievermogen vergroot? Ik ben al een stap verder en vertaal die theorie naar de praktijk. Daar ligt de uitdaging. Niet in theorie benoemen hoe je het productievermogen vergroot.

En weer ontweken. Je snapt dat al die tekst die je hierboven typt meer werk is dan gewoon tikken wat je denkt?

Vertel, je bent van de theorie naar de praktijk. Hoe vergroot je in de praktijk het productievermogen?

Quote:
Maar liefst 37% van de werkmensen werkt met afwijkende diensten.

Irrelevant zolang je niet weet welk deel daarvan met de auto reist.
Je doet een Baudetje: Niet relevante cijfers meenemen in je berekening om zo voorbij te gaan aan een geschetst praktijkscenario.

Quote:
1. Een slagschip van een auto;

Neuh, dan had ik wel een S klasse gekocht.

Quote:
Ergo, jouw beleving representeert geen landelijk gemiddelde.

Zucht, vooruit dan maar:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingen-op-auto-en-motor/fijnstoftoeslag-mrb
https://www.ad.nl/auto/wegenbelasting-naar-record-door-vieze-diesels-6-1-miljard-euro-in-2020~af527fc6/
https://www.dagelijksestandaard.nl/2019/12/overheid-pakt-kwetsbare-rijders-van-oude-diesels-harder-aan-premies-wegenbelasting-schieten-omhoog/
etc.

Quote:
Het maakt geen donder uit of het woon-werk of werk-werk verkeer is, auto’s die moeten rijden moeten opgeladen worden.

Daar ben ik het niet mee eens. De grote problematiek wordt veroorzaakt door woon-werk verkeer. Bijvoorbeeld de miljardenverslindende fileproblematiek.

En we hebben het tot nu toe steeds gehad over thuis opladen en het aanschaffen van een elektrische auto. Dingen als elektrische bussen of vrachtwagens vind ik een heel ander verhaal. Zover zijn we nog lang niet. Voor thuis en woon-werk verkeer voldoet een elektrische auto prima.

De meeste kilometers afgelegd in de auto zijn sowieso woon-werk: https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/verkeer-en-vervoer/personen/van-en-naar-werk

BerichtGeplaatst: Do Jul 29, 2021 17:22 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Nee, dat is grotendeels afgeschaft. Helaas. Bovendien maakt bijna niemand er meer gebruik van omdat er nauwelijks nog voordeel in zit. Zie ook: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/dag-en-nachtstroom-al-snel-duurder

Heb jij dubbeltarief?

Ja. De afgelopen jaren heb ik veel thuisgewerkt dus was een enkeltarief mogelijk voordeliger geweest.

Quote:
En weer ontweken. Je snapt dat al die tekst die je hierboven typt meer werk is dan gewoon tikken wat je denkt?

Opendeur.

Quote:
Vertel, je bent van de theorie naar de praktijk. Hoe vergroot je in de praktijk het productievermogen?

Opendeur.

Quote:
Irrelevant zolang je niet weet welk deel daarvan met de auto reist.

Niet relevant om vast te stellen dat dit huishouden geen uitzondering is.

Quote:

Auto's die de gemiddelde levensduur van een dieselauto ruimschoots overschrijden.

Quote:
https://www.ad.nl/auto/wegenbelasting-naar-record-door-vieze-diesels-6-1-miljard-euro-in-2020~af527fc6/

Dus iets meer dan een tientje meer per maand voor een stoomboot die de gemiddelde levensduur van een dieselauto ruimschoots heeft overschreden.
Mijn Audi kost net iets meer dan 100 euro MRB per maand. Geen geld en nauwelijks verschil met 10 jaar geleden.

Quote:
https://www.dagelijksestandaard.nl/2019/12/overheid-pakt-kwetsbare-rijders-van-oude-diesels-harder-aan-premies-wegenbelasting-schieten-omhoog/

Auto's die de gemiddelde levensduur van een dieselauto ruimschoots overschrijden. .

Quote:
Daar ben ik het niet mee eens. De grote problematiek wordt veroorzaakt door woon-werk verkeer. Bijvoorbeeld de miljardenverslindende fileproblematiek.

Dat auto's die rijden opgeladen moeten zijn is een feit.

Quote:
En we hebben het tot nu toe steeds gehad over thuis opladen en het aanschaffen van een elektrische auto. Dingen als elektrische bussen of vrachtwagens vind ik een heel ander verhaal. Zover zijn we nog lang niet. Voor thuis en woon-werk verkeer voldoet een elektrische auto prima.

In theorie. De praktijk is een ander verhaal.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 30, 2021 8:59 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
Cliox schreef:
Moet je mij niet vragen hoe ik dat wil oplossen. Als ik daar een antwoord op wist had ik wel een beter betaalde baan bij de overheid. Ik vorm enkel een mening op basis van de actualiteit en feiten, niet meer dan dat.

Quote:
Dus je vraag raakt kant noch wal

Quote:

Uiteraard erken ik die, ik heb nooit anders gedaan. Ik heb onderscheid gemaakt tussen particulieren en bedrijven, maar laten we dat maar vergeten want dan komen we niet verder in de discussie. Er is een grotere vraag naar elektriciteit, vooral op piekmomenten, dan dat geleverd kan worden. In tegenstelling tot jou wil ik graag nadenken en debatteren over mogelijke oplossingen. Die oplossingen worden ook vanuit de sector aanged

Quote:

Lees even terug. Jij trekt 3 keer een vergelijk met de Covid discussie voordat ik het vergelijk terug maak. Met tegenzin. Nogmaals de oproep: laten we die discussie apart houden.

Nieuwe gascebtrales bijbouwen is een tijdelijke oplossing voor misschien nog honderd jaar.
Maar daarna moeten we toch echt naar een echte oplossing. Mogelijk Fusie of desnoods Thorium.
Na de oorlog vlogen er zelfs vliegtuigen met kleineThorium-centrales.
De rest is nog altijd een doodlopende weg. En een daling van de wereldbevolking zou ook helpen.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 30, 2021 12:14 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Opendeur.

Opendeur.

Ok, je blijft dus ontwijken. Dan ga ik er vanuit dat je een gascentrale als de meest logische oplossing ziet. Waarom? Nou, dat zei ik al: relatief makkelijk en snel te bouwen. Zijn we het eens Smile

Quote:
Niet relevant om vast te stellen dat dit huishouden geen uitzondering is.

Niet relevante opmerking.

Quote:
Auto's die de gemiddelde levensduur van een dieselauto ruimschoots overschrijden.

't Is toch grappig... kom ik met cijfers, dan kom jij met uitzonderingen. Kom ik met bovenstaande, ga je roepen dat dat uitzonderingen zijn. Manmanman.

Cliff schreef:

Cliox schreef:
Dat auto's die rijden opgeladen moeten zijn is een feit.

Dat de aarde rond is ook, maar heeft net als jouw opmerking verder weinig te maken met wat ik zeg.

Quote:
In theorie. De praktijk is een ander verhaal.

In de praktijk werkt 't ook prima.